VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: RKo - 23.05.23 - klo:19:54

Otsikko: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 23.05.23 - klo:19:54
Hei,

Mikähän voisi olla vikana, kun 1.4 TSI CAXA moottori 2011 golfissa nykii pintakaasulla 1400-1600 kierrosalueella? Vikailmoituksia tai häiriökoodeja ei ole. Ilmiö tulee pintakaasulla, kun poljinta painaa kevyesti 5 ja 6 vaihteella. Reippaassa kiihdytyksessä tai isommilla kierroksilla nykimistä ei ole. Ilmiö toistuu kylmänä ja lämpimänä. Vika ei ole suuri, mutta ärsyttävä.

Puhdistin MAP anturit, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa puolat. Niiden viat tekee usein ongelmia matalilla kierroksilla.

Autolla on ajettu suurin osa ajasta ko. kierrosalueella vakionopeudensäädin päällä, koska 6 vaihteisen manuaaliaskin vaihteet osuvat kutakuinkin sille alueelle normaaleilla nopeuksilla. Voisikohan vika johtua jotenkin siitä, että kaasuläppä on ollut usein ko. alueella? Voiko vika olla kaasuläpässä tai antureissa?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 24.05.23 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.

Pitää yrittää jotenkin ujuttaa endoskooppi ja tsekata ne. Miksi karstaiset imuventtiilit aiheuttaisi sytytyskatkon kaltaisen pätkimisen aina samalla kierrosalueella ja ylimmillä vaihteilla ajaessa, pintakaasulla? Tuntuisi loogiselta, että ne vaikuttaisi moottorin toimintaan kaikilla kierrosalueilla moottorin kuormituksesta riippumatta. Onko venttiilien puhdistamiseen muuta keinoa, kuin imupuolen purkaminen ja mekaaninen puhdistus?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Enhancer - 24.05.23 - klo:12:34
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.
Mikä ne karstoittaa? Eikös se ollut niin, että näissä TSI-koneissa ei ole EGR:ää?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: M_M - 24.05.23 - klo:12:39
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.05.23 - klo:12:34
Mikä ne karstoittaa?

Huohottimen kautta imusarjaan kulkeutuva öljysumu käsittääkseni. Voimakkaasti ne näissä karstoittuvat ja käyntihäiriöitä tulee kun karstaa on tarpeeksi.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Superkossu - 24.05.23 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.05.23 - klo:12:34
Mikä ne karstoittaa? Eikös se ollut niin, että näissä TSI-koneissa ei ole EGR:ää?

Tämä FSI eli paineistettu polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan eikä imusarjan kautta( huuhtelee venttiilejä samalla).
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 24.05.23 - klo:20:27
Karstaa tulee, kun ahtoputkeen pääsee öljyä. Se ei ole lainkaan poikkeavaa. Kun puhdistin MAP anturit, niin erityisesti taaempi (imusarjassa oleva) oli melko öljyinen. Sekin on normaalia. Öljy karstoittaa etenkin imusarjan kanavia. Sen verran lueskelin ulkomaisia volkkaripalstoja, että osalla niistä imuventtiilien karstoittumista ei pidetty merkittävänä ongelmana auton toiminnalle. Vaikka itse imukanavat olivat karstaisia, niin venttiilin lautaset eivät olleet. Karstoittuminen oli tapauskohtaista ja siihen vaikutti öljylaatu ja vaihtoväli. Tiheällä vaihtovälillä ja hyvillä öljyillä karstoittumista oli vähemmän, mikä on loogista. Toki oli myös tapauksia, että imupuoli oli karstoittunut paljonkin. Itse olen vaihtanut öljyt kymppitonnin välein ja käyttänyt Castrolin ja Mobilin long life öljyjä. Autolla on ajettu noin 150000. Toki pitää jossain vaiheessa tsekata, mikä tilanne karstan suhteen tässä autossa on.

Jotenkin tuntuu, että tuo tietyillä vaihteilla ja kierrosalueella tapahtuva moottorin nykiminen/sytyskatko johtuu jostain muusta, kuin karstasta.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: MarkoVi - 24.05.23 - klo:21:05
Pääsetkö katsomaan livedataa lukulaitteelta? Ensin kannatta tarkistaa misfire-laskurit, miten ne käyttäytyy nykimisen aikana. Sitten ilmamassa-anturin antama data. Kaasuläpästä jos saa näkyviin pyydetyn ja toteutuneen arvon, niin niillä vois lähtee liikkeelle.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: japa - 24.05.23 - klo:21:22
Mulla oli aikoinaan vastaavalla koneella octavia. Uudesta asti samaa nykytystä pintakaasulla. Vikaa ei löytynyt mutta valistunut arvaus on että kone on säädetty liian laihalle päästöjen vuoksi ja sitä ei voi korjata kun se on ominaisuus.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 27.05.23 - klo:17:39
Vika taisi ratketa.

Vaihdoin puolat sekä sytytystulpat ja ongelma poistui.

1. ja 2. sylintereiden tulpat oli tosi mustat. 3. sylinterin tulppa oli normaali. 1. ja 2. on siis käynyt liian rikkaalla tai kipinä on ollut huono. Edellisestä tulpan vaihdosta on kulunut 30 000km. En muista, että mikään tulppa olisi ollut musta. Autolla on ajettu 155 000km. Ehkä puolat tuli tiensä päähän.

Pitää mielenkiinnosta tarkastaa ko. tulpat jonkin ajan jälkeen. Jos ne vielä mustuu, voi vika johtua sylinterin huonommasta täytöstä = ehkä imupuoli on karstoittunut tai suuttimissa on jotain mälsää.

4. sylinterin puolaa nostaessa rikoin vieressä kulkevan pcv putken, joten vaihdan puolan ja tulpan samalla, kun laitan uuden putken. Toistaiseksi korjasin putken ilmastointiteipillä. Todella ahdasta paikka.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: tapanixxx - 27.05.23 - klo:18:24
Minkämerkkiset puolat asensit?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 27.05.23 - klo:19:15
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 27.05.23 - klo:18:24
Minkämerkkiset puolat asensit?

NGK.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: tapanixxx - 27.05.23 - klo:19:30
Okei. Oliko tulpat OEM kamaa jotka vaihdoit pois.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 27.05.23 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 27.05.23 - klo:19:30
Okei. Oliko tulpat OEM kamaa jotka vaihdoit pois.

Ei. Oli Boschit. Ehti olla 30 000. Nyt pistin NGK:t.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 31.05.23 - klo:12:46
Päivitystä tähän.

Vika oli poissa jonkin aikaa ja palasi.

Sama ilmiö kävi Map antureiden puhdistamisen kanssa. Vika oli puhdistuksen jälkeen poissa jonkin aikaa ja palaa. Mystinen oire, kun pienet korjaukset toimivat ikään kuin laastarina mutta eivät paranna itse vammaa.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: o.b. - 31.05.23 - klo:13:41
Kaverin autoon vaihdettiin suuttimet ja parantui huomattavasti. Vielä jäi lievää nykimistä moottorin ollessa kylmä. Puolat ja tulpat menee varmaan vaihtoon seuraavaksi. Tulpat ehkä merkkiliikkeestä, aika ronkeleita on noiden suhteen.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Huono käynti liittyy 1. ja 2. sylinteriin. Päättelen sen siitä, että niiden tulpat olivat aivan mustat. 3. ja 4. sylinterin tulpat oli tosi puhtaat.

Nyt on siis joka sylinterissä uusi puola ja sytytystulppa, mutta sytytyskatkot jatkuvat.

En oikein jaksaisi uskoa, että tulpan merkki voisi aiheuttaa sytytyskatkoja. Auto toimi pitkään oireitta  Boschin tulpilla. Oletan, että Bosch tai NGK on todennäköisesti tehnyt tulpat, joita myydään marmori tiskillä Volkkarin omina.

Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Beetle - 04.06.23 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Laittaisin reilusti puhditusainetta ja katsoisin auttaako, ei ole kallis kokeilu.

Käytätkö muuten 98 oktaanista?



Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 04.06.23 - klo:19:36
Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?
Suuttimia voisi veikata. Kuten tuossa aiemmin ehdotettiin, eka voisi kokeilla suuttimien puhdistusainetta, se ei tietenkään heti vaikuta vaan tankillinen siinä melkein pitää ajaa. Sitten on tietenkin tulpan johdot, mutta epätodennäköisempi kyllä. Puristuksetkin on varmaan kunnossa.

Jos ei puhdistusaine helpota, sitten harkita suuttimien vaihtoa.   
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 12.06.23 - klo:19:43
Päivitystä tähän.

Vaikuttaisi siltä, karsta on tukkinut 3. Sylinterin suutinta ja osin myös 4. Suutinta.

Arvioni tulpista oli hieman harhaan johtava. 1. ja 2. sylinterissä ne olivat mustia mutta 3. ja 4. sylinterissä valkeita. Etenkin 3. oli tosi valkea. Joten seos on liian laiha ja tulppa käynyt kuumana. Bensaa liian vähän. Puristuspaineet oli hyvät, joten venttiilit ei kanna (ts. lautaselle ei ole jäänyt karstaa). Lisäksi 3. sylinteri antoi sytytyskatkoja. Johtuu liian laihasta seoksesta siis. 4. antoi myös pari katkoa.

Onko antaa vinkkejä toimivasta lisäaineesta bensan sekaan? Sen teen ensin, ennen kuin otan suuttimet irti.

Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Beetle - 13.06.23 - klo:06:28
Lainaus käyttäjältä: RKo - 12.06.23 - klo:19:43
Onko antaa vinkkejä toimivasta lisäaineesta bensan sekaan? Sen teen ensin, ennen kuin otan suuttimet irti.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta kuullut hyvää.

Red Line SI-1 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/Red-Line-SI-1-bensiinin-lisaaine-443-ml)

Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 13.06.23 - klo:09:46
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 13.06.23 - klo:06:28
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kuullut hyvää.

Red Line SI-1 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/Red-Line-SI-1-bensiinin-lisaaine-443-ml)

Kiitti vinkistä. Pitääpä testata tätä. Ajattelin kokeilla myös Liqui Molyn injector cleaneria.

Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 17.06.23 - klo:10:34
Tämä taisi ratketa.

Lisäsin tankkiin pullon STP injector cleaneria Motonetista.

Nykiminen poistui.

Eli 3. ja 4. sylinterin suuttimet oli osittain tukkeutuneet. Lisään suuttimien puhdistuslitkuja vielä muutamaan seuraavaan tankilliseen, jotta ne varmasti puhdistuvat. Kai näitä pitää jatkossa lisätä tankkiin silloin tällöin, jotta suuttimet pysyy puhtaana.

Ajattelin silti mitata mahdolliset sytytyskatkot jossain välissä, jotta voin olla varma asiasta. Normiajossa oireet ainakin tuntuvat olevan poissa.

Sitä en tiedä, johtuiko suutin tukkeuma palokarstasta vai nykybensan aiheuttamasta hapettumasta. Uskon jopa, että vika johtui hapettumasta sillä palotiloja puhdistaneena palokarstat ei ole ikinä pelkillä kemikaaleilla poistuneet vaan siihen on tarvittu mekaanista hankaamista.

Ehkä otan vielä suuttimet esille, jos oireet palaavat. Mutta, toistaiseksi mennään bensanlisäaineilla.

Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Beetle - 17.06.23 - klo:16:30
Lainaus käyttäjältä: RKo - 17.06.23 - klo:10:34
Kai näitä pitää jatkossa lisätä tankkiin silloin tällöin, jotta suuttimet pysyy puhtaana.

Italian tuneup toiminee yhtä hyvin.. Itse tulee välillä tehtyä täyskaasukiihdytyksiä.

Katsastuksessa päästöarvot käytännössä nolla, paitsi hiilidioksidi.



Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 10.09.23 - klo:09:59
Nykimisongelmat palasi, joten bensan sekaan laitettavilla puhdistusaineilla ei tuntunut sittenkään olevan vaikutusta. Ehkä aineet muuttivat bensan koostumusta tai seosta ja siten pienensi nykimistä. Tai ajotapa oli erilainen, kun tankkiin oli lisätty lisäaineita.

Seuraavaksi ajattelin testata CRC GDI cleaneria jota sumutetaan moottorin käydessä imupuolelle.

Katsotaan miten käy.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 16.09.23 - klo:19:27
Ei ollut CRC GDI Cleanerista mitään vaikutusta nykimiseen.

Aiemmin ajoin myös usean tankillisen 98:lla ja silläkään ei ollut vaikutusta.

Pitää jossain sopivassa välissä mitata moottoria VCDS:llä ja seurata nykimistä pitemmän aikaa. Samalla pitää koittaa tutkia signaaleja, joita anturit lähettää.

Voi tietenkin olla, että nykiminen matalilla kierroksilla on moottorin ominaisuus jota ei saa pois.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 16.09.23 - klo:21:07
Suuttimien vaihtoa voisi harkita tai sitten onhan noita suuttimen puhdistusfirmoja, niistä ei kyllä kokemusta. Nimim. 1.4TSI ja suuttimet vaihdettu.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: ukormi - 16.09.23 - klo:23:34
Tsekkasitko jo ettei ole karstaa imupuolelle?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 17.09.23 - klo:11:36
Lainaus käyttäjältä: jt - 16.09.23 - klo:21:07
Suuttimien vaihtoa voisi harkita tai sitten onhan noita suuttimen puhdistusfirmoja, niistä ei kyllä kokemusta. Nimim. 1.4TSI ja suuttimet vaihdettu.

Oliko sinulla siis samankaltaista nykimisongelmaa pintakaasulla ja matalilla kierroksilla? Poistuiko ongelma suuttimien vaihdolla? Olikohan suuttimet tukkeutuneet karstasta vai 95e etanolin/roskien mukanaan tuomista ongelmista? Eli olikohan ongelman aiheuttanut sylinterin palokarsta vai polttoainelinja? Olikohan suuttimissa tukoksia, joka rajoitti suihkua/sumua vai jäivätkö suuttimet auki?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 17.09.23 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.09.23 - klo:23:34
Tsekkasitko jo ettei ole karstaa imupuolelle?

On jonkin verran karstaa imupuolella. En ole sitä itse nähnyt. Pitää lainata kaverilta endoskooppia ja tutkia asiaa tarkemmin.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 17.09.23 - klo:11:45
Kokeilin myös tulppien kärkivälin säätöä. Ei vaikutusta.

Autossa oli NGK:t joissa kärkiväli 0,7mm - 0.75mm. Luin jostain, että ne on erityisesti suunniteltu kaksoisahdettuun moottoriin.

Ajattelin, että pitempi kärkiväli voisi helpottaa laihan seoksen syttymistä matalilla kierroksilla, joten kasvatin kärkivälin 1mm-1.05mm. Ehkä tyhjäkäynti jonkin verran parani, mutta varsinainen ongelma eli nykiminen pintakaasulla isolla vaihteella ei poistunut.

Voikohan turbon hukkaportin jumittuminen aiheuttaa nykimisongelmia vai olisiko ongelmat erityyppisiä? Eli voiman puutetta isolla kierroksilla? Sellaista autossa ei ole.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 17.09.23 - klo:12:20
Lainaus käyttäjältä: RKo - 17.09.23 - klo:11:36
Oliko sinulla siis samankaltaista nykimisongelmaa pintakaasulla ja matalilla kierroksilla? Poistuiko ongelma suuttimien vaihdolla? Olikohan suuttimet tukkeutuneet karstasta vai 95e etanolin/roskien mukanaan tuomista ongelmista? Eli olikohan ongelman aiheuttanut sylinterin palokarsta vai polttoainelinja? Olikohan suuttimissa tukoksia, joka rajoitti suihkua/sumua vai jäivätkö suuttimet auki?
Ennenkaikkea tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla. Lopulta kyllästyin tuohon ja vaihdatin suuttimet. Yllätys yllätys, ongelma korjaantui. Tuossa oli sekin että katkokset laittoi välillä "System lean" vikakoodia ja vikatilan päälle jolloin kulutus nousi, vaikka ei lamppua mittaristoon syttynytkään. Siitä mistä tukkeutuminen on johtunut, ei hajuakaan, mutta en usko että karstasta, vaan pikemminkin polttoaineesta, mutta tämä puhdasta arvailua.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Avolava - 20.09.23 - klo:18:27
Kannattaa harkita sitä imukanavien puhdistusta. Kysele tarjouksia eri paikoista. Hinnat vaihtelee aika paljon.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 20.09.23 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: Avolava - 20.09.23 - klo:18:27
Kannattaa harkita sitä imukanavien puhdistusta. Kysele tarjouksia eri paikoista. Hinnat vaihtelee aika paljon.
Youtubesta löytyy DIY kanavien puhdistusta liuottamalla. Tuloon syötetään sopivaa sprayta tms ja lopulta sitten "voimasavujen" kera laitetaan kone käyntiin, tavaraa irtoaa "kiitettävästi". Puhdistustulokset ovat aika vaikuttavia mitä katsoo osia ennen ja jälkeen, on sieltä tavaraa irronnut. Jos DIY henkeä riittää, siitä vain tutkimaan.. :)
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Avolava - 20.09.23 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: jt - 20.09.23 - klo:19:00
Youtubesta löytyy DIY kanavien puhdistusta liuottamalla. Tuloon syötetään sopivaa sprayta tms ja lopulta sitten "voimasavujen" kera laitetaan kone käyntiin, tavaraa irtoaa "kiitettävästi". Puhdistustulokset ovat aika vaikuttavia mitä katsoo osia ennen ja jälkeen, on sieltä tavaraa irronnut. Jos DIY henkeä riittää, siitä vain tutkimaan.. :)

Ehkä kuitenkin sitä mekaanista puhdistusta (pähkinäpuhallus)  :) Kokemusta on yhdestä 2.0 TSI, ja siitä hävisi kaikki ihmeelliset nykimiset, tehottumuus, ja kulutuskin putosi ainakin litralla.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: sonic - 21.09.23 - klo:09:32
Onko sytytyskatkoksia?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 11.10.23 - klo:19:57
Taas päivitystä.

Olen puhdistanut moottorin imupuolta erilaisilla kemikaaleilla, joita ruutataan imukanavaan. Myös bensan seassa on ollut puhdistusaineita. Ei vaikutusta.

Otin kaverin kanssa moottorista reaaliaikaista dataa. Vika on kolmannessa sylinterissä. Sieltä tulee todella paljon missfire pätkiä ja nakutusanturin jännitteen nousua. Eli nykiminen johtuu sieltä. Siellä menee jokin seoksessa ja palotapahtumassa pieleen. Kokeilen vaihtaa ko. sylinteriin vielä eri tulppia ja puolia syttypuolen vian eliminoimiseksi. Sytyn jälkeen viaksi jää joko suutin tai karsta imukanavassa. Pidän todennäköisimpänä aiheuttajana suutinta.

Olisiko antaa vinkkiä Volkkarikorjaamosta Kouvolan suurpiirteisellä alueella, jossa bensan suutin saataisiin vaihdettua?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: tallikärpänen - 11.10.23 - klo:20:42
Suuttimelta tuo kyllä kuulostaa. Tuskin se karsta siellä imusarjassa (kunhan venttiilit pitää) yhteen pyttyyn syttyhäiriötä tekee. Jos vaihdat suuttimen, niin kerro miten kävi. Mulla on Passatissa hieman saman oloinen vika, mutta nykäisee pienellä kaasulla vaan pari kolme kertaa ja vaan kylmänä. En ole vielä kerennyt sen enempää tutkia, kun lämpöisenä pelaa hyvin.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 11.10.23 - klo:23:42
Täältä ääni myös suuttimelle. Karstateoria on epätodennäköisempi, sillä miksi olisi vain yhdessä pytyssä.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 28.11.23 - klo:10:59
Kiinnostaa sama aihe. Potilaana Jetta 2011 1.4 TSI.

Aloittajan kuvaukseen sopivat käyntiongelmat alkoivat kun pakkanen painui alle -3C lämpötilaan. Vajaalämpöisenä Kone yskii alakierroksilla 2200 rpm saakka ja vikavalo vilkkuu. Kun happea antaa reilummin, 2500 rpm tai yli, vilkkuminen loppuu.

Ja kun antaa tasakaasulla (2000 rpm tai alle) ajellessa yskiä toistuvasti, niin ennen pitkää toistuvien vikavilkutusten jälkeen EPC-valo syttyy. Jos taas koneelle antaa kierroksia vaihtelevasti, vältellen vikavalon vilkkumista, niin täyslämpöisenä ei mitään ongelmaa.

Vikakoodien mukaan sylinterien sytytyshäiriö ja ennen puolien vaihtoa myös puolavika useammasta sylinteristä. Viimeisimmät vikakoodit pelkästään sylinterien sytytyshäiriö.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: o.b. - 28.11.23 - klo:13:16
Kokeileppa jättää bensatankin korkki raolleen. Kaverilla hävisi siihen kaikki nykimiset kylmällä moottorilla. Toki siihen vaihdettiin myös PCV:n kalvo. 1.8 litranen moottori kyseessä. Varsinainen vika kyllä on vielä korjaamatta. Saattaa liittyä EVAP-järjestelmään.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 29.11.23 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.11.23 - klo:13:16Kokeileppa jättää bensatankin korkki raolleen. Kaverilla hävisi siihen kaikki nykimiset kylmällä moottorilla. Toki siihen vaihdettiin myös PCV:n kalvo. 1.8 litranen moottori kyseessä. Varsinainen vika kyllä on vielä korjaamatta. Saattaa liittyä EVAP-järjestelmään.

Jotenkin kuulostaisi että tuossa tapauksessa enemmän olisi vaikutusta PCV-remontilla, kuin korkin raottamisella. Korkin raottaminen auttaisi ehkä enemmän polttoainepumppuun liittyvissä ongelmissa? Ts. korkki kiinni tankkiin jää alipaine ja pumppu ei tästä selviäisi?


Lainaus käyttäjältä: RKo - 23.05.23 - klo:19:54Hei,

Mikähän voisi olla vikana, kun 1.4 TSI CAXA moottori 2011 golfissa nykii pintakaasulla 1400-1600 kierrosalueella? Vikailmoituksia tai häiriökoodeja ei ole. Ilmiö tulee pintakaasulla, kun poljinta painaa kevyesti 5 ja 6 vaihteella. Reippaassa kiihdytyksessä tai isommilla kierroksilla nykimistä ei ole. Ilmiö toistuu kylmänä ja lämpimänä. Vika ei ole suuri, mutta ärsyttävä.

Puhdistin MAP anturit, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa puolat. Niiden viat tekee usein ongelmia matalilla kierroksilla.

Mulla puolavika on ainakin selvästi näkynyt vikakoodina, nyt vaihdettiin puolat juuri ja se vikakoodi hävisi. Edelleen nykii kylmällä kelillä, mutta varsinainen vikavalon näkyminen tai vikakoodi vaatii -3 astetta tai sitä kireämpää pakkasta. Tänään -2 asteessa pelkästään nyki, ei vikakoodin arvoisesti.

Onko mitään faktatietoa missä kohti se sytytysvirhekoodi tulee, vaatiiko pidemmän sytytysvikaisen jakson sylinterissä, ja kuinka pitkän?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: o.b. - 29.11.23 - klo:12:26
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 29.11.23 - klo:11:02Jotenkin kuulostaisi että tuossa tapauksessa enemmän olisi vaikutusta PCV-remontilla, kuin korkin raottamisella. Korkin raottaminen auttaisi ehkä enemmän polttoainepumppuun liittyvissä ongelmissa? Ts. korkki kiinni tankkiin jää alipaine ja pumppu ei tästä selviäisi?
Kannattaa kuitenkin kokeilla se korkin raolleen jättäminen, se ei maksa mitään.

Kaverin autossa meni noin:

- Kolmossylinterin puola ja kaikki tulpat vaihtoon, nykiminen jatkui ja sytytyshäiriöitä kolmosessa edelleen
- Puolien siirto yksi pykälä vasemmalta oikealle ja tulppien siirto yksi pykälä vasemmalle, ei vaikutusta
- Suuttimien uusiminen, tilanne parani hieman ja kulutus putosi yli litralla per 100km. Edelleen nykimistä ja 3. sylinterin sytytyskatkoksia
- PCV kalvon vaihto, Kulutus putosi taas noin litran per 100km. Nykiminen kylmänä jatkui
- Korkki raolleen ja kaikki nykiminen poissa

Siirtopumpussa tuskin on vikaa. Korkki kiinni tankkiin syntyy voimakas alipaine, joka ilmeisesti aiheuttaa sen, että kylmällä moottorilla soppa ei riitä. Moottorin lämmitessä polttoaine tankissa lämpenee paluukierron ansiosta ja ongelma helpottaa. Toki tehokkaampi pa-pumppu saattaisi auttaa, mutta se taas saattaa imaista tankin luttuun.

Tankin huohotus tuossa selvästikään ei toimi. Käsittääksen se on suljettu järjestelmä, jossa EVAP venttiilin kuuluu avautua ja tasata tankin paine. EVAP venttiilin nakutusta ei kuulemma kuitenkaan kuulu moottoritilasta, liekö venttiili rikki?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 30.11.23 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 28.11.23 - klo:10:59Kiinnostaa sama aihe. Potilaana Jetta 2011 1.4 TSI.

Aloittajan kuvaukseen sopivat käyntiongelmat alkoivat kun pakkanen painui alle -3C lämpötilaan. Vajaalämpöisenä Kone yskii alakierroksilla 2200 rpm saakka ja vikavalo vilkkuu. Kun happea antaa reilummin, 2500 rpm tai yli, vilkkuminen loppuu.


Tänään soitto korjaamolta, ja vika hyvinkin todennäköisesti paikannettu: jakoketju venynyt noin yhden hampaan verran. Kampiakseli käännettiin merkkiin ja tuon jälkeen ei nokka-akselin lukitustyökalu mennyt paikalleen, ilman pienoista väkivaltaa. Eli takaisinkutsuna vaihdetun ketjun kesto oli noin 140tkm

Kustannusarvio 1300e tuntumassa, työt + osat.

Puolat tosiaan vaihdettu jo aiemmin.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 02.12.23 - klo:00:33
Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?

Onko sulla katsottu tuo jakoketjun tilanne? Tosiaan itselläni nyt ainakin paljastunut että jakoketju todennäköisesti venynyt, tuskin hypännyt. Varsinaiseen ketjun pomppaamiseen en itse ainakaan usko, kun erikoisempaa rallatusta ei pidä.

Ja siis nimenomaan yhdessä pytyssä (#1) pääosin tuo vika. Ennen sytytyspuolien vaihtoa antoi joka sylinteristä vikaa, vaihdon jälkeen kovemmalla pakkasella  muistaakseni vikakoodeja lukiessa näytti useamman sylinterin vikaa. Suojasäällä ei näkynyt lainkaan vikavaloa tai -koodeja, ainoastaan nykimistä alakierroksilla.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 12.12.23 - klo:14:07
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 02.12.23 - klo:00:33itselläni nyt ainakin paljastunut että jakoketju todennäköisesti venynyt, tuskin hypännyt.

No, jakoketju vaihdettu. Huollon koeajo (suoraan huoltohallista): OK, kuulemma.

Itse hain auton juuri, -8C pakkasta ja huollon pihasta auto käymään. 3km päässä lämpömittari heilahti, moottorin vikavaloa vilkuttaa ja hetken päästä EPC palaa taulussa. Uusi startti ja vajaalämpöisenä alkaa vikavalo vilkkua, jos ei pidä vetoja ja kierrokset laskee alle 2200rpm. KOne täysin lämmänä (90C mittarin mukaan) ei mitään ongelmaa. Jotenkin vaan tuo kierrosten pitämisen vaikutus viittaisi itselläni hapetusvikaan, eli ei saisi tarpeeksi happea kylmänä?

Eli sama vika edelleenkin, tähän mennessä puolat ja jakoketju vaihdettu. Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 13.12.23 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 12.12.23 - klo:14:07Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)

Tankin korkin raotus ei odotetusti auttanut asiaa tässä tapauksessa. Sen verran vielä otin korkkia irtikin, että totesin korkin huohotuksen olevan OK, aukeaa alipaineessa sisäänpäin. Ensi viikolla tehtaan analyysipaketti ajoon, kun alkaa pajalla kuulemma työnjohtajalle tuntua henkilökohtaiselta..
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 16.12.23 - klo:08:54
Taas päivitystä tähän.

Mittasin syksyllä auton elektroniikkaa ja sytytyskatkot jatkuivat. Erityisesti niitä tuli, kun auto on kylmä. Lämpimänä ne tuntuivat poistuvan. Käytin autoa katsastuksessa. Hylätty tuli, koska lambda ja CO arvot ovat yli sallitun rajan korkeammalla kierros alueella. Eli auto käy rikkaalla. Sytytyskatkot eivät ole lämpimänä kierrosalueella siis poistuneet. Niitä tulee siten, ettei normiajossa huomaa. Päästöt kielii siitä, että moottorin ohjaus yrittää jostain syystä rikastaa liian laihaa seosta. Päätin, että en ala itse purkamaan moottoria vaan auto menee pajalle ensi viikolla. Lähitavoite on saada päästöt kuntoon ja auto leimalle. Pitemmän ajan tavoite on tietenkin löytää ongelmien syy ja saada moottori toimimaan oikein.

Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RKo - 18.12.23 - klo:21:12
Kummallista,

Pajalla auto ei antanut sytyskatkoja juuri lainkaan. Myös päästöt olivat kohdallaan. Sain tulosteena päästötodistuksen, jolla auton saa taas leimalle. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.

Tällaista tapahtuu. Ajoittain moottori temppuilee sytyskatkoilla ja ajoittain toimii normaalisti. Juurisyy ei vieläkään selvinnyt, vaikka auto toimii taas normaalisti.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: fixed - 18.12.23 - klo:22:21
Onko bensasuodatinta koskaan vaihdettu? Se kun ei nykyään taida kuulua huoltokohteisiin. En mene sanomaan, että vaikuttaisi juuri tähän vikaan välttämättä, mutta ei siitä ainakaan haittaa vaihdosta ole, jos bensasuodatin on alkuperäinen. On tässä vuosien aikana yllättäviä vikoja korjaantunut, näiden "ikuisosien" vaihdolla. Itse tullut siihen tulokseen, että kun sormi menee suuhun jonkun omituisen ongelman takia eikä meinaa selvitä, niin kaikki yksinkertaiset/halvat kohteet ensin suljen pois ennen isoja/kalliita korjauksia.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: jt - 18.12.23 - klo:23:49
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 12.12.23 - klo:14:07Eli sama vika edelleenkin, tähän mennessä puolat ja jakoketju vaihdettu. Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)
Suuttimia ei ole vielä kokeiltu vaihtaa? Ps. ei kannata ostaa ns. "no-name" suuttimia ihan sama miten halpoja olisivat.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 01.01.24 - klo:02:51
Lainaus käyttäjältä: jt - 18.12.23 - klo:23:49Suuttimia ei ole vielä kokeiltu vaihtaa? Ps. ei kannata ostaa ns. "no-name" suuttimia ihan sama miten halpoja olisivat.

Ei kokeiltu vaihtaa. Itse epäilen vahvasti että ongelma olisi alkanut aueta, jos imusarja ja -venttiilit olisi putsattu. Auto lähti jo kiertoon, kun ei ole resursseja harrastaa tuon enempää, vaan tarttee olla toimiva käyttöauto alla...

Jetta ei myöskään käynyt enää korkeampien kierroksien tyhjäkäyntiä, vaan startatessa käväisi siellä 1400rpm kieppeillä ja putosi alle 1000rpm saman tien
 

Lainaus käyttäjältä: RKo - 18.12.23 - klo:21:12Kummallista,

Pajalla auto ei antanut sytyskatkoja juuri lainkaan. Myös päästöt olivat kohdallaan. Sain tulosteena päästötodistuksen, jolla auton saa taas leimalle. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.

Tällaista tapahtuu. Ajoittain moottori temppuilee sytyskatkoilla ja ajoittain toimii normaalisti. Juurisyy ei vieläkään selvinnyt, vaikka auto toimii taas normaalisti.

Mulla ei pajan heput saaneet mitään vikaa aikaiseksi, kun kummankin remontin jälkeen olivat ajaneet testilenkin suoraan huoltohallista (+20C). Tämäkin siitä huolimatta, että olin nimenomaan sanonut, että vika ilmenee pakkasessa (-3 tai enemmän) ajoon lähdettäessä.

Eli lämpimämmällä kelillä kone vielä selvisi, kun sai laimeamapaa seosta sisään. Kylmällä sitten meni jo liian rikkaalle, kun happitiet oli tukossa. Tämä on oma näkemykseni.

Ja mullakin meni leimalle Jetta vielä ihan Ok. Mutta tämä ei nyt ole varsinaisesti yllättävää, kun ongelmia ei ollut kun kiekat piti siellä yli 2500rpm. L
Luulen että tässä kohtaa ECU ajaa jonkin sortin "teho-ohjelmaa" jo, eli koneelle annetaan happea sen verran kuin suinkin mahdollista.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: Beetle - 05.01.24 - klo:23:52
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 01.01.24 - klo:02:51Ei kokeiltu vaihtaa. Itse epäilen vahvasti että ongelma olisi alkanut aueta, jos imusarja ja -venttiilit olisi putsattu. Auto lähti jo kiertoon, kun ei ole resursseja harrastaa tuon enempää, vaan tarttee olla toimiva käyttöauto alla...

Jetta ei myöskään käynyt enää korkeampien kierroksien tyhjäkäyntiä, vaan startatessa käväisi siellä 1400rpm kieppeillä ja putosi alle 1000rpm saman tien
 

Mulla ei pajan heput saaneet mitään vikaa aikaiseksi, kun kummankin remontin jälkeen olivat ajaneet testilenkin suoraan huoltohallista (+20C). Tämäkin siitä huolimatta, että olin nimenomaan sanonut, että vika ilmenee pakkasessa (-3 tai enemmän) ajoon lähdettäessä.

Eli lämpimämmällä kelillä kone vielä selvisi, kun sai laimeamapaa seosta sisään. Kylmällä sitten meni jo liian rikkaalle, kun happitiet oli tukossa. Tämä on oma näkemykseni.

Ja mullakin meni leimalle Jetta vielä ihan Ok. Mutta tämä ei nyt ole varsinaisesti yllättävää, kun ongelmia ei ollut kun kiekat piti siellä yli 2500rpm. L
Luulen että tässä kohtaa ECU ajaa jonkin sortin "teho-ohjelmaa" jo, eli koneelle annetaan happea sen verran kuin suinkin mahdollista.

Tulppia ei vaihdettu?


Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 19.02.24 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 05.01.24 - klo:23:52Tulppia ei vaihdettu?

Tulppia ei vaihdettu, mutta oli kyllä vaihdettu edellisessä huollossa. Ja luulisin että tulppavika olisi ilmennyt muutoinkin kuin -3C tai kireämmässä pakkasessa.

Lyhyehkön tiedon sain vaihtoliikkeestä, että "moottori oli lopussa". Eli varmaankin kansihommia tms. siihen lopulta tehtiin. Sen tarkempaa tietoa ei ollut että putsattiinko esim. imuventtiilit, vaikka sanoivat että ei mennyt pelkällä imupuolen puhdistuksella. Mutta tuosta toki ei varsinaisesti voi tietää että mitä oikeasti puhdistettiin...
Otsikko: Vs: 1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm
Kirjoitti: RoyalBluez - 19.03.24 - klo:19:58
LainaaLyhyehkön tiedon sain vaihtoliikkeestä, että "moottori oli lopussa". Eli varmaankin kansihommia tms. siihen lopulta tehtiin. Sen tarkempaa tietoa ei ollut että putsattiinko esim. imuventtiilit, vaikka sanoivat että ei mennyt pelkällä imupuolen puhdistuksella

Lopullinen syy selvisi, uudelta omistajalta: imuventtiilien karstat puhdistettiin ja kone käy kuin uusi.

No, ihmekö tuo, kun puolat ja ketju tulikin jo vaihdettua.