Golffi käy heikosti akun vaihon jälkeen P1581 P1545 P1554

Aloittaja Tptas, 05.01.24 - klo:17:55

« edellinen - seuraava »

Tptas

Morjes, ei lähteny auto käyntiin ke niin otin siitä akun irti ja laitoin latautumaan. Torstaina laitoin sen takaisin ja auto lähti käyntiin, mutta nytten on moottorin vikavalo ja epc taulussa...

Lukijalla luin niin niin tuli 3 vikakoodia: 17989 throttle actuator basic setting not performed: P1581, 17953 throttle valve controller malfunction P1545, 17962 throttle actuator J338 conditions for basic settings not met P1554. Menee myös limp moodiin

Vw golf mk4 vm 2006 1.6 bensakone
Uusi kaasuläppäkotelo on asennettu liikkeessä pari vuotta takaperin

Onko ideoita että mitä pitäisi tehdä?

Jultsu

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Throttle_Body_Alignment_(TBA)

tuossa ohjeet, saattaa tosin olla että näin vanha sopeuttaa itsekin itsensä kunhan sillä ajelee hetken aikaa nurkissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Sopeutuksia vailla kuten Jultsu mainitsi. Basic Settings > MVB 60 tässä koneessa. Ja on muuten sitten tarkka tuosta akun jännitteestä, se on oltava yli 11.5v, ei sopeudu 11.4v. Ja lämmöt oltava yli +5c koneessa.

Jännä sinänsä tuo sun 06 BCB; mulla tekee 02 AZD tuota samaa jos antaa olla yli viikon akuttomana. Sitten taasen 04 BCB makasi tajuttomana 6 vuotta ja ei mitään ongelmia. Ei tarvinnut sopeutella ( ei kaasuläppää tai egrrää). 03 BCB makasi 4 vuotta, ei ongelmia. 09/06 BCB makasi 2kk akuttomana - ei ongelmia.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Tptas

#3
Sopeutusta tuli kokeiltua tänää mutta ei sopeudu vissiin johtuu tuosta akusta jos se nuin tarkka siitä on.. kävin uuden hakemasa ja pittää huomenna kokkeilla sillä tuota sopeutusta.

Edit: Vai johtuisiko se sopeutumattosuus tuosta lämpötilasta kun kylmällä koneella kokkeilin sopeuttaa?

mruotz

Vaatii vähintään 11.5v ja +5c lämmöt koneessa ennen kuin antaa sopeuttaa.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Anna moottorin käydä niin kauan, että lämpömittarin neula lähtee hieman liikkeelle. Samalla akku saa virtaa ja jännite pysyy sopeutuksen ajan riittävän korkealla.

Golf IV

Lainaus käyttäjältä: Tptas - 05.01.24 - klo:21:12Sopeutusta tuli kokeiltua tänää mutta ei sopeudu vissiin johtuu tuosta akusta jos se nuin tarkka siitä on.. kävin uuden hakemasa ja pittää huomenna kokkeilla sillä tuota sopeutusta.

Edit: Vai johtuisiko se sopeutumattosuus tuosta lämpötilasta kun kylmällä koneella kokkeilin sopeuttaa?


Mulla eilen kävi samat. Toissapäivänä akku ei inahtanukkaa kun starttasi autoa mutta parin tunnin lämmityksen jälkeen starttasi käyntiin. Epc valo tauluun ja kierrokset Max 3200 eikä vedä ollenkaa meinaa hyytyä mäkeen jo 1 vaihteella.Tyhjäkäynnillä humputtaa. Kaasuläppä kotelo puhdistettu ja egr on poistettu käytöstä jo aikaisemman omistajan toimesta. Samat vikakoodit antaa kuin sinulla.

Tptas

Lainaus käyttäjältä: Golf IV - 07.01.24 - klo:09:44Mulla eilen kävi samat. Toissapäivänä akku ei inahtanukkaa kun starttasi autoa mutta parin tunnin lämmityksen jälkeen starttasi käyntiin. Epc valo tauluun ja kierrokset Max 3200 eikä vedä ollenkaa meinaa hyytyä mäkeen jo 1 vaihteella.Tyhjäkäynnillä humputtaa. Kaasuläppä kotelo puhdistettu ja egr on poistettu käytöstä jo aikaisemman omistajan toimesta. Samat vikakoodit antaa kuin sinulla.
Justiisa samaa oli eli ei kierrokset nouse yli 3000 eikä oo tehoja. Pari vuott a takaperin on myös se egr vaihettu. Ei sopeudu kaasuläppä vaikka uudesa akussa pitäisi olla tarpeeksi jänöjä ja jähytysnesteen lämmöt oli n. 60 astetta kun koitin sopeuttaa. Ja vikakoodit nollasin ensin ja käytin virtoja poisa ja takasi päälle. Pittää tänää kattoa johdot ja sulakkeet että jos ois niistä kiinni? Tiiäppä tuota. Tänään ilmeni myös throttle body malfunction että pitääkö se uusi ostaa?

mruotz

Tarkista sulakkeet: 29, 34, 43 > jos ehjät ja antaa malfunction koodia > kotelo vaihtoon. Jos vaihdat koteloa niin osta suoraan alkup.laatuinen ja unohda ne tarvikeboksit.



Miten tuo EGR poistettu? Koodaamalla ECU ja laipattu EGR vai pelkästään blokattu EGR laipalla?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Tptas

Tuo egr on liikkessä vaihettu, että en siitä enempää tiiä kaippa ne on ecuun sen koodannu kuvittelisin ainaki. Mutta pittääpä kattoa nuo sulakkeet. Kiitti nuista niiten numeroista

mruotz

Jos se pakosarjan katin kenno on sulaneena siinä pöntössä niin se myös aiheuttaa sen että kiekat ei nouse yli 3-3.5krpm. Tukos aiheuttaa myös imusarjan paine koodia. Myös pakosarja hehkuu punaisena.

Ainoa tapa selvittää kennon kunto on ottaa alapäästä 4 mutteria irti ja kurkkaa kennoon alapuolelta.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Golf IV

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 07.01.24 - klo:12:17Tarkista sulakkeet: 29, 34, 43 > jos ehjät ja antaa malfunction koodia > kotelo vaihtoon. Jos vaihdat koteloa niin osta suoraan alkup.laatuinen ja unohda ne tarvikeboksit.



Miten tuo EGR poistettu? Koodaamalla ECU ja laipattu EGR vai pelkästään blokattu EGR laipalla?

Mulla tuo egr on poistettu käytöstä edellisen omistajan toimesta. Eilen irrottaessa huomasin kun oli myös umpilaippa laitettu egr putken päähän. Varmaan myös ohjelmoitu pois kun on hyvin toiminut ennen tätä epc valoa ja teho alennuksia. Sulakkeet käyty läpi ja kotelot putsattu. Kaasuapainaessa kaasuläppä ei aukea ollenkaan. Mutta kaasuläpänkotelolle annettiin akusta erikseen virtaa ns rattaiden luona oleviin napoihin ja kaasuläppä aukesi. Joten onko vika kaasuläpän virtapiirissä vaiko jossain softassa/sähköissä.

mruotz

Jos sulakkeet on ehjät (100 varmasti tarkistettu) ja ei toimi toisellakaan kotelolla niin sitten katseet johdotuksiin, eli pääsee johtotehtäviin.

Tässäpä PINnit

Kaasuläppäkotelon:
PIN 1 (LI/WS) >> ECU PIN 92
PIN 2 (LI/RO) >> ECU PIN 83
PIN 3 (LI) >> ECU PIN 117
PIN 4 (LI/GE) >> ECU PIN 84
PIN 5 (LI/WS) >> ECU PIN 118
PIN 6 (WS) >> ECU PIN 91

LI = purple
WS = white
RO = red
GE = yellow
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Tptas

#13
Sulakkeet oli ehjät ja koitin uutta koteloa eikä antanut sopeuttaa sitäkään... Jotakin helisi siellä vanhan kotelon sisällä kun otin sen pois?

Onkos nuista ecun ja kotelon pinneistä kaaviota/kuvaa, että miten päin ne on?

mruotz

ECUN T121 PIN kaapelissa on merkinnät noista numeroista. Eli siitä piippaamaan sitten linjaa läpi kotelolle.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Tptas

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 08.01.24 - klo:12:22ECUN T121 PIN kaapelissa on merkinnät noista numeroista. Eli siitä piippaamaan sitten linjaa läpi kotelolle.

Jees kiitti, häätyy lähtä piippailee

Golf IV

Lainaus käyttäjältä: Tptas - 08.01.24 - klo:13:22Jees kiitti, häätyy lähtä piippailee

Onko löytynyt vikaa vielä? Itelle vasta tuo kotelo tulossa...

Tptas

Lainaus käyttäjältä: Golf IV - 11.01.24 - klo:16:52Onko löytynyt vikaa vielä? Itelle vasta tuo kotelo tulossa...
Johot oli ok... Auto meni korjaamolle ei enää omat taidot riitä tämän kansa. Kokeilivat sielläkin toista kaasuläppäkoteloa eikä soppeuttanut sitäkään. Ecua vissiin epäilevät seuraavaksi

Jultsu

Ross-techin sivuilta:

LainaaThere are certain test conditions that must be met before doing a TBA:
No DTC's in the Engine Controller
Battery voltage at least 11.5 V
Throttle must be at idling position (keep your foot off the gas pedal)
Throttle body part must not be dirty (carbonized).
Coolant temperature must be between 5 and 95C
If fault codes were cleared cycle the ignition off and back on prior to running Basic Settings.

Oliko moottorinohjaimella vielä tuo "throttle valve controller malfunction" vikakoodi muistissa? Jos kyllä niin sehän estää tuon sopeuttamisen. Lähteekö se pois nollauksen jälkeen vai tuleeko heti takaisin? Jos tulee takaisin niin silloin on jokin vika, joko itse läppäkotelossa tai sen johdotuksissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Lainaus käyttäjältä: Tptas - 22.01.24 - klo:08:34Johot oli ok... Auto meni korjaamolle ei enää omat taidot riitä tämän kansa. Kokeilivat sielläkin toista kaasuläppäkoteloa eikä soppeuttanut sitäkään. Ecua vissiin epäilevät seuraavaksi

Eli kaikki johdot piipattu sieltä ECU:n liittimeltä kaasuläppäkotelon liittimelle ja toimi ok? Ja kun laitat virrat päälle niin kotelo surisee 2-3sek?

Näissä on äärimmäisen harvoin ECU vikoja, toki mahdollista mutta kuitenkin kuulostaa erikoiselta..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Juzu84

Akun irroituksen ja asennuksen jälkeen 30 sek virrat päällä ennen starttia.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Poel1

Lainaus käyttäjältä: Tptas - 22.01.24 - klo:08:34Johot oli ok... Auto meni korjaamolle ei enää omat taidot riitä tämän kansa. Kokeilivat sielläkin toista kaasuläppäkoteloa eikä soppeuttanut sitäkään. Ecua vissiin epäilevät seuraavaksi

Keksivätkö korjaamolla mitään? Itellä golffissa samat koodit ja oireet ja tahtoo keinot loppua...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy