1,9 Tdi ( ATD) Golf vm.2005 AC-ongelmaa

Aloittaja Sepittäjä, 01.07.21 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Mikähän tälle nyt tuli,kun yhtäkkiä pienen pysähdyshetken jälkeen ajoon lähtiessä alkoi kuulua välillä sellaista kummallista " korinaa",niinkuin jokin muovilippa hankaisi välillä renkaaseen ( tämä nyt vaan jonkinlainen kuvaus äänen tyypistä). Ilmastointi oli ollut AC-napista painettuna päällä jo ennen pysähdystä ja suuttimista tuli mukavasti viileää.
Pysähdyksen jälkeen kun ajoittainen " korina" alkoi esiintymään,niin tulin kokeilleeksi,vaikuttaako ilmastoinnin sammuttaminen ( AC-napista) asiaan ??? Mielestäni se kyllä vaikutti siten,että " korinaa " ei kuulu,kun ilmastointi ei ole päällä ?
Mikä siellä " korisee " ja miten voisin selvittelyä jatkaa ? Kokeneitten vaggilaisten hyvät kommentit olisivat taas tervetulleita, kiitos !

Daatta

Ilmastoinnin kompuraan tuo viittaisi, magneettikytkin tai koko laite. Jos ei häiritse niin kovaa ajoa vaan, muuten kääntyisin hyvämaineisen huoltokorjaamon puoleen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mruotz

Itsellä korisi ja rohisi kompura kun alkoi olla nesteet vähissä, 1.9 TDI ATD '06.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Sepittäjä

mruotz kommentoi,että rohisi,kun alkoi olla soppa vähissä. Kommentista uskon vahvistusta saaneena käytin golfin ilmastoinnin huollossa tänään, En tiedä, mitä kaikkea tekivät..... mutta ilmastointi alkoi taas pelittämään eikä rohinoita ainakaan ensimmäisten 30 km aikana kuulunut. Usko,että homma tuli kuntoon. Ainakin autossa oli mukavan viileää vaikka ulkona oli lähes 30 astetta varjossa.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Sepittäjä

Voi p..kele !

Olis eilen innoissani kertomassa onnistumisesta aivan liikaa " etunojassa." Tänään kun auton käynnistin, niin kyllä sitä korinaa taas kuulukin.Kun tarkemmin seurasin ja kuulostelin, niin ääntelyn vaihtelu ( kuuluu / ei kuulu) näkyy myöskin kierroslukumittarissa. Ymmärtääkseni tämä tarkoittaa sitä,että autossa sähköinen kuorminus ( lisävirran tarve laturilta) tai ehkäpä jopa mekaaninen hidaste ( jarru) kompsessorin toiminnassa saattaisi tuota kierroslukumittarin pientä edestakaista liikehdintää aiheuttaa. Tilanne näyttää selkeästi olevan niin, ongelmaa esiintyy vain silloin kun AC-nappi on alhaalla eli AC on pyydetty tekemään omaa hommaansa ( viilentämään).
Kun en laita AC:tä päälle, niin mitään ongelmia ei ole ( muuta kuin h-vetin kuuma autossa).
Tuon ikäsen auton vienti korjaamoon on ison kynnyksen takana mutta omana hommana olen valmis  jatkamaan remppaa,kun vaan saisin hyvät ohjeet  ja tietäisi, mitä seuraavaksi ???
Mulla ei ole mitään kokemuksia ilmastointipuolen touhuista. Millainen homma olis tuon magneettikytkimen vaihtaminen ja tarviiko siinä erikoistyökaluja tai apulaitteita ? Tarviiko järjestelmää tyhjentää, jos vaihtaa vain mahneettilytkimen ?

Entä mitä pitää ottaa huomioon ja mitä  erityistä tarvitaan, jos aletaan vaihtamaan koko kompressori ? Onko mitään järkeä harkita käytetyn asentamista ? Mistähän sellaisen vois järkevällä hinnalla ostaa ?
Mitä siitä voi seurata, jos vaan jatkan ajelua AC päällä, enkä välitä ääntelystä ? Kuinka isoa tuhoa siitä saattaa olla seurauksena ?
Toistaiseksi otin miettimis-ja kyselytauon enkä kytke AC:tä toimimaan. Kärsin autossa sisäkuumat........ Onneksi pitkiä ajomatkoja ei ole tarpeen ajella.

o.b.

Ajele vaan huoletta niin kauan kun kylmää tulee. Jos kompressori leipoo joskus kiinni, magneettikytkimen niitit antautuu ja matkan teko jatkuu ilman viilennystä. Sitten on aika etsiä uusi kompressori ja kuivain.

Magneettikytkimen vaihtoa varten ei järjestelmää tarvitse tyhjentää. Uskoisin, että magneettikytkin ei kuitenkaan ole äänien aiheuttaja.

mruotz

Oliko äänet koko eilisen pois? Kun oli juuri täytetty..

Tarkistiko ne vuodot vai lisäsivätkö vaan kylmäainetta? Minkä verran ainetta poistettiin ja lisättiin?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Sepittäjä

En ajanut autolla eilen muuta kuin täytöltä kotiin, noin 30 km ja sen aikaa tuntui,että äänet olivat poissa mutta en ole varma,kun nopeutta oli yli 80 km /tunnissa. Kylmää kuitenkin tuli ihan mukavasti. Tuntui,että äänet olivat poissa. Vuotoja en itse tarkistanut mutta liikkeen mies sanoi,että vuotoja ei ole ja puhui,että ainettakin oli heti alussa ehkä kuitenkin hieman vajaa. Minusta se liikkeen kaveri puhui,että siellä pitäis olla ainetta 750 yksikköä ja että olis laittanut 150 yksikköä lisää mutta luvuista en ole varma.
Ã,,äntely oli kuitenkin aivan uudella tasolla tänä aamuna kun lähdin ajoon.
Jos ymmärsin o.b:n mietteet oikein, niin hän kai epäilee,että kompurassa se vika on. Tänäänkin kyllä tuli kylmää ihan mukavasti mutta kun rohisee ja rähisee..... niin ei tahdo viitsiä kuunnella......

Sepittäjä

Voisko joku osaaja kuvailla,miten kompressori ja kuivain tulisi vaihtaa ?
Pitääkö se kuivainkin vaihtaa aina, jos vaihtaa kompuran ?
Jotain Youtube videota katselin ja siinä vaikutti siltä,että itse kompressorin vaihtaminen ei niin kovin ihmeelliseltä hommalta vaikuta : muutama pultti ja putket irti putkien päät hyvin suojaten ja kompura pois, tiivisteitten vaihtaminen, tulokaskompura paikoilleen ja pultit kiinni........ Olisko mitään järkeä vaihtaa käytetty kompura nykyisen tilalle ? Mistä vois löytyä ?
Mutta milloin ja miten sen kuivaajan kanssa tulee menetellä jos sekin täytyy vaihtaa ? Pitääkö keulaa purkaa paljon lisää kuivaimen vaihtoa varten ?

mruotz

Kurkkaa kompuran kylkeen ja tarkista tuotekoodi, tod.näk. Sanden SD7V16. Noita löytyy 30-100â,¬ hintaan käytettynä. Uudet 200-300â,¬ pintaan, riippuu mistä kysyy.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Sepittäjä

Kurkkasin kompuran kylkeen ja aivan oikein arvattu/tiedetty.Sieltä lötyi ainakin tuo numerosarja SD7V16 ja Vw-logo.Tuota Sanden tekstiä en nähnyt. Tuotenumeron näin ja se on 1J0 820 803K.

Kävin paikallisessa alan erikoisliikkeessä ja selostin homman vaiheet, niin arvelivat,että voisko olla mahdollista,että huollossa eivät laittaneet kompressoriöljyä ainakaan tarpeeksi tai laittoivatko kylmäainetta jopa liikaa ???? Mene ja tiedä....... Kuulemma kumpikin asia, ei tarpeeksi kompressoriöljyä tai liikaa kylmäainetta saattaa aiheuttaa tuota yskimistä ja paukkumista tai ainakin ihmeellistä ääntelyä.......
Ã,,äntely ja kierroslukumittarin viisarin heiluminen edestakaisin oli aamulla kyllä hyvin,hyvin selvästi havaittavissa...... Oma mielikuvitukseni on laukannut siihen suuntaan,että on tullut mielikuva,että kompressorin pyörimiselle on ajoittain jokin HURJA ESTE, että ei jaksa pyöriä ja siitä yskintää ja pauketta...... Mutta voi olla,että aihepiiriä ymmärtämättömänä ajatukseni harhailevat aivan väärissä pilvissä.......
Tuo o.b. :n heitto,että ajele,kunnes kompura leipoo jumiin....... Toki niin voin tehdä mutta kyllä tekniikan ylimääräisille äänille herkät korvani alkavat " punottamaan " tuota kuunnellessa........ joten kyllä oli taas tänään ihan " pakko " napsauttaa AC pois päältä.....ja kuunnella huippusievää 1,9 Tdi:n kehräämistä..........Se on musiikkia korvilleni mutta mitähän tämän kanssa pitäisi tehdä ? Näettekö tässä prustetta sille,että menisin ehdottamaan huollon tehneelle liikkeelle,että tekisivät huollon vielä uudelleen ja huolellisesti ?
Jotain hässäkkää sillä kaverilla huoltoa tehdessään oli,kun joutui kesken homman vaihtamaan toisen huoltolaitteen kun ensimmäinen kuulemma ei näyttänyt oikein........

mruotz

Jaa-a.. vaikea sanoa mikä olisi "oikein" tehdä..

Itse ehkä tekisin niin että ajaisin sinne pajaan, pyytäisin ottamaan kylmäaineet talteen. Ajaisin talliin/kotiin ja nyppäisin sen kompuran irti ja hommaisin jostain ehjän käytetyn/tai uuden kompuran ja laittaisin kiinni. Tän jälkeen pajalle ja kylmäaineet yms. sisään.

Se että löytää jostain ehjän käytetyn kompuran on tuurista kiinni.. Ehkä löytyy tai sitten on löytymättä. Ja jos löytyy niin kestääkö se kuukauden vai kaksi, vai vuosia.. ei voi tietää.

Itsellä aikoinaan oli sama tilanne, loppupelistä ostin uuden kompuran, pistin kiinni ja vein pajalle täyttöön. Marmorilla tuo kompura muuten maksaa aivan sairaasti.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Juzu84

Konepellin ku avaa niin löytyy tarra että mikä on ilmastoinnin täyttömäärä. Neloskopassa tais olla 750g ja olikohan +25 tai 50 päälle eli tuon verran ylitäyttöä ns vuotovara.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Sepittäjä

Niin..... kunpa tietäis ????
mruotz kertoi omista ratkaisuistaan ja kompuran vaihtohomma on työn sisällön osalta jo minullekin Youtube-videoiden kautta kohtuullisen selvö homma ja vaihtohomma varmaan onnistuisi ,kuten mruotz kertoo. Mutta kun olen noita videoita katsellut ja ohjeita lukenut, niin mielestäni aika herkästi antavat neuvon,että kuivain pitäisi aina vaihtaa uuteen,kun linjat käytetään auki. No, miten on, vaihdoitko kuivaimenkin ? Entä mitä mieltä muut ovat..... pitääkö kuivainkin aina
vaihtaa uuteen kun linjat käytetään auki ?
Edelleen kysymyksiä : verkkokaupoissa on tarjolla edullisia ja hintavampiakin kompressoreita. Onko kokemuksia, kannattaako noita hinnaltaan edullisia ostaa ja asentaa vai onko syytä valita kalliimman luokan kompura, jos uusimaan alan ? Jos kuivainta ei ole " pakko " vaihtaa, niin voishan tuota harkita,että kokeilis jotain käytettyä muutaman kympin hintaista kompuraa........

Ja eikös alan liikkeen pidä tietää nuo aineitten määrät ? Epäilen tällä kertaa liikkeen voineen hiukan epäonnistua työssään, koska oli vaikeuksia itse täyttölaitteen toiminnan kanssa ja joutuivat laitteen vaihtamaan kesken homman.

Mitä mieltä olette, voisko olla niin,että vaikeuksien syynä on joko liian vähäinen kompressoriöljyn määrä tai väärä määrä kylmäainetta ? Näin ainakin toisen huoltoliikkeen kaveri rohkeni epäillä ja kertoi,että on niitä sattunut ja vika on saatu pois laittamalla riittävä määrä kompressoriöljyä ja EHDOTTOMASTI oikea määrä kylmäainetta ? Onko minun tapauksessa " turha toivo ",että noista vois apu löytyä vai olisko järkevämpää alkaa jo uskomaan,että kompura on loppunsa edessä ja vaihtaa nykyinen kompura uuteen tai ainakin nykyistä parempaan ?
Joo...marmorilta kompuraa en ainakaan osta....... enkä taida ostaa Hellaa Motonetistakaan,kun maksaa jotain 330 euron luokkaa sielläkin. Nettikaupasta sais uuden halpamallin noin 170 eurolla ja tori.fi-markkinoilta hyväksi väitetyn käytetyn vois saada alimmilaan 50 eurolla. Yksi vaihtoehtohan on sekin,että en napsauta AC-nappulasta ilmastointia päälle, niin ei ole rykimis-ja nytkimisongelmaa........ mutta näillä keleillä autossa olosuhteet ovat kuin h-vetin porteilla ellei peräti h-vetin sisällä ?????

Teemu74

Itselläni maksoi uusi kompura vaihdettuna 2008 seat alteaan 420â,¬, sisältäen kylmäaineet yms.
Empä viitsinyt itse alkaa rassaamaan ja kiikuttamaan vehjettä jälkeenpäin täyttöön. Varsinkin kun en tiedä, miten kompura suhtautuu edes siihen lyhyeen matkaan ilman kylmäaineita.


Sepittäjä

Tämä touhu on edelleenkin kesken ja tarkoitus on ponnistella kohti ratkaisua. Vaikeaahan se on kun itse tietää kovin vähän ja joutuu kyselemään mutta onneksi on tämä kerholaisten kanava olemassa,
Onhan niitä helppoja ratkaisuja,kuten Teemun esimerkki osoittaa mutta ne eivät ole minua varten, koska ylimääräisten maksujen minimoiseksi ja oman osaamisen ja tietojen lisäämiseksi haluan etsiä ( ja yrittää toteuttaakin ) ratkaisut itse vaikka sitten neuvoja kyselemällä.
Olen nyt kyselemässä, osaisiko joku kertoa, mitä kompressorin OEM-numeron lopussa oleva kirjain tarkoittaa ja onko sillä kompressorin vaihtokelpoisuuden kannalta merkitystä ? Nyt olen tilanteessa,että omassa  kompressorissa on numerosarja 1 J0 820 803 K ja  ilmeisen asiallisia kompressoreita olisi tarjolla numeroilla 1 J0 820 803 A ja 1 K0 820 803 J mutta epäröin valintaa kun en tiedä, mitä kirjaimet tarkoittavat ja onko niillä merkitystä ?
Ja sitten on vielä se kysymys,että jos " sorrun " käytetyn kompuran vaihtamiseen, niin pitääkö se kuivainkin vaihtaa, vai otetaanko riski ja annetaan nykyisen kuivarin jäädä paikoilleen. Se on uutena asennettu noin 3 vuotta sitten ja ilmastointi  on hyvin vähän ollut päällä ja toiminnassa.

Jultsu

Varaosanumeroista ei voi päätellä yhtään mitään. Avaa vaikka autodocin sivut ja kirjoita nuo koodit sinne ja katso että tarjoaako ne samoja hakutuloksia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Näyttäisi siltä, että -L, -F, -J ja -K olisivat keskenään yhteensopivia.

Eli tuo J sopisi nykyisen tilalle. En tokikaan ota vastuuta sopivuudesta, mutta oemvwshopin haku tarjoaa noita keskenään yhteensopiviksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

9987

Miksi se pitäisi vaihtaa, tulee suuttimista kylmää? 


Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 03.07.21 - klo:13:26
vajaa. Minusta se liikkeen kaveri puhui,että siellä pitäis olla ainetta 750 yksikköä ja että olis laittanut 150 yksikköä lisää mutta luvuista en ole varma.

Paljonko ainetta ollut, lisätty on tiedossa ja yleensä saa siitä paperilapun ja tiedon joka kannattaa ottaa ylös.

Siitä auton omistajalle / haltijalle, seuraaville omistajille hyötyä. Voi havainnoida vuotaako järjestelmä normaalia enemmän.

Sepittäjä

Kiitos kaikille asiani vuoksi vaivaa nähneille.
Miksikö EHKÃ,, pitäisi vaihtaa ???? Olen tuolla viestiketjun alussa  yrittänyt kuvailla, miten auton ilmastointi käyttäytyy ja mitä hemmetin ääniä se välillä päästelee. Nyt kun on osoittautunut,että selkeää toimintahäiriöitten syytä ei ole löytynyt, niin yhtenä apäilyksen alaisena on ollut tuo kompura ja siksi vaihtoa on harkittu. Kylmää on aina välillä tullut ihan ok-tahdilla mutta kun ei ole voinut pitää ilmastointia päällä,koska " tekniikan mies" ei tykkää kuunnella ylimääräisiä rohinoita ja rähinöitä ja ilmastointi on täytynyt napsauttaa pois päältä. Ja siitä on näillä keleillä seurannut " ei niin kovin nautinnollisia " ajopätkiä,kun tuntuu,että saa olla saunassa koko ajan....... Voisin toki vaihtaa jonkin muunkin komponentin kuin kompuran, jos saisin selville, mikä ongelmien taustalla on. Jokuhan sanoi,että vaihda Toyotaan....... No en vielä vaihda, koska Golfilla on viileimmillä keleillä todella mukava ajella.
Tämä on taas kiinnostavaa nähdä ja kokea,että miten tämäkin ongelmavyyhti aikanaan selviää vai selviääkö koskaan ?

o.b.

Kuivain kannattaa vaihtaa aina, sillä se kerää mahdollisen kosteuden lisäksi järjestelmässä kulkeutuvat epäpuhtaudet, kuten kompressorin palaset ;D

Ja kustannus on kymppien luokkaa.

Sepittäjä

Ajattelin kirjoitella jonkinlaisen raportin tapaisen ja samalla jakaa jäsenten kesken kokemuksia, joita tuntuu edelleen kertyvän näin tee-se-itse-miehelle.
En hankkinut mitään,en käynyt millään pajalla, mietiskelin ,ajelin autolla ja kuulostelin,välillä ääntelyä kuului,kylmää tuli / ei tullut.......lisää mietiskelyä.

Sitten muutaman päivän kuluttua ajattelin,että tutkinpa mielenkiinnosta kaikki ilmastointijuttuun liittyvät sulakkeet,liittimet ja johtimet. Käytin sulakkeita pois paikoiltaan mutta putsattavaa en nähnyt, joten putsaamatta samat sulakkeet paikoilleen ja mittailemaan sähkön kulkua. Otin ilmastoinnin ohjainboxilta  irti molemmat liittimet ( 4-pinnisen ja 14-pinnisen ) mittasin netistä löytämäni ohjeen mukaisesti sähkön kulkua ja lopputulos oli,että sähköä tuli jokaiseen pinniin,kuten ohjeen mukaan pitikin tulla. Kokelin vielä kerran hyppylangan avulla,että flektit pyörivät,kuten ohje sanoo. Totesin,että kyllä vaan, pyöriväthän ne. Ja taas mietitytti,että mikä hemmetti tälle alunperin tuli ???? Koska kaikki mittausten mukaan näytti olevan,kuten pitääkin olla, painoin liittimet paikoilleen ja irrotetut osat kiinnitin takaisin.

Ajattelin,että palaan apuvoimien kanssa asiaan kesän mittaan ja lähdin ajelemaan autolla. Jossain vaiheessa päätin kokeilla AC:tä päälle ja kuulostella taas...... Ihme ja kumma. Käynti kuulosti olevan aivan normaali ja kylmääkin tuli kiitettävästi. Mitään en siis tietoisesti korjannut tai muuttanut ja näin vaan kävi. Tilanne on nyt ollut tuollainen noin viikon ajan ja tällä hetkellä kaikki on edelleen ok.ja ilmastointikin pelittää.
Toivon todella hartaasti,että tämä raportti olisi tästä asiasta "loppuraportti" mutta jotenkin olen pessimistinen ja henkisesti on varauduttava siihen,että varmaan tuo vielä joskus kuitenkin täytyy korjatakin.
Luultavasti vikaa oli ja on edelleen jossakin pinneissä tai johtimissa  huonon kontaktin muodossa. Päätään tällä erää  raporttini tähän ja jään seuraamaan tilanteen kehittymistä.
Oppia ja tietoa tuli kyllä taas roppakaupalla lisää, kiitos aktiivisten auttajien. Hyvää kesän jatkoa !

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy