Gallup: Onko polttoaineen kulutuksella merkitystä?

Aloittaja Oculus, 12.08.10 - klo:22:48

« edellinen - seuraava »

Miten polttoaineen kulutus vaikuttaa autosi vallintaan ja ajotapaasi?

Ei mitään väliä. Valitsen autooni tehokkaimman moottorin ja otan siitä ajaessani kaiken irti.
10 (9.1%)
Valitsen autooni moottorin, jossa on riittävä tehoreservi, mutta käytän sitä maltillisesti ja seuraan aktiivisesti kulutuslukemia.
62 (56.4%)
Moottorin tehoilla tai polttoaineen kulutuksella ei ole suurtakaan merkitystä autoni valintaan enkä pyri ajotavallakaan juuri vaikuttamaan asiaan.
7 (6.4%)
Vuotuiset ajokilometrit ovat niin mittavat, että järkevintä on ajaa mahdollisimman vähän kuluttavalla autolla taloudellisesti.
14 (12.7%)
Huomioin kukkaron ja ympäristön. Valitsen autooni vähän kuluttavan ja vähäpäästöisen moottorin ja ajan aina mahdollisimman taloudellisesti (tai jopa mieluummin kävelen tai pyöräilen).
13 (11.8%)
Häh? Taasko tällainen turha galluppi.
4 (3.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 101

Oculus

Noniin, tällä ja muillakin foorumeilla tuntuu olevan kestopuheenaiheena erinäisten automallien ja moottoreiden polttoaineen kulutus. Siispä lienee aika (viimein) järjestää asiasta oikein mielipidearvuuttelu. Onko se siis todellakin erityisen tärkeä valintakriteeri auton hankinnassa ja miten ajotapoja sopeutetaan kulutusta ajatellen?

Vaihtoehdot ovat tarkoituksella (osin) hieman provokatiivisia ja mielelläni lisään uusia vaihtoehtoja äänestykseen jos jotain oleellista puuttuu.

(Yleinen VAG-keskustelu tuntui sopivimmalta alueelta, mutta nyt "muutaman" jälkeen saataisi kuulua "Off Topic" tai jopa "Kalsarikännit" osastolle.  ::) Modet ehkä siirtävät, jos tuntuu aiheelliselta.)

Anshjelm

Miksipä ei tätäkin kannata ottaa esille. Onhan se mediaseksiäkästä olla niin ekolookinen että hävettää jos jopa pari minuuttia antaa koneen tyhjäkäydä, mutta toisaalta on ihan oikein kyllä näyttää sitä venttiilin nousua jos siihen on mahikset. Kun ei rahat puissa kasva, niin silloin tää jälkimmäinen jää pakostakin tekemättä. Yksi asia johtaa toiseen.

Sitten kun kasvaa aikuiseksi ja oon massimies niin tilanne on taas eri, josko a) ikinä aikuistun b) yksityisautoilukaan enää on sallittua.

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 12.08.10 - klo:22:48
(Yleinen VAG-keskustelu tuntui sopivimmalta alueelta, mutta nyt "muutaman" jälkeen saataisi kuulua "Off Topic" tai jopa "Kalsarikännit" osastolle.  ::) Modet ehkä siirtävät, jos tuntuu aiheelliselta.)

Siis loppujen lopuksi kaikki keskustelu taitais kuulua parhaiten Kalsarikänneihin ;)

RoccoScientist

On ainakin niin kauan kuin polttoainekulut ovat merkittävä menoerä kuukausituloihin suhteutettuna. Lisäksi voihan tuo jo hankintavaiheessa vaikuttaa siihen mitä lisävarusteita voi budjetin kärsimättä ruksia. Jos rahasta ei olisi kiinni, niin sitten saattaisi kiinnostaa lähinnä onko moottori tehoihin nähden janoinen, joten mihinkään jenkkivapariin tuskin koskaan sortuisin. Toki sitä voisi sitten tyynnytellä soimaavaa omatuntoaan pitämällä ajosuoritteen pienenä ja ostamalla jonkin 1.2 TSI Polon arkiajoihin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Kapa

Mistäpä nykyään liikenteessä enää nauttii? Kaikki autot kulkee kahtasataa jne! Jotain mistä voi nauttia on saada autolle pienet kulutukset! Hurjastella ei voi, joten ihan kiva on ajella säästellen ja senhän nykytekniikka mahdollistaa.

lq

On.

Polttoaineen kulutus sinällään on mun ajoilla aika yhdentekevää, mutta kun sillä on ikävästi yhteys hiilidioksidipäästöihin, eli siis suoraan liisarista maksettavaan kk-hintaan.

Tommi13

Polttoaineen kulutus vaikuttaa ajotapaani ja autonvalintaani (bensa vs. diesel -laskelmat), mutta silti en liioittele asiaa (omasta mielestä). Autossa pitää myös olla riittävästi tehoja, jotta normaaliajossa ei tarvitse ottaa moottorista kaikkea irti ja siksi en koskaan tosissani edes katsellut 1.2 TSI'tä. Se ei silti tarkoita että ajaisin jotenkin tuhlailevasti tai kulutuksesta välittämättä normaaliajojani.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

VAG!

#6
aa

Bisti

Täytyy myöntää että jos varaa olisi, päästöillä ja kulutuksella ei olisi itselleni juurikaan merkitystä. Nyt kuitenkin vain on niin, että kukkaro sanelee sen, ettei varaa tehokkaampiin autoihin ole, joten näillä pienillä vaparimopoilla mennään (vaikkei ne edes mitään pienipäästöisiä tai -kulutuksisia ole, mutta ostohinta oli se joka painoi silloin eniten vaakakupissa).

Mutta rikas mies jos oisin, niin ostaisin semmoisen tykin joka kiihtyisi 0-200 km/h silmänräpäyksessä ja söisi bensaa niin, että viherstalinistit saisivat rytmihäiriöitä jo pelkästä ajatuksesta...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

jonze

#8
en paljoa kattele mitä se vie.. kunhan rahalla selviää.. olihan se kiva kun volvon vaihtoi tähän audiin.volvolla sekalainen kulutus yli 13l/100km mut ei audi kyl lähellekkää nin paljoa vie...

edit: tänää tankkasin täytee taas ja laskin keskikulutuksen..8,1 et on aika paljon vähempi ku vollella
hommat ovat paskoja, mutta niin ovat miehetkin

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

HiTecci

Kyllä tuo ecoilu on itselläni niin sisäsyntyinen piirre ettei siitä ole vieläkään eroon päässyt :-[ Nyt päästötaso vaikuttaa paitsi liisarin kk-hintaan, mutta tietty myös lompakkoon kun pelkkä käyttöetu on kyseessä. Tuon lisäksi liikenteessä ajokäytökseni on melko eco-linjalla, ihan luonnostaan. Itselläni esim. tehtaiden ilmoittamien lukujen saavuttaminen on aina tähän saakka ollut ihan itsestään selvyys. Tuohon ole tarttenut mitenkään edes nipistellä. No tästä tietty seuraa että jo tankillisesta huomaa hyvin onko rouva päässyt polkasemaan kun keskikulutus helposti pomppaa sen 0,5-1,0 litraa sadalle - eikä hänkään tuota nyt mitenkään rääkkää 8)

Ans'kattoo nyt miten on mittaustavat muuttuneet (autonvaihto par'aikaa käsillä), onko nuo tehdas-luvut enää saavutettavissa kun kuulemma järjestäin jokainen uusi auto käytännössä ylittää nuo labra-arvonsa, toiset jopa aika törkeästikin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tarzi

Kyllä kun vetelee päälle 60 000 kilsaa vuodessa niin kulutuksella on aikalailla väliä todellakin...
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 25.08.10 - klo:22:04
Kyllä kun vetelee päälle 60 000 kilsaa vuodessa niin kulutuksella on aikalailla väliä todellakin...

No tuossa tapauksessa varmaan alkaa jo olla merkitystä...

Meillä on molemmissa autoissa ajokilometrit niin pienet, että suurin vuosikulu tulee auton arvon alenemisesta.  :o

chr

Kilsoja tulee aika vähän, enkä maksa polttoaineista kuin välillisesti. Polttoaineen kulutuksella ei ole oikeastaan muuta vaikutusta autonvalintaani kuin sen päästömäärän vaikutus auton hankintahintaan. En aja mitenkään erityisen härsiksti, mutten myöskään mitenkään seuraa kulutusta.

Kiviharju

Kaikki on mennyt mitä tankkiin on laitettu :D
Seurantaa pidän tankkaus.com:issa, mutta en kuitenkaan rupea hissuttelemaan että saisi kulutuksen pienemmäksi.
Audi A4 Allroad quattro -17

_Mikko_

Ei juurikaan kunhan pysyy jossain siedettävissä lukemissa. En missään nimessä ole mikään bensanpihistäjä. Aina sitä kulutusta tulee seurattua kun tankin käy täyttämässä, mutta siihen sitten jääkin. En ole mitään kirjanpitoa pitänyt. Minulle on oikeastaan aivan sama että kuluttaako se auto 6 vai 9 litraa sadalla, vuosittaiset kilometrit jäävät sen verran pieniksi kuitenkin.

Miksi ostaa "hauska" auto jos ei siitä voi lainkaan nauttia kun pelottaa että seuraavalla tankkauksella onkin mennyt 0,2 litraa enemmän ainetta satasta kohti?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 12.08.10 - klo:22:48

Noniin, tällä ja muillakin foorumeilla tuntuu olevan kestopuheenaiheena erinäisten automallien ja moottoreiden polttoaineen kulutus.
Onko se siis todellakin erityisen tärkeä valintakriteeri auton hankinnassa ja miten ajotapoja sopeutetaan kulutusta ajatellen?

Kun tulee 65000 km/v niin sillä on oikeasti merkitystä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

TimoS

Kulutuksella on ainakin meidän taloudessa suuri merkitys. Perheessä on neljä autoa ja vuosittaisia kilometrejä niihin kertyy noin 60 000/ 25 000/ 10 000/ 700 km vuodessa. Erityisesti tuon "ykkösauton" valinnassa kulutus on yksi määräävimmistä tekijöistä. Muihin autoihin kertyy niinvähän kilometrejä, että on kyseenalaista kannattakos autoja edes pitää??? No, ehkä se antaa tiettyä lisämukavuutta perheen liikkumisiin! Listan viimeisin on museoauto, jonka kilometrit jäävät pieniksi ja kulutuksella ei ole mitään merkitystä.

Peeveli

Mielipiteeni asiassa on hivenen kaksijakoinen. Enää en omilla rahoillani tässä palkkatasossa ostaisi enää mitään veekutosta tai -kasia joka imisi taajamassa 15-20 litraa satkulle. Olin lähellä ostaa 2,0 turbon 211 hv-vehkeenä joka tod.näk. joisi sen kympin ja ehken ylikin taajamassa, sen vielä jollain lailla sietäisin kun ex-Avensiskin imaisi sen kymmene litraa eikä tehokkuudesta ollut paljoa merkkejä.

Nyt kuitenkin päätin harrastaa downsizingia kunnolla eli yhden turbon 122 hv mylly tulossa. Miksi? No siksi, kun aloin miettimään oikeaa tehon tarvetta ja käyttökustannuksia ja niiden suhdetta. Golf tuolla 1.4:lla on erittäin halpa vakuutuksiltaan, siis iso ero esmes japskeihin joissa suorituskyky huonompi. Kulutus aika pieni, vuotuinen käyttömaksu alenee, huoltohinnat kohtuulliset ja ostohintakin oli yli 4000 egeä 160 hv versiota halvempi (Golfissa pitää pakko-ostaa nyt highline jos haluaa tuon version) eikä ole niitä kaksoisahdetun ongelmia. Itse perustelin aiemmin suuria tehoja hauskuudella ja ohituskiihtyvyydellä, mutta arkinen totuus on se että hauskuus voi viedä ajokortin ja tuoda kivat sakot, bensaa palaa aina vaan enemmän ja stressitaso kasvaa. Ohituksia voi harvoissa paikoissa enää kaksikaistatiellä tehdä niin tiukoissa paikoissa että sen takia kannattaisi minun maksaa tehosta, ja ohituskaistoilla eteen änkeää yleensä se hidas ohittaja kupeksimaan joten antaa olla. Tällä mallilla ehtii aivan tarpeeksi ja uskon mm. kisailunhalun olevan pienemmän ja sitä kautta ajamisen paineettomampaa ja stressittömämpää. Jo tällä mahtavakoneisella 70 hv laina-Polosella ajo on stressitöntä: kun tiedät ettei esmes valolähdöissä voi päteä eikä muuallakaan, ajat automaattisesti tasaisesti ja stressitaso alhainen ja toisetkaan eivät saa ylirivakoista lähdöistä ärsykkeitä ja kimmokkeita. Aika simppeliä kun sen oivaltaa. Lisäksi kameroiden keskinopeusvalvonnan laajeneminen pikavauhtia koko maahan painoi valintaani downsizaukseen. Kun kerran työelämässä downgreidaus on päivän sana, niin minulle sopii automaailmassa downsizing. Myös auton koon osalta. Lisäksi varmaan vielä tulevaisuudessa koittaa päivä, kun öljyn hinta ponnahtaa aivan erilaisiin lukemiin ja valtiovalta kiristää päästöveroja.

Kukin totta kai tyylillään, vapaa maa.

[ylppy]

vuodessa 30000-50000km enkä koskaan ole seurannut kulutuksia,vie mitä vie,onhan noita tankkeja mistä saa lisää ;D

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 26.08.10 - klo:07:48
Jo tällä mahtavakoneisella 70 hv laina-Polosella ajo on stressitöntä: kun tiedät ettei esmes valolähdöissä voi päteä eikä muuallakaan, ajat automaattisesti tasaisesti ja stressitaso alhainen ja toisetkaan eivät saa ylirivakoista lähdöistä ärsykkeitä ja kimmokkeita. Aika simppeliä kun sen oivaltaa.

Toiset perustelee ylitehokkaita moottoripyöriä about samoin lausein: "Riittää että tietää jalkojen välistä löytyvän enempi mitä pää, saati lompakko tai ajokortti kestää niin ei tartte kokeilla" - muka ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

RTWteam

Golffi on ollut minulla 10kk ja olen ajanut 34000km. Bensa toki maistuu gti:lle jos haluan "sporttisemmin" ajella. Muuten menee 7.2l/100km. Tuon asian kanssa pystyn vielä elämään mutta tuosta ylös päin en halua kulutuksen kasvavan seuraavassa autossa. (seuraavan autonkin on kuitenkin oltava sellainen että ku kaasua painaa niin sillon liikutaan ;)) Eli kyllä sillä kulutuksella on merkitystä mutta mitään bensa pihi autoa en tarvitse.

Flat

LainaaOmalla kohdallani tein samalla tavalla vuosia sitten.
Kyllästyin jatkuvaan sakkojen maksuun ja uhkaan ajokortin menettämisestä ja ostin ahtamattoman pikkudieselin ja opettelin ajamaan kiireettömästi.

Ihan kuin se olisi ollut auton vika ! Hyvä että tajusit, että jonkin oli muututtava, tuo oli varmasti hyväksi itsellesi ja muille tien päällä liikkujille.

Kyllä tunnen tehokkaiden autojen omistajia jotka ajavat ihan stressittömästi ja rajoitusten mukaan, nauttien silti auton tehoreservistä. Jos tehokas auto aiheuttaa stressiä, niin silloin on järkevää ja ellei suotavaa hankkia ahtamaton pikkudiesel. Tai mennä peilin eteen ja katsoa missä mättää.


ja hieman aiheeseen liittyvää, kulutuksella on merkitystä, tosin enemmän mentaalipuolella kuin eko/talousnäkökulmasta


preriasusi

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 27.08.10 - klo:16:39
Joo, ei se koheltaminen ollut niiden autojen eikä pyörien vika, kyllä se syy idioottimaiseen ajamiseen löytyi peiliin katsomalla.
Jonkun oli muututtava, ja se jokin olin minä.
Mutta että pystyin muuttumaan niin oli ajokaluston muututtuttava.

Luulisin että nykymaailmankatsomuksella voisi jo omistaa taas yli 200-heppaisia autoja ja yli sataheppisia pyöriä.
Kokeilunhalu on jo tyydytetty, luulisin, eikä nykyisin minua saa provosoitua liikenteessä kuin hillittömään nauruun niillä tempuilla joilla ennen näytin venttiilinnousua...

Toisaalta näillä sataheppaisilla, ja allekin, autoilla pärjää liikenteessä mainiosti, eli paluuta tolkuttomiin hevosvoimamääriin ei taida olla.

Muutenkin ajoneuvoilla päteminen on ajatusmaailmassani nykyisin aika vähäarvoista, siksikin ajan standardinynnyautolla, Skeida Octopussyllä, vai mikä se oli.

Minullakin on joskus ollut kilpa-auto, ja se kyllä vei kaiken innon esitellä vauhtia yleisillä teillä. Silloin kun kilpuria siirsi tallille, tai sillä tuli käytyä maitokaupassa tai muilla asioilla, huomasi kuinka se provosoi muuta liikennettä. Silloin pyrin ajamaan niin hiljaa kuin osasin :)

Vastaavasti kun oli tallissa kilpa-auto, ei siviililiikenteen nopeat autot jaksaneet kiinnostaa tippaakaan. Nopeat autot kuuluivat silloin kilvanajoon, ei siis yleisille teille. Silloin tuntui nopeiden autojen siviikäyttö jopa tuhlaukselta.

Nyt kun kilpurin myynnistä alkaa olla jo vuosia, tekisi mieli jo nopeampaa siviiliautoa. RS Ocuja huomaan selaavani silloin tällöin nettiautosta ja muilta vaihtoautosivuilta. Aina välillä vaan kaipaisi noeaa, urheilullista autoa.

Sen verran jäänyt muistoja kilpurista, että edelleen autossa pitää olla jonkin tasoiset sporttipenkit, ja mielellään jämäkkä alusta. Liekö kuulo mennyt kilpurin kanssa, kun auton hiljaisuus ei kiinnosta yhtään.

Ja Sen verran on yhä kilpailuviettiä yleisillä teillä, että koitan kilpailla polttoaineen kulutuksen kanssa. Se on ainoa järkevä kilpailumuoto, mitä olen yleisille teille keksinyt. Eikä se vielä ole vienyt yöunia, jos joskus kulutus todella on pari desiä suurempi kuin mitä ennätys, kuten joku tuolla kertoi. Eikä se omasta mielestä kulutuksen seuranta vie hauskuutta ajamisesta, lähinnä vain tappaa tylsyyttä joskus muuten tylsästä ajelusta. Ja edelleen lähden ripeästi liikkeelle. Lähinnä taloudellinen ajo ja pieneen kulutukseen tähtääminen on minulle ennakointia, sujuvaa menoa ja kovahkoja kaarrenopeuksia tutuilla teillä.

Autourheilija työkaveri ajelee GTI Golffilla, ja tuo autourheilu näkyy hänen ajostaan. Kulutuslukemat tuossa Golffissa on todella pienet, ja ajotyyli on todella "zen". Kaveri on nopea kun ajetaan kilpaa, ja tuo nopeuden mittailu radalla näkyy siviililiikenteessä rauhallisuutena (oma tulkinta).
Seat Leon

joukose

Ajokilometrejä tuli uutta autoa ostaessani niin paljon omaan piikkiin että kulutus painoi minun kriteereissäni enemmän kuin teho. Onpa tällä nykuiselläkin kulkineella ohi päässyt. Autoa valiessani vertailussa oli Audi A4 2.0 TDI, Audi A6 2.0 TDI,
BMW 230 td A, BMW 520 td A, MB 220 CDI A ja nykyinen kulkineeni kaikki uusia autoja. ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Docw

Tuo toinen vaihtoehto osui kuin nappi otsaan. Kulutuslukemilla ei ole taloudellista merkitystä ja ympäristöstä huolehtimista en ole jaksanut päästöjen osalta miettiä. Ostan siis kauppaan mennessä itselleni sopivan auton ja tämä tarkoittaa yleensä muikeaa kiihtyvyyttä. Sitten autoillessa seuraan tarkasti kulutuslukemia ja yritänkin päästä aina mahdollisimman vähällä. Varsinkin matka-ajossa tulee pyrittyä minimikulutukseen kuitenkin hyvällä marssivauhdilla. Jos ei muuta niin ainakin rauhoittaa matkantekoa kummasti.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 25.08.10 - klo:22:04
Kyllä kun vetelee päälle 60 000 kilsaa vuodessa niin kulutuksella on aikalailla väliä todellakin...

Tottahan tuo on, äkkipäiten laskettuna vaikkapa bensa-autossa jos keskikulutus on joko 7 tai 9 litraa, ero on jo n. 140 euroa per kuukausi (bensa n. 1,4 â,¬ / litra)

Tosin joskus sitten taas tuntuu, että jos kerran on varaa ostaa uusi auto, niin pitää olla vara se myös tankata ja huollattaa.... ;)

JeanC

Kun on ostanut auton, missä ei ole mikään ecopihi moottori, niin sen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Saatan vilkaista keskikulutusta, mutta siihen se sitten jääpi. En rupea mitenkään hissuttelemaan, että saisin kulutuksen alemmaksi.

joukose

Mun vanha bensakone vei reilu 8 l/100 km keskikulutuksella moottoritieajossa. Nykyinen diesel 4,9 l/100 km ja minun ajoilla kuussa polttoainekulut pienenty 500 â,¬ eli jotain korjausliikkeitä kannatti tehdä. :P
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy