1.4TSI 103kW -ACT-moottori: tietoja, mielipiteitä, kokemuksia

Aloittaja vkjoki, 25.09.12 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 25.08.13 - klo:18:35
OT mut mikä on sitten optimaalinen?  Itse olen aina ajanut ensimmäiset 2 tkm rauhallisesti pari kertaa pintakaasulla 5 tonnin kiihdyttänyt.
Tälle aiheelle on olemassa oma topic "Kuluttaako autosi paljon öljyä ja mikä oli sisäänajotapa". Kyseisin aiheen alussa on myös kysely käytännön kokemuksista koskien eri sisäänajotapojen vaikutusta öljynkulutukseen. Vastaajia on tällä hetkellä 238. Eniten vastauksia ovat saaneet vaihtoehdot "Ei kuluta, ja sisäänajo on tehty ohjekirjan mukaan" ja "Ei kuluta, ja sisäänajo on tehty maltillisesti".

Jatketaan sisäänajotapakeskustelua kyseisen spesiaaliaiheen alla eli täällä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=702.360
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Meikäläisen Golf VII 1.4 TCI ACT:llä on ajettu 26 500 km, ja öljytikun rasterialueesta on nyt näkyvissä kolmasosa. Rasterialueen ylä- ja alareunan väli on 26 mm. Rasterialueen ylä- ja alareunan väli merkitsee öljyn määrässä yhtä litraa. Siis öljyä on kulunut varsin vähän.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Sisäänajotapaa koskevat postaukset siirretty sisäänajotapaa koskevan topicin alle tänne:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=702.360
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jokerdef

ACT TSI kuskeilta (lähinnä Polo BlueGT) kysyisin;
Kuuletteko te moottorista esim. tyhjäkäynnillä ja kaasua painettaessa surinaa? Taajamavauhdissa kuulee hyvin, että kun nostaa jalan kaasulta surina lakkaa. Eli ruiskun tai joku polttoainesyötön osa on äänen lähde. Ihmettelen vain, onko ääni normaali?
Huollon mies istui kyydissä lyhyen lenkin ja sanoi että kaikki on kunnossa. Aikaisemmissa TSI koneissa en moista surinaa muista kuulleeni.
Olisikon uuden TSI sukupolven ominaisuus sitten?
Ja sylinterin lepuutuksesta ei ole kyse, sen äänen kyllä erotan myös :)
______________________________________
VW ID.3 Pro Performance Business

ex. BMW 330e, BMW X1, BMW 120i, VW Polo BlueGT

vkjoki

^ En ole tuollaiseen sirinään tai surinaan kiinnittänyt huomiota. Keikenlaisia sirinöitä ja surinoita kyllä silloin tällöin kuuluu, jos oikein hirvittävän äärimmäisen tarkasti kuuntelee, mutta en ole kuullut mitään sellaista, jota olisin epäillyt viaksi.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Rookie

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 25.08.13 - klo:16:23
Mulla taitaa olla nyt 26 tonnia mittarissa ja öljyä olen lisännyt litran verran tällä välillä. Tarkoitus oli vaihtaa öljyt jo 10 tkm sitten, mutta laiskuuteni vuoksi se on nyt vähän viivästynyt. Toivottavasti ei tule harmeja tulevaisuudessa tämän takia.  ::) Kolmenkympin huoltoväli kuulostaa hurjan pitkältä.
Eilen tarkistin öljyn määrän ja laiton samalla 4 desiä lisää. Valtaosa kilsoista on ajettu moottoritiellä ja öljyn lämpötila pyörii aina sadan asteen tuntumassa. Kaupunkiajoa on ollut tosi vähän.


MMV

Tuli vaimon auton oston yhteydessä käytyä ajamassa uusi Golf tällä ACT-koneella. Itse asiassa en tiennyt autossa olevan ko. mottia, joka oli oikeastaan ihan hyvä, niin ei tullut minkäänlaista ennakkokäsitystä koneesta. Ihmettelin tasavauhdista kiihdyttäessä pientä nykäystä, mutta en kiinnittänyt siihen kummempaa huomiota ennen kuin selailin ajotietokonetta ja huomasin auton olevan 2cyl-modessa. Vasta tässä vaiheessa tajusin, että autossa on tämä sylinterinlepuutustoiminnolla oleva kone.

Kaiken kaikkiaan melkoisen hienosti tuo toimii, mutta kyllä siihen kiinnittää huomiota ja oikeastaan pitää jopa häiriönä ennen kuin tajuaa kyseessä olevan vaihto 2->4cyl-moodiin. Vaihtoa 4->2cyl ei huomaa.

Zaasa

^Oliko kyseessä manuaali vaiko DSG? Omassa en huomaa muita nykäyksiä kuin DSG:n aiheuttamat.
Olen kiinnittänyt paljon huomiota omassa ajossani nykiikö tai klonksahteleeko kuten täällä on kerrottu.

Vakkari päällä matka-ajossa hyvä seurata moodien vaihtoa vaihteen pysyessä 7:lla.
Meno on täysin tasaista vaihtui sylinterien moodit kummin päin tahansa,minkäänlaisia nykäyksiä en havaitse,ainoastaan DSG:n vaihdot saattaa huomata pieninä nykäyksinä.

Markku J

Zaasan kanssa samat mietteet. En huomaa mitään nykäyksiä tai äänen muutoksia kabiinissa kuunneltuna DSG -versiossa 2/4 -moodin vaihtuessa. Tasaisesti menee ja kiihtyy uskomattoman hyvin 1.4 -litraiseksi.

koppelo

Komppaan myös tuotä Zaasan kirjoitusta. Omani DSG+ACT tuntuu nyt "oppineen" vaihtamaan pienemmälle vauhdin vähetessä, eli enää ei esiinny tuota autotallin puolella kirjoittamaani jyristystä esim. liittymässä rullatessa.
VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

vkjoki

LainaaEn huomaa mitään nykäyksiä tai äänen muutoksia kabiinissa kuunneltuna DSG -versiossa 2/4 -moodin vaihtuessa.

Sama täällä kuin edellisillä! 27 000 km olen tuota seurannut ja kuunnellut, mutta ei kuulu eikä nyi, ei.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Angus

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.09.13 - klo:20:16
Sama täällä kuin edellisillä! 27 000 km olen tuota seurannut ja kuunnellut, mutta ei kuulu eikä nyi, ei.

Samat kokemukset myös täällä, ei huomaa vaihtoa muusta kuin ruudusta lukemalla 8)
Ainakin 130km/h asti toimii 2-cyl mode, vaatii vain tasamaan/alamäen.
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Zaasa

Kannattaa tosiaan kokeilla vakkari ajolla ja seurata näyttöä 2/4- cyl mode ilmoitusta.
Nykimistä moodien välillä ei ole :)

vkjoki

#133
Lainaus käyttäjältä: MMV - 06.09.13 - klo:18:57
Ihmettelin tasavauhdista kiihdyttäessä pientä nykäystä, mutta en kiinnittänyt siihen kummempaa huomiota ennen kuin selailin ajotietokonetta ja huomasin auton olevan 2cyl-modessa.

Siis tuo 2 cyl -moodin päälläolo näytetään ajotietokoneen näytössä mittaritaulussa aina, kun kahden sylinterin lepuutustoiminto on päällä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

MMV

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.09.13 - klo:20:43
Siis tuo 2 cyl -moodin päälläolo näytetään ajotietokoneen näytössä mittaritaulussa aina, kun kahden sylinterin lepuutustoiminto on päällä.

Kyllä kyllä, mutta en huomannut ennen kuin aloin räplätä ajotietokonetta.

Moose

Parin päivän ja alle 100 km mittarimatkan jälkeen voin todeta huomaavani tuon nykäyksen selvästi. Joku vertasi kuminauhalla vetämiseen ja siltä se tuntuu. Ei huomaa reippaalla ajotavalla, mutta esimerkiksi 70-80 nopeudessa vitosvaihteella huomaa kun sylinterimoodi hyppää ylämäessä kaksipyttyisestä neljään. Vaihteisto on manuaali.

Ei se oikeastaan häiritse, mutta kyllä sen huomaa. Onko äänessä eroa, siitä en osaa sanoa juuta enkä jaata kun on jo nastat alla. Ainakaan mihinkään klonksahteluihin tai tärinään en ole kiinnittänyt huomiota.
Cupra Formentor VZ PHEV

Rookie

Lainaus käyttäjältä: Moose - 06.11.13 - klo:11:27
Parin päivän ja alle 100 km mittarimatkan jälkeen voin todeta huomaavani tuon nykäyksen selvästi. Joku vertasi kuminauhalla vetämiseen ja siltä se tuntuu. Ei huomaa reippaalla ajotavalla, mutta esimerkiksi 70-80 nopeudessa vitosvaihteella huomaa kun sylinterimoodi hyppää ylämäessä kaksipyttyisestä neljään. Vaihteisto on manuaali.

Ei se oikeastaan häiritse, mutta kyllä sen huomaa. Onko äänessä eroa, siitä en osaa sanoa juuta enkä jaata kun on jo nastat alla. Ainakaan mihinkään klonksahteluihin tai tärinään en ole kiinnittänyt huomiota.
Kävin kokeilemassa DSG-vaihteista BlueGt:tä enkä huomannut samanlaista nykimistä kuin omassa autossani.

Kuminauhaefekti ei häiritse minua ollenkaan, mutta tuo aikaisemmin mainitsemani temppuilu ykkösellä ja kakkosella kiristää hermoja.

Ensi viikolla Polo menee huoltoon ja moottorinohjausta päivitellään. Saas nähdä, vaikuttaako mitään. Helmikuussa rekisteröity auto siis kyseessä.

Markku J

Ei nyi edelleenkään meilläkään DSG:llä varustettu Blue GT. Hyvä, että joku muukin on samaa mieltä, kun olen jo epäillyt omaa havainnointikykyäni.
En huomannut myöskään DSG:llä varustetussa A3 sedanissa mitään nykimistä sen koeajaessani.

Lämykkä

Itselläni manuaalina Blue Gt, sylinterien vaihto tuntuu pienenä nykäyksenä kun ratissa istuu, kanssamatkustajat eivät tätä ole havainneet. DSG-vaiheistolla ajettaessa tasaisesti 40km/h 4-vaihteella sylinterimoodi päällä taitaa jonkin verran täristää/nykivän. Tekee kyllä saman manuaalilla, mutta itselle tuo ei ole kovin realistinen ajotilanne edes kaupunkiajossa.

Vagisti

Itselläni oli kesällä huollon aikana sijaisautonaa BlueGT polo ja siinä en huomannut pienintäkään nykäysta moodien välillä, vaikka sitä yritin moneen otteeseen tunnustella. Oikein mainio peli kaikin puolin.

Oli siis manuaalilootalla.

vkjoki

En oikein ymmärrä, miksi ACT-moottori ei saisi pikkuisen nykäistä, kun moottori vaihtaa kahden sylinterin moodista neljän sylinterin moodiin. Saahan silloinkin tulla ihan pieni nykäisy, kun manuaalikuski vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Tai DSG vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Tai ajetaan kiskojen yli. Tai nimismiehenkiharoiden.

Minusta oleellinen kysymys on, nykiikö kovastikin. Minun kokemukseni mukaan vaihto kahdesta neljään sylinteriin on lähes aina täysin nykäyksetön, ja voimakkaimmillaankin nykäys on lähes huomaaton ellei peräti täysin huomaamaton. Ja suurin osa ajonaikaisista nykäyksistä paljastuu muun kuin sylinterimoodin vaihdoksen aiheuttamiksi.

Minusta merkittävimmät asiat, joihin kahden sylinterin moodi vaikuttaa, ovat:
- polttoaineenkulutuksen lasku 7 - 8 %:lla ja vastaavasti hinnan alentuminen päästöjen pienentyessä
- moottorin aiheuttaman resonanssivärinän lisääntyminen pienillä kierroksilla silloin, kun moottori joutuu vetämään maksimaalisesti, mutta vääntömomenttia ei kuitenkaan tarvita niin paljoa, että moottori siirtyisi neljän sylinterin käyttöön

Ymmärrän hyvin, miksi tämä 1.4 TSI ACT -moottori saavutti tänä vuonna maailman autotoimittajien äänestyksessä voiton sarjassa "The Motor of the Year".
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Lämykkä

Tämä "nykäys", minkä perstuntumalla itse välillä aistii niin on todella kaukana nykimisestä. Nykäys on vaan lähin sana kuvaamaan tätä ilmiötä, mikä todellakin on olematon.

Markku J

vkjoen kanssa olen samaa mieltä siitä, että tälle koneelle tuo "vuoden moottori" -arvosana on ansaittu. Vaikka sen kulutus ei ole ihan haamulukemissa, on vääntö ja teho kokoluokassaan suhteessa kulutukseen aika hienoa. Joustavasti löytyy tarpeeksi menoa joka tilanteeseen ainakin DSG Polon kanssa.

Moose

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.11.13 - klo:20:30
En oikein ymmärrä, miksi ACT-moottori ei saisi pikkuisen nykäistä, kun moottori vaihtaa kahden sylinterin moodista neljän sylinterin moodiin. Saahan silloinkin tulla ihan pieni nykäisy, kun manuaalikuski vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Tai DSG vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Tai ajetaan kiskojen yli. Tai nimismiehenkiharoiden.

Nykimisestä on lienee puhuttu sen takia, että jotkut eivät sellaista havaitse. Luin ketjun uudestaan läpi pari päivää sitten ja mielestäni kukaan ei varsinaisesti sanonut ettei sitä saisi tapahtua.
Cupra Formentor VZ PHEV

Rookie

Nyt on Polon moottorinohjaus päivitetty. Ohjelmointivirhe siellä oli, mutta en tiedä, että johtuiko nykiminen juuri siitä, vai oliko softaa muutenkin paranneltu. Nyt toimii kuin unelma. Ihan kuin uuden auton olisi saanut.  8)

vkjoki

^ Itselläni on uusista softista - ohjaavat ne sitten moottoria, vaihteistoa, webastoa, sähköjärjestelmää, ... - pelkästään hyviä kokemuksia. Olen aina huollon yhteydessä yrittänyt päivityttää ainakin keskeiset softat. Volkkarilla se on onnistunut kohtalaisesti, Fordilla huonommin ja Volvolla aina.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Zaasa

Ei edelleenkään nykimistä havaittavissa moodien vaihtuessa,aiemmin mainitsin vakkari ajon olevan hyvä havainnoimaan nykimistä.
Sorry,6000km ilman nykimisiä ACT/DSG:llä...

Peeveli

Esitin tämän kysymyksen jo Audi A3-palstalla, mutta laitan sen vielä tännekin, josko tietoa saisi muiltakin vagisteilta joilla autossaan on tämä pyttyjen lepuutustoiminnalla varustettu 1.4-tsiippa. Eli:

Eka tekniikan puolen kyrsimien -tai yllätys- oli aamusella se, että ulkolämpötilan ollessa -10 astetta alkoi auton moottorinlämpömittari alentumaan normaalilämmöstään pykälän, jopa kaksi (digitaalisia palkkeja) jos auto ehti seistä paikallaan liikennevaloissa hetkenkään verran (siis luokkaa 30 sek - 1 min). Aivan sama, onko lämmityslaite automatiikkalla vai käsin ohjattuna (puhallinnopeus kolmosessa ja ilmansuuntaus ylös, alas ja sivulaseille sekä sisälämmöksi asetettu 20,5 astetta). Ja ihan sama, ajoiko comfortilla (normaalimoodi) vai dynamicilla.

Siis hitto soikoon, vaatiiko tämä bensaprutku-mallikin (siis 1,4 tfsi cod 103 kW) keulalleen viimasuojan? Vai onko väärä/viallinen termari? Minä kun luulin että näissä mopokoneisissakin tsiipoissa tilanne olisi parantunut takavuosista, mutta taitavat muistuttaa pikkudieseleitä tässä asiassa.  Jotensakin ymmärtäisin tilanteen jossain -25 asteessa mutta että -10 asteessakin mittari vajuu, se kummastuttaa.

Onko muilla nimen omaan tässä 1,4 cod/act-koneessa ollut nyt pikkupakkasissa tällaista ilmiötä?

japa

No mulla on sama kone ilman lepuutuksia octaviassa ja olen huomannut vähän samaa vikaa. Eli jos vaikka moottorijarrutuksella tulee motarilta rampille ja hissun kissun rullailee vähän aikaa niin lämmöt alkaa pudota. Sisällä onneks tarkenee oikeen hyvin  :D. Eikös näissä koneissa ollut muistaakseni kaksi erillistä vesi kiertoa joten sisäilma saadaan nopeemmin lämpiämään.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Rookie

Missä kohtaa vesikiertoa se lämpötila-anturi mahtaa olla? Sisälle tulee lämmintä ilmaa tosi nopeasti, mutta moottorin lämpenemistä saa odotella.

Laitoin keulasta alaritilän peittoon, mutta silti se mittariston lämpöviisari putoaa välillä alle puolivälin, jos jättää auton parkkiin tyhjäkäynnille vähän pidemmäksi aikaa. Ajossa pysyy hyvin lämmöt ylhäällä viimasuojan kanssa, öljytkin melkein satkussa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy