1,9 Tdi (ATD) Golffi starttauttaa joskus tosi pitkään

Aloittaja Sepittäjä, 08.10.21 - klo:07:39

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Ja vain lämpimänä tähän saakka ja tasaisella alustalla ja aivan epämääräisesti silloin tällöin.
Yhtenä tilanteen korjaamisyrityksenä suunnittelen kampiakselin asentoanturin uusimista. On kuitenkin pari kysymystä, joihin uskon saavani täältä vastauksia.
Eli tarviiko muita operaatioita tehdä kuin repiäö vanha anturi pois ja taiteilla uusi paikoilleen ? Vai onko tarpeellista jotakin säätää tai selvitellä vaihdon lisäksi?
Ja toinen kysymys on,että mitä muualta kuin marmorilta anturi kannattaa ostaa ? Ja mistä ei ainakaan kannata?
Toki tiedän,että pitkään starttaustarpeeseen voi olla muitakin syitä.........mutta jospa aloittaisin tästä anturin vaihdosta.

Tos®

Onko paljonkin ajettu?
Näissä neloskoppasissa TDI moottoreissa on ecussa sellainen koodintynkä, ettei se anna heti käynnistää moottoria jos startti pyörittää liian hitaasti.
Kulunut startti tai heikko akku voi myös aiheuttaa vian.

Itsellä oli AGR moottorinen joskus ja siinä se ilmeni vajaalämpöisellä koneella.
Kylmällä ja lämpimässä käynnistyi hyvin.

Siihen löytyy ranetus nimeltä hamman mod, koita googlettaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mruotz

Mulla teki 06 ATD samaa, akku alkoi olemaan ehtoopuolella.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Hella on laatumerkki. Etsi varaosanumerolla 045957147B ja tilaa vaikka Saksasta tai Baltiasta.

Sepittäjä

Onhan tällä jo ajettu 350000km....... ja akku on uusi ja sillä 4 vuoden takuu.....starttimoottoria ei ole vaihdettu,koska on sellainen tuntuma,että nykyinen pyörittää hyvin mutta sehän on vain tuntuma......
Mikähän tuo hamman mod mahtaa olla ??? Osaiskohan tuon ihan itse rakennella tällainen vanhanaikainen kotitarvemekaanikko,joka jotenkuten mekaaniset hommat onnistuu yleensä tekemään,ihan juotoksia myten.....???
Vielä tuosta kampiakselin asentoanturin vaihdosta,että tarviiko vaihdon jälkeen jotain hienosäätöä tai erikoistoimenpiteitä tehdä ?
Olis myös mukava lukea jonkinlainen vanhaan talonpoikaisjärkeen käyvä selostus siitä,että MIKÃ,, YLIPÃ,,Ã,,TÃ,,Ã,,N ON TEMPPU,NIMELTÃ,,Ã,,N SOPEUTUS ?Varmaan osaaville itsestään selvä juttu mutta minä en ole sitä sisäistänyt,joten kysyn nyt.
Kuinkahan todennäköistä lienee se,että anturin vaihtaminen auttaisi ? Kyllähän tämän ongelman kanssa pärjäilee niin kauan,kunnes auto ei sitten yhtenä päivänä enää käynnistykään,kun akusta loppuu virta tai starttimoottorista tulee " entinen."

Jultsu

Todennäköisyys anturin vaihdosta saatavalle avulle lienee 0% jos se kierroslukumittarin neula nytkähtää edelleen pikkaisen ylöspäin noiden pitkien starttausten yhteydessä. Jos ei niin sitten voi ollakin sataprosenttinen apu.

Tässä videossa on selitetty hyvin mitä ovat nuo "starttikartat" noissa moottoriohjaimissa, miltä ne näyttävät ja mitä tämän auton tapauksessa (kun käyttää myös edc15 ecua) sieltä myös löytyy vakiona ja miksi niitä pitäisi muuttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=4G63ENef1WE
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.10.21 - klo:14:12
Hella on laatumerkki. Etsi varaosanumerolla 045957147B ja tilaa vaikka Saksasta tai Baltiasta.
Hups tuo onkin nokka-akselin anturi, en lukenut kunnolla aloitusta. Mutta se on tuo anturi, joka aiheuttaa sen, että välillä käynnistyy hyvin ja välillä ei ::)

Sepittäjä

Kyllä vaikuttaa siltä,että kierroslukumittarin neula nytkähtää starttauksen aikana,ainakin ennen kuin moottori on käynnistynyt. Tässä välissä ei ole nyt esiintynyt noita selkeästi pitkiä starttauksia.
Joo....ja huomasin kyllä,että tuo anturin numero on nokka-akselin anturin numero ja tuonhan voi tilata vaikka merkkiä Hella.
Kuinkas suuri todennäköisyys on sille,että ongelma poistuu,kun vaihtaa tuon nokka-akselin anturin ? Pitääkö uuden anturin asentamisen jälkeen tehdä jotain säätöjä tai sopeutuksia ?  Itse anturin vaihto on selkeä " pikkuhomma" fyysisten töitten osalta ja uskon,että sen vaihdon pystyn tekemään onnistuneesti. Mutta säätöjä on.........

o.b.

Viallisesta nokka-akselin anturista jää vikakoodi, joten suosittelen vikakoodien lukemista enne tilausta.

Vaihdon jälkeen ei tarvitse tehdä mitään sopeutuksia tai vastaavaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy