Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - livejungle

#1
Superb III (15-) / Superb iV (PHEV)
11.10.19 - klo:23:46
Keskustelua Superb iV (PHEV) plug-in hybridistä..
https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/superb-iv
#2
Eipä ole mikään auto herättänyt mielenkiintoa viimeisen 3 vuoden aikana. Nykyinen Superbi on ollut oikein soiva peli.
Ainoa mikä on poltellut niin oli tämä uusi tuleva hybridi. Olen odottanut koko vuoden että milloinka tulee hinnat.
Hinnat vaikuttivat suhtkohtuulliselta verrattuna Passat GTE:hen. Eihän siinä sitten auttanut kuin taipua poltteeseen ja laittaa tilaus sisään.

Innolla odotan sähköllä ajoa. Eipä siitä lopulta suurta säästöä tule 20tkm ajolla, kun ottaa huomioon kaikki muut autoilun kulut arvon alenemisin yms.
Polttoaineisiin menee nyt noin 2000â,¬, niin säästöä ajattelin realistisesti 1000-1400â,¬ vuodessa. Joutuu sillä bensallakin ajelemaan.
Kuitenkin uusi tekniikka kiinnostaa ja toivotaan ettei ainainen kaapelin kiinnitys rupea tympäisemään. Sähköllä ajamisesta tulee varmasti hyvä mieli.  :)

Tilattu 10.10.2019
Valmistettu: 51?? näytti ainakin kone
Liikkeessä: 52
Luovutettu: viikko 2

Väri: Moon White
Sisustus: Laurin & Klement -mustanahkaverhoilu ja musta sisäkatto
Vanteet: Kesä 18" Propus Aero kiiltävän musta. Talvi 17" Triton Hakkapeliitta 9 nastat

Tehdaslisävarusteet:
6NW Musta kattoverhoilu

L&K ja iV varustuksessa muun muassa:
-Sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla
-Digitaalinen mittaristo 10.25"
-Laurin & Klement -nahkaverhoilu tuuletetuilla etuistuimilla, sähköisesti säädettävät muistilla
-Hierontatoiminto kuljettajan etuistuimessa
-Columbus-audio- ja navigointilaitteisto, DVD-soitin, 9,2" värillinen kosketusnäyttö
-Dynamic Chassis Control, mukautuva alustan säätö -10mm
-Matrix-LED-ajovalot, joissa ajotilanteeseen sopeutuva AFS- ja kaarreajovalotoiminto
-Skoda Sound System
-Phone Box sis signaalin vahvistin ja induktiolataus
-Winter-paketti Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella, lämmitettävä tuulilasi ja irtokangasmatot
-Climatronic - kolmialueinen automaatti-ilmastointi ja sisäilman kosteustunnistin + hajut ja allergeenit poistava raitisilmasuodatin
-Yms..

Tingitty hintaan mukaan:
Lacroe maalipinnankäsittely

Muutama kuva:


















#3
"Suomen suurin autojen vähittäismyyntiketju Laakkonen on avannut ensimmäisenä autojen verkkokaupan, jossa asiakas voi tehdä kaupan alusta loppuun digitaalisesti.
Verkossa onnistuu auton valinta, asiakkaan nykyisestä autosta maksettava tarkka hyvitys, rahoituspäätös ja auton maksaminen. Asiakas voi tehdä autokaupat helposti vaikka kotisohvaltaan käsin.

Alkuvaiheessa 24/7-periaatteella toimivassa verkkokaupassa voi tehdä kauppaa kaikista Laakkosen vaihtoautoista. Myöhemmin laakkonen.fi-verkkosivuille tulevat myös uudet autot, joista on yksilöity kampanjatarjous sekä esittelyautot."


http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/122763-laakkonen-avasi-autojen-verkkokaupan

Kokeilinpa tarjouksen tekemistä niin aika monta tonnia pienempi hyvitys tuli nykyisestä kuin face to face myyjän kanssa. Mutta helppoa kyllä.
#4
PLC Lämmitettävä nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet)
PLD Lämmitettävä nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet) + Tiptronic-vaihteenvalitsimet Vain jos DSG-automaattivaihteisto

Näyttäisi saavan lämmitettävän ratin Superbiin. Konfiguraattorin kautta kun rakentaa niin se näyttäisi olevan raksittavissa vain LK malliin, mutta kun katsoo lisävarustehinnastoa niin sen saisi kaikkiin malleihin jopa activeen.

Onko porukalla kokemuksia tästä? olisiko mukavakin varuste..


#5
"Yli satatuhatta euroa maksavan Teslan haltija saa valtiontukea melkein kansaneläkkeen verran, 500 euroa kuukaudessa.

Ainakin sata suomalaista hyvätuloista on yrityksensä kautta anonut valtiolta 400 - 500 euron kuukausiavustusta Teslan osamaksuihin tai leasingvuokriin. Tuen piiriin hyväksytyille valtio maksaa autonomistamistukea yleensä kolme vuotta kullekin eli käytännössä auton koko pitoajan ennen kuin auto menee vaihtoon."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml

Ei ihan uusi uutinen mutta mietteitä asiasta?
Kyllähän tuo haisee rikkaiden avustukselta, vaikka sähköautoilua voisikin mielestäni jollain tapaa tukea. Luulisi rikkailla olevan varaa maksaa oman autoilunsa ylläpidot.
Onko tämä oikea tapa tukea sähköautoilua, mielestäni ei..

#6
Tuli sivistettyä puutteellista autotietämystä ja kävin koeajamassa Superb Combin useaan kertaan.
Ihmettelin 190 4x4 hieman nuhaista olemusta ja taas hämmästelin 1.4TSI ACT sivistynyttä käyntiä, mutta aivan riittäviä voimavaroja perusajoon.
On se 1.4TSI hiljainen kone eikä paljon häviä RS TDI:lle. Kyllähän se satasen jälkeen puutuu aika pahasti, mutta riittänee omiin ajoihin vallan hyvin.
Omaan silmään Superb Combi näytti todella hyvältä varsinkin valkoisena panoraamalla ja sopivilla vanteilla. Tummemmissa väreissä kromit korostuu liikaa omaan silmään.
Sisätilat tosi mahtavat ja laatutaso noussut Octaviasta, vaikka onkin hyvin saman kaltainen kaikilta osin. Ovetkin sulkeutuu kuin kassakaappi.
8" amundsen tuo paljon tunnelmaa verrattuna edellisen vuoden 6,5" soittimeen ja sisältää vielä elegancessa likkennemerkkien tunnistuksen.
Alcantara penkit omaan mieleen tosi makeat.
Canton sound system muhkeampi kuin Octaviassa.
Jousitus paljon pehmeämpi ja niiaavampi kuin RS:ssä mutta toisaalta ei tule kaikki pomput sisään. Uskon sport alustan korjaavan asiaa jonkun verran, mutta ei tarvitse ollakkaan niin kova kuin RS.
Melutasoltaan hieman parempi kuin Octavia.
Normaali ohjaus ihan ok, paitsi ekassa 90 asteen mutkassa yllätyin että tätähän joutuu kääntämään kun on tottunut progressiiviseen RS:n ohjaukseen. Noh kannattaa ottaa se progressiivinen ohjaus Superbiin kun se on niin halpa.
Tilat aivan mahtavat.
Jos raksii kaikki samat Octaviaan mitä Superbissa on Elegancena, niin hintaero ei ole kovin montaa tonnia. Kaikki ruksimasi menevät myydessä melkeinpä hukkaa, mutta superbiin ei tarvitse ruksia käytännössä mitään Style/Elegancena.

Homma johti lopulta siihen että kovan sähköpostikilpailuttamisen ja kymmenen puhelun jälkeen tuli sitten laitettua tälläinen tilaukseen... mopokoneella.  ;D
Toimitusaika 3-5kk.

Tilattu viikko: 40
Tuotantoviikko: 1
Luovutus vk: 5

Superb Combi Elegance 1.4 TSI ACT 110kW DSG7
-Moon White metalliväri
-Musta nahka-alcantarasisustus
-Sähkötoiminen panoraamakattoikkuna turvatoiminnolla
-Progressiivinen ohjaus
-Sport-alusta -15mm
-Lämmitettävä nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet) + Tiptronic-vaihteenvalitsimet
-Optical Parking Assistant - peruutuskamera pesimellä
-Dynamic Light Assistant - Dynaaminen valoavustin
-Lane Assistant - Kaista-avustin
-Blind Spot Detection - Kaistanvaihtovaroitin
-Fond paketti (Takamatkustajien mukavuuspaketti sisältää 230V pistokkeen, USB-liittimen ja tupakansytyttimen keskikonsolin takaosassa sekä tablettitelineen (sijoituspaikka käyttäjän valinnan mukaan etuniskatuki tai keskikyynärnoja).
-Elengance sisältää winter paketin, eli webasto ja tuulilasin lämmitin sisältyy
-Lacroe kestopinnoite käsittely
-18" 235/45 Pegasus-kevytmetallivanteet Pirelli P7 Cinturato renkailla
-17" 215/55 Helios vanteet Hakkapeliitta 8 nastoilla


Alkaahan tuossa olemaan varustetta jo ihan kaikkineen, jopa pelkästään elegancessakin..

Kuvia:













Juuri luovutettuna:












Tämä lähtee päivittymään kunhan saadaan toinen tankkaus:
#7
Yksityisleasing puolella on viimeaikoina näkynyt tosi kovia tarjouksia.
Autoverkkokaupalla taitaa olla agresssiivisimmat tarjoukset käynnissä.
Ei paljon kannata omistaa autoa, jos 199â,¬/kk saat Hyundai I20 auton talvirenkailla käyttöösi ja pidät sitä vuoden jonka jälkeen voit vaihtaa taas uuteen.
Melkein kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Voisi vaikka kakkosautoksi harkita.       
Näyttäisi olevan myös Renault Twingo SCe 70 S&S Limited 169 â,¬/kk.             

http://www.autoverkkokauppa.com/uusivuodeksi



#8
Niinpä niin, kansalaiset olivat fiksumpia  :D

http://yle.fi/uutiset/liikenteen_rikesakkotuotto_jaa_kauas_hallituksen_ynnaamasta__autoilijat_muuttivat_ajamistaan/9127759

-"Autoilijoiden ylinopeudet alkoivat pienetä vuosi sitten syksyllä, kun ylinopeudesta mätkäistävä rikesakko kallistui 140â€"200 euroon aiemmasta 70â€"115 eurosta."
-"Valtio odotti korotusten nostavan rikesakkokertymän 38â€"45 miljoonaan euroon vuodessa, mutta tänä vuonna jäädään kauas siitä, 24â€"25 miljoonaan euroon, mikä on vain miljoona euroa enemmän kuin viime vuonna yhteensä."
-"Parhaillaan poliisissa mietitäänkin rikesakkokynnyksen alentamista 1â€"2 kilometrillä nykyisestä 8:sta."

#9
Aloitetaan nyt vaikka näillä.

Tapahtui aikoinaan nuorena poikana..
Tuli syksy ja kurakelit. Pissapoika taas tyhjänä ja eikun kauppaan ostamaan lisää ainetta.
Tuumailin hyllyllä että tuo oli ihan paskaa viimeks, ei ainakaan sitä, juu kokeillaan tuota viereistä tuotetta ja nappasin purkin äkkiä mukaan.
Kattelin kotona hämärässä pikaisesti purkin takakantea että jahas, tämähän on tujua, lantrataan.
Nooh seuraavana aamuna liikenteeseen ja kura lenti.
Suihkuttelin siinä "pesuainetta" tuulilasille ja ihmettelin että eihän tämä oikeen pese. Miten hemmetti jää tommonen ihmeellinen kalvokin ikkunaan.
Useamman kerran siinä pesin rapaa ikkunasta ja aina vaan tuli pahempi samea kalvo. Kirosin että nyt on kyllä paskin aine ikänä.
Perille päästyäni kaivoin purkin takakontista esiin ja siinä luki: PAKKASNESTE 100%  ;D


Firman autoon piti vaihtaa talvirenkaat. Otin harjoittelijan avuksi, kun tuntui puheiden mukaan harrastavan autoilua, moottorikelkkoja yms.. Uskoin niin sanotusti kykyihin.
Noh minulle tuli heti ensalkuun muutama työpuhelu ja painelin sisälle hoitamaan niitä. Harjoittelija jäi pihalle puuhastelemaan.
Taisin käydä siinä välissä vielä paskalla ja aikaa oli mennyt noin vajaa puoli tuntia.
Painelin takaisin pihalle ja kappas vaan, renkaat oli vaihdettu. En turhaan uskonut kaveriin ja kehuin häntä kovasti nohevasta suorituksesta.
Ei muutakuin kesärenkaat kyytiin ja viedään ne varastoon.
Hyppäsin kuskin paikalle ja ihmettelin ääneen että mikähän helvetin patti tässä lattiassa on. Ei jumalauta.. Olin hetken hiljaa ja kysyin sitten "mistä sää tunkkasit auton". Kuulema samasta kohdasta kuin omaansakin.
Katsoin apukuskin lattiaa, check, oikea takapenkin lattia, check, vasen takapenkin lattia, check. Neljä helvetin pattia auton jalkatiloissa.
Tajusi siinä virheensä ja oli hieman hiljaista poikaa. Kunhan tatti omasta otsasta hieman laski, niin kerroin oikeat nostopisteet.
Seuraavassa huollossa talon autoon tehtiin vähän enemmän remonttia.  ;D
#10
Vuoden 2017 ajoneuvovero nousee, mikä tarkoittaa 36,50 euron korotusta vuosittaiseen maksuun.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#Perusveronousee2017
http://www.trafi.fi/filebank/a/1451562298/0c255e16194750e2e32e41437f7012f9/19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf
https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/verotus-2017/

Polttoaineverotus nousisi myös. 20000km ajelevalle noin 30â,¬/v lisää maksettavaa.
Moottoribensiini +2.12 snt/l
Dieselöljy +2.41 snt/l
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2017&lang=fi&maindoc=/2017/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:3:5:25:33:
https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/verotus-2017/

Ajoneuvoveron korotus on mielestäni väärin, koska on houkuteltu pienipäästöisiin autoihin ja sitten kun verotulot laskevat niin nostetaan veroa kautta linjan.
Samoin polttoaineveron nosto, koska polttoaineiden hinta on nyt alhaalla ja sitä nostetaan sillä perusteella. Ei autoilijat voi olla jatkuva lypsylehmä. Nostakaa vaikka veroprosenttia kaikilta 0,5%.
#11
"Parhaillaan lausuntokierroksella oleva rike- päivä- ja yhteisösakkojen korotusta koskeva lakiluonnos sisältää erityisesti liikenteen osalta sakkoja ankaroittavia esityksiä. Edellisen kerran sakkoja korotettiin syyskuussa, jolloin rikesakkojen taso korotettiin kaksinkertaiseksi. Nyt sakkorajat nousevat kolminkertaisiksi syyskuuta edeltäneeseen aikaan verrattuina, jos luonnos päätyy hallituksen esitykseksi sellaisenaan ja eduskunta sen hyväksyy. Esityksen pitäisi olla eduskunnassa keväällä."

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/odotettavissa-liikenteessa-kevaalla-rikesakot-kolminkertaisiksi/2197991
#12
Octavia III Combi RS TDI DSG 135kw
Väri: Candy White

-Panoraamakattoikkuna
-RS Challenge paketti (Performance mode selection ajoasetuksen valinta, mustat 18" Gemini-kevytmetallivanteet, Black-paketti, kierrosaikamittari Maxi DOT-mittaristossa ja "Challenge"-kynnyslistat edessä. Istuinten, ohjauspyörän, vaihteenvalitsimen ja seisontajarrukahvan ompeleet ovat aina punaiset)
-Lane Assistant kaista-avustin
-Canton Sound System
-Winter paketti (Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella, Lämmitettävä tuulilasi sekä Lämmitettävät takasivuistuimet)
-Vetokoukku
-17" Denom talvivanteet renkaina Continental IceContact 2

Noniin eli tälläiseen tuli sitten vaihdettua 4kk odottelun jälkeen.
Tuntuu aika eri autolta verrattuna vanhaan Ocu 3 1.4TSI DSG vekottimeen. Tehoja tuli jonkun verran lisää, alusta tuntuu paremmalta, progressiivisen ohjauksen huomaa ja Bolero päivittyi.
Kaiken kruunaa tuo hieno panoraamakatto, josta en ollut niin vakuuttunut tilatessani. On kyllä tosi hieno elementti autossa niin ulkoisesti kuin sisältä katsottuna.
Sellaisen huomion tein myös että radio tuntuu soivan ihan erilailla tässä uudessa Bolerossa Cantonien kanssa kuin vanhassa samalla setillä. Paljon jyhkeämpi soundi eikä kuulosta niin low bitrate tavaralta tuo radio. Myös muilla lähteillä kuunnellessa tuntuu tuo uusi Bolero   Canton soivan jyhkeämmin. Bassoa on enemmän ja Subwooferin tason säädön huomaa paljon helpommin kuin edellisessä. Jospa tähän on tullut kehitystä.
Tykkään paljon tuosta sisustasta punaisine tikkauksineen.
Nuo 18" Potenzat tuntuvat hieman äänekkäimmiltä kuin exän 18" continentalit.
Kaistavahti tuntuu ihan hyvältä turvaominaisuudelta ja sitä tuossa jo testailinkin. Tekee mitä luvataan jos kaistaviivat ovat näkyvissä.
Android Auton virittelin Boleroon toimintaan ja ihan näppärästi toimii tuo navigointi googlen karttojen kanssa ja samalla soittelee spotifyä.
Tuli otettua myös Lacroe kestovahakäsittely pintaan, ettei tarvitse heti talvea vasten alkaa vahailemaan epämääräsissä olosuhteissa.
Ei voi sanoa muutakuin että tykkään. Täytyy makustella lisää...

18" black gemini








Kulutus:
#13
Kokemuksia, murheita tästä?

Mitenkäs tuo toimii ruuhkassa/keskustassa. Osaako pysähtyä täysin ja jatkaa sitten automatic?
Aika kätevää jos osaa.
#14
Maailmalta kantautuu huhuja mistä toimitusten viivästykset johtuvat. Tutkiskelin ulkomaalaisia foorumeita ja ilmeisesti ACC vakkari olisi yksi suurimmista myöhästyksen aiheuttajista, panoraamakaton kanssa myös jotain ja uusimpana huhuna takapenkkien kaatosysteemi.

http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-octavia-iii-forum/80589-der-schon-bestellt-thread-zum-octavia-iii-inkl-lieferzeitenumfrage-beitrag-126/index108.html
http://www.briskoda.net/forums/topic/279799-delivery-times/page-24
http://www.briskoda.net/forums/topic/291718-current-delays-on-new-octavias-update/
http://www.briskoda.net/forums/topic/291685-no-build-date-for-hatches/
#15
Eli tämmöisessä lukee nyt sitten nimi paperissa. Toimitus alustava tammi-helmi, mutta tulee sitten kun tulee.
Edit. Auto luovutettu ja ajossa

Tilattu viikko: 42
Tuotannossa vk: 48
Liikkeessä vk: 51
Luovutus sovittu vk: 1

Octavia III Combi 1.4 103kW TSI Elegance DSG Autom
Väri: Candy White
Elegance varustelun lisäksi ruksittu:

Sport Pack:
-Sport alusta -15mm ja XDS-tasauspyörästön lukko
-Driving Mode selection
-Sunset tummennukset
-18" Golus aluvanteet

Dynamic Pack:
-Sport etuistuimet, väri Black Dynamic Grey
-Kynnyslistat
-Nahkainen monitoimiohjauspyörä kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet)

Muut varusteet:
-Adaptive Cruice Assistant - Mukautuva vakionopeuden säädin
-Canton Sound System - 9 kaiutinta, subwoofer ja digitaalinen taajuuskorjain
-Intelligent Parking Distance Assistant - Ã,,lykäs pysäköintitutkajärjestelmä (Pysäköintitutkat edessä ja takana, etäisyysnäyttö radiossa)
-Polttoainetoiminen matkustamon lisälämmitin kauko-ohjaimella
-Irroitettava vetokoukku
-17" Denom vanteet talvirenkaina Hakkapeliitta 8


Lisävarusteita tuli raksittua enemmän kuin ajattelin. ;D
Eipä tarvitse jossitella pitoaikana ja halpojahan nuo ovat.
Ainut asia joka jäi harmittamaan on tuo Columbus navin todella kova hinta. Se olisi hieno, mutta mielestäni todella ylihinnoiteltu.
Amundsen navi on taas vähän blaah ja hintaa on silläkin.


18" Golus



Kuvissa 17" Denom vanteet Hakka8 talvirenkailla. Auto vähän schaissessa kun kelit on mitä on.





Sport istuimet (Dynamic pack), värinä Black Dynamic Grey





Kulutus. Vuodessa tulee 20tkm. Työmatka 30km 80km/h suuntaansa. Webasto nostaa talviaikoina palkkeja.
#16
Perus Octavian Sport alusta alentaa 15mm. RS on madallettu 12mm ja RS Combi 13mm.
Eli menee matalammaksi kuin RS.  :o  ;D No eikait tuota silmillä huomaa..

Faktat otettu täältä:
http://www.skoda.lv/files/pdf/octaviacombi.pdf
(-15 mm klīrensā) (RS Limo -12 mm un RS Combi -13 mm klīrensā)

Tänne vaikka kokemuksia alustasta / vertailua perusalustaan taikka RS:ään..

edit. Muutin otsikon virallisen lisävarusteen nimeksi - Jyri
#17
Onko tietoa "Styling Kit" korisarjan osien hinnoista asennettuna?
Itseäni kiinnostaisi tuo etuspoileri..

Skodan sivuilta lainattua:
"...korisarja sisältää etupuskurin spoilerin, takapuskurin diffuusorin, takaluukun spoilerin ja pakoputken kromatun pään."

Tuosta löytyy kaikista osista kuva sivulta 6:
http://skoda.fi/files/esitteet/lisavarusteet/Skoda_Octavia-Lisavaruste-esite.html
#18
Jos jotakin mietityttää ostovaiheessa miltä Octavia II FL monitoimiratit näyttää, niin tässä kuvia. Oli tuolla toisessa theadissa keskustelua aiheesta mutta tässä ihan oma threadi.

Itselläni on tuossa kolmipuolaisessa ratissa vasemmalla puolella radion säätimet ja oikealla puolella puhelimen/ajotietokoneen säätimet. Oikeanpuoleista rullaa pyörittämällä valitaan ajotietokoneesta eri moodit ja sitten painamalla rullaa tulee kakkosnäkymä, pitkään painamalla nollaus. Back napista pääsee asetuksiin.

Vakkari on normaalisti viiksessä vasemmalla.
Tiptronic liipasimet pilkistää ratin takaa...

Eli tässä kuvassa kolmipuolainen + radion ja puhelimen säätimet + Tiptronic-vaihteenvalitsimet



RS:n kolmipuolainen + radion ja puhelimen säätimet + Tiptronic-vaihteenvalitsimet



nelipuolainen + radion ja puhelimen säätimet

#19
Skoda / Eri mallien rengaspaineet
28.04.11 - klo:20:07
Olisiko kenelläkään tietoa greenline mallien rengaspaineista eri rengastuksille?
Itseäni kiinnostaisi kovasti octavian tiedot, mutta tähän voisi listata kaikki skoda mallit.
Mediassa mainitaan Greenlinen kovemmista paineista, joten olisi kiva tietää mitkä ne ovat.
#20
Katsokaapa Octavia II Faceliftin omistajat etu-umpioitanne parkkipolttimon päältä onko siihen talven aikana ilmestynyt halkeamia?

Itse huomasin auton kunnolla pestyäni kummassakin etu-umpioissa parkkipolttimoiden yläpuolella halkeamia/säröymiä. Kummallakin puolella täsmälleen samoissa kohdissa. Katsottiin työkaverin vuoden uudempaa Octaviaa ja siinäkin on vastaavanlaisia alkuja samoissa kohdissa parkkipolttimon päällä. Luulisi tämän olevan suurempikin ongelma. Löytyykö kohtalotovereita/huollon kantaa asiaan?

Onko kovat pakkaset ja parkkipolttimoiden lämpö saanut umpiot halkeamaan säröille. Tyyppivika?
Kävin reklamoimassa Laakkoselle asiasta viikko sitten eikä mitään ole kuulunut. Kuvat kyllä otettiin ja ihmeteltiin asiaa.. Takuu umpeutui kuukausi sitten.

Sitä ei helposti huomaa koska etu-umpio on siitä päältä semmoista raidoitettua muovia.





Vasen ja oikea umpio säröillä
#21
Autossani on tuo Bluetooth Rsap paketti ja olen taistellut tässä jo pidemmän aikaa pienen mutta erittäin ärsyttävän ongelman kanssa.
Joka kerta kun käynnistän autoni, ajotietokoneen bluetooth herjaa että "No paired phone found".
Valittavissa on Help, Device searh ja SOS.
Tästä valikosta ei pääse pois kun napauttamalla joka kerta "back" nappia ratista.

Auton Bluetooth asetuksista on poistettu kaikki puhelinprofiilit. Asetuksiinkaan ei pääse ennenkuin autoon liittään jonkun matkapuhelimen.

Alunperin ajotietokone herjasi edellisen käyttäjän profiileista ettei löydä niitä. Nyt on profiilit poistettu, mutta herjaa sitten ettei löydy puhelinta.
Kenelläkään vinkkejä mistä tuon oletusherjan saa pois päältä käynnistettäessä auto? Olisi kiva nähdä suoraan oletusnäkymä kulutus..



Ei edes toimi tuo RSAP bluetooth HTC Desiren (androidissa ei tukea) kanssa. Jouduin jonkun ikivanhan kivikautisen Nokian liittämään auton järjestelmään että pääsin yleensä auton bluetooth asetuksiin poistelemaan edellisen profiileja.

#22
Tuli tämmöinen harvinaisuus pongattua käytettynä ja iskin kiinni kuin sika limppuun.
Mukavasti oli hinnasta lähtenyt kolmasosa (10000â,¬) pois 1,5 vuodessa huh.
Oli Audi A4 B6:kin hyvä ajaa, mutta tämä sporttialustalla ja DSG:llä on mielestäni vielä parempi. Tuntuu kovasti RS:ltä. Ajomelukaan ei ole pahempi kuin audissa ainakaan noilla 15" talvirenkailla.
Harvinaisen hyvät varusteet löytyi tästä mallista, oikeastaan niitä löytyi vielä oston jälkeenkin. Ilmeni että tässä on tehdaswebasto, joka oli jäänyt myyjältäkin huomaamatta. =D
Varusteita on nyt niin paljon että kuskin paikalla kieltämättä viihtyy, ei puutu kuin navi..

Hieman pitemmän lenkin heitin tuossa taloudellisesti ajaen ja ajotietokone näytti kulutukseksi 6,3l. Täytyy laskea seuravaaksi tankillisesta paljonko tuo ajotietokone heittää. Mutta ihan hyvät lukemat.

Varusteet:
-Madallettu sport alusta
-Sport etuistuimet
-Sunset tummennetut sivu/takaikkunat
-Nahkainen kolmipuolainen ratti (radion ja puhelimen säätimet)
-Tiptronic-rattivaihteet

-Bolero-audiojärjestelmä, integroitu kuuden CD:n soitin, 6,5" värillinen kosketusnäyttö   
-Bluetooth-matkapuhelinvalmius Premium (rSAP)
-Pysäköintitutka - eteen ja taakse, etäisyydet näkyy bolero soittimesta

-Xenon-valot, kaarrevalotoiminnolla
-Etusumuvalot kääntymisvaloilla
-Saattovalot ja huomiovaloautomatiikka
-TPM+rengaspaineseurantajärjestelmä
-Hopeiset kattokaiteet
-Irrotettava vetokoukku   

-Polttoainetoiminen matkustamon lisälämmitin (webasto)

-17" Pallas/15" talvi-alut


Edit. 25.5.2011

Kokemuksia 10 000km matkanvarrelta. Mittarissa on nyt 115tkm.
Takuu loppui maaliskuussa ja jatkossa ajellaan pari touhutonnia taskussa. Toivotaan ettei vikoja tule..

Octavia on tuntunut oikein hyvältä ja on täyttänyt kaikki odotukset.
Kulutus on asettunut talvella lukemiin 6.6-7l/100km. Siinä on webasto mukana joka nostaa kulutusta jonkun desin. Kulutus laskettu tankista.
Nyt keväällä/kesällä on menty 6.4l/100km 17" renkailla.
Rengasmelu on mielestäni ihan ok. Voisi se hiljaisempikin olla mutta ei minua häiritse. Saman verran melusi vanha A4 B6..


Plussia:
- Hyvät tilat kokoon nähden
- sporttialustan ajettavuus, jämäkkä mutta ei kivireki. Ei pahemmin kallistele kaarteissa. Kulkee muutenkin kuin juna
- DSG7 automaattivaihteisto on mukava. Kaupungissa/ruuhkissa on kiva pyöritellä vaikka tikkari toisessa kädessä. Vaihdot erittäin nopeita. Tulee otettua seuraavaan autoon jos mahdollista
- 1.4TSI, sopivasti vääntöä ja ruutia samassa paketissa. Varovaisella jalalla vähäkulutuksinen. Teho alkaa loppua 100km/h jälkeen, jolloin huomaa heikomman kiihtyvyyden. Pirtsakka siihen 80-100km/h asti, joka riittää minulle.
- Sport istuimet, sopii ainakin omalle kropalle oikein hyvin. Melko liimatu olo jakkarassa istuessa. Isompi persiisille voi tehdä tiukkaa..
- Kolmipuolainen ratti vaihteenvalitsimilla ja radion/ajotietokoneen säätimillä. Vaihteenvalitsimia ei ole paljon tullut käytettyä, mutta radion ja ajotietokoneen säätimet ovat todella kätevät. Kolmipuolainen myös näyttää huomattavasti paremmalta kuin perusrimpula
- Etu/takatutka, varsinkin takatutka on osoittautunut peruutettaessa käteväksi. Tulee nykyään luotettua siihen jopa liian paljon, mikä varmaan kostautuu tulevaisuudessa. Talvella jäätyneenä taikka kuraisena se toimii epävarmasti tai ei ollenkaan
- Bolero soitin, tyylikkään näköinen. Hyvät mediansoitto mahdollisuudet. Soi mielestäni ihan hyvin peruskaiuttimilla
- Automaatttinen ilmastointi, säätää mieleisekseen ja sitten siihen ei tarvitse koskea. Kätevää..
- Xenon valot, vaikka omat alkaa olemaan käyttöiältään melkein lopussa niin valaisee vielä ihan mukavasti

Miinuksia:
- muovinen bensaluukunkansi tuntuu olevan jäässä melkein aina, vaikka on silikonoitu monesti. Kerran meinasi jäädä bensat saamatta mutta löytyi onneksi ämpäri ja vettä läheltä. Vaikutta aika heikolta viritykselta muutenkin tuo luukkusysteemi, muovia liikaa..
- Tehdaswebasto lähtee päälle automaattisesti jos moottorin lämmöt ovat alhaiset, ei pysty kontrolloimaan. Voisi kuvitella turhien käynnistysten nostavan webaston huoltotarvetta?
- etupuskurin rekisterikilven kaukalon nurkista tippui maalit, maalattu takuuna
- sport alusta on talvella -10'c asteen jälkeen sitä epämukavampi mitä kovempi pakkanen. Mutta niinhän ne kaikki alustat jäykkenee pakkasessa
- 1.4TSI/DSG7 kompinaatio jyristää kovilla pakkasilla (<-20'c) kylmänä liian alhaisilla kierroksilla, pitää vaihtaa käsin pienemmälle vaihteelle kunnes lämpiää ja toimii normaalisti
- 1.4TSI käynnistyi -30'c asteessa vain kolmella pytyllä monena aamuna, lisää lämmitystä ja käynnistyi normaalisti
- 1.4TSI lämmön tuotto sisälle, testienkin mukaan heikko
- puhallus tuulilasille sulattaa heikosti lasin yläosaa, heikko kierto? ei auta webaston lisälämpökään asiaan
- takalasin pyyhkimen automatiikka, jos erehdyt lähdössä pyyhkimään etulasin niin peruutusvaihde silmään ja automaattisesti pyyhkii takalasin. Jos pyyhkijä jäässä taikka takalasi hiekkakurassa, niin ei hyvä..
- Etuvalojen umpiot meni talvella säröille, kummatkin uusittu takuuna vaikka takuu loppunut 2kk sitten

Loppujen lopuksi Octaviassa saa todella paljon rahalle vastinetta. Suosittelen.  :)
Työkilometrejä tulee päivässä n. 60km ja sen ajelee Octavialla joka päivä ihan mielellään.























Bolero soitin, jossa etu/takaparkkitutka toiminnassa:


Tässä kuvassa näkyy rekisterikilven kaukalon nurkista lähteneet maalit. Puskuri korjausmaalattiin takuuna.


Edit..
Kävimpä ottamassa muutamat kuvat kauppareissulla kirpakassa pakkassäässä -23'c. Keli oli hieno. Auto olisi voinut olla puhtaampikin..







#23
Audi / Audi ruostetta karttavin merkki
30.10.10 - klo:23:16
Ei muilla mitään sanaa:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruoste-ilmio-josta-ei-haluta-puhua

****    1-3 v   4-7v   8-10v   Merkin keskiarvo
Audi   899   897   888   895
Lexus   902   870   851   874
Saab   896   867   838   867
BMW   882   864   849   865
Volvo   871   843   802   839
Subaru   822   811   793   809
Citroen   808   797   811   805
Skoda   838   793   768   800
VW   822   796   774   797
Toyota   826   767   771   788
Renault   830   785   740   785
Mitsubishi   809   652   889   783
Peugeot   796   757   764   773
Honda   803   743   757   767
Alfa   831   739   713   761
Seat   805   782   684   757
Land Rover   732   728   805   755
Opel   802   751   703   752
Mercedes   830   789   635   751
Hyundai   777   741   657   725
Fiat   767   730   676   724
Chrysler   826   740   599   721
Kia   763   693   623*   693
Nissan   722   724   621   689
Suzuki   790   800   429   673
Ford   723   638   548   637
Mazda   709   562   555   609

Mazda murheenkryyni, karta kuin ruttoa..
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy