-00 Golf GTI "jurisee" tietyillä kierroksilla

Aloittaja Willeeh, 02.10.12 - klo:17:25

« edellinen - seuraava »

Willeeh

Eli pitipä tännekin rekisteröityä nyt. Eli siis vika on otsikossa kuvattu. Autolla kiihdytettäessä kuuluu tuollaista jurinaa ja kuopasta ajaessa pieni napsaus tai sellainen. Vetonivel menossa? Auto menossa kyllä pajalle mutta kyselenpä nyt täältäkin viisaammilta ennen sitä!

Vaihteet menee päälle hyvin ja vedot tallessa, vaikken ole kehdannutkaan enempää vedätellä tuolla kun ääni alkoi kuulumaan. Ã,,äni kovimmillaan 1 ja 2 vaihteella. Ã,,äni ilmeni aluksi noin viikko sitten ja se katosi, joten ajattelin että se meni jo ohi. Mutta tänäänpä tuo tulikin takasin kovempana.

Kiitos vastauksista jo nyt!

Taky

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 02.10.12 - klo:17:25
Autolla kiihdytettäessä kuuluu tuollaista jurinaa ja kuopasta ajaessa pieni napsaus tai sellainen.

Kilometrejä + 200 000?
Peruutuksen alkaessa kuuluu napsahduksia?

Vaihdelaatikko.... >:(
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ML1

Terve
Voisko olla että sisempi vetonivel on tiensä päässä.

just my 2c  ;)
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Willeeh

#3
ML1 osuitte oikeaan! Oikeanpuoleinen sisempi vetari aika väljä.. Soitti korjaamolta tukkurille ja ei kuulemma ollut sisempää vetaria ollenkaan heillä ainakaan nyt. Mistähän tuota metsästäisi? Ei osannut vielä sanoa töineen hintaa kuulemma ennen kun osan hinnan tietää, osaatteko viisaammat kertoa yhtään missä hintaluokassa pyöritään?

E: Laakkoselta 171euroa vaihto-osana eli vanha sinne - uusi mukaan systeemillä. Motonetin sivuista ei oikeen ota selvää, löysin sieltä ilmeisesti sopivan tuohon kyllä. 59.90 hintaa. Tekeekö noilla mitään, vai suoraan Laakkoselta alkuperäinen?

Willeeh

Nostellaanpa tätä taas. Autoon vaihdettiin tänään ko. sisänivel ja mielestäni ääni kyllä vähän kaikkosi mutta edelleen jotakin sivuääntä tuolta kuuluu. Ã,,äni välillä häviää mutta kun esim kuopasta ajaa niin kuuluu sellainen kolahdus. Tasasella kiihdytettäessä kun kierrokset nousevat yli 2000 niin kuuluu tasainen jurina.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 12.10.12 - klo:19:58
Nostellaanpa tätä taas. Autoon vaihdettiin tänään ko. sisänivel ja mielestäni ääni kyllä vähän kaikkosi mutta edelleen jotakin sivuääntä tuolta kuuluu. Ã,,äni välillä häviää mutta kun esim kuopasta ajaa niin kuuluu sellainen kolahdus. Tasasella kiihdytettäessä kun kierrokset nousevat yli 2000 niin kuuluu tasainen jurina.
Mulla Passatissa vollotti nimenomaan ulompi vasen vetari. Ilmeni siinä 2000-2700 rpm vedätettäessä ja korkeammalla hukkui muuhun meteliin. Tuon sai kyllä tulkittua ulompaan vetariin kun vedätti jyrkähköön ylämäkeen tuolla alueella ja käänteli kunnolla edestakaisin, ääni muuttui kulkusuunnan mukaan. Tai tuolla sen siis varmistin vetariksi kun asentaja oli ensin koeajolla esittänyt arvauksen siitä. Ei rutissut hitailla nopeuksilla käännettäessä kuten hajonnut vetari normaalisti ja meinasi siksi olla haastava löytää.

Willeeh

Ã,,äni selvästi hävinnyt mutta välillä muistuttaa olemassaolostaan. Nyt vaan häviää aina melkein samantien kun alkaa kuulumaan. Ajattelin antaa nyt tuon olla ja viedä uudestaan pajalle jos pahenee, näin varmaan paras? Muutkin vetonivelet kyllä tutkittiin.

ML1

Mulla aikoinaan Passat BG jossa oli n. 30 000 ajettuna kuskinpuoleinen vetarin ulompi nivel tullut tiensä päähän ???.
Ã,,äntä ei kuulunut muuta kuin motarin rampista ylös noustessa yli 120 km/h nopeudessa ja kaarrettaessa oikealle  ???
Korjamo haki ääntä monta kertaa eikä löytänyt kun eivät käyneet ajamassa hiukan ripeämmin ramppiin.
Kokeile ajaa ramppeihin hiukan rivakammin jos ääni kuuluisi silloin. ;)
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Willeeh

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 15.10.12 - klo:19:22
Mulla aikoinaan Passat BG jossa oli n. 30 000 ajettuna kuskinpuoleinen vetarin ulompi nivel tullut tiensä päähän ???.
Ã,,äntä ei kuulunut muuta kuin motarin rampista ylös noustessa yli 120 km/h nopeudessa ja kaarrettaessa oikealle  ???
Korjamo haki ääntä monta kertaa eikä löytänyt kun eivät käyneet ajamassa hiukan ripeämmin ramppiin.
Kokeile ajaa ramppeihin hiukan rivakammin jos ääni kuuluisi silloin. ;)

Eipä kuulu vaikka kuinka ajaisi mutkaan/ramppiin. Yritin paikallaankin pyöritellä mutta ei.

Tänään tosin viasta tuli aivan uusi puoli esiin. Lähdin töistä ja auto tietysti kylmä. Käynnistin auton ja tuo kyseinen ääni kuului samantien VAIKKA vaihde oli vapaalla. Kierroksia nostaessa vähän voimistui tietysti. Tuntui vähän jopa selkärangassa tuo jurina. 1-2km ajettua ääni hävisi. Tätä on tapahtunut nyt parina aamuna että liikkeelle lähdettäessä ääni hieman kuuluu mutta häviää kun ajanut vähänmatkaa ja auto alkanut lämpeämään.. Mikähän perkele tässä on? Ajoon tms. ei mitään vaikutusta! Ainoastaan tuo ääni.

Sillikai


Taky

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 19.10.12 - klo:15:47
Tätä on tapahtunut nyt parina aamuna että liikkeelle lähdettäessä ääni hieman kuuluu mutta häviää kun ajanut vähänmatkaa ja auto alkanut lämpeämään..


Laturin laakeri oli meitin Golfissa moisen äänen aiheuttaja.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Willeeh

Laakeria itsekin seuraavaksi vaihtamaan jos muuta ei keksi. Mutta eikai tuo paikallaan voi mitään ääntä pitää? Toisaalta vain kerran paikallaan kuulunut tuo, muuten aina liikkeelle lähtiessä/ajaessa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 21.10.12 - klo:10:11
Laakeria itsekin seuraavaksi vaihtamaan jos muuta ei keksi. Mutta eikai tuo paikallaan voi mitään ääntä pitää?

Nyt pitää tietysti tarkentaa mikä laakeri, pyörälaakeri ei, mutta vaihteistossa olevat laakerit kyllä kun kone käy.
Laturin, vesipumpun, ohjaustehostimen, ilmastointikompuran laakeri silloin kun kone käy, ei muuten.
Lämppärinmoottorinlaakeri kun puhallin päällä kuten myös sähköflektinkin laakerit kun flektipyörii.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Willeeh

#13
^ Joo, hyvä pointti. Nyt aamulla taas liikkeelle lähtiessä kuului ääntä, moottorin käynnistäessä ei. Kokeilin niin että vedätin kakkosella jonka jälkeen kytkin pohjaan -> ääni lakkasi. Veto päällä tuli taas takaisin. Kiihdytin yhteen oikealle tiukasti kaartuvaan ramppiin ja tässä ääni taas kuului mielestäni kovempaa. Motarille kun pääsi niin ei taas yhtään mitään. Ja sama kun olin 20km ajanut ja liikkeelle taas lähdin niin ei mitään ääntä, eli vain kylmänä kuuluu tuota.

Apukuskin puolelta enemmänkin kuuluu tuo, koitin kuulostella pelti ylhäällä ja vaimoke oli antamassa kaasua muttei tuolta kyllä kuulunut yhtään mitään erikoista. Sama homma kun seisoo auton ulkopuolella niin ei sinne tuota ääntä kuulu.

Pitänee viedä pajalle takaisin tuo ja käskeä kattomaan tuon ulomman vetarin vielä tarkemmin, vai onko muita ehdotuksia?

E: Tarkemmin kun kuuntelee niin voisi kyllä laatikon laakeritkin pitää tuota.. Minkä hintanen remppa tuo on?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 21.10.12 - klo:13:16
E: Tarkemmin kun kuuntelee niin voisi kyllä laatikon laakeritkin pitää tuota.. Minkä hintanen remppa tuo on?

Uusia laatikko maksaa maltaita, käytettyn vähän ajetun löytäminen kaiketi realistinen vaihtoehto vaikka eBaystä, niin laatkko 500-1000â,¬+vaihtotyö.
Laakerointityö + osat + laatikon irroitus ja asennus...about tonni-puolitoista...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Willeeh

Lainaus käyttäjältä: Taky - 21.10.12 - klo:16:11
Uusia laatikko maksaa maltaita, käytettyn vähän ajetun löytäminen kaiketi realistinen vaihtoehto vaikka eBaystä, niin laatkko 500-1000â,¬+vaihtotyö.
Laakerointityö + osat + laatikon irroitus ja asennus...about tonni-puolitoista...
Joo, niinkuin arvelinkin.. Epäilen kyllä vahvasti että olisi laatikossa, kaikki vaihteet pelaa oikein hyvin yms. Ilmeneekö tuo laakerivika mitenkään muuten kun ääntämällä?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Willeeh - 21.10.12 - klo:19:46
Ilmeneekö tuo laakerivika mitenkään muuten kun ääntämällä?

Alkuunsa niin - pahenee kokoajan, myös suunnan vaihto eteenpäin <-> peruutus alkaa tuottaa lisää ääntä. Sitä kyllä aiheuttaa monet muutkin voimansiirron osat jossa klappia.
Muistele joskus jonkun maininnee myös nopeusmittarin viisarin viipoituksena saattaa ilmetä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Willeeh

Pakittaessa ei kuulu kyllä ainakaan vielä mitään. En tiedä aloinko nyt laatikkoa kuunnella tarkemmin mutta ihan kuin ääni sieltä tulisi...  :-\ Kaikki kyllä pelaa juuri niinkuin pitää vaikka tuo jurnutus kuuluu. Sekin häviää heti parin kilometrin jälkeen siis. En tiedä kuulisiko joku teistä fiksummista auton kyydissä itse mikä tuo on mutta minä en kyllä osaa sanoa.

Täytynee seurailla tilannetta.

JVTre

Minulla oli Borassa vähän vastaava, jurisevan laahaava ääni, johon lopulta löytyi syy pakoputken kannattimen hitsauksen irtoamisesta. Ã,,äni kuului vain ohjaamoon (ja auton alle), mutta moottoria kuuntelemalla mitään ei kuulunut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy