Lane Assistant - Kaista-avustin [PWH]

Aloittaja ddt, 16.01.14 - klo:08:38

« edellinen - seuraava »

Sniiki

Sori kukkahattuilu mutta tämä toiminto on sen verran alkeellinen vrt. oikeasti itse ajavat autot että en kyllä suosittele sen varaan laskemista kovin pitkään vaikka löytyisikin säätö. Ton lyhyen ajan kuluessakin se saa semmoisen känniseilauksen aikaiseksi suoralla motarillakin ettei kyytiläisenä kiinnosta sen enempää olla. Näin siis vaikka näkisi molempien puolien kaistaviivat ja olisi tilanteeseen "sopeutunut" (oranssit viivat indikaattorissa).
Se on tarkoitettu estämään kaistalta ajautumisen huomion herpaantuessa, ei toimimaan autopilottina silloin kun kuski räplää sukuelimiään kaksin käsin.

Ambis

Tänään kun Länsiväylällä oli ihan kamala sivutuuli, laitoin päälle täyden kaista-avustuksen. Ei tarvinut paimentaa autoa yhtään. Oli aika kätevä, hoiti tuulikorjaukset auto itte.
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Jyri

Itse en ole pitänyt alun jälkeen päällä muuta kuin sen kaistalta ajautumisesto-toiminnon, auto tosiaan seilaa ja tekee liikaa omiaan, eikä osaa pitää autoa sillä etäisyydellä viivasta kuin haluaa vaan pyrkii keskittämään ja itse en halua ajaa urissa. Taas tuossa kaistalta ajautumisenestossa se on mielesätni liian mieto, ainakin itsellä on tapana pitää ratista kiinni niin ettei juuri huomaa tuota korjausta, ei vaikka usein pidän ratista vain yhdellä kädellä. Olisinko valmis maksamaan samasta uudestaan, tuskin, mutta parannetun version ottaisin ehdottomasti.

Petunet

Juu, nyt täytyy huomauttaa että tämä uusi versio on selkeästi huomaamattomampi kuin vanha.

Olin positiivisesti yllättynyt kun ensi kerran ajoin omallani, pitää sen lyhyen ajan hyvin kaistalla eikä seilaa.
Ja päinvastoin kuin aiempi versio, huomauttaa ruudulla kerran ja kytkeytyy pois jos ei ala itse ohjata autoa.
Koeajoauto meni kuin pingispallo reunasta toiseen ja alkoi jarruttelemaan jos ei ohjannut kehoituksesta huolimatta.

Saisi toki VW:n tyyliin pysäyttää hallitusti auton hätävilkut päällä jos kuljettaja ei ala kuljettaa autoa esim. sairauskohtauksen takia.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Sniiki

Komppaan että -09 CC:n jälkeen MY17 räsän kaistavahti oli huomattavasti sivistyneempi ja näkee kaistat paremmin myös huonoista viivoista, mutta on se silti vähän niin ja näin tuo toiminta.
Oon eri mieltä myös tuosta sivutuulikompensoinnista. Jos tässä autossa olisi oikeasti tuulen kompensointi niin varmaan toimisi mutta nyt kun korjaus tulee kaista-avustimen myötä aina liian myöhään, aiheuttaa se nimenomaan sitä seilaamista. Viime viikon myräköillä ärsytti kun auto vatkasi rattia kokoajan pientä korjausta tehden.

Sopeutus pitää auton kyllä suht hyvin menosuunnassa jos ratista irrottaessa auto kulkee luotisuoraan reunaviivojen kanssa, mutta jos se päättää alkaa seilaamaan hieman niin seilaus vahvistuu kyllä aika äkkiä tohon ping pong moodiin. Säätö on ikäänkuin huonosti viritetty PID.

Emmin koko toiminnon tarpeellisuutta räsää tilatessa mutta tuli se sitten otettua ihan vaan turvatekijänä CC:n kokemusten perusteella. Mukavuustekijänä tuota en kovin hyödyllisenä pidä, eli samaa mieltä Jyrin kanssa. Oon tosin sen sopeutuvan toiminnonki vielä päällä pitänyt kun ei se niin hirveästi ärsytä kuitenkaan normaalisti, jos ei kovasti tuule.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy