Passat 3b2 lämpömittari ongelma

Aloittaja aippaa, 01.11.21 - klo:12:08

« edellinen - seuraava »

aippaa

Passat 1.8 20v, vm 2000

Olisiko täällä kellään vinkkiä missä vika voisi olla. Lämpömittari toiminut ongelmitta mutta yhtäkkiä lopetti toiminnan. Auton kun laittaa käyntiin niin viisari liikahtaa ihan millin ylöspäin.

Vaihdoin lämpötila-anturin, mitä mitattiin yleismittarilla niin vaikutti ainakin että vanha on sökö
Mitään muita ongelmia autossa ei ole, kaikki toimii, ei keitä jne.. lämpiää normaalisti eikä kulutuksissa ainakaan auton näytön mukaan mitään muutoksia.

Mistä voisi lähteä vikaa etsimään?

aippaa

Tommosella bluetooth obd testerillä aikaisemmin näytti lämpötila 143c kokoajan ja nyt kun vaihto anturin niin -40 c...


Daatta

Ilmeisesti vaihdoit lämpötila-anturin toiseen toimimattomaan. Uusi anturi on varmasti oikea ja liitin ja johtosarja kunnossa? Merkkiliikkeen varaosatiskiltä saa ainakin oikeanlaisen anturin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

aippaa

2 pinnin välillä mittari näytti 0.7k ohm ja toisen 2 välillä 1.7k ohm.

Joten pitäisi olla toimiva, ainakin alkuperäis anturi on. Samanlainen oli aikaisempi ja sen vaihdoin kesällä. Outoa että näin nopeeta anturi meni sököksi. Vanha anturi näytti 2 pinnin välillä sen 0.7k ohm ja toisen kahen pinnin välillä vaan 0.5.. eli se varmasti oli rikki.

Faiber

Onkohan noissa bensakoneellisissa sama kuin dieseleissä. Kaksi lämpöanturia jäähdytysnesteelle. Toinen alavesiletkussa syylärin takana ja toinen ylhäällä moottorin kannen ja akun välisellä alueella. Saatoit vaihtaa väärän ja anturi saattaa olla kaksitoiminen. Moottorinohjaus saa eri lukeman kuin mittaristo näyttää.
Vw Passat variant 1.9 tdi 96kw 2003
Vw Passat variant 1.9 tdi 66kw 2000
(ex) Vw Passat variant 1.9 tdi 55kw 1995

Mikey

Anturi on luultavimmin NTC -elementti, jonka resistanssi alenee lämpötilan noustessa.

Niinpä +143C tarkoittaa sitä, että anturi (tai sen johdotus) on ollut oikosulussa (=erittäin alhainen resistanssi). -40C tarkoittaa sitä, että anturissa (tai sen johdotuksessa) on katkos (=erittäin korkea/ääretön resistanssi).

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Faiber - 01.11.21 - klo:18:35
Onkohan noissa bensakoneellisissa sama kuin dieseleissä. Kaksi lämpöanturia jäähdytysnesteelle. Toinen alavesiletkussa syylärin takana ja toinen ylhäällä moottorin kannen ja akun välisellä alueella.

Molemmat anturit on samassa mötikässä. Alavesiletkussa on flektin lämpökytkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy