Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Allroadi

#1
Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 04.12.21 - klo:11:11
Ekan kerran liikkeellä liukkaalla kelillä. ESP-valo syttyy, kun etupyörät meinaavat sutia. Pienessä varovaisessa sivuluisussa (kiertoliittymissä) ei ESP valo kuitenkaan vilku, eikä mikään muukaan. Pitäisikö ehkä? Vai onko luisun oltava ihan selvä, ennenkuin ajonvakausjärjestelmä puuttuu peliin merkkivalon sytyttäen? Ensimmäinen autoni, jossa on luistonesto ja ajonvakausjärjestelmä. Siksi kyselen..

Mittaristossa vilkkuva oranssi auto sivuluisussa on siis ASR:n valo, joka ilmoittaa vetopitoon puuttumisesta. ESP eli ajonvakautusjärjestelmä taas ei ilmoita toiminnastaan mittaristossa millään tavalla, kuten kuvailemassasi tilanteessa.
#2
Hyvin luultavasti läppämoottori mennyt mykäksi. Multa meni lopputalvesta tänä vuonna alakerta kylmäksi, oli varpailla aika kylmä ajella kun ei saanu hönkää alas ollenkaan. Autossa oli Kamuxin lisäturva, joka kustansi n. 550â,¬ vaihtotyön volkkarilla. Maksettavaa tuli omavastuun verran 150â,¬ tarkastuksesta.
#3
Sama vika omassa Alltrackissa; vaikuttaa valuvan nimenomaan repsikan puolelta jossa kaikki verhoilut kuivia lukuun ottamatta takapenkin vapautusvipua sekä vetokoukun vapautusnappulaa. Omassani on tosin panoraamakattoluukku, mutta kun kattoverhoilun puolelta vaikuttaisi olevan täysin kuiva, ei kai vika voi muualla olla kuin itse takaluukussa.
#4
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.03.21 - klo:08:18
Veikkaisin tota syyksi eli pidennä lämmitysaikaa

Tämä 99% varmuudella. Mullakin ollut parissa edellisessä tdi:ssä sama homma, ja nimenomaan webaston lyhytaikaisen käytön jälkeen.
#5
Muutaman kuukauden kärvistelyn jälkeen olen päättänyt kääntyä oikeiden asiantuntijoiden puoleen ongelmani kanssa, koska maahantuoja ei osannut auttaa: nimittäin Passatin dynamic light assist (DLA) ei toimi toivotulla tavalla moottoritiellä ajaessa.

Hieman taustaa: entinen autoni oli Suomeen ensirekisteröity MY2016 Passat Alltrack, jossa oli samainen DLA -lisävaruste, kuin nykyisessä Saksaan ensirekisteröidyssä Alltrackissani. Suomi-Alltrack oli varustelultaan hieman riisutumpi, mutta oleellisin ero valojen toiminnan suhteen ollee Discover Median ja -Pro:n välillä. Nykyisessä siis jäljempi, ja näin ollen karttadata on säilötty eri tavalla.

Itse ongelmaan: DLA toimii moottoritiellä ajaessa vain perinteisenä light assistina, eli sammuttaa siis kaikki pitkät valot todella herkästi havaitessaan edessä etu- tai takavaloja. (tällöin myös mittariston sininen symboli katoaa) Ongelma poistuu täysin, ja DLA palaa normaaliin varjostustoimintaan, jos moottoritieltä poistuu, tai navin boottaa ajon aikana, jolloin auto hävittää n. 30 sekunniksi karttadatan ja antaa DLA:n toimia täydellisesti. Olen todennut asian varmasti olevan näin, sillä DLA toimi toivotusti ajaessani 6-tietä, mutta heti laskeuduttuani rampista 7-tielle (jonka myös karttapohja tulkitsee oikeellisesti moottoritieksi) DLA:n toiminta muuttui taas vajaavaisemmaksi.

Yllä olevaa ongelmaa ei siis ollut aikaisemmassa Suomi-Alltrackissa, vaan siinä DLA:n toiminta oli aina sama riippumatta tien luokituksesta. Nykyinen autoni on siis ensirekisteröity Saksassa. DLA:n vajaasta toiminnasta näyttäisi löytyvän erittäin vähän tietoa netistä, mutta pienellä kaivelulla ja google translatella sain jotain irti tällaisesta keskustelusta: https://www.motor-talk.de/forum/dla-dynamik-light-assist-led-macht-auf-autobahn-probleme-hilfe-t5209889.html. Keskustelulangassa käy vastausten perusteella ilmi, että ainakin Saksassa osassa DLA:lla varusteltuja autoja (joissa useimmiten on myös Discover Pro -navigaatiojärjestelmä) DLA on karttapohjan perusteella disabloitu autobaanalla.

Oleellinen lainaus ketjusta:

"Today I did a little experiment to check whether my problem is really caused by the navigation device. So I pressed the off switch for a long time until the navigation system rebooted. On the autobahn and in the individual program, it then turned on the right headlight, even with oncoming traffic and vehicles in front. For a short time he had no GPS data and so the vehicle did not know that it was on the highway. When the navigation system was ready again, the system reverted to the old behavior (more on-off high beam assistant). Those with the same problem can give it a try."

"Complaint with Dynamic Light Assist

The customer's statement may be that when driving on a motorway, the driving beam assistant does not work. The driving beam is switched off completely and then switched on again. The customer's complaint can be understood.

Technical background

When driving on the motorway, the driving beam is switched on and off regardless of speed. There is no dynamic regulation. The information that the vehicle is on the motorway is made available via the map material of the built-in navigation system. If the vehicle leaves the motorway, it is dynamically regulated again.
"

Omien päätelmieni mukaan nykyisessä autossa on siis jossain kohtaa bittiavaruutta jäänyt Saksan autobaanamoodi päälle, joka estää kytkee varjostuksen pois päältä moottoriteillä ilmeisesti häikäisymahdollisuuden estämiseksi. Maahantuoja ei tiennyt tästä mitään eikä muutenkaan tuntunut osaavan auttaa asiassa. En näe mitään syytä, miksei DLA voisi toimia Suomessa myös moottoriteillä oikein, jos se on toiminut edellisessä autossanikin oikein.
#6
Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 07.01.21 - klo:10:57
Kysellään faktaa, että mitäs pinnan alla piileviä eroja 2016 Passatissa on Comfortline ja Highline varustetasojen välillä?

https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11630218

Tuohan on muuten näppärä paketti nahkaistuimineen, enkä autoa vähemmän tuntevana äkkiseltään erottaisi Highlinestä, mutta puuttuuko tuosta jotain pikkuhienouksia vrt. Highlineen?

Omaan silmään vaikuttaisi tuontiautolta, sitä komppaa myös suomalaisen rekisteritunnuksen puuttuminen ilmoituksesta, joka siis tarkoittaa ettei ole suoraan verrattavissa suomalaiseen comfort- ja highline -varustelutasoon. Autoliikkeet nyt vain valitettevasti tuntuvat ilmoittavan autojensa tietoja väärin todella usein. Tosiaan suomi-comfortlinessä ei ole kiiltäviä listoja ovien alareunoissa/puskureissa, ja käsittääkseni comfortlineen ei ole voinut Suomessa valita näitä heijastinumpioisia LEDejä. (vakiona siis halogeenivalot, tai lisävarusteena dynaamiset LEDit)
#7
ID.4 / Vs: ID.4
29.11.20 - klo:23:17
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 29.11.20 - klo:10:56
Sähköauton skateboard-alusta korottaa autoa. Siksi mm ID.3 on selvästi Golfia korkeampi. Toki skateboardilla voi tehdä normaalinkorkuisen auton asiallisella pääntilalla laittamalla takapenkin matalalle ja käyttämällä lasikattoa Model 3 tyyliin. Normaaliin istuma-asentoon vaaditaan lisää korkeutta.
Tämän huomioiden ID.4:n korkeus on hyvin kohtuullinen, esim Tiguan on selvästi korkeampi kuin ID.4.

Itselleni ihanne olisi ID.3 farmarina ID.4:n alustalla (kantavuus, kattokuorma, vetokyky ja maavara). Mutta lopulta toimintamatkaero saattaisi jäädä muutamaan prosenttiin, onko sitten enää väliä.

Kuitenkin Tesla Model S ollut kohta markkinoilla 10 vuotta ja siitä joku mukaillut jo farmariversionkin. Luulisi että ihan perinteisen muotoisen, mallisen ja näköisen farmarin pystyy sähköautoalustallakin toteuttamaan, jos Tesla on pystynyt jo niin kauan sitten.
#8
ID.4 / Vs: ID.4
28.11.20 - klo:20:59
Eihän tämä nyt ihan hirveän näköinen laitos ole, mutta jotenkin huvittavaa että kaikkialla valitetaan toimintasäteen pienuudesta, mutta silti kaikki autovalmistajat puskevat näitä perkeleen SUVeja pihalle. Josko sitä sadan vuoden päästä nähtäisi ihan aito ja oikea farmarimallinen sähköauto, jossa ilmanvastuskerroin ei ole luokkaa Saturnus.
#9
Tämän ketjun nähtyäni vilkaisin ihan piruuttani oman 2.0 TSI:n keulaan usvaisella +4 kelillä ja samanhenkistä höyryämistä olin havaitsevani nimenomaan apukuskin puoleiselta puolelta maskin takaa. Omalla kohdallani höyryäminen ei kuitenkaan ollut yhtä runsasta, ja panin myös merkille ettei höyry haissut makealle. Myös paisuntasäiliön nestepinta näyttää laskeneen n. 2 kuukauden takaisesta tarkistuksesta, mutta läikkiä en ole auton alla havainnut. Täytynee itsekin seurailla tilannetta.
#10
Lainaus käyttäjältä: jukkab8 - 25.10.20 - klo:08:38
Nyt lähtee nastat kiertoon ja tilalle 215/55 17 Nokian R3 kitkat. Onko kukaan pongannut hyviä tarjouksia verkosta em. renkaasta. Saan laitettua vanteille kaverin pajalla, joten extra hintaa netistä tilattujen renkaiden vaihdosta ei tule.

Itse tilasin viikko sitten keskiviikkona 225/55/17 R3:t renkaatvaihtoon.fi -sivustolta. Toimitus tapahtui asennusliikkeeseen täällä Suomessa ja olivat perillä maanantaina, tänään asennutin vanteille. Nyt sitten vain odottelemaan, milloin nämä etelän helle-/vesiliirtokelit loppuvat, että kehtaa vaihtaa noi kitkat alle. Ja samalla saa nähdä, onko viimeiset kitkat ikinä.
#11
Lainaus käyttäjältä: Allroadi - 16.08.20 - klo:15:23
Suomi-TDI alltrack vaihtui tuossa juhannuksen jälkeen saksa-TSI alltrackiin. Molemmissa autoissa lisävarusteena DLA, joka suomivehkeessä toimi niin kuin voisi olettaa, eli varjosti mallikkaasti valonlähteitä kaikissa tilanteissa yli 60km/h nopeudessa.

Nyt kuitenkin iltojen pimennyttyä, huomasin motarilla tämän uuden (molemmat autot siis MY2016) DLA:n toimivan selvästi vajaavaisemmin; mm. laskee oikeanpuoleista keilaa aina kun vastaan tulee auto. (vrt. kaiketi oikeaoppiseen toimintaan edellisessä autossa, joka ei muuttanut pientareen puoleista valokeilaa ellei siellä ilmennyt valonlähdettä) Muutenkin näyttäisi pudottavan pitkiä kokonaan pois pelistä (eli sininen symboli katoaa digimittaristosta) huomattavasti herkemmin.

Voiko siis olla että Dynamic Light Assistia on eri tasoisia, vai onko uudessa kulkineessa jotain vikaa? Ja onkohan tälle tehtävissä jotain sopeutusta tjsp, joka voisi korjata tilanteen?

Tämä asia on vielä volkkarilla käsittelyssä ja ainakaan vielä minkäänlaista vikaa ei ole paikannettu. Tässä on keskustelu saksaksi aiheesta: https://www.motor-talk.de/forum/dla-dynamik-light-assist-led-macht-auf-autobahn-probleme-hilfe-t5209889.html

Elikä siis jostain syystä X vaikuttaisi olevan niin, että ainakin Discover Pro:lla ja tuulilasikameralla (+tietysti DLA) varustetut, Saksaan ensirekisteröidyt autot ohjelmoidaan DLA:n osalta niin, että kun navin mukaan ajetaan moottori-/moottoriliikennetiellä, (mm. autobaana) joka on navissa merkitty sinisellä viivalla normaalin keltaisen värityksen sijaan, DLA asetetaan huomattavasti herkemmäksi. Tämä tarkoittaa siis täällä Suomessakin ajettaessa sitä, että mikä vain valonlähde moottoritiellä saa pitkät valot sammumaan kokonaan, vaikka tilaa käyttää DLA:n varjostusta olisi riittävästi.

Asiasta ei mielestäni ole kiistämistä, sillä DLA toimii täysin normaalisti maantiellä, sekä myös moottoritiellä jos navin buuttaa ajon aikana, jonka johdosta DLA hävittää karttatiedot noin puoleksi minuutiksi. Nyt täytyisi siis vain selvittää, mistä löytyy järjestelmästä se bitti, joka estää DLA:n normaalin varjostustoiminnan moottoritiellä, koska tällaista ominaisuutta ei Suomi-Passatissani ollut, vaan siinä DLA toimi aina ja kaikissa tilanteissa samalla tavalla.
#12
Jos valokytkimen kanssa temppuilu välillä ei haittaa, voit kääntää kytkimen parkeille siksi aikaa kun peset tuulilasia. Tällöin ajovalopesurit eivät aktivoidu milloinkaan.
#13
Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 18.08.20 - klo:21:15
Onko nykyautossa staattiset vai kääntyvät/dynaamiset ledit? Jos siinä on staattiset niin DLA:ta siinä tuskin voi olla.

Samalla kanavalla löytyy aikaisempi keskustelu "Miten tunnistaa eri LED-valot autoliikkeessä" jos valovariaatiot askarruttavat.

Voi olla että muistan ihan väärin, mutta jotenkin semmoinen tutina että joissakin vuosimalleissa on ollut tarjolla sekä Light Assist että Dynamic Light Assist.

En muista itse törmänneeni perusmuotoiseen Light Assistilliseen Passattiin, mutta molemmissa autoissa siis DLA (dynamic light assist) sekä "kaksisilmäiset" projektoriledit. Saksan vehkeen DLA näyttäisi toimivan paremmin maantiellä, kuin moottoritiellä, joskin maantielläkin se vaikuttaisi tarpeettomasti laskevan oikeanpuoleista valokeilaa silloin kun ei tarvitse.
#14
Suomi-TDI alltrack vaihtui tuossa juhannuksen jälkeen saksa-TSI alltrackiin. Molemmissa autoissa lisävarusteena DLA, joka suomivehkeessä toimi niin kuin voisi olettaa, eli varjosti mallikkaasti valonlähteitä kaikissa tilanteissa yli 60km/h nopeudessa.

Nyt kuitenkin iltojen pimennyttyä, huomasin motarilla tämän uuden (molemmat autot siis MY2016) DLA:n toimivan selvästi vajaavaisemmin; mm. laskee oikeanpuoleista keilaa aina kun vastaan tulee auto. (vrt. kaiketi oikeaoppiseen toimintaan edellisessä autossa, joka ei muuttanut pientareen puoleista valokeilaa ellei siellä ilmennyt valonlähdettä) Muutenkin näyttäisi pudottavan pitkiä kokonaan pois pelistä (eli sininen symboli katoaa digimittaristosta) huomattavasti herkemmin.

Voiko siis olla että Dynamic Light Assistia on eri tasoisia, vai onko uudessa kulkineessa jotain vikaa? Ja onkohan tälle tehtävissä jotain sopeutusta tjsp, joka voisi korjata tilanteen?
#15
Passat B8 (14-) / Vs: B8 alustan kolahdus
17.07.20 - klo:19:49
Täällä ollut myös samaa vikaa kolmessa eri 2015-2016 vuosien TDI, TSI ja 4-motion Passateissa, mittarilukemat olleet 53tkm - 156tkm jolla ei ole ollut vaikutusta äänen syntymiseen.
#16
Tuossa pohjoisessa kun kävin ja erehdyin maantiellä ajamaan loskapatjan päällä, kuului rengaskotelomelun lisäksi myös arviolta keskikonsolin takaa auton pohjasta outo kilinä/helinä. Tämä siis silloinkin, kun renkaat olivat suorassa. En keksi millä logiikalla sinne voisi millään osua tuossa tilanteessa mikään, mutta kaveri arveli kardaanin tukilaakerin olevan juuri siinä kohtaa, josta ääni tuli. Onko siis mahdollista että sieltä päin on antautumassa nyt jokin?

Auto on siis 2016 140kW DSG Alltrack, ajettu 145tkm.
#17
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
25.09.19 - klo:13:45
En tiedä onko tästä ollut vielä juttua missään, mutta E-Golffin hinta näyttäisi romahtaneen vastikään. Ainakin itse muistelisin, että vielä hetki sitten oli hinnat-alkaen reilusti neljänkympin yli. Hauska katsoa nettiautossa kalleinta E-Golffia (vm 2018) josta pyydetään liki 10000â,¬ enemmän kuin uudesta vastaavasta, 2020 mallista.

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/syyskuu/Golf-nro-147-WLTP.pdf
#18
Olenko ollut väärässä luulossa, ettei näinkin uuden auton lasit voi enää huurtua?

Tilanne siis tämä: männäviikolla vaihdoin vajaavetoisen erittäin hyvin palvelleen 2015 B8 Variant Passatin 2016 mallin Alltrackiin. Vanha auto jäi Jyväskylään, josta otin kuivasta hallista ajoon Alltrackin. Kotimatkalla etelään huomasin, että ilmastoinnin ollessa automaatilla, tuulilasi huurtuu noin viidessä minuutissa, jolloin puhallus on pakko kääntää manuaalisesti tuulilasille. Auto on luonnollisesti sisältä näennäisesti kuiva ja raitisilmasuodatin on vaihdettu n. 1000 km sitten tämän vuoden puolella. Tällaista vikaa ei ilmennyt lainkaan vanhassa autossani. Mikä avuksi?
#19
Lainaus käyttäjältä: akk - 09.03.18 - klo:17:02
No, ei minulla ole ollut ennen radion kanssa ongelmia, mutta nyt on ainakin radio Novan kuuntelu alkanut temppuilemaan. Välillä ääni vaimenee hiljaiselle joksikin ajaksi, sitten taas palaa normaalitasolle. Tietääkseni ei ole kyse navin liikennetiedoituksista tms. Automaattista voluumiakin (GALA) säädin, muttei vaikutusta. Omituista. Auto on valmistettu v. -15 lopulla, ja radiona media composition (navilla)

Täällä sama vika nimenomaan Radio Novan kanssa. Autona -17 Golf facelift.
#20
Golf VII (12-) / Vs: Golf facelift 2017
12.02.18 - klo:20:31
Palaako kellään facelifti-seiskassa päiväajovalojen kanssa takavalot? Luulin tänään saaneeni tarpeekseni takavalojen palamattomuudesta ja vein sitten VAG-asiantuntijatutulleni.

Puolisen tuntia tämä veivasi vagcomin kanssa kuskin jalkatilassa mutta auto ei yksinkertaisesti totellut. Tästä tuohtuneena soittelin sitten läpi parit marmoritiskit PK-seudulta ja sieltä sanoivat samaa: tällä hekellä autoa ei yksinkertaisesti voi koodata.

Onko muilla siis kokemuksia asian tiimoilta?
#21
Edellisessä 2015 HB Golffissa oli sama ongelma. Vaihdoin kuukausi sitten 2017 Varianttiin ja sama, vaihdekepin takana sijaitseva USB-pistole rupesi kummasti lataamaan Galaxy S6:sta erittäin tehokkaasti. Liekö viallinen vanhoissa mk7.0 malleissa
#22
Hei,

Audi A7 C7 (vm2011) tarvitsisi koodata takavalot päälle aina DRL:ien kanssa, ettei perä olisi missään kohtaan pimeänä niin kauan kun valot palaa. Koodaaja mielellään pääkaupunkiseudulta. Ottaisitko yhteyttä yksityisviestillä/spostilla, niin sovitaan korvauksesta ja ajankohdasta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy