TMC:n aktivointi?

Aloittaja jugih, 30.12.23 - klo:13:05

« edellinen - seuraava »

Passat19

Minäkin laitoin kahteen otteeseen viestiä Be-Mobilelle, mutta ei mitään vastausta. Uskottava se on kun kahdesta eri lähteestä tullut nyt sama vastaus. RDS-TMC ei voi kenelläkään toimia Suomessa, riippumatta siitä minkä merkkisellä autolla ajaa. Tuskin on olemassa toista RDS-TMC palvelun tuottajaa Suomeen.

Tää on just tätä... kun palvelu lanseerataan niin siitä tiedotetaan isosti ja kerrotaan että palvelu toimii auton koko elinkaaren ajan > saadaan mahdollisimman paljon ostajia. kun palvelu lopetetaan niin siitä ei hiiskuta sanaakaan ulospäin. eihän se meidän kuluttajien ja autoilijoiden ongelma ole jos Be-Mobile lopettaa palvelun. VW:n olisi pitänyt tehdä sopimus toisen tuottajan kanssa ja jatkaa liikennetiedotteiden lähettämistä autoihin.

Taidan tehdä reklamaation että autoni on rikki ja se pitää korjata mahdollisimman pian  ;D
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Daatta

Tulihan selvyys asiaan, on vissiin niin marginaalinen palvelu ettei tuosta mitään tiedotuskampanjaa ole tehty.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.01.24 - klo:11:11on vissiin niin marginaalinen palvelu ettei tuosta mitään tiedotuskampanjaa ole tehty

Tilastokeskuksen mukaan Suomen henkilöautokanta (bensiini ja diesel) vuonna 2023 oli n. 2.5 miljoonaa. Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta eli vuoden 2010 auto. Jos oletetaan että tästä määrästä esim. 10% on autoja, jotka käyttävät RDS+Navigaatio ominaisuutta niin luku on 250 tuhatta autoa.

Yllä oleva laskelma 250 tuhatta autoa on täysin hypoteettinen eikä perustu tilastotietoon.

Palvelu kuitenkin on tavoittanut autoilijat joilla on autoissaan RDS+Navigaatio ominaisuus (+TMC viestien purku). Onko luku marginaali, sen voi jokainen itse päättää.

Aikoinaan RDS-TMC palvelu lanseerattiin nimenomaan sen helppouden ja tavoitettavuuden vuoksi. Ei vaadi aktivointia, ei internet yhteyttä, ei sopimuksia. Ideana oli tavoittaa miljoonat autoilijat ja välittää ajantasaista tietoa niin ruuhkista, tietöistä, onnettomuuksista, kelivaihteluista kuin Lapin teillä liikkuvista poroistakin.

Lähde: Tilastokeskus ja Trafi
- https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokanta_kayttovoimittain/henkiloautokanta_kayttovoimittain
- https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokannan_ikatilastoja/henkiloautokannan_ikakehitys
- https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ajoneuvokannan-tilastot?toggle=Merkit%20ja%20mallit%20ajoneuvoluokittain
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Daatta

Näin se menee. Tuollainen moneen kertaan ulkoistettu palvelu on helppo lopettaa, kun kukaan ei oikein edes tiedä mikä taho palvelua tuottaa milloinkin.

Toinen asia on sitten noiden staattisilla kartoilla olevien navigaattoreiden karttapäivitykset, mitkä ovat laahanneet koko ajan perässä. Ex. Cuprassa ne oli vielä lukittu olemattoman map caren taakse, mitä ei ollut jälkikäteen mahdollista ostaa. Eli pelataanko sen päälle, että kaikki käyttävät kännykän navigaattoria joka tapauksessa niin ei tarvitse noita ylläpitää.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

juubatuuba

Nyt voin päivittää tilanteen myös oman kulkineen osalta, kun vihdoin auto ja minä ollaan yhtä aikaa samassa paikassa. Siis vm 2020, virallisia kanavia pitkin uutena tilattu juuri ennen kuin VW lopetti e-Golfien valmistamisen. Discovery Media MIB 2.5, SW 2110. TMC ei enää toimi (kuten ei aiempien viestien perusteella pitäisikään) eikä koko TMC-logoa ole enää missään.

Virheellinen raportointini johtui siitä, että reitille oli jäänyt aikaperustainen merkintä tietyöstä, mutta sekin on nyt poistunut. Datayhteyttä autossa ei ole, joten sitä kautta mitään ilmoituksia ei ole voinut tulla.

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.01.24 - klo:15:03Toinen asia on sitten noiden staattisilla kartoilla olevien navigaattoreiden karttapäivitykset, mitkä ovat laahanneet koko ajan perässä. Ex. Cuprassa ne oli vielä lukittu olemattoman map caren taakse, mitä ei ollut jälkikäteen mahdollista ostaa. Eli pelataanko sen päälle, että kaikki käyttävät kännykän navigaattoria joka tapauksessa niin ei tarvitse noita ylläpitää.

Jep, staattisilla kartoilla (HDD tai SD) olevat OEM-navigaattorit eivät ikinä ole ajantasalla. Ne laahaa aina perässä enkä ikinä ole ymmärtänyt ja hyväksynyt tätä toimintatapaa. Suunnitellaan hyviä isoilla näytöillä olevia tietoviihdejärjestelmiä, jotka integroituvat saumattomasti auton muuhun järjestelmään täydellisesti (mm. rattinapit, mittaristo, tutkat, jne.). Sitten laitetaan laitteeseen staattiset kartat, jotka ovat vanhentuneet jo puolen vuoden päästä auton oston jälkeen. Uusia julkaisuja tulee/jos tulee kerran tai pari vuodessa ja tämäkin "uusin julkaisu" on aina jo vanhentunutta koska itse julkaisu ottaa oman aikansa testauksineen etc. Eli, uusinkin saatavilla oleva julkaisu saattaa pahimmillaan olla jo n. 6kk takainen versio mitä tulee itse kartastoon, tiestöön ja dataan.

AA/CarPlay on todella hyvä keksintö mutta sen käytettävyys vs. OEM-navigointi ei ole samaa tasoa. Automaattinen zoomaus, skaalaus, äänirouttaus, tiedotus ja integrointi auton muihin järjestelmiin ei ole lähellekään samaa tasoa - valitettavasti. Yksikään autonvalmistaja ei ole toteuttanut ja integroinut AA/CarPlay toiminnallisuutta siten kuin omaa OEM-laitteistoansa.

RDS-TMC liikennetiedotteet on/oli toteutettu ja integroitu erinomaisesti auton omaan navigaatio järjestelmään sekä lisäksi liikenne-valikkoon, josta näki kaikki tiedotteet yhdellä silmäyksellä. Tätä samaa toiminnallisuutta ei löydy yhdestäkään mobiili-sovelluksesta. Jos mobiili-sovelluksesta löytyy edes jotain "liikennetietoa" niin sen informatiivisuus, integointi ja käyttäjäystävällisyys ei ole samaa tasoa.

Käytän itse myös AA - AAWireless - Sovellus setuppia. Toimii hyvin, tarkoitan että itse toiminnossa ei ole mitään valittamista. Puhelin yhdistyy langattomasti aina Android Autoon moitteetta ja kaikki puhelimen AA-sovellukset ovat käytettävissa auton näytöltä, mm. gmaps, waze, amigo, tomtom go, spotify, bookbeat. Näistä yksikään ei oikein anna tietoa liikennetiedotteista eli ts. eivät hae tietoja fintrafficin (digitraffic) ylläpitämästä ajantasaisesta rajapinnasta, joka on Suomen liikennetiedottamisessa käytettävä paikannuspisteistö. Odotin ja oletin että GMaps ja Waze olisivat näyttäneet liikennetiedotteita kartalla mutta eivät kyllä näytä, ainakaan näiltä huudeilta jossa sovelluksia olen testaillut.

Toisaalta, jos RDS-TMC liikennetiedotteista vastaava palvelun tarjoaja jakaa vanhaa ja väärää tietoa niin siitäkin aiheutuu ongelma vaikkakin olisi täydellisesti integroitu auton OEM-järjestelmään. Pääsääntöisesti tieto kuitenkin tulee/pitäisi tulla Suomen liikennetiedottamisessa käytettävän paikannuspisteistön ja rajapinnan kautta niin lähtökohtaisesti tieto on aina oikeaa ja ajantasaista.

Oletettavasti (oman kokemuksen mukaan) esim. Waze ja GMaps eivät käytä Suomen liikennetiedottamisessa käytettävää paikannuspisteistöä eli julkista rajapintaa liikennetiedotteiden jakamiseen omien sovellustensa kautta. Tästä en 100% mene takuuseen, pitää testata enemmän ja todeta sitten onko näin.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ZimKork

#36
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 20.01.24 - klo:11:57Yksikään autonvalmistaja ei ole toteuttanut ja integroinut AA/CarPlay toiminnallisuutta siten kuin omaa OEM-laitteistoansa.

Niin, eikös AA/CarPlay ole nimenomaan Googlen ja Applen sovellukset, ei niihin autovalmistaja mitään muutoksia tee. Käyttäjälle jää vain se valinta minkä valmistajan sovellusta haluaa käyttää, autonvalmistajan, Googlen vai Applen. Nämä Googlen ja Applen sovellukset pyörivät puhelimessa, ne vain syöttävät yksinkertaistetun käyttöliittymän auton ruudulle. Vanhemmissa Androideissa toiminto peräti vaati erillisen Android Auto sovelluksen käyttöä, nykyisissä versioissa autopeilaus kuuluu käyttöjärjestelmään. Android Automotive on sitten eri juttu, se on se autossa pyörivä Android jota esim uudet Volvot käyttävät.

Passat19

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 21.01.24 - klo:08:46Niin, eikös AA/CarPlay ole nimenomaan Googlen ja Applen sovellukset, ei niihin autovalmistaja mitään muutoksia tee

Juu tietenkin, ei tässä sitä haettu. Kaikki softat toimii tietenkin puhelimessa ja AA/CarPlay yhteydellä saadaan yhteensopivat sovellukset toimimaan auton infotainmentissa. Auton valmistaja toteuttaa autoon AA/CarPlay integraatioon ja tähän valmistaja voi itse vaikuttaa.
- langallinen/langaton
- auton/puhelimen GPS
- ratin nappulat
- opasteet: mittari/infotainment
- infotainment näytön jako: full/window/custom
- ääniohjaus, jne.

Ihan samalla tavalla kuin toteuttaa omankin OEM-laitteistonsa. Omaa laitetta tietenkin halutaan myydä mahdollisimman paljon, eikä laiteta paukkuja/ylimääräistä rahaa ns. AA/CarPlay integraatio kehitykseen.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy