Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Tsuku

#1
Muut merkit / Renault Megane RS 2010
07.07.12 - klo:11:43


Tämä tapahtui oikeastaan aivan vahingossa ja yllättäen. Olin pitkän aikaa halunnut käydä kokeilemassa tällaista Rellua mahdolliseksi seuraavaksi autoksi sitten joskus ensi kesänä tai myöhemmin kun piti alunperin vaihtaa autoa. Yksi päivä Nettiauton hakuvahti sitten ilmoitti, että kriteereihin täsmäävä auto tuli myyntiin aivan työpaikkani lähellä. Kynä tipahti pöydälle ja minä lähdin suoraan koeajolle. Koeajettuani ja päästyämme yhteisymmärrykseen hinnasta tajusin heti, että tämä on sellainen tilaisuus jonka missaaminen harmittaa piiiitkään. Viivyttelin kuitenkin vielä päätöstä iltaan asti siltä varalta, että olisin tullut järkiini tai löytänyt jotain katastrofaalista tietoa autosta netistä. Sitten menikin pari päivää kun odoteltiin byrokratian hitaiden rattaiden pyörimistä, mutta lopulta liikkeestä tuli kutsu vaihtamaan autoja.



Tämän yksilön etu on siihen ruksattu Cup-varustepaketti. Ilman sitä Megane RS jää ymmärtääkseni vähän vaisuksi kokemukseksi. Paketti sisältää jäykemmän alustan, mustat 18" vanteet, uritetut jarrulevyt, tasauspyörästön lukon sekä nuo Recaron kuppipenkit. Sen puolen vuoden aikana kun seurasin näiden markkinoita niin löysin vain kaksi Cup-paketillista, joista tämä on toinen. Toinen Cuppi on huomattavasti kalliimpi eikä muutenkaan omaan makuuni. Suurimman osa näistä Relluista on joku asiaan perehtymätön automyyjä tilannut tehtaalta karvalakkina, sillä siitähän Suomalaiset pitävät. Muita varusteita on sitten joku RS Design -paketti (keltaiset turvavyöt ja jotain tikkauksia), RS monitor (tästä näkee moottorin tietoja, G-voimat, suorituskykymittari, kierrosaikalaskuri sekä voi muuttaa kaasun herkkyyttä) sekä joku 3D Bluetooth Radio (joka kuulostaa aika hirveälle). Lisäksi normaalit varusteet kuten ilmastointi, xenonit, lasikatto (ei luukku) ja parkkitutka. Edellinen omistaja on myös asentanut autoon virityslastun jolla ilmoitetaan saavutetun 321hv, mutta tähän suhtaudun kyllä epäilevästi. Täytyy käydä penkittämässä jahka kerkeän.



Pääsyy Rellun hankkimiseen oli sen soveltuvuus urheilulliseen ajoon. Melko monen arvostelun perusteella parempaa etuvetoista hot hatchia radalle ei löydy. Polosta alkoi loppua ominaisuudet kesken siinä touhussa. Polo oli kyllä vaivaton ajaa, myös radalla, tiettyyn pisteeseen asti. Sen jälkeen se olisi vaatinut isompia jarruja, parempaa alustaa, parempaa moottorin jäähdytystä, parempia penkkejä, lukkoa voimansiirtoon jne. Kaikki nuo muutokset olisi pitänyt tehdä käyttömukavuuden kustannuksella. Ei siis mitään järkeä lähteä rakentelemaan kun toimivampia paketteja saa suoraan kaupasta. Megane on yllättänyt sivistyneisyydellään. Arvostelujen perusteella luulin sitä kivikovaksi ja epämukavaksi rataraaseriksi, mutta sehän on säyseä kuin mikä tahansa perheauto jos sitä ajaa niin. Rellu on myös yllättänyt viimeistelyllään, se tuntuu oikeastaan aika laadukkaalta ja siitä löytyy jatkuvasti uusia pieniä ominaisuuksia joita en olettanut Rellusta löytäväni. Polosta jään kaipaamaan automaatin mukavuutta kaupunkiajossa sekä maltillisia käyttökuluja.



Mitään kummempia muutossuunnitelmia ei ole. Vähän uutta kumia vanteille, levyt ja palat eteen ja sitten menoksi. Radion säätöjä pitää vähän tutkia josko sieltä saisi kelvollista ääntä ulos vaihtamatta osia. RS Monitor pitäisi myös saada puhumaan englantia ranskan sijaan. Muuta tekemistä en oikein keksi.
#2
Etsiskelin haulla sopivaa ketjua mihin kirjoittaa äskeisestä koeajostani löytämättä mitään. Pahoitteluni jos tällainen on jo olemassa, moderaattorit saavat yhdistää tämän olemassaolevan mikäli näin on. Ajattelin, että voisi olla ihan mielenkiintoista koota käyttäjien koeajoraportteja yhden aiheen alle, niin ne löytyisivät nopeammin kuin hajautettuna eri ketjuihin.

Ford Focus RS vm. 2009

En ole oikeastaan suunnitellut auton vaihtoa lähiaikoina, mutta kun huomasin RS:n hintojen laskeneen sopivalle tasolle ja sopiva yksilö tuli vastaan oli pakko käydä kokeilemassa. Vertailen sitä Polo GTI:hin.

Ulkonäkö on vähintäänkin räväkkä ja poikamainen, mutta minä olen aina pitänyt tästä mallista. Villistä ulkonäöstä huolimatta auto onnistuu lunastamaan ulkonäön asettamat odotukset. Tämän yksilön suurin puute oli rumat ja huonossa kunnossa olevat talvivanteet. Sisusta on muuten melko normaalia Focusta, mutta penkit ovat vakuuttavan näköiset. Minun kapealle ruholle ne eivät tosin oikein sopineet, pidin enemmän ST225:n penkeistä. Sisustan laatuvaikutelmasta (tai sen puutteesta) huomaa kyllä MK2 Focuksen iän korimallina. Ikävää kovaa muovia ja tunnottomia nappuloita löytyi luvattoman paljon tämän hintaluokan autosta (43900â,¬). Kuskin penkin reuna oli alkanut kulua tavanomaisesta paikasta, vaikka autolla ikää vasta kaksi vuotta ja mittarissa vain 44tkm. No, uusiahan saa kaupasta ja pitää muistaa, että tämä on Ford. Lisäksi tällaiset asiat ovat aika vähäpätöisiä ja epäolennaisia tämäntyyppisessä autossa. Kokeilin myös pikaisesti stereota, joka oli ilmeisesti vähän parempaa mallia (ei navia, mutta mp3 bluetooth löytyi). Ã,,äni kuulosti ihan kelvolliselta, muttei mitenkään ihmeelliseltä. Samaa tasoa kuin Polossakin.

Rehellisyyden nimissä olosuhteet olivat kyllä melko huonot suorituskykyisen etuvetoisen auton kokeilemiseen. Koeajohetkellä oli n. viisi lämpöastetta ja tiet olivat kosteat/märät. Autossa oli 18" HKPL5:t alla. Otin luistoneston välittömästi pois, sillä se haittaa liikaa kiihdyttelyä. Olin kuitenkin hellä talvirenkaille ja vältin liiallista sutimista. Sopiva ajoasento löytyi ihmeen helposti, vaikka penkkiä ei pysty ainakaan helposti säätämään korkeussuunnassa (onnistuu ilmeisesti työkaluilla). Kytkintuntuma on loistava, lähdöt sujuvat helposti ja nykimättä, auto on oikeastaan kuin mikä tahansa 1.6 Focus siltä osin. Vaihteensiirto on niin ikään erittäin hyvä. Vaihdevälit ovat hyvin lyhyet, mutta keppi liikkuu täsmällisesti ja jouhevasti. Ohjaus tuntuu hyvältä renkaista huolimatta ja auto on kokonaisuutena yhtä helppo ajettava kaupunkiliikenteessä kuin perusmallikin. Alakierroksilla moottori tosin tuntui myös ihan perus kaksilitraiselta. Kovaa mutka-ajoa en ikävä kyllä päässyt kokeilemaan olosuhteiden takia. Ihmeen hyvin pitoa oli silti tarjolla, mutta tässä mallissahan on tasauspyörästön lukko vakiona, sekä paljon kehuttu Rellulta lainattu Revoknuckle-eturipustus, jonka pitäisi vähentää vetelyä ja lisätä vetopitoa. Sisämelua autossa kyllä riitti. Ei niinkään tuulen suhinaa, mutta rengasmelua ja yleistä mökää sitä enemmän. Ã,,änieristys ei selvästikään ole ollut kovin korkealla tärkeysjärjestyksessä. Ihan ymmärrettävää kyllä, ja tavallaan tämä jopa lisää sitä urheilullista vaikutelmaa. Kyseinen yksilö täristi aika huomattavasti satasen vauhdissa, joten rengastuksessa oli selvästikin sanomista. Tai sitten ne rumat tarvikealut olivat vain kierot.

Moottorin tarjoama suorituskyky on kuitenkin tämän auton juttu. Kone on Volvolta peräisin olevat ahdettu 2,5L suora vitonen. Ilmoitettu teholukema 305hv ja väännöt 440Nm. Ã,,änet ovat sinänsä kohdallaan, mutta sisälle ne kuuluivat yllättävän heikosti. Mikäli tämän ostaisin, vaihtaisin kyllä putkiston, jotta äänistä pääsisi nauttimaan. Ikkunan avaamalla saa kyllä hieman osviittaa. Kovassa kiihdytyksessä vaihteenvaihdon yhteydessä kuuluva poksahdus pakoputkesta loi kyllä hauskan urheilullisen tunnelman. Hyvä kiihtyvyys on tietty aina suhteellinen käsite, sillä kyllähän Veyroniinkin tottuu ennemmin tai myöhemmin. Menoa ja meininkiä riittää kun kiihdyttää kaasu pohjassa ja heittää isompaa pykälää sisään. Loppupeleissä ero minun Poloon oli kuitenkin yllättävän pieni. Tehoeroa on toki satakunta hevosta Fordin hyväksi, vääntöeroa samoten, mutta toisaalta Polo painaa melkein 300kg vähemmän. Lisäksi Polo on mielestäni alakierroksilla pirteämpi, vastaa kaasuun erinomaisesti (Fordissa oli huomattava turboviive) ja DSG vaihtaa erittäin rivakasti, joten tosielämän suorituskyvyssä ero on tosiaan hämmästyttävän pieni. Ei silti epäilystäkään, etteikö vakio Focus hakkaisi vakiota Poloa suorituskyvyssä 6-0. Fordi on varmasti (mikäli on autoalan julkaisuja uskominen) erittäin palkitseva ajettava radalla, tähän en nyt valitettavasti osaa ottaa kantaa.

Yhteenveto: Focus on hauska ja varmasti hyvä auto palkitsevaa sporttia hakevalle, vetotavastaan huolimatta. Yleinen mielipide tästä autostahan tuntuu olevan "oikein kiva, mutta kun se on etuvetoinen.." ja "jos se vaan ois ollu nelivetoinen..". Okei, pitää paikkansa että olisi se ollut järkevämpi nelikkona, mutta ei se etuvetoisuus kauheasti tunnu haittaavan menoa tässä autossa. Pidän Fordin insinöörien sisukkuudesta, otetaan haaste vastaan ja tehdään siitä etuvedosta nopea ja toimiva, vaikkei se olisikaan järkevin ratkaisu. Sama ajattelu näkyy myös auton karuudessa (sisustan laatu, meteli jne), auto on selvästi tehty yhtä asiaa varten; kovaa ajamista. Auto on hyvin fokusoitu nimenomaan rata-ajoon ja hauskanpitoon, vaikka onkin arkiajossa yhtä siedettävä kuin perusmalli.

Vaihtaisinko Polon tähän? En. Polo on yksinkertaisesti niin paljon mukavampi ja siedettävämpi jokapäiväisessä elämässä. Sisustan laatu, hiljaisuus, DSG:n tuoma käyttömukavuus, taloudellisuus ovat muutamia syitä. Olin myös aidosti yllättynyt suorituskyvyn vähäisestä erosta, luulin autojen välistä kuilua paljon suuremmaksi. Radalla ja äärirajoilla vedettäessä eroa syntyy varmasti Focuksen hyväksi, mutta se ei vain yksinkertaisesti ole minulle melkein 20 tuhannen euron lisäsatsauksen arvoinen, vaikka arvostankin urheilullisuutta.
#3
Auto on myyty eteenpäin. Threadi saa silti minun puolestani jäädä tänne.

Tere,

Uusi jäsen esittäytyy. Eilen tuli laitettua nimet alle soppariin uudesta punaisesta GTI Polosta. Punaista GTI:tä täältä ei taida vielä löytyäkään? Auto menee tuotantoon viikolla 16 ja pitäisi saapua tänne heti kesäkuun alussa. Nyt vaan toivotaan, että Epsanjalaiset jättää siestat minimiin sekä satamasedät ja -tädit tekevät kiltisti töitään lakkoilematta ainakin pari kuukautta.

Itselläni on pidempi bemariputki takana (7 kpl), mutta ensimmäinen auto oli MK2 Golf GTI 16V, joten tämä Polo on jonkinasteinen paluu juurille. Taitaa tuo Polo olla paljon lähempänä alkuperäistä GTI:tä kuin nykyinen valtavaksi paisunut Golf GTI, vaikka sekin varmasti on oikein mukava peli. Jäipähän bemareitakin vielä yksi projektiksi ja nykyinen käyttiskin on yhä myymättä ( http://www.nettiauto.com/bmw/728/3883637 ).

Uusi Polo tulee seuraavilla varusteilla:
- Ajomukavuuspaketti
- Bi-Xenon kaasupurkausvalot
- Valo- ja näkyvyyspaketti
- Takasivulasit ja takalasi tummennettu
- Täysautomaattinen ilmastointilaite Climatronic

Muutaman muunkin varusteen olisin mielelläni ruksannut, mutta auto oli tulossa jo varastotilauksena liikkeeseen ja sen saa "nopealla" 2kk toimitusajalla normaaliin 4kk verrattuna, joten lisäillään puuttuvia sitten jälkikäteen. Tulossa on siis vielä keskikyynärnoja, RNS-510 Bluetoothilla ja mahdollisesti monitoimiratti.

Nyt sitten vaan odotellaan kesäkuuta..



Edit: Noniin, nyt sitten saapui se kauan odotettu päivä ja auto on vihdoin ajossa. Hyvältä tuntuu (pienenä miinuksena tosin kuskin oviverhoilusta kuuluva resonanssi, täytyy viedä korjattavaksi pian), mutta kilsoja on vielä niin vähän alla, etten oikein muuta osaa sanoa. Viikonloppuna paljon ajoa ja varusteiden asentelua. Parempia kuviakin pitäisi ottaa.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy