Mitä tapahtui laatuauton laadulle?

Aloittaja Setä, 18.09.13 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

Setä

On se nyt kumma, kun laadukkaana pidetyn automerkin laatu putoaa kuin kissan häntä.

Itse kuljin omilla rahoilla ostetuilla Volkkareilla -80, -90 ja 00-luvuilla. Taisi niitä olla lähes 15 kpl. Ostaessa tiesi, että saa pitkäikäisen ja kohtuullisen laadukkaan pelin.

Nyt Talouselämä kaataa taas kylmää vettä volkkaristien niskaan:

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaisen+laatuauton+uusi+ongelma+ruoste+kukkii+ja+asiakas+maksaa/a2204468

Kuka enään omilla rahoillaan viitsii ostaa VW-ryhmän auton?

nolte

#1
Tätä kannattaa varmaan kysyä siellä, mihin Talouselämäkin linkkaa

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6962.0
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Korvaton

Nopeasti selitettynä.
Ahneudessaan saksalaiset rupes käyttämään ohkasempaa peltiä mitä japanilaisissa on aina käytetty ja maalit vaihtunu kaiken maailman litkuihin mitkä ei kestä edes ötökän osumaan kaupunki nopeudessa.
Jakoketju on jotain rihkama rautaa ja sitten saksalainen insinööri on loikannu joltain fiiatilta suunnittelemaan hienoa dsg laatikkoa mistä ei ymmärrä hölkäsenpöläystä niin eipä tarvi ihmetellä miksi vaggilaiset on vikaherkimpiä kun 80/90 luvun foordit.
Autoja silti myydään melko paljon ja korjataan myös.
Ahneudella ei ole mitään rajaa ja sen turvin on helppo rakentaa kertakäyttö kulkineita. Ennen sentäs autoilla ajettiin se 10-20 vuotta putkeen mutta nykyauto on kierrätyskamaa jo 5vuoden jälkeen.
Sori nyt vaan jos joku loukkaantuu faktoista mut totuus saattaa satuttaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Setä - 18.09.13 - klo:15:40
Kuka enään omilla rahoillaan viitsii ostaa VW-ryhmän auton?

Varmaan ne kenellä on hyviä kokemuksia konsernin tuotteista. Meillä on jo alla toinen konsernidsg ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Joten luonnollisesti voisin ostaa omilla rahoilla kolmannenkin.

cipher

Nykyhetken std-nettijournalismia - lukijan vastuulla on suotimet.

Keni1

Kun yhtälössä on mukana rajut säästöt ja entistä suuremmat voitot sijoittajille lopputuloksena on väistämättä heikentynyt laatu. Toisaalta rallissa VW loistaa, iloitkaa edes siitä.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.09.13 - klo:17:28
...... Toisaalta rallissa VW loistaa, iloitkaa edes siitä.
- Prkleen prkl, DSG porsi ja jakoketju venyi ja meni kone täysremonttiin ja kaikki menee omaan piikkin
- Mutta kaveri hyvä, älä ole noin allapäin, VW voitti juuri rallin maailmanmestaruuden
- Vau, onko näin ...  no nyt ei vituta enää yhtään
;)

kuvaustakin

Toisaalta volkswagenin panostukset ovat volkswagenin mukaan alkaneet tuottaa tulosta. Takuukustannukset on käynyt näin:

2010-2011, takuukustannukset pudonneet 5%
2011-2012, takuukustannukset pudonneet 12%
2012-2013, takuukustannukset pudonneet 28%

Joten joko laatu on noussut erittäin paljon näinä vuosina, tai...

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 18.09.13 - klo:17:56
- Prkleen prkl, DSG porsi ja jakoketju venyi ja meni kone täysremonttiin ja kaikki menee omaan piikkin
- Mutta kaveri hyvä, älä ole noin allapäin, VW voitti juuri rallin maailmanmestaruuden
- Vau, onko näin ...  no nyt ei vituta enää yhtään
;)

Niin, ollaan yhdessä näissä(kin) talkoissa mukana. :P

Mutta hienoa, että yleensä kuuroksi ja sokeaksi VAG -voideltu lehdistö on herännyt todellisuuteen.
Outback

tapanixxx

Volkkari heräsi todellisuuteen ja tajusi ettei kannata tehdä liian laadukasta autoa, vaan sopivasti laatua laskemalla ja samalla valmistusaikaa- ja kustannuksia laskemalla tuotantoa voidaan kasvattaa ja profittia parantaa.

Tässä hommassa se kinkkisin puoli on tuo mikä on sopiva laatutaso. Jos liian alas menee niin massat siirtyvät boikotoimaan yritystä, kuten Ooppelin väki aikoinaan huomasi.

hamilton

Ajoin reilun kymmenen vuotta konsernivehkeillä vaihtaen uudempaan sopivin välein. Pieniä vikoja ilmaantui tasaisesti jokaiseen. Vielä pienempiä vikoja sitäkin enemmän. Ne olivat luonteeltaan vaikeasti paikannettavia, satunnaisia eivätkä haitanneet varsinaista ajoa, esimerkiksi erilaisia narinoita ja nitinöitä. Olen samalla seurannut sivusta kun tutut ajelevat 90-luvun Golfeilla ja Jettoilla jo ties kuinka monetta sataa tuhatta kilometriään vain kulutusosia vaihtaen, eikä ruosteesta ole tietoakaan. Useimmissa on samaan autoon pakoputket, iskunvaimentimet ym osat vaihdettu useampaan kertaan eikä välttämättä keskuslukitus tai lasinnostimet enää inahdakkaan. Mutta se on ennenkuulumatonta että yhdessäkään olisi mennyt aikoinaan 50 tkm kohdalla rikki joku auton kannalta kriittinen komponetti kuten jakoketju, kaksoismassavauhtipyörä tai turbo. Varmasti juuri sen vuoksi ettei niitä niissä edes ole.

Missä vika? Liian hienoa tekniikkaa jota ei ole testattu tarpeeksi vai tietoista riskinottamista voiton maksimoimiseksi? Viisaammat kertokoon.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: kuvaustakin - 18.09.13 - klo:18:03
Toisaalta volkswagenin panostukset ovat volkswagenin mukaan alkaneet tuottaa tulosta. Takuukustannukset on käynyt näin:

2010-2011, takuukustannukset pudonneet 5%
2011-2012, takuukustannukset pudonneet 12%
2012-2013, takuukustannukset pudonneet 28%

Joten joko laatu on noussut erittäin paljon näinä vuosina, tai...

Ehkä kuitenkin tai. Asettamalla referenssiksi 2009 ( tuplaturbo, alkupään kuiva...) näyttää mikä tahansa vuosi paremmalta. Tämän lisäksi takuukuluja saa laskettua maksattamalla virhevastuuta kuluttajilla.

On vag:eissa hyvääkin.

Huikko

Itse ostin ensimmäisen uuden VAG:n omilla rahoillani. Jos tuo on susi niin ostan 244 Volvon ja ajan sillä. Se olisi kahdeksas kerta kun palaan ajamaan 200-sarjalaisella kun mikään ei toimi. Tosin nekin alkaa käydä vähiin.

Olen erittäin kriittinen auton ostaja ja käyttäjä. On jännä nähdä mitä tästä hankinnasta seuraa.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: cipher - 18.09.13 - klo:16:26
Nykyhetken std-nettijournalismia - lukijan vastuulla on suotimet.

Kriittisyys on paikallaan, mutta et kai sinäkään voi väittää, etteikö nykyautoissa olisi hävyttömän paljon vikoja? Varsinkin se ihmetyttää, että porsivat osat on sitten vielä hinnoiteltu täysin poskettomasti. Eihän tuollaisia usean tonnin remppoja olisi markka-aikaankaan kehdattu ehdottaa..

Marko

Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.09.13 - klo:20:24
En kyllä olisi kovin varma parantaako tuo hankinta kaluston luotettavuutta ::)

PSA on ainakin ollut tunnettu laadukkaista moottoreistaan. Muusta laadusta, kuten sähkötöistä voikin sitten olla epävarmempi.

Emil Eagle

On niitä Caddyjakin melkoisia määriä hankittu vastikään. Varustelufirman pihalta havaittua.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.09.13 - klo:20:30
PSA on ainakin ollut tunnettu laadukkaista moottoreistaan. Muusta laadusta, kuten sähkötöistä voikin sitten olla epävarmempi.

Diesel motithan niillä on hyviä sitä ei käy kiistäminen, sen sijaan bensakoneet ja voimansiirto on pitkälti sutta niiden sähköjen lisäksi. Edellisessä työpaikassa oli shitikan jumpy ja siinä manuaalivaihteiston kesto pyöri 25-30tkm haarukassa, siinä ei sähköjen kanssa ollut isompia ongelmia ellei perseen kärventänyttä hanurigrilliä oteta lukuun.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

rob-s

LainaaAhneudessaan saksalaiset rupes käyttämään ohkasempaa peltiä mitä japanilaisissa on aina käytetty ja maalit vaihtunu kaiken maailman litkuihin mitkä ei kestä edes ötökän osumaan kaupunki nopeudessa.
Jakoketju on jotain rihkama rautaa ja sitten saksalainen insinööri on loikannu joltain fiiatilta suunnittelemaan hienoa dsg laatikkoa mistä ei ymmärrä hölkäsenpöläystä niin eipä tarvi ihmetellä miksi vaggilaiset on vikaherkimpiä kun 80/90 luvun foordit

Tässä on varmaan totuuden jyvänen. Valitettavasti tilanne taitaa kaikilla valmistajilla sama.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

manni

Kävin tuollaista uutta Berlingoa koeajamassa reilu kuukausi sitten, samana päivänä kävin myös Roomsteria testaamassa.

Tuo robottivaihteisto on hirveä, vaihtaa hitaasti ja miettii muutenkin liikaa. Halusin automaatin ja tuo Berlingon automaatti oli auton halvan yleistuntuman lisäksi yksi suurimmista syistä miksen edes harkinnut Berlingon hankkimista.

Ellei tämä menisi pelkästään Citroënin mollaamiseksi, täytyy tunnustaa että työkäytössä oleva vuosikerran 2001 Berlingo Van 1,9 D:llä on ollut täysin ongelmaton ja erittäin luotettava. Auto on yhä ruosteeton, käynnistyy joka kelillä hyvin, ajettavuus tuon näköiseksi autoksi ihan makoisa ja kaikki toimii. Tosin tuossa ei ole mitään varusteita kun valittu halvin pakettiautomalli.
Uusikaupunki

Markku J

Tuo PSA:n 1.6 Hdi -kone on osoittaunut luotettavaksi voimanlähteeksi, kun sen muutkin merkit ovat PSA:lta ostaneet (jopa Volvo). Ja varmaan PSA:n iänikuinen 2.0 163 hv -konekin on luotettava, kun sitä vaan edelleen valmistetaan ja tungetaan jopa PSA -konsernin uusimpiin hybrideihin (Peugeot 3008 ja Citroen DS5). Moottorihan on todella vanha jo, mutta ilmeisesti erittäin toimintavarma. Tyttärelläni on tuo 1.6 Hdi 110 hv, ja hienosti on toiminut vuodesta 2008 Peugeot 308:n nokalla.

kuvaustakin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.09.13 - klo:20:46
Tuo PSA:n 1.6 Hdi -kone on osoittaunut luotettavaksi voimanlähteeksi, kun sen muutkin merkit ovat PSA:lta ostaneet (jopa Volvo). Ja varmaan PSA:n iänikuinen 2.0 163 hv -konekin on luotettava, kun sitä vaan edelleen valmistetaan ja tungetaan jopa PSA -konsernin uusimpiin hybrideihin (Peugeot 3008 ja Citroen DS5). Moottorihan on todella vanha jo, mutta ilmeisesti erittäin toimintavarma. Tyttärelläni on tuo 1.6 Hdi 110 hv, ja hienosti on toiminut vuodesta 2008 Peugeot 308:n nokalla.

Tuossa 1.6 Hdi:n oli melkoisena ongelmana turbojen paukkuminen. En ole varma mutta lienevät saaneet asian kuntoon. Turboja saattoi mennä useitakin ja en ole varma ovatko täysin selvittäneet syytä siihen. Ongelmana oli jokin mysteeri öljynkierrossa, turbon voitelu ei tahtonut pelata kun jotain ainesosia jostain syystä sekoittui öljynkiertoon tukkien turbon voitelun. Näitä turboja saattoi sitten mennä lyhyellä aikavälillä useampikin. Alensivat tämän johdosta moottorin öljynvaihtoväliä 20 000:sta 15 000 tuhanteen. Fordeissakin jossa samaa moottoria käytettiin oli näitä mystisiä turbovaurioita.

skriko

Kyllä perskules ostaisini uuden volkkarin jos sais ostaa sen jonkun toisen rahoilla.

Marty McFly

#24
Vähän aiheesta OT mutta tuohon ylläolevaan PSA keskusteluun sen verran että PSA:n robottiloota on käyttöominaisuuksiltaan heikko, sitä tuskin kiistää kukaan, mutta 6-pykäläinen PSA:n omavalmistemanuaalilaatikkohan on mainio käyttää ja umpikestävä, kuten myös Aisinin mehuautomaattikin. Tuo jälkimmäinen ei tosin nykymittapuulla ole kovinkaan taloudellinen, ja se korvautuukin ensi vuonna Aisinin ihan uudella taloudellisemmalla mehuautomaatilla. Ainakin Peugeot puolella se korvannee myös robotinkin pienempien moottoreiden kanssa. Myös PSA:n ns. sähköongelmat käytännössä poistuivat näkemykseni mukaan viimeistään vuonna 2007 kun 307 ja edellinen C5:n katosivat markkinoilta.

Bemarin kanssa kehitetty 1.6 THP bensaturbo on kärsinyt imusarja-ja jakoketjuongelmista, mutta tänä ja ensi vuonna esiteltävät 3 sylinteriset bensaturbot eivät THP nimestään huolimatta ole (onneksi?) sukua tuolle isommalle.

Niin, ja tuo 1.6 HDi löytyy myös Mini Cooper D:n nokalta.
Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet, 2008
Peugeot 5008 HDi 150 Sport, 2010

MMV

Tämä on melkoisen erikoinen merkkifoorumi kahdestakin syystä:
1. Varmasti yli puolet keskusteluista koskee muuta kuin VAG:n tuotteita
2. "Oma" merkki ei juuri arvostusta saa, toisin kuin useimpien muiden merkkien foorumilla. Osa merkkifoorumeista on jopa tolkuttoman fanaattisia.

PS. Minulla ei ollut mitään ongelmia näiden Volkkareiden kanssa, toisaalta ei ole kyllä ollut suuremmin muidenkaan merkkien kanssa, oli ne sitten eurooppalaisia tai aasialaisia. Yllättäen eniten pajalla minun uusista autoista on ollut Avensis.

sambolo

#26
Seatti se vaan kestää!(koputtaa puuta). Tosin onhan tohonki mun omistusaikana(45tkm) vaihettu sähkölasin moottori, katkennu jousi, alatukivarren helat, kaks koiran luuta, raidetangon ulompi pää ja iskarin yläpään laakerit :D Pieniä juttuja, mutta mitään tollasta ei ollut entisissä japseissani..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Setä

"Nykyhetken std-nettijournalismia - lukijan vastuulla on suotimet."

Jep, ainahan voidaan todeta, että automerkin "oikeat" viat johtuvat nettijournalismista.

Eikös tässä hiljattain ollut uutinen (jossain) että uuteen VW Golfiin on asennettu jokin ilmastointi tms. -letku niin, että vedet valuu pelkääjän jalkatilaan. Korjaus koskee n. 300.000 uutta Golffia.
Tai sitten tämä juttu vääristä tyyppikilvistä, josta lista suomalaisista VW-autoista rek.-tunnuksineen löytyy  joltain suomalaiselta viranomaissivulta. Väärällä tyyppikilvellähän auto ei mene edes katsastuksesta läpi.

Onko tämä sitä laatuauton valmistusta, kunhan kysyn?

Korvaton

Inhimillisiä virheitä. Onhan niillä roboteillakin tunteet :D

mol

Lainaus käyttäjältä: MMV - 19.09.13 - klo:07:03
Osa merkkifoorumeista on jopa tolkuttoman fanaattisia.


Tämä asia tekeekin tästä Suomen parhaan autofoorumin. On monia foorumeita jossa ei saa pahaa sanaa "omasta" merkistä mainita. Eikä muista merkeistä hyvää...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy