A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: keinonen - 20.02.16 - klo:18:54
Lol. Juu kyllähän se vaihde (ja kierrosluku sen myötä) saattaa tosiaan automaatilla vaihtua jos tarpeeksi jyrkkään mäkeen mennään (jonka takia edellisessä postauksessani nimenomaan oli mainittuna "on a flat road"). Ideahan ei ole että kierroslukemaa vaihdeltaisiin sillointällöin vaan että moottorin kuorma ei pysyisi pitkiä aikoja samana. Jos asia kiinnostaa niin suosittelisin edes lukemaan tuon linkkaamani artikkelin.  ::)

Eihän tässä kohta uskalla enää autoon istuakaan, puhumattakaan uuden auton ajamisesta. Eiköhän tuo nyhertely ja hifistely ole jo ohittanut koomisen rajan. En ole koskaan harjoittanut mitään erityistä sisäänajoa, mitä nyt kylmänä ei järjetöntä huudatusta, eikä ole mitään ongelmia koskaan ilmaantunut. Tokihan voidaan hurskastella, että kulutus voisi olla mikrolitran alempi, jos ja jos, mutta ei kai noilla pohdinnoilla ja ohjeistuksilla ole paljoakaan tekemistä oikean elämän kanssa?
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

keinonen

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 20.02.16 - klo:20:06
Eihän tässä kohta uskalla enää autoon istuakaan, puhumattakaan uuden auton ajamisesta. Eiköhän tuo nyhertely ja hifistely ole jo ohittanut koomisen rajan. En ole koskaan harjoittanut mitään erityistä sisäänajoa, mitä nyt kylmänä ei järjetöntä huudatusta, eikä ole mitään ongelmia koskaan ilmaantunut. Tokihan voidaan hurskastella, että kulutus voisi olla mikrolitran alempi, jos ja jos, mutta ei kai noilla pohdinnoilla ja ohjeistuksilla ole paljoakaan tekemistä oikean elämän kanssa?

Jep, ei tuosta stressata kannata. Onpahan jotain tekemistä kun jurnuttaa motarilla ;).

rami

Tarpeeksi isoon mäkeen kun vetää automaatilla niin kierrokset nousee pirusti ja pykälä alenee. Näinhän se nyt menee tää juttu.
Eihän tässä nyt mitään epäselvää ole. ;D ;D ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.02.16 - klo:20:17
Tarpeeksi isoon mäkeen kun vetää automaatilla niin kierrokset nousee pirusti ja pykälä alenee. Näinhän se nyt menee tää juttu.
Eihän tässä nyt mitään epäselvää ole. ;D ;D ;D
Jos ei nyt satu ajelemaan millään alitehoisella pikkudieselillä, niin monilla seuduilla on hemmetin harvassa niin isoja mäkiä, että ylämäessä tarvitsisi pienentää vaihdettta.

rami

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.02.16 - klo:20:41
Jos ei nyt satu ajelemaan millään alitehoisella pikkudieselillä, niin monilla seuduilla on hemmetin harvassa niin isoja mäkiä, että ylämäessä tarvitsisi pienentää vaihdettta.
Mee ajeleen lappiin ja sitä kautta Norjaan niin tajuat asian selvemmin.
En ole kyllä ikinä tavannut sellaista autoa jossa kierrosluku pysyy samana ajoipas missä vaan,myötämäkkeen tai ylämäkkeen.
Alkaa hupaisia juttuja olemaan. Onko tullut elämässä avattua eka kaljapullo? ;D ;D ;D

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.02.16 - klo:20:41
Jos ei nyt satu ajelemaan millään alitehoisella pikkudieselillä, niin monilla seuduilla on hemmetin harvassa niin isoja mäkiä, että ylämäessä tarvitsisi pienentää vaihdettta.

Jännä...itsellä ollut 400-500nm vääntäviä dieseleitä. Kyllä ne vaan ovat tiputtaneet pienempää jyrkemmässä mäessä. Ihan täällä länsirannikollakin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

rami

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 20.02.16 - klo:21:43
Jännä...itsellä ollut 400-500nm vääntäviä dieseleitä. Kyllä ne vaan ovat tiputtaneet pienempää jyrkemmässä mäessä. Ihan täällä länsirannikollakin.

Näinhä se nyt on että motori ja voimalinja reagoi voimantarpeeseen lisäämällä pökköä pesään tarvittaessa.
Jopa pakkasen kohmettamaan autoon reagoi  tuo S-tronic vaihteisto antamalla reilummin kierroksia. ;D ;D ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.02.16 - klo:21:26
Mee ajeleen lappiin ja sitä kautta Norjaan niin tajuat asian selvemmin.
En ole kyllä ikinä tavannut sellaista autoa jossa kierrosluku pysyy samana ajoipas missä vaan,myötämäkkeen tai ylämäkkeen.
Alkaa hupaisia juttuja olemaan. Onko tullut elämässä avattua eka kaljapullo? ;D ;D ;D
Ilmeisesti olisi kannattanut jättää monta pulloa avaamatta. Eihän kukaan ole väittänyt, etteikö Norjasta löytyisi mäkiä, joissa kaikki automaatit vaihtavat pienempää. Ei tuo liity tähän keskusteluun millään tavalla. Niissä sisäänajo-ohjeissa, joista tässä keskustellaan, kehotetaan välttämään vakaana pysyvää kierroslukua. Vaikka jostakin harvoin löytyisikin mäki, jossa vaihtuu pienempi vaihde, niin silti kierrosluku pysyy samana lähes koko ajan ja sitä noissa ohjeissa kehotetaan välttämään.

Itse jos lähden käymään täältä esimerkiksi Tampereella, niin matkan varrella ei ole yhtään mäkeä, jossa autoni nelisylinterisen bensakoneen jatkona oleva automaatti vaihtaisi pienempää. Matkaa kertyy kuitenkin yli 500 kilometriä suuntaansa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 20.02.16 - klo:21:43
Jännä...itsellä ollut 400-500nm vääntäviä dieseleitä. Kyllä ne vaan ovat tiputtaneet pienempää jyrkemmässä mäessä. Ihan täällä länsirannikollakin.
Ja mihin tämä havainto liittyy?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.02.16 - klo:23:36
Ja mihin tämä havainto liittyy?

Lähinnä havaintoosi siitä että sen kaltaiset mäet ovat harvassa jossa tarvitsee vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Autoni vaihdelaatikot ovat ainakin olleet sitä mieltä että on aika vaihtaa pienemmälle aika vaatimattomissakin mäissä. Toki jotkut tykkää jurruttaa muutenkin liian suurella vaihteella.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Latexi

Helsingistä voi ajella rantatietä Oulun pohjoispuolelle melko pitkään ennen pienemmän vaihteen tarvetta.
Latexi

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 20.02.16 - klo:23:59
Helsingistä voi ajella rantatietä Oulun pohjoispuolelle melko pitkään ennen pienemmän vaihteen tarvetta.

Kuten mainisin, jurnuttamalla. Jossa varsinkin DSG on ykkönen oman kokemuksen mukaan. Mielestäni suuri tyylivirhe muuten asiallisessa voimalinjassa. Ei ole kysymys etteikö omatkin jaksaisi mennä, varmasti jaksavat ja hyvinkin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

TTO

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.02.16 - klo:00:14
Kuten mainisin, jurnuttamalla. Jossa varsinkin DSG on ykkönen oman kokemuksen mukaan. Mielestäni suuri tyylivirhe muuten asiallisessa voimalinjassa. Ei ole kysymys etteikö omatkin jaksaisi mennä, varmasti jaksavat ja hyvinkin.

OT:ksi menee, mutta DSG:tä on montaa mallia ja voimalinjassa monta erilaista moottoria. Taatusti löytyy voimalinja, jossa DSG ei jurnuta, joten kommentti yleistää liikaa.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: TTO - 21.02.16 - klo:00:51
OT:ksi menee, mutta DSG:tä on montaa mallia ja voimalinjassa monta erilaista moottoria. Taatusti löytyy voimalinja, jossa DSG ei jurnuta, joten kommentti yleistää liikaa.

Voi olla, millään en ole kaikki versoita ajanut. Myös viimeisin uusi S3:n jurnutti liian isolla pykälällä tasavauhdilla ainakin taajamanopeuksissa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

rami

Ei automaattia tarvita ollenkaan kun ajelee Helsingistä-Utsjoelle menemään. Pistää lähtiessä pihalla suurimman vaihteen silmään ja painelee menemään ;D ;D ;D.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 20.02.16 - klo:23:41
Lähinnä havaintoosi siitä että sen kaltaiset mäet ovat harvassa jossa tarvitsee vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Autoni vaihdelaatikot ovat ainakin olleet sitä mieltä että on aika vaihtaa pienemmälle aika vaatimattomissakin mäissä. Toki jotkut tykkää jurruttaa muutenkin liian suurella vaihteella.
Ja millä tavalla tuo on ristiriidassa kirjoituksieni kanssa? Takuuvarmasti monilla seuduilla ajellaan pitkiä pätkiä, ennen kuin tarvitsee vaihtaa pienempää mäen vuoksi.

Mitä muuten tarkoitat liian suurella vaihteella jurnuttamisella? Oma autoni tykkää pitää kierrokset noin välillä 1200-2000 rpm normaalissa ajossa. Jurinaa ei esiinny ja DSG pykältää kyllä pienempää, jos alhaisilla kierroksilla pyydetään suurta vääntöä.

Latexi

rami:Tankkaukset välillä. Vai etkö joudu vaihtamaan niidenkään kohdalla? Epäilen vaan sen tankin riittävyyttä koko matkalle vaikka kuinka yrittäisit yhden pysähdyksen taktiikalla.  ;D
Latexi

bustedi

En ymmärrä ihmisiä ketkä sanoo esim dsg:llä ajaessa vaihteen olevan "koko ajan väärässä pykälässä". Uskomattoman urheilullista ja dynaamista on heidän ajonsa. 4 vuotta dsg7:lla ajanut ja sport-modeakaan en ole tarvinnut käytännössä kuin muutamissa ohituksissa ja ajelen maanteitä sen 1000km joka viikko.

Manuaali ei tule itsellä enää koskaan kysymykseen. Ajoasento on paljon huonompi, kytkimen käyttö hapottaa jalkaa ja kaupungissa on mukava kun molemmat kädet on kokoajan vapaana. "Vähemmän hajoavia osia" ei myöskään kiinnosta yhtään. Hajoaa jos hajoaa, ei siinä elämä lopu kun ei ole viimeisillään autoa ostanut.

Onneksi kaikki voi valita oman makunsa mukaan!

Sorry OT
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

rami

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 21.02.16 - klo:09:33
rami:Tankkaukset välillä. Vai etkö joudu vaihtamaan niidenkään kohdalla? Epäilen vaan sen tankin riittävyyttä koko matkalle vaikka kuinka yrittäisit yhden pysähdyksen taktiikalla.  ;D
Ei tarvitse pysähtyä kun ajaa tuolla alitehoisella dieselillä 1.6 TDI:llä ajaa tankillisella Helsingistä-Utsjoelle. Kuluttaa pienimmillään 3.5 ltr/100km. ;D

rami

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 21.02.16 - klo:10:28
En ymmärrä ihmisiä ketkä sanoo esim dsg:llä ajaessa vaihteen olevan "koko ajan väärässä pykälässä". Uskomattoman urheilullista ja dynaamista on heidän ajonsa. 4 vuotta dsg7:lla ajanut ja sport-modeakaan en ole tarvinnut käytännössä kuin muutamissa ohituksissa ja ajelen maanteitä sen 1000km joka viikko.

Manuaali ei tule itsellä enää koskaan kysymykseen. Ajoasento on paljon huonompi, kytkimen käyttö hapottaa jalkaa ja kaupungissa on mukava kun molemmat kädet on kokoajan vapaana. "Vähemmän hajoavia osia" ei myöskään kiinnosta yhtään. Hajoaa jos hajoaa, ei siinä elämä lopu kun ei ole viimeisillään autoa ostanut.

Onneksi kaikki voi valita oman makunsa mukaan!

Sorry OT
Kyllä näissä kymmenkunta vuotta vanhoissa DSG laatikollisissa autoissa oli joskus sellaista jurnuttamista hieman,mutta en kokenut sitä haitaksi. Nää uudemmat jutut pelaa jo aivan loistavasti.
Loppupäätelmänä sanoisi kumminki,että se manuaali jurnuttaa monesti vähintäänkin saman verran. Jos ei jurnuta niin sitten manuaali saa monesti turhaan kierroksia mikä ei ole polttoainetalouden kannalta järkevää. Nää VAGinet käy kieroksiltaan aina optimaalisella tasolla.
Minulle tulee nyt kolmas automaatti A4 katsotaan miten pyyhkii. En kyllä "kepparilla" enää ajele. ;D ;D ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 21.02.16 - klo:10:28En ymmärrä ihmisiä ketkä sanoo esim dsg:llä ajaessa vaihteen olevan "koko ajan väärässä pykälässä".

Ja jos väärä vaihde tuntuu olevan päällä, niin ainahan voi siirtyä käsivalintaan, vaikka DSG:llä ajaakin. Mutta totta kai, jos tuntuu siltä, että väärä vaihde on koko ajan päällä, niin silloin ko. auto, tai ainakaan DSG-vaihteisto ei selvästikkään vastaa omia odotuksia. Tämä on syytä ottaa huomioon seuraavaa autoa valittaessa. Ainakin on syytä suorittaa perusteellinen koeajo vaihteiston luonteen selvittämiseksi.

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 21.02.16 - klo:10:28Onneksi kaikki voi valita oman makunsa mukaan!

Juuri näin.

msuomal

Vielä ton s-tronicin toiminnasta vakkarilla, ei voinu testata ku kieajoautossakin oli vsin limitteri... osaako vaihtaa alamäessä pienempää, jos vauhti kiihtyy yli vakkarin asetuksen, että moottorijarrutus lisääntyy? Käsin voi tietty laittaa pienempää, mutta tippuuko vakkari läpysköitä käyttämällä pois? Miten kauan pysyy manuaalilla läpysköillä vaihdon jälkeen ja voiko halutessaan jotenkin heti vaihtaa automaatille takaidin läpyskän käytön jälkeen?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 21.02.16 - klo:17:12
Menkää töihin
Tänään on sunnuntai ja lepopäivä. 

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 21.02.16 - klo:17:12
tai tehkää jotain järkevää.

Eikö työnteko sitten ole järkevää? No, joo, oikeassahan sinä olet. Väittely loppukoon.

tpu

#1493
Lainaus käyttäjältä: rami - 21.02.16 - klo:16:29
Mattinen en todellakaan ole koeajanut A4:sta vaan tein todellakin kaupat siitä vaan. Niin kuin joskus mainitsin niin ei se autonosto ole sellaiselle henkilölle niin elämänasia joka niitä vaihtaa tuon tuostakin.

Tuota minäkin ihmettelin, että mitä erikoista tuossa nyt on. Itsekin laitoin 3 edellistä autoa (A6, A4, A3) tilaukseen ilman koeajoa. Ja syynä yksinkertaisesti se, että audiin tottuneena tiedän ajamattakin että ne ovat hyviä ajaa. Toki tuon A4:n kanssa kävi sitten huono tuuri, kun omaan yksilöön sattui mutteriohjaus, mutta eipä siihenkään olisi koeajo auttanut. Nyt tämän uuden A4:n kävin koeajamassa, koska mietin että vaihdanko merkkiä, joten kävin ajamassa kilpailijat ja sitten verrokiksi uuden A4:n, jolloin varmistui taas, että merkkiä ei kannata vaihtaa.

En sinänsä mattisen tapauksessa ottanut kantaa siihen, mitä kukin kirjoittelee, mutta mielestäni on asiatonta lähettää tuollaisia ns. nollapostauksia, joissa ei ole mitään asiaa, vaan pelkkä kuvalinkki.

tpu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 21.02.16 - klo:19:55
Ehkä hieman ihmetystä herätti se, että rami oli ilman koeajoa tilaamassa A4:ta, vaikka hänen edellinen Audi-kokemuksensa oli ollut suorastaan katastrofaalinen. Taisipa hän jossain vaiheessa todeta, ettei enää ikinä tule Audi hankkimaan. Tähän nähden Audin tilaaminen "sokkona" tuntui yllättävältä.

Nuo katastrofaaliset kokemukset eivät aina ole sellaisia, mitkä tulisivat edes koeajotilanteessa esiin. Itsekin sanoin mutteriohjauksen jälkeen useampaan kertaan, etten enää ikinä laita Audia, mutta silti nyt on jo toinen Audi sen jälkeen tulossa ;)


roadrunner

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 21.02.16 - klo:16:56
Vielä ton s-tronicin toiminnasta vakkarilla, ei voinu testata ku kieajoautossakin oli vsin limitteri... osaako vaihtaa alamäessä pienempää, jos vauhti kiihtyy yli vakkarin asetuksen, että moottorijarrutus lisääntyy? Käsin voi tietty laittaa pienempää, mutta tippuuko vakkari läpysköitä käyttämällä pois? Miten kauan pysyy manuaalilla läpysköillä vaihdon jälkeen ja voiko halutessaan jotenkin heti vaihtaa automaatille takaidin läpyskän käytön jälkeen?

läpysköillä menee manual moodiin hetkeksi mutta jos haluaa takaisin automaatille nykäisee automaatin vipua taakse niin palaa heti automaatti-moodiin.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Latexi

Minulla meni jonkin aikaa huomata, että laatikko on todella seitsenlovinen. Ajelin pitkään ihan E-valinnalla eikä lahdesankympin nopeudessa löytynyt kuin kuutonen. Sitten jossain vaiheessa hiljentäessäni risteykseen polkaistuani jarrua havaitsin kojelaudasta, että on siellä se seitsemäskin vaihde. Kahdeksankympin nopeudessa seiska ei todellakaan kytkeydy tasaisessa ajossa.
Latexi

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 22.02.16 - klo:10:27
Minulla meni jonkin aikaa huomata, että laatikko on todella seitsenlovinen. Ajelin pitkään ihan E-valinnalla eikä lahdesankympin nopeudessa löytynyt kuin kuutonen. Sitten jossain vaiheessa hiljentäessäni risteykseen polkaistuani jarrua havaitsin kojelaudasta, että on siellä se seitsemäskin vaihde. Kahdeksankympin nopeudessa seiska ei todellakaan kytkeydy tasaisessa ajossa.
Koeajoauton 190hv/400Nm 2.0TDI käytti kyllä seiskaa ahkerasti, kun nopeus heilui siellä 85km/h tienoilla (heilui, kun ei ollu sitä vakkaria). Taitaa siis riippua paljon siitä millainen kohta vääntökäyrää sattuu mihinkin nopeuteen.

optilab

Itselläkin hakee kuutosen ja seiskan välillä ahkerasti edestakas juuri normaalissa kehätienopeudessa. Lähempänä 90 pitää olla vauhtia, että seiskan kaivaa käyttöön. Edellinen A4 piti kyllä paremmin seiskaa päällä jo alemmissa vauhdeissa. Käsiläpysköillä M-tilassa ei taida olla, kuin 6 vaihdetta, kuten S-tilassa? Voi olla, että asetukset saisi paremmin soviteltuakin jotenkin, mutta enpäs nyt jaksa kiinnostua. On se perille vienyt noinkin.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

mi16

Lainaus käyttäjältä: optilab - 22.02.16 - klo:10:57
Itselläkin hakee kuutosen ja seiskan välillä ahkerasti edestakas juuri normaalissa kehätienopeudessa. Lähempänä 90 pitää olla vauhtia, että seiskan kaivaa käyttöön. Edellinen A4 piti kyllä paremmin seiskaa päällä jo alemmissa vauhdeissa. Käsiläpysköillä M-tilassa ei taida olla, kuin 6 vaihdetta, kuten S-tilassa? Voi olla, että asetukset saisi paremmin soviteltuakin jotenkin, mutta enpäs nyt jaksa kiinnostua. On se perille vienyt noinkin.

On siellä M ja S:lläkkin seiska... vaatii hiukan vauhtia vaan. Aikalailla näin talvinopeusrajoituksilla hämmenttää 6 ja 7 välillä, ja ainakin näyttäisi hiukkaspolton aikana seiska olla hukassa alle 100 vauhdissa, ei tuu vaikka läpyskällä pyytää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy