Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Oculus

#1
Kuvassa siis nuppi oletettavasti paikallaan, mutta ilmeisesti painunut tuon mustan "rinkulan" läpi? Samanlainen haveri on osunut aikoinaan myös omalle kohdalle ja silloin käytin auton pikahuollossa (jossa hoitivat asian maksutta). Sivusta seuraten korjaus meni jotakuinkin seuraavasti:

Pienellä ruuvimeisselillä saa sen nuppia ympäröivän rinkulan kammettua paikaltaan (varovaisuutta noudattaen luonnollisesti). Sen jälkeen onkin nuppi helppo painaa paikoilleen rinkulan takapuolelta. Tämän jälkeen koko asetelma takaisin paikoilleen.
#2
Sitä en tiedä, käyttääkö normivakkari jarruja menon hillitsemiseen, mutta ainakin DSG:n parina osaa heittää tarvittaessa pienempää pykälää sisään moottorijarrutuksen tehostamiseksi.
#4
Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 24.05.17 - klo:16:49
... huomaan liikkeelle lähtiessä (DSG7) 2 vaihteella voimakasta jurinaa. Loppuu kun 3 vaihde menee päälle ...

Vähän samanlaista oiretta on omassa DSG-seiskassa. Enemmänkin yhdistän tuon kytkimen "luistatukseen" ja vaihdelaatikon ongelmiin kuin ilmastointiin. Mutta enpä ole arvannut ilmastoinnin vaikutusta asiaan kokeilla. Enemmänkin tuntuu siltä, kohtuullisen ajomatkan (n. 100 km) jälkeen vaihteiston öljyt ovat riittävästi lämmenneet ja silloin tuo ilmiö tulee esiin. Joskus myös muilla parillisilla vaihteilla on ollut vastaavaa havaittavissa, joten siksi epäilen ongelman olevan nimenomaan kytkimessä.
#5
Lainaus käyttäjältä: mabe - 29.03.17 - klo:10:14
Olisiko valikosta joku laittanut vahingossa pois päältä tai tipahtanut bugista itsekseen pois?

Jossain siellä mittariston asetusvalikoissa on täppä ainakin omassa -13 fl mallissa.

Tuohan on itse asiassa todennäköisempi syy, kun kerran vikavalokaan ei pala. Lainaus käyttöohjeesta:

Lainaa
Päiväajovalotoiminnon kytkeminen pois päältä
â€" Aikaisintaan 3 s sytytysvirran kytkemisen jälkeen paina vilkun kahva (ohjauspyörässä) alas ja pidä se siinä asennossa vähintään 3 s.

Päiväajovalotoiminnon kytkeminen käyttöön
â€" Aikaisintaan 3 s sytytysvirran kytkemisen jälkeen nosta vilkun kahva (ohjauspyörässä) ylös ja pidä se siinä asennossa vähintään 3 s.

Jos autossa on informaationäyttö*, päiväajovalot voi kytkeä päälle tai katkaista myös valikosta:

 SETUP (asetukset)
 Lights & Vision (Valot & Näkyvyys)
#6
Tyyppivikahan tuon ikäisissä on/oli, että ns. "polttimonpohja" reistaili aiheuttaen juurikin valon sattunnaista pimenemistä kunnes polttimokin aikanaan pimahti. Tosin tuosta kyllä ilmestyi mittaristoon vikavalo ja -ilmoitus. Omassani vaihdettu pohjat molemmin puolin eikä sen koomin ole ongelmia esiintynyt.
#7
Lainaus käyttäjältä: TAG - 31.12.16 - klo:19:29
... perässä tulevat sitten matkailuautot ja muut harrastukset perässä.

Kiimaliiterit eivät varmuudella mene verolle ainakaan niin kauan, kun Sipilä on pääministerinä. Siinähän joutuisivat suviseuroille kerääntyvät uskonveljet myöskin maksumiehiksi.
#8
Lainaus käyttäjältä: SNG - 31.08.16 - klo:16:30
... Varmaan etsintäkuulutettujen tai rattijuopumuksiinkin syyllistyneiden osalta järjestelmä saattaa hälyttää kun rekisteritiedot natsaavat. Ainakin teoriassa tuo olisi erittäin helppo toteuttaa rekisteritietotsekkauksiin ...

Teoriassa joo, mutta kyllä se Aarnion putiikki varmasti löytää sellaiset pykälät ja paragraafit, että käytännön toteutus ei onnistu.
#9
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.08.16 - klo:11:06
... Mutta joo, tästä pääsenkin mieliaiheeseeni: onneksi liikenteen valvontarahat keskitetään olemattomien ylinopeuksien vahtimiseen. Koko liikenne(turva)kulttuuri on jotenkin Suomeesa tänä päivänä rakennettu ylinopeuksien valvonnan varaan. Sen takia nostettiin sakkoja, sen takia pystytetään lintupönttojä...

Tämän osaltahan maan hallituskin tunnusti, että päätösten takana ei suinkaan ollut liikenneturvallisuuden parantaminen vaan puhtaasti fiskaaliset syyt. Siis kerätä suurempien ja lukuisampien sakkojen muodossa entistä enemmän rahaa valtion pohjattomaan kassaan. Antaa kyllä mielestäni jokseenkin kyseenalaisen viestin päättäjien ajatusmaailmasta  >:(.
#10

  • Auton merkki ja malli:     Skoda Octavia 1.8TSI Elegance HB DSG 2010
  • Mitä huoltoon kuului:       LL-huolto 120.000 / 2v (toteutuneet kilometrit 113.277) + jarrunesteen vaihto
  • Liike, jossa huolto tehty:  Laakkonen, Jyväskylä
  • Huollon hinta:                  371,11â,¬
  • Huollon ajankohta:          11.5.2016

Lisäksi: takaluukun säätö ja lukon voitelu (luukun lukitus aukesi satunnaisesti omia aikojaan), DSG "tärryyttelee" ajoittain kakkoselle vaihtaessa => ei vikakoodeja, antavat tarjouksen kytkimen vaihdosta (tuskinpa tulen teettämään).

Huollossa havaittu: renkaiden paikka-aine vanhentunut, vasemmassa peilivilkussa yksi ledi pimeänä.

Olipa muuten tämän auton ensimmäinen huolto paikallisessa merkkiliikkeessä vaikka Jyväskylässä asunkin  :). Saa nähdä, jäikö myös viimeiseksi, eli meneekö auto/merkki vaihtoon ennen seuraavaa kertaa  8). Erinomaisen asiakaspalvelun vuoksi voisin kyllä tätä merkkiliikettä käyttää jatkossakin.
#11
Tavaratilasta lattiaverhoilun alta varapyörämontun vierestä pitäisi löytyä tarra, josta käy ilmi auton tiedot sellaisena, kuin se on tehtaalta lähtenyt. Siis myöskin alkuperäinen varustelutaso ja mahdollisesti mukaan ruksittujen lisävarusteiden koodit.
#12
Lainaus käyttäjältä: PP - 09.02.16 - klo:19:03
Ilmeisesti FL-mallissa on tosiaan poistettu napsutoiminto...

Vaan kun ei ole!
#13
Itselläni on sellainen "kutina", että tuo vakkarin nopeudenmuutos per napsautus voisi olla maileina (mph), eli n. 1,6 km/h per napsautus. Juontaa varmaan vakionopeussäätimen syntyjuurille ameriikan mantereelle ja onhan tuollainen fakta joidenkin automerkkien käyttöohjeisiinkin dokumentoitu (käsittääkseni esim. Toyota).

Sellainen tuntuma kyllä on tullut, että nopeilla perättäisillä napsautuksilla nopeus ei nouse/laske ihan lineaarisesti napsut*1,6 km/h.
#14
Hmm, reilu pari vuotta sitten katsastuksessa inssi sääti turhan alas sojottavia xenoneita oikeaan tasoon. Ei siinä ruuvimeisselin lisäksi mitään muita vekottimmia tarvittu/käytetty. Hyvin ovat valot sen jälkeenkin toimineet, mm. se käynnistyksen yhteydessä tapahtuvat "alas, sivulle, ylös -jumppa".
#15
Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.01.16 - klo:10:58
On tää päivävalosysteemi kyllä v*tun hieno. Ajelin juuri länsiväylällä valkoisen volkkarin perässä, jolla ei palanut perässä mitään valoa. Valkoinen auto häviää lumipöllyyn n. 20 m päässä. Vahingon sattuessa mun mielestä maahantuojan sais haastaa oikeuteen, kuten jenkeissä varmaan tehtäisiin ja päälle kunnon korvaukset. Ei toki koske vain volkkaria.

Eiköhän se kuitenkin ole edelleen ihan kuljettajan vastuulla käyttää selaisia valoja, että näkee ja tulee nähdyksi â€" jopa ihan kotimaisen lainsäädännönkin mukaan. Siinä olisi kyllä virkavallalle työsarkaa todella valvoa ja puuttua kaikenlaiseen häröilyyn, joka liittyy valojen käyttöön  >:(.
#16
^ Mielestäni yksi oleellinen tekijä tässä sääntöjen tuntemattomuudessa tai väärässä tulkinnassa on lehdistö ja jopa poliisi. Toistuvasti lehdistä ja/tai poliisin tiedotteista saa lukea, kuinka auto ja polkupyörä törmäsivät suojatiellä. Eipä siis ihme, että lukijoille â€" jotka eivät välttämättä väistämissääntöjä sen paremmin tunne â€" syntyy sellaisen kuva, että suojatie jotenkin antaisi suojaa myös pyörällä liikkuville.

Varsinkin lehdistöllä olisi tässä vakava itsetutkiskelun paikka: ajoittain revitään otsikoita siitä, kuinka nuo säännöt ovat kovin tuntemattomia ja toisaalta omassa uutisoinnissa toistuvasti väärien termien käytöllä lisätään tuota sekaannusta  >:(.
#17
^ Mikä ihme niissä on niin sekavaa  :o? Se on kyllä valitettavasti totta, että suurimmalle osalle pyöräilijöitä ja yllättäen myöskin autoilijoita nuo väistämissäännöt tuntuvat olevan vallan tuntemattomia  >:(
#18
Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 31.10.15 - klo:12:46
... nykyään saa lueskella viikoittain että joku pissiä päässä ja kakkaa housuissa oleva tollo on ajanut suojatiellä jalankulkijan/pyöräilijän päälle...

Noniin, tähän on kyllä (taas) pakko puuttua vaikka vanha viesti onkin. Ja etenkin, kun kirjoittaja itse vetoaa tieliikennelain pykäliin. Lain mukaan kun pyöräilijälle ei ole olemassa sellaista paikkaa kuin suojatie. Lain mukaan suojatien yli ei saa pyörällä edes ajaa vaan se on talutettava tien/ajoradan ylitse. Sen sijaan pyörätien jatkeen yli fillarilla on luvallista ajaa, mutta pääsäännön mukaan pyöräilijä on tällöin väistämisvelvollinen (niistä muutamista poikkeuksista en viitsi edes taas kirjoittaa). Kun nämä pykälät tuntuvat olevan â€" ja tutkimusten mukaan ovatkin â€" edelleen tuntemattomia suurimmalle osalle tiellä liikkujista, niin ongelmia väistämättä ilmenee. Niinpä nimimerkki Peltikorvankin on varmaan parasta pitää kuset ja paskat ihan vaan vaan siellä omien korvien välissä eikä tulla huutelemaan asiattomuuksia.
#19
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 29.10.15 - klo:15:02
... ja vielä lauantaisinkin ...

Varmuuden vuoksi muistutus, että tulevana lauantaina (siis ylihuomenna) A-marketit eivät ole auki Pyhäinpäivän vuoksi. Kuten eivät pääsääntöisesti muutkaan kaupat.

Sorry OT
#20
^ Tuo "luuvitonen" on koristanut Sodankylän poliisiautoja jo kolmisenkymmentä vuotta. Tässä linkki YLE Lapin uutiseen reilun viiden vuoden takaa, jolloin kilpi oli ruuvattuna Transportteriin (tuota FOX:in sarjaa en ole aktiivisesti seurannut, joten en tiedä, missä kulkupelissä kilvet nykyisin ovat).
#21
Lainaus käyttäjältä: Oculus - 13.04.14 - klo:13:43
Update: 60 001 - 80 000 => 80 001 -100 000, eilen siis pyörähti mittari jälleen uusille tuhatluvuille.

Täältähän sitä on hyvä seurailla kilometrien kertymistä:

Auto käyttön  9.11.2009
20 000 km    25.11.2010
40 000 km    jäi päivittämättä
60 000 km    12.2.2013
80 000 km    12.4.2014
100 000 km  22.6.2016

Melkoisen tasaiseen tahtiin siis vähän vajaa 20tkm per vuosi.

Jaha, itseäni lainaten, tänään pyörähtivät mittariin uudet tuhatlukemat ja sitä myötä äänen päivitys seuraavalle tasolle. Toiveissa olisi, että ennen seuraavan tason täyttymistä voisi pikemminkin päivittää tuota ajokalustoa uudempaan versioon  :-\.
#22
Melkoista toimintaa kehäkakkosella  :o. Montakohan rike- tai päiväsakon arvoista suoritusta tuosta löytyy?
#23
Eilen menivät alle suvigummit ja pieni "totuttelulenkkikin" tuli heitetyksi, mukavalta tuntui ja kuulosti  :).

Muuten lieneekö normaalia, että yhden ajokauden aikana katoaa renkaasta kaksi milliä kulutuspintaa? Nimittäin viime kesänä Juhannuksen alla ostetuista Hakka Blue -renkaista toisen parin urasyvyys oli 6mm ja toisen 8mm (siis kuin uutena). Vai onko kyse Vianorin tekemästä mittausvirheestä? Sitä en tiedä, kummalla akselilla tuo kuluneempi pari on viime kauden ollut, mutta nyt laittoivat eteen.
#24
Lainaus käyttäjältä: heifetz - 09.04.15 - klo:12:23
... Hoh hoijaa, joskus tekisi mieli vaihtaa ammattia ja pyrkiä liikennepoliisiksi.

Niinkö?



Eikö se pidemmän päälle voisi käydä vähän yksitoikkoiseksi? Vai onko niitä nykyään muunkinlaisia?
#25
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.04.15 - klo:16:35
... Turhat ilmaispalvelut syö kakkua tärkeämmiltä ...

Niin, korjataan tätä sen verran, että ilmaisia palveluja ei ole olemassakaan. Toki käyttäjilleen maksuttomia palveluja yhteiskunta tarjoaa runsaasti ja melko avokätisesti. Mutta niille kyllä aina maksajat löydetään  :-X.

Muuten olen kyllä hyvin pitkälti samalla linjalla kirjoituksesi kanssa.
#26
Aika mielenkiintoisia ja kovastikin erilaisia tulkintoja tilanteesta. Tässä oma näkemykseni:

  • Kuvakulmasta päätellen kamera on todellakin ollut isomman ajoneuvon kyydissä
  • Kuvaava auto ei ohituksen aikana kiihdytä vaan edellä oleva ensin ohitettu maasturi (vai mikä lienee) hiljentää reilusti vauhtia pitääkseen turvavälin ohittaneeseen, siksi tuo väli kuvaavaan autoon hupenee nopeasti

Lainaus käyttäjältä: V-O - 13.03.15 - klo:15:41
... Miksi se ohitettava ei voi jatkaa samaa nopeutta samalla turvavälillä kuin ennen ohitustapahtumaa??? ...

Kumpaan ohitettavaan viittaat? Mielestäni tuo ensin ohitettu on se, joka vetää välin takana tulevaan kiinni himmaamalla, ajolinjakin oli vähintäänkin hakusessa ohituksen jälkeen.

Joka tapauksessa rinkulakeulan kuski se tässä tapauksessa on kaikista pahin törppö. Hopeamitali menee tuon enksiksi ohitetun auton kuskille. Kuvaavan auton kuskia on turha syyttää, koska emme tiedä, millainen kalusto on alla â€" ei ehkä kiihdy ja hidastu ihan samaan tapaan, kuin pienikokoisemmat menijät.
#27
^ Näissä tapauksissa lienee kuitenkin ollut kyseessä kunnallisen pysäköinninvalvojan antama virhemaksu eikä yksityisen toimijan tekemä "ryöstöyritys". Jälkimmäisistä olen kanssasi samaa mieltä (vaikka toisaalta yksityisillä pihoilla tms. väärin pysäköijät pitäisi jollaine keinolla myös saada kuriin).
#28
Niin, mitenkähän tähän uutiseen ylipäätään olisi syytä suhtautua? Alkuun tietysti pintaan hiipii vahingonilo: ähäkutti, saivatpa pysäköinninvalvonnan kiusanhenget nenilleen. Jos kuitenkin kurkistaa mitalin kääntöpuolta, niin melkoinen tukku meidän veronmaksajien euroja on tässäkin tapauksessa käytetty, kun paria melko mitätöntä maksulappua on kaikkien oikeusasteiden läpi runnottu. Olisi niillekin rahoille â€" ja oikeusistuinten ajalle â€" varmaan tärkeämpiäkin kohteita löytynyt. Toki ennakkoratkaisun luonnetta tapauksessa kieltämättä on, mutta jotenkin ärsyttää tuollainen lillukanvarsien kanssa puuhastelu, kun Suomessa riittäisi oikeitakin ongelmia ratkottavaksi.
#29
Parannusehdotukset / Vs: Moderointi
13.02.15 - klo:20:56
;D ::) ???  Foorumin syntyhistorian ja muuamat sitä seuranneet vaiheet tuntien tämä kommentti hieman hymyilyttää. Mutta ei mitään henkilökohtaista eikä varsinkaan "ohjausta" toiseen paikkaan  :-X

- edit - typo
#30
Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 12.02.15 - klo:14:24
Hyvä pointti! Suomen kokoisessa maassa varsinkin maaseudulla auto on käytännössä pakollinen hankinta perheellisille. Samalla kulkuneuvolla saatetaan kuljettaa huonekaluja, polttopuita, koiria, vetää erillaisia kärrejä sekä trailereita, kuskata perhettä sekä itseään harrastuksiin, kulkea töihin jne. Auton käyttötarkoitus on aivan erillainen kuin jossain etelä-Euroopan suurkaupungissa. Joku Octavian tai Passatin kokoinen farkku alkaa olemaan minimi millä nuo kaikki tehtävät pystyy suorittamaan.

Kyllä FL-mallisen Ocunkin takahutlariin menee kevyesti puoli kuutiota koivuklapeja. Nimimerkillä "kokemusta on"  ;)

- Edit -

Olihan tuosta yksi kuvakin toisessa ketjussa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy