4Motion ja kardaanin tukilaakeri; tärinä

Aloittaja Tiguanmän, 24.12.15 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

Tiguanmän

Hei foorumilaiset!
Lyötyisiköhän täältä uudelle jäsenelle jelppinkiä seuraavanlaiseen ongelmaan:
150 tkm ajettu Tiguni (2.0 TDI DSG7 vm-11, facelift) alkoi 80-90 km/h nopeudessa pitämään sellaista tärinää / jumputusta, et aattelin sen johtuvan talvirenkaiden epätasapainosta.
Mut kuinka ollakkaan, tärinän aiheuttajaksi paikallinen korjaamo todensi kardaanin tukilaakerin välyksen.
No, pelkkää tukilaakeriahan ei siihen saatu, joten meni koko kardaanipaketti vaihtoon.
Kuinka ollakkaan kardaaninvaihdosta ei tärinä kokonaan poistunut vaan samaisella nopeudella alkoi persiissä tuntumaan.
Vapaalle heitettäessä tärinä jatkuu.
Johtuisikohan jumputus uuden kardaanin tasapainotuksesta vaiko olisiko asennuksessa jäänyt jotain huomioimatta tai ihan jokin muu syy?!

gunman

Jos rengassetti tuli itsellesikin ensimmäisenä mieleen, niin kokeilitko vaihtaa vaikka kesäkiekot alle ja käydä ajamassa lenkki?
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Tiguanmän

... kävi toi mielessä, mut kun on noi kelit olleet täällä aika pliukkaita.

tärpätti

Tuntuuko tärinä pelkästään takana/korissa vai ravistaako ratissa?
Octavia BKD

Tiguanmän

... ei tunnu ratissa. Mikä ei mielestäni silloin viittaa renkaisiin. Sanotaanko et kori sen välittää, mutta ei voi yksilöidä edestä vai takaa.
Vaihdettu etualatukivarsien takahelat samaisessa kardaaninvaihdon yhteydessä.

tärpätti

Murros takavetarissa? Pyöränlaakerit tarkastettu, ettei väljää ole?
Octavia BKD

Tiguanmän

... Täytyy noi asiat vielä tsekata. Mutta oletko mitä mieltä, voisko oireet viitata dsg:hen?
Vaihtaa kyllä ihan sujuvasti.

tärpätti

kova ravistus laatikosta... Silloin kyllä vika tulee ulos ajamalla nopeastikin. Renkaiden runko kunnossa? muutaman kerran melkein uusista renkaista on menny runko, osassa kyljestä huomannu paukaman, osa ajaessa jyskyttäny eikä ns vikaa päälle päin ole nähny, renkaat oli niitä ns halpamerkkisia.

Aja manuaalipuolella eri vaihteilla tuota nopeutta. Jos tärinä siirtyy pois niin vauhtipyörä voisi olla sökö.
Octavia BKD

Tiguanmän

... thanks Tärpätti vinkeistä. Täytyy käydä testailee. Keskitytään nyt kinkun syöntiin. Hyvää joulua sinne 👍.

kunej

Itselläni alkoi kanssa täristää -08 Tiguan. Tärinä tuntuu kiihdyttäessä. 3000 kierroksen jälkenn loppuu, eikä tunnu tasaisella kaasulla. Vaikee arvioida mistä johtuu. Tuntuu, että täristää eniten takapäätä, koska tavaratilan luukkukin tärisee.

Baffa

Joskus jotain tämänkaltaista tullut kierojen takajarrulevyjen aiheuttamana. Levyissä oli vain sen verran heittoa, jotta täristykset tulivat esiin vasta yli 80 nopeuksissa. Ja sitten tulivatkin voimakkaasti, ikään kuin kertautuneina ja vahvistuneina.

Arvuuteltiin, jotta olisiko hiljasemmissa nopeuksissa kelluvat satulat/palat/levyt (mikä siellä nyt sitten kelluu) pystyneet hanskaaman levyjen heitot, mutta kovemmissa nopeuksissa sitten välykset olivat täysin käytössä ja värinät iskivät läpi.

Eetui

Hei. Selvisikö tämä vika? Itellä Amarok 4motion. Samoja oireita, nyt ravistaa 20 km/h vauhdissa selvimmin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy