Golf MK IV 98 1.4 16v AHW käynnistysvika

Aloittaja xzr, 28.06.21 - klo:19:50

« edellinen - seuraava »

xzr

Moro,

vanha sotaratsu sairastaa ja apua kaivataan.

Aiemmin autossa oli ongelmia sytyn kanssa, tarkemmalla tutkimisella löytyi pahaa hapettumista yhdestä tulpanjohdosta ja puolanpäädystä. Tulpanjohdot ja puola vaihdettu. Vika korjaantui noilla toimenpiteillä.
Ensimmäinen yhtämittainen pidempi ajo tuon jälkeen (200km+) meni oikein mukavasti ilman minkäänlaisia käyntiongelmia, mutta määränpäässä autoa uudelleen käynnistettäessä ilmaantui käynnistysongelma. Normaalisti moottori on käynnistynyt aina välittömästi, mutta nyt käynnistyminen ottaa useamman sekunnin startin hinkutuksen. Käynnistymisen jälkeen kone käy hieman huonosti, mutta noin minuutin jälkeen käynti tasaantuu ja autolla voi ajaa mainiosti ilman sen kummempia ongelmia.

Vikakoodit luettu tuossa vaiheessa toverin jollain testerillä ja tuloksena 00513. Kampiakselin asentoanturi vaihdettu tämän seurauksena, mutta ongelma jatkuu samanlaisena ja vikakoodi ilmestyy uudelleen nollauksen päälle.

Lähipajalla oletettavasti tolkullisella testerillä tarjosi seuraavanlaiset virhekoodit:
00513 - Käyntinopeustunnistin - Jatkuva (Moottori)
00532 - Jännitteensyöttö - Katkonainen (Turvatyyny - VW 3)

Ehdotuksia ongelman setvimiseksi otetaan vastaan.

Oletan että nokan asentotunnistimelta tulisi jotain omaa virhekoodia, mikäli se olisi viallinen. Mitä tuo sitten jättää jäljelle? (olettaen että tuo motonetin tarvikeanturi ei ole suoraan paketista viallinen).
Jakohihna on vaihdettu ~50tkm sitten männänrengasrempan yhteydessä.

Kiitokset jo etukäteen avusta.

mruotz

#1
Kun vaihdoit anturin, tarkistitko että se se meni ihan pohjaan asti? Jos meni, ottaisin itse tuon 3 PIN liittimen irti sensorista ja piippaisin yleismittarilla pinnit ECU:lle. (mahdollisten katkosten selvittäminen)

PIN1 = (tähän tulee 5volttia), mittaa tämän ja PIN3 välilltä jännite yleismittarilla. (kun käynnistät, pitäisi tulle 5V referenssi jännite PINniin 1).
PIN2 = Signaali
PIN3 = Maa

PIN1 menee ECUN 121 PIN liittimen pinniin 87
PIN2 menee ECUN 121 PIN liittimen pinniin 82
PIN3 = maa.

Jos ECU:lle piippaus G28 anturin johdon päästä asti on ok niin sitten onkin isompi jumppa edessä. Ei tosin olisi eka kerta kun motonetin anturi olisi viallinen..

Edit: ECU löytyy pyyhkijän luota "rintapellissä olevassa kaukalossa". Suojamuovi pitää poistaa, samoin kummatkin pyyhkijät jotta pääset kampeamaan ECUN pois kaukalosta. Jos ECUA ei ole kukaan koskaan peukaloinut niin liittimet on kiinni "tehtaan" nippareilla".
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

xzr

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 28.06.21 - klo:20:43
Kun vaihdoit anturin, tarkistitko että se se meni ihan pohjaan asti? Jos meni, ottaisin itse tuon 3 PIN liittimen irti sensorista ja piippaisin yleismittarilla pinnit ECU:lle. (mahdollisten katkosten selvittäminen)

Itsellä ei sorminäppäryys riittänyt vaihtaa tuota sokkona niin käytin ammattimiehellä. Oletettavasti se olis oikein asennettuna.
Tuo piuhojen tarkistaminen vaikuttaa hyvältä lähestymistavalta, otan työn alle kunhan saan tuon johonkin työtilaan hoidettua. Kiitokset pinnityksistä!

mruotz

Jos piuhat on ok ECU:lle ja anturi on ehjä, seuraavaksi katseet kääntyy itse magneettikehään / "ring wheel" mistä anturi lukee arvot.. Tuon vaihtaminen vaatii laatikon irroittamisen ja öljypohjan myös.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

xzr

Moro. Tutkimukset jatkuu. Johtosarjassa oli viallinen piuha, mutta se korjaamalla ei vielä tuohon tolkkua tullut. Pitää vielä koittaa asentaa tuo anturi uudestaan (testattu että signaalia tulee härkkimällä) ja varmaan sen jälkeen ruvettava ihmettelemään magneettikehää.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

xzr

Moro, sotaratsu on nyt tervehtynyt ja hirnuu kuin suoraan tuotantolinjalta kopistelleena.

Alkuperäisenä syynä oli tosiaan vissiin murtunut maajohto johtosarjassa, tuota ei alkuun huomattu ja koitettiin korjata anturinvaihdolla. Tähän konkurssiin sitten vielä se lisäksi että tuo Motonetiltä hommattu uusi anturi oli heti paketista viallinen. Autoon vaihdettu nyt uudet piuhat ja vanha anturi ja kaikki toimii loistavasti.

Kiitokset avusta mruotz!

mruotz

Hienoa että taasen yksi Golffi jatkaa matkaa 👍
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy