DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 28.12.21 - klo:09:15
90% autoilijoista ei notku missään foorumeilla eikä tiedä näistä "kauhuskenaarioista" mitään.

Mutta kummasti tulevat tänne sen jälkeen huutamaan, kun se paska iskee tuulettimeen  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

amarok

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.21 - klo:09:27
Mutta kummasti tulevat tänne sen jälkeen huutamaan, kun se paska iskee tuulettimeen  ;D

Kyllä merkkikohtaisia keskusteluja kannattaa selata ennen auton ostamista.
Tieto joko vahvistaa omia etukäteisolettamia tai tyrmää ostoaikeet.
Itse en suostu ostamaan autoa, jolle myönnetään vain kahden vuoden takuu ja jossa takuun jälkeen ilmenevät viat ovat ko. merkin ominaisuuksia joiden poisto on itse kustannettava.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: amarok - 28.12.21 - klo:10:01
Itse en suostu ostamaan autoa, jolle myönnetään vain kahden vuoden takuu ja jossa takuun jälkeen ilmenevät viat ovat ko. merkin ominaisuuksia joiden poisto on itse kustannettava.

Kun katsoo muutamaa topic:a kuten uusista hybridi vaggilaisista, niin kumman pitkään noiden hankkijat jaksavat odotella sitä päivitystä, joka korjaa ominaisuudet uutena ostetusta autosta. Valitettavasti!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-KCL-

Sieltähän se omalle kohdalle napsahti.

Mukavasti vielä uuden vuoden puolella. DSG-7 Kuivakytkimellä, koko paketti uusittu alle 150 tkm sitten. Nyt uudestaan menossa, heittää kierroksia korkealle etenkin kun automaatti vaihtaa 7 -> 6. Ja yllättävän äkkiä pahenee/ lisääntyy. Ei sitten sen pidempään kestänyt. Ajettu 445 tkm yhteensä. Nyt mietinnässä että mitähän helvettiä tässä kannattaisi tehdä? Onko näiden korjauksien hinnat tulleet yhtään alas viime vuosina?

Auto alle 8 vuotta vanha.


o.b.

Kannattaa selvittää, onko se vika kytkimessä, Mekatroniikassa vai molemmissa :(  Kunnostettuja Mekatroniikkoja kyllä löytyy "suht" edullisesti.

DSG:n ja kytkimien sopeutuksesta tuskin olisi mitään haittaa ja ne pitäisi onnistua VCDS:llä.

vag4life

Viankuvauksen puolesta veikkaisin itse vian olevan mekan puolella, ei kytkimissä..
A4 B9 TFSI Q s-line

Turbokiisseli

Meillä pari vuotta sitten Poloon vaihdettiin kytkinpaketti juuri vaihdon aikaisen luiston takia + kaksoismassa naputti kylmäkäynnistyksessä. Kamitecilla Lohjalla ~1600, eli 445tkm ajettuun harkitsisin vakavasti kannattaako enää tehdä.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Henzoman

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 27.12.21 - klo:22:50
Myyjäliike on hyvin pitkälti vastuussa 6kk kaupan jälkeen kun kyseessä ei ole ns. kulutusosa. Autoa ei kannata viedä pajalle ilman, että asiasta reklamoi myyjäliikkeelle. Myyjällä lienee oikeus käyttää haluamaansa korjaamoa vian diagnosointiin ja mahdolliseen korjaukseen?

180tkm ajettuun autoon voi kyllä olettaa, että joutuu maksamaan osan rempasta itse, sillä auto on sitten paremmassa kunnossa kuin vastaava ehjä auto, johon uutta vaihteistoa ei ole vaihdettu. Jos asennetaan käytetty vaihteisto viallisen tilalle, niin tilanne on toinen.

Vika selvisi ja paikantui jakovaihteistoon. Koko muppalo uusiksi ja 3500e kustannuksia, joista myyjäliike tosin maksaa 75%. Tiputtivat öljyt jakovaihteistosta (tai kulmavaihteisto) ja onkivat magneetilla sieltä läjän metallihippuja. Vähänhän se sylettää tuokin 25%, mutta ymmärrän toki myös liikkeen puolen ja tosiaan 180tkm ajettuun autoon ei liene saatavilla niin kattavaa kuntotarkastusta, etteikö sieltä joku osa voisi prakata tarkastuksesta huolimatta. Olishan sitä voinut tappelemaankin käydä asiasta, mutta tarvitsen autoa työssä joka päivä enkä jaksa asiasta vääntää enempää, kun kuitenkin aika hyvin tulee liike vastaan remontin hinnassa ja kaupan purkuun en tohdi ryhtyä, kun kyseessä pirun hyvä auto muuten hyvillä varusteilla. Miinuksen puolelle mentiin jokatapauksessa molemmat niin, että pauke kuuluu :D

Jepezuli

Hellurei.
Osaatteko sanua että olisko tässä tapauksessa vika ehkä DGS laatikossa vaiko kaksoismassakytkimessä vai missähän pirussa? Elikkäs auto on Skoda Octavia rs vm.2009  2.0TDI
JA Octavia alkaa vähä niinku nykimään kun kiihdytät kovasti ja vauhti menee sinne satasen päälle ja kun pitäis laatikon vaihtaa vitoselta kutoselle, niin siinä alkaa helevetinmoinen nykiminen ja mun mielestä se ei vaihda sinne kutoselle, ennen kun olet höllännyt vauhtia lähelle satasta.
Ja ei muuta vikaa oo ollu laatikossa kun tuo ihime nykiminen.
Toivottavasti joku osais vastata ja kertua että mikä ehkä on rikki tai menossa rikki  ;D


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jepezuli - 19.01.22 - klo:14:12
Hellurei.
Osaatteko sanua että olisko tässä tapauksessa vika ehkä DGS laatikossa vaiko kaksoismassakytkimessä vai missähän pirussa? Elikkäs auto on Skoda Octavia rs vm.2009  2.0TDI
JA Octavia alkaa vähä niinku nykimään kun kiihdytät kovasti ja vauhti menee sinne satasen päälle ja kun pitäis laatikon vaihtaa vitoselta kutoselle, niin siinä alkaa helevetinmoinen nykiminen ja mun mielestä se ei vaihda sinne kutoselle, ennen kun olet höllännyt vauhtia lähelle satasta.
Ja ei muuta vikaa oo ollu laatikossa kun tuo ihime nykiminen.
Toivottavasti joku osais vastata ja kertua että mikä ehkä on rikki tai menossa rikki  ;D

Onko auto lastutettu?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jepezuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.01.22 - klo:19:09
Onko auto lastutettu?

Mun tietääkseni ei ole lastutettu  :)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jepezuli - 19.01.22 - klo:14:12
Hellurei.
Osaatteko sanua että olisko tässä tapauksessa vika ehkä DGS laatikossa vaiko kaksoismassakytkimessä vai missähän pirussa? Elikkäs auto on Skoda Octavia rs vm.2009  2.0TDI
JA Octavia alkaa vähä niinku nykimään kun kiihdytät kovasti ja vauhti menee sinne satasen päälle ja kun pitäis laatikon vaihtaa vitoselta kutoselle, niin siinä alkaa helevetinmoinen nykiminen ja mun mielestä se ei vaihda sinne kutoselle, ennen kun olet höllännyt vauhtia lähelle satasta.
Ja ei muuta vikaa oo ollu laatikossa kun tuo ihime nykiminen.
Toivottavasti joku osais vastata ja kertua että mikä ehkä on rikki tai menossa rikki  ;D
Oisko kytkin joka luistaa? Tuotahan voi kokeilla niin että vaihteisto "manuaalimoodiin", motarilla tasainen vauhti ja sitten kaasu pohjaan ja jos alkaa kierrokset nousemaan yli sen mitä kiihtyminen tai "hypähtää", niin voipi olla kaksoiskytkin joka luistaa.

Semmoinenkin vaihtoehto tosin kannattaa huomioida että nykiminen voi johtua myös moottorista, jos esim. suuttimet ovat lopussa, ja kaasu pohjaan, niin silloin voi alkaa myös melkoinen nykiminen. Vikakoodien luku voisi valaista asiaa myös. Jos taasen tämä nykiminen esiintyy vain vaihtamisen yhteydessä, ei tämä jälkimmäinen, eli moottorin vika, ole todennäköinen.

Ehkä ei kannata liikaa "nykityttää" vaan hakeutua huoltoon, ettei hajoa jotain lisääkin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

MSivanen

Alla 1.4 TSI Passat 2017 DSG:llä. Taitaa siis olla kuivaversio kyseessä. Kilometrejä 92 tkm.

Tähän asti toiminut moitteetta, mutta pieni arvuutteluhiki arvaa nousta kun kilometrejä ja ikää tulee. Onko kenelläkään näkemystä, että kannattaako vain DSG-peloissaan lähteä nyt myymään vai voiko tämä jopa toimia vielä hyvinkin ilman ongelmia? Joku väitti, että tämä 70-100 tkm olisi yksi "rajapyykki" missä moni DSG vika ilmenee.

t0mpppa

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 25.01.22 - klo:13:02
Alla 1.4 TSI Passat 2017 DSG:llä. Taitaa siis olla kuivaversio kyseessä. Kilometrejä 92 tkm.

Tähän asti toiminut moitteetta, mutta pieni arvuutteluhiki arvaa nousta kun kilometrejä ja ikää tulee. Onko kenelläkään näkemystä, että kannattaako vain DSG-peloissaan lähteä nyt myymään vai voiko tämä jopa toimia vielä hyvinkin ilman ongelmia? Joku väitti, että tämä 70-100 tkm olisi yksi "rajapyykki" missä moni DSG vika ilmenee.
omassa tuli ongelmat 96tkm ajettuna. Ensin kytkimet vaihtoon ja kuukauden päästä mekatroniikka sylkäs öljyt ulos. Autona oli tuolloin 13vm 1.8tsi leon dsg7 kuiva. Mutta korjaaminenhan on nykyään kohtuu hintaista, joten en ainakaan itse vaihtaisi muuten toimivaa ja hyvää autoa dsg ongelmien pelossa pois.

Sokka

Hinnat tulleet alas? Kaverille vaihdettiin 1,5 vuotta sitten Golf VII 1.6tdi laitteeseen (kuiva) dsg7 kytkimet ja mekatroniikka Vantaalla, kaikkineen yhteensä yli 3k,.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: MSivanen - 25.01.22 - klo:13:02
Alla 1.4 TSI Passat 2017 DSG:llä. Taitaa siis olla kuivaversio kyseessä. Kilometrejä 92 tkm.

Tähän asti toiminut moitteetta, mutta pieni arvuutteluhiki arvaa nousta kun kilometrejä ja ikää tulee. Onko kenelläkään näkemystä, että kannattaako vain DSG-peloissaan lähteä nyt myymään vai voiko tämä jopa toimia vielä hyvinkin ilman ongelmia? Joku väitti, että tämä 70-100 tkm olisi yksi "rajapyykki" missä moni DSG vika ilmenee.

No ei kannata, voi toimia vaikka 400tkm vielä ilman ongelmia. Tuollainen rajapyykki on ihan tuulesta temmattu, jos hajoaa voi hajota jo 10k jälkeen tai kestää 3-400tkm ilman yhtään vikaa laatikossa.
A4 B9 TFSI Q s-line

ksuuk

#2956
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 25.01.22 - klo:16:37
Tuollainen rajapyykki on ihan tuulesta temmattu, jos hajoaa voi hajota jo 10k jälkeen tai kestää 3-400tkm ilman yhtään vikaa laatikossa.

Minä se olin, toistan - "Kuten kerran kirjoitin - huollossa epävirallisesti sanottiin, että valitettavasti yleensä suurin osa noin 60-90K ajetuista DQ200 laatikoista on viallisia, mutta asiakkaat ei huomaa ajoissa (takun aikana) ja vasta silloin kuin koko laatikko on täysin rikki, mennään huoltoon."

Ja tämän väitteen vahvistamiseksi voin kertoa omasta kokemuksesta - vaikka molemmat autot (2 x Seat Leon) käyvät aina samassa huollossa, ei huolto, eikä ei vaimo, ei huomannut oman auton (ajettu noin 95K) DQ200 laatikon ongelmia, mutta kun itse huomasin, sekä todistin ongelmat, kytkimet meni vaihtoon. Sen jälkeen ilmeni (taas itse huomasin) uusia ongelmia ja huolto vielä kerran uudestaan remontoi laatikkoa.

Joten siitä lähtien välillä kuuntelen/testaan oman (ajettu noin 65K), sekä vaimon auton DQ200 laatikkoa perusteellisesti.

fixed

Minkäslaisen testin suoritat?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: fixed - 26.01.22 - klo:21:27
Minkäslaisen testin suoritat?

Esimerkiksi etsin pitkän sileän talon/muurin jonka vieressä on sileä tie, sivuikkunat auki ja 0>1>2>1>0 vaihdeilla rauhallisesti kokeilen ajoa. Jos tunnen nykimistä tai kuulen vieraita ääniä (viereisestä seinästä äänet heijastavat hyvin), niin huoltoon vaan.

Myös huolto testaa näin, että ne asettaa mittalaitteen autoon ja jos se tallentaa enemmän ääniä/tärinöitä kun normaalisti, niin korjaukset seuraa.

Miksubee

Muutama kuukausi sitten tuli alle ensimmäinen vaggilainen ja samalla ensimmäinen automaatti. Jonkun verran selasin topikkia läpi ja olen yrittänyt googlettaakin oireita. Luetun perusteella viittaisi vähän mekatroniikan ongelmiin, mutta jos tietäjät kehtais vielä antaa oman arvion, ennen kun lähden selvittämään "ominaisuuksia" huoltoon.

Vm. 2015 2.0tdi 4motion Passatin kuus lovinen märkä dsg vaihteisto tekee kylmänä jännittäviä asioita, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Pysähdyksistä kun laskee jarrun ylös ja lähtee liikkeelle, niin hyvin usein auto liikahtaa vähän (D1), mutta sitten töksähtää ja heittää "vapaalle" (D) 1-2s ajaksi, kunnes taas löytyy pykälä (D1) ja matka jatkuu. Tätä tekee myös pakilla ja mitä varovaisemmin saa jarrun vapautettua, niin sitä varmemmin tätä ei tapahdu.

Toinen ominaisuus on kylmänä 3->2 vaihdon rynkytys, kun hiljennän risteykseen. Eli kun pudottaa kakkoselle, niin auto nykii hetken ja kierrokset hummaa. Tätä tekee yleensä vähintään kerran kylmänä.

Kolmas ominaisuus on vaihteiden ajoittainen kolahtelu, varsinkin 2-> 3 vaihtaessa. Tämäkin vain kylmänä

Hyvin lämpimäksi ajetuilla öljyillä en ole saanut näitä ongelmia esiintymään. Jostain topikista luin (ehkä tämä), että vasta sitten pitäis olla huolissaan, kun dsg alkaa oireilemaan lämpimänä. Kylmänä tapahtuvat temput olis vaan niitä dsg:n ominaisuuksia  ;D

Kiitos jos joku viitsii jakaa kokemuksiaan / tietojaan.

fixed

Usein herää ensimmäisenä kysymys näitä vikakuvauksia lukiessa, paljonko on keksinnöllä kilometrejä alla? Tässä tapauksessa, kun on märkälaatikosta kysymys, onko huoltohistoria laatikon osalta aukoton, eli laatikon öljyt vaihdettu valmistajan ohjeistuksen mukaisesti? Ensimmäisenä, jos mahdollista, ennen huoltoihin viemistä ottaisin vikakoodit esim. VCDS:llä. Ja sitten jos vikakoodeista ei selviä mitään, tai niitä ei saa luetettua, niin auto sellaiseen huoltoon, missä oikeasti ymmärretään DSG-laatikoiden kotkotukset.

o.b.

Laatikon ja kytkimien sopeutuksesta tuskin olisi haittaa. Mutta toki ensin se vikakoodien selvitys mieluiten VCDS:llä. VCDS pitää olla HEX-V2 tai HEX-NET, vanhemmilla versioilla ei saa yhteyttä auton kaikkiin osiin.

Miksubee

Noniin sen verran oli asiaa mielessä, että unohtui ne kilometrit ja huoltohistoria... Joo eli auto huollettu huoltokirjan perusteella ohjelman mukaisesti. Laatikon öljyt vaihdatin muutamia viikkoja sitten vähän etukäteen. Pelkkä öljynvaihto siis, en tiedä onko suositus että vaihto tehtäisiin pesun kanssa? Autolla ajettu 166 tkm. OBDeleven tarkoitus hankkia keväämmällä, niin pääsee itsekin katsomaan vikakoodeja. Ehkä tosiaan viisain pyytää nyt alkuun joku VCDS mies kurkkaamaan.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Miksubee - 19.02.22 - klo:14:02
Noniin sen verran oli asiaa mielessä, että unohtui ne kilometrit ja huoltohistoria... Joo eli auto huollettu huoltokirjan perusteella ohjelman mukaisesti. Laatikon öljyt vaihdatin muutamia viikkoja sitten vähän etukäteen. Pelkkä öljynvaihto siis, en tiedä onko suositus että vaihto tehtäisiin pesun kanssa? Autolla ajettu 166 tkm. OBDeleven tarkoitus hankkia keväämmällä, niin pääsee itsekin katsomaan vikakoodeja. Ehkä tosiaan viisain pyytää nyt alkuun joku VCDS mies kurkkaamaan.
Alkoiko vikailemaan siis öljynvaihdon jälkeen?
Käytettiinhän OEM öljyjä? Tai oikeastaan mieluusti samoja öljyjä kuin aiemminkin.

VCDS apua löytyy palstalta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Miksubee

Oireet oli jo ennen vaihtoa ja kohta ois pitäny vaihtaa muutenkin, niin kokeilin josko uudet öljyt auttais. Ei ainakaan pahentanu tilannetta. Kyselin vähän, niin mulla löytyy tuttu jolla on tarpeeks uus VCDS.

Auto on ruotsin tuonti, en tiedä yhtään mitä öljyä siellä on käytetty. Febi dsg öljyt on laitettu siellä missä itse käytin 🤔

Koitan saada auton nyt lähipäivinä siihen vikakoodien lukuun, niin jos sieltä selviäis jotain.

Miksubee

Lainaus käyttäjältä: Miksubee - 19.02.22 - klo:20:01
Koitan saada auton nyt lähipäivinä siihen vikakoodien lukuun, niin jos sieltä selviäis jotain.

Nyt on vikakoodit tsekattu ja eipä sieltä löytynyt mitään laatikkoon viittaavaa ja nuo alla mainitut kuittaantu pois.

Camsaft position sensor P0341 00 [096]
Coolant circulation pump B137E 52 [008]
Engine control module not authorized B104A 00 [008]

Pystyykös tuon laatikon ja kytkimien sopeutuksen tekemään joku palstalainen vai vienkö marmorille 🤔


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Miksubee - 21.02.22 - klo:11:04
Nyt on vikakoodit tsekattu ja eipä sieltä löytynyt mitään laatikkoon viittaavaa ja nuo alla mainitut kuittaantu pois.

Camsaft position sensor P0341 00 [096]
Coolant circulation pump B137E 52 [008]
Engine control module not authorized B104A 00 [008]

Pystyykös tuon laatikon ja kytkimien sopeutuksen tekemään joku palstalainen vai vienkö marmorille 🤔

Ei taidettu lukea VCDS:llä tai OBDelevenillä.. Katottiinko muuta kuin moottorinohjaimen vikakoodit?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Miksubee

Hmmm kyllä katottiin VCDS:llä, mutta ilmeisesti kiinakaapeli. Laitanpa tähän nyt vielä kuvat noista vikakoodeista, vaikka meinaakin karata vähän offtopicin puolelle.






o.b.

Lainaus käyttäjältä: Miksubee - 21.02.22 - klo:11:04
Pystyykös tuon laatikon ja kytkimien sopeutuksen tekemään joku palstalainen vai vienkö marmorille 🤔
https://www.youtube.com/watch?v=Etr7sKMgf1A

Hakusanoilla DSG reset löytyy lisää ohjeita.

Kivikko66

Moro

Onko muilla ollut ko. ongelmia GTE passattien kanssa?
Auto vm. -16, ajettu vajaat 90t km.

- Mekatroniikassa on sisäinen vika ” Vaihteistoelektroniikan vikamuistissa erotuskytkin jäänyt auki - ajoittainen”

Huoltamon mukaan korjaukselle ei ole tehtaan vastaantuloja.
Kustannus korjaukselle ~4000,.

Miten kannattaisi edetä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy