Bora 1.6 BCB

Aloittaja selectica, 16.10.21 - klo:10:00

« edellinen - seuraava »

selectica

Eilen illalla ajettu auto kotiin, nyt piti lähtee liikkeelle auto lähti käyntiin hyvin kävi 10sec ja sammui.

Pyörittää hienosti mutta ei starttaa enää, kunnes tulee teksti mittaristoon STOP engine oil pressure.
Vikakoodit luettu ei mitään löytynyt?

Onko anturissa vikaa vai missä?

Jultsu

Nouseeko moottorin kiekkamittarin neula kun jauhattaa starttia?

Tuo stop-varoitus ihan normaalia näissä jos jauhattaa eikä käynnisty.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

selectica

En katsonut niin tarkkaan annoin auton olla, tulin sisälle kahville ja menin koitetaan autoa käyntiin niin lähti normaalisti. Mitään muuta en tehny kun käytin öljynpaine anturin johdon irti. Ajelin 50km ja hyvin toimii

mruotz

Katsoppa EGR venttiilin min/max/actual arvot. Tod.näk.se kara on jysähtänyt auki ja kuumalla koneella ei lähde käyntiin. Näin teki itsellä yksi potilas. Vaikka sahasi 2 uutta akkua tyhjäksi niin käyntiin ei lähtenyt. 30min odottelua ja jo toimi. EGR karan lukema oli 1.4V vaikka pitäisi olla 0.88/0.90V.

Kunnon putsit kehiin ja hyvin toimii.

Se ÖP-herja tulee tod.näk.siitä liittimestä. Se naru tuppaa katkeamaan siitä juuresta ja antaa herjaa. Kolvi käteen ja kolvaa sen kiinni.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

Nyt kävi tänään aamulla uusiks sama ei käymään ja kone on kylmä ja auto jäässä. Sama oli silloin viimeksikin kun koitin niin auto oli kylmä yö yli oli ollut pihassa

Kierrosluku mittari nousee hieman kyllä kun koittaa käymään.
EGR-venttiili on uusittu noin 6kk sitten kokonaan

mruotz

Kun väännät virrat päälle kuuluuko bensapumpulta surinaa hetken? Pumppu sijaitsee takapenkin alla, apukuskin puoli. Kuuluuko surinaa hetken myös kaasuläpältä kun pistät virrat päälle mutta et starttaa? Jos löytyy mittari niin tarkista EGR venttiilin avauma arvot.. ja myös lämpötila-arvot mitä ECU näkee.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

Pitää tutkia vielä kun päivä hieman valkenee.

Jännä juttu vaan että lauantaina odotin hieman aikaa niin lähti käymään ja ajelin lauantain ja sunnuntain jonka aikana toimi ihan normaalisti.

Tänään ei halunnut lähteä käymään enää.
Kaasuläppä/egr putki on putsattu samaan aikaan kun egr-venttiili uusittiin

Polttoaine pumppukin on uusittu jokunen aika sitten mutta jotenki tuntuu et miks se olis toiminut päivän puoltoista

mruotz

#7
Kuuntele ääniä (bensapumppu & kaasuläppä) virrat päälle laittaessa ja tsekkaa lämpöanturin arvot. Jos noi kunnossa, mittaisin puristukset. Ettei jokin venttiileistä jumittaisi auki asentoon? Jos noikin kunnossa niin sitten mittaamaan volttiarvoja suuttimille startissa. Vikahan voi olla käytännössä missä vaan mutta noista nyt alkuunsa lähtisin..

Samoin puoliin kiinnittäisin huomiota.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

Joo kuuntelen ääniä tässä hetken päästä.

Toiset sanoo että pitäisi tankata 98 että putsaisi paremmin egr yms. Ite tankannut jo pitkään 95 ja vielä on toiminut, kun työ matkaa on aina 45km yhteen suuntaan ni autolla ajetaan.

Tuota lämpötila anturia meinasin itsekkin vielä että suosiolla vaihdan sen ja ei se öljynpaine anturikaan varmaan haitaksi olisi

mruotz

ÖP anturi on tod.näk ehjä, se liitin siitä menee rikki. (se naru katkeaa siitä liittimen juuresta), liittimen joudut ostamaan jostain romikselta tms. ja juottamaan kolvilla kiinni.
Ja mitä bensaan tuleen niin aina olen 98e:tä käyttänyt. Ja viimeaikoina 98e / re85 50:50 blandista. Tässä BCB koneessa on kuitenkin aika kova puristus (11.5) niin kannattaa 98eetä pistää tankkiin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

Tuli nyt mieleen muuten että kun kaveri ajoi sillä tässä pari päivää niin se sanoi että ihan kesken ajon 100km/h vauhdista niinku virta olisi katkaistu mutta tämä ei kestänyt kun puolen sekuntia, kierrosluku mittari kerkesi putoamaan 3000-1500 ja taas kulki, ei syttynyt akun kuvaa mittaristoon tai mitään muutakaan.
Voisiko tämä olla se bensapumppu?
Pitää selvittää se ääni sitten vielä kun hieman lämpenee

selectica

Nyt kävin kokeilees jälleen niin ei kuulunut mitään ääntä kun kuskin oven avasi. Koitin auto käymään ei lähde.
Otin polttoaine pumpun päällä olevan kannen irti ja liittimen käteen  virtaa tuli 12v vähä päälle. Laitoin liittimen kiinni ja koitin kädellä nii minusta pumppu ei tärise kun kääntää virrat päälle. Kai sekin voi vain hajota yht äkkiä.

Bensa valo kyllä palaa mutta syttyi noin 1km ennen kotia että ainetta on kuitenkin

mruotz

Minkä valmistajan pumppu?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

En tie oli sen verran pölynen kun katoin sitä. Volkkari ja seatin merkki oli ainakin. Joskus noin 5-6 vuotta oon sen vaihtanut. Kai se sit vaan on Särki, en viittin ottaa letkuja irti ja kokeil mut käyn kysyy uutta.

mruotz

Laita Boschin pumppu niin voit alkaa RE85:sta käyttämään. VDO pumput tuntuu hajoavan käsiin muutenkin..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

selectica

Polttoaine pumpussa se vika oli en saanu uutta mistään tähän hätää, hain romuttamolta pumpun jonka jälkeen räjähti käymään. Toimikoon taas hetken 🙉

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy