Kehitys kehittyy, mutta toisinaan huonompaan suuntaan.

Aloittaja sakal83, 23.08.22 - klo:17:31

« edellinen - seuraava »

sakal83

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-asiassa-nykyautoilla-ei-ole-mitaan-jakoa-vanhoja-vastaan-volvo-v70-vuodelta-2005-oli-suorastaan-noyryyttavan-ylivoimainen/8492718?fbclid=IwAR29GECL5RgNVy-KsV08LOs8LFGEnDK5b1uUN_HE497eURreMIr_9s8EcqY#gs.9g9axh

Ruotsalaislehden testi paljasti, ettei kaikki kehitys ole autoissakaan kulkenut oikeaan suuntaan.

Ruotsalainen Vi Bilägare -autojulkaisu on tarttunut aiheeseen, joka on puhuttanut autoilijoita jo pitkään, nimittäin nykyautoissa oleviin säätimiin " tai oikeammin niiden puutteeseen.

Yhä useammat toiminnot piilotetaan monissa uusissa autoissa kosketusnäyttöjen valikkoviidakoihin. Toisissa ne yksinkertaisimmatkin säädöt vaativat auton näytön naputtelua.

Ehkäpä kaikkein alleviivaavimmat esimerkit ovat Teslan Model 3 ja Model Y, joissa jopa hanskalokero avataan kosketusnäytöltä. Myöskään tuulilasinpyyhinten nopeutta ei vaihdeta perinteisesti viiksestä, vaan tämäkin toiminto on etsittävä näytöltä. Helppoa tottuneelle, mutta hieman haasteellisempaa tottumattomalle " ja ennen kaikkea mahdollinen turvallisuusriski liikenteessä. Saksassa kosketusnäytön näpräämisestä ajon aikana on jopa langetettu ajokieltoa.

Vi Bilägare otti vertailuunsa 11 uutta autoa sekä Volvo V70:n vuodelta 2005. Se lähti selvittämään, kuinka paljon nopeampaa fyysisten säätimien käyttäminen on kosketusnäytön hipelöintiin verrattuna. Kuljettajilla oli aikaa tutustua autojen säätimiin ennen testiä.

Testissä säädettiin muun muassa penkinlämmitintä, ilmastointia ja radiota, eivätkä tulokset ole nykyautojen kannalta mairittelevia.

Osa valmistajista hehkuttaa äänikomentojen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta Vi Bilägare huomauttaa, etteivät kyseiset järjestelmät useinkaan toimi mainostetulla tavalla, eivätkä kaikki toiminnot ole käytettävissä niiden kautta. Tästä syystä säätöjä ei testissä tehty äänikomennoin, vaikka se joissain autoissa olisikin ollut mahdollista.

Vanha Volvo vei voiton

17 vuotta vanhan Volvon säätimien käyttö oli vähemmän yllättäen kaikkein nopeinta. Autolla ajettiin 110 kilometrin tuntinopeudella samaan aikaan, kun kuljettaja teki vaadittuja säätöjä. Volvon kuljettaja onnistui tekemään kaikki toimenpiteet tasan 10 sekunnissa, minkä aikana auto eteni noin 300 metriä.

Seuraavaksi parhaimpiin tuloksiin yllettiin Dacia Sanderon (13,5 sekuntia) ja Volvo C40:n (13,7 sekuntia) ratissa.

Kaikkein heikoimmin pärjäsi MG Marvel R, jota ei tosin myydä Suomessa. Samojen toimenpiteiden tekeminen vei MG:ssä lähes 45 sekuntia, mikä tarkoitti, että auto eteni yli 1,3 kilometriä kuljettajan katseen ollessa auton suuressa kosketusnäytössä.

Tulokset

Volvo V70 (10,0 s)
Dacia Sandero (13,5 s)
Volvo C40 (13,7 s)
Subaru Outback (19,4 s)
Mercedes-Benz GLB (20,2 s)
Tesla Model 3 (23,5 s)
Nissan Qashqai (25,1 s)
Volkswagen ID.3 (25,7 s)
Hyundai Ioniq 5 (26,7 s)
Seat Leon (29,3 s)
BMW iX (30,4 s)
MG Marvel R (44,9 s)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Tämä on, niin totta mitä kiroan uusissa autoissa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zarhan

Pitää niin paikkansa. Kyllä nappulat olla pitää. Kosketusnäytöllä on käyttöä lähinnä navigaattorissa. Se missä nappulat ovat ei sinänsä ole väliä - ratissa, viiksissä, keskuskonsolissa - aivan sama, niihin kuitenkin pystyy osumaan irrottamatta katsetta tiestä.

BMW:istä löytyvä ohjain jolla voit operoida näyttöjä vaikka maastoajossa ilman ongelmia on mahtava mitä kaverin autolla on päässyt kokeilemaan. Kosketustakin voi silti käyttää auton seisoessa.

Sähköautoissa varsinkin ärsyttää Teslan aloittama trendi kojelautaan liimatusta tabletista, kun kosketusnäytöt nyt varmaan edustavat jotain modernia ja sähkövehkeen nyt vaan on oltava "moderni".

Onko VAGillta tai muilla sähköautoja, jossa kosketusnäyttöjä ei tarvitsisi ajon aikana, lukuunottamatta VW e-Upia (ja siskoja) ja Skoda Eniaqia? (BMW:llä varmaan on se hanikka sähkömalleissaankin).

juubatuuba

Muutenkin nykyautoilla liikkeelle lähtö muistuttaa jo enemmän lentokoneen pre-flight check-upia kaikkine säätöineen, jotta saa asetukset mieleisekseen " näyttöä sohien tietysti. Ei hyvä.

Farao

Tykkään kyllä meidän sähkäristä, Mazdan MX-30:stä, kun siinä on napit kaikelle. Käyttökokemus sen 1000 kertaa parempi, kuin kosketusnäyttöhelvetissä.

miz

^
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä säätöjä siitä uudesta autosta täytyy muuttaa ennen liikkeelle lähtöä vs. vanha auto?

Nykyisessä plugarissa on yksi asia, ajotilan vaihto emodesta hybridille silloin kun on lähdössä pitkälle matkalle.
Muutenhan tuossa mennään autoon, painetaan yhtä nappia ja lähdetään liikkeelle. Säätöjä on toki paljon olemassa, mutta harvemmin niitä on pakko räplätä.

Kaikkien toimintojen upottaminen valikkoihin nappuloiden sijaan on sitten toinen kysymys, ja niiden toteutus on enemmän tai vähemmän hyvä. Itse en ole nappuloita kaivannut, mutta ymmärrän hyvin toisenkin mielipiteen.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 24.08.22 - klo:08:35
Muutenkin nykyautoilla liikkeelle lähtö muistuttaa jo enemmän lentokoneen pre-flight check-upia kaikkine säätöineen, jotta saa asetukset mieleisekseen " näyttöä sohien tietysti. Ei hyvä.

Hauska vertaus, oletko muuten nähnyt F-35:n kojetaulun? Siinä on käytännössä yksi laajakuvakosketusnäyttö ja muutama mekaaninen käyttökytkin:

https://www.topgear.com/car-reviews/lockheed-martin/f-35-lightning/interior
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

juksii

Sitten kun katsoo kyseisen koneen kaasukahvaa ja ohjainsauvaa, niin niissä riittääkin nappuloita vaikka kuinka.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

Gumle

Nappuloiden siirtäminen kosketusnäyttöön on pitkälti kustannuskysymys autonvalmistajalle. Edullisempaa valmistaa ”sileä” kojelauta ja koodata toiminnot kosketusnäyttöön. Ulkoasua  ja toimintojen määrää on helppo säätää esim varustetasojen mukaan kuten myös jälkikäteen lisätä toiminnallisuuksia ruksimalla marmoritiskillä  asetuksista täppiä päälle joista asiakas voi maksaa koviakin hintoja.

Loppukäyttäjiä ”kehityksessä” ei ole toki aina ajateltu.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Gumle - 24.08.22 - klo:10:49
Nappuloiden siirtäminen kosketusnäyttöön on pitkälti kustannuskysymys autonvalmistajalle.

Tämä ihmetyttää varsinkin premium-autoissa jossa ei ole enää ihan kaikessa pakko säästää.

Jos vaikka katsoo jotain Taycania, niin huhhuh, https://www.motorauthority.com/news/1124700_all-electric-porsche-taycan-s-dash-revealed-with-all-of-the-touchscreens - vaikka olisi kuinka nahkapenkit niin kyllä se näyttää halvalta kun ohjaamo on täynnä niitä pari kymppiä valmistajalle maksavia made in China-kosketusnäyttöjä.

Jonde

Playstation sukupolvi on päässyt kato autotehtailla siihen pisteeseen, että heidän mieltymys on nyt ainoa oikea. Eihän se porukka osaa edes ajaa oikea autoa, inssissäkin hylkymäärät on jo todella isot kun pitäisi itse osaa ajaa.
Ongelma on että, autotehtaita ei kiinnosta enää tarjota meille hyviä autoja, kun olisi edes suunniteltu kestämään yli 10v.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 24.08.22 - klo:11:43
Playstation sukupolvi on päässyt kato autotehtailla siihen pisteeseen, että heidän mieltymys on nyt ainoa oikea.
Itse kuulun varmaankin tähän kesällä 40 täyttäneenä (PS1 taisi tulla meille ysärin puolen välin paikkeilla) ja vasta viimevuonna pystyi pankin avulla hankkimaan ensimmäisen uuden auton  ;D
Tykkään viimeisimmästä tekniikasta, sitten voi pöryyttää noilla vanhemmilla vaihtelun vuoksi
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.08.22 - klo:12:24
Tykkään viimeisimmästä tekniikasta, sitten voi pöryyttää noilla vanhemmilla vaihtelun vuoksi

Nääh, ei viimeisimmässä tekniikassa mitään vikaa ole. Kosketusnäytöissä vain on autokäytössä ongelmia jos kuskin pitäisi niitä näpytellä. Uudesta tekniikasta vaikkapa ääniohjaus on ihan mainio feature vähemmän kiireellisten asioiden käskyttämiseen. Toteutukset toki jättää toivomisen varaa koska komennot ei välttämättä mene kerrasta perille, mutta jos tavoite on vain vaikkapa vaihtaa soivaa biisiä niin kyllähän se siihen sopii.

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.08.22 - klo:10:24
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä säätöjä siitä uudesta autosta täytyy muuttaa ennen liikkeelle lähtöä vs. vanha auto?
Esimerkiksi auton ajotila. Kiitos lainsäädännön auton pitää aina käynnistyä siihen ajotilaan, jolla WLTP-mittaus on tehty. Vaan kun minäpä haluan omat asetukseni enkä tehtaan asetuksia. Ennen vaihteenvalitsimen vieressä oli vielä ajotilan vaihtoa varten fyysinen nappula, mutta nyt se pitää kaivaa kosketusnäytön syövereistä. Viisi (5) kosketusta ja pyyhkäisyä.

juubatuuba

#14
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.08.22 - klo:10:40
Hauska vertaus, oletko muuten nähnyt F-35:n kojetaulun? Siinä on käytännössä yksi laajakuvakosketusnäyttö ja muutama mekaaninen käyttökytkin
Muotoilen asian näin: F-35:n ohjaamoon en enää tällä iällä tule istahtamaan.

Edit: en ole pilotti, jos joku sitä ehti luulemaan.

miz

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 24.08.22 - klo:13:36
Esimerkiksi auton ajotila. Kiitos lainsäädännön auton pitää aina käynnistyä siihen ajotilaan, jolla WLTP-mittaus on tehty. Vaan kun minäpä haluan omat asetukseni enkä tehtaan asetuksia. Ennen vaihteenvalitsimen vieressä oli vielä ajotilan vaihtoa varten fyysinen nappula, mutta nyt se pitää kaivaa kosketusnäytön syövereistä. Viisi (5) kosketusta ja pyyhkäisyä.

Joo ymmärrän tuon tuskan kyllä, siinä se nappula olisi hyvä.

Onneksi konsernin vehkeistä ainakin Seatissa saa räätälöityä nuo näytöt niin että selviää kahdella tökkäisyllä näytön tilasta riippumatta, ja vaihdenupista saa nykäisemällä vaihdettua sportille jos haluaa nopeasti emodesta pois.
Harvemmin käytetyt toiminnot ei välttämättä ihan ensikerralla, eikä toisellakaan löydy ihan helposti.

Toisaalta jos nuo kaikki uuden auton toiminnot iskettäisiin kojelautaan ilman kosketusnäyttöä niin sekin olisi melko mielenkiintoista.

Zarhan

Tässä kohtaa tulee se että noi autojen käyttöjärjestelmät on uskomattoman suljettuja systeemeitä. Toki regulaattoreillakin on omat vaatimuksensa, mutta jos kyse on auton viihde-, lämmitys- ja vastaavista toissijaisista järjestelmistä niin kyllä appsien teko ja omat räätälöinnit pitäisi olla sallittuja. Varsinkin kun ei se autotehtaan oma koodi niin hirveän laadukasta ole.

https://programmingwithstyle.com/posts/howihackedmycar/

Jos minä voin asentaa Windowsiini Classic Shellin, Android-luuriini Nova Launcherin ja älytelkkuuni Netflixin niin miksi en voisi sit koodata myös suoraan sitä auton käyttöliittymää (tai siis käytännössä, asentaa jonkun muun koodaamaa ja hiomaa). Tai vaikka edes pistää pientä käynnistysskriptiä joka säätäisi ne asetukset kohdalleen suoraan.

miz

^

Niin, jos noi olisi alunperin tehty niin että mitkään moduulit ei voisi vaikuttaa toisiinsa niin miksipä ei.

Taitaisi olla aika vaikea vaan jälkikäteen rajata että mihin toimintoihin testaamaton softa oikeasti vaikuttaa ja pääsee. Sitten täällä ihmeteltäisiin kun auto pimputtelee ja huolto nostaa kädet pystyyn.

Nyt jo tuntuu että tuo koko softa on sellainen ameeba että tehdaskaan sitä aina ei osaa hallita, niin voi vaan kuvitella mitä jonkun no-name koodarin pätkät tuolla aiheuttaisi. Pelkästään infotaimentin kaatuilu aiheuttaisi kaikenlaista, vaikka auto ehkä pysyisikin ajokunnossa.

teräksenharmaa

Osa noista testatuista jutuista on vähän jo vanhentuneita. Penkilämmittimethän on kytketty mobiilisti/automaattisesti jo ennen autoon istumista samalla, kun sisätilolen lämmityskin on kytketty. Radion sijaan kaiuttimista kuunnellaan suoratoistopalveluita jne.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.08.22 - klo:17:27
Radion sijaan kaiuttimista kuunnellaan suoratoistopalveluita jne.
Tämä ei pidä kyllä paikkaansa. Liekö kenelläkään mitään tutkimusta, mutta radion kuuntelumääristä pystyy jo päättelemään paljon. Harvalla enään ihan pelkkää radiota löytyy kotoaan, mutta autossa tuo nyt on kaikilla.

Lisäksi se suoratoiston laittaminen päälle, ei myöskään ole nopeampi toimenpide kuin radion päälle kytkentä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rauska

Ja vaikka olisi puheohjaus, pitää ensin painaa nappia (toki myös "Hey Audi on toimiva") mutta nappi nopeampi.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.08.22 - klo:19:19
Tämä ei pidä kyllä paikkaansa. Liekö kenelläkään mitään tutkimusta, mutta radion kuuntelumääristä pystyy jo päättelemään paljon. Harvalla enään ihan pelkkää radiota löytyy kotoaan, mutta autossa tuo nyt on kaikilla.

Lisäksi se suoratoiston laittaminen päälle, ei myöskään ole nopeampi toimenpide kuin radion päälle kytkentä.

https://www.google.com/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/streaming-tops-radio-as-the-top-way-to-listen-to-music/

No esimerkiksi Hyundaissa puhelin yhdistyy taskusta autoon automaattisesti ja nopeasti. En nyt muista,  että tarvitsiko edes klikata mitään hyväksyntää.  Sen jälkeen ei tarvitse kuin äänikomennolla kertoa se,  mitä kuunneellaan. Radion kanssa on hirveä surffaaminen löytää jotain edes etäisesti mielenkiintoista sisältöä tai edes musiikkia,  mikä ei olisi äärimmäisen huonoa tai kulunutta.

PS.  ihmettelin muuten,  että miksi viestisi ylipäätään näkyvät mulle,  kun vastajan laitoin sut estolistalle. Olitkin mennyt vahingossa kaverilistalle :D Korjaan virheen ensi tilassa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.08.22 - klo:20:27
https://www.google.com/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/streaming-tops-radio-as-the-top-way-to-listen-to-music/

No esimerkiksi Hyundaissa puhelin yhdistyy taskusta autoon automaattisesti ja nopeasti. En nyt muista,  että tarvitsiko edes klikata mitään hyväksyntää.  Sen jälkeen ei tarvitse kuin äänikomennolla kertoa se,  mitä kuunneellaan. Radion kanssa on hirveä surffaaminen löytää  jotain edes etäisesti mielenkiintoista sisältöä tai edes musiikkia,  mikä ei olisi äärimmäisen huonoa tai kulunutta.

PS.  ihmettelin muuten,  että miksi viestisi ylipäätään näkyvät mulle,  kun vastajan laitoin sut estolistalle. Olitkin mennyt vahingossa kaverilistalle :D Korjaan virheen ensi tilassa.
Vahva tunne, että olet näiden tuntemuksiesi kanssa kyllä aika yksin.

Toki ruudun kautta ohjaaminen on halvempaa rakentaa, mutta miksi ”korjata” sellaista, joka ei ole rikki. Lisäksi kun se ruutu menee jumiin, niin siinä sitten teslassa ihmetellään miten avata hanskalokero :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jonde

Kun töissä joutuu pyörittelemään paljon gps ja gsm juttuja kun liittyy autoihin, niin mitä vähemmän niitä on omassa autossa sitä parempi.
Ei ole kenenkään etu että, auto on riippuvaimen gsm yhteydestä ja jostain palvelimesta jossain. Sen pitäisi olla täysin standalone syteemi kun toimii aina.
Siksi autossa pitää olla oikea avain, oikea virtalukko jne, niin saadaan tiettyä luotettavuutta ja turvaa hätätilanteisiin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 24.08.22 - klo:23:36
Kun töissä joutuu pyörittelemään paljon gps ja gsm juttuja kun liittyy autoihin, niin mitä vähemmän niitä on omassa autossa sitä parempi.
Ei ole kenenkään etu että, auto on riippuvaimen gsm yhteydestä ja jostain palvelimesta jossain. Sen pitäisi olla täysin standalone syteemi kun toimii aina.
Siksi autossa pitää olla oikea avain, oikea virtalukko jne, niin saadaan tiettyä luotettavuutta ja turvaa hätätilanteisiin.
Itse kyllä pidän vallan kätevänä sitä, että autojen omat nopeasti vanhentuvat ja hankalasti päivitettävät sikahintaiset navit on saatu korvattua hienosti toimivilla ja automaattisesti päivittyvillä ilmaisilla puhelimen naveilla. Etuja tuossa on tosi monella tasolla. Reisssussakin yhdistää vain puhelimen autoon ja saat aina ajan tasalla olevan tutun navin, johon olet voinut hakea kohteet jo valmiiksi, eikä tarvitse maksaa lisää mistään paremmin varustellusta autostakaan. Suurin piirtein sama homma kaiken kuunneltavankin kanssa. Oikea virtalukko ja oikea avain ovat tarjonneet mulle monta kertaa ongelmia, mutta modernimmat ratkaisut ovat pelanneet ongelmitta.

-karppa-

#25
Lainaus käyttäjältä: Gumle - 24.08.22 - klo:10:49
Loppukäyttäjiä ”kehityksessä” ei ole toki aina ajateltu.

Paitsi audilla, jossa insinöörit eivät antaneet suunnittelijoille periksi ja fyysiset napit jäivät!

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 24.08.22 - klo:16:00
Tässä kohtaa tulee se että noi autojen käyttöjärjestelmät on uskomattoman suljettuja systeemeitä.

Saako nauraa? Näin esimerkkinä pleikkarisukupolven koodauksesta ja salauksesta.

https://www.is.fi/autot/art-2000009024660.html

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.08.22 - klo:07:28
Saako nauraa? Näin esimerkkinä pleikkarisukupolven koodauksesta ja salauksesta.

https://www.is.fi/autot/art-2000009024660.html

Näitä valmiilla pohjilla (ja salasanoilla) tehtyjä juttuja tulee yhä enemmän vastaan eri paikoissa, huolestuttavaa.
Tuntuu hurjalta ettei kukaan ole tarkistanut tuollaista asiaa ennen tuotantoa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.08.22 - klo:07:28
Saako nauraa? Näin esimerkkinä pleikkarisukupolven koodauksesta ja salauksesta.

https://www.is.fi/autot/art-2000009024660.html

Niin, tuohon linkkasin jo tämän ketjun ykkössivulla, https://programmingwithstyle.com/posts/howihackedmycar/

"Suljetulla" en tarkoittanut sitä että olisi turvallinen tai huolella koodattu, vaan sitä ettei ole mitenkään otettu huomioon laajennettavuutta.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.08.22 - klo:19:19
Tämä ei pidä kyllä paikkaansa. Liekö kenelläkään mitään tutkimusta, mutta radion kuuntelumääristä pystyy jo päättelemään paljon. Harvalla enään ihan pelkkää radiota löytyy kotoaan, mutta autossa tuo nyt on kaikilla.

Lisäksi se suoratoiston laittaminen päälle, ei myöskään ole nopeampi toimenpide kuin radion päälle kytkentä.
samalla lailla se suoratoisto käynnistyy itsestään kuin radiokin autoon istahtaessa.

IKH-72

Ymmärrän sinällään valituksen mutta toisaalta jos jokaiselle nykyauton toiminnolle olisi oma nappula niin en usko että koko kojelaudenkaan pinta-ala niille riittäisi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy