Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - jalkkis

#1
Ajattelin vaihtaa otsikon suodattimen Leoniin, jossa siis 1.0TSI. Onkos joku touhunnut moisen samaan moottoriin? Lähinnä, että pitääkö koko suodattimen kotelo ottaa irti (lienee yksi torx edessä ja letkujen klemmarit irti sitten pöydällä boksi auki ja filsu vaihtaen) vaiko saako kannen auki boksi paikoillaan ilman että jokainen pultti tippuu konehuoneeseen? Pultteja lienee 5-6kpl?
#2
Mites nää nykyiset longlife-öljyt tykkäisivät ajallisesti pidemmästä vaihtovälistä? Edellisessä huollossa vajaa vuosi sitten vaihdettiiin öljyt suodattimineen. Taas olis huollon aika. Kilsoja väliin mahtuu vain 7tkm lähinnä pätkäjoa, eniten työmatkaa 10km suuntaansa ja jotain pientä päälle. Pidemmät (sanotaan yli 20km) ajot ovat aika vähissä, kesällä jotain vähän pidempiä ajoja mökille/sukuloimaan 100-200km suuntaansa.

Kärry on isolohko-Leon ST 1.0TSIDSG, jossa öljynvaihtoväli 2v/30tkm, käsittääkseni. Onkohan moottorille kuin kriminaalia vetää 2v mutta alle 20tkm samoilla öljyillä? Auttaisko, että ajaisi vaikka viikottain 50km tms lenkin, jotta öljyt saa oleskella ja haihdutella kosteutta vähän pidempään mutta säännöllisesti?

Hintaa ei nyt tarvitse nostaa esiin, 45e öljyt ja suodatin ei ratkaise taloutta mutta ajatusta mietin. Ja öljyjen "kuivausajeluiden" hinnalla ostaa jo melkein sen pönikän...
#3
Paukahti Passatin mittariin keltainen moottorivalo ja vikakoodit lukien antoi PO401 EGR air flow low. Nollasin vikakoodin ja katotaan pysyykö pois mutta jos EGR on tosiaan tukkeutumaan päin, niin saako tuota tässä konemallissa putsattua?
#4
Koitin kysellä aiheesta toisessa ketjussa mutta tulokset jäivät laihoiksi. Asia kuitenkin kiinnostaa edelleen, joten kysytään omassa ketjussa.

Mustassa farkku-Passatissa oli kuskin ovessa maalaushäikkää ja se maalattiin uusiksi Herttoniemen VV-autossa. Oveen tuli lievä sävyero, joka (mahdollisesti) johtuu alkuperäisen maalauksen lievästä mattaantumisesta. Asian varmaan saisi kuntoon, tai ainakin paremmaksi myllyttämällä ja vahaamalla. Mutta itse maalauksen jäljestä. Maalipinnasta löytyy tusinan verran pölyhiukkasia maalausjäljen alta. Onko tämä miten hyväksyttävää? Huoltoneuvoja oli sitä mieltä, että se on normaalia uusintamaalauksessa mutta itse en sitä ihan purematta niele. Mielestäni merkkiliikkeellä pitäisi olla laitteet ja puitteet, jolla saa virheetöntä lopputulosta aikaiseksi.

Miten on, millaisia kokemuksia maalaustyön jäljestä löytyy?
#5
Jokunen konerikko on sattunut öljysihdin mentyä tukkoon LL-huolto-ohjelmilla. Sihdin tarkastaminen ja puhdistaminen ei kuulune normaaliin huolto-ohjelmaan mutta onko se iso operaatio, jos pyytää sen tehtäväksi?

Tällä kertaa potilas on 1.6TDI, jolla mittarissa 56tkm ja yksi LL-huolto tehtynä n. 30tkm:ssä. Tuo eka 30tkm tuli edellisellä omistajalla täyteen n.16kk:ssa. Omat ajot alkoivat 44tkm:ssä ja 9kk sitten.
#6
Tälle pikkudisukalle ei taida olla vielä omaa osiota täällä Moottori ja voimansiirto-osiossa? Skoda-puolella on keskustelunsa mutta avaanpa nyt tälle oman.

Modet voisi siirtää 1.8TSI-ketjusta diisselilopinät vaikka tänne mutta tartunpa vielä Ishvanin kommenttiin:

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:17:36
...Alakierrosvääntöhän on todella olematon. Karkealla käytöksellä tarkoitan sitä jyrinää jonka tuntee munaskuihin asti kun kone ei tiedä mitä tekisi matalilla kierroksilla ennen kuin saa hieman kierroksia alle ja ahtoja peliin. Samoin tuo puutuminen heti reilussa kolmessa tonnissa. Kone enään vain käy, eikä mitään tapahdu. ( samankaltainen on myös tuo Volvolla myynnissä oleva D3, jossa tuo vetoalue on äärimmäisen kapea alhaisella kierrosluvulla olevan huipputehon vuoksi ). Tuo 1.6TDI voisi toimia ja varmaan toimiikiin hyvin vaikkapa Polon kokoisessa autossa, jossa sille ei ole laitettu liikaa massaa liikuteltavaksi.

Toinen asia mihin kiinnitin huoomiota oli kulutus tuossa alla olleessa Pasuunassa. Kulutus kiikkui minun ajollani siinä reilussa 5 litrassa. Maantiellä meni muistaakseni alle 5 litran. Oma Volvo menee keskimäärin reiluun 6 litraan satasella sekalaisessa. Maantiellä killutaan parhaimmillaan samoissa lukemissa Pasuunan kanssa vaikka painoa ja tehoakin on enemmän. Mihin siis pienen dieselin paremmuus perustuu muuhun kuin hintaan, kun se on kuitenkin paljon laiskempi sekä kuluttaa lähes sen minkä isompikin ?.

Tuosta kulutuksesta. Minulla keskikulutus viimeiseltä 9tkm:ltä on hitusen vajaat 6 litraa. Paha mennä vertaamaan mihinkään muuhun kuin omaan ajoon mutta nuo kilsat on ajettu 80%:sti pk-seudulla kehä3:n sisällä. Onko se paljon tai vähän, en osaa sanoa, enkä osaa arvioida paljonko vaikkapa 140hv CR TDI kuluttaisi enemmän. Itsekin uskon, että tämä kone ei ole optimaalisimmillaan Passatin keulalla. Sinällään resurssit riittävät auton kuljettamiseen mutta teho/taloudellisuus suhde ei ole paras mahdollinen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se toimisi käyttömoottorina myös Passatissa. Vähän sama juttu kuin 122 hv TSI:n kanssa. Toimiihan sekin Passatissa mutta...

Eli paremmuus on pienemmässä hankintahinnassa, käyttokuluissa (vakuutukset, käyttövoimavero) ja aavistuksen pienemmässä kulutuksessa.

Jos tähän koneeseen saa jossain vaiheessa softan, jolla tehot saadaan 125-130hv/300-350nm tasolle ja vähän enempi eloa alakierroksille, mihin tarvitaan 140hv TDI:tä?
#7
Potilas on 3C Passat Variant, vuosimallia 2009. Ovien tiivisteet narisevat ärsyttävästi aina kun kori joutuu jonkinlaiseen kiertoliikkeeseen. Aikaisemmin ajelin Rellulla, jossa oli vastaavaa vaivaa. Se talttui Mäkkaiver-tason ratkaisulla (ilmastointiteippiä korin puolen pintaan...) mutta Passatissa sama temppu ei toimi, kokeiltu kyllä on.

Ensin tiivisteet voisi pestä mahdollisimman huolellisesti. Onko vinkkejä mahdollisimman tehokkaaseen pesuun? Mennääkö Fairy/autoshampoo/Pineline tms aineilla vai jollain muulla?

Pesun jälkeen tiivisteet voisi käsitellä. Muistelisin, että vaivaan olisi olemassa aine, jolla saa käsiteltyä tiivisteet äänettömä(mmä)ksi. Silikonista ei ole kyse. Mistähän aineesta on kyse ja mistä sitä olisi saatavilla?
#8
Kärrynä on siis Passat, jossa on kääntyvät xenonit ja kulma-ajovalot. Tai kait noi ajovalot ovat xenonit :)

Mietin vaan, että onko tähän komboon mahdollista saada päiväajovaloja, ettei tarttis noita xenoneita jatkuvasti poltella. Ja tarkoitus oli, ettei noista kulma-ajovaloista luovuttaisi? Eikö nuo kuitenkin ole sumarien paikoilla?
#9
Hyvinpä jälleen alkoi taival volkkarin kanssa. Hankin juuri farkku-Passatin vuosimallia 2009. Illalla totesin, että auton lasit menevät suht kevyesti huuruun, jolloin koitin manuaalisesti lisätä puhallusnopeutta Climatronicista. Mitäänpä ei tapahtunut vaikka täysille naputtelin, sama pieni lehmänhönkäus tuli asennosta riippumatta. Painonappeja painelemalla ilmansuuntaus kyllä muuttui ja lämpötilan säätämiseen laite reagoi. Vissiin puhaltimen moottori tms mäsänä?

Juu, auto on menossa pajalle ja tehdastakuu on vielä voimassa mutta aattelin onko jotain mitä voisi itse tehdä asialle?
#10
Olen tarkistanut ajoneuvon rekisterihistorian kiinnostavista ajoneuvoista Aken palvelusta. Juuri tarkastin erään kiinnostavan Passatin tiedot mutta vähän sekava kuva jäi. Saiskos täältä tulkinta-apua?

Koko omistushistorian ajan (alkaen 07/2007) auto on ollut liisarifirman omistuksessa. Omistushistorian alusta alkaen auton 1. haltija on ollut sama yritys mutta miksiköhän tuo tieto on päivitetty ajoneuvon tietoihin 02/2009 ja 11/2009 ilman, että mikään tieto on muuttunut? Kertooko tuo jostain oleellisesta?

03/2010 haltijatieto on jälleen päivitetty mutta tällä kertaa tietoihin on tullut lisäksi muu haltija (henkilö). Tämä muu haltija on 07/2010 asti, jonka jälkeen haltijatiedot päättyvät. Loogista sinänsä, kun liisarikausi päättyi ja ajoneuvo palautui liisarifirmalle.

Katsastukset on tehty ajallaan. Vakuutustiedoista sen verran, että auto on ollut koko ajan Fennialla mutta näitäkin tietoja on päivitetty näin:

Vakuutushistoria
Yhtiö Alkupv - Loppupv
Fennia 15.08.2011 -
Fennia 23.07.2010 - 14.08.2011
Fennia 26.02.2009 - 26.02.2009
Fennia 26.02.2009 - 26.02.2009
Fennia 20.07.2007 - 26.02.2009

Mikä voisi selittää helmikuun 2009 jälkeisen aukon vakuutuksissa seuraavan vuoden heinäkuuhun asti, jolloin auto palautui liisarista? Autoa ei ole otteen mukaan poistettu liikenteestä, ennen kuin 15.8.2011, jolloin se on mennyt myyntivarastoon.

Mitäköhän on tapahtunut liisarikauden päättymisen 07/2010 ja myyntivarastoon siirtymisen 08/2011 välissä? Onko auto seissyt vaan jossain vai onko se ollut liisarifirman sisäisessä käytössä? Pitää kysyä myyjiltä mutta mikäs muu tommosta voisi selittää?

Jos tästä on jo aihe jossain, moderaattorit olkaat hyvät ja heittäkää meikä oikeaan osoitteeseen.
#11
Tietääkös joku mistä voisi löytää 3C-Passatin värikartan? Värikoodeja löytyy kyllä mutta itse karttaa ei...
#12
En pikaisesti löytänyt juttua tästä volkkarin takuusta mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia miten tuo toimii Suomessa?

Itse olen alkanut harkitsemaan ajopelin rahtaamista Saksasta ja tuo takuu olisi ihan kiva lisäbonus, jos se vaan toimii täällä.
#13
Anteeksi, kun tämmöne pensavapariin tottunut hemmo kyselee taas ihmetyksiä tiisselimaailmasta mutta onko normaalia, että manuaalilaatikolla varustetun Passat 1.9TDI:n kytkimessä tuntuu värinöitä? Tarkoitan, että kun ajossa laittaa jalan kytkimelle ja painaa kevyesti (ei siis niin paljon, että kytkin irroittaisi), polkimessa tuntuu selvä värinä tai melkein tärinä.

Liikkeellelähdöissä sitä ei tuntenut, eikä autosta kuulunut mitään ylimääräisiä kolinoita.

Kesäkärryssäni (G Astra bensakoneella vuodelta 2001) ei moista ole, eikä myöskään aiemmissa bensavaparikärryissäni.
#14
Onko mitään mieltä miettiä diisseliä vähäisempään ajoon? En nyt hae taloudellisuusaspeksia (ts. kulutus/litrahinta/käyttövoimavero) vaan ihan noin käyttöominaisuuksia ja tekniikan kestävyyttä ympäristössä, jossa pääosa ajosuoritteista ovat 5-15km mittaisia kesät talvet. Autolla siis ajetaan töihin, tullaan takaisin, käydään reeneissä jne taajamaolosuhteissa. Toki muutamia pidempiä siivuja ajetaan myös mutta ne ovat enempi satunnaisia. Kylmäkäynnistyksiä tulee siis suht runsaasti kilsoihin nähden jne.

Todennäköisesti kyseeseen tulee joko ikiwanha 1,9 pumppari tai 2,0pumppari tai toivonmukaan CR. Bensavaihtoehtoina 1,4 TSI 122hv tai 1,8TSI. Koneet nuo, kun niitä tapaa Passatin vm. 2008 keulalla.

EDIT: Ajosuorite on siis 15-20tkm/vuosi.
#15
Olllan katseltu farkku-Passattia "sillä silmällä", josko siitä tulisi seuraava ajopeli tähän talouteen. Uutta ei raaski hankkia mutta 2-3 vuotiasta mahdollisesti. Minun on annettu ymmärtää, että seuraavassa ajopelissä on oltava tietty väri (lue musta) sekä kromiset ikkunalistat. Vaihtoautomarkkinoilla 2008 Passateista suurin osa tuntuu olevan Luxlinejä, joissa näitä heebeleitä ei ole. Onkohan kellään kokemusta millainen operaatio noiden asentelu jälkeenpäin asentelu olisi? Työmäärältään ja myös kustannuksiltaan? Ovet vissiin onnistuvat mutta kuinkas ne peräosaston sivuikkunat? Pitäiskö ne laittaa vaihtoon kokonaan?

Vai pitäisikö vaan kytätä Comfortlineä tai Highlineä?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy