A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Santa93 - 02.10.20 - klo:17:54
Tuon ACCn saa b9ssä toimimaan ”perinteisen” vakkarin tavoin. Siinä ACCn viiksen päällä on pieni nappi jossa taitaa lukea ”lim”. Sitä painamalla tuo muuttuu perinteiseksi ja uudelleen painamalla takaisin.

Eikö siitä vaihda ACC:n ja Limiter moodin välillä?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

Kyllä vaihtaa. Ei sitä perinteistä vakkaria saa ACC:n tilalle mistään mutta tuo nopeudenrajoitin on kyllä yllättävän hyvä korvike. Ei se kaasun painaminen kohtuuttoman rankkaa kuitenkaan ole, rajoittimen pitäessä nopeuden asetetussa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sotkunen

Mitäs tässä A4 B9 2017 mallissa pitäisi alustan osalta tarkoittaa tämä "Business Sport"? Aika korkealta tämä näyttää näillä vakio vanteilla/pyörillä jos tuota renkaan ja kaaren väliä katselee...









hojaleht

Kyllä b9 noin yleensä on tavattoman matala. Juuri tuli mökkitietä ajeltua ja ei voi kuin ihmetellä miksi 4-veto ja matala auto on edes tehty. Toki tuo on makuasia mutta ei tulisi ensimmäisenä mieleen miettiä madaltamista :-)
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

hitsari79

Tuo auto ei ole kyllä sport alustalla. Itsellä on sport alusta ja on paljon matalampi.

JKK

Mulla on ihan samanlainen mustan värinen B9-farkku, joka oli vakiojousilla juuri tuollainen korkealla töröttävä totterö. Asensin omaani Eibachin -30mm jouset vakioiskarien kaveriksi ja nyt auto näyttää kivalta ja tasapainoiselta. Nyt on navasta kaareen edessä 350mm ja takana 360mm. Ajofiilis on Eibacheilla melko samankaltainen kuin orggisjousilla. Suosittelen jos ei tartte ajella röykkyisiä mokkiteitä.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Sotkunen

No sepä...Business sport varusteluissa kuitenkin sanotaan "urheilullisempi alusta". Mitä lienee sitten tässä yhteydessä tarkoittaakaan..?

Lainaus käyttäjältä: hitsari79 - 03.10.20 - klo:23:44
Tuo auto ei ole kyllä sport alustalla. Itsellä on sport alusta ja on paljon matalampi.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Sotkunen - 04.10.20 - klo:07:35
No sepä...Business sport varusteluissa kuitenkin sanotaan "urheilullisempi alusta". Mitä lienee sitten tässä yhteydessä tarkoittaakaan..?

Joku on myös voinut haluta uutena autoon vakioalustan valinnaisena business sportin kanssa. Auton varusteet saa selville marmorilla valmistenumeron avulla (wauzz xxxxx), netissä on myös sivuja joiden kautta voi onnistua.
Audi A4 1.8 TFSI

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Sotkunen - 04.10.20 - klo:07:35
No sepä...Business sport varusteluissa kuitenkin sanotaan "urheilullisempi alusta". Mitä lienee sitten tässä yhteydessä tarkoittaakaan..?

Minun silmääni auto näyttää todella korkealta. Melkein kuin siihen olisi speksattu huonon tien alusta eli normaaliakin korkeampi. Ehkä kuva tai kuvakulma valehtelevat mutta korkealta näyttää. Tiskiltä vaan kysymään VIN-koodilla tai pieni kierros vaikka käytettyjen osastolla mittanauhan kanssa. Noita varmaan löytyy normialustalla sekä sportillakin vaihtarihalleista, niin voi mitata tuon välyksen esim. lokarin kaaren keskeltä vanteen napaan ja verrata omaan.

Ennen kauppareissua voisi ladata kännykkään myAudi-apin (jos ei jo ole). Siellä on ensimmäisen välilehden lopussa tieto apissa aktiivisena olevan auton vakio- ja lisävarusteista. Omasta 3-sarjalaisesta näkyy ainakin kaikki vakio- ja lisävarusteet tuotakin kautta. Mittanauha lienee kuitenkin se luotettavin väline :)

Flat

Edellisessä b9:ssä oli business sport ja lukemat oli seuraavat:
(Itse itseäni lainaten ja Avantti kyseessä)

Tuli mitattua oman kulkineen korkeus, edessä 37,5cm ja takana 38 cm. Vaikea uskoa etta vakio olisi 20mm korkeampi, koska tuolla setupilla renkaan ja lokarin rako on jo melkoinen.

Sotkunen

Tuolta My Audi sovelluksesta kun katsoo nii siellä lukee "dynaaminen alusta". Ei urheilullinen alusta, niin kuin jossain lisävarustelistassa sport busineksen osalta on nähnyt lukevan.

Mittailen tuota äaken ja nopella tarkistuksella edessä 39,5mm ja takana 40mm. Eli kyllä se korkea on  :D .

Alan epäilemään että onko koko auto edes business sport vai onko tässä vedetty uutta audimiestä kaupoilla retkuun 😅


hph

Minulta löytyy 15tkm ajettu urheilualustan jousisarja -20mm. Hae pois 60,/sarja.

PeteFinn

#4632
Lainaus käyttäjältä: Sotkunen - 04.10.20 - klo:11:40
Tuolta My Audi sovelluksesta kun katsoo nii siellä lukee "dynaaminen alusta". Ei urheilullinen alusta, niin kuin jossain lisävarustelistassa sport busineksen osalta on nähnyt lukevan.

Mittailen tuota äaken ja nopella tarkistuksella edessä 39,5mm ja takana 40mm. Eli kyllä se korkea on  :D .

Alan epäilemään että onko koko auto edes business sport vai onko tässä vedetty uutta audimiestä kaupoilla retkuun 😅

Ainakin vanhemmissa malleissa dynaaminen alusta oli seksikäs kiertoilmaus vakioalustalle, ja se matalampi alusta on nimenomaan urheilullinen alusta tai sporttialusta tms. Ja eikös Business Sportin saa, tai ainakin aiemmin sai, myös vakioalustalla, jos sen erikseen ruksasi varustelistalta. Ehkä auton ensiostaja on halunnut Business Sportiinsa vähän korkeamman alustan eli vakioalustan. Ei tuo numeroidenkaan perusteella urheilualustalta vaikuta. Eikä tosiaan silmämääräisestikään.

Sotkunen

Näinhän se tässä tapauksessa mahdollisesti on käynyt, että tuohon on ensiostaja tuon vakioalustan rustannut...

Tai sitten kun auto on lähtenyt tehtaalta se on ollut Avant Business. Mutta suomeen tuodessa se onkin pyöräytetty/rekisteröity Avant business sportiksi. Jos tuollainen veivaus edes on mahdollinen.😐

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 04.10.20 - klo:12:04
Ainakin vanhemmissa malleissa dynaaminen alusta oli seksikäs kiertoilmaus vakioalustalle, ja se matalampi alusta on nimenomaan urheilullinen alusta tai sporttialusta tms. Ja eikös Business Sportin saa, tai ainakin aiemmin sai, myös vakioalustalla, jos sen erikseen ruksasi varustelistalta. Ehkä auton ensiostaja on halunnut Business Sportiinsa vähän korkeamman alustan eli vakioalustan. Ei tuo numeroidenkaan perusteella urheilualustalta vaikuta. Eikä tosiaan silmämääräisestikään.

PeteFinn

Olettaisin kyllä, että auto on myyty valmistetulla varustepaketilla uutena ihan oikein eikä sitä aleta yhtään puljaamaan jälkeenpäin. Veikkaan, että siihen on vaan ruksattu tilatessa normialusta ja se selittää tuon tilanteen. Eikös sen näe esim. sporttipenkeistä. Pitäisi tietty olla oikeat varustelistat, joista näkee, mitä tuolloin on kuulunut Businekseen ja mitä Business Sportiin. Olettaisin kuitenkin, että sporttipenkit on vain tuossa jälkimmäisessä.

On kai siinä sekin mahdollisuus, että että vaihtaripuolella on kämmätty ja kirjoitettu lappuun vahingossa Business Sport, vaikka onkin pelkkä Business. Mutta tuokin selviää lopullisesti, kun pyytää tiskillä speksit VIN-koodilla.

Sotkunen

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 04.10.20 - klo:13:31
Olettaisin kyllä, että auto on myyty valmistetulla varustepaketilla uutena ihan oikein eikä sitä aleta yhtään puljaamaan jälkeenpäin. Veikkaan, että siihen on vaan ruksattu tilatessa normialusta ja se selittää tuon tilanteen. Eikös sen näe esim. sporttipenkeistä. Pitäisi tietty olla oikeat varustelistat, joista näkee, mitä tuolloin on kuulunut Businekseen ja mitä Business Sportiin. Olettaisin kuitenkin, että sporttipenkit on vain tuossa jälkimmäisessä.

On kai siinä sekin mahdollisuus, että että vaihtaripuolella on kämmätty ja kirjoitettu lappuun vahingossa Business Sport, vaikka onkin pelkkä Business. Mutta tuokin selviää lopullisesti, kun pyytää tiskillä speksit VIN-koodilla.

Jeps, pitänee tarkistaa asia vielä VIN- koodilla.

No, oli miten oli, niin täytyy alkaa katselemaan uutta jousisarjaa alle, jotta tuota saisi muutaman sentin alemmas. Ehkä tuollainen JKK:n mainitsema Eibachin -30mm tai jopa -40mm.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Sotkunen - 04.10.20 - klo:14:06

No, oli miten oli, niin täytyy alkaa katselemaan uutta jousisarjaa alle, jotta tuota saisi muutaman sentin alemmas. Ehkä tuollainen JKK:n mainitsema Eibachin -30mm tai jopa -40mm.

Jep, ulkonäkö paranee aivan olennaisesti, jos tiputat 30-40 milliä. Itse ottaisin tuosta vähintään 30 milliä poies. Ja on varmasti napakampi ajaakin, kun vaihtaa vaan kunnon tavaraa tilalle.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Sotkunen - 04.10.20 - klo:14:06
Jeps, pitänee tarkistaa asia vielä VIN- koodilla.

No, oli miten oli, niin täytyy alkaa katselemaan uutta jousisarjaa alle, jotta tuota saisi muutaman sentin alemmas. Ehkä tuollainen JKK:n mainitsema Eibachin -30mm tai jopa -40mm.

Kannattaa myös samalla vaihtaa jousien kanssa sopivat iskarit, vakioalustan iskarit ovat pitkäliikkeisemmät ja tod näköisesti siksi toimintapisteeltään sopimattomat lyhyempien jousien kanssa. Laittelin c mersuun vakioalustan (kun se oli kauhean korkea) tilalle aikanaan eibachin 30mm madaltavan alustan vakioiskareilla (40 tkm) ajettuna ja letkun oloinen se oli niillä iskareilla vaikka ihan kunnossa ne oli.. Vaihdoin sitten bilsteinin sport iskarit joilla alusta tuli kuntoon ja vastasi alkuperäistä sport alustaa
Audi A4 1.8 TFSI

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 02.10.20 - klo:22:20
Kyllä vaihtaa. Ei sitä perinteistä vakkaria saa ACC:n tilalle mistään mutta tuo nopeudenrajoitin on kyllä yllättävän hyvä korvike. Ei se kaasun painaminen kohtuuttoman rankkaa kuitenkaan ole, rajoittimen pitäessä nopeuden asetetussa.

Ei todellakaan! näin tulee toki tehtyäkin, ilman rajoitinta kylläkin.
Voisi rajoitintakin joskus käyttää, saattaa joissakin tilanteissa säästää pitkän pennin.  :D

Summasummarum, kyllä ACC on ehdottomasti perinteistä parempi.
A4 B9 TFSI Q s-line

JKK

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 04.10.20 - klo:15:09
Kannattaa myös samalla vaihtaa jousien kanssa sopivat iskarit, vakioalustan iskarit ovat pitkäliikkeisemmät ja tod näköisesti siksi toimintapisteeltään sopimattomat lyhyempien jousien kanssa. Laittelin c mersuun vakioalustan (kun se oli kauhean korkea) tilalle aikanaan eibachin 30mm madaltavan alustan vakioiskareilla (40 tkm) ajettuna ja letkun oloinen se oli niillä iskareilla vaikka ihan kunnossa ne oli.. Vaihdoin sitten bilsteinin sport iskarit joilla alusta tuli kuntoon ja vastasi alkuperäistä sport alustaa

Tunnistan tämän ilmiön aikaisemmista autoista, mutta B9:n tapauksessa nuo Eibachit tuntuu toimivan yllättävän hyvin myös vakiopumppujen kanssa. Pikkaisen pintalöysempi fiilis kyllä Eibachien kanssa on, mutta ei häiritsevästi. Kyllähän tuo vakiojousitus on todella pitkäliikkeiseksi suunniteltu. Sen huomasi jo siitä, että Eibachien paikalleen asennuksessa ei tarvinnut jousipuristimia laisinkaan. Iskarin yläpään pultin sai kierrettyä suoraan paikalleen ilman jousen kiristämistä puristimilla.

Ehkä Konin Special Active voisi myös olla hyvät noiden kaveriksi. Tunnettiin aikaisemmin nimellä Koni FSD. Erittäin hyvä kompromissivaimennin suomen tiestöön.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 20.05.20 - klo:14:40
Ulkonäkö parani selvästi vaikka pudotus on luokkaa 10-15 mm 8)


Makuasia. Mun silmään toi pudotus meni huonompaan suuntaan.

vag4life

Mikäs on rengaskoko tuossa, aika isolta näyttää profiili..
A4 B9 TFSI Q s-line

Popovice

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 20.05.20 - klo:14:40
Ulkonäkö parani selvästi vaikka pudotus on luokkaa 10-15 mm 8)

Muuttuiko madalluksen yhteydessä myös käyttövoima, vai mihin tuossa alemmassa kuvassa on bensatankin luukku hävinnyt?  8)

JKK

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 05.10.20 - klo:12:44
Muuttuiko madalluksen yhteydessä myös käyttövoima, vai mihin tuossa alemmassa kuvassa on bensatankin luukku hävinnyt?  8)

Samassa yhteydessä näköjään myös upgreidattu lukkopesät etuovien kahvoihin  :o, respect!
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

tpu

Lainaus käyttäjältä: JKK - 05.10.20 - klo:14:05
Samassa yhteydessä näköjään myös upgreidattu lukkopesät etuovien kahvoihin  :o, respect!

Ja ratti vaihdettu oikealle puolelle :)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tpu - 05.10.20 - klo:14:10
Ja ratti vaihdettu oikealle puolelle :)

Taustalla näkyvälle seinälle on myös tehty pieni pintaremontti ja järjestys on käännetty tasantarkkaan peilikuvaksi  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 05.10.20 - klo:15:58
245/40/18. Nyt on pykälän matalampaa kumia alla:

Hyvältä näyttää, itsellä myöskin 245/35/19  8)
A4 B9 TFSI Q s-line

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.10.20 - klo:18:35
Niin mikä tässä näyttää hyvältä ja miksi ? ::)

Ilmeisesti vanne- matalaprofiilirengas yhdistelmä seka alustan madallus?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

JKK

#4648
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 04.10.20 - klo:15:09
Kannattaa myös samalla vaihtaa jousien kanssa sopivat iskarit, vakioalustan iskarit ovat pitkäliikkeisemmät ja tod näköisesti siksi toimintapisteeltään sopimattomat lyhyempien jousien kanssa. Laittelin c mersuun vakioalustan (kun se oli kauhean korkea) tilalle aikanaan eibachin 30mm madaltavan alustan vakioiskareilla (40 tkm) ajettuna ja letkun oloinen se oli niillä iskareilla vaikka ihan kunnossa ne oli.. Vaihdoin sitten bilsteinin sport iskarit joilla alusta tuli kuntoon ja vastasi alkuperäistä sport alustaa

Olet sittenkin oikeassa tämän suhteen. Nyt viikon ajelujen jälkeen on saanut tuntumaa ja kyllä nuo vakiopumput on sittenkin "epäbalanssissa" näiden Eibachien kanssa. Tuntuu että ovat liian löysät ja varsinkin terävämmissä töyssyissä fiilis on kuin kuin töyssyn isku tulisi persuksiin ikäänkuin kaksivaiheisesti. Tavallaan iskarin toiminta ei pysy Eibach-jousen mukana. Myös mutka-ajosta hävisi tietynlainen ohjauksen terävyys. Eli jossain määrin eriparisilta tuntuvat.

Nyt on B9-korimalliin tullut saataville myös jäykkyyssäädettävät Konin Sportit, joista on jo tarjouskysely vetämässä. Lienee hinnaltaan yli 400,/etupari. Saattavat olla fiksummat normiajoon kuin Bilsteinin sprintit, jotka maksaa eteen 290,/pari? Mitä sanotte?

5-sarjan bemarissa Bilsteinit olivat ainakin tosi jäykät... varsinkin talvella? Yksi vaihtoehto olisi tietysti S-alustalle tarkoitetut Sachs-iskarit, jotka olisi hinnaltaan kolmasosa verrattuna Konin pumppuun (130,/etupari). Saattavat olla jopa samat kuin orggis s-alustan vaimentajat. Mahtavatko olla millaiset? Muita vaihtoehtoja ei juuri taida tähän malliin olla.   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Flat

Bilsteinin B8 ei mielestäni ole jäykkä, eikä talvella miksikään erikoisen jäykäksi muuttunut. Ottaisin eibach +B8 yhdistelmän uudemmankin kerran jos kyseiseen operaatioon olisi tarvetta.Tälläinen yhdistelmä mulla oli aikoinaan B8 nelkussa..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy