VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: K2O - 05.10.15 - klo:11:04
Jos autossa on erillinen ureatankin korkki (sininen korkki Diesel tankin korkin vieressä) niin silloin autossa on urearuiskutus, Tuulilasin numerossa 1/2015 sanotaan että vain tehokkaimmasta eli 240 hevosvoimaisesta löytyy SCR eli urearuisku.

Euroopassa ei ole niin tiukat päästörajat kuin jenkeissä, mutta jos tämän tapauksen jälkeen niitä tiukennetaan niin silloin ainoa vaihtoehto on joko huijata softalla tai laittaa urearuiskutus. Softalla huijaamiseen en jaksa uskoa joten kaikkiin on pakko asentaa urearuiskutus, arvioitu hinta 10 000 euroa per auto.

Ainakin Volkkarin sivujen mukaan löytyy useastakin koneesta kusiruisku, ei pelkästään tehokkaimmasta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: DerClown - 05.10.15 - klo:10:53
Tästä on käyty jo keskustelua miten softan muutos vaikuttaa kulutukseen ja tehoon... Ja kukaan ei oikein tiedä.

Yks asia mistä en ole nähnyt miten keskustelua, miten moottorin lämmitys talvella (tai ylipäätänsä) toimii.

Edellinen 1.9 tdi lämpeni erittäin hitaasti verrattuna 1.6 tdi koneeseen.

Mikä on suurin vaikuttaja moottorin lämmitykseen?
Tämä on itelleni ainakin melko suuri vaikutus miksi olisin valmis vaihtamaan bensaan, kun muuten diiselin käyttö on rajalla onko kannattava vai ei.
Muutoksien vaikutuksista on aika mahdoton sanoa mitään varmaa, koska tuskin edes Volkkari itse tietää, mitä nuo muutokset tulevat sisältämään.

Uudempien dieselien nopeampaan lämpenemiseen uskon eniten vaikuttavan jäähdytyksen hallinan kehittymisen. Uudemmassa moottorissa on kolme eri jäähdytyskiertoa. Kylmänä kun lähdetään liikkeelle, niin ainoastaan kantta jäähdytetään mikrokierrolla, joka nestemäärältään vähäisenä lämpenee nopeasti. Iso lohkoa ja öljyjä  jäähdyttävä pääkierto alkaa jäähdyttämään vasta sitten, kun mottori on jo lämmin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.10.15 - klo:11:26
Uudempien dieselien nopeampaan lämpenemiseen uskon eniten vaikuttavan jäähdytyksen hallinan kehittymisen.

Vaan kuinkas sitten tuollaisen esilämmittäminen? Euro6 vuoksi kun noita moottorin lämpötiloja kontrolloidaan muutenkin tarkemmin, niin kuulemma äly sekoaa jos moottorin esilämmittää esim. Weballa, kun älyn mielestä viimeisestä stratista on X tuntia, joten moottorin pitäisi olla kylmä => vikavalo syttyy mittaristoon ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

WKurki

Seat oli viestittänyt sähköpostitse näin:

"Tietoa SEATin dieselmoottoreista


Hyvä SEAT-asiakkaamme


Olemme pahoillamme SEATin dieselmoottoreihin liittyvien väärinkäytösten vuoksi.
SEATin emoyhtiö Volkswagen AG työskentelee täysipainoisesti esitelläkseen näiden dieselmoottoreiden tekniset korjausratkaisut.

Tapaus ei koske:

• Uusia tällä hetkellä myynnissä olevia EU6- normin mukaisia SEAT-henkilöautoja
• Uusimman sukupolven SEAT Leon -mallistoa
• Bensiinimoottoreita

Suomessa tapaus koskee 2 401:tä SEATia. Autot ovat teknisesti turvallisia, ja niitä voi käyttää normaalisti. Teknisiä ratkaisuja selvitetään parhaillaan, ja niistä tiedotetaan lokakuun aikana. Korjauskampanja aloitetaan, kun sille on saatu viranomaislupa.

Volkswagen AG:n mukaan Suomessa on liikenteessä 2 401 SEAT-henkilöautoa, jotka on varustettu tyypin EA 189 dieselmoottorilla (1.2 TDI, 1.6 TDI ja 2.0 TDI)."

Uusimman sukupolven Leon -mallistossa kuitenkin nyt kai niitä EU5 -päästöisiä moottoreita (EA 189?) on myös ollut. Itsellä mm. 105hv, 1.6 TDI.

Joku oli tässäkin ketjussa kysellyt, että mistä sen moottorin tyypin näkee? Jos joku tietäjä on paikalla, olisi kiva kuulla. Mitään diagnostiikkalaitteita ei ole itsellä, joten jos sen näkee valmistenumerosta tai jostain muusta lätkästä, niin kertokaa ihmeessä :D
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

Epes

Lainaus käyttäjältä: K2O - 04.10.15 - klo:23:56

On täysin mahdollista, että Volkkari on myöntänyt vain vanhemman jo tuotannosta poistuneen EA189 huijauksen siinä toivossa että saa jatkaa uusien autojen myyntiä ja pelaa lisäaikaa jonka turvin korjaa EA288 moottorit kaikessa hiljaisuudessa. Autoista joihin ei asenneta urealaitteita häviää vain tehoja ja dieselin kulutus kasvaa. Asiakkaan valittaessa alkaa selvitysrumba ja sen Volkswagen osaa. Mikään taho ei ehdi kaikkia autoja testata ja jo myytyjen testaaminen on todella hankalaa.


Ja kulutuksenkin saa pysymään aisoissa kun huijausohjelman poiston yhteydessä koodaa kulutusmittarin näyttämään litran verran sadalla normaalia pienempää lukemaa. Kaikki näyttää hyvältä ja osapuolet ovat tyytyväisiä. Ai niin, eihän VW nyt tuollaista ......

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Epes - 05.10.15 - klo:12:15
Ja kulutuksenkin saa pysymään aisoissa kun huijausohjelman poiston yhteydessä koodaa kulutusmittarin näyttämään litran verran sadalla normaalia pienempää lukemaa. Kaikki näyttää hyvältä ja osapuolet ovat tyytyväisiä. Ai niin, eihän VW nyt tuollaista ......

Niimpä. Kyllä aika suurella kriittisyydellä kannattaa suhtautua konsernin ilmoituksiin vastedes, ainakin siksi aikaa, että joku ulkopuolinen osapuoli ilmoittaa puljun liiketapaperiaatteiden vastaavan todellisuutta ja laatuasiat olevan kunnossa.

Poni

Lainaus käyttäjältä: K2O - 05.10.15 - klo:11:04
..., arvioitu hinta 10 000 euroa per auto.

Mistä piposta moinen hinta on vetäisty?
Onko tuo tehtaan hinta, vai hinta kuluttajalle?
Taidat sekoittaa asioita ja jostain syystä ihan tarkoituksella.
En ymmärrä motiivejasi. Vaiko ihan huvikseen?


Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Poni - 05.10.15 - klo:12:31
Mistä piposta moinen hinta on vetäisty?
Onko tuo tehtaan hinta, vai hinta kuluttajalle?
Taidat sekoittaa asioita ja jostain syystä ihan tarkoituksella.
En ymmärrä motiivejasi. Vaiko ihan huvikseen?

Tuohon summaan itsekin olen törmännyt uutisia lukiessani. Kuullostaa varsin korkealta tosin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Wekotin

Kuullostaa tosiaan aika arvokkaalta. Tietenkin kyllä tollanen 11 miljoonan kusipöntön tilauskin saa Boschilla tuotannonsuunnittelijalle muutaman harmaan hiuksen. Voivat varmaan ihan hyvää hintaa pyytää per pönttö.  ;D Vai mikä sitten korjaus onkin.

Poni

Ok, meinaatteko että urearuiskutteinen Pasaati on kymppitonnin kalliimpi kuin ilman?
Huppista että menee puihin.
Kyllä tuo luku saattaa olla oikea, mutta tarkoittanee näitä huijaussoftalla varustettujen pelien muutoskustannuksia urearuiskutuksen kanssa.
Eli oikea luku väärin ilmaistuna antaa aivan väärän mielikuvan. Ja ilmeisesti tahallaan toimitettuna.

Mikäli ureapyssy maksaisi uuteen autoon kymppitonnin, ei sitä olisi missään autossa.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Poni - 05.10.15 - klo:13:15
Ok, meinaatteko että urearuiskutteinen Pasaati on kymppitonnin kalliimpi kuin ilman?
Huppista että menee puihin.
Kyllä tuo luku saattaa olla oikea, mutta tarkoittanee näitä huijaussoftalla varustettujen pelien muutoskustannuksia urearuiskutuksen kanssa.
Eli oikea luku väärin ilmaistuna antaa aivan väärän mielikuvan. Ja ilmeisesti tahallaan toimitettuna.

Mikäli ureapyssy maksaisi uuteen autoon kymppitonnin, ei sitä olisi missään autossa.

Kuka tässä on väittänytkään, että se maksaisi uuteen autoon 10te. Tottakai spekulaatiot koskevat ainoastaan hintaa, joka aiheutuu sen jälki-asennuksesta. Jenkkien sivuilta luin aiheesta, niin siellä esitettiin osien kustannuksiksi ~2500 euroa + asennus, joka kuullostaa huomattavasti järkevämmältä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.10.15 - klo:09:04
Nyt ollaan jo siinä pisteessä, että yhtiön edustaja myöntää VW AG:n olevan "vaarassa yhtiönä"

Volkswagen-pomo vakavana: Skandaali voi uhata olemassaoloamme

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/05/volkswagen-pomo-vakavana-skandaali-voi-uhata-olemassaoloamme/201512881/304

Saksalaisen Volkswagenin päästöskandaali voi levitessään "uhata yhtiön koko olemassaoloa", arvioi autovalmistajan hallituksen puheenjohtajaksi nouseva Hans Dieter Pötsch.

Miten niin levitessään?

Ei kai Volkkarilla ole enää mitään salattavaa? Ovat puhuneet niin totta kuin osaavat?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.10.15 - klo:13:31
Ei kai Volkkarilla ole enää mitään salattavaa? Ovat puhuneet niin totta kuin osaavat?

Vastahan tässä on puhuttu dieseleistä ja niistäkin vain jostain tietystä moottorityypistä, vaan eiköhän VAG tee myös muilla polttoaineilla toimivia ajoneuvoja ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

europe

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 05.10.15 - klo:10:53
K2O on siinä oikeassa, että urearuiskutus (SCR) on uusissa Passateissa vain 150 hv 4-vetomallissa ja sitä tehokkaammissa. Kaikissa B8 Passateissa on kuitenkin EA288 sarjan moottori ja täyttävät Euro6-päästönormin eivätkä liity tähän skandaaliin.

Bluemotion 1.6TDI-mallissa on myös. Miksiköhän kirjoittaja/kirjoittajat eivät  itse tarkista näitä asioita suoraan VW:n sivuita, vaan levittävät väärää tietoa useissa viesteissään.

Tarkoitus?


RSOCUstin

Tämmöstä miettinyt liittyen tähn keissiin. Hieman OT mutta osa liittyy.

Heinäkuisen huollon jäljiltä aamu kulutukset tuttua reittiä samalla ajotavalla 4,2-4,7L/100km. Normaalit aamu lämpötilat 12-22 astetta auton mittarissa.
Tänään aamuna syksyn kylmin aamu +2,5 lämpöä. Tutulla reitillä kulutus 5,5L/100km. Eli kelit kylmenee kulutus nousee jopa yli litralla.
Mitä aikaisempina vuosina huomioinut niin käytännössä tuo ei tuosta muutu kun vasta -20 ja matalemmissa lämmöissä nousee kulutus vielä.

Eli taitaa olla huijjaussoftalla jotain tekemistä tämän kanssa? Optimoitu ns. lämpösille keleille?
Tässä miettinyt tuota huijaussofta keissiä. Nyt laatikon ja koneen softat "optimoitu keskenää" ? Mitäs kun nyt koneen softaa joudutaan muokkaamaan. Sillon pitäisi myös muokata DSG softaan soveltumaan muokattuun koneen softaan?

Poni

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 05.10.15 - klo:13:21
Kuka tässä on väittänytkään, että se maksaisi uuteen autoon 10te. Tottakai spekulaatiot koskevat ainoastaan hintaa, joka aiheutuu sen jälki-asennuksesta. Jenkkien sivuilta luin aiheesta, niin siellä esitettiin osien kustannuksiksi ~2500 euroa + asennus, joka kuullostaa huomattavasti järkevämmältä.

Eräs kirjoittaja ilmaisi asian sen verran epäselvästi, varmaankin tarkoituksella, että tuo järjestelmä maksaa kymppitonnin.
Sama kirjoittaja tuntuu muutenkin innokkaalta sekoittamaan pakkaa.

Eikö kuitenkin ole niin, että tämä ns. huijaus koskee vain jenkkimarkkinoilla myytyjä autoja?
Eihän moisia arvoja Euroopassa edes testata.
Eli kaikki loppu on vain lehdistön nostattamaa kohua, silkkaa paskaa, jota jotkut levittävät yli-innokkaan maamiehen tavoin.

Poni

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 05.10.15 - klo:14:11
Tämmöstä miettinyt liittyen tähn keissiin. Hieman OT mutta osa liittyy.

Heinäkuisen huollon jäljiltä aamu kulutukset tuttua reittiä samalla ajotavalla 4,2-4,7L/100km. Normaalit aamu lämpötilat 12-22 astetta auton mittarissa.
Tänään aamuna syksyn kylmin aamu +2,5 lämpöä. Tutulla reitillä kulutus 5,5L/100km. Eli kelit kylmenee kulutus nousee jopa yli litralla.
Mitä aikaisempina vuosina huomioinut niin käytännössä tuo ei tuosta muutu kun vasta -20 ja matalemmissa lämmöissä nousee kulutus vielä.

Eli taitaa olla huijjaussoftalla jotain tekemistä tämän kanssa? Optimoitu ns. lämpösille keleille?
Tässä miettinyt tuota huijaussofta keissiä. Nyt laatikon ja koneen softat "optimoitu keskenää" ? Mitäs kun nyt koneen softaa joudutaan muokkaamaan. Sillon pitäisi myös muokata DSG softaan soveltumaan muokattuun koneen softaan?

Ettei ole ollut polttosykli menossa?
Minulla tuntuu polttelevan n. kerran tankillisessa ja silloin kulutus on selvästi kovempaa, eikä putoa edes "hiiviskelemällä".

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Poni - 05.10.15 - klo:14:18
Ettei ole ollut polttosykli menossa?
Minulla tuntuu polttelevan n. kerran tankillisessa ja silloin kulutus on selvästi kovempaa, eikä putoa edes "hiiviskelemällä".

Ei ole menossa sen kyllä havaitsen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.10.15 - klo:11:41
Vaan kuinkas sitten tuollaisen esilämmittäminen? Euro6 vuoksi kun noita moottorin lämpötiloja kontrolloidaan muutenkin tarkemmin, niin kuulemma äly sekoaa jos moottorin esilämmittää esim. Weballa, kun älyn mielestä viimeisestä stratista on X tuntia, joten moottorin pitäisi olla kylmä => vikavalo syttyy mittaristoon ::)
Ainakin kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran kuulin vastaavia väitteitä. Toistaiseksi en toulaisiin ongelmiin törmännyt. Euro 6 Skodassani ei myöskään ole järki sekaisin mennyt Weban käytöstä. Vaikka tuo toki bensakone onkin, niin samalla tavalla siinäkin on monimutkainen jäähdytysjärjestelmä.   

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: europe - 05.10.15 - klo:13:46
Bluemotion 1.6TDI-mallissa on myös. Miksiköhän kirjoittaja/kirjoittajat eivät  itse tarkista näitä asioita suoraan VW:n sivuita, vaan levittävät väärää tietoa useissa viesteissään.

Tarkoitus?

Olet oikeassa, myös Passat 1.6 TDI BlueMotion mallissa on SCR (AdBlue). Laitetaan vielä linkki VW:n sivuille
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_cars.nsf/(vw5_t)?open&m=3G5#diesel

ja tiedot, kaikissa EA288 ja EU6, osassa lisäksi SCR (AdBlue):

BLUEMOTION 1,6 TDI 88 kW (120 hv) - EU6 SCR (AdBlue)
1,6 TDI 88 kW (120 hv) - EU6
2,0 TDI 110 kW (150 hv) - EU6
2,0 TDI 110 kW (150 hv) 4MOTION  EU6 SCR (AdBlue)
2,0 TDI 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG - EU6 SCR (AdBlue)
2,0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG - EU6 SCR (AdBlue)


Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

RSOCUstin

http://www.skoda.fi/tiedotteet

Hyvä ŠKODA-asiakas
Volkswagen-konserniin kuuluva ŠKODA on julkistanut, että Suomessa on 17 142 Škodaa, joissa on EU5-päästönormin mukaan hyväksytty EA189-dieselmoottori. ŠKODA-autoa, jossa on EA189-dieselmoottori, voi käyttää aivan normaalisti kuten tähänkin saakka ja se on teknisesti täysin turvallinen.
Kaikissa uusissa Suomessa nyt myynnissä olevissa ŠKODA-autoissa on EU6-päästönormin mukainen dieselmoottori, eikä niissä ei ole EA189-dieselmoottoria. Tapaus ei myöskään koske muita dieselmoottoreita, jotka eivät ole EA189-dieselmoottoreita.
Asiakkaisiin, joilla on autossaan kyseinen EA189-dieselmoottori, tullaan olemaan yhteydessä myöhemmin henkilökohtaisesti.
Päivitämme tätä asiakastiedotetta jatkossa aina saatuamme lisätietoa.
Mikäli teillä on kysyttävää asiaan liittyen, meillä on yhteydenottoja varten Call Center, jossa kyselyihinne vastataan ma-pe klo 8:30 â€" 16:00.
Call Center: 010 436 2000
Sähköpostilla: www.skoda.fi/palaute/
Päivitetty 2.10.2015

SNG

Lainaus käyttäjältä: janti - 05.10.15 - klo:14:09
UK:ssa voi tarkistaa VIN-numerolla onko ajoneuvo EA189 moottorilla vai ei
http://info.volkswagen.com/gb/en/home.html?iframe=true&tab=check-own-car#check-own-car

Testasin. Toimii Suomessakin, ja jopa Skodalle!

Tosin tuo nyt ei kerro muutakuin kuuluuko (diesel)moottori EA189-perheeseen, ei ilmeisesti muuta.

Tälläisen tuloksen antoi. (Osan sarjanumerosta sensuroin itse):

Dear Volkswagen customer,

We wish to confirm that your vehicle with the Vehicle Identification Number TMBKE61Z0880**** you submitted, is not affected by software that causes discrepancies in the values for oxides of nitrogen (NOx) during dynometer runs.

Yours faithfully,

Volkswagen.


vandrock

Ainakin kielenkäyttö on nöyrempää kuin "epäselvyyksistä" kertovilla suomalaisilla.
----------------
Lieber Volkswagen Kunde,

wir müssen Sie leider informieren, dass der in Ihrem Fahrzeug mit der Fahrgestellnummer WVWZZZ7NZCV###### eingebaute Dieselmotor vom Typ EA189 von einer Software betroffen ist, die Stickoxidwerte (NOx) im Prüfstandlauf (NEFZ) optimiert. Wir versichern Ihnen jedoch, dass Ihr Fahrzeug technisch sicher und fahrbereit ist!
Wir bedauern zutiefst, dass wir Ihr Vertrauen enttäuscht haben und arbeiten mit Hochdruck an einer technischen Lösung. Volkswagen übernimmt selbstverständlich die Kosten für alle notwendigen Maßnahmen und setzt alles daran, Ihr Vertrauen vollständig wiederzugewinnen.
Ihr Volkswagen Partner wird schnellstmöglich auf Sie zukommen, um Sie über die notwendigen Maßnahmen zu informieren. Sollten Sie keinen Volkswagen Partnerkontakt haben, nutzen Sie bitte unsere Kontaktfunktion auf dieser Website.
Mit freundlichen Grüßen,

Thomas Zahn
Leiter Vertrieb und Marketing Deutschland

SNG

Semmoinen omituisuus tuossa työkalussa on, että jos sarjanumero laitttaa vaikka suomalaisia sanoja, työkalu palauttaa että "auto ei kuulu noihin ongelmallisiin".  :D :D :D

Aika alkeellista, että toimii noin. Selvästi kiireessä tehty  :o

pomo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.10.15 - klo:11:11
Tuo heittely mittaussyklin ja käyttäjien toteutuneiden kulutusten välillä nyt ei edelleenkään ole mitään muuta kuin mittausnormin huonoutta ja ei ole missään suhteessa verrattavissa tähän Vokkarin kusetussoftaan.

Vero maksetaan CO2-päästöjen perusteella, joita hiukkassuodattimen poistaminen laskee. Hiukkaspäästöt ovat toinen asia. Hiukkaspäästöjen ja vaikka nyt tämän kohun NOx-päästöjen tarkka mittaaminen on sen verran vaativa mittaus, etten sellaista katsastukseen toivoisi. Tuohon menee turhan paljon aikaa ja rahaa.

Kyse on testistä,jonka t&e julkaisi viime viikolla!

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 05.10.15 - klo:15:27
Ainakin kielenkäyttö on nöyrempää kuin "epäselvyyksistä" kertovilla suomalaisilla.
----------------
Lieber Volkswagen Kunde - -


Saksassa asiakas pitää tälläista petoksena, jos tarkoituksella myydään tuote vääristellyllä tiedolla. Asiakasta myös kunnioitetaan - halutaan, että tämä tuntee itsensä arvostetuksi muutenkin kuin puhuttelun muodollisuuksin. Toisaalta on kyse kotimarkkinasta, kansanautosta  ja valtavista rahasummista.

Toivotaan silti, ettei VW AG joudu rahoituskurimukseen ja se selviää kuiville häpeästäkin.  :o :o :o

Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: pomo - 05.10.15 - klo:15:58
Kyse on testistä,jonka t&e julkaisi viime viikolla!
Ei se kaupasta hauttu ja maantiellä testatuttu auto voi mitenkään mennä samalla kulutuksella kuin EU-sykliin valmistajan toimesta viritetty auto. 

SNG

Skoda-Suomen sivuilta löytyy nyt tällainen tiedote: http://www.skoda.fi/tiedotteet/asiakastiedote/

Sieltä löytyy linkki tarkistustyökaluun:  http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/fi-fi/

Nyt tämä homma selkiytyi, ainakin Skodan osalta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy