Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Docw

#1
Aika verkkaiseen tahtiin tulee kilometrejä. Nyt mittarissa noin 51500 ja perjantaina on vaihteeksi ohjelmassa vuosihuolto. Huollon yhteydessä asennetaan autoon myös moottorilämmitin. Defan letkulämmitin sisähaaralla ja lisäksi pätkäajon takia myös akkulaturi. Auto kun liikku useina päivinä pelkän 3km työmatkan suuntaansa levähtäen vielä puolimatkassa hetken lastentarhan pihalla ::)

Aika hinnakas (1080â,¬) paketti marmorilta ostettuna, mutta sen verran on pidellyt kiirettä, että jos ei tässä huollon yhteydessä asennuta niin jää taas hyvin helposti hamaan tulevaisuuteen.
#2
Kylläpä unohtuu monella ihan perusfysiikka. Newtonit on sitä hetkellistä voimaa (vaikkapa kun seisot vipuvarren päällä niin se kertoo kuinka ison vääntömomentin saat sen varren toisen pään kiinnityspisteeseen tuotettua, mitä läskimpi ukko ja pidempi varsi niin enemmän newtonmetrejä kiinnityspiste tuntee), watit sitten taas kertoo kuinka paljon sitä voimaa käytetään (jos se läski vain istuu siellä varren nokassa eikä akseli pyöri niin ei siellä tehoa ole. Vastaavasti jos pienempi kukkakeppi on sen verran reipas, että hommaa väkipyörän (vaihteiston) ja saa akselin pyörimään niin enemmän työtä se saa tehtyä kuin se kiveksiä näppäilevä mähö).

Auton moottoriin pätee ihan sama kuin hehkulamppuun. Siellä saadaan säteilytehoa (autoa liikuttavaa energiaa), sitä enemmän, mitä enemmän nostetaan jännitettä (voimaa) tai virtaa (kierroksia). Tästä päästään siis siihen, että auton liike-energiaa saadaan muutettua sitä enemmän, mitä enemmän lisätään joko newtoneita tai kierroslukua.

Teho kertoo siis aina kuinka paljon energiaa on käytettävissä kiihdytykseen, vääntömomentin absoluuttisella arvolla ei ole mitään merkitystä. Se alkaa merkkaamaan vasta sitten, kun tiedetään millä kierrosluvulla se tuotetaan. Noiden kahden tulo on siis se energian määrä mitä saadaan sen voimansiirron kautta välitettyä niille renkaille. Se on ihan se ja sama pyöriikö siinä rekan perässä ohittamaan lähtiessä moottori 1500rpm vai 9000rpm, yhtä nopeasti ne auton renkaat siellä alla pyörii. Tuossa vaiheessa kiihtyvyyteen vaikuttaa ainoastaan teho, eli suomeksi siis se, onko siellä auton moottori tuottamassa 1500rpm:llä 6x enemmän vääntömomettia jolla saataisiin sama kiihtyvyys aikaiseksi kuin korkeammilla tehoilla...
#3
Ihan mielenkiinnosta... Kun tuolla kilvet.com:ssa hakee jotain rekisterikilpeä ilman tulosta, niin vastauksessa lukee että "tai meillä ei ole vielä lupaa julkaista sitä". Kysyttekö jokaisen erityiskilven haltijalta erikseen julkaisuluvan? Kuulostaa nimittäin aika töisevältä  :)
#4
Lainaus käyttäjältä: Patu - 17.10.13 - klo:02:00
Meneekö vuosittainen vero pelkästään painon mukaan koska Co arvoja autolle ei ole Eurooppaan?

Menee. Esimerkiksi minun Q5 vuosivero menee myös edelleen painon mukaan vaikka toimitin päästötodistuksen, ei kelvannut Trafille.

Tämän mukaan maksetaan vuosiverot:
#5
Tänään meni volkkariin kitkat alle, audiin sitten nastat kun siltä tuntuu. Yhdelläkin autolla pärjätään niin ei ole ihan justiinsa jos jonain aamuna kesärenkaat ei riitä.
#6
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 13.10.13 - klo:20:21
Mutta nykyisellään nuo luistavat automaatit kasvattavat kulutusta liikaa, kuten jo mainittiin.

Ei nuo uusimmat mehumaijat ainakaan takapuolituntumalla kovin paljoa luistattele. Itsellä on sekä uusinta hottia oleva 8 pykäläinen, että edellisen polven 6 pykäläiset automaatit ja kyllä tuo uudempi tuntuu lukittuvan samantien. Noinkohan luistaa sen enempää kuin varovaisempi kytkimenkäyttäjä manuaalilla? Tuo kommentti on sen sijaan validi tuohon vanhempaan laatikkoon, se kyllä luistattaa selkeästi enemmän.
#7
2009 huhtikuussa ostin A4 2.0tq:n. Vaihdossa meni A3 2.0tdi s-tronic josta hyvitettiin 24tâ,¬ ja lisäksi olivat vailla 26tâ,¬ rahaa. Tuohon päälle siirtyi uuteen menopeliin A3:n alta muutaman kuukauden ajettu 1600â,¬ kesärengassarja.

Heinäkuun alussa myin A4:n ja sain 36tâ,¬ ja vajaa kymmenvuotiaan A6:n. Tuon kuutosen myin vielä samana päivänä hämärän muistikuvan mukaan 5tâ,¬:llä (saattoi olla kuusikin?). Tuossa kaupassa siis tuli persnettoa noin kymppitonni neljässä kuukaudessa.

Toinen mielenkiintoinen kuriositeetti oli tuo A3. Aikanaan vaihdoin saman korimallin A3 1.9tdi:n tuohon. 1.9 maksoin uutena 35500, 2.0 oli varusteineen noin 49000. Molemmat vaihdoin seuraavaan parin kuukauden sisään saman ikäisinä ja 1.9 mittarissa oli tuolloin 92tkm ja 2.0:n 100tkm. Molempien vaihtohyvitys oli eurolleen sama 24tâ,¬. Tuon kalliimpi menetti siis arvoaan 25tâ,¬ ja halvempi "vain" 11500. Molempien autojen ikä oli noin 3v vaihdettaessa seuraavaan.
#8
Jenkkiparkkien polttimot otettu pois :)

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
#9
Volkswagen / 50k
05.10.13 - klo:19:06
Päiväretki Kuusamon takamaille ja takaisin osoittautui CC:n viisikymppisten arvoisiksi. Ei paha lukema vielä, autolla kun on kohta jo viisivuotispäiväkin.



#10
Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 02.10.13 - klo:09:48
Mahtaako kuljettajat jutustella keskenään ja siksi ajaneet noin lähekkäin?

Tyhjä tuo Eemeli oli, seisoi siinä jo kun tuli hotellille.

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
#11
Joutaisi tämän mersun kuski säätämään pysäköintitähtäintä jokusen napsun :)
#12
Lainaus käyttäjältä: tk33 - 29.09.13 - klo:14:52
Viimeinen steppi US Q5:n kanssa. Ja viimeinen kysymys, ehka. Miten olette laittaneet suomalaiset kilvet kiinni? Q5:n takakilvelle on hyvin tilaa, mutta ruuvien kohdat eivat tietenkaan osu jne.  Edessa ei taasen olen paikkaa valmiina. Onko tahan jotain vakioratkaisua?

Takaa ruuvasin sen jenkkipohjan kokonaan pois. Tilalle motonetista ihan perus muovinen EU-kilvenalusta. Tuo istuu pellissä oleviin ruuvinreikiin juuri sopivasti ja eu-kilpi vastaavasti istuu suoraan tuohon aluseen.

Edessä ruuvasin silmämääräisesti keskelle suoraan puskuriin kiinni...
#13
Lainaus käyttäjältä: re2 - 28.09.13 - klo:18:28
^ Oriental Pearl Tower, I presume? Kiehtovia ovat korkeahkot ihmisrakennelmat.

Sama paikka, tehneet jonkun pikkupoikien avaruus/pelimaailman tuosta :) Korkeammat siinä vieressä oli pilven sisällä niin piti joutessaan kipaista tuohon. Jonoa oli hiukkasen vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten :)

Mielenkiinnolla odottelen Shanghai towerin valmistumista siihen naapuriin.
#14
Tällaisena kovana miittimiehenä (kävinhän minä silloin oliko se 2010? :) ) harmitti niin kovin, että piti nousta ylemmäs katselemaan josko miittipaikalle asti näkyisi. No ei ihan näkynyt, mutta melkein. Tällaisena korkeanpaikan kammoisena oli tuossa tilanteessa vain mielessä, että jos pleksi pettää niin kai sitä sellaisen vauhdin saa että mies kaivaa Kaakkuriin asti yltävän kuopan pudotessaan :)

#15
Kyllä jenkeissäkin molemmat painetunnistimet kelpaa. Minulla on VW:ssä anturit ja Q5 mittaa ABS:n avulla. Mielestäni Audin on herkempi ja tuossa heinäkuussa tuli huomattua, että se on jopa aika pirun tarkka puolen baarin hälyttäjä.

CC:n en muistanut hommata talvirenkaille noita antureita, joten auto varoitteli puuttuvasta signaalista 1000km jonka jälkeen antoi periksi. Kesärenkaat ehtivät vastaavasti olla alla muutaman sata metriä kunnes järjestelmä aktivoi itsensä uudelleen.

Tuo epäsuora mittaus ABS yksikön avulla on kyllä juuri tuossa mielessä paljon parempi, ei ole riskiä että käyttäjästä johtuvasta syystä se jää käyttämättä. Ehdottoman hyvä varuste nimittäin. Nykyrenkailla kun reiluakaan alipainetta ei kyllä huomaa.
#16
Lainaus käyttäjältä: Docw - 15.09.13 - klo:22:25
Joo, ei voi sillä verukkeella jäädä pois ettäkö liian kaukana olisi...

Heh, harkitsin asiaa vielä toistamiseen ja tulin siihen tulokseen, että ehkä tällainen kevyt 8000km+ etäisyys saattaa sittenkin olla vähän liikaa. Ehkä miehen heikkoutta, mutta taidan jättää möötten väliin  :D
#17
Alustavasti suunnitellun omistussuhteen puolimatkan krouvi on nyt taulussa  8)



#18
Lainaus käyttäjältä: tk33 - 20.09.13 - klo:07:43
Ei taida olla ketjussa vielä tästä, jos on niin saa huomauttaa.

USA:n -12vm. 2.0 Q5 on nyt pihassa ja moottorinlämmitin pitäisi laittaa. Minkälaisia valintoja olette tehneet, tai suosittelette muuten vaan. Keski-Suomessa ollaan.

Valinta on omalta osalta vielä tekemättä, mutta nyt lähiaikoina pitäisi lämmitin asentaa. Polttoainelämmitin oli aluksi mielessä, mutta arkisin tulee niin pätkittäistä ajoa, että töpselimalli on ainoa järkevä vaihtoehto. Audilla oli lämmittimen hinta noin 700â,¬, pitänee kysellä vielä muualtakin ennen päätöksiä.
#19
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.09.13 - klo:20:49
Mitä tuossa Suomen Bemarin sivuja katsoin, niin X5 30d-moottorilla (sama kuin jenkkien 35d) antaa veroksi ilman lisävarusteita alle 25kâ,¬, mutta sisältää alv:n. Lisävarusteet toki nostaa veroa, mutta vastaavasti parin kolmen vuoden ikäinen auto pitäisi tiputtaa veroa aika paljon. Ikä tiputtanee veroja enemmän kuin lisävarusteet nostavat, joten itse uskoisin ettei veroja ihan tolkuttomasti joudu maksamaan :)

Muutama kuukausi sitten tuotuna kolmevuotias 2010 Q7 3.0tdi köyhdytti omistajaansa vielä 10.5kâ,¬. Ilman tuv päästötodistusta lukema oli 14.5kâ,¬.

Tosin tuossa autossa päästöt olivat 239g/km, joka takasi aika kovan veroprosentin.
#20
Lainaus käyttäjältä: Antza - 19.09.13 - klo:20:10
Mikä ajatus tässä on takana - eikö sen mitat kuitenkaan ole rapakon sillä puolella riittävät..?

Pakko kaivaa esiin kuva jonka nappasin jarppiksen X5:stä kun perässä kerran ajelin. Tuollainen möhkö kutistuu kummasti rapakon takana ;D

#21
Jarppiksella on samalla nimimerkillä tuo X fuellyssä...

Noissa X5 / Q7 luokan vehkeissä kannattaa pitää mielessä, että vielä kolmevuotiaanakin joutuu verottajalle maksamaan melko läjän oravannahkoja tuontivaiheessa. Helposti viisinumeroisen summan.
#23
Tässäpä vielä tähänkin topiciin CC video.

CC standing mile
#24
Joo, ei voi sillä verukkeella jäädä pois ettäkö liian kaukana olisi... Pannaan kalenteriin ja katsotaan sitten tarkemmin lähempänä.
#25
CC kävi polttamassa karstoja eilen Pudasjärven lentokentällä huippunopeusajon tiimoilta. Ikävä kyllä tarjolla ollut maili riitti hyvin huippunopeuden testaamiseen, sillä tässä Janakkalan vientimallissa on näköjään rajoitin asetettu 130 mailiin. Ensimmäisellä ajolla ihmettelin kun vähän jälkeen 1300m mittauspisteen tuntui kuin meno olisi vähän hyytynyt ja digimittari ei suostunut enää nousemaan 209km/h lukemasta. Toisella ja kolmannella kerralla sitten asiaan tuli selitys, sillä jokaisella kerralla loppunopeus jäi 0.2km/h sisään. Ei auttanut vaikka peilit käänsi koria vasten ja ajoi vaihteista manuaalimoodissa viitosvaihteella. Tulokset siis 201.61 - 201.68 ja viimeisellä vedolla 201.53.

1300m matkalla vauhtia löytyi vastaavasti 197.98 - 197.12 - 196.94. Sulavammasta koristaan ja etuvedon pienemmästä häviöstä huolimatta siis Q5 on 15% tehoedun kanssa hivenen nopeampi (199.41 1300m:lle).

Noissa tapahtumissa on toisaalta huono käydä, koska sieltä saa ihan mahdottoman harrasteautokuumeen. Kun tätä CC:tä joutuu katselemaan vielä ainakin reilut puolitoista vuotta niin ensi keväänä voisi ehkä autoa hivenen kutitella. Tosin kutittelu vaatii ehdottomasti myös alustan parantelua. Kuten tuosta mailin videostakin kuulee, sutii CC luvattoman helposti kun vähänkään reippaammin antaa kaasua. Näissäkin lähtö on kohtalaisen rauhallinen, mutta silti tuohon alkuun tulee tuollainen elokuvaefekti.

Tässäpä vielä video. Harmi kun parempilaatuinen kabiinikuva on jostain syystä korruptoitunut ja jouduin käyttämään tätä korviketta. Kuvasin tämän viimeisellä vedolla mittaristosta jotta saan itselleni todistettua, että kyllä se rajoitin puuttuu peliin eikä tehon puute  ;D

http://youtu.be/H6xYXrbntzQ

(tuo video latautuu vielä tätä kirjoitettaessa joten voi olla ettei näy vielä)



#26
Omasta vedosta videota myöhemmin kun saa jotenkin pelastettua tuon videon kortilta :(

Ensi hätään kaverin ensimmäinen harjoitusveto 1300m asti. Muistin mukaan nopeus tuohon pisteeseen noin 255.

http://youtu.be/T_FVMTol3z8

Ja sitten se Corveten ensimmäinen testi

http://youtu.be/_cbYzYgUGyQ
#27
Vähän kahden vaiheilla, ei uskalla varmaksi sanoa kun en tiedä vielä joutuuko perheen pienimpiä kaitsemaan tuolloin.
#28
Katsoin itse vain sen ensimmäisen testivedon, kuulemma kokeilivat vain että kaikki toimii. Vaatimattomat 344 jäi tauluun :) Otin tuon vedon videolle, voisi melkein laittaa jakoon jahka ehtii.
#29
Voihan CC... Kolme yritystä, 201.53 - 201.61 - 201.68. Rajoitin löytyi 130mph / 209kmh mittarinopeudesta :( Tässähän joutuu ohjelmointihommiin :)

Kaveri veti ihan kohtuudella. Kahden miehen kuormalla evo kelasi maililla 265. Sama myös yksinään kun välitykset loppuivat kesken.

Videota ajoista sitten ehkä iltasella.

Tuolla oli muuten kuvausryhmä tekemässä ohjelmaa. Tulee ilmeisesti muutaman viikon sisään ulos kakkoselta.

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
#30
Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 13.09.13 - klo:21:09
Aika hiljaista on ainakin näillä omilla kipoilla.

Mites muuten Docw, alkaneeko tuo häppening oikeasti lähempänä klo 10? Eli ei varmaan hyödytä heti 8:lta olla portteja kolkuttelemassa?

Viimeksi alettiin ajohommiin varmaan joskus 10 - 10:30. Tuohon haarukkaan tähtään itse paikalle.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy