Sisätilanlämmittimen vaikutus moottorin lämpeämiseen

Aloittaja Audivag1994, 11.02.21 - klo:15:36

« edellinen - seuraava »

Audivag1994

Lämpeneekö moottori enemmän ja nopeammin, jos ei ole sisätilanlämmitintä? Vai vaikuttaako sisätilanlämmitin moottorin lohko-/säteilylämmittimen toimintaan?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

M_M

Sisätilan lämmitin ei vaikuta moottorin lämmittimen toimintaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 11.02.21 - klo:15:36
Lämpeneekö moottori enemmän ja nopeammin, jos ei ole sisätilanlämmitintä? Vai vaikuttaako sisätilanlämmitin moottorin lohko-/säteilylämmittimen toimintaan?

Riippuu ihan mitä sillä sisätilanlämmittimellä lämmitetään. Jos sillä lämmitetään moottoria, niin lämpenee todennäköisesti nopeammin (Ei ole tehty siihen käyttöön), jos taas sisätilaa, niin ei vaikuta mitenkään.

Vaikuttaako lohko/säteily/kiertovesilämmittimeen, niin ei vaikuta jos virta tulee tarpeeksi ison sulakkeen takaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rakkaudestalajiin

Tätä omassa autossa tutkineena niin voin sanoa että kyllä sisälämmitin auttaa moottoria lämpenemään nopeammin. Ei tartte niin kovaa puhaltaa auton lämppärin kautta lämpöä koppiin ku on jo esilämmitetty niin se lämpötila nousee silloin moottorissa nopeammin. Vuosia ajanu 9km työmatkaa nii oon näitä aina silloin tällöin pohtinu. Maskinsuoja ja sisälämmitin niin alkaa tol matkalla jo nousee lämmöt iha kohtuullisesti.

Hannes

Totta kai vaikuttaa, tuon on helppo kokeilla kun laittaa lähdössä lämmityslaitteen puhaltimen pois käytöstä tai pienimmälle nopeudelle niin nousee moottorin lämpö huomattavasti nopeammin kuin se että puhallin on kovemmalla puhalluksella. Eli justiin niin kuin edellä mainittiin lämmityslaitteen puhallinkin jäähdyttää sitä samaa jäähdyttimen vettä kuin mitä moottorissa kiertää. Ennen käskettiin lämpötila säätää maximiin ja laittaa puhallin täysille jos moottorin lämpö alkoi nousta liian korkeaksi esim. raskaassa asuntovaunun vedossa.

Audivag1994

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.02.21 - klo:16:55
Riippuu ihan mitä sillä sisätilanlämmittimellä lämmitetään. Jos sillä lämmitetään moottoria, niin lämpenee todennäköisesti nopeammin (Ei ole tehty siihen käyttöön), jos taas sisätilaa, niin ei vaikuta mitenkään.

En jotenkin jaksanut edes yllättyä tästä viisastelusta
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Lionman

Tämähän lähti laukalle! Alkuperäinen kysymys sai oikean vastauksen heti. Sitten alkoi sellaisten asioden pohtiminen jota ei oltu edes kysytty. Sisätilanlämmmittimen käyttö ei vaikuta moottorilämmittimen toimintaan yhtään mitenkään. Kysymyksessä on esilämmitys. Ei kysytty mitenkä sisätilanlämmittimen käyttö vaikuttaa moottorin lämpiämiseen esilämmityksen jälkeen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Audivag1994

Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

b1mpo

Sisätilan lämmitin ei vaikuta esimerkiksi säteilylämmittimen toimintaan, mutta moottori lämpenee alkuperäiseen kysymykseen vastaten enemmän ja nopeammin, kuten aikaisemmin selitetty.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lionman

Voi ei!!! Miten se sisätilalämmittimen käyttäminen tai käyttämättömyys voi vaikuttaa yhtään mitenkään minkäänlaisella tekniikalla toteutetun moottorilämmittimen toimintaan?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Jultsu

Helposti, jos käytössä on sähkökäyttöinen sisätilanlämmitin ja polttainekäyttöinen lisälämmitin joka priorisoi ensin sisätilojen lämmitystä X asteeseen jonka jälkeen lämpöä aletaan kierrättämään vasta moottorille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.02.21 - klo:19:02
Voi ei!!! Miten se sisätilalämmittimen käyttäminen tai käyttämättömyys voi vaikuttaa yhtään mitenkään minkäänlaisella tekniikalla toteutetun moottorilämmittimen toimintaan?
Jos sisätila on esilämmitetty, niin sen lämmitykseen ei käytetä niin paljoa eforttia moottorista, jolloin moottorille jää enempi lämpöenergiaa, jolloin se lämpenee hitusen nopeammin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lionman

No tätähän täällä on jankattu, mutta tätä ei kysyjä kysynyt. Kuten hän itsekin vahvisti. Selityksenne on väärä tähän kysymykseen, mutta muutoin oikea.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

#Jultsu; katso kysymys, onko siellä kerrottu polttoainetoimisesta moottorilämmittimestä?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

b1mpo

#14
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.02.21 - klo:19:28
No tätähän täällä on jankattu, mutta tätä ei kysyjä kysynyt. Kuten hän itsekin vahvisti. Selityksenne on väärä tähän kysymykseen, mutta muutoin oikea.
Mitä sinä haluat vastaukseksi? Jos se vaikuttaa sisätilan ja moottorin nopeampaan lämpenemiseen, niin silloin se on alkuperäiseen kysymykseen oleva vastaus. Oikea vastaus ilmeisesti pitäisi olla, että ei lämpene enemmän ja nopeammin ilman sisätilan lämmitintä?

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 11.02.21 - klo:15:36
Lämpeneekö moottori enemmän ja nopeammin, jos ei ole sisätilanlämmitintä? Vai vaikuttaako sisätilanlämmitin moottorin lohko-/säteilylämmittimen toimintaan?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.02.21 - klo:19:33
Oikea vastaus ilmeisesti pitäisi olla, että ei lämpene enemmän ja nopeammin ilman sisätilan lämmitintä?

Kyllä, tämä on oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kysyjä ei ilmaissut olevansa millään tavalla kiinnostunut siitä, mitä autossa tapahtuu kun moottori käynnistetään ja sillä lähdetään ajamaan.

Esilämmityksen aikana kysyjän mainitsema lohko/säteilylämmitin lämmittää moottoria ihan tasan saman verran täysin riippumatta sisätilanlämmittimestä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hesse

Joskus mainostettiin kytkintä, joka vaihteli sisätilan- ja lohkolämmintintä päällä vuorotellen automaattisesti, koska sisätilanlämmitin oli useassa paikassa kielletty, mutta ne ovat ilmeisesti hävinneet markkinoilta.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 14.02.21 - klo:21:54
Joskus mainostettiin kytkintä, joka vaihteli sisätilan- ja lohkolämmintintä päällä vuorotellen automaattisesti, koska sisätilanlämmitin oli useassa paikassa kielletty, mutta ne ovat ilmeisesti hävinneet markkinoilta.
Hävisivät markkinoilta sen takia kun jatkuva on/off rikkoi lämmitysvastuksen. Hyvä idea, joka ei kuitenkaan toiminut ::)

Lionman

Kysyjä #AudiVag1994, minä ja #M_M ollaan yritetty täällä selittää että viestiketjun 2. viesti on tähän kysymykseen yksiselitteisen tyhjentävä vastaus. Voitte jatkaa inttämistänne keskenänne. Minä en tähän enää osallistu. Kun ette tajua, niin ette tajua.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Antore

Koko ketju on ihan hanurista, ehkä sekavinta ajatustenvirtaa pitkään aikaan. Mutta näin käy kun aloittaja ei osaa kysymystään esittää niin, että sen tajuaisi yksiselitteisesti kaikki samalla tavalla.

M-J-B

No kun nyt kerran harmonikkaakin soitetaan: Periaatteessa sisätilan lämmittäminen nopeuttaa moottorin lämpeämistä hiukan, koska auton kori johtaa lämpöä sisätilasta moottoritilaan ja sitä kautta moottorille. Käytännössä ero on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä ellei ole todella tehokas sisätilanlämmitin joka on säädetty saunalämpötiloihin. Tässä tapauksessa Hämmästyttävintä on se, kunka paljon kierrokset tässä ketjussa nousi siksi, että osa spekuloi hieman asian vierestä.  :o

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Antore - 14.02.21 - klo:23:14Mutta näin käy kun aloittaja ei osaa kysymystään esittää niin, että sen tajuaisi yksiselitteisesti kaikki samalla tavalla.

Eipä ollut ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta. Jäädään odottamaan vielä sellaisia klassikoita kuin "vaikuttaako ajotyyli polttoaineen kulutukseen" sekä "vaikuttaako öljyn laatu moottorin kulumiseen"  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Audivag1994

Lainaus käyttäjältä: Antore - 14.02.21 - klo:23:14
Koko ketju on ihan hanurista, ehkä sekavinta ajatustenvirtaa pitkään aikaan. Mutta näin käy kun aloittaja ei osaa kysymystään esittää niin, että sen tajuaisi yksiselitteisesti kaikki samalla tavalla.

Kyllä sen ymmärtää jos luetunymmärtäminen on kunnossa. Mutta sitä ei sovi tällä palstalla odottaa  ;D ;D
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 15.02.21 - klo:08:46
Kyllä sen ymmärtää jos luetunymmärtäminen on kunnossa. Mutta sitä ei sovi tällä palstalla odottaa  ;D ;D
Erittäin nohevasti sanottu.  8) Jos ei vastaukset tällaisella palstalla tiedetysti kiinnosta, niin miksi vaivautua kysymään?  ;D Eikö tuossa ihan hyviä vastauksia tullut vähän laajemminkin?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: Antore - 14.02.21 - klo:23:14
Koko ketju on ihan hanurista, ehkä sekavinta ajatustenvirtaa pitkään aikaan. Mutta näin käy kun aloittaja ei osaa kysymystään esittää niin, että sen tajuaisi yksiselitteisesti kaikki samalla tavalla.
Eihän tässä ole mitään sekavaa... vaikuttaako sisätilanlämmitin lohkolämmittimen toimintaan? Ei vaikuta. Sisätilanlämmitin lämmittää auton sisätiloja ja lohkolämmitin lohkoa. Kaksi erillistä järjestelmää joita yhdistää vain (ei toki aina) että saa virran samaa johtoa pitkin.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

b1mpo

Pointti monella, kuten itsellänikin vastatessa oli se, että kun kabiini on lämmin valmiiksi ajoon lähtiessä, jää moottorin lämpenemiseen enemmän lämpöenergiaa, joka taas jouduttaa kabiinin lämpenemistä. Muutenkin mukava istua lämpöiseen autoon. Moottorin lämpeneminen tapahtuu melko nopeasti ajoon lähdettäessä, jolloin kabiiniin ei kerkeä kylmä tulla. Ei tietenkään sisätilalämmitin itse moottoria lämmitä, vai luuleeko joku niin? Tai vaikka säteilylämmitys lämmittäisi kabiinia?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.02.21 - klo:19:53
. Kysyjä ei ilmaissut olevansa millään tavalla kiinnostunut siitä, mitä autossa tapahtuu kun moottori käynnistetään ja sillä lähdetään ajamaan.
Siinä tapauksessa on ihan ykshailee esilämmittääko vai ei. Vai lämmitteleekö joku ihan muuten vaan moottoria ::)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 15.02.21 - klo:08:46
Kyllä sen ymmärtää jos luetunymmärtäminen on kunnossa. Mutta sitä ei sovi tällä palstalla odottaa  ;D ;D

Joskus on myös hyvä oikolukea ajatuksella teksti mitä on kysymässä/lähettämässä ennen lähetä-napin painamista!

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.21 - klo:13:34
Joskus on myös hyvä oikolukea ajatuksella teksti mitä on kysymässä/lähettämässä ennen lähetä-napin painamista!

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan...

Jotkut vain kärkkyy tilaisuutta päästä näsäviisastelemaan ja ymmärtämään tahallaan väärin...
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Jultsu

Ja jotkut ymmärtävät enemmänkin kuin 1+1, joten on aika vaikeaa tietää millä tasolla kysyjä liikkuu (eli kuinka laajaa / teoreettista vastausta tässä haetaan) kuten tämäkin esimerkki taas osoitti.

Jos on oikein paskat sähkövedot kohteessa niin voihan se verkkojännite kyykätä kuorman päässä jolloin se sisätilalämmittimen aiheuttama lisäkuormitus vaikuttaa ihan oikeasti sen lohkolämmittimen vastuksen toimintaan (sen näkemä käyttöjännite tippuu 225 voltista 210 volttiin jolloin vastaavasti lämmitystehokin tippuu)

Mutta tämäkin oli varmaan taas aiheen vierestä ja olisi pitänyt ymmärtää että tällaista vastausta ei haluttu  ::) ::) ::) ::) ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy