Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Sepi-setä

#1

Joo, Octavianhan sai vielä keväällä tilattua joko 1.4 TSI tai 1.5 TSI koneella, nyt on hinnastossa näköjään enää 1.5 TSI.

Saksalaisten keskustelupalstalla sanottiin että 1.4 TSI täytää vain Euro 6b vaatimukset (taitaa olla NOX:in suhteen), uusi 1.5 TSI on Euro 6c hyväksytty, ja ilmeisesti Euro 6c ja WLTP kulkevat käsi kädessä.

Eli ehkä se 1.4 TSI jää kaikista malleista pois syyskunn alusta alkaen?
#2
Tausta lyhyesti:
Uusi Touran tilattu työsuhdeautoksi huhtikuussa, piti ensin tulla ennen elokuun loppua, mutta nyt vahvistettu marraskuun loppuun mennessä.

Samassa yhteydessä tuli myyjän kautta tieto että auto näillä näkymin olisi vm 2019, jonka tuotanto alkaa Wolfsburgissa syyskuun aikana.

Lisäksi, näillä näkymin 1.4 TSI jää pois, ja tilalle tulee uudempi 1.5 TSI moottori. (Varmaan WLTP hässäkkä vaikuttaa tähän.)

Myyjän mukaan maahantuoja on luvannut että muutoksesta huolimatta jo tilatuille autolle taataan että hinta pysyy samana.


Onkohan sitten esim. varustetasojen suurempia muutoksia tulossa vm. 2019 autoihin, jääpi nähtäväksi.

PS:
Toisaalta, suomen VW.ltä tuli 3.7. Touranille uusi hinnasto, jossa edelleen 1.4 TSI mukana (mutta 1.8 TSI:tä ei saa tilattua enää).

#3

Ei huono idea tuo paneeli, mutta metallinbeigeen autoon se ei minusta oikein sovi...

Esim. punaiseen tai siniseen varmaan paremmin?
#4

Nyt alkaa Altea XL:n 3 vee ja 10 kk olla tapissa ja auto menee takaisin leasingfirmalle, tilalle tulee peruspolle, Octavia Combi, taas hölmösti (?) TSI ja DSG.

Vielä loppukuittauksena voin kertoa että mittariin tuli noin 140 tkm, DSG:n kytkin ei ole mennyt vielä uudemman kerran (mutta vaihtamiset eteenkin 2:selle ja 3:oselle eivät minusta ole niin sujuvia kun silloin joskus).

Sen sijaan käsijarru jäätyi viime talvena kerran kiinni niin pahasti että takajarruille tuli isompi korjaus (muistaakseni vaijerit, kiekot ja palat vaihdettiin) ja keväällä ruiskun korkeapainepumppu meni sököksi.

Auto on edelleen sen verran kiva että lasteni äiti toivoi että olisin lunastanut sen leasing-yhtiöltä omaksi ja hänen käyttöön, mutta sitä ajatellen 1.8 TSI ottaa kyllä vähän liikaa öljyä (arvioilta 3 " 4 litraa ekstraa per vaihtoväli) bensan jatkeeksi ja olen melko varma että jossain vaiheessa se DSG keksii vielä jonkun syyn ottaa jälleen vähän vapaapäiviä…

Ja 140 tkm ”raakaa leasingajoa” plus lapsiperhekäyttö tekee kyllä sen että ko. autoyksilö olisi kyllä nyt reilun TLC:n tarpeessa.

Senkin huomasin kun kävin autoliikkeissä katsomassa ja kokeilemassa eri vaihtoehtoja seuraavaa autoa ajatellen, että kyllä se Altea XL:n takapenkki vain on Hyvä!

Auton kokoa ja hintaa huomioiden ei tule mieleen mikä voisi olla mielestäni yhtä hyvä tai parempi, ei ainakaan esim. Touran tai Citroen C4 Picasso (ja tarkoitan tässä nyt pitkiä yli 170 cm aikuisia ajatellen, ei pienten lasten kannalta).

Eli Muchos Gracias Seat, jos tarpeet muuttuvat tai myyntiin tulee malli joka on Leon farkkua vähän tilavampi ja Alhambraa halvempi, niin palataan asiaa!

(koputtaa puuta, mistä sen tietää milloin se autoetu viedään ja joutuu palaamaan käytettyjen autojen pariin)
#5

Mietin pitäisikö asentaa/laitattaa uuden Combin takaluukun alareunaan koristeeksi ja suojaksi sellaisen kromatun listan (taitaa olla alkuperäisvarusteena tunnarilla 5E9 064 711A jonkun esitteen mukaan).

Mutta, toisaalta myös puskuria suojaava muovi/metalli lista olisi fiksu (5E9 064 711 mustana ja 5E9 064 711B ”alumiinisena”).

Kysymykseni kuuluu, näyttääköhän nämä molemmat lista yhdessä hyvältä vai hölmöltä, kuvia en ole netsitä vielä löytänyt?

Olisikohan joku täällä jo ollut samoilla jäljillä… ?

Niin, ja jos joku haluaa suositella muita kun merkin virallisia suojalistoja puskurin päälle, niin kiinnostaisi kuulla niistäkin, eteenkin onko asentaminen ollut helppoa ja onko pysynyt hyvin paikallaan.
#6

Huhujen mukaan uusi Caddy-klooni Roomster saattaa olla esillä Frankfurtin autonäyttelyssä ensi nyt syyskuussa 2015.

Itselläni auton vaihto on jo hoidettu, mutta silti tulee olemaan mielenkiintoista vertailla Caddy-Roomster ja VW Caddy hintojen ja varusteluvaihtoehtojen osalta.

Meinaan jos hinnat ja varusteetkin *) menevät 1:1, niin selvähän se on ettei uudesta Roomsterista tule kovin yleinen. Paitsi ehkä taksina.

*) huom. VW Caddy on auto jonka tiimoilta mainitaan erikseen että varusteluun sisältyy suomenkielinen ohjekirja… Caddyhan on VW:n hyötöajoneuvojen puolelta tuleva vekotin, ja minusta Touranin hinnoittelu on pääsääntöisesti tehnyt lyhyemmästä 5-paikkaisesta Caddystä aika turhan.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8 2014
07.07.14 - klo:17:43
Voisikohan Ruotsin ja Saksan hinnoista päätellä jotain, eli montako % hinnat nousevat meillä... ? :-\
#8
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
06.07.14 - klo:13:08

Autoblog.com uutinen RS-faneille:

http://www.autoblog.com/2014/07/05/skoda-octavia-rs280-spy-shots/

Moar pwr!!  ;)

#9
Passat B7 (11-14) / Vs: Passat B8
05.07.14 - klo:14:45
Siinä toisessa ketjussa on nyt linkit

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14851.msg469268;topicseen#new

kuvat on jukaistu, tilauksia otettaan vastaan Saksassa jo 10.7.

kts myös muuten

http://www.volkswagen.de

Nyt jos vielä meinaa B7:aa niin vaihtohyvitykset kattoon!   ;)
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8 2014
05.07.14 - klo:14:30
Oho, Saksassa tilattavissa 10. heinäkuuta!  Yllätti kyllä nyt meikäläisen!

...ja se VW-myyjä, kenen kanssa juttelin Passatin ja Touranin uudistusvuoroista toukokuussa, joko hän oli ulkona kun lumiukko, narrasi pahasti tai sitten Suomen myyntikanavalle on puhuttu Saksasta ihan puppua?
#12
Kuvakytkin DSG7:n kanssa on todistetusti ollut paljon ongelmia, minun SEAT:in kytkinpaketti on vaihdettu takuuseen noin 65 tkm ajettuna.

Kuten olen aiemminkin täällä kirjoitellut: en omilla rahoilla ostaisi kuivakytkin DSG7:n laatikolla varustettua autoa, en uutena enkä käytettynä. Tämä kanta muuttuu vasta kun olen nähnyt riittävästi kirjoitteluja siitä että ongelmat on hoidettu, ja koskee silloin tod. näk. vain uusia autoja.

Jos käytettyä ajattelee, niin eihän se mitään että esim. kytkin kaipaa kunnostusta, kuluva osahan se on, mutta tarkistakaapa mitä se DSG:n tiimoilta maksaa, voi huh-huh! Eikä sitä (kuulemma) voi teettää missään tutun pajalla, koska ko. setin säätö on sen sortin työ johon pitää oikeasti olla oikeat työkalut ja osaaminen.

Mutta muuten - siis käytön kannalta - olen kyllä DSG-fani 100%.
#13
Moro Timo!

Minulla on työlistalla samanlainen ongelma vm. -00 1.6 besan Boran tiimoilta.

Joko sinulla on työ mennyt eteenpäin?

Itse ajattelin yrittää jos ko. ohjausyksikön saisi purkaamosta esim. puoleen hintaan, tosin en
ole vielä selvittänyt mitä uusi maksaisi...

(Ko. Bora ei ole nyt käytössä, joten tässä olisi kesän verran aikaa hoitaa asia kuntoon.)
#14
Vähän tässä itselleni kommentoiden!  :)
Briskodan sivulta löytyy uutta tietoa:

http://www.briskoda.net/forums/topic/316565-new-2015-mk2-roomster-announced-now-bigger-more-expensive/

Siellä jäsen ”fabdavrav” viittaa lehtiuutiseen, jossa kerrotaan Skodan tehtaiden tulevista työjärjestelyistä (uutislähde johon minä luotan enemmän kun jonkun autoista kiinnostuneen bloggaajan spekulaatiot ;) ), tässä suora linkki siihen:

http://www.praguepost.com/czech-news/39054-thursday-news-briefing-may-15-2014

Tämän uutisen mukaan uusi Roomster tehdään Puolassa samalla tehtaalla Caddyn kanssa, eli oletettavasti uusi Roomster on Caddyn Skoda-sisko (eikä MQB malli).

Sitten VWvortexin puolelta voipi löytää tämän uustisen Caddyn tiimoilta:

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/next-generation-volkswagen-caddy-spied-testing/

Mutta, huomaa kuitenkin: testissä ollut auto " ”next generation Volkswagen Caddy” - onkin hyvin saman näköinen kun nykyinen, ei niin kauan sitten Face-liftattu Caddy. Eli? Onko peitteiden alla sittenkin uusi Skoda Roomster, jota esitellään syksyllä Pariisissa?
(Ai että on jännää!  ;))

Noh, jos uusi Skoda Roomster on sitten nyky-Caddyn sisarmalli? Sitten se on ainakin paljon nykyistä tilavampi, ja… varmaan aika kallis, koska Caddyhan ei ole mikään halpis-peli, ainakaan niillä varusteilla mitä melkein jokainen tänä päivänä haluaa henkilöautoon.

Saas nähdä mitä sieltä tulee ja mihin hintaan.
#15
Lisäkommentti omaan aiempaan:

Juuri pyysin ja sain luvan pitää nykyisen Altea XL:n työsuhdeautona 10 kk aiottua pidempään.

Olisi siis mahdollisuus vaihtaa kosla vuoden lopulla esim. Tuoraniin tai Passattiin, mutta sen verran hyvin tämä nyt käytössä oleva Altea minun maun mukaan kestää vertailun mainittuihin, että tällaiseen ratkaisuun vapaaehtoisesti päädyin.

Melkoinen kehu minusta!

Toki, tämä sillä ehdolla että huomioi ko. Altean edullisemman verotusarvon työsuhdeautona. Mutta onhan Altea XL myös käytettynä varmasti edullisempi kuin vastaavalla koneella ja ajomäärällä oleva Passat Variant tai Touran.

Autolla on nyt ajettu noin 95 tkm ja DSG:n osalta on vaihdettu kytkinkokoonpano (2. Vaihde alkoi täristämään tietyissä vaihdoissa, ajettu olisiko 65 tkm vaihdon kohdalla. (Työkaverilla Passat 1.6 TDI ja 7-v DSG ja just samat oireet -> myös vaihdettu suht samoilla kilometreillä.)

Muuten vikoja ei juuri ole ollut, ei ole koskaan (kop-kop-puuta) jättänyt tielle tai kieltäytynyt lähtemästä matkaan.

(Tai nojaa, kone vie kyllä turhan paljon ölppää, ainakin 2 litraa meneen nyt lisänä per vaihtoväli.)

Alteaa harkitsevaa kehottaisin kokeilemaan häiritseekö meluisuus ja välttämään 7-vaihteista DSG:tä, tai minimissään varmistamaan että kytkinpari on merkkihuollon toimesta vaihdettu ”parempaan”.

Itse ja ”omilla rahoilla” ostettuna paras Altea-vaihtoehto lienee XL-kori + 2.0 TDI + manuaali tai 2010 jälkeinen 6-v DSG.

Ja onhan se lisäksi aivan he-vetin kaunis auto! ;-)
#16
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon X-Perience
27.06.14 - klo:10:13
@msr - Kiitos, tuon missasin!

Mmm, 1.8 TSI DSG, neliveto ja menevä ulkonäkö! Ai-ai, kunhan hinta vaa olisi sopiva....

Mutta noh, oikeassa elämässä raha ja järki jyrää tunne ja fiilis asiat.

1.4 TSI DSG, etuveto ja tavisfarkkukori, sillä se perhesetä pärjää? (Pitää siis vielä
keksiä parempia järkisyitä!)
#17
Nostetaanpa tämä ketju uudestaan pinnalle lisäpyynnöllä:

- Voisivatko ne henkilöt jotka ovat sähkösäätöistä istuita autoonsa hankkineet, tai
muuten sitä kunnolla kokeilleet yst. kertoa mitä ovat mieltä ko. lisävarusteesta?
(Luulisi että nyt sitä on jo muutama päässyt pidemmän aikaa käyttämäänkin?)

- Onko joku huomanut että istuinosan tai selkänojan muotoilussa tai
mitoissa olisi eroa?

Etukäteen kiittäen, t. Sepi
#18
Huomasi itsekin nuo juorukuvat johon yllä viitataan, ja kyllä tuollainen ratkaisu olisi minulle ihan OK (eli että uusi Roomster olisi Touranin lähisukulainen), mutta…

Niiden haastatteluiden perusteella mitä olen lukenut (sen jälkeen kun tähän ketjuun aiemmin postasi), niin olen ollut siinä uskossa että koko Roomster-malli on jäämässä tauolle.  :(

Toisin sanoen, nykyinen malli jää joskus melko pian pois (ensi vuonna?) valikoimasta, Skoda keskittyy tekemään enemmän suosiossa olevia kartsa-maastureita (uusi Yeti ja sen isosisko Ms. Snowman) ja jonkinlainen korvike Roomsterin tilalle tulee vasta näiden jälkeen, mahd. Caddyn Skoda-versiona. Jos tulee.

Mikä auto sitten on kuvissa? Tod. näk. uusi Touran. Voi jopa olla että Skodan kaverit ovat mukana testaamassa, vaikka tuotantopäätöstä ei ole heidän osalta tehtykään. Nimittäin, eihän ne autovalmistaja aina avoimesti kerro meille mitä heillä on tulossa, ja jos me veikataan testeissä olevien autojen perusteella väärin, niin… ?  :P
#19
Bump! :)

Tarkasti SEAT:ia seuraavat ovat varmasti hoksanneet että tavallinen Altea on jo jäänyt pois, ja ei XL:nkään osalta ole paljon mistä valita.

Esim. DSG:n osalta niin se on ilmeisesti 1.6 TDI myllyksi tai ei mitään…

Kävin katsomassa uuden Golf Sportsvanin kun se oli VW Airportilla ”esinäytössä” toukokuussa, ja se vaikutti tosi sopivalta, minun mielestä paras Golf-korimalli.

Sääli vain että jos ”rakennan” Sportsvanin kaikilla niillä varusteilla mitä haluaisin, niin hinta on mielestäni suht korkea, ei jää Touraniin juurikaan hajurakoa (suht. vastaava moottori ja DSG). (Joo, olen varusteinnokas. Ja kyllä, vertailen esim. Octaviaan, jonka lisävarusteet ovat minusta paljon asiallisemmin hinnoteltuja.)

Jos SEATilta tulisi ensi vuodelle oma versio Sportsvanista, olkoon nimi sitten Altea tai jotain muuta, niin olisin kyllä melkoisen innossani! :)

Onkohan kukaan kuullut SEAT myyjiltä mitään... ?
#20
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon X-Perience
26.06.14 - klo:09:13
Tässä uutuudessa parasta on se, että Octavia Scoutille tulee taas lisää hintapainetta, ja ikävintä se, ilmeisesti nelivedän ja DSG:n saa vain tod.näk. ylihintaisen tehokkaimman TDI:n kanssa.

Mutta kyllä on kuvien perusteella tosi kivan näköinen auto!  :)

Mahtaakohan se Altea XL:n Freetrack versio jo kohta jäädä pois?
#21
Ei ole tilaihme kolme lapsen perheelle tuokaan malli.

Mutta, lohdutuksena voi kertoa että meillä mahtui yksi kaukaloikäinen + yksi turvaistuinikäinen + yksi korokeisuinikäinen VW Boran takapenkille.  :)

Minä lähtisin seuraavilla resepteillä kokeilemaan, joko:

- Kaukalo+ telakka keskelle taakse (ilman fixiä?)

- Isommat lapset taakse sivuille, tod näk. taas ilman fixiä.

Tai:

- Kaukalo + telakka eteen (jos turvatyynyn saa pois, muistaakseni tuossa Passatissa saa)

- Isommat lapset ja pienempi aikuinen takapenkille (istuimmet ilman fixiä)

Isofix on ihan hyvä juttu muuten, paitsi kun pitää saada takapenkki ns. ultimate-käyttöön. Silloin se on melkein pelkkä rasite...

Kaikki isuinmallit ovat nykyään niin turvallisia ja tilaavielviä että jos muu ei auta niin mitähän Passatista saa vaihdossa Touraniin? ;)
#22

Roomster alkaa olla Skodan malliston nestori, onko kukaan kuullut milloin Mk 2 eli uusi versio olisi tulossa?

(Netistä löysin kyllä jotain tietoja että malli ehkö uudistuu 2014, mutta ne veikkaukset taisivat olla vuodelta 2011.)
#23
@ MrBurns

- Ok, sääli.

@ Taky

"Touran?"

- Meinasin vastata että "mutta Touranhan VW:nä maksaa niin selvästi enemmän" - sitten päätin katsoa hinnat ensin, ja kas, eihän se nyt niin kallis olekaan.

Siis jos vertaa esim. Altea XL:ää 1.2 TSI:llä ja Touran vastaavalla koneella.

Lisäksi huomasin että Touranin lisävarustepaketit eivät enää vaikuta niin kalliilta kun ennen.
Tai ehkä minun käsitykseni kalliista on vain muuttunut?  ;)
#24
Olen yrittänyt ottaa selvää netin kautta onko SEATilla tulossa Altea ja Altea XL:n tilalle jotain uutta, mutta ei näytä siltä että SEATilla olisi jotain jo nyt putkessa.

Exeohan on kuulema poistumassa, Alhambra on selvästi isompi ja paljon kalliimpi, ja tuleva farkku-Leon on tuskin uutta Golf Variantia tilavampi = vähän ahdas takapenkki kolmelle lapselle.

Jos oikea vastaus on että ei ole tulossa yhtikäs mitään, niin sitten Octavia III farkku lienee sitten VAG:n paras tarjous?

Mutta, te jotka käytte autokaupoissa tai tunnette SEAT-ammatti-ihmisiä, kysykää! Ehkäpä jollakin on jotain mielenkiintoista kerrottavaa?
#25
Käytössä on Altea XL Style vm. 2011, koneena 1.8 TSI ja sen kaverian 7-v. DSG.

Kyseessä on työsuhdeauto, joten ei ole tarvetta kehua vain paremman jälleenmyyntiarvon toivossa.

Tämä miellyttää eniten:

+ Kone ja aski käytön kannalta: 160 hv 1.8 TSI ja 7-v. DSG ovat todella sopivat tähän autoon. Ajaminen on helppoa, ja rekoista pääsee ohi ns. heittämällä.

Muut plussa (sattumanvarainen järjestys):

+ Sisätilat. Sopii 3 lapsen perheelle (jos lähtee oikein maktaan pitänee olla myös kattoboksi käytössä, mikäli takakonttiin aikoo sulloa esim. rattaat mukaan.
+ Ajoasento, penkki. Kuten VAG:t yleensä, itse ajan tarvittaessa sujuvasti 600 km/päivä ilman että selkä väsyy (monen muun auton penkillä tämä ei vaan onnistu).
+ Varustelu yleisesti vs. hinta. On kaksivyöhykeilmastointi, ksenonit ja systeemit, eikä auto silti ollut kallis. (Toki tähän ei ollut edes tarjolla kaikkea mitä muihin olisi saanut.)
+ Ulkonäkö, ulkomitat huomioiden. Mutta sehän on makuasia.
+ 60 tkm takana ja aika vähän onglemia, ja vain pieniä sellaisia.
+ Ajettavuus. Golf V alustarakenne on minusta hyvä, kaikki toimii kuten pitää.

Isot miinukset:

- Melu. Rengasäänet kuuluvat liiankin hyvin sisään, ja jo melko pienistä nopeuksista. Tästä huomaa, että SEAT on VAG:n halpismerkki.
- Vähäinen usko koneen ja laatikon kestävyyteen. Kuten täällä voi lukea, on 1.8 TSI:n kanssa ollut ihan riittävästi luotettavuusongelmia. Ja 7-vaihteinen DSG:hän on jo melkein legenda. En uskaltaisi ostaa tällaista omilla rahoilla noin vain esim 150 tkm ajettuna....

Muut miinukset (järjestys ei tärkeä):

- Tuulilasin muotoilu talviolosuhteissa, hankala.
- Sisustus jo aika vanhanaikainen, kovat muovi (halpa SEAT)
- Muita merkkejä huonompi vakionopeussäädin. Jopa Rellun vastaava on miellyttävämpi käyttää.
- Konepelti pysyy ylhäällä terästangon avulla (jälleen: halpa SEAT)
- Sivupeilit ovat pienet ja talvella ne likaantuvat ihme herkästi, kuten myös etusivulasit.

Tässä siis tärkeimmät, pitää täydentää myöhemmin jos muistaa muita juttuja.

Kun oli autoa valitsemassa koeajoin 1.4 TSI:n manuaalilaatikolla, siitäkin jäi aika positiivinen käsitys.

Voisi ajatella meidän perheelle käytettyn Altea XL:n omaksi kakkosautoksi, mutta luotettavuuden takia se olisi tod. näk. TDI ja ilman DSG:tä.

Näillä näkymin ajan tällä autolla vielä vuoden 2014 loppuun, ja mittariin saadaan ehkä sellaiset 110 - 120 tkm. Tämä jälkeen tulee varmaan jokin muu merkki, SEATilla ei kuuleman mukaan ole 2014 - 2015 mitään Altea XL:n kokoista valikoimissa (nykyinen Altea XL on jo niin vanha malli etten siksi sellaista työsuhdeautoksi enää ottais, kun saa kerran melko vapaasti valita), paitsi Alhambra, joka taas on jo turhan iso ja DSG:llä + ok varusteilla liian hintava.

PS
Ai niin, kulutus: minun ajamana(huom. bensat kuuluu etuun) menee yli 8 l/100km jatkuvasti. Ajan pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaupungissa. Jos on aikaa ajaa rauhallisesti uskon kyllä että tankilla (55 litraa) voi päästä 700 km. Hikisesti.
Minusta kulutus on ok jos huomioi että nyt puhutaan 160 hv + automaatti yhdistelmästä, eikä mikään 105 hv eco-eco. Vanha 110 hv Mondeo 5-vaihteinen bensa 1.8. vei about saman verran.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy