Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 30.04.20 - klo:07:30
Tulisipa syksy nopeasti jotta tämä palsta keräisi taas voimia.
Hauskempaa luettavaa kuin feissarimokat.  :D

Näin juuri. Varsinkin kun tuolla -k -alkuinen foorumin katalyytti pääsee vauhtiin... Hän itse ei ole luonnollisestikaan ongelma, vaikka saanut bannia eräältä foorumilta ja parilla muullakaan ei nimimerkin kirjoituksista oikein pidetä. Semmoinen perinteinen peiliin katsomisen paikka ehkä olisi...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 02.05.20 - klo:13:06
Näin juuri. Varsinkin kun tuolla -k -alkuinen foorumin katalyytti pääsee vauhtiin... Hän itse ei ole luonnollisestikaan ongelma, vaikka saanut bannia eräältä foorumilta ja parilla muullakaan ei nimimerkin kirjoituksista oikein pidetä. Semmoinen perinteinen peiliin katsomisen paikka ehkä olisi...

Ja tämä kommentti miten liittyi tähän rengaskeskusteluun? Ei mitenkään? Sama homma taisi eräällä foorumilla olla, että jälkikäteen tultiin ilkkumaan foorumille, mutta vuosikokoukseeen ei uskallettu tulla  ;D.

Se on vain, niin että en autofoorumeilla tai muutenkaan ole kaikkien kaveri eikä myöskään kirjoitusteni ole tarkoitus miellyttää kaikkia ja jos sulle oli yllätys, niin kummasti samat naamat kiertää eri autofoorumeilla. Toiset samalla nimimerkillä vuosikymmeniä, kun taas toiset keksivät uusia. Helppo sen jälkeen tulla nylkyttämään koipea ja soittamaan suuta. Kumma kyllä kasvotusten ei ole pokkaa sanoa mitään. Sitä se tämä anonyymisyys teettää.

Mutta se ei muuta faktaa, että tälläkin foorumilla olen useaa käyttäjää auttanut ja ovat taloudellisestikkin hyötyneet tuosta avusta. Koirat räksyttää ja karvaani jatkaa matkaa. Syksy on taas tulossa ja uusia renkaita pohdittavaksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 02.05.20 - klo:14:35
Rehellinen kirjoitus tulisi nostaa arvoonsa ja se nuoleskeliminen jättää vähälle.

Onko rehellisyyttä siis se, että jankkaa omaa mielipidettään maailman tappiin, pitäen sitä (ja vain sitä) ainoana oikeana näkemyksenä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Beetle

Mielipiteet ovat kuin persereikiä, jokaisella on sellainen.. vai mitenkä se oli.

Eikös nimimerkit voisi vaan ignoorata toisiaan, jos kovasti toisen mielipiteet ahdistaa?

Ja palattaisiin takaisn otsikon aiheeseen. :)


tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 02.05.20 - klo:20:26
On rehellisyyttä kun se on totta.
Osallahan täällä on siitä autorakkaasta niin tarkka hipiä ettei siinä voi olla mitään vikaa. Uusien autojen vikoja: tuulilasiviat, saakelisti hutavat takajarrut, rikkinäinen, MMI härpäke, mutteriohjaus, Uikuttava vaihteisto. jne...
Todella täyttä totta ja faktaa. Luulisi tälläisellakin foorumilla enemmän faktatietoja  pidettävän hyvänä asiana.
HEH, mutta ei heti tulee kuraa silmille kun puhuu siitä rakkaasta merkistä tai autosta jotain sen ongelmista.

Sinä taisit nyt kirjoittaa vähän aiheen vierestä. Eikös tässä ollut kuitenkin kyse tuossa edellä viitatun nimimerkin jankkaamisesta tämän ketjun aiheeseen, eli talvirengasvalintoihin? Siinä nimenomaan on aika pitkälle kyse mielipiteistä, toki osin myös faktoista. Nuo mihin tuossa lainauksessa viittaat, ovat enemmän sitä faktapohjaista keskustelua, mutta tässä oli kyse rengasvalinnoista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.05.20 - klo:12:51
Sinä taisit nyt kirjoittaa vähän aiheen vierestä. Eikös tässä ollut kuitenkin kyse tuossa edellä viitatun nimimerkin jankkaamisesta tämän ketjun aiheeseen, eli talvirengasvalintoihin? Siinä nimenomaan on aika pitkälle kyse mielipiteistä, toki osin myös faktoista. Nuo mihin tuossa lainauksessa viittaat, ovat enemmän sitä faktapohjaista keskustelua, mutta tässä oli kyse rengasvalinnoista.

En tiedä ketä nimimerkkiä yrität vihjailla, mutta tähän saakka olen ymmärtänyt, että yksin jankkaaminen on aika turhauttavaa.

Ainoat renkaat jotka minulta puuttuu on KE-kitkat ja sellaisillakin olen ajanut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Ennenkuin kokonaan siirrytään "kesämoodiin", niin viimeisimmässä Tekniikka ja Talous lehdessä oli mielenkiintoinen lämpötilagraafi viime talvelta (2019-2020), Helsinki-Vantaan lentokentältä ja Oulun lentokentältä.

Kuten useimmat huomasivat etelän "talvi" oli hyvin lämmin tai sitä ei melkein tullut lainkaan. Mittausten mukaan "talvi" olikin mittaushistorian lämmin - marraskuu joka ei päättynyt.

HKI/Vantaalla tasoitettu lämpötilagraafi pysyi plussan puolella koko talven, käyden minimissään vähän päälle +2C:n tienoilla helmikuussa. Vuorokautinen (keskiarvo?) lämpötila heilahti pakkasen puolelle 13 kertaa.

Oulussa taasen tasoitettu lämpötilagraafi pysyi pakkasen puolella vajaa kolme kuukautta. Vuorokautinen lämpötila heilahti pakkasen puolelle 23 kertaa. 

Tässä onkin sitten aasinsilta siihen "myyttiin" että etelässä pitäisi olla nastat vaihtelevien lämpötilojen takia, kun taas pohjoisemmassa voisi mennä kitkoilla kun lämpötila ei seilaa edes-takaisin, vaan on kunnon talvikelit - tätähän on lehdistössäkin jopa jotkin rengasalan ihmiset suositelleet. Kyseinen graafi ainakin viime talven osalta osoittaa vääräksi kyseisen väitteen, sillä lämpötilan heilahteluja plussan ja miinuksen välillä oli Oulussa vajaa tuplat Helsinki/Vantaaseen verrattuna. Vaikka pakkasjaksot olivat pidempiä Oulussa, niin "talven" pituus on pidempi, ja näin ollen myös plussan ja miinuksen välisiä heilahteluja mahtuu matkalle selvästi enemmän.

Samoin sekä graafista voi päätellä sekä ihan kokemusperäisesti voin todeta, niin talvikeli on haastavampi talvisemmissa olosuhteissa, eli esim. silloin kun tiellä on tamppaantunutta lunta/jäätä kerros joka sitten valahtaa plussalle. Etelässä vastaavalla kelillä taasen tie voi olla sula kokonaan tai vähäinen kerros ehtii sulaa. Silti voin todeta että hyvin Oulun korkeudellakin ajelee pohjoismaisilla kitkoilla, vaikka taajamaolojen luminen/jäinen tie plussalle sujahtaakin. Nastat taas etelän korkeuksilla esim. viime talvea kelejä ajatellen ovat jo melko epäoptimi valinta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.05.20 - klo:23:43
Ennenkuin kokonaan siirrytään "kesämoodiin", niin viimeisimmässä Tekniikka ja Talous lehdessä oli mielenkiintoinen lämpötilagraafi viime talvelta (2019-2020), Helsinki-Vantaan lentokentältä ja Oulun lentokentältä.

Kuten useimmat huomasivat etelän "talvi" oli hyvin lämmin tai sitä ei melkein tullut lainkaan. Mittausten mukaan "talvi" olikin mittaushistorian lämmin - marraskuu joka ei päättynyt.

HKI/Vantaalla tasoitettu lämpötilagraafi pysyi plussan puolella koko talven, käyden minimissään vähän päälle +2C:n tienoilla helmikuussa. Vuorokautinen (keskiarvo?) lämpötila heilahti pakkasen puolelle 13 kertaa.

Oulussa taasen tasoitettu lämpötilagraafi pysyi pakkasen puolella vajaa kolme kuukautta. Vuorokautinen lämpötila heilahti pakkasen puolelle 23 kertaa. 

Tässä onkin sitten aasinsilta siihen "myyttiin" että etelässä pitäisi olla nastat vaihtelevien lämpötilojen takia, kun taas pohjoisemmassa voisi mennä kitkoilla kun lämpötila ei seilaa edes-takaisin, vaan on kunnon talvikelit - tätähän on lehdistössäkin jopa jotkin rengasalan ihmiset suositelleet. Kyseinen graafi ainakin viime talven osalta osoittaa vääräksi kyseisen väitteen, sillä lämpötilan heilahteluja plussan ja miinuksen välillä oli Oulussa vajaa tuplat Helsinki/Vantaaseen verrattuna. Vaikka pakkasjaksot olivat pidempiä Oulussa, niin "talven" pituus on pidempi, ja näin ollen myös plussan ja miinuksen välisiä heilahteluja mahtuu matkalle selvästi enemmän.

Samoin sekä graafista voi päätellä sekä ihan kokemusperäisesti voin todeta, niin talvikeli on haastavampi talvisemmissa olosuhteissa, eli esim. silloin kun tiellä on tamppaantunutta lunta/jäätä kerros joka sitten valahtaa plussalle. Etelässä vastaavalla kelillä taasen tie voi olla sula kokonaan tai vähäinen kerros ehtii sulaa. Silti voin todeta että hyvin Oulun korkeudellakin ajelee pohjoismaisilla kitkoilla, vaikka taajamaolojen luminen/jäinen tie plussalle sujahtaakin. Nastat taas etelän korkeuksilla esim. viime talvea kelejä ajatellen ovat jo melko epäoptimi valinta.

Ihan asiallisia huomioita mutta olisit nyt antanut tämän ketjun olla rauhassa. Täällä kun suurin osa aktiiveista onnistuu alentamaan itsensä täysin aivokuolleen tasolle. Toivottavasti kukaan muu ei vastaa tähän yhtään mitään. Tosin pahoin pelkään, että huomenna kierrokset on taas tapissa ja myötähäpeän määrä on mittaamattoman suuri.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.05.20 - klo:23:43
Ennenkuin kokonaan siirrytään "kesämoodiin", niin viimeisimmässä Tekniikka ja Talous lehdessä oli mielenkiintoinen lämpötilagraafi viime talvelta (2019-2020), Helsinki-Vantaan lentokentältä ja Oulun lentokentältä.

Kuten useimmat huomasivat etelän "talvi" oli hyvin lämmin tai sitä ei melkein tullut lainkaan. Mittausten mukaan "talvi" olikin mittaushistorian lämmin - marraskuu joka ei päättynyt.

HKI/Vantaalla tasoitettu lämpötilagraafi pysyi plussan puolella koko talven, käyden minimissään vähän päälle +2C:n tienoilla helmikuussa. Vuorokautinen (keskiarvo?) lämpötila heilahti pakkasen puolelle 13 kertaa.

Oulussa taasen tasoitettu lämpötilagraafi pysyi pakkasen puolella vajaa kolme kuukautta. Vuorokautinen lämpötila heilahti pakkasen puolelle 23 kertaa. 

Tässä onkin sitten aasinsilta siihen "myyttiin" että etelässä pitäisi olla nastat vaihtelevien lämpötilojen takia, kun taas pohjoisemmassa voisi mennä kitkoilla kun lämpötila ei seilaa edes-takaisin, vaan on kunnon talvikelit - tätähän on lehdistössäkin jopa jotkin rengasalan ihmiset suositelleet. Kyseinen graafi ainakin viime talven osalta osoittaa vääräksi kyseisen väitteen, sillä lämpötilan heilahteluja plussan ja miinuksen välillä oli Oulussa vajaa tuplat Helsinki/Vantaaseen verrattuna. Vaikka pakkasjaksot olivat pidempiä Oulussa, niin "talven" pituus on pidempi, ja näin ollen myös plussan ja miinuksen välisiä heilahteluja mahtuu matkalle selvästi enemmän.

Samoin sekä graafista voi päätellä sekä ihan kokemusperäisesti voin todeta, niin talvikeli on haastavampi talvisemmissa olosuhteissa, eli esim. silloin kun tiellä on tamppaantunutta lunta/jäätä kerros joka sitten valahtaa plussalle. Etelässä vastaavalla kelillä taasen tie voi olla sula kokonaan tai vähäinen kerros ehtii sulaa. Silti voin todeta että hyvin Oulun korkeudellakin ajelee pohjoismaisilla kitkoilla, vaikka taajamaolojen luminen/jäinen tie plussalle sujahtaakin. Nastat taas etelän korkeuksilla esim. viime talvea kelejä ajatellen ovat jo melko epäoptimi valinta.

Onhan jo todettua, että tällä hetkellä maapallo lämpenee ja ilmasto muuttuu. Samoin on yksittäisiä kausia kuten totesit viime talven, joka oli poikkeuksellisen lämmin. Ensi talvi voi taas olla erillainen. Muuten hyvä pointti. Tämän huomion tein myös itse, kun nastoilla ajokausi oli kolme viikoa ja hieman päälle kuukausi omissa autoissa.

Eniten naurattaa kyllä vieläkin tuo, että nordic kitkat ovat hengenvaaralliset Suomen talvessa ja mahdollisessa vesisateessa. Eivät olleet hengenvaaralliset edes toissa päivänä +12 asteen lämpötilassa ja kaatosateessa  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.05.20 - klo:06:43Eivät olleet hengenvaaralliset edes toissa päivänä +12 asteen lämpötilassa ja kaatosateessa  ;D.

Eivät panttivangitkaan pankkiryöstöissä ole hengenvaarassa, kunhan vaan makaavat lattialla ja tottelevat ryöväreiden käskyjä.  ???
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Eilein kaupan parkkipaikalla kävellessä huomasi kivasti kun kahdessa ohi ajaneessa autossa ropisi nastat. Ihan oikeesti olisi jo aiheellista kirjottaa sakot tosta.

Edit: Ja sijaintina siis Vantaa
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.05.20 - klo:08:07
Eilein kaupan parkkipaikalla kävellessä huomasi kivasti kun kahdessa ohi ajaneessa autossa ropisi nastat. Ihan oikeesti olisi jo aiheellista kirjottaa sakot tosta.

Edit: Ja sijaintina siis Vantaa

Tuskinpa nämä vajakit edes vaihtaa renkaita kesäksi, vetelee samoilla kumeilla kesät ja talvet. Näitä ropistelijoita on liikenteessä hämmentävän paljon Uudellamaalla. Tai voihan se olla, että nämä kaikki ovat menossa vielä Kilpisjärvelle erämaahan ajelemaan?

Mikey


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.05.20 - klo:07:43
Eivät panttivangitkaan pankkiryöstöissä ole hengenvaarassa, kunhan vaan makaavat lattialla ja tottelevat ryöväreiden käskyjä.  ???

Aivan loistava esimerkki! Yhtä loistava väite ja argumentointi, kuin että nordic-kitka on hengenvaarallinen vesisateessa. Huonokuntoiset, vanhat tai sileät renkaat taas pääsäntöisesti ovat melkein kelissä, kuin kelissä (Enkä tarkoita sileillä ratarenkaita).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.05.20 - klo:13:59
Aivan loistava esimerkki!

Lähes yhtä loistava esimerkki, kuin minkä tahansa yksittäistapauksen nostaminen yleispäteväksi säännöksi/ohjeeksi.

Autolla kuin autolla pääsee kyllä kulkemaan eteen ja taaksepäin vaikka renkaina olisi:

Viemärinkannet
https://www.youtube.com/watch?v=zbqJJc2dVB8

Sirkkelinterät:
https://www.youtube.com/watch?v=KndmtryfiTk

En edes tiedä:
https://www.youtube.com/watch?v=6Jg90f1D9pM&t


voidaanko näidenkin videoiden perusteella todeta, että ko. "renkaat" ovat tasan yhtä turvalliset +12 asteen lämpötilassa ja vesisateessa kuin nordic-kitkatkin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 29.05.20 - klo:11:24
Onko SNG jatkanut kulumismittauksiaan?

Muutama päivä sitten sain aikaiseksi pesaista talvipyörät. Mitat otettu, mutten ole ehtinyt pyöräyttämässä vielä excelissä. Täytyy koittaa saada aikaiseksi tehdä tuo jossain vaiheessa viikonloppuna.Kulutuspinnat keskiurasta mitattuina 6,1 ja 6,9 mm välillä. Ajomäärä 39688 km.


Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 29.05.20 - klo:14:19
Joo Uudellamaalla on tosiaankin paljon bimpoja.
Ne jotka vetää kesät nastoilla ja kitkoilla ovat yleensä niitä PA- jätkiä.

Valitettavasti suureen massaan yleensä mahtuu kaikenlaista viheltäjää.

jhm

Löyhästi liittyy asiaan mutta tänään kun kävin Seinäjoella katsastamassa perheen riisikuppia niin viereisellä nosturilla oli Ford henkilöauto.Nastarenkaat oli alla joka nurkassa .Tuomiota tai selityksiä en kuullut  :) .
VW Transporter T5  84kw 2014

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Antore - 29.05.20 - klo:00:06
Ihan asiallisia huomioita mutta olisit nyt antanut tämän ketjun olla rauhassa. Täällä kun suurin osa aktiiveista onnistuu alentamaan itsensä täysin aivokuolleen tasolle. Toivottavasti kukaan muu ei vastaa tähän yhtään mitään. Tosin pahoin pelkään, että huomenna kierrokset on taas tapissa ja myötähäpeän määrä on mittaamattoman suuri.

Ennustus näyttää käyvän toteen  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ifa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.05.20 - klo:18:46
Ennustus näyttää käyvän toteen  ;D
Jep jep, ja sirkustaitelija on napannut korkin auki jo aikaisessa vaiheessa viikonloppua...
odotettavissa taas mahtavaa argumentointia !
T: ostin jo uudet kitkat ens talveksi (mutta en vaihda ihan vielä niitä alle)
A5 Cab

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.05.20 - klo:18:46
Ennustus näyttää käyvän toteen  ;D
Pahoittelen sitä että asiallinen keskustelunaloitus sai osan kommentoijista villiintymään. Alku olikin jo ihan lupaava ja asiassa kiinni kunnes sitten lipsahdettiin jo tv-sarjojen aihemaailmaan..

No anyway, tuossa liipattiin renkaiden kulumista, nyt on kitkat ollut alla 3 täyttä talvea ja pintaa oli jäljellä vielä yli 6mm kun renkaat vaihtui (6mm:n kulumismerkki oli vielä näkyvissä). Eiköhän niillä vielä ensi talveen mennä myös. Mutta nyt takaisin kesäaiheisiin :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.05.20 - klo:08:07
Eilein kaupan parkkipaikalla kävellessä huomasi kivasti kun kahdessa ohi ajaneessa autossa ropisi nastat. Ihan oikeesti olisi jo aiheellista kirjottaa sakot tosta.

Edit: Ja sijaintina siis Vantaa

Oranssissa autossa oli huomiovärin ohella vielä jussin jälkeenkin piikkipyörät alla takavuonna. Luulisi jo ropinan kiusaavan.
Ja kyllä niitä kuulee liki joka päivä pks, ja sitten ihmetellään miksi asvaltti kuluu urille niiiiin nopsaan.  :-[
Yritetään pärjätä.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.05.20 - klo:08:16
Uusia liikennemerkkejä. Tämän toivoisi yleistyvän nopeasti. Mitä useammassa paikassa sen parempi.

C48: Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty by Väylävirasto, on Flickr

Toivottavasti yleistyy... Villi arvaus, että kun laki astuu voimaan, niin suurimmat kaupungit alkavat jonkinmoisia rajoituksia suunnittelemaan. Veikkaan, että ensimmäiset merkit pystytetään kaupunkien keskuskaduille loppysyksystä 2021.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

seaboss

Paras liikennemerkki kaikista. Jos ei osaa sovittaa nopeutta valitseviin olosuhteisiin, niin kannattaa ilmoittautua autokoulun jatkokursseille tai pysyä kotona.

Niin valvooko se poliisi lakeja, nastat ropisee vielä sielätäällä, eduskunta säätää lakeja ja poliisi katselee läpi sormien, voiko tää olla totta muulla ku suomessa?? Tähänkö se demokratia päättyy, että poliisi ei hoida sille kuuluvia tehtäviä?

Miksu55

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 30.05.20 - klo:14:08
Silloin kun liikkuva poliisi lopetettiin meni liikenteenvalvonta päin Peetä.
Polisilla ei riitä aikaa liikenteen tarkkailuun.
Eipä aikaa juuri muuhunkaan, rosvot mellastaa vapaasti.
Jos joku otetaan vahingossa kiinni niin rangaistukset ovat naurettavia.
Ihmisen saa tappaa heikoilla tuomioilla, mutta jos koiranrakille antaa kyytiä niin kova tuomio seuraa.
Ainoa valvonta missä poliisi on kerran vuodessa läsnä on rengasratsia.
Kuitenkin sellainen autoilija jolla on moraali tallella ymmärtää myös rengasasetukset.

Ai sinun mielestäsi koiran lyöminen on ok?

Nastarenkaat tulisi kieltää ympäri vuoden.

a4b8

Koiran hakkaajalle vähintään kaksinkertainen tuomio ihmisen hakkaajaan verrattuna.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

SNG

#5877
Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.05.20 - klo:17:05
Muutama päivä sitten sain aikaiseksi pesaista talvipyörät. Mitat otettu, mutten ole ehtinyt pyöräyttämässä vielä excelissä. Täytyy koittaa saada aikaiseksi tehdä tuo jossain vaiheessa viikonloppuna.Kulutuspinnat keskiurasta mitattuina 6,1 ja 6,9 mm välillä. Ajomäärä 39688 km.

Kokonaiskulumisnopeus puolittunut verrattuna ensimmäiseen talvikauteen 0,045mm/1000km vs 0,092mm/1000km. Kuluma mitattu kolmesta pääurasta per rengas.

Kuluma 30% siis ajomäärällä 39688 km, jos ajettaisiin 3mm keskimääräiseen urasyvyyteen saakka. Uuden renkaan urasyvyys 9,0mm, ja nyt keskimäärin 6,1mm.

PS. Kesärenkaiden (GY Eff Grip perf) kuluma oli keväällä ennen alle laittoa 52,6% ajomäärällä 40425km ja kulumisnopeus 0,081mm/1000km. Eli kitkat kestäneet liki 50% paremmin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 30.05.20 - klo:15:21
Koiran hakkaajalle vähintään kaksinkertainen tuomio ihmisen hakkaajaan verrattuna.

Ei mitenkään liity tähän topic:n, mutta miten laitat tuomioissa eläimen ihmisen edelle?

Loput kiteytyy hyvin tähän juttuu:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1cbcd5cd-05bd-41fc-b46f-490fcfd553c6
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy