A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Latexi

Lainaus käyttäjältä: Flat - 16.05.16 - klo:19:01
kyseleekös auto lupaa puhelimen käyttöön vähän väliä, vaikka auto on puhelimen päässä asetettu luotetuksi paikaksi? Antero 6 puhelimessa operatiivisena järjestelmänä.
[/quote
Ei auto juuri mitään kysele, puhelin sitä vastoin joskus kysäisee. iPhone 6 kyseessä.
Latexi

Qman


Koeajoin auton vain talvella ja nyt on tippa silmässä vajaan kuukauden vanhan auton kanssa. Kulmat niin lähellä tavoitetta kuin vain käytännössä pystyy. Dynamic asento ohjauksessa ja silti se on hermostuttava ajettava tiellä. Jotenkin siitä puuttuu sellainen selkeä junamainen tuntu suoraan ajettaessa.
Rengaspaineet pitää olla 240/220 kylmänä. Jos on suositeltu 230/210 alkaa vaeltelemaan ja jos on enemmän, muuttuu yliherkäksi.
Kyseessä 2.0TDI LoQ.

Kokeilin viikko sitten liikeen uutta koeajoautoa ja se oli jopa huonompi kuin oma joten oma kai on ns. kunnossa mutta on se silti rasittava ajettava.

Onko ohjaukseen mahdollisesti jotain softakorjausta tms. ?

mi16

Lainaus käyttäjältä: Qman - 17.05.16 - klo:20:14
Koeajoin auton vain talvella ja nyt on tippa silmässä vajaan kuukauden vanhan auton kanssa. Kulmat niin lähellä tavoitetta kuin vain käytännössä pystyy. Dynamic asento ohjauksessa ja silti se on hermostuttava ajettava tiellä. Jotenkin siitä puuttuu sellainen selkeä junamainen tuntu suoraan ajettaessa.
Rengaspaineet pitää olla 240/220 kylmänä. Jos on suositeltu 230/210 alkaa vaeltelemaan ja jos on enemmän, muuttuu yliherkäksi.
Kyseessä 2.0TDI LoQ.

Kokeilin viikko sitten liikeen uutta koeajoautoa ja se oli jopa huonompi kuin oma joten oma kai on ns. kunnossa mutta on se silti rasittava ajettava.

Onko ohjaukseen mahdollisesti jotain softakorjausta tms. ?

Ei minulla ole omassa eikä aikanaan koeajamassani autossa  ohjauksen kanssa valittamista.  Koita rengaspaineiksi eteen 2.5 ja taakse 2.7 ilman kuormaa. Kuorman kanssa 2.6 ja 2.9. Se että laittaa taakse vähemmän ilmaa aiheutta aina levottomuutta.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Qman - 17.05.16 - klo:20:14
Koeajoin auton vain talvella ja nyt on tippa silmässä vajaan kuukauden vanhan auton kanssa. Kulmat niin lähellä tavoitetta kuin vain käytännössä pystyy. Dynamic asento ohjauksessa ja silti se on hermostuttava ajettava tiellä. Jotenkin siitä puuttuu sellainen selkeä junamainen tuntu suoraan ajettaessa.
Rengaspaineet pitää olla 240/220 kylmänä. Jos on suositeltu 230/210 alkaa vaeltelemaan ja jos on enemmän, muuttuu yliherkäksi.
Kyseessä 2.0TDI LoQ.

Kokeilin viikko sitten liikeen uutta koeajoautoa ja se oli jopa huonompi kuin oma joten oma kai on ns. kunnossa mutta on se silti rasittava ajettava.

Onko ohjaukseen mahdollisesti jotain softakorjausta tms. ?
eli ongelman suuruus on A4B8:iin verrattuna jokseenkin 25-33%, ja tämäkin onneksi vain muutaman kerran vuodessa kun taas Audilla kelillä kuin kelillä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Qman

Vähänkin kovemmilla paineilla autosta tulee neuroottinen leia mikä reagoi kaikkeen kuten tuulen puskiin ja mitättömiinkin ohjausliikeisiin salamana. Eli siitä tulee vielä rasittavampi ajaa.
Toinen ongelma kovista paineista olisi meteli. Auto on jo nyt meluisa. Etu-takapenkkien välinen keskustelu on maantiellä melkein huutamista.
Jatkossa pitää autot kyllä ajaa  kesäkelillä. Talvikoeajoon ei voi luottaa, perskule  :-[

rami

Ei mitään ongelmaa Auto asennolla mennään. Renkaat 60 patukat ja joka renkaassa 2.5 bar.
Talvirenkailla tuntui joskus tuulella lievää "lelluttelua" joka on ymmärrettävää.
Melua en kyllä pidä tuon auton ongelmana. Välillä tulee fiilis,että kulkeepas pirun nätisti.
Sanoisin,että auto on niin miellyttävä jopa tylsän tuntoinen.
Pitää katsoa nuita rengaspaineita manuaalista onko tarkistus paikallaan.
Kopi kopi kehumisille ;D ;D ;D

Flat

Lainaus käyttäjältä: Qman - 17.05.16 - klo:20:14
Koeajoin auton vain talvella ja nyt on tippa silmässä vajaan kuukauden vanhan auton kanssa. Kulmat niin lähellä tavoitetta kuin vain käytännössä pystyy. Dynamic asento ohjauksessa ja silti se on hermostuttava ajettava tiellä. Jotenkin siitä puuttuu sellainen selkeä junamainen tuntu suoraan ajettaessa.
Rengaspaineet pitää olla 240/220 kylmänä. Jos on suositeltu 230/210 alkaa vaeltelemaan ja jos on enemmän, muuttuu yliherkäksi.
Kyseessä 2.0TDI LoQ.

Kokeilin viikko sitten liikeen uutta koeajoautoa ja se oli jopa huonompi kuin oma joten oma kai on ns. kunnossa mutta on se silti rasittava ajettava.

Onko ohjaukseen mahdollisesti jotain softakorjausta tms. ?



Mielenkiintoista kuulla että tälläisiäkin havaintoja on. Jos vertaan tätä B9:siä vanhaan B8:siin, niin ero on iso. Auto on huomattavasti vakaampi ajaa, kaikenlainen vetely ja huojunta on poissa. Kulkee kuin juna kiskoilla. Itselläni rengaspaineet valmistajan ohjeiden mukaan (täysi kuorma) 245/40R18 renkaissa.


LainaaToinen ongelma kovista paineista olisi meteli. Auto on jo nyt meluisa. Etu-takapenkkien välinen keskustelu on maantiellä melkein huutamista.
Ihan kuin puhuisimme eri autosta. Mikäs rengastus tuossa on alla ja minkä merkkiset renkaat ? Ja millaisella kulkupelillä olit ennen tätä tottunut ajelemaan jos melu on nyt suurta ?

Vice

Lainaus käyttäjältä: Qman - 17.05.16 - klo:22:39
Toinen ongelma kovista paineista olisi meteli. Auto on jo nyt meluisa. Etu-takapenkkien välinen keskustelu on maantiellä melkein huutamista.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.05.16 - klo:06:50
Ihan kuin puhuisimme eri autosta. Mikäs rengastus tuossa on alla ja minkä merkkiset renkaat ? Ja millaisella kulkupelillä olit ennen tätä tottunut ajelemaan jos melu on nyt suurta ?

Sotken oman lusikkani tähän soppaan.

Ymmärrän kyllä meluisuuden tunteen. Itselläni BMW 5srj (F11) 19" kiekoilla ja Nokian zLine kumeilla. Nyt olen koeajanut paria A4 (B9) molemmissa ollut 17" ja Hankook.
Ã,,äntä on tässä A4 selvästi enemmän kuin BMW:ssä. Eritoten rengasäänet kuuluvat. Ã,,änieristelasit aika hyvin ilmavirran suhinat, jne blokkaa pois.

Huomasin tämän heti ekalla koeajolla ja tiedostan eron autojen "luokassa" eli pidän sitä ihan sallittuna, eikä ero nyt mikään ihan kauhea ole, mutta havaittavissa selvästi kuitenkin. Itse ainakin voin asian kanssa elää helposti. Pikku hiljaa siihen tottuu, eikä muuta muistakkaan ;)

Ps. Mitä ajettavuuteen ja suuntavakauteen tulee niin ei toi A4 huonolta ole tuntunut koeajoissa. Voiko Qman autossa/renkaissa olla jotain vikaa..? Ikävää joka tapauksessa, että uutukaisen kanssa haasteita...

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Qman - 17.05.16 - klo:22:39Toinen ongelma kovista paineista olisi meteli. Auto on jo nyt meluisa. Etu-takapenkkien välinen keskustelu on maantiellä melkein huutamista. Jatkossa pitää autot kyllä ajaa  kesäkelillä. Talvikoeajoon ei voi luottaa, perskule  :-[

Keskustelu autojen melutasosta on kyllä varmaan niitä haastavimpia aiheita subjektiivisuutensa vuoksi. Ihmiset kuulevat asioita eri tavoin, ja myös ärsyyntyvät äänistä eri tavoin. Oman lisänsä tuo sekin, että autoissa on erilaiset renkaat (koko + merkki) alla, ja että renkaiden alla oleva tiekään harvoin on samanlainen. Vertailua hankaloittavia tekijöitä siis riittää.

Itse kävin jokin aika sitten koeajamassa uuden A4:n. Kyseessä oli sedan ja siinä taisi olla 17" renkaat. Tein pienen lenkin Itäväylällä, joka ei vielä välttämättä paljoa kerro. Melutaso oli mielestäni ihan OK, mutta mitään erityistä vaikutusta se ei tehnyt. Mittasin puhelimen db-mittarilla lukemat, jotka ovat tietysti lähinnä viitteelliset, mutta tuovat apua vertailuun. Koeajon jälkeen ajoin samaa reittiä omalla autollani, joka on A3 HB 16" renkailla. Tein nytkin puhelinmittauksen, ja lukemat olivat hieman alhaisemmat kuin A4:ssa. Tämä "testi" ei luonnollisestikaan täytä minkäänlaisia tarkkuuden kriteerejä, mutta tuki kuitenkin subjektiivista korvakuulohavaintoani: A4:n melutaso ei mielestäni poikennut mitenkään oman autoni, A3:n melutasosta, joka mielestäni voisi olla matalampikin. Oma epäilykseni onkin, että selkeää hiljaisuutta ja hienostunutta äänimaailmaa ei Audi vielä välttämättä A4 hintaluokassa tarjoa. Ã,,änimaailma on varmastikin vähintään tyydyttävä, mutta jos on etsimässä huomattavaa parannusta esim. A3:een verrattuna, niin siinä suhteessa A4 saattaa ainakin joillekin korville olla pettymys.

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Vice - 18.05.16 - klo:09:35
Ymmärrän kyllä meluisuuden tunteen. Itselläni BMW 5srj (F11) 19" kiekoilla ja Nokian zLine kumeilla. Nyt olen koeajanut paria A4 (B9) molemmissa ollut 17" ja Hankook.
Ã,,äntä on tässä A4 selvästi enemmän kuin BMW:ssä. Eritoten rengasäänet kuuluvat. Ã,,änieristelasit aika hyvin ilmavirran suhinat, jne blokkaa pois.
Minä valitsin autoa joukosta Audi A6, BMW 5, Audi A4, BMW 3, Volvo V60, Ford Mondeo ja ajelin kaikilla samat lenkit, samat nopeudet jne. Mielestäni selkeästi joukon hiljaisin kokonaisuutena oli A6, sitten Mondeo (joka oli joissain tilanteissa A6:sta hiljaisempi ja melu matalamman sävyistä), sitten V60, vähän tämän jäljessä BMW 5 (joka oli minusta iso pettymys, odotin enemmän), A4 ja BMW 3. Tämmöstä testaamista vaan vääristää niin paljon tuo rengastuksen vaikutus. Ajoin koeajo A4:sella noutamaan ajoon BMW 5:sen, jolloin siirtymä autosta toiseen oli välitön ja silti noiden kahden ero oli hyvin pieni. Tietyissä tilanteissa A4 tuntui jopa reilusti hiljaisemmalta, koska erilaiset ajoviiman, tuulen ja ohi menevän liikenteen äänet pysyivät paremmin ulkona. Tämä omalla tavallaan ehkä korostaa sitten rengasmelun tuntua.


rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.05.16 - klo:11:43
Keskustelu autojen melutasosta on kyllä varmaan niitä haastavimpia aiheita subjektiivisuutensa vuoksi. Ihmiset kuulevat asioita eri tavoin, ja myös ärsyyntyvät äänistä eri tavoin. Oman lisänsä tuo sekin, että autoissa on erilaiset renkaat (koko + merkki) alla, ja että renkaiden alla oleva tiekään harvoin on samanlainen. Vertailua hankaloittavia tekijöitä siis riittää.

Itse kävin jokin aika sitten koeajamassa uuden A4:n. Kyseessä oli sedan ja siinä taisi olla 17" renkaat. Tein pienen lenkin Itäväylällä, joka ei vielä välttämättä paljoa kerro. Melutaso oli mielestäni ihan OK, mutta mitään erityistä vaikutusta se ei tehnyt. Mittasin puhelimen db-mittarilla lukemat, jotka ovat tietysti lähinnä viitteelliset, mutta tuovat apua vertailuun. Koeajon jälkeen ajoin samaa reittiä omalla autollani, joka on A3 HB 16" renkailla. Tein nytkin puhelinmittauksen, ja lukemat olivat hieman alhaisemmat kuin A4:ssa. Tämä "testi" ei luonnollisestikaan täytä minkäänlaisia tarkkuuden kriteerejä, mutta tuki kuitenkin subjektiivista korvakuulohavaintoani: A4:n melutaso ei mielestäni poikennut mitenkään oman autoni, A3:n melutasosta, joka mielestäni voisi olla matalampikin. Oma epäilykseni onkin, että selkeää hiljaisuutta ja hienostunutta äänimaailmaa ei Audi vielä välttämättä A4 hintaluokassa tarjoa. Ã,,änimaailma on varmastikin vähintään tyydyttävä, mutta jos on etsimässä huomattavaa parannusta esim. A3:een verrattuna, niin siinä suhteessa A4 saattaa ainakin joillekin korville olla pettymys.

Olipa jälleen omaan autoonsa rakastuneen sokea kommentti.
Itse puhun kokemuksesta ja olen ajanut molemmilla autoilla.
Sekä omistanut vastaavan A3 1.6 TDI:n.
UUSI A4 on selvästi hiljaisempi vaikka toista esität. ;D ;D ;D

mattinen

^Auto on vaihtunut A3:sta neloseeen, mutta luetun ymmärtäminen on edelleen samalla tasolla, eli aika lähellä nollaa.  :'( :'( :'(

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.05.16 - klo:16:20
^Auto on vaihtunut A3:sta neloseeen, mutta luetun ymmärtäminen on edelleen samalla tasolla, eli aika lähellä nollaa.  :'( :'( :'(
Ota Mattinen ne autoonsa rakastuneen korvatulpat pois ja ajattele järjellä kerrankin.
Kirjoitan 100% kokemuksesta mitä tulee melusta suhteessa A4 ja A3 autoista verrattuna keskenään.
Itselläni oli A3 8V joka oli varustettu tehtaalta Contin 5 renkailla ja auto oli todellakin niin jumalattoman meluisa varsinkin takapäästä.
Ainoa ratkaisu oli mennä rengasliikkeestä ostamaan matalamman melutason renkaat (Conteilla aj. 5000km) jolloin melu tuli siedettävämmäksi.
UUSI A4 on ajomelun suhteen aivan eri planeetalta vaikka onkin alla nuo samat Contin 5 renkaat kuin A3 koppura oli.
Onhan se nyt sentään suhteessa kunnon pirssi kaikki asiat huomioiden.
On takaruumaa kyllä riittämiin ja tuosta sunkin kehumasta heiluvasta MMI lärpäkkeestä on päästy kiinteään näyttöön.
Kyllä se järki voittaa toisinaan hitaammin ja toisinaan nopeammin. Kaikilla ei koskaan.  ;D ;D ;D

mattinen

^Auto on vaihtunut A3:sta neloseeen, mutta luetun ymmärtäminen on edelleen samalla tasolla, eli aika lähellä nollaa.  :'( :'( :'(

a4b8

Tarrassa paineet 2,5/2,3  (225/50 17", 245/40 18")  tarrassa ohjekirjan kuvan kohdalla 2,2/2,0
talvirenkaissa + 0,2. Mikä on tuo ohjekirjan kuvan tarkoitus?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.05.16 - klo:19:37
^Auto on vaihtunut A3:sta neloseeen, mutta luetun ymmärtäminen on edelleen samalla tasolla, eli aika lähellä nollaa.  :'( :'( :'(
;D ;D ;D

Qman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.05.16 - klo:06:50

Mielenkiintoista kuulla että tälläisiäkin havaintoja on. Jos vertaan tätä B9:siä vanhaan B8:siin, niin ero on iso. Auto on huomattavasti vakaampi ajaa, kaikenlainen vetely ja huojunta on poissa. Kulkee kuin juna kiskoilla. Itselläni rengaspaineet valmistajan ohjeiden mukaan (täysi kuorma) 245/40R18 renkaissa.

Ihan kuin puhuisimme eri autosta. Mikäs rengastus tuossa on alla ja minkä merkkiset renkaat ? Ja millaisella kulkupelillä olit ennen tätä tottunut ajelemaan jos melu on nyt suurta ?

Auto on farkku quatro ja siinä vakiona olevat 225/17" Hankookit. Tarra sanoo paineiksi eteen 2.3 ja taakse 2.1.
Olen käyttänyt 2.4/2.2 paineita millä se on jonkinlainen kompromissi. Kovemmilla paineilla ohjaus muuttu yliteräväksi ja auto tosiaan reagoi kaikkeen. Muutenkin olen yllättynyt kuinka paljon se esimerkiksi valuu tien kallistuksissa. Aivan kuin baijerilaisella ajaisi.
Ohjaus myös vähän vetelee hassusti kallistusten mukaan tai ehkä se vain tuntuu siltä kun rattia pitää kääntää vastaan.

A4 meteli on sellaista rohinaa mikä käy korviin. Sileällä asfaltilla toki hyvin hiljainen mutta karkealla kertakaikkiaan onneton hintaansa nähden. Kitkoilla oli hiljainen mutta toisaalta mikäpä auto ei olisi hiljainen kitkoilla.



teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Qman - 19.05.16 - klo:12:17
Auto on farkku quatro ja siinä vakiona olevat 225/17" Hankookit. Muutenkin olen yllättynyt kuinka paljon se esimerkiksi valuu tien kallistuksissa. Aivan kuin baijerilaisella ajaisi.
Baijerilaisella kirjoittamasi mukaan ajatkin...


junu

Lainaus käyttäjältä: Qman - 19.05.16 - klo:12:17
Auto on farkku quatro ja siinä vakiona olevat 225/17" Hankookit. Tarra sanoo paineiksi eteen 2.3 ja taakse 2.1.
Olen käyttänyt 2.4/2.2 paineita millä se on jonkinlainen kompromissi. Kovemmilla paineilla ohjaus muuttu yliteräväksi ja auto tosiaan reagoi kaikkeen. Muutenkin olen yllättynyt kuinka paljon se esimerkiksi valuu tien kallistuksissa. Aivan kuin baijerilaisella ajaisi.
Ohjaus myös vähän vetelee hassusti kallistusten mukaan tai ehkä se vain tuntuu siltä kun rattia pitää kääntää vastaan.

A4 meteli on sellaista rohinaa mikä käy korviin. Sileällä asfaltilla toki hyvin hiljainen mutta karkealla kertakaikkiaan onneton hintaansa nähden. Kitkoilla oli hiljainen mutta toisaalta mikäpä auto ei olisi hiljainen kitkoilla.

Minulle oli b8 Q avant jossa ensiasennusrenkaina Michelin 245/17. Järkyttävän uraherkät ja auto ohjautui vähän minne sattui.
Kokeilin kaverin A5:n 18" vanteita et 29, päällä olleilla  halppisrenkailla. (Tarkoitus oli kokeilla miten mahtuu pyörimään).
Auto muuttui heti, kulku oli kuin kiskoilla ajaisi, ei minkäänlaista vetelyä ja ohjautui sinne minne pitikin.
Pohdiskelin, että voiko vanteiden et vaikuttaa auton käytökseen, koska talvirenkaatkin olivat tarvikevanteilla et 35:llä, eikä niidenkään kanssa ollut mitään ongelmia.

th

Erikoisia kokemuksia porukalla tuosta auton vakaudesta. Itsellä tuntuu menevän kuin juna eteenpäin ja suoraan mennessä ei tarvitse kyllä ohjausliikkeitä tehdä. Alla vakio business sport vanteet ja mukana tulleet hankookin kumit. Rengaspaineet oven ohjeesta on täyden kuorman mukaan laitettu. Ero tuntuu todella suurelta, kun vertaa aikaisempaan 2014 a3 tdi quattroon, joka tuntui heittelevän tuulessa  ja suoralla tielläkin sai välillä ohjata. Drive selectissä pääosin käytössä economy asetus. A3:lla ei ollut mitään toivoa ajaa esim moottoritietä economy asetuksella, sillä ratti tuntui luonnottoman veltolta. Piti aina napsauttaa dynamic päälle vakkarin kytkemisen jälkeen, mutta tässä uudessa a4:ssa en ole havainnut mitään vastaavia ongelmia.

Mitä melutasoon tulee niin yhden seatin ja parin a3:sen jälkeen tuo tuntuu edelleen todella hiljaiselta autolta. Lisävarustelistalta on raksittu tummat lasit vaimennuksilla. Oma yksilö tosin kärsi alkuun jonkinlaisesta valmistusviasta, joka ilmeni kummana rohinana ohjaamossa. Vika korjaantui vaihtamalla raidetangot ja pyöränlaakerit. Tämän jälkeen auto on ollut melutasoltaan omaa korvaa miellyttävä. Välillä kun ajaa parkkihalliin ja ottaa avoimesta ikkunasta parkkilapun niin liikkeelle lähteissä ihan pelästyy, että mikäs pörinä tuo onkaan, kuullessaan moottorin äänen.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

msuomal

Voisko olla Qmanilla renkaissa valmistusvika? Vai oisko liian kaukaa haettua? Mulla oli kerran uudet renkaat, jotka tuntu vaeltavan minne sattuu ja täristi. Toimenpiteenä hiottiin kulmia, tasapainoteltiin ja lopulta kun mikään ei auttanu, niin vaihdettiin uudet renkaat. Laakista hävis ongelmat ja ne edelliset meni takas valmistajalle tutkittavaks.

teräksenharmaa

Näiden viestien perusteella 17 tuumaisilla renkailla näyttäisi esiintyvän tuota vaeltelua ja 18 tuumaisilla menee vakaasti. Itse koeajoin 18 tuumaisilla varustetun version, joka meni kyllä hyvin vakaasti. Onko kenelläkään vakaasti menevää autoa, jossa olisi 17 tuumaiset renkaat?

roadrunner

satasen lähelle päästään melko vakaasti sitten onkin jo puututtava ohjaukseen. Puuskaisella sivutuulella ei sitten tarvitse muuta tehdäkkään kuin ohjata.

Pitänee taas kerran alkaa tarkistelemaan ohjauskulmia.

Alla siis busines sportin vakiot 17" misukat.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Qman

Tein tutkimusta ohjausasetuksen suhteen. Comfort on tavallaan paras koska tällöin siinä keskialueella ei ole sellaista löysää aluetta vaan ohjaus on laidastaan laitaan ... löysä eli liian kevyt. Jos tuohon keveyteen tottuisi niin voisi toimiakin. Dynaamisell asetuksella keskikohta jää löysäksi ja vähän käännettäessä kääntövastu nousee terävästi. Tuosta en tykkää yhtään vaikka muuten se dynaaminen asetus on parempi. Paras siis olisi comfort asetus jos se vaan olisi kautaaltaan jämäkämpi.
Se auton valuminen kallistuksissa vähenee jos etupään paineita nostaa mutta ohjauksesta tulee aivan liian terävä eikä autoa voi ajaa yhdellä kädellä pitämällä  kättä ratin alaosassa, rennosti. Talvipyörillä homma toimi. Takapyörien paineiden nosto vaikkapa siihen isomman kuorman paineeseen taas saa aikaan ohjauksen samenemisen keskialueella ihan möhkelöksi. Nämän olen hainnut kaikissa autoissani eikä audi tee poikkeusta.

Ihmetyttää että Audi päätysi pyöränkulmiin mitkä vaatiin eteen enemmän painetta. Parempi olisi jos molemmissa päissä olisi samat paineet. Tällöin renkaan kuumenemisen vaikutus ilman lämpötilan mukaan vähenisi. Nimittäin renkaiden sivuvoimien suhde sortokulmaan vaikuttaisi muuttuvan epälineaarisesti paineen suhteen. Tämän olen havainnut vuosin saatossa. Jos tämä muutos menee eri tahtiin edessä ja takana, kelin (lämpötila) vaihtuminen vaikuttaa ohjautuvuuteen ja sitä kautta suuntavakauteen kuten varmaan kaikki on havainneet koska etu-ja takapään muutokset ei kompensoi toisiaan.

Juu myönnetään, olen ehkä Bkyllä vähän tarkka näissä ohjaus ja suuntavakausasioissa  ::)

Flat

LainaaNimittäin renkaiden sivuvoimien suhde sortokulmaan vaikuttaisi muuttuvan epälineaarisesti paineen suhteen

so deep, taidat ajella VR: junalla kun suuntavakaus noin kaivelee. Näillä kumipallovehkeillä ajaessa meno on aavistuksen elastisempaa ja sortokulman kulmakerroin on kimmomodulin suhde  shore kovuuteen.

Vakavasti ottaen, jotai sulla on vialla, kulmat? ei olisi eka kerta kum kulmat on päin viitasaarta tehtaalta lähtiessä.

tai vaan olet varsin kriittinen. Mikä ajoneuvo tarjosi kriittisen tarkastelun läpäisevää vakaata menoa?

mi16

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.05.16 - klo:18:25
so deep, taidat ajella VR: junalla kun suuntavakaus noin kaivelee. Näillä kumipallovehkeillä ajaessa meno on aavistuksen elastisempaa ja sortokulman kulmakerroin on kimmomodulin suhde  shore kovuuteen.

Vakavasti ottaen, jotai sulla on vialla, kulmat? ei olisi eka kerta kum kulmat on päin viitasaarta tehtaalta lähtiessä.

tai vaan olet varsin kriittinen. Mikä ajoneuvo tarjosi kriittisen tarkastelun läpäisevää vakaata menoa?

Outoa juttua. Itsellä 17 tuuman vanteet kesät talvet ja ohjaus on kaikilla asetuksilla hyvä. Oletko Qman kokeillut ehdottamiani rengaspaineita. Kaikki noi jutut lämpiämisistä kuuluu kilparadoille. Ei normiajosssa paineet nouse kuin max 0.2 ja se ero mikä nousussa on etu ja takarenkaan välillä on niin mitätön ettei se vaikuta pereheauton ajettavuuteen. Itsellä ei ole ohjauksessa klappia millään asetuksella. Voisin suositella hoitoon viemistä.

Dis

Lainaus käyttäjältä: hq100 - 29.03.16 - klo:22:36
Mitenköhän tuon leveän ilmasuuttimen pitäisi toimia? Ei tule sieltä puhallusta, vaikka olen valikosta sen päälle laittanut. Ohjekirja ei juurikaan valaissut asiaa.

Piti tätät taas ihmetellä ja nyt kun ilmastointi päällä ja puhaltaa kylmä tuntuu että tosta ritilästä käy imu enemmän kuin puhallus.

Mjkarhu

Ihan samaa ihmetellyt, en saa kyllä minkäänlaista puhallusta siitä aikaiseksi. Ja en kyllä huomaa missään mitään muutosta, oli se kiinni tai auki.

Qman

No eihän ohjauksessa toki klappia ole mutta mitään keskialueella (vajaa sentin alue kehältä katsoen) ei ole juuri vastusta rattia kääntäessä. Se on outo.
Kulmat käytännössä suositusarvoissa eivätkä heitä kuin marginaalisesti eli murto-osan siitä mitä ne tehtaan arvoalueiden mukaan saisi olla.

Viimeksi pidemmällä matkalla piti kesken ajoa pudottaa 0.05bar (5kpa) paineita. Se vaikutti selkeästi. Olen huomannut että lähellä autojen suosituspaineita pienikin paineen muutos vaikuttaa paljon. Ilmeisesti renkaiden jäykkyys muuttuu tuolla alueella selvästi paineen vaikutuksesta. Jos painetta on selvästi enemmän, ei pieni paineen muutos vaikuttaisi muuttavan renkaan ominaisuuksia juurikaan.

Kokeilen vaikka seuraavaksi niitä Flat:n ehdottamia paineita. Helppoahan tuo on kun on kotonaa kompura ja kolme erilaista digimittaria jotka näyttää täysin samaa.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy