Paljonko bensaa palaa?

Aloittaja Quality, 21.03.11 - klo:06:39

« edellinen - seuraava »

Bensa-autoni kuluttaa keskimäärin /100 km

alle 5 l
21 (4.8%)
5-6 l
79 (17.9%)
6-7 l
103 (23.3%)
7-8 l
105 (23.8%)
8-9 l
58 (13.1%)
9-10 l
34 (7.7%)
yli 10 l
42 (9.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 435

Korvaton

Oon päässy toyotalla aika tasan 10litraa satkulla sekaajoa missä on motaria reippasti ajaen ja sit vähän kaupunkia ja toki pidon rajamailla olevia kiihdytyksiä.
8.6l satkulla pienin kulutus maantiellä nätisti ajellen. Moottorina 2.5l kutonen bensa turbo.

autotonOnOnneton

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.07.13 - klo:16:35
Tuli nyt kesälomalle pelastettua maailmaa ja ajeltua mikromotorisoidulla viherpiipertäjällä. Eli 3-pyttysellä, 1.0 litraisella Focuksella. Paperillahan tämä kulkee suunnilleen pyhällä hengellä ja kuljettajan päästöillä.

Itse en aja kovin ekohenkisesti, mutta en myöskään kaahaa päättömästi jarrulaikat punaisina. Haluan kuitenkin ajaa sillain tietyllä tapaa reippaasti ja tomerasti. Motarin rampilla tämä vaatii Focuksen kaikkien voimavarojen säälimätöntä käyttöä, jotta liikennevirtaan voi jollain tasolla turvallisesti liittyä. Kyllä silläkin sai reilun satkun mittariin rampilla, kun hyödynsi vaihteet tehokkaasti.

No mitä tämä ajonautinnon pilaaja, ei kun viherpipertäjä sitten kulutti kesäloman aikana. Näin:

https://www.youtube.com/watch?v=aFBH7XH1f74

7,1 litraa satkulla (en tiedä miten tarkka lukema on) ja keskinopeutta 50 km/h. Tuo vajaa 2000 tkm jakautui varsin tarkasti tasan kolmeen osaan maantien, motarin ja kaupungin suhteen. Taajaman ulkopuolella aina noin 15km/h yli rajoituksen. Toihan on ihan törkeä lukema noin säälittävälle motille. Kaikki ilo on pois ja lopputuloksena säästät 2-3 litraa satkulla bensaa.

Kaivoin koneelta viime kesän suomiajot omalla yhteiskunnan vihollisella:

https://www.youtube.com/watch?v=k0MMTf48qUU

Toki tässä on huomattavasti enemmän motaria kuin Focuksen tilanteessa ja Focuksen kesäkurvailua vastaavassa ajossa keskikulutus on litraa suurempi. Mutta tämä onkin sitten todellinen kulutus, eli tämän päälle ei tarvitse arpoa mitään desejä.

Kolme litraa enemmän satkulla kulutusta ja saat 200hv lisää, nelivedon, automaatin ja ison auton. Aika mitätön hinta mielestäni. Varsinkin, jos tätä kolmen litran kulutuslisää aletaan vertaamaan uuden auton arvonalenemaan.

Olikos tuo nyt jokin yllätys, että pikkuruinen 1 litrainen kuluttaa paljon luvattua enemmän kun ajellaan jatkuvaa ylinopeutta ja paikoin jopa 140km/h?

Nuo isot hupiautot on vaan pilattu Suomessa ylisuurella verotuksella ym ja itseäni ainakin enemmän masentaisi matkan päätteeksi 3 litraa suurempi kulutus kuin nelivedon puute.. Mikään hauska ei Suomessa saa olla edullista  ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: autotonOnOnneton - 05.08.13 - klo:15:01
Olikos tuo nyt jokin yllätys, että pikkuruinen 1 litrainen kuluttaa paljon luvattua enemmän kun ajellaan jatkuvaa ylinopeutta ja paikoin jopa 140km/h?

Olihan se yllätys. En mä kuitenkaan motarilla ajanut kuin noin kolmasosan noista kilometreistä ja sielläkin oli aina nopeus alle 140 km/h. Kruisessa oli motarilla aina 138, eli todellinen nopeus varmaan jossain 133 tienoilla.

Ja mä ajan kaikilla autoilla täsmälleen samalla tavalla ja normibensamoteilla keskikulutukset tuntuvat aina pyörivän tuossa 7-8 litran tienoilla. Siihen tämä ekosingerikin kykeni, mutta mitään säästöjä ei tämä motti minulle tuottanut. Kulutus oli siis sama, mutta auto oli ihan tuhnu.

re2

Juuri käyty Oulu - Vuokatti - Oulu -tournee yllätti siedettävillä kulutuslukemilla tällaisen kaupunkipyörittäjän. Oli ensimmäinen vähän pidempi siivu tämän Audin ratissa ja matkan keskikulutuslukemat jäivät ajotietokoneen mukaan 7,5 l/100km. Eihän se sinällään vähän ole, mutta täyteen lastatulla autolla, tuolla rengaskoolla (245/35-R19), näillä hermoilla, ilmastointi päällä, torsen-lisällä ja reippaalla ajolla muutamine rivakoine ohituksineen pidän tuota silti varsin kohtuullisena tälle autolle.

Reaalikulutus varmaan oli vähän enemmän kuin tietokone näytti, mutta ei nyt pilata iloa sitä miettimällä. :)

Markku J

Polo Blue GT:n viimeisin, tankkauksesta laskettu kulutus oli 6,51 l / 100 km. Sikäli lukema on pettymys, että nyt kesällä työmatkaa saa ajaa ilman ruuhkia, joten oletin lukeman olevan nyt alle kuuden. Avopuoliso näyttää jopa säästävän ilmastoinnin kanssakin  :-[.

kolli

Uusikoppainen Mazda 6 sedan 2 l. automaatti bensa.Viimeisin tankkaus mitattuna 6, 6 l/ 100 km.770 km. ajoa jakaantui n. 350 km. moottoritie, 300 km. 80-100 km. nopeusalueella ja loput kaupunkiajoa.
Ei paha kulutus isolle autolle.

Sokota09

#216
Autona Ocu II combi 1.4 TSI. Ajotietokoneen kakkosmuistissa keskikulutus oli 6,0, kun viime viikolla meni ympäri kilometrit, eli ottaako se sinne 4500km vai kuinka paljon? Sekalaista ajoa suurimmaksi osaksi.

Viimeisin tankkaus (5,85 l/100km), litroja meni 48 ja trippimittari näytti 820 km. 60% maanitieajoa (moottoritie, maantie) ja loput taajama/kaupunki säpsyttelyä.

Jos ajelee normaaleja maantie nopeuksia, niin keskikulutuksen saa sinne viiteen litraan. Pari vuotta sitten, kun ajeltiin kesällä Rukalle, niin keskikulutuksen sai jopa alle vitoseen. Ja onhan tuonne ajotietokoneeseen saatu parhaimmaksi lukemaksi, mitä tankillisella voi ajaa 1250 km.

e. Niin joo, tankkaan aina E5:sta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.08.13 - klo:07:50Avopuoliso näyttää jopa säästävän ilmastoinnin kanssakin  :-[.

Tuota mä en jaksa ollenkaan ymmärtää.. Avossa sen ymmärrän että ilmastointi otetaan pois, jos kattoauki ajellaan kun keli on alle 20°C.. Normi katollisessa ajokissa en jaksaisi tuota ilmastointia rukata..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Ohikulkija

Sunnuntaina tulimme Espoo - Pyhä - Espoo reissusta.
Menomatkalla ajotietokoneen mukaan 6.0l/100km ja tulomatkalla 6.1l/100km.
Autona A4 2.0 tfsi. Kyydissä oli kolme henkilöä + peräkontti täynnä ja paljon vakionopeussäädintä käyttäen reipasta ajoa.

JJ10

Kattelin oman Bimmerin kulutusta, joka on keskimäärin 10,14 litraa 9098km:n matkalla (Road Trip LE).

Kun vertailee kulutuksia, siihen vaikuttaa melkoisesti, ajaako moottoritietä, jonka nopeus on 100km/h, vai 120km/h ja ajaako ko moottoritietä 110km/h, vai 130km/h. Nopeus jos putoaa 90km/h olen huomannut, että kulutus on reilu 8l/100km. Lisäksi kaupunkiajo ja sen pituus, sekä  ruuhkat on ratkaisevia kulutuksessa. Ajotietokoneen mukaan, kun alejee jonossa 80-kymppiä, kulutus on alle 8-litran.

Ajotyyli ratkaisee melkoisesti, olen huomannut tankkausten välillä liki 2-litran on kulutusten eroja pahimmillaan samanlaisissa olosuhteisssa. Pahin kulutus on ollut Maaliskuussa 12,35l/100km, kun kesällä olen päässyt parhaimmillaan hieman yli 8-litran.

Viimeisimmät, jossa motaria reilu 120km/h ja kaupunkia (lyhyttä pätkää, alle 3km suuntaansa) kulutukset: 10,36; 10,00; 9,44; 9,66; 10,34; 10,00; 8,61; 10,6; 8,86 jne

Skodan 1,8 TSI:n kulutus oli 6,7 - reilu 8 litran välillä samoissa olosuhteissa kesällä, talvella enemmän.


deeaa

Mää allekirjoitan tuon että kaikki tavan perheautot syö lähestulkoon saman verran, eli mulla keskikulutuksena noin ysin, ehkä hieman vajaat. Jostain '84 escortista lähtien siinä se on pyörinyt. Veekasi tietty hieman enemmän...mutta normi keskisarjan vehkeet syö kaikki tuota luokkaa, ellei todella rupea pihistelemään.

Mutta, vaikka kulutus paperilla on tuossa 1.8 tsi pienempi kuin aiemmassa pösön 1.8 vaparissa oli, niin kyllä sillä pösöllä pääsi aika vaivatta todellisuudessa allekin sen normin, jotain 6.6 tais olla enarit mökkireissulla keskikulutuksessa. Ei vaan pääse ei millään skodalla sinne, todella on tuskaa pitää alle seiskan.

manni

Eurosamaralla, jossa on 1,5-litrainen bensakone GM-monipisteruiskulla, meni 2800 km lenkki Tanskaan Ruotsin kautta keskikulutuksella 6,6, kaksi henkeä ja auto täynnä tavaraa. Matkasta iso osa oli moottoritietä.
Uusikaupunki

Arttu

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 11.08.13 - klo:20:53

Mutta, vaikka kulutus paperilla on tuossa 1.8 tsi pienempi kuin aiemmassa pösön 1.8 vaparissa oli, niin kyllä sillä pösöllä pääsi aika vaivatta todellisuudessa allekin sen normin, jotain 6.6 tais olla enarit mökkireissulla keskikulutuksessa. Ei vaan pääse ei millään skodalla sinne, todella on tuskaa pitää alle seiskan.

Edellinen autoni oli 1,8 TSI Octavia. Yleensä kulutus oli 7,0 litran paikkeilla pääkaupunkiseudun sekalaisessa ajossa. Jos vähän viitsi yrittää, sai helposti kulutuksen reilusti alle seiskan. Alhaisin kulutus maantieajossa oli jotain 6,0-6,2 paikkeilla. Yleensä mökkireissu meni 6,5 litralla.

Uuden 1,4 TSI:n olen tankannut vasta kolmesti. Joka tankkauksella kulutus ollut 5,9 litraa/100km. Sekalaista ajoa. Pidempää matkaa ei vielä ole kokeiltu.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.08.13 - klo:09:03
Tuota mä en jaksa ollenkaan ymmärtää.. Avossa sen ymmärrän että ilmastointi otetaan pois, jos kattoauki ajellaan kun keli on alle 20°C.. Normi katollisessa ajokissa en jaksaisi tuota ilmastointia rukata..

Täällä Jenkeissä porukka ajaa motarilla +120km/h nopeuksissa ikkunat sepposen selällään auki ja ilmastointi pois päältä "säästääkseen" bensaa... Niin ja ulkolämpötila on tietty yleensä jotain +30C :) Sama homma kaupungissakin ajellessa eli porukka hikoilee kabiinissa kun eivät viitsi ilmastointia pyörittää.

pokkus

Itse aiheeseen eli kulutukset näkyy tuosta sigusta. Mussen kulutus on ollut nousussa koko aika, koska sillä ei ajeta muuta kuin lähinnä nurkkapyöritystä ja pätkäajoa kaupungissa, koska kaikki perheen pitkänmatkan reissut tehdään nykyisin Edgellä.

Markku J

Onko tuossa ikkunat auki ja ilman ilmastointia ajamisessa tosiaan takana säästönäkökulma ? Luulisi siellä jenkkilässä tavoiteltavan mukavuutta - vaikka pienellä kulutuslisällä.

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 17.03.12 - klo:10:57
Keskikulutus pyörii yleensä hieman kahdeksan litran yläpuolella. Nyt on tullut lyhyttä ajoa ja paikallispyöritystä mäkisellä seudulla, niin on keskikulutus tällä hetkellä 10 litraa. Autona siis 1,8 TSI DSG Octavia.

Tuon kommentin jälkeen tuli muutettua Leppävaarasta Suurmetsään Helsinkiin ja työmatka-ajo muuttui paikallispyörityksestä enemmän maantiepainotteiseksi. Kulutus tankkausvälillä yleensä ajotietokoneen mukaan 7 - 7,3 litraa satasella, riippuen ruuhkista.

Kun tuossa aiemmin oli juttua litraisen Ford Focuksen kulutuksista, täytyy itsekin todeta, että litrainen 68-heppainen pikku-Pösö vei Mallorcalla sekalaisessa ajossa täsmälleen saman verran bensaa kuin tuo oma 1,8-litrainen, 160-heppainen farkkuni.

Pari viikkoa vielä ostellaan bensiiniä ja 16.9. siirrytään tuliterän diesel-Golfin puikkoihin.  8)
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 02.09.13 - klo:20:27
Onko tuossa ikkunat auki ja ilman ilmastointia ajamisessa tosiaan takana säästönäkökulma ?

Saksassa harrastetaan aivan samaa, eli ajetaan kuumana kesäpäivänä bahnalla ikkunat auki. Aikanaan tutusta kaveriporuksta kukaan ei suostunut lähtemään yhden saksalaisen autolla kesällä harrastuksiin, kun ilmastoinnin sai siinä autossa päälle vain kovalle anelulla. Ja kun matkustamo oli jäähtynyt, niin kuski sammutti ilmastoinnin 8)

Eli kyllä mä uskoisin, että polttoaineen säästäminen siinä on taustalla.

pokkus

Omien täällä olleiden keskustelujen perusteella, niin kyllä se polttoaineen kulutus on siellä taustalla syynä, mutta yllätyksenä on myös se, että porukka pelkää, että ilmastointilaite kuluu tai menee rikki kun sitä käytetään :) No täällä Floridassa tuo kulutuslisä on varmasti ihan merkittävä etenkin kaupunkiajossa ja kyllä nuo ilmatointilaitteet joutuu aika paljon kovemmalle rääkille kuin Suomessa, koska täällä ne käytännössä pyörii aina täysillä kun tarvetta on. Onhan siinä tietty aika iso kuluerä, jos autoa pitää sen 10 vuotta ja joutuuko ilmastointilaitteen huoltaa sinä aikana yhden vai kolme kertaa. Ja aina ei todellakaan riitä se, että lisää pelkkää kylmäainetta vaan koko kompura pitää uusia tjsp. Itsellähän on aina ilmastoinilaite päälle lukuunottamatta talven muutamaa kuukautta jolloin sille ei oikeasti ole tarvetta :)

Mythbustersissahan tuota muuten joskus kokeiltiin :)

Mythbusters - Save more gas with AC on or Windows down Ans with AC

deeaa

Enpä lie koskaan ilmaria pistänyt päältä paitsi talvella aiemmassa neuvottiin olemaan käyttämättä. Nyt ocussa en ole koskenutkaan nappiiin kesät talvet.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4


vkjoki

Kesäkuukaudet ovat ohi ja on aika laskea kulutuslukemat kesä - elokuulle:
- auto: Golf HB 103 kW 1.4 TSI ACT DSG-7
- ajettu kesän aikana 11 860 km
- kesän keskikulutus 5,25 l / 100 km
- ilmastointilaite päällä arviolta 50 - 60 % ajomatkasta; tuosta 5,25:stä ilmastoinnin aiheuttama kulutusosuus on tasolla 0,2 - 0,3 l / 100 km
- ajosta arviolta 20 % taajamateitä, 60 % maanteitä ja 20 % moottoriteitä
- autossa pääosin 1 - 2 aikuista, vain vähän matkatavaroita eikä yhtään peräkärryn vetoa
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Markku J

Mahtavan upea kulutuslukema tehokkaalle koneelle. Minun pikkukoneella ei pääse tuohon kuin erittäin nätissä matka-ajossa (ei motaria).

Ocu_P

Vkjoen lukemat saavat 1.6 TDI M5 -kuljettajankin lähes kateelliseksi. Kulutusero jää muutamaan desiin dieselin hyväksi.  ::) Ajon luonne minulla tosin hiukan raskaampaa.

Rohkenen kyllä väittää, että harva pystyy samaan. Vkjoen tapauksessa täytyy yhdistyä suotuisat ajo-olosuhteet taloudellisen ajamisen taitoon. :)

b1mpo

Yli litran tdi:n hyväksi. ;) Pienellä bensatkin kyllä näköjään menee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

gain

Autoni kulutus selviää allekirjoituksesta. Kyseessä on siis pieni auto, pienellä moottorilla, joten kulutuskin on kohtuullinen.

Juspe

Nyt on allekirjoituksen focuksella 5tkm kulutusseurantaa takana ja kulutus on tasaantunut n. 6.6l/100km. Ajot pääsääntöisesti kaupunkipyöritystä n.60% ja loput motaria/maantietä. Maantietä ajaessa satasen vauhdilla kulutus pyörii 5.8-6.0 litrassa.

MLu___

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 06.08.13 - klo:09:42
Sunnuntaina tulimme Espoo - Pyhä - Espoo reissusta.
Menomatkalla ajotietokoneen mukaan 6.0l/100km ja tulomatkalla 6.1l/100km.
Autona A4 2.0 tfsi. Kyydissä oli kolme henkilöä + peräkontti täynnä ja paljon vakionopeussäädintä käyttäen reipasta ajoa.

Paljonko tuolla on ajettu ja kuluttiko "sisäänajossa" enemmän? Oma 3 tkm ajettu A6 2.0 TFSI ei tahdo kulkea maantiellä alle kahdeksan litran, vaikka käyttää efficiency-asetusta. Aika rumasti siis jää luvatusta 5,5 litrasta.

vkjoki

Tulee huvin vuoksi aina silloin tällöin ynnäiltyä, kuinka suurta toimintasädettä (rangea) auton ajotietokone lupailee. Eilen ajelin Kakkostien kautta Porin suuntaan. Karkkilassa myivät 95:sta 1,599, joten siellä tankkaus. Perillä oli ajettu tankkauksen jälkeen 193 km ja range oli 990 km, siis ajotietokoneen näyttämä kokonaisrange tankilliselle oli 1 183 km. Enpä ole bensakoneilla aiemmin noin suureen rangeen päässyt. Tässä autona Golf VII HB 103 kW 1.4 TSI ACT DSG-7, jossa on 50 litran tankki.

Menomatkalla oli myötätuulta 2 m/s (= 7 km/h) ja koko menomatkan keskikulutus oli 4,9 l / 100 km. Paluumatkalla oli vastatuulta 6 m/s (= 22 km/h) ja paluumatkan keskikulutus oli 5,2 l / 100 km. Kummankin ajosuunnan keskinopeus oli 72 km/h.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Japoff

tällä hetkellä Montessa 6,5 pitkäkeski kulutus (suurin osa nurkka-ajoa)
Mökillä käydessä helposti ilman "kaahailuja" , saa 5,3 lukeman ...
Mutta alle 5 ei ole tainnu ykskään reissu mennä, tosin en ole varsinaisesti yrittänytkään =D
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

makelja

Kuukauden nyt ollut omistuksessa. Kulutus ollut tasan 10l/100km.
Melkoinen ero aiempiin, mutta näillä nykykilsoilla (800km/kk) ei vaikuta oikeastaan ollenkaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy