Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Oculus

#1
Sattuipa tässä viime viikolla käynnillä "kalakukkojen pääkaupungissa": parkista lähtiessä kuului jostain omituinen ääni. Oikein kunnolla en tuota rekisteröinyt, olisiko kolahdus tai matalampi kumahdus â€" mikä lienee (osumasta ei ollut kuitenkaan kyse). Sen jälkeen korva herkistyi ja lämmityslaitteen/ilmastoinnin suunnalta alkoi kuulua matala pörisevä ääni. Pienillä tuulettimen kierroksilla tuskin kuuluva, häipyy melkein kuulumattomiin jo tyhjäkäynnin alle. Hieman nopeammilla puhaltimen kierroksilla (3-4) alkaa jo kuulua selvästi ja täysillä (6-7) kierroksilla on huomattavan voimakas ja tuntuu, että koko kojelautakin tärisee siinä mukana.

Yksi epäilys on tietenkin puhaltimen moottorin laakerivika, joskin vajaan kolmen vuoden ikäisessä pelissä tuollaista ei vielä kaiketi pitäisi ilmetä. Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on systeemin mahdollinen tukkeutuminen koivun siemenistä. Auto kun seisoi lähes päivittäin kuuden viikon loman aikana mökin pihassa, jonka välittömässä läheisyydessä on parikymmentä vanhaa isoa koivua. Ja sitä siementä on tänä vuonna tosiaan riittänyt (päivä tai pari imuroinnin jälkeen auto on aina ollut täynnä siementä sisältä ja ulkoa). Pajallahan tuota on varmaan syksyn mittaan käytettävä, mutta jokin asiantuntevampi arvio/arvaus vian syystä olisi arvon raadilta mielenkiintoista kuulla.
#2
Skoda / Octavialle jälleen testivoitto
03.11.10 - klo:13:11
Uusin, tänään ilmestynyt Tekniikan Maailma (20/2010) laittoi testiin kaksi hybridiä ja niitä vastaan kaksi nykyaikaisella polttomoottorilla varustettua autoa (bensa & diesel). Ja niinhän siitä taas kävi, että Octavia veti pisimmän korren. Lopputulokset ja pisteet:


  • Skoda Octavia 1.2 TSI DSG Elegance  8,8 pistettä
  • Toyota Auris 1.8 HSD Linea Sol Plus    8,6 pistettä
  • Volvo V50 1.6 DRIVe Momentum         8,5 pistettä
  • Honda Insight 1.3 Elegance               8,1 pistettä

Eri osa-alueilta Octavia sai (odotetusti) täyden kympin tiloista. Polttoaineen kulutuksesta "vain" kahdeksan pistettä ja kaikista muista tasaista ysiä. Ja eräässä kuvatekstissä vielä kehuttiin matkustamon hiljaisuutta!
#3
Skoda / Äänestys Skodan omistajille
15.10.10 - klo:16:02
VW-konsernin johto on ilmoittanut karsivansa Skodan varustelua ja painavansa merkin brändiä selkeästi alaspäin. Kauppalehden julkaisema uutinen kuumensi välittömästi keskustelun myös täällä VagArenalla, joten lienee aiheellista aloittaa äänestys suunnitelman vaikutuksista lähinnä Skodan omistajille (toki muutkin voivat osallistua vaikka sopivia vaihtoehtoja ei ehkä ääsestyksessä olekaan).
#4
Noniin, tällä ja muillakin foorumeilla tuntuu olevan kestopuheenaiheena erinäisten automallien ja moottoreiden polttoaineen kulutus. Siispä lienee aika (viimein) järjestää asiasta oikein mielipidearvuuttelu. Onko se siis todellakin erityisen tärkeä valintakriteeri auton hankinnassa ja miten ajotapoja sopeutetaan kulutusta ajatellen?

Vaihtoehdot ovat tarkoituksella (osin) hieman provokatiivisia ja mielelläni lisään uusia vaihtoehtoja äänestykseen jos jotain oleellista puuttuu.

(Yleinen VAG-keskustelu tuntui sopivimmalta alueelta, mutta nyt "muutaman" jälkeen saataisi kuulua "Off Topic" tai jopa "Kalsarikännit" osastolle.  ::) Modet ehkä siirtävät, jos tuntuu aiheelliselta.)
#5
Mm. tommonen tuli kesällä tilaukseen ruksittua elegancen vakiovarustelun lisäksi. Lähinnä siksi, että oma parkkiruutu on hallissa/katoksessa betonitolpan juuressa ja siihen on mukavampi sitten ajella peilit sisään taitettuina.

Ensimmäinen lievä pettymys sitten tuli pian luovutuksen jälkeen, kun tummentuminen olikin vain kuljettajan puoleisessa pelissä. Tilauksen aikaisessa hinnastossa oli nimenomaan maininta molemminpuolisesta ominaisuudesta toisin kuin nykyisessä hinnastossa. No, tuo ei tosiaan paljon ole menoa haitannut.

Suurempi kiusa nyt tuntuu olevan tuon pelien taittumisen ja avautumisen kanssa. Parkkiin ajaessa käännän peilit "sisään" siitä oven nupista. Ajoon lähtiessä vastaavasti palautan peilit nupista normaaliin asentoon. No, tänään sitten repsikan puoleinen peili kääntyikin oikein huolella lähes 180 astetta, eli sivulle eteenpäin. Nuppia taas vääntämällä toki palautui oikeaan asentoon. Toinen ongelma on parkkipaikoilla, kun olen lukinnut ovet ja kääntänyt peilit sisään kauko-ohjauksella. Lähtöä tehdessä peilien pitäisi sitten virtojen kytkennän yhteydessä kääntyä takaisin paikoilleen. Vaan satunnaisesti jompikumpi (yleensä kuskin puoleinen) tai molemmat jäävätkin avautumatta. Nuppia kääntelemällä ne sitten saa onneksi avautumaan.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko koko varuste ihan lelu vain ovatko nämä vain niitä suomalaisen talviautoilun riesoja? Pakkasella kieltämättä tuntuu hieman olevan vaikutusta asiaan.
#6
Ajelin eilen illalla Ocua parkkihalliin ja normaaliin tapaan meinasin käännellä peilit säätönupista "parkkiasentoon" (paikka kun on tolpan vieressä ja melkoisen ahdas). Vaan yllätys olikin melkoinen, kun koko nuppi oli painunut pois paikoiltaan oven sisään. Johtojen varassa se siinä reiän tuntumassa on, mutta ei sitä pimeässä nakkisormilla saanut paikoilleen vedettyä.

Takuuseen tuon meinaan tietysti korjauttaa, mutta onko kokemusta/vinkkejä, miten sen saisi muljautettua paikoilleen ja ainakin tilapäisesti pysymään siinä. Voipi nimittäin näillä keleillä olla tarvetta esim. peilien lämmittämiseen Joulureissuilla.
#7
Skoda / Octavia II HB 1.8 TSI DSG Elegance
02.12.09 - klo:12:01
Skoda Octavia HB 1.8 TSI DSG Elegance [1Z33MD]



Tilattu:        14.07.2009 (vko 29)
Luovutettu:  09.11.2009 (vko 46)

Väri: Arctic Green [8B8B] Verhoilu: Shadow Onyx [CS]

Elegance vakiovarusteet

Lisävarusteet

 Tehtaalta:

  • Irrotettava vetokoukku [PK0]
  • Monitoimiohjauspyörä [PLE]
  • Pysäköintitutka taakse [7X1]
  • Kaksoishäikäisysuojat [PH8]
  • Sisäänpäin taitettavat sivupeilit [PW3]
  • TPM-rengaspaineseurantajärjestelmä [7K6]
 Jälleenmyyjältä:

  • Matot
  • Tavaratilan kaukalo
  • Roiskeläpät
  • Webasto kellolla
  • Kattotelineet
  • Talvirenkaat aluvanteilla
  • Lukkopulttisarja

 Tulossa/harkinnassa

  • Webaston Web Control -ohjaus
  • Maalipinnan kestokäsittely
  • Kaukovalojen tehostaminen






- Edit I-

Korjattu kuvien skaalausta

- Edit II -

Kesää ja leudompia kelejä odotellessa päivitetty muutama aurinkoisempi kuva  :)

- Edit III -

Ajatus maalipinnan kestokäsittelystä vaihtui sitten tänään tehdyn tilauksen myötä kovavahaukseksi, joka on tarkoitus uusia vuosittain (näin talven kynnyksellä). Webaston ohjauksen tiimoilta on myös tarkoitus toimia ennen kunnon pakkasia. Samalla lienee välttämätöntä vaihdattaa onneton ensiasennusakku (51Ah) hieman tehokkaammaksi (tai pitäisi kaiketi puhua suuremmasta kapasiteetista).


#8
Esikatseluruudun harmaa taustaväri on mielestäni hieman liian tumma. Ainakin ikänäöstä kärsivälle kontrasti tahtoo olla turhan huono  :(
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy