2005 Golf Variant 1,6 EPC valo ja koneen vikavalo

Aloittaja Vanja-eno, 16.11.18 - klo:12:50

« edellinen - seuraava »

Vanja-eno

Ajelin töihin illalla ja rampilta moottoritielle kiihdyttäessäni, piti vaihtaa vitoselta kutoselle. Olin jotenkin ajatuksissani, sillä pykälä ei mennytkään kutoselle vaan vapaalle. No, kone otti tietysti hieman kierroksia ja sen jälkeen sitten syttyi EPC- sekä moottorin vikavalo. Ajotietokoneen näyttöön ilmestyi "Emission workshop"-teksti. Auto toimi ihan normaalisti, eikä mennyt turvatilaan (johon joskus kuulemma menee kun tämä valokombinaatio syttyy), joten ajoin seuraavassa liittymässä bussipysäkille ja sammutin auton. Otin avaimen pois virtalukosta käytin keskuslukon kiinni ja auki, sitten Klonkswagen käyntiin. EPC valo oli saamunut, eikä enää syttynyt uudestaan. Mutta moottorin vikavalo jäi palamaan ja "Emission workshop" välähti pari kertaa näytöllä, auto kuitenkin toimi yhä normaalisti.

Töihin tultuani tsekkasin netin, mitään kovin vakavaa ei ilmeisesti sattunut ja kuulemma joskus vikavalo sammuu itsestään kun auto on sammutettuna yli puoli tuntia. No kävin sitten kokeilemassa kun auto oli seissyt pari tuntia parkkipaikalla. Vikavalo syttyi edelleen ja "Emission workshop" teksti vilahti pari kertaa ajoteitokoneessa. Täytyisi varmaan käydä kuittaamassa jossain?
Ein volk, ein wagen, ein Volkswagen

M_M

Eh, lähtökohtaisesti vikakoodeja ei vain kuitata pois, vaan luetaan mitä ne on jotta tiedetään miten viat korjataan. Aika taitava olet kyllä, jos pelkällä netin lukemisella pystyit päättelemään mikä sadoista eri vikakoodeista oli se joka moottorihäiriön merkkivalon sytytti, kun ei kerran ole mitään vakavaa.  :)

Toki ohimenevä häiriö saattaa mennä pelkällä kuittaamisellakin, ainakin vähäksi aikaa.

Lähin VCDS-käyttäjä on se paras apu asiassa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Vanja-eno

En toki mikään meedio ole mutta ihan loogisesti päättelemällä asiasta että
a) mistä tapahtumasta vikavalo syttyi -> harmiton moka jossa kone ottaa hetkellisesti kierroksia kun ei pitäisi, eikä kierrokset edes menneet ylikierroksille mikäli rundimittariin on luottaminen.
b) EPC valo sammui eikä syty enää uudestaan -> ohimenevä virhetilanne mutta jää vikamuistiin
c) auto ei mene safety moodiin vaan toimii normaalisti
d) toki ymmärrän että ensin luetaan se mikä on vikakoodi ja toimitaan sen mukaan ja sitten kuitataan -> lähinnä hain onko muilla vastaavia kokemuksia ja mikä vikakoodi se mahdollisesti voisi olla.
e) ja kyllä, olen jo selvittänyt kuka olisi lähin VCDS käyttäjä
Ein volk, ein wagen, ein Volkswagen

Jultsu

Ehjä auto ei sytytä ensimmäistäkään vikavaloa vaikka kierrokset hakkaisi tunnin verran rajoitinta vasten.

Kaikkien takalamppujen toiminnan kehotan myös tarkistamaan, mm. palaneista jarru/ajovalopolttimoista tulee myös sama virheilmoitus...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vanja-eno

^varmaankin niin, mutta eipä tuo kummoinen vika ollut kun kuittaantui pois kun akunkenkä oli irti puoli tuntia. Takavalot toimivat kaikki kyllä, kuten pitääkin.
Ein volk, ein wagen, ein Volkswagen

Juzu84

Lähtökohtaisesti näiden lähinnä bensavehkeiden kanssa vuosia värkänneenä kokemus sanoo jos häiriövalo syttyy niin sitä ei kannata säikähtää muuten kuin silloin jos katsastus on lähellä tai sinne on menossa. Jos häiriövalo vilkkuu niin silloin ajaminen kannattaa lopettaa mahdollisimman äkkiä ja pysäköidä hyvään paikkaan koska joku puolista on tällöin rikki. Kesällä kävi itelle sillä tavalla että Bora nykäs pari kertaa risteyksessä ja 1/4 tehoista pois ja häiriövalo alko vilkkuun. Linja-auto pysäkille parkkiin Kajaanintien varteen ja hansikaslokerosta kiinalainen Bluetooth lukija OBD-porttiin kiinni ja tsekkaus Torquella että missä pytyssä on sytytyskatkos. Kun pimeä pytty on löydetty takakontista ensiapulaukusta varapuola ja ulosvetäjä matkaan pelti auki risa irti uus paikalleen kamat kyytiin vikakoodin kuittaus ja matka jatkuu. Talvella varsinkin kylmällä koneella lähtiessä Bora tekee innokkaasti vikakoodia imusarjan epäuskottavasta paineesta jolloinka sytyttää EPC sekä moottorin häiriövalon mutta muutaman startin jälkeen sammuvat itsekseen. En oo jaksanu välittää kun auto toimii kuitenkin normaalisti. Jarruvalopolttimot jos on paskana niin ilmoittanee mittaristoon siitä jotenkin mutta parkkipolttimot (takana) pitää todeta ihan omin silmin.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy