Tämä tapahtui oikeastaan aivan vahingossa ja yllättäen. Olin pitkän aikaa halunnut käydä kokeilemassa tällaista Rellua mahdolliseksi seuraavaksi autoksi sitten joskus ensi kesänä tai myöhemmin kun piti alunperin vaihtaa autoa. Yksi päivä Nettiauton hakuvahti sitten ilmoitti, että kriteereihin täsmäävä auto tuli myyntiin aivan työpaikkani lähellä. Kynä tipahti pöydälle ja minä lähdin suoraan koeajolle. Koeajettuani ja päästyämme yhteisymmärrykseen hinnasta tajusin heti, että tämä on sellainen tilaisuus jonka missaaminen harmittaa piiiitkään. Viivyttelin kuitenkin vielä päätöstä iltaan asti siltä varalta, että olisin tullut järkiini tai löytänyt jotain katastrofaalista tietoa autosta netistä. Sitten menikin pari päivää kun odoteltiin byrokratian hitaiden rattaiden pyörimistä, mutta lopulta liikkeestä tuli kutsu vaihtamaan autoja.
Tämän yksilön etu on siihen ruksattu Cup-varustepaketti. Ilman sitä Megane RS jää ymmärtääkseni vähän vaisuksi kokemukseksi. Paketti sisältää jäykemmän alustan, mustat 18" vanteet, uritetut jarrulevyt, tasauspyörästön lukon sekä nuo Recaron kuppipenkit. Sen puolen vuoden aikana kun seurasin näiden markkinoita niin löysin vain kaksi Cup-paketillista, joista tämä on toinen. Toinen Cuppi on huomattavasti kalliimpi eikä muutenkaan omaan makuuni. Suurimman osa näistä Relluista on joku asiaan perehtymätön automyyjä tilannut tehtaalta karvalakkina, sillä siitähän Suomalaiset pitävät. Muita varusteita on sitten joku RS Design -paketti (keltaiset turvavyöt ja jotain tikkauksia), RS monitor (tästä näkee moottorin tietoja, G-voimat, suorituskykymittari, kierrosaikalaskuri sekä voi muuttaa kaasun herkkyyttä) sekä joku 3D Bluetooth Radio (joka kuulostaa aika hirveälle). Lisäksi normaalit varusteet kuten ilmastointi, xenonit, lasikatto (ei luukku) ja parkkitutka. Edellinen omistaja on myös asentanut autoon virityslastun jolla ilmoitetaan saavutetun 321hv, mutta tähän suhtaudun kyllä epäilevästi. Täytyy käydä penkittämässä jahka kerkeän.
Pääsyy Rellun hankkimiseen oli sen soveltuvuus urheilulliseen ajoon. Melko monen arvostelun perusteella parempaa etuvetoista hot hatchia radalle ei löydy. Polosta alkoi loppua ominaisuudet kesken siinä touhussa. Polo oli kyllä vaivaton ajaa, myös radalla, tiettyyn pisteeseen asti. Sen jälkeen se olisi vaatinut isompia jarruja, parempaa alustaa, parempaa moottorin jäähdytystä, parempia penkkejä, lukkoa voimansiirtoon jne. Kaikki nuo muutokset olisi pitänyt tehdä käyttömukavuuden kustannuksella. Ei siis mitään järkeä lähteä rakentelemaan kun toimivampia paketteja saa suoraan kaupasta. Megane on yllättänyt sivistyneisyydellään. Arvostelujen perusteella luulin sitä kivikovaksi ja epämukavaksi rataraaseriksi, mutta sehän on säyseä kuin mikä tahansa perheauto jos sitä ajaa niin. Rellu on myös yllättänyt viimeistelyllään, se tuntuu oikeastaan aika laadukkaalta ja siitä löytyy jatkuvasti uusia pieniä ominaisuuksia joita en olettanut Rellusta löytäväni. Polosta jään kaipaamaan automaatin mukavuutta kaupunkiajossa sekä maltillisia käyttökuluja.
Mitään kummempia muutossuunnitelmia ei ole. Vähän uutta kumia vanteille, levyt ja palat eteen ja sitten menoksi. Radion säätöjä pitää vähän tutkia josko sieltä saisi kelvollista ääntä ulos vaihtamatta osia. RS Monitor pitäisi myös saada puhumaan englantia ranskan sijaan. Muuta tekemistä en oikein keksi.