Kokemuksia 1.8 TSI 118Kw Moottorista

Aloittaja Jyri, 19.12.09 - klo:11:39

« edellinen - seuraava »

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.06.12 - klo:13:59
Gudmund, osaatko yhtään sanoa miten autojen teho/paino-suhteet menevät?

Juu tosiaan, eli 9-3 on 1460kg ja Ocu on 1370kg.
Eli virallisten lukujen mukaan saab 7.1kg/hv, ja ocu 8,6kg/hv. Mutta kuten tunnettua on, 1.8tsi taitaa olla lähemmäs 185hv kone, eli ocu olisi noin 7,4kg/hv.

Nimenomaan tuo teho/paino-suhde on se mikä Ocu-1.8:ssa on hyvin kohdallaan. Esim. A4:ssä 1.8t(f)si ei tunnukaan niin ripeältä kuin Ocussa.
Octavia III RS TDI

Hannes

Kokemukset on tästä moottorista erinomaisen hyvät, vääntö on kuin dieselillä ajaisi, kiihtyvyyttä ja kierrosherkkyyttä on kuin sporttisessa moottorissa, kulutukseltaan kuitenkin todella pieni 6.4l/100km keskikulutus.

Lisäksi moottori on käynniltään hiljainen eikä ajon aikana ainakaan octaviassa normaalisti moottorin ääni kuulu kuin hentona kuiskauksena.

Kaikestaa erinomaisin moottori käytökseltään mitä minulla on autoissa koskaan ollut.

Yksi asia joka aiheuttaa hieman mietteitä on se että kun kone on normaalikäynti lämpöinen niin tyhjäkäynnillä esiintyy selvää käynnin katkoksia joka tuntuu kuskin paikalle korin värähtelyinä, kierrosluku mittarista ei katkoksia huomaa. Tulee vaan mieleen että aivan kuin katkos johtuisi sytytys häiriöstä (puolat??). Se että nuo käynnin värähtelyt on normaalia kylmäkäynnistyksen yhteydessä mutta onko nuo normaalia kun moottori on jo lämmennyt käyntilämpöiseksi??? Onko muilla esiintynyt vastaavaa ja onko jollain tietoa mistä tuo johtuu ja onko normaalia??-

Gudmund

Kyllä minullakin silloin tällöin huomaa kuinka kone tyhjäkäynnillä hieman tärähtää/värähtää, siis normaalilämpöisenäkin, mutta on sen verran pientä ollut tuo värinä, etten ole jaksanut olla asiasta huolissaan. Uskon/toivon normaaliksi käytökseksi.
Octavia III RS TDI

Sande

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 15.07.12 - klo:13:21
Kokemukset on tästä moottorista erinomaisen hyvät, vääntö on kuin dieselillä ajaisi, kiihtyvyyttä ja kierrosherkkyyttä on kuin sporttisessa moottorissa, kulutukseltaan kuitenkin todella pieni 6.4l/100km keskikulutus.

Lisäksi moottori on käynniltään hiljainen eikä ajon aikana ainakaan octaviassa normaalisti moottorin ääni kuulu kuin hentona kuiskauksena.


No kerta dieseliin vertaat, niin juuri vääntö siitä puuttuukin... Käyntiääni ennemminkin muistuttaa dieseliä  ;) Mutta ei se huono pannu ole, bensakoneeksi...
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Pumpeli

#304
Lainaus käyttäjältä: Sande - 15.07.12 - klo:15:01
No kerta dieseliin vertaat, niin juuri vääntö siitä puuttuukin... Käyntiääni ennemminkin muistuttaa dieseliä  ;) Mutta ei se huono pannu ole, bensakoneeksi...


jossakin koeajoraportissa taidettiin juurikin kehua kyseisen moottorin vääntöä dieselmäiseksi ;)


lainaus raportista : 1.8 TSI puhaltaa muhkean 250 newtonmetrin väännön laajalla käyntinopeusalueella 1 500â€"4 500 r/min. Dieselmäinen vääntö ja bensiinikoneen kierrosherkkyys yhdistyvät.

Ishvan

Miten 250nm voi tuntua dieselmäiseltä ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Sande

Lainaus käyttäjältä: supe - 15.07.12 - klo:16:54

jossakin koeajoraportissa taidettiin juurikin kehua kyseisen moottorin vääntöä dieselmäiseksi ;)

Ko. pannua käytetään samoissa autoissa joissa tarjolla vaihtoehtona turbodiesel, esim. Scout. Laita molempiin perään 1500 kg perävaunu niin huomaat mitä eroa 250 Nm väännöllä ja 320 Nm väännöllä..  :o
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Sande

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 15.07.12 - klo:17:04
Miten 250nm voi tuntua dieselmäiseltä ?

Helposti. 1,6 TDI:ssä on juurikin 250 Nm.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Sande - 15.07.12 - klo:17:09
Helposti. 1,6 TDI:ssä on juurikin 250 Nm.

No näinpä, mutta tuo 1.6TDI on muuten hirvitys verrattuna 1.8TSI:in.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Sande - 15.07.12 - klo:17:06
Ko. pannua käytetään samoissa autoissa joissa tarjolla vaihtoehtona turbodiesel, esim. Scout. Laita molempiin perään 1500 kg perävaunu niin huomaat mitä eroa 250 Nm väännöllä ja 320 Nm väännöllä..  :o

Tai pudotat pienemmälle ja huomaat mitä merkitystä on hevosvoimilla ;)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Sande

Lainaus käyttäjältä: Sande - 15.07.12 - klo:17:09
Helposti. 1,6 TDI:ssä on juurikin 250 Nm.

Tuo lukema siis VAG:n 1,6 l:n dieselistä. Datsunilla on Renaultin 1,6 l:n diesel jossa 320 Nm vääntö...
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Sande

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 15.07.12 - klo:17:13
Tai pudotat pienemmälle ja huomaat mitä merkitystä on hevosvoimilla ;)


On tullut kokeiltua tommosen paketin vetämistä juurikin esim. mukaisilla pannuilla. Scoutin 160 hv/250Nm bensa ja Datsunin 150 hv/320Nm ja voin sanoa että melkoinen ero... niin, vaihtaahan siinä sai pienemmälle joka mäkeen, mutta kun ei meinannut jaksaa pitää 80 vauhtia isommissa mäissä vaikka oli kolmosta silmässä ja kaasu pohjassa. Eli ei ne hevosvoimat riittäneet korvaamaan puuttuvaa vääntöä.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Skula

Juu, diesel on ihan sopiva jos ajaa vuodes +50tkm tai jos vetää täyteen lastattua kärryä +10tkm/vuosi, muuten koko konstruktio on tarpeeton  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Hannes

Olen minäkin elämäni aikana ajanut useilla autoilla niin dieselillä kuin bensa moottorisillakin ja nimenomaan tässä moottorissa on kummastakin moottorista ripaus sitä mitä pitääkin moottorissa olla sekä vahvaa vääntöä että sporttisuutta.

Nyt puhun normaali käyttöön suunnatusta perheautosta ja tosissaan sporttiset ja vääntävät ovat sitten luku sinänsä mutta 1,8TSI moottori on tällä hetkellä varmasti yksi parhaita moottoreita noilla hyveillään ja kun se on vielä bensa pihikin niin kokonaisuus on erinomainen.

Löytyykö japseissa vastaavaa tai yleensäkin muissa kuin VAG:n moottoreissa vastaavaa???

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 15.07.12 - klo:17:12
No näinpä, mutta tuo 1.6TDI on muuten hirvitys verrattuna 1.8TSI:in.

Ihan uteliaisuudesta kysymään: mikäs tästä pikkudiisselistä tekee niin hirvityksen? Ei kai toi nyt muutenkaan ihan osuvin vertailupari ole. Ihan yhtä hirvitys 1.8TSI:n on kun vaan vertaa sopivaan koneeseen.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 16.07.12 - klo:10:39
Ihan uteliaisuudesta kysymään: mikäs tästä pikkudiisselistä tekee niin hirvityksen? Ei kai toi nyt muutenkaan ihan osuvin vertailupari ole. Ihan yhtä hirvitys 1.8TSI:n on kun vaan vertaa sopivaan koneeseen.

Käyttöominaisuudet. 4 viikkoa 1.6TDI  Passatin ratissa riitti muodostamaan tuon mielikuva. Huono alakierrosvääntö + moottorin karkea käytös pienillä kierroksilla, sekä "voiman"tuotto korkeammilla kierroksilla. En nähnyt tuossa Passat + 1.6TDI + manuaalivaihde kompinaatiossa mitään järkeä. Tuli kyllä taas kytkin ja vaihdekeppi tutuksi. Johonkin kevyeen pikkukippoon moottori voisi sopiakin, mutta ei tuon kokoiseen autoon. Minun mielestäni.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:10:50
Käyttöominaisuudet. 4 viikkoa 1.6TDI  Passatin ratissa riitti muodostamaan tuon mielikuva. Huono alakierrosvääntö + moottorin karkea käytös pienillä kierroksilla, sekä "voiman"tuotto korkeammilla kierroksilla. En nähnyt tuossa Passat + 1.6TDI + manuaalivaihde kompinaatiossa mitään järkeä. Tuli kyllä taas kytkin ja vaihdekeppi tutuksi. Johonkin kevyeen pikkukippoon moottori voisi sopiakin, mutta ei tuon kokoiseen autoon. Minun mielestäni.


Eli ei voimaa alhaalla eikä yläkierroksilla vai miten se oli? Liikkuko se edes?  :)

rossocorsa

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 16.07.12 - klo:11:00

Eli ei voimaa alhaalla eikä yläkierroksilla vai miten se oli? Liikkuko se edes?  :)

OT.

Ricalta saa kohta apuja ahdistukseen. Viimeinkin...

http://www.rica.nl/news.aspx

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 16.07.12 - klo:11:00

Eli ei voimaa alhaalla eikä yläkierroksilla vai miten se oli? Liikkuko se edes?  :)

Juuri näin. Lisäksi se koneen "kakominen" alakierroksilla oli ihmetystä aiheuttavaa. Kyllähän se juuri ja juuri eteenpäin liikkui. Tosin aivan liian verkkaisesti.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Hannes

Annetaan dieselin nyt olla, eikös tämä pitäisi koskea bensa 1,8TSI moottoria.

Eipä noita Skodan moottoreita ole voimattomiksi sanottu testeissä. 8)

JeanC

Onko joku löytänyt tietoa tai käynyt penkittämässä paljonko noista 1.8 tsiipasta irtoaa vakiona tehoa/vääntöä?

autofanaatikko

#321
Lainaus käyttäjältä: skula - 15.07.12 - klo:17:36
Juu, diesel on ihan sopiva jos ajaa vuodes +50tkm tai jos vetää täyteen lastattua kärryä +10tkm/vuosi, muuten koko konstruktio on tarpeeton  ;D


Niin ja myös silloin jos ei ollu takavetopanotteista nelikkoa tarjolla ja kaikki tarjolla olevat nelipyttyset bensat oli ihan mopoja. T: vuoden aikana ajoa vajaat 11000km ja silti diesel  ;D Ehkä ekaa ja vikaa kertaa elämässä diesel, mutta seuraava voi sit olla taas bensa. Se on ehkä neliveto, mutta se voi olla etuvetokin. Takaveto se tuskin kuitenkaan on.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:11:23
Juuri näin. Lisäksi se koneen "kakominen" alakierroksilla oli ihmetystä aiheuttavaa. Kyllähän se juuri ja juuri eteenpäin liikkui. Tosin aivan liian verkkaisesti.

Ei liity 1.8TSI:hin tää munkaan kommetti. Et anteeksi täältäkin!!! Kaikkia 1.6 dieseleitä joilla varustettua autoa oon ajanut on vaivannu ihan sama homma. Kakovat alakierroksilla ja ovat alakierrosalueella ihan hengettömiä ja jos kierroksia ei huudata liikkeellelähdössä keppivaihteisella 1.6 disulla, niin se sammuu tosi herkästi. Jos ei lähde just oikealla tyypillä liikkeelle, niin ne sammuu aina. Teho on tehty kuin veitsellä leikaten ja monet pikkudieselit on ohjelmoitu ekohömpötyksen takia ihan päin arsea.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 16.07.12 - klo:12:30
Ei liity 1.8TSI:hin tää munkaan kommetti. Et anteeksi täältäkin!!! Kaikkia 1.6 dieseleitä joilla varustettua autoa oon ajanut on vaivannu ihan sama homma. Kakovat alakierroksilla ja ovat alakierrosalueella ihan hengettömiä ja jos kierroksia ei huudata liikkeellelähdössä keppivaihteisella 1.6 disulla, niin se sammuu tosi herkästi. Jos ei lähde just oikealla tyypillä liikkeelle, niin ne sammuu aina. Teho on tehty kuin veitsellä leikaten ja monet pikkudieselit on ohjelmoitu ekohömpötyksen takia ihan päin arsea.

Lisää OT:ta. Nyt tulee pahaa mainosta tavallisista vapaastihengittävistä koneista erityisesti downsizing ja muille turbovääntömiehille, mutta mielestäni hienoiten toimivat moottorit, erityisesti vapareista tulevat ehdottomasti idän suunnalta.

Otetaan esimerkiksi vaikka ihan Hondan 2.0Vtec bensakone. Noiden käytös on äärimmäisen hienoa tyhjäkäynniltä aina punarajalle asti. Sama millä vaihteella painat kaasun pohjaan sieltä 800rpm:n tyhjäkäynniltä niin kone ei jyrise, kako, kolise tai puudu. Se lähtee nätisti vetämään ilman mitään ylimääräistä dramatiikkaa ja voiman tuotto on tasaista aina rajoittajalle asti. Toki suurin teho/vääntö puuttuu mutta harvat moottorit toimivat yhtä mallikkaasti. Tuollanen pikkudiesel muistuttaa tuollaisen rinnalla lähinnä moottorin irvikuvaa. Eipä omanikaan tuollaiselle käytökseltään pärjää.

Tehoa ja vääntöä osaa jokainen valmistaja moottoriinsa taikoa mutta miten se sen tuottaa on taas toinen asia.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

jkvi

LainaaOtetaan esimerkiksi vaikka ihan Hondan 2.0Vtec bensakone. Noiden käytös on äärimmäisen hienoa tyhjäkäynniltä aina punarajalle asti. Sama millä vaihteella painat kaasun pohjaan sieltä 800rpm:n tyhjäkäynniltä niin kone ei jyrise, kako, kolise tai puudu. Se lähtee nätisti vetämään ilman mitään ylimääräistä dramatiikkaa ja voiman tuotto on tasaista aina rajoittajalle asti. Toki suurin teho/vääntö puuttuu mutta harvat moottorit toimivat yhtä mallikkaasti. Tuollanen pikkudiesel muistuttaa tuollaisen rinnalla lähinnä moottorin irvikuvaa. Eipä omanikaan tuollaiselle käytökseltään pärjää.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin niitä takapuolen reikiä.

Meillä oli yhtä aikaa vanhakoppaisessa CR-V:ssä tuo bensakone ja uusi koppaisessa saman valmistajan 10 hv:aa tehottomampi diesel. Diesel vei tuota bensakonetta kuin pässiä narussa 10-0 minun arvostelun mukaan. Tuo Hondan diesel on aikanaan ollut fiksu kone, nykyisin mm. Kia:n vastaava pesee sen taas lähes 50 hv:aa tehokkaampana.

Samoin Ishvan lyttää 1.6 TDI:n. Onko mielikuvaan sitten vaikutusta sillä, että vertailukohtana on allekirjoituksen mukaan 2x tehokkaampi kone?
CRDi & Collection

jalkkis

#325
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:10:50
Käyttöominaisuudet. 4 viikkoa 1.6TDI  Passatin ratissa riitti muodostamaan tuon mielikuva. Huono alakierrosvääntö + moottorin karkea käytös pienillä kierroksilla, sekä "voiman"tuotto korkeammilla kierroksilla. En nähnyt tuossa Passat + 1.6TDI + manuaalivaihde kompinaatiossa mitään järkeä. Tuli kyllä taas kytkin ja vaihdekeppi tutuksi. Johonkin kevyeen pikkukippoon moottori voisi sopiakin, mutta ei tuon kokoiseen autoon. Minun mielestäni.

Vielä pätkä OT:ta, kun kerta menin kysymään.

Jaa, että niin p.ska kone. Itse olen ajellut juurikin tuolla kombinaatiolla (Passat + 1.6TDI + manuaali) viimeiset 11tkm enkä voi mitenkään pitää konetta huonona. Alakierrosvääntö alle 1500rpm on tosiaan suht heikko ja tehoalue on kapea, käytännössä jotain 1500-3500rpm. Noilta osin käyttöominaisuudet ovat bensakonetta rajatummat. Ja tuota karkeaa käytöstä en myöskään ymmärrä, ellei sillä sitten tarkoiteta tuota alakierrosten hengettömyyttä. Ainakin oma Passatti lähtee liikkeelle ihan helposti, kortteliajokaan ei ahdista ja tällä pystyy liittymään liikennevirtaan täysin vaivatta. Maantiellä meno edelleen jatkuu vaivattomana. Oikin pääsee mutta mikään raketti tämä ei ole.

EDIT: Jottei oltaisi täysin OT:ssa, niin alunperin oli tarkoitus hankkia Passatti juurikin 1.8TSI:llä. Niitä kun ei ollut tarjolla hankintahetkellä ei Suomessa eikä oikein edes Saksassakaan sopivilla varusteilla. Suomessa ajoin muistaakseni 3 vaihtoehtoa ja näistä yksi oli automaatti (johon ei irronnut hankintalupaa) ja yksi oli väärän värinen ja muutenkin kaltoin kohdeltu. Siinä ainoassa kriteerit täyttäneessä yksilössä oli jotain teknistä feelua konepuolella, kun se nyki ajossa. Papereiden mukaan vikaa oli yritetty korjata VV-Autossa 1-2 vuotta takaperin mutta vissiin huonolla menestyksellä.

Ishvan

OTOT:Alakierrosvääntöhän on todella olematon. Karkealla käytöksellä tarkoitan sitä jyrinää jonka tuntee munaskuihin asti kun kone ei tiedä mitä tekisi matalilla kierroksilla ennen kuin saa hieman kierroksia alle ja ahtoja peliin. Samoin tuo puutuminen heti reilussa kolmessa tonnissa. Kone enään vain käy, eikä mitään tapahdu. ( samankaltainen on myös tuo Volvolla myynnissä oleva D3, jossa tuo vetoalue on äärimmäisen kapea alhaisella kierrosluvulla olevan huipputehon vuoksi ). Tuo 1.6TDI voisi toimia ja varmaan toimiikiin hyvin vaikkapa Polon kokoisessa autossa, jossa sille ei ole laitettu liikaa massaa liikuteltavaksi.

Toinen asia mihin kiinnitin huoomiota oli kulutus tuossa alla olleessa Pasuunassa. Kulutus kiikkui minun ajollani siinä reilussa 5 litrassa. Maantiellä meni muistaakseni alle 5 litran. Oma Volvo menee keskimäärin reiluun 6 litraan satasella sekalaisessa. Maantiellä killutaan parhaimmillaan samoissa lukemissa Pasuunan kanssa vaikka painoa ja tehoakin on enemmän. Mihin siis pienen dieselin paremmuus perustuu muuhun kuin hintaan, kun se on kuitenkin paljon laiskempi sekä kuluttaa lähes sen minkä isompikin ?.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Sande

#327
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:17:36
OTOT:Alakierrosvääntöhän on todella olematon. Karkealla käytöksellä tarkoitan sitä jyrinää jonka tuntee munaskuihin asti kun kone ei tiedä mitä tekisi matalilla kierroksilla ennen kuin saa hieman kierroksia alle ja ahtoja peliin. Samoin tuo puutuminen heti reilussa kolmessa tonnissa. Kone enään vain käy, eikä mitään tapahdu. ( samankaltainen on myös tuo Volvolla myynnissä oleva D3, jossa tuo vetoalue on äärimmäisen kapea alhaisella kierrosluvulla olevan huipputehon vuoksi ). Tuo 1.6TDI voisi toimia ja varmaan toimiikiin hyvin vaikkapa Polon kokoisessa autossa, jossa sille ei ole laitettu liikaa massaa liikuteltavaksi.

Toinen asia mihin kiinnitin huoomiota oli kulutus tuossa alla olleessa Pasuunassa. Kulutus kiikkui minun ajollani siinä reilussa 5 litrassa. Maantiellä meni muistaakseni alle 5 litran. Oma Volvo menee keskimäärin reiluun 6 litraan satasella sekalaisessa. Maantiellä killutaan parhaimmillaan samoissa lukemissa Pasuunan kanssa vaikka painoa ja tehoakin on enemmän. Mihin siis pienen dieselin paremmuus perustuu muuhun kuin hintaan, kun se on kuitenkin paljon laiskempi sekä kuluttaa lähes sen minkä isompikin ?.

Tuo kuvauksesi 1,6 TDI:stä kuulosti aivan 1,9 TDI pumppusuuttimelta, jollaisen omistin joitakin vuosia sitten. Ohut alavääntö ja hengettömyys 3000 rpm jälkeen.... totta.

Mutta eipäs yleistetä asioita, sillä olen kokeillut varsin eriluonteista 1,6 turbo dieseliä kun koeajoin Qashqaita jossa oli Renaultin valmistama 1,6 cDi pannu. Kone veti iloisesti kuin bensakone reilusti yli 4000 rpm ja itse asiassa luulin sitä koko ajan 2 l:n pannuksi, mutta vilkaisu rekisteriotteeseen paljasti asian. Siinähän on 130 hv ja 320 Nm vääntöä. Yhdistetyksikulutukseksi 4x4 Qashqaissa luvataan 5,1 l.

Jotenkin tuntuu, että aika on mennyt vaan ohi VAG:n dieseltekniikan. BMW tekee hienoja ja vähänkuluttavia dieselkoneita, kuin myös Renault. Näiden rinnalla VAG dieselit tuntuvat aika vanhanaikaisilta.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

jalkkis

Mää laitoin 1.6TDI CR topikin pystyyn ja kommentoin sinne Ishvanin viimeisimpään postaukseen. Modet voi raivata diisselijorinat vaikkapa sinne.

Sande

Ihme kitinää kun ei kritiikkiä haluta kuulla.... Vähän off topikkia mutta joku muu alkoi 1,8 TSI:tä verrata dieseliin.  :P
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy