Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

EK99

Uuteen Cupra Leoniin ei muuten tehdasvalmisteista lisälämmitintä saa konfiguroitua, myyjät ovat yrittäneet puhua tehdasta ympäri, mutta ei onnistu.

minom

Ennen kuin lähden adapteri kaupoille: Onko Leonissa jossain USB-A porttia, johon saisi muistitikun kiinni karttapäivitystä varten? USB-C portteja on kyllä, mutta eihän niihin tuo tikku käy.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.10.22 - klo:17:20


Uuteen malliin saa roiskeläpät eteen ja taakse ja ne kannattaa ottaa. Ajovalopesimiä luulin kaipaavani, mutta en ole kaivannut. Kalliimmissa valoissa on riittävä valoteho (myös vanhassa facelift mallissa oli uudemmat tehokkaamat LED:t). Pesunesteen määrän näytön puuttuminen on todellinen puute ja siinä voi vaan ihmetellä, että mihin kaikkeen ryhdytään säästösyistä. Ovien (mahdollinen ?) muovisuus katoaa, jos ottaa lisävarusteistuimet (dinamica). Silloin oviin tulee kahvoihin pehmusteet ja oviverhoilutkin muuttuvat. Start/Stop ei kiusaa hybridiä ja muutenkin märkälaatikkoinen (toki vaan 6-v) DSG toimii pehmeämmin. Kosketusnäyttö on päivitysten jälkeen toiminut OK eikä pahemmin enää hidastele. Radio on suosikkikanavalistauksen osalta toki edelleen bugisella näkymällä. Kaistanvaihtoavustimen saa lisäpaketin kautta ja kuolleen kulman varoitin on integroitu nätisti ohjaamoa kiertävään led-nauhaan. Kaiken kaikkiaan varusteita on enemmän, vaikka edellinen mallikin piti sisällään jo mm. mukautuvan vakkarin ja peruutuskameran.


Roiskeläpät on pikkuraha, mutta ne muut taas maksaa maltaita:

Full LED ajovalot (sisältää dynaamisen ajovalojen korkeudensäädön) 1110.-
Turvallisuuspaketti XL 740.-
,,lykäs ympärikiertävä Wrap Around Led sisävalopaketti 360.-

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.10.22 - klo:23:54
Eikös ne vaihteet näe 1.5:ssakin kun vetäsee vaihdevivusta S-moodille (tulee S1, S2, jne.)? Tai sitten vaihtaa kerran käsin, jolloin näyttöön tulee M1, M2, jne.

No jo, mutta jos DSG alkaa temppuilemaan (ja sitä se aina tekee jonkun ajan kuluttua), niin ainakin D mode -ssa itse pystyy huomaaman, onko parillisten tai parittomien vaihteiden kytkin rikki.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 17.10.22 - klo:00:04
Näkee toki ja ne rattivaihteet on ihan käteviä jos haluaa jostain syystä kiihdytellä. Itse en ainakaan ikinä enää vaihtaisi takaisin manuaaliin, melkoista vispaamista taajama-ajossa.

Pehmeämmin tämä vaihtaa kuin vanha, erityisesti lähdöissä eron kyllä huomaa.

Rattivaihteet ovat pelleilyä vaan, jos haluat nopeasti kiihdytellä, niin painat vaan kaasujalkaa pohjan asti.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 16.10.22 - klo:22:15
Samanlaisia ajatuksia, kyllä tämä nykyinen sukupolvi on mennyt 5F-versiosta eteenpäin. Kasvanut akseliväli on hyvä asia ja menee paljon vakaammin ja tukevammin eteenpäin, erityisesti moottoritiellä. Tuo 1,5 TSI on kevythybridinä miellyttävä juuri sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta. Samoin esim. Start Stop toimii lähes huomaamattomasti, edelliseen sukupolveen verrattuna. Sisätilojen osalta on mielestäni laadukkaampia materiaaleja ja penkit ovat mukavampia. Lämmitettävä ratti on ihan ehdoton ja tehdasasenteinen lisälämmitin myös. ,,änineristys on nykyään parempi, ei paljon rengasääniä kuulu vaikka on iso rengastus.


Uusi malli on raskaampi, vakaampi ja hiljaisempi, mutta tuo sähkömoottorin tuoma lisävääntö on plasebo, koska vanha 1,5L malli on kevyempi, nopeampi ja kiihtyvyys vastaa moottorin ääntä.

Sisätiloissa on käytetty enemmän erivärisiä materiaaleja ja nyt on kojelaudassa ötököille oma ura, mutta ovien muovisuus on karmiva.

EK99

Niin tässä varmasti puhutaan eri varustetasoisa, style-tasosta en tiedä. Itse vertaan myös 1,5 TSI ja 1,0 TSI, niin vääntöä on ihan eri tavalla.

Tuota 1,0 TSI olen ajanut uudessa Golfissa ja ei liiku oikein mihinkään.

Eniten varmasti monia harmittaa että ohjelmiston korjaaminen kesti 1,5 vuotta, mutta jos on vasta nyt hankkinut auton, niin on jäänyt noista paitsi.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 17.10.22 - klo:10:22
Niin tässä varmasti puhutaan eri varustetasoisa, style-tasosta en tiedä. Itse vertaan myös 1,5 TSI ja 1,0 TSI, niin vääntöä on ihan eri tavalla.

Tuota 1,0 TSI olen ajanut uudessa Golfissa ja ei liiku oikein mihinkään.

Eniten varmasti monia harmittaa että ohjelmiston korjaaminen kesti 1,5 vuotta, mutta jos on vasta nyt hankkinut auton, niin on jäänyt noista paitsi.


Omistan 2017 ST 1,4 ACT TSI  ja 2018 5D 1,0 TSI DSG Leon -t DSG7 laatikoilla ja kuten numerot näyttää ja kuten myös totesin, 2017 ST 1,4 on sekä paperilla, sekä käytännössä nopeampi kuin 2020 ST 1,5:

Uusi Leon, DSG:
Moottori         1,0 (81kW) 1,5 (110 kW)
Paino             1330 kg      1361 kg
0-100 km/h    10,8 s         8,5 s

Vanha Leon, DSG:   
Moottori        1,0 (85kW) 1,4 (110 kW)
Paino            1202 kg      1225 kg
0-100 km/h   9,6 s          8 s

Ja kyllä Seat 1,0 TSI DSG on nopeampi kui Golf -n 1,0 TSI DSG.

tgotj

Aika turha noita on suoraan verrata, kun uusi Leon on täysin eri kokoluokan auto, kuin 5F: pohjalevy ensimmäistä kertaa se pidempi. Mikä näkyy myös tiloissa, ja ilman muuta sitä kautta myös auton omamassassa.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.10.22 - klo:11:54
Aika turha noita on suoraan verrata, kun uusi Leon on täysin eri kokoluokan auto, kuin 5F: pohjalevy ensimmäistä kertaa se pidempi. Mikä näkyy myös tiloissa, ja ilman muuta sitä kautta myös auton omamassassa.

Totta, tämä tuntuu kyllä ajossa positiivisesti vakautena. 5F oli ihan ok suuntavakavuudeltaan, mutta mitä vaativampi keli tai tie, sitä suurempi on ero on uuden mallin hyväksi, se on todella levollinen ja vakaa huonoissakin oloissa, eikä myöskään herkkä urille, sohjolle tien reunassa tms. tien oikuille. Tässä varmaankin suurentunut akseliväli ja paino tärkeimmät tekijät, joka tapauksessa ero on todella tuntuva ja tervetullut.

Tiloissa ero ei ole kovin kummoinen, ehkä eniten takapenkillä, mutta kun itse ei tule siellä matkustettua, sitä ei ole niin huomannut. PHEV:n tavaratila on jopa 5F:ää huonompi kun syvyyttä alaspäin ei ole ollenkaan.

Voimanpuutetta PHEV:ssa ei ole vielä tullut vastaan, enemmänkin tuntuu että 2- ja etuvetoisuus on se menoa rajoittava tekijä. Vaihtaminen toimii S-modessa järkevästi ja ripeästi tarvittaessa. D-moden vaihteen numeron näyttämättömyys on omituinen valinta ja harmittaa joskus, mutta kyllähän senkin kanssa elää ihan hyvin. PHEV myös vetää kärryä todella miellyttävästi, veto-ominaisuudet ovat yllättäneet myönteisesti.

,,äniohjaus suomeksi on kyllä huono tai sitten en vain osaa, ja kosketusnäyttö ei kokonaisuutena ole järkevä eikä intuitiivinen. Auto on kokonaisuutena mielestäni todella hyvä, mutta liikaa toimintoja kosketusnäytöllä ja sen käyttöliittymä on mielestäni sen huonoin puoli (mukaanlukien  käsittämättömästi valaisemattomat lämpötilasäätimet alapalkissa).

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.10.22 - klo:11:54
Aika turha noita on suoraan verrata, kun uusi Leon on täysin eri kokoluokan auto, kuin 5F: pohjalevy ensimmäistä kertaa se pidempi. Mikä näkyy myös tiloissa, ja ilman muuta sitä kautta myös auton omamassassa.

Eli uusi auto on raskaampi, joten tarvittiin enemmän potkua ja sitä kompensoimaan laitettiin raskas sähkömoottori, mikä muutti auton vielä enemmän raskaammaksi?

Ihan järjetön homma, kun olisi riittänyt vaan pieni perusmoottorin chip tuunaus, mutta kai sana “sähkö” nyt vaan on pakko olla autossa, vaikka painon ja hitauden kustannuksella.

jukkanen

Monella merkillä tahtoo kehitys suurentaa mallisarjaa edelliseen sukupolveen verrattuna. Nyt kävi Seatilla niin että kun Leon venyi, ei sen ja pienemmän mallin Ibizan väliin tuotu uutta mallia kuten Skoodalla Skaala Rapidin seuraajaksi vaan tiputettiin Toledo kokonaan pois ilman seuraajaa. Jos olisi, saattaisi se olla paremminkin edellistä Leon 5F:ää vastaava. Toinen vaihtoehto olisi ollut nimetä Leon kokonaan uudelleen. Seatin mallivalikoimaa on valitettavasti vähän karsittu viime vuosina, ja se sähkövaihtoehtokin puuttuu, vai onko joku tällä hetkellä myynnissä?

EK99

Ei ole sähköautoa myynnissä, konserni on luopunut halvimmista automalleista. Eivät tuota mitään. On näemmä Alhambrankin myynti vihdoin lopetettu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 17.10.22 - klo:13:22
Ei ole sähköautoa myynnissä,
Onhan Cupra Born ja hyvä peli onkin. Toki olisin halunnut sen ennemmin Seat Bornia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

EK99

Toki, mutta se on onkin Cupra. :) Välillä on uutisia että Seat brändinä lopetettaisiin ja konserni haluaa jatkaa Cupralla. Saavat parempaa tuottoa niistä.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.10.22 - klo:12:56
Eli uusi auto on raskaampi, joten tarvittiin enemmän potkua ja sitä kompensoimaan laitettiin raskas sähkömoottori, mikä muutti auton vielä enemmän raskaammaksi?

Ihan järjetön homma, kun olisi riittänyt vaan pieni perusmoottorin chip tuunaus, mutta kai sana “sähkö” nyt vaan on pakko olla autossa, vaikka painon ja hitauden kustannuksella.
Ei mulla ainakaan ole valittamista, kulutus litran luokkaa. Siihen sähköt päälle niin ympäristö tykkää kun en ajele bensalla kuin silloin tällöin. Ei olisi takatilatkaan riittäneet 5F:ssä, joten eri autohan tuo on. Minkä takia nillität eri kokoluokkiin kuuluvien autojen painoerosta? Onhan se nyt selvää, että kun akseliväli kasvaa merkittävästi, niin todennäköisesti massakin kasvaa…

Yaffa0

Sinänsä ymmärrän kyllä Ksuuk:n kommentit, koska olin itsekin samaa mieltä. Edellinen Leon tarjosi ajamisen iloa keveydellään ja hyvällä ajettavuudellaan, josta on kyllä osa menetetty lisääntyneen painon kautta. 5F FR-alustalla (sama mikä Golf GTI:ssä) oli mutkatiellä erittäin hauska ajettava. Nykyinen Leon on enemmän vaan kulkine, osa särmästä on kadonnut.

Uusi on toki isompi, tasapainoisempi ja monella tapaa kypsempi tuote, mutta "hot hatch" -fiilis on mennyttä. Ajaa asiansa toki näin ja suoralla tiellä eHybrid kiihtyy nopeammin kuin edellinen 5F, onhan vääntöä ja hevosvoimia tuntuvasti enemmän. Samalla kaupungissa voi sitten hissutella sähköllä. Perhekäyttöön uusi malli on parempi, mutta ajajalle tarjosi edellinen malli enemmän iloa (ainakin minulle manuaalina).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Makuasioita suurin osa näistä.
Itsellä ei ole juurikaan asioita listalla mitä edellisestä Leon farkusta kaipaan kun vertaa tähän uuteen plugariin.
Edit: uudesta puuttuu pesunesteen hälyt, ja äänentoisto on vakiona melko surkea. Kontti on uudessakin ok, mutta edellisessä isompi kun akut ei vieneet tilaa. Vanhassa nuo oli paremmin.

Ajettavuus  myös mielipidekysymyksiä, uusi on vakaampi ja rauhallisempi ajettava, toisesta päästä tietty voidaan katsoa menetetyksi jotain. Itsellä ei ole sitäkään puolta ikävä.

Ei muuten tainnut kuitenkaan olla sama alusta edellisessä 1.4 FR:ssä ja golf gti:ssä?
Eikös niissä ole ihan eri koko takapään jousitusratkaisukin?

Pihistelijä

Jos verrataan Leon 1.0 TSI farkkuja Leon 1.4 PHEV farkuun pidin 1.0 TSI:ssä parempana:
- Keveys. Sillä oli ilo ajaa lumista mutkaista mökkitietä
- Pienempi kulutus kuin 1.4 PHEV:ssä akku tyhjänä
- Isompi tavaratila
- Edullisemmat huollot ja 30 tkm öljynvaihtoväli
- Edullisempi rengaskoko

1.0 TSI oli todella hyvä auto hinta/laatusuhteessa. Laatu oli erinomainen. Neljän vuoden ja 80 tkm matkalla ei ollut vian vikaa. Auto maksoi uutena lisävarusteineen ja toimituskuluineen 22 300 ,.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 17.10.22 - klo:16:47
Makuasioita suurin osa näistä.
Itsellä ei ole juurikaan asioita listalla mitä edellisestä Leon farkusta kaipaan kun vertaa tähän uuteen plugariin.
Edit: uudesta puuttuu pesunesteen hälyt, ja äänentoisto on vakiona melko surkea. Kontti on uudessakin ok, mutta edellisessä isompi kun akut ei vieneet tilaa. Vanhassa nuo oli paremmin.

Ajettavuus  myös mielipidekysymyksiä, uusi on vakaampi ja rauhallisempi ajettava, toisesta päästä tietty voidaan katsoa menetetyksi jotain. Itsellä ei ole sitäkään puolta ikävä.

Ei muuten tainnut kuitenkaan olla sama alusta edellisessä 1.4 FR:ssä ja golf gti:ssä?
Eikös niissä ole ihan eri koko takapään jousitusratkaisukin?

Riippuu kait otetaanko vertailukohdaksi mk6 vai mk7 Golf, mutta Golfissa saattoi olla jo tuolloin ns. multi-link taka-akseli kun 150 hv asti Leonissa oli ns. kiinteä Torsion beam taka-akseli. Muuten ne olivat ohjausgeometrialtaan, jousitukseltaan ja madallukseltaan hyvin samanlaiset ja tämän myyjäkin toi useasti esille.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

v6e

Onko kellään empiiristä kokemusta kulutuksista 1l vs 1.4 tai 1.5 bensaa käyttäen?

Hämmästys oli kovin suuri kun lainassa oli sijaisautona T-Cross ja Taigo. T-Cross oli 1.5 6,44l/100km ja Taigo söi 7l/100km samanlaisessa ajossa.
Molemmat olivat ajossa 400-800km joten kulutuslukemat jo melko luotettavia.
Ei käy itselle järkeen miten samalla vaihteistolla oleva 1.5 voi viedä lähes 0,5l vähemmän kun 1l versio. Kori kuitenkin saman kokoinen. Ilmastoinnin käyttö ei vaikuta koska vähemmän kuluttava oli kesällä ja Taigo nyt syksyllä.
Omalla Leonilla bensa ajelut ovat sen verran vähäistä ettei voi sanoa mitään suuntaan eikä toiseen.
Täsmennys vielä, ajan 80-90% moottoritietä 125km/h joten kulutus ei ole verrattavissa maantiehen.


Sped

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.10.22 - klo:09:07
Rattivaihteet ovat pelleilyä vaan, jos haluat nopeasti kiihdytellä, niin painat vaan kaasujalkaa pohjan asti.

Ite ainakin käytän rattivaihteita tilanteissa, jossa haluan responsiivisuuden olevan just eikä melkein. Näitä hetkiä on esim ohitustilanteet, jossa se 1-2 sekunnin viive polkasuun verrattuna on poissa.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

EK99

Lainaus käyttäjältä: Sped - 18.10.22 - klo:13:21
Ite ainakin käytän rattivaihteita tilanteissa, jossa haluan responsiivisuuden olevan just eikä melkein. Näitä hetkiä on esim ohitustilanteet, jossa se 1-2 sekunnin viive polkasuun verrattuna on poissa.

Samaa mieltä, tämän uuden mallin kanssa on tullut jostain syystä näitä ”viivalle” haastajia ja silloin on rattivaihteet paikallaan. Säästää tuon viiveen ja pääsee vaihtamaan ajoissa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Sped - 18.10.22 - klo:13:21
Ite ainakin käytän rattivaihteita tilanteissa, jossa haluan responsiivisuuden olevan just eikä melkein. Näitä hetkiä on esim ohitustilanteet, jossa se 1-2 sekunnin viive polkasuun verrattuna on poissa.

Eikö kickdown tee samoin?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: v6e - 18.10.22 - klo:12:20
Onko kellään empiiristä kokemusta kulutuksista 1l vs 1.4 tai 1.5 bensaa käyttäen?


Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Seat Leon 5D 1,0L TSI DSG syö enemmän bensaa kuin Seat Leon ST 1,4L TSI DSG.

EK99

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.10.22 - klo:16:06
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Seat Leon 5D 1,0L TSI DSG syö enemmän bensaa kuin Seat Leon ST 1,4L TSI DSG.

Kaikki Seatin bensiinimoottorit vievät normaaliajossa sen 6-7 litraa. Jos oikein pintakaasulla liruttelee kapeilla teillä, niin muutaman deslilitran heittoja löytyy. Mitään käytännön merkitystä ei moottorivalinnalla kulutuksen suhteen ole.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HS100 - 18.10.22 - klo:18:32
Kaikki Seatin bensiinimoottorit vievät normaaliajossa sen 6-7 litraa.
Seat Leon 1.0 TSI farmari -17

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.10.22 - klo:16:02
Eikö kickdown tee samoin?

Kick downissa tulee juuri mainitsemani 1-2 sekunnin viive. Paineet eivätkä kierrokset ole optimaalisella tasolla samanlailla kun käsivaihteilla.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

EK99

Yllättävän kauas toimii webaston kaukosäädin, useita satoja metrejä. Ei tarvitse kallista kännykkäsäätöä.

MikHei

Piti ihan testata Webaston kaukosäädintä ekaa kertaa. Hienosti pelasi seinien läpi 50-60m päähän, kun asutaan 5 osakkeen rivitalon päässä ja auto on parkissa talon toisessa päädyssä. Tyytyväinen olen, ei välttämättä tartte sovelluksen kans kikkailla.  8)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy