Miten usein peset / pesetät autosi?

Aloittaja Quality, 09.02.10 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

Pesen / pesetän autoni

Vähintään kaksi kertaa viikossa
16 (2.9%)
Vähintään kerran viikossa
89 (15.9%)
Vähintään joka toinen viikko
181 (32.3%)
Vähintään kerran kuussa
155 (27.6%)
Harvemmin
112 (20%)
Pesen autoni aina itse
189 (33.7%)
Käytän vain käsinpesua
123 (21.9%)
Käytän myös harjatonta tai pehmoharjapesua
96 (17.1%)
Käytän myös tavallista harjapesua
62 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 561

Kale

Mä olen ollut sen verran ympäristörikollinen, että en ole välittänyt onko shampoo biohajoavaa vai ei. Ehkä ei ole tarvinutkaan miettiä asiaa kun en ole vuosiin pihassa pessyt. Säämiskä asiaa ihmettelin itsekin säämiskä on täälläkin käytössä.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 24.02.10 - klo:14:45
No kyllähän biohajoavat pesuaineet autokäytössäkin on jo ihan tuttu juttu.

Sen sijaan tuollaiset ohjelmat on vähän kummallisia, kun esim. sanottiin että säämiskää ei pitäisikään käyttää auton kuivaamisen ! Eli hyväksi havaittu, vuosikymmeniä käytetty asia onkin sitten yhden asiantuntijan mielestä aivan hanurista....ketä uskoa ?  :P
Niin, siinähän ohjelmassa tosiaan neuvottiin käyttämään kuivaamiseen mikrokuituliinaa säämiskän sijasta, säämiskän kerrottiin naarmuttavan maalipintaa. Siitä en osaa sanoa naarmuttaako se ja kuinka paljon, mutta kyllähän mikrokuituliina on kuivaamiseen selvästi parempi kuin säämiskä. Mikrokuituliinoihin olen itsekin siirtynyt jo jonkin aikaa sitten.
Samoin sienellä pesua neuvottiin välttämään koska sekin naarmuttaa koska hiekka jää sienen pintaan ja naarmuttaa. Pesuhanska on parempi vaihtoehto. Itsekin käytän tuollaista mikrokuituista pesuhanskaa. Tai on noita muutamiakin erilaisia. Lisäksi kun käyttää pestessä kahta ämpäriä (toisessa pesuaine ja toisessa aina huuhdellaan se pesuhanska) niin naarmujen syntymistä saadaan noilla ainakin vähennettyä.
Tuolla mikrokuituhanskalla irtoaa pinttyneempi lika paljon paremmin kuin sienellä. Ainoa huno puoli tuossa pesuhanskassa on että syksyllä siihen tarttuvat koivunsiemenet ja nekin saattaa maalipintaa naarmuttaa jos niitä hanskassa on.

savolaiskollega

Auton kuivaamisessa vaan kunnon säämiskästä on välillä helpompi vääntää vesi pois kuin mikrokuituliinasta. Enkä tosiaan aio vanhaa kunnon keinoa jonkun ohjelmantekeleen takia muuttaa.... 8)

Sean80

Itse luovuin säämiskästä juurikin siksi, että naarmutti maalipintaa. Punaisen auton kohdalla sen vasta huomasi. Valkoiseen nyt ei saa näkyviä naarmuja edes säämiskällä, mutta silti en sitä enää käytä.

Simola

Mikrokuituliina on ollut kyllä hyvä peli kuivaukseen.
Säämiskääkin olen kokeillut, mutta en ole kyllä tykästynyt.

Pesen sienellä, ja välillä mikrokuitupesukintaalla.

Nyt on ollut aika hyviä pakkasia joten autoakaan ei ole tarvinnut pestä joka ilta. =)
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 24.02.10 - klo:15:30
Auton kuivaamisessa vaan kunnon säämiskästä on välillä helpompi vääntää vesi pois kuin mikrokuituliinasta. Enkä tosiaan aio vanhaa kunnon keinoa jonkun ohjelmantekeleen takia muuttaa.... 8)
Niin, en minäkään tuon ohjelman takia mikrokuituliinoihin ole siirtynyt vaan paljon aiemmin. Niitä mikrokuituliinojahan tarvii pari-kolme kpl niin ei tarvi väännellä vettä pois kuivauksen välillä. Melko hyvin auto kuivuu jo parilla pienehköllä mikroliinalla.

Erkka

Tuli katsottua kyseinen ohjelma. Kaapissa odottaa 50x50 mikrokuituliina. Mikrokuitupesusieni on ollut jo jonkin aikaa käytössä. Sellainen lyhyttä rastatukkaa muistuttava sieni. Hyväksi olen todennut. Sienessä on lisäksi sellainen lenkki jonka voi laittaa kämmenselän ympärille ja hanska pitää.

Ps. taidanpa käydä ostamassa vielä pari kuituliinaa lisää, niin ei ole sitten ongelmia kuivauksen kanssa. Kiitti vinkistä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

tsiih

Lainaus käyttäjältä: troh - 24.02.10 - klo:14:35
Candy White volkkari käy joka viikko harjapesukoneessa. Silti jo muutaman viikon jälkeen alkaa pokkauksiin ja takaluukkuun jäädä ruskeaa karheutta. Ja koska pesukone laittaa vahaa päälle, ei sen alle jäänyt lika oikein millään tahdo lähteä, paitsi käsin vahaamalla. Kokeiltu on myös ruiskutella Turtlewaxin shampoota ongelmakohtiin ennen pesukonetta, mutta eipä siitä juuri apua ole. Tämä on ensimmäinen auto, jonka pesu on näin ongelmallista. Samalla tämä on ensimmäinen perusvärinen auto minun käytössä, mutta voiko se johtua siitä? Kyseessä on työsuhdeauto, eikä siten pääse kovin usein käsipesuun. Valkoinen värinä miellyttää edelleen, mutta pitääkö seuraava auto tilata helmiäisvalkoisena, vai pitääkö taas rehellisesti ottaa harmaa?
Vaihda pesupaikkaa, oma candy lähtee kevyesti harjattomassa puhtaaksi, tosin on paikkakunnan ainoa paikka jossa esipesusuihku on 10 % liuotinta. Ei se lika auton vika ole, ehkä joku kovavaha helpottaisi lian irtoamista.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ram1

Mikrokuitua muutaman vuoden jo käyttänyt ja käy kaikkeen putsaukseen mikä autoon vaan liittyy.Konepesuun uutta autoani en vie koskaan.Pesen töissä kerran viikossa jos kelit antaa myöten ja tänään tuli vedettyä myös AG HD vaha pintaan viikon vanhaan autoon.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Tourano

Nyt kun molemmat autot ovat puhtaat niin voi tähänkin vastata  ;D

Autot pesen itse käsin, huoltoasemien pikapesuja en suostu käyttämään. Talvella pesu jää siitä syystä aivan liian vähälle eikä pesty auto pysy puhtaana kuin ehkä seuraavaan päivään.

Kesällä tilanne on toinen mutta kerran viikossa on maksimi tällä hetkellä, joskus aiemmin pesin auton mikäli se oli illalla likainen. Kumpikin auto kerää paljon kilometrejä sorateillä, joten useinkaan ei tarvitse pelkästään siitepölyjä pestä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

RoccoScientist

Kevään aikana tulee pestyä varmaan aika monestikin. Viime viikolla käytin kerran harjattomassa pesussa ja lisäksi huuhtaisin auton kaksi kertaa painepesurilla itsepesuhallissa. Nyt kuraa on taas kertynyt oviin sen verran, että tekisi mieli käydä huuhtaisemassa auto, mutta yritän malttaa viikonloppuun - tosin silloin on luvassa sateita.

Kunhan pahimmat kurakelit väistyvät, niin tarkoitus olisi pestä tuo vähän huolellisemmin ja mahdollisesti pistää kiiltovahaa tuon kovavahakerroksen päälle. Mieli tekisi kyllä viedä tuo jollekin ammattitaitoiselle ihmiselle myllytystä ja vahausta varten, mutta siihen puuhan pitäisi sitten löytyä ylimääräistä rahaa. Samoin nuo kestokäsittelyt houkuttelisivat, mutta nekin vaativat ylimääräisiä roposia.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Kale

Viime viikolla olisin käynyt pesemässä auton käsin mutta olivat perkules lopettaneet paikkakunnan ainoan TSI-pesulan vähäisen kysynnän takia. Nyt pitäisi taas ruveta konepesussa käymään...

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 27.02.10 - klo:20:51
Vaihda pesupaikkaa, oma candy lähtee kevyesti harjattomassa puhtaaksi, tosin on paikkakunnan ainoa paikka jossa esipesusuihku on 10 % liuotinta. Ei se lika auton vika ole, ehkä joku kovavaha helpottaisi lian irtoamista.

Uskallan väittää, että sellaista harjatonta pesua ei ole olemassakaan, joka pesee auton ihan aikuisten oikeasti puhtaaksi JOKA PAIKASTA. Olkoon sitten liuotinta tahi ei. Eli kunnollinen käsinpesu aika ajoin on joka tapauksessa tarpeen.  :o

HJP

Yleensä pesen auton joka sunnuntai omassa tallissa, tosin sillä oletuksella että auto on viikon aikana kerännyt likaa pintaansa. Tähän aikaan vuodesta siitä ei onneksi ole pelkoa  :) Tosin nyt ei varmaan jaksa ajella likaisella autolla edes sunnuntaihin asti, vaan pitänee pestä se jo huomenna töiden jälkeen.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.03.10 - klo:14:02
Mieli tekisi kyllä viedä tuo jollekin ammattitaitoiselle ihmiselle myllytystä ja vahausta varten, mutta siihen puuhan pitäisi sitten löytyä ylimääräistä rahaa.

Tuota.. olenko ainoa jonka mielestä kuulosti hiukan oudolta. Uusi auto myllytettäväksi? eikös myllytyksen tarkoitus ole palauttaa alkuperäinen kiilto..?


Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.03.10 - klo:14:02
Samoin nuo kestokäsittelyt houkuttelisivat, mutta nekin vaativat ylimääräisiä roposia.

Tuo kuulosti jo järkevämmältä
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 24.03.10 - klo:17:59
Tuota.. olenko ainoa jonka mielestä kuulosti hiukan oudolta. Uusi auto myllytettäväksi? eikös myllytyksen tarkoitus ole palauttaa alkuperäinen kiilto..?
Myöskin sillä saadaan tasoitettua tehtaan jäljiltä epätasaista pintaa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 24.03.10 - klo:17:59
Tuota.. olenko ainoa jonka mielestä kuulosti hiukan oudolta. Uusi auto myllytettäväksi? eikös myllytyksen tarkoitus ole palauttaa alkuperäinen kiilto..?

No turhaa hifistelyähän tuo varmaan olisi, mutta eiköhän tässä talven jäljiltä ole jo ensimmäiset hiusnaarmut pinnassa ja noita pieniä vaurioitahan (P.S. plus Jyrin mainitsemia epätasaisuuksia) sillä on tarkoitus tasoittaa. En siltikään sano, ettäkö sillä saavutettaisiin mitään huomattavaa eroa näin uudessa maalipinnassa. Jos kuitenkin ammattilaiselle veisi, niin miksei saman tien voisi ottaa täyshoidon tuolle maalipinnalle. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Oculus

Laitetaan vähän vettä myllyyn tähän keskusteluun.

Galluppiin en osallistunut, kun sieltä puuttui se "tarpeen mukaan" -vaihtoehto. Ja yhtä tai kahta poikkeusta per vuosi lukuunottamatta käytän vain konepesua. Tämä uusi Ocu on tähän mennessä saanut vain harjattomia pesuja ja hyvin on mielestäni puhdistunut. Kunhan saan aikaiseksi ottaa sen maalipinnan käsittelyn, niin ehkä voi sitten pehmoharjoillakin pesettää.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 25.03.10 - klo:10:26
Laitetaan vähän vettä myllyyn tähän keskusteluun.

Galluppiin en osallistunut, kun sieltä puuttui se "tarpeen mukaan" -vaihtoehto. Ja yhtä tai kahta poikkeusta per vuosi lukuunottamatta käytän vain konepesua. Tämä uusi Ocu on tähän mennessä saanut vain harjattomia pesuja ja hyvin on mielestäni puhdistunut. Kunhan saan aikaiseksi ottaa sen maalipinnan käsittelyn, niin ehkä voi sitten pehmoharjoillakin pesettää.

Mutta huomasitko : tämä artikkelin kaveri on AUTOEHOSTAJA. Ei siis autonpesijä tai fiksaaja, autoehostajan tittelillä voi laskuttaa enemmän. Ihan sama kuin täällä on hammaslääkäreitä ja sitten on hammasTEKNIKKOJA, arvaan jo etukäteen kummalla on paremmat taksat.... :D

Panze

Toki autoehostaja vetää kotiinpäin ja suosittelee harjapesun sijaan omia palveluitaan... mutta on tuossa jotain perääkin.

Muutama vuosi sitten siskon mies hommasi uuden V50:n, väri perus musta, käytti aina pelkästään harjapesussa.

Auton maalipinta kyljistä, koko matkalta sivuikkunoista alahelmaan olivat _todella_ kamalan näköiset jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Kyljissä oli niin paljon naarmuja, että kauempaa katsoessa ne näyttivät pestynäkin harmailta. Sääliksi kävi sitä kotteroa. Onneksi oli liisari... :)

Edellinen autoni, metalli-musta civic sedan, jota pesin säännöllisesti käsin painepesuri/sieni yhdistelmällä oli parin vuoden käytön jälkeen vielä siinä kunnossa, että eräskin kaveri luuli sitä esittelyautoksi, kun civic seisoi Vehon pihassa. :)


savolaiskollega

Eipä tuota itsekään tule harjakoneessa kovin usein käytettyä, enemmän harjattomassa ja ehkä kerran kuussa käsinpesussa. Kesäisin pesee sitten itse. 

Tosin tuossa pesuhommassakin tullaan sitten monesti siihen, että lasketaan vaan raa`asti se, mitä maalipinnan naarmuisuus vaikuttaa auton arvoon. Ja lopputulos: ei käytännössä yhtään mitään. Autoliike fiksaa auton joka tapauksessa, eli se kiiltää vaihtoautohallissa olipa edellinen omistaja huolehtinut siitä millä tavalla tahansa. Varsinkin jos auto sattuu vielä kaupantekohetkellä olemaan mahdollisimman paskainen, ei siitä erota kiiltääkö vaiko ei... :D

Panze

Totta kyllä tuokin.

Vaikka itse tykkään ajella mieluummin kiiltävällä kuin naarmuisella autolla ;)

Tuksuu

Itse tulee pestyä ympäri vuoden. Välillä vesiletkun ja sienen kanssa ja välillä sitten painepesurilla.
Riippuu vähän fiiliksestä :D

Ja autohan tulee pestyä aina kun se on likainen. Eli näin keväällä joka toinen päivä  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Panze - 25.03.10 - klo:12:49
Muutama vuosi sitten siskon mies hommasi uuden V50:n, väri perus musta, käytti aina pelkästään harjapesussa.

Auton maalipinta kyljistä, koko matkalta sivuikkunoista alahelmaan olivat _todella_ kamalan näköiset jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Kyljissä oli niin paljon naarmuja, että kauempaa katsoessa ne näyttivät pestynäkin harmailta. Sääliksi kävi sitä kotteroa. Onneksi oli liisari... :)

Edellinen autoni, metalli-musta civic sedan, jota pesin säännöllisesti käsin painepesuri/sieni yhdistelmällä oli parin vuoden käytön jälkeen vielä siinä kunnossa, että eräskin kaveri luuli sitä esittelyautoksi, kun civic seisoi Vehon pihassa. :)

Olennaista tuossa oli varmaankin Vollen musta, joka oli perusväri ja Civicissä metalliväri. Metalliväri sietää käsittääkseni enemmän pieniä naarmuja, ennen kuin alkaa näyttämään häiritsevältä. Tietty myös automerkkien ja -mallien maaleissa on eroja niissäkin.

Ei sitä käy kiistäminen, etteikö harjapesut naarmuttaisia autoa, mutta pelkällä harjattomallakaan ei puhdasta tule, olipa se automaattinen pesukone tai itse käytetty painepesuri. Auto on pakko ainakin välillä hangata puhtaaksi.

Quality

Offtopic mennään että raikaa, mutta seuraava kommentti suorastaan pakottaa:
LainaaIhan sama kuin täällä on hammaslääkäreitä ja sitten on hammasTEKNIKKOJA, arvaan jo etukäteen kummalla on paremmat taksat....
Siis täh? HammasLÃ,,Ã,,KÃ,,RIN koulutus on vähintään kuusivuotinen yliopistotutkinto, vieläpä lisensiaatin tutkinto (HLL), kun taas TEKNIKON tutkinto on alempi opistotason tutkinto, olisiko ollut kolmivuotinen peruskoulupohjainen koulutus, joka amk-uudistuksen yhteydessä lakkautettiin. Hammasteknikolta puuttuu lääketieteellinen koulutus, hän työskentelee vain materiaalien, kuten hammasproteesien kanssa, kun taas lääkäriltä vaaditaan huomattavan laajat anatomiset ja fysiologiset perusopinnot. Ei siis ole epäilystäkään, kumman on oikeudenmukaisempaa tienata enemmän ;).

Tämän päivän hammasteknikkokoulutuksesta ks. esim. http://www.metropolia.fi/koulutustarjonta/sosiaali-ja-terveysala/hammastekniikka/
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Zoob

Jatketaan offtopicia: Hammaslääkärin tutkinto suoritetaan optimaalisesti 5 vuodessa, lääkärillä se 6 v. Hammasteknikko joka pistää oman menestyvän labran pystyyn tienaa taatusti paremmin kuin esim. tk:ssa peruspalkalla raatava tri Tuska, nimimerkillä nähty on. Mutta 95%:sti quality kirjoitti asiaa.
Aiemmin linkitetystä autoehostajan kommentista tuli mieleen: Olisiko niin että lika auton pinnalla muodostaakin suojaavan kerroksen jota ei missään nímessä pidä huuhtoa pois, ikään kuin "lapsen kina" Jope Ruonansuun autokauppias-sketsissä...Itse kuitenkin tulee pestyä autoja noin 2x kk, vanhempaa autoa vaimo käyttää huoletta harjapesussa, uudempaa helmiäismustaa saa pestä vain käsin, sienellä. Tosin puolen vuoden käytön jälkeen siinäkin jo näkyy selvästi pyörteistä pintanaarmua.
VW Golf 1,8TSI Highline -09
Audi A6 Avant 2,0TDI Multitronic business-12

SciroSJK

LainaaJa autohan tulee pestyä aina kun se on likainen. Eli näin keväällä joka toinen päivä

Ja näin keväisin tulee sitten usein "takkiin" >:(

Kävin pesemässä auton reilu tunti sitten, kun tiet olivat sopivasti puolikuivia.
Vaan kuinkas sattuikaan... pääsin kotipihaan niin alkoi sataa LUNTA!

Turhaa oli taas tuokin pesu. Tietysti jos urheilun kannalta ottaa, tulihan siinä tällekin
päivää suoritettua sitten kevyt "liikuntavartti"  ::)

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Quality - 25.03.10 - klo:17:01
Offtopic mennään että raikaa, mutta seuraava kommentti suorastaan pakottaa:Siis täh? HammasLÃ,,Ã,,KÃ,,RIN koulutus on vähintään kuusivuotinen yliopistotutkinto, vieläpä lisensiaatin tutkinto (HLL), kun taas TEKNIKON tutkinto on alempi opistotason tutkinto, olisiko ollut kolmivuotinen peruskoulupohjainen koulutus, joka amk-uudistuksen yhteydessä lakkautettiin. Hammasteknikolta puuttuu lääketieteellinen koulutus, hän työskentelee vain materiaalien, kuten hammasproteesien kanssa, kun taas lääkäriltä vaaditaan huomattavan laajat anatomiset ja fysiologiset perusopinnot. Ei siis ole epäilystäkään, kumman on oikeudenmukaisempaa tienata enemmän ;).

Tämän päivän hammasteknikkokoulutuksesta ks. esim. http://www.metropolia.fi/koulutustarjonta/sosiaali-ja-terveysala/hammastekniikka/

Sorry vielä OT. Hammasteknikkofirma näkyykin olevan hammaslaboratorio....mistä lie tuon teknikon tuohon tempaissut.... :P

Sean80

Golf pääsi pikaisella varoitusajalla hääautoksi. ;D Joten piti pesettää harjattomassa (15â,¬), ja sen on kyllä näköinenkin! No pääasia, että hääparille kelpaa. :) Täytyy laittaa hääautokuvia myöhemmin. :D

Harjalliseen en ikinä vie ja harjaton pesukin oli ensimmäinen yli viiteen vuoteen. Itse asiassa en ole kyllä ihan varma olenko omaa autoa koskaan pesussa käyttänyt... Aina käsin.

skula

Nythämähokasin.. Autoa voi jo pestä ihan ulkona kotosalla. Upeeta.. Toisinsanoen, viikonloppuna pesusulkeiset tiedossa  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy