Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - M_M

#1
Myydään / MYYTY
30.03.21 - klo:12:42
.
#2
Laiska kun olen, niin teen tästä aiheesta ihan oman viestiketjunsa johon voi jatkossa viitata. Yleinen kysymys foorumilla on, mistä löytyy ajoneuvooni purkuohje/huolto-ohje/kytkentäkaavio jne. Siihen on helppo vastaus, jos ajoneuvo on Volkswagen, Skoda, Audi tai Seat. Valmistajalta itseltään saa ladattua nämä kaikki, nimellistä korvausta vastaan. Palvelun nimi on erWin ja esimerkkinä käytän volkkaria, muilta merkeiltä löytyy omat vastaavat palvelunsa. Volkkarin erWinin etusivun oikeassa yläkulmassa on linkit niihinkin.

https://erwin.volkswagen.de/

Palvelu tarjoaa materiaalit englanniksi, suomeksi niitä ei ole ladattavissa. Tästä johtuen ensimmäinen juttu kyseiselle sivustolle mentäessä on vaihtaa oikean alakulman valikosta kohtaan "Tuote" kieleksi "English". "Pinta" eli sivuston käyttämä kieli voi olla myös suomi, siihen ei tarvitse koskea.

Sen jälkeen otetaan yläreunasta "Mallikohtaiset tiedot" ja sen alta "Korjaustiedot". Pääset valitsemaan haluamasi automallin ja tietolähteen, jonka jälkeen aukeaa lista dokumenteista. Näistä kaikista näet halutessasi sisällysluettelon klikkaamalla otsikkorivillä ensimmäisenä olevaa "info-painiketta".

Kirjautumalla sisään palveluun ja ostamalla tunniksi käyttöoikeuden (hintaan vajaa 10â,¬) saat myös ladata kaikki dokumentit pdf-muodossa itsellesi, eikä tarvitse tyytyä pelkkään sisällysluettelon katseluun. Toki käyttöoikeuden voi ostaa pidemmäksikin aikaa, mutta tunnissa ehtii mainiosti ladata kaikki oman ja vaikka kaverinkin automallin dokumentit.



Palvelusta löytyy paljon muutakin, voit esimerkiksi tulostaa omasta autostasi valmistenumeron perusteella dokumentit siitä mitä kaikkia varusteita autossasi on, mikä sen värikoodi on, jne jne. Voit myös selailla kaikkia samoja huolto/korjaustiedotteita joita merkkihuoltokin voi katsella, niin kauan kun sinulla on voimassa oleva käyttöoikeus. Näistä en nyt kuvakaappauksia tai tarkempia ohjeita saanut kun ei ole juuri tarvetta käyttöoikeudelle, mutta ehkä joskus myöhemmin näistäkin pieni ohjeenpätkä...

Materiaali on tosiaan valitettavasti vain englanniksi, mutta takaan että se hakkaa sisällöltään kaikki Alfamerit Haynesit jne korjausoppaat.  ;D
#3
Kävin eilen jelppaamassa VCDS:n kanssa, kun Passatti oli jäänyt pihaan käsijarru jumissa ja varoitusvalot vilkkuen. Tutkimusten tuloksena toisen puolen jarru pelaa normaalisti, mutta toisella puolella moottori surisee aikansa tekemättä mitään. Jarru ei aukea eikä moottori ota virtaa sen vertaa että mittauksessa näkyisi (0.000A jatkuvasti).

Auto oli käynyt muutamia päiviä aikaisemmin pajalla takalaakerin vaihdossa. Korjaamolla olivat havainneet, että jarrupalat ovat aika lopussa ja luvan saatuaan vaihtoivat ne. Korjaamolta haettaessa jarrupoljin oli todella pehmeä ja painui syvälle, mutta saateltiin matkaan sanoilla "kyllä se siitä kohta asettuu". Muutama päivä meni ja käsijarru jäi jumiin.

Ihan uteliaisuudesta asiaa kohtaan, vaikka ei oma auto olekaan. Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu jos jarrupalat vaihdetaan ymmärtämättä yhtään mitä ollaan tekemässä? Ne pitäisi ajaa ensin auki sähköisesti, mutta voiko ne saada kohtuuttomalla voimalla puristettua kasaan? Tai mitä jos tekee aukiajon asiallisesti, mutta jättää tekemättä kiinniajon ja/tai system function testin lopuksi? Hajottiko korjaamo nyt tuon käsijarrun osaamattomuuttaan vai onko uskomattoman huono tuuri osunut kohdalle? Kuvittelisin, että asiallisesti tehdyn palojen vaihdon jälkeen jarrupoljin EI ole sen pehmeämpi kuin pajalle mennessäkään.  ???

Vaikka ei oma auto olekaan, niin harmittaa silti mikäli korjaamo on typeryyttään vehkeet hajottanut. Merkkiliike ei tietystikään ollut kyseessä. Voi olla myös vaikea todistaa asiaa, jos pajalla heittäydytään hankalaksi niin auton omistajan se koko remontti on maksettava.  :(
#4
Joku on pihistellyt tilatessaan tuon Poloisen tehtaalta, jättämällä ohjauspyörän napit pois tilauksesta.

Asensin ne nyt jälkikäteen ja hyvin pelaavat, paitsi että... autossahan on tietysti myös pyyhkijöiden viiksen päässä käyttöpainikkeet ajotietokoneelle. Nyt niitä ei enää tarvitse, mutta haluaisin ne kokonaan pois toiminnasta. Ei niistä muuten olisi harmia, mutta jos niihin sattuu vahingossa osumaan, niin rattinapit lakkaavat toiminnan. Vaatii auton sammutuksen/käynnistyksen sekä ajotietokoneen tehdasasetusten palautuksen jotta ratin napit taas palaavat toimintaan.

Koko viiksipakettia en jaksaisi alkaa moisen takia vaihtamaan, joten yritän päästä oikoreittiä. Onko kellään tietoa, purkautuuko viiksi jotenkin? Voisi juottaa (tai irrottaa liittimestä) tylysti piuhat irti viiksen päästä, niin eipä tulisi enää vahinkopainalluksia.

En vaan äkkiseltään keksinyt miten se lähtisi aukeamaan?
#5
Talouden farmarikuljettimessa on outo ominaisuus, eli merkkiääni jonka tarkoitusta en ole pystynyt itselleni selvittämään.

Ã,,äni kuuluu kun auto on esilämpeämässä webastolla ja avaa oven. Ei ole väliä onko kuljettajan vai kartturin puoleinen ovi, takaovia en ole kokeillut. Kuitenkaan se ei kuulu aina, eli joku muukin siihen vaikuttaa kuin webaston päälläolo.

Ã,,äni ei ole se mittariston suht korkea "plim" joka kuuluu kun ulkolämpötila tippuu alle neljän asteen, pissapoika on menossa tyhjäksi, jne jne. Tämä merkkiääni on huomattavasti matalampi ja vaimeampi ja kuuluu ehkä viiden - kymmenen sekunnin välein jos ovea pitää auki eikä mene autoon laittamaan virtoja päälle.

Ei siitä suoranaista haittaa ole, mutta häiritsevää on se etten tiedä mitä auto yrittää kertoa. Osaako joku valaista asiaa?
#6
Olen pidempään jo tuskastellut tuota Jetan käytöstä, kun maltillisesti kiihdyttäessä tuntuu aika usein olevan enemmän tai vähemmän arpomista tuo toteutunut kiihtyvyys, sellaista aaltoilua vedossa.

Nyt kun jakoketju ja nokka-akselin säädin on vaihdettu, niin sieltäkään se ei oikein enää voi tulla. Aloin siksi loggailemaan moottorin toimintaa ja totesin että silloin kun mennään kompressorin toiminta-alueella pienillä moottorin kierroksilla, niin pyydetty ja toteutunut ahtopaine vastaavat aika huonosti toisiaan. Heti kun kaasua painaa, nousee pyynti mutta ahtopaine lähtee nousemaan vasta hitaasti kierrosten kasvaessa, kunnes jossain vaiheessa toteutunut saattaakin mennä jo yli pyynnin.

Onko kukaan tutkinut vastaavaa, kuinka hyvin pyydetyn ahtopaineen kuuluisi toteutua? Isommilla kierroksilla ne näyttävät menevän hyvin tarkasti käsi kädessä, mutta onko niin että pienillä kierroksilla on tarkoituskin pyytää enemmän kuin kompura pystyy tuottamaan, vai onko autossa nyt jotain vikaa?
#7
Tätä aihetta on aiemminkin muutamissa viestiketjuissa sivuttu, mutta kysynpä nyt minäkin vielä kun en vastausta löytänyt. Jetassa toimii tuo vakionopeussäätimen merkkivalo typerästi, eli palaa aina kun vakkari on edes valmiustilassaan (eli aina, miksipä sitä offille laittaisi). Googlailun perusteella tämä toiminta on jossain vaiheessa vitoskopan elinkaarta muuttunut järkevämmäksi, eli valo palaa vain kun säädin on aktiivisena. Omassa -07 autossa on vielä kuitenkin tuo vanha typerä systeemi.

Se varsinainen kysymys, onko tuo muutos tapahtunut laitteistotasolla, vai pystyykö sen jotenkin koodaamaan noihin vanhempiinkin? Tätä tietoa en mistään löytänyt, osaako kukaan varmistaa asiaa?
#8
Otsikon mukainen soitinpäivitys on aikeissa toteuttaa tulevana viikonloppuna. Soitin on hankittu, samoin tarpeelliset sovittimet sekä fyysistä että sähköistä asennusta varten. Muutama kysymys kuitenkin heräsi näin etukäteen.

Mitä auton CAN-väylä tykkää kun alkuperäinen soitin häviää? Jääkö sinne joku vikakoodi radiosta johon ei saada yhteyttä? Jos jää, niin pääseekö siitä eroon jollakin koodausmuutoksilla (VCDS löytyy)?

Onko jollain heittää jotakin hyvää/helppoa paikkaa mihin voisi kytkeä tuon soittimen dimming-johtimen (oranssi)? Oletan että jos jätän sen kytkemättä, niin soittimen näyttökirkkautta saa olla aina säätämässä aurinkoisen päivän ja yöajelun välissä. Suuttuuko joku ohjausyksikkö jos esim mittarivaloihin kajoaa, nehän syttyvät kun valokatkaisijasta kääntää valon päälle, eli periaatteessa voisi olla sopiva paikka.

Mihin bluetooth-mikrofoni? Alkuperäiselle on ilmeisesti paikka keskellä kattoa, mutta toisaalta monessa paikassa on sanottu ettei jälkiasenteisia oikein kannattaisi sinne laittaa, vaan jättää johonkin "näkyville" jotta äänenlaatu ei kärsi. A-pilarin yläkulma tuntuisi ainoalta sopivalta paikalta sellaiselle asennukselle.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy