1.4 16v bensa ei käynnistu jakopään vaihdon jälkeen

Aloittaja Jultsu, 28.05.23 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

Jultsu

nyt loppuu oma osaaminen kesken

kone lupon keulilla. Vanha jakopää ensin auki ja irti, mukaanlukien isompi nokka-akselin ratas. Sen jälkeen irroitin venttiilikopan kun tulpankolot ui öljyssä, ajattelin tiivistellä ne välit sikamassalla.

Putsailin molemmat pinnat bräkleenillä, liimat väliin, koppa takaisin, uudet jakopään rojut kiinni, tässä vaiheessa lauantaita kello oli jo sen verran että oli muutama olut alla ja sain kasattua paketin ilmeisesti kolmella hampaalla pieleen (nokkien ja kammen suhteen, nokat oli keskenänsä ok).Pyörittelin kuitenkin käsin konetta eikä ahdistanut normaalia pahemmin, käyntiin ei tietenkään vaan lähtenyt. Ensikertaa startatessa kuului melko kova (pneumaattinen) pamaus, pienen savun kera, en vaan osannut paikantaa mistä se tuli, eikä enää sen jälkeen paukkunut.

Tänään aamulla projekti jatkui jaon korjauksella, tarkistettu myös tulppa irroittamalla että ykköspytty on nyt yläkuolossa ja nokkien lukituskolot täsmäävät hihnapyöriin. Ei vaan siltikään lähde käyntiin, ei edes vaikka ruikkii bräkleeniä suoraan kaasuläpälle.

Vikakoodit on luettu, siellä ei ole mitään.
Kipinää tulee joka tulpalle, kaikki käytetty irti ja tsekattu omilla johdoillaan.
Bensapumppu juuri vaihdettu, iloisesti surisee
Kaasuläppä surisee myös virtalukosta kääntäessä.
Kierroslukuneulakin nousee sen verran mitä VCDS kertoo koneen pyörivän (250rpm)
Pidempään starttia jauhattaessa tuoksuu bensa
Kokeiltu myös apuvirralla, ei parannusta tilanteeseen.

Näiden lannistamana irroitin venakopan taas, tällä kertaa jätin molemmat nokkapyörät kiinni. Edelleenkään ei mitään hassua löytynyt, leikkailin tiivistemassat pois, sekä vähän jumppasin nostimia käsivoimin, osa oli vähän piukassa. Onkohan tuo bräkleeni tehnyt tuhojaan noille nostimille, voiko tuo käynnistymättömyys nyt johtua jumittavista nostimista?


Kasauksen jälkeen hihna kiinni ja merkit kuntoon ja käynnistysyritys ja taas sama pamaus mikä edellisen kopan kiinnityksen jälkeenkin kuului, sen jälkeen ei mitään, ei edes lupaa.

Missä vika  >:( >:( >:(


tuossa parit räpsyt venakopan kunnosta, likaista on.









Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Kerran vielä kokeiltu elvytystä, pyöritelty konetta ilman tulppia ja bensapumpun sulaketta hetki, sitten tulpat takaisin ja sulake kiinni, taas paukkui ensipyörityksellä. Edelleen liikaa bensaa sylintereissä?

Kone pyörii 280rpm toisen akun kanssa joten tuostakaan tuskin tämä nyt on kiinni.

Kampuran viiste on nyt tuon oikeanpuolimmaisen viivan / nypyn kohdalla, tämä katsottu monesta eri ohjeesta että pitäisi olla oikea kohta, tässä kohdassa nokkapyörät saa nyt myös molemmat lukittumaan joten jaon on pakko olla 101% kunnossa?







Ei kai apulaitehihnan puute nyt estä käynnistymistä, tai huohotinputken heiluminen vapaasti ilmassa / ilmanputsarin kotelon puute,
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.05.23 - klo:20:37
nyt loppuu oma osaaminen kesken

kone lupon keulilla. Vanha jakopää ensin auki ja irti, mukaanlukien isompi nokka-akselin ratas. Sen jälkeen irroitin venttiilikopan kun tulpankolot ui öljyssä, ajattelin tiivistellä ne välit sikamassalla.

Putsailin molemmat pinnat bräkleenillä, liimat väliin, koppa takaisin, uudet jakopään rojut kiinni, tässä vaiheessa lauantaita kello oli jo sen verran että oli muutama olut alla ja sain kasattua paketin ilmeisesti kolmella hampaalla pieleen (nokkien ja kammen suhteen, nokat oli keskenänsä ok).


Puristusten mittaus heti ekana. Jos oli edes yhden hampaan yli eli kampi yhden "edellä" niin se riittää että venttiilit on kaput. Nimin. kokemusta on.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

mittaillaan, tässä tapauksessa kampi oli nokkia perässä tuon 3 naksua.

Olisiko nuo venttiilit sitten saatu mutkalle jo siinä vaiheessa kun venakoppaa alkoi ruuvailemaan takaisin kiinni ja nokat alkoi painamaan venttiilejä alas väkisin? Vai saako noita oikeasti käsin kammesta puoltuumasella räikällä pyörittämällä jo väännettyä nurin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Mulla on ollut yhden napsun jako pielessä myös toiseen suuntaan, se vielä toimi. En ole koskaan kokeillut enempää. Vaikea sanoa enempää ennen kuin puristukset mitattu..

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

No juu, mittari haettu mutta olisi tämän varmaan saanut ilman sitäkin jo todettua, 1-3 pytyistä ei tule edes kärpäsen pierun verran painetta, nelonen ainoa joka elossa….


… mitäs kaikkea tähän tarvii nyt sitten tilata, asennuskaljojen + kansipahvin + pulttien + venttiilien lisäksi? Ohjurit varmaan myös soikeana?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Ota kansi pois ja kato kuinka monta naulaa pitää vaihtaa. Pääset aika halvalla. Noi venttiilit maksaa jotain 5-6e/kpl ja samalla vaihtaisin venakumit. Ei tarvii ohjureihin tehdä mitään.
Kannentiivistekin on puoli-ilmainen tohon koneeseen. Samoin kannenpultit. 100e pintaan osineen koko hoito, ei paha.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Rojuja purettu ympäriltä, mutta mitenkä tuon muovisen imusarjan kanssa, ne viisi päältäpäin näkyvää pulttia irroitettu mutta ei vielä narahda auki, kuinka paljon tuota uskaltaa ryskiä? Vai pitääkö bensakisko ja suuttimet riuhtoa ensiksi irti? Onko jossain jotain piilossa olevia pultteja vielä?

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Ruuveja on 6. Siinä keskellä on kaksi päällekäin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Ja siitä viimeisestä pultistahan tuo oli kiinni, imusarja pullahti pois ja kannen sai rykiä ulos.

Ensivaikutelmat vähän kaksijakoiset, moottorille näyttäisi maistuneen glykoli ainakin kakkoselle ja kolmoselle, eli ehkä ihan hyväkin että tuli auottua, ykkönenkin vähän sievemmässä kunnossa kuin nelonen, vai onko tälle joku muu selitys olemassa? Kansipahvissa ei ainakaan ollut mitään merkkejä vuodosta, kuten ei lohkossa tai kannessakaan mitään selkeitä halkeamia.




















Imuvenat näyttäisi olevan ykkösestä kolmoseeen mutkalla, ei tässä varmaan kannata luottaa neloseenkaan vaan 8kpl uusia tilaukseen?





Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

#10
On ne nelosen imusetkin kopsahtaneet. Kaikki vaan uusiksi.

Jonkun verran on ööliä palanut, nelosessa eniten. Vaihtoon siis samalla nyt ventt.varren tiivisteet. Kun kasaat niin itse teen aina silleen että tulppa paikalleen ja palotilat täyteen bensaa ja katsoo valuuko läpi.Kerran jäi seetin ja tasopinnan väliin joku pikkuröhnö ja oli puristukset napsun pakkasella siinä pytyssä. Ja eikun uudelleen kansi auki..

Nyt jos oikein jumppaisi niin vaihtaisin samoilla löylyillä männänrenkaat..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Mitenkä tuo renkaiden vaihto onnistuisi alakautta jos jatkossa tarvisi se tehdä? Nyt ei oikein hotsittais pitkittää projektia enää yhtään enempää.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.05.23 - klo:10:09
Mitenkä tuo renkaiden vaihto onnistuisi alakautta jos jatkossa tarvisi se tehdä? Nyt ei oikein hotsittais pitkittää projektia enää yhtään enempää.
Öljypohja pois ja kiertokankien pultit pois (uusittava). Uudet laakeriluiskat samalla vaivalla. Varovasti uusien männänrenkaiden kanssa, ettei mene poikki asennettassa.

Kaikki osat pitää laittaa täsmälleen samoihin paikkoihin kuin purettaessa ja oikein päin.

Jultsu

Millä tavalla tuo sitten siis eroaisi yläkautta vaihdettaessa, vai onko tuo männän ulosveto ja korsetin kanssa takaisinlaitto mahdoton temppu alakautta ilman että koko kammen irroittaa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Männänrenkaita ei saa vaihdettua alakautta. Mäntää ei saa pois ilman että ottaa kannen irti. Alhaalta kk-kuppien ruuvit auki ja yläkautta otettava mäntä kouraan.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 31.05.23 - klo:11:32
Männänrenkaita ei saa vaihdettua alakautta. Mäntää ei saa pois ilman että ottaa kannen irti. Alhaalta kk-kuppien ruuvit auki ja yläkautta otettava mäntä kouraan.
Jaa, ymmärsin kysymyksen väärin kun tuossa kuvassa oli jo valmiiksi kansi pois.

mruotz

Nyt ne kannattaisi samalla vaihtaa kun hattu jo irti
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

kuusiokolo

Aivan kuten O.B /mruotz kirjoittaa, ei mahdu alakautta,kampi tiellä, yläkautta ulos, ja korsetin kanssa varovasti/ korostan todella varovasti alas ,männät takaisin uusien  renkaiden  ja korsettien ohjaamana,takaisin ehjänä,   

Samalla hiomatahnalla uusien venttiilien sekä kansi seetien hiomiset uusilla venttiileillä , jotta varmasti on pitävät.   Vanhan renkaan kun katkaise saa renkaasta sillä saa hyvin hyvin  puhdistettua renkaiden urat männän renkaan urasta ennen uusien renkaiden  asennusta,

Jultsu

Kyllä tuo renkaiden vaihto taitaa jäädä nyt tällä kertaa, ei tuo niin paha homma ollut purkaa etteikö tuon tarvittaessa sitten tekisi uudestaan parin vuoden päästä, vai onko näissä 1.4 16 koneissa (AUA tämän moottorin koodi) nyt tuo männänrenkaiden jumitus joku pahempikin tyyppivika?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Ei tietääkseni ole. Kunhan tuli miäleen ajatus ”while you are there” :)
Jos siellä joku menee niin se öljyrenkaan viiste katoaa huspois ja alkaa ööli maistumaan.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Kyllä tähän öljyäkin on saanut lisätä vaihtovälin aikana, mutta jos venavarren kumit on falskanneet (ja moottori ulkoisestikin kyllä öljyssä) niin toivon mukaan syyt löytyvät sieltä
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

ketju muuttuu avunkyselyistä blogikirjoitukseksi; Slaavilainen alter egoni otti vallan eilen ja päätin testata (slaavilaisessa syväkyykyssä) mitenkä mahdollisesti onnistuu kannen plaanaus kotikutoisesti santapaperin ja lasipöydän avulla. En usko että tuo kansi aivan suora oli kuitenkaan, sen verran pitkään joutui jynssätä että sai tuon kakkos(vai kolmos)sylkän viimeisetkin tiivisterippeet irtoamaan.


















kansi ympäri ja venakopan puolellekin vielä pikaiset sudittelut






Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

rokrok!

On kyllä aika karstassa tuo sylinterikansi.. missä kunnossa ne venttiilit oli ?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Jultsu

Olipahan taas päivä, keskipäivällä kasasin kannen ja laitoin saippuavettä venttiilien päälle, puolen tunnin odottelun jälkeen ykkösen (vai onko tuo nyt nelonen, lähinnä jakopäätä) pakopuolella oli märkää. Paineilmaa perään joka venttiilille alakautta ja kahdesta pakovenasta löytyi isompaa kuplintaa, muut antavat mikrokuplaa, tuo mikrovuoto lienee vielä ok?


Veivailin käsin noita kahta venaa tunnin verran, ei tuntunut auttavan niin otin akkuvääntimen käyttöön ja sillä sudittelin pari minuuttia per vena, nyt näyttäisi saippua+paineilmatesti jo lupaavammalta, katsotaan aamulla onko paikat kuivia.


Nuo kaksi mitkä vuotivat ovat varmaan jo yli speksien, silminhavaittava ero tuohon naapuriin nähden (molemmissa pytyssä identtinen ero noiden välillä)



Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Axi

Näin kuvan perusteella kannattais käydä koneistamolla mutka tuon kannen kanssa. Istukoiden pitopinnat ovat silmämääräisesti liian leveät, eivät tule tiivistämään kunnolla. Istukat pitäis koneistaa... Voi ne rotsatakin, jos löytyy kamppeet.

Sitä en ymmärrä, miksi et tee remonttia kerralla kunnolla? Männänrenkaat eivät maksa juuri mitään, eikä vaihto ole ku näpätä tässä vaiheessa. Kannenpulteilla ja tiivistesarjalla on kuitenkin oma hintansa.

Omalle työlle pitää laskea arvo, auttaa tekemään oikeita ratkaisuja.

Jultsu

Aamulla oli saippuavedet edelleen venttiilien yllä, kaikki pako ja imusarjan kanavat kuivina. Kokeillaan ensi kerralla ja paremmalla ajalla tuota männänrenkaiden vaihtoa, nyt tässä vaiheessa viikkoa pitää saada jo tämä paska nippuun ja käyttöön takaisin. Palikat kasattu onnistuneesti ja auto käy, pientä rötäämistä kyllä tyhjäkäynnillä edelleen (tätä oli toki ennen kannen avaamistakin), näihin vaivoihin kuulemma voisi auttaa tulpanjohtojen (tai tulppienkin) vaihto?

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lopussa oleva puola/puolat voi aiheuttaa myös käyntihäiriöitä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mruotz

Mitä siellä on imusarjan paineet tyhjäkäynnillä?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy