Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 12.02.22 - klo:07:50Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.02.22 - klo:19:14
GTE:tä tuli esilämmitettyä lähes aina sähköllä, niin webaston käyttö jäi todella vähäiseksi. Ihan hukkahankita mulle. Ehkä seuraava omistaja on päässyt hyödyntämään webastoa.
Itse jälkiasensin webaston kun ei tuo sähköesilämmitys saanut edes tuulilasia jäästä sulaksi alle tunnissa.
Tästä sähköesilämmityksestä on kirjoitettu paljon jo aiemmin, mutta tässä lyhyt yhteenveto siitä, miksi moni ehkä käyttää Webastoa eikä sähköistä esilämmitystä:
1) 8A:n virta (eli 1,8 kW) ei riitä lämmitykseen vähänkään reilummalla pakkasella vaan pitää olla 16A tarjolla.
2) Auto ei laita sähköisellä esilämmityksellä puhallustehoa automaattisesti maksimille, vaan käyttää sitä asetusta joka oli auton sammuttaessa. Tyypillisesti itsellä ajossa esim teho 2/6, mikä on liian vähän ikkunoiden sulatukseen. Ratkaisuna on muistaa parkkeeratessa vääntää nupit kaakkoon. Tämä on selvä bugi, koska Webastoa käyttäessä puhallin menee automaattisesti maksimille.
3) E-managerista ajastukset toimii joskus miten sattuu, ilmeisesti pvm ja aika tallentuu joskus väärin. Siksi ns. spontaani lämmitys on usein tarpeen. (ks kohdat 4 ja 5)
4) Webasto kaukosäätimellä sopii paremmin epäsäännöllisin lähtöihin, koska kaukosäädin toimii kuin junan vessa ja webaston teho sulattaa ikkunat 5-10 minuutissa. Toki paukkupakkasilla vaatii 10-20 min. Huom. kaukosäätimen kantama on rajallinen.
5) Applikaatiosta ’vaikka kuinka kaukaa internetin yli’ spontaanisti aloitettu esilämmitys onnistuu vain jos yhteys autoon pelaa eli ei läheskään aina, ja monesti ei silloinkaan.
Eli valitettavasti monessa tapauksessa lämmitys on helpompi ja varmempi tehdä Webastolla, vaikka paljon mieluumminhan sitä lämmittäisi sähköllä jos sitä on tarjolla. Toivottavasti jossain vaiheessa VW saisi tätä parannettua, koska softabugeja/-puutteita nuo kaikki ovat.