Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 27.07.21 - klo:19:39
Täytyypä laitella melkeen viestejä menemään viripajoille ja kysellä aiheesta, koska nuo paukkeet sun muut on itselle se isoin osa kyseisen auton ostossa. Se vaan tuo ihan erilaisen ajofiiliksen ainakin omalla kohdalla.

Kiitos Petelle avusta! :)

No problem! Kysäisepä tuota ainakin sellaisesta paikasta kuin JT-Carfix Oy. Toimivat Helsingissä ja ovat tehneet paljon mm. tosi julman tehoisia Audeja. Tuossa paikassa on paljon viriosaamista ja kokemusta VAG-vehkeiden tiimoilta.

Itsellä oli tosiaan RS3 kolme ja puoli vuotta, ja ihan viimeiseen ajoreissuun saakka ne äänet vetivät suupielet korviin. On totisesti surkeaa, että noita on alettu siistimään pois. Sillä kun ei maailmaa pelasteta.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 27.07.21 - klo:20:52
No problem! Kysäisepä tuota ainakin sellaisesta paikasta kuin JT-Carfix Oy. Toimivat Helsingissä ja ovat tehneet paljon mm. tosi julman tehoisia Audeja. Tuossa paikassa on paljon viriosaamista ja kokemusta VAG-vehkeiden tiimoilta.

Itsellä oli tosiaan RS3 kolme ja puoli vuotta, ja ihan viimeiseen ajoreissuun saakka ne äänet vetivät suupielet korviin. On totisesti surkeaa, että noita on alettu siistimään pois. Sillä kun ei maailmaa pelasteta.

Kiitti vinkistä, pistän menee tonne viestiä!

Aina unelmoinu tosta S3:sta ja erityisesti niistä äänistä niin pakkohan semmoset on saada siihen sitten ;D 8)
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Ihan hyvin näyttäisi saavan ääntä kun laittais tommosen Milltekin catbackin ja sitten ottaa sieltä vielä pois keskiäänenvaimentimen:

https://youtu.be/wSV9zh6zWWY

Ei ole ainakaan tossa mainintaa, että autoon olisi tehty joku ohjelmointi
Audi S3 2018 Sedan

Poikarukka

Omat kokemukset pakoputken rassailusta. 3" downpipe toi mureammat äänet. Hyvä. Keskipönttö pois (DP edelleen kiinni)-> järkyttävän kuuloinen (farkuissa kuten cupra ja golf toimii, sport back -korissa ei) ja mölisee matka-ajossa niin hitokseen. Itse laitoin tunnin ajamisen jälkeen välipöntön takaisin. Scorpionin cat-back (keskipöntöllinen ja läpällinen versio, resonated + flaps) perään -> auto ohjaa läppiä, niin yli 120 vauhdissa korvat soi kun läpät pakolla aukeaa auton toimesta (ihan kelvoton matka-ajossa) -> active valve controlleri kiinni ja itse ohjaa läppiä. Matka-ajossa kivat murinat kun läpät kiinni ja kikkaillessa auki tuo kivasti lisää ääntä. Tosin sisälle ei kuulosta yhtä hyvältä kuin ulkopuolella (läpät kiinni todella miellyttävä). Saa pilattua kyllä auton mölinällä. YouTube videot on ulkoa kuvattu. Ihan kiva kun itse ei kuule kuin tasaista mölinää ja pierut vaan kömähtää vaimeasti.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

psssst

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.06.20 - klo:16:34
Eli korkeapainepumpun paininkuppi, joka vastaa nokka-akseliin. Tekee ikävää jälkeä hajotessaan, tiedä sitten onko niitä kellään täällä mennyt tai ollut edes pahasti kulunut.


Tätä olen yrittänyt selvittää. Käsitykseni mukaan ea888 Gen 3:ssa ei olisi laahaavaa painiketta vaan rulla... Pitänee kurkata omasta, jotta saa 100% varmuuden.

M_M

SSP 606 käsittelee kyseistä moottoria ja ainakin sinne on kuvaan piirretty rullaseuraaja korkeapainepumpulle.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.09.21 - klo:11:41
SSP 606 käsittelee kyseistä moottoria ja ainakin sinne on kuvaan piirretty rullaseuraaja korkeapainepumpulle.


Olikos noissa joku juttu että tuo rulla kääntyy poikittain ja sitten alkaa sorvaamaan?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

M_M

Jaa-a, en ole koskaan tuollaiseen törmännyt joten ei se nyt ainakaan hirvittävän yleistä voi olla. En silti sano mahdottomaksikaan, kun en asiaa paremmin tunne.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ram1

Lainaus käyttäjältä: psssst - 15.09.21 - klo:11:37
Tätä olen yrittänyt selvittää. Käsitykseni mukaan ea888 Gen 3:ssa ei olisi laahaavaa painiketta vaan rulla... Pitänee kurkata omasta, jotta saa 100% varmuuden.
Tuota kuppia ei ole tietääkseni ollut kuin hihnakoneissa. Eli periaatteessa mikä tahansa EA888 on rullalla, ja EA113 kupilla. Karkeasti heitettynä. Ja noihin EA113:n saa myös kitin missä tuo vaihtuu rullaksi, jos nyt niin haluaa.

https://www.bar-tek-tuning.com/1-8-und-2-0l-tsi-pumpenstoessel-hochdruckpumpe

https://www.bar-tek-tuning.com/roller-tappet-conversion-kit-high-pressure-pump-2-0-l-ea113
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Haldex

Osaako muut antaa kokemuksia/tietoa liittyen muutamaan ajotilaan tässä faceliftissä :D

Olen yrittänyt selvittää onko auto äänekkäämpi jos ajotilana on Dynamic vs Individual missä kaikki muut asetukset Dynamicilla paitsi ohjaus Comfortilla? Omaan korvaan kuulostaa, että putkesta tulisi enemmän pauketta ja muita ääniä tolla Dynamic ajotilalla vs sitten tolla Individual.

Ainoa syy miksi käyttäisin tota Individualia on juurikin tuo ohjaus, tykkään enemmän siitä, että se olisi vähän kevyempi. Dynamicilla se on omaan makuun liian jäykkä.

Soundaktorin oon koodannut pois käytöstä, joten se ei sekoita tässä kuviota.

Ja manuaalipuolella olen autoa ajanut kun tehnyt tätä vertailua.
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 21.02.23 - klo:20:21
Osaako muut antaa kokemuksia/tietoa liittyen muutamaan ajotilaan tässä faceliftissä :D

Olen yrittänyt selvittää onko auto äänekkäämpi jos ajotilana on Dynamic vs Individual missä kaikki muut asetukset Dynamicilla paitsi ohjaus Comfortilla?

S3:n tiimoilta ei valitettavasti ole tuossa asiassa omakohtaista kokemusta, mutta RS3:n osalta just tuota samaa asiaa on hartaasti väännetty foorumeilla. Joidenkin mukaan Dynamic antaa paremmat äänet kuin Individual samoilla asetuksilla. Testasin itse aikoinaan tuota varsin perusteellisesti sekä paikallaan tyhjäkäynnillä polkemalla että erilaisissa ajotilanteissa, eikä omat korvat löytäneet käytännössä mitään eroa. Jos eroja oli, niin olivat kyllä niin mitättömät, ettei mitään merkitystä.

Itselläkin oli tuo, että tykkäsin pitää ohjauksen Comfortilla ja lisäksi myös perusajossa alustan Comfortilla, voimansiirto ja pakoäänet sitten Dynamicilla. Dynamic-ajomoodia tuli käytettyä ainoastaan tosi hyvällä asfaltilla kunnon mutkatiellä. Jos et oikeasti kuule selvää eroa noiden välillä, niin kivempi on kyllä ajella Individualilla ja kevyemmällä ohjaustuntumalla sitä jokapäiväistä perusajoa. Jos noissa olisi tehtaan puolesta selvä ero, niin kyllähän se pitäisi pystyä kuulemaan selvästi eikä arvuuttelemaan, että olisko vai ei.

Tällä hetkellä alla on Bemari, ja yllättäen löytyy täysin samaa keskustelua senkin suhteen siitä, onko auto äänekkäämpi Sport+:lla kuin Sport Individualilla samoilla asetuksilla. Ja taas kerran en kuule mitään eroa noiden välillä, vaikka kuinka testasin - ja ajan Bemarillakin ohjaus keveämmällä ja jousitus pehmeämmällä. Tosin eipä nämä uudet hiukkassuodattimella varustetut bensa-autot kuulosta juuri yhtään miltään, olipa mikä asetus tahansa. Siinä suhteessa on kyllä tosi ikävä edellisiä autoja.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.02.23 - klo:10:58
S3:n tiimoilta ei valitettavasti ole tuossa asiassa omakohtaista kokemusta, mutta RS3:n osalta just tuota samaa asiaa on hartaasti väännetty foorumeilla. Joidenkin mukaan Dynamic antaa paremmat äänet kuin Individual samoilla asetuksilla. Testasin itse aikoinaan tuota varsin perusteellisesti sekä paikallaan tyhjäkäynnillä polkemalla että erilaisissa ajotilanteissa, eikä omat korvat löytäneet käytännössä mitään eroa. Jos eroja oli, niin olivat kyllä niin mitättömät, ettei mitään merkitystä.

Itselläkin oli tuo, että tykkäsin pitää ohjauksen Comfortilla ja lisäksi myös perusajossa alustan Comfortilla, voimansiirto ja pakoäänet sitten Dynamicilla. Dynamic-ajomoodia tuli käytettyä ainoastaan tosi hyvällä asfaltilla kunnon mutkatiellä. Jos et oikeasti kuule selvää eroa noiden välillä, niin kivempi on kyllä ajella Individualilla ja kevyemmällä ohjaustuntumalla sitä jokapäiväistä perusajoa. Jos noissa olisi tehtaan puolesta selvä ero, niin kyllähän se pitäisi pystyä kuulemaan selvästi eikä arvuuttelemaan, että olisko vai ei.

Tällä hetkellä alla on Bemari, ja yllättäen löytyy täysin samaa keskustelua senkin suhteen siitä, onko auto äänekkäämpi Sport+:lla kuin Sport Individualilla samoilla asetuksilla. Ja taas kerran en kuule mitään eroa noiden välillä, vaikka kuinka testasin - ja ajan Bemarillakin ohjaus keveämmällä ja jousitus pehmeämmällä. Tosin eipä nämä uudet hiukkassuodattimella varustetut bensa-autot kuulosta juuri yhtään miltään, olipa mikä asetus tahansa. Siinä suhteessa on kyllä tosi ikävä edellisiä autoja.

Kiitos Pete jälleen vastauksesta!

Samoilla linjoilla olen sun kanssa. Aika vaikea on kyllä erottaa tuleeko toisesta enemmän ääntä kun toisesta. Välillä tuntuu, että Dynamicilla tulee etenkin alasvaihdoissa enemmän pauketta putkesta kun manuaalisesti vaihtelee.

Täytyy jatkaa enemmän selvitystyötä  ;D

Muistatko millä foorumilla kyseistä asiaa on puitu?

Yritin googletella aiheesta, mutta en löytänyt oikeen mitään asiaan liittyen.
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.02.23 - klo:16:33
Muistatko millä foorumilla kyseistä asiaa on puitu?

Sorry, ei valitettavasti mitään muistikuvaa. Noita kaikkia juttuja tuli kaivettua ristiinrastiin tajunnanvirralla jenkkien, brittien ja saksalaisten foorumeilta. Aina välillä löytyi joku yksittäinen ketju, kun vaan tarpeeksi jaksoi kahlata, mutta työlästähän tuo kaivaminen välillä on!

Välillä tosiaan tuntui, että kylläpäs tuo toinen moodi nyt enemmän papattaa jossain tilanteessa, mutta sitten kun vaihdat toiselle ja ajat vähän aikaa, niin sieltäkin kuuluu samalla tavalla  :) Kun tarpeeksi paljon noita vertaili ja molemmilla moodeilla ajeli, niin omaan korvaan olivat kyllä keskiarvoisesti ihan samankuuloisia. Olisikin itse asiassa ollut kinkkisempi juttu, jos Dynamicin ääni olisi ollut aivan selvästi miehekkäämpi, mutta jatkuvasti kuitenkin ärsyttäisi se raskaampi ohjaus ja ainakin RS3:ssa Suomen surkeilla teillä nypyttävä kovempi alusta-asetus. Onneksi ei ollut, joten se Individual-moodi oli ihan täydellinen!

Nämä on kyllä pirullisia juttuja, kun melkein on jo varma, että tuo toinen on kyllä parempi, ja huomenna se sitten onkin se huonompi  ;D

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.02.23 - klo:18:42
Sorry, ei valitettavasti mitään muistikuvaa. Noita kaikkia juttuja tuli kaivettua ristiinrastiin tajunnanvirralla jenkkien, brittien ja saksalaisten foorumeilta. Aina välillä löytyi joku yksittäinen ketju, kun vaan tarpeeksi jaksoi kahlata, mutta työlästähän tuo kaivaminen välillä on!

Välillä tosiaan tuntui, että kylläpäs tuo toinen moodi nyt enemmän papattaa jossain tilanteessa, mutta sitten kun vaihdat toiselle ja ajat vähän aikaa, niin sieltäkin kuuluu samalla tavalla  :) Kun tarpeeksi paljon noita vertaili ja molemmilla moodeilla ajeli, niin omaan korvaan olivat kyllä keskiarvoisesti ihan samankuuloisia. Olisikin itse asiassa ollut kinkkisempi juttu, jos Dynamicin ääni olisi ollut aivan selvästi miehekkäämpi, mutta jatkuvasti kuitenkin ärsyttäisi se raskaampi ohjaus ja ainakin RS3:ssa Suomen surkeilla teillä nypyttävä kovempi alusta-asetus. Onneksi ei ollut, joten se Individual-moodi oli ihan täydellinen!

Nämä on kyllä pirullisia juttuja, kun melkein on jo varma, että tuo toinen on kyllä parempi, ja huomenna se sitten onkin se huonompi  ;D

Korvien välissä siis vikaa mulla  ;D
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 23.02.23 - klo:09:38
Korvien välissä siis vikaa mulla  ;D

Heh, sieltäkin se ongelma monesti löytyy! On sitä muutamankin kerran miettinyt, että jos vaan ajaisi jollain Toyota Auriksella eikä vähempää autosta välittäisi, niin paljon helpommalla (ja halvemmalla) pääsisi  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy