VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia III (13-19) => Aiheen aloitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:11:05

Otsikko: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:11:05
Kuumeista odottelua 2.0 TDI 4 x 4 suhteen. Ilmeisesti tähän ei säteilijälämmitin käy ja hyvä niin. Ajattelin laittaa kehutun TT-Termo letkulämmittimen kiertovesipumpulla. Onko tuo mahdollista/oikein laittaa heti tehdas-Webaston letkun perään? Luulisi, että samaan kohteeseen menee. Toisaalta jos tuolla on sähköisiä hanoja perässä, niin sitten ei taida toimia. Onko kokemusta? Toinen askarruttava asia on keulan tukkiminen. Aiemmin olen tukkinut koko keulan ja ilman sitä ei oikein lämmöt nouse ja coolerin jäätyminen pelottaa. Rekisterikilven alla on tuo silmä, jota ei sovi peitellä. Kuinka ison aukon se käytännössä vaatii? Ilmeisesti Lämpömittarin anturi on myös tuossa alamaskissa? Istuinlämmittimien tehokkuus on hyvä asia, mutta liian tehokas 1. asento haittaa ainakin tuossa emännän 13-mallisessa III-Octaviassa. Onko mahdollista vähentää vastukselle menevää virtaa 1. ja 2. asennoissa? Muistan jonkun näin väittäneen. Saako start/stopin koodattua kokonaan pois päältä. En löydä siitä todellista hyötyä.  Auto vielä "maailmalla", joten suunnitellaan hyvissä ajoin.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Patomursu - 07.01.17 - klo:11:10
Eikö pelkkä webasto riitä?  :o

Siihen akkulaturi kaveriksi jos webaston käyttö ei ole tuttua.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Petunet - 07.01.17 - klo:11:59
- Luulisin letkulämmittimen asennuksen onnistuvan juuri noin, ei muistaakseni ole mitään "hanoja" esteenä.
- Jos teet maskin itse, tuo reikä on helppo mitata siitä kehyksestä. Toki valmiitakin maskeja löytyy joissa on etututkan aukko valmiina.
- VCDS:llä saa säädettyä erikseen istuinosan ja selkäosan lämmityksen kaikille katkaisijan asennoille.
- Saa koodattua pois käytöstä VCDS:llä.

Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty...
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Timppe - 07.01.17 - klo:13:31
Webasto riittää oikein hyvin. Siinähän on tehoa kuin saunan sähkökiukaassa eli yli 5KW. Säteily- yms lämmittimet on leluja polttoainetoimiseen lämmittimmeen verrattuna.

Vuodesta 2010 on menty pelkällä Webastolla. Nykyisessä 2.0 TDI 4x4:ssä on tosin akkulaturi myös, mutta se on ollut vasta yhden kerran kytkettynä ja sekin vain testimielessä.

Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:15:32
Niin, letkulämppäri ja sisätilanlämmitin säästää polttoainetta, webastoa ja akkua ja sähkö tulee puoliksi työnantajan tolpasta. Korvaako lämmittimiin sijoitettu raha saavutetut säästöt?

Maskisuojat ajattelin tehdä ohuesta muovilevystä ja ylämaskiin tulevan maskin takapuolelle. Täytyy vielä vilkaista valmista tarjontaa, mitä lie maksavat?
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: lumimiäs - 07.01.17 - klo:15:45
Jos Defan lämmitintä ajattelit niin ainakin heidän omien nettisivujensa mukaan tuo säteilylämmitin (420803) on juurikin ainoa joka kyseiseen moottoriin sopii...
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:15:52
Defaa ei edes ajatella ja Defan sivujen mukaan tarjolla säteilijä tai letkulämppäri. Jostain muistan lukeneeni, että nelivetoisen laatikon osat ovat tuon säteilijän asennuksen tiellä.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: JS-Tuning - 07.01.17 - klo:16:19
Itsellä säteilylämmitin nelikko tiisselissä.
Ja akkulaturi sekä sisähaara.
Monesti roikassa ja weba vieläkin päällä.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: seatts - 07.01.17 - klo:16:49

Mä taiteilin itse alamaskin eteen tällaisen

(http://i770.photobucket.com/albums/xx349/terovaan/OCU%20III/DSC_0885.jpg) (http://s770.photobucket.com/user/terovaan/media/OCU%20III/DSC_0885.jpg.html)

(http://i770.photobucket.com/albums/xx349/terovaan/OCU%20III/DSC_1090.jpg) (http://s770.photobucket.com/user/terovaan/media/OCU%20III/DSC_1090.jpg.html)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: lumimiäs - 07.01.17 - klo:18:09
Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:15:52
Defaa ei edes ajatella ja Defan sivujen mukaan tarjolla säteilijä tai letkulämppäri. Jostain muistan lukeneeni, että nelivetoisen laatikon osat ovat tuon säteilijän asennuksen tiellä.
No sitten olen vaan sokea kun en moista letkuvaihtoehtoa löydä defan sivuilta. Ja lisäksi omassa nelikossa on tuo säteilylämmitin asennettuna...
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:18:26
Tarkemmin kun luin, niin ainoastaan 1.8 TSI koneisiin ei ole säteilijää. Muihin on säteilijä ja useisiin myös letkulämmitin.
Kysymyksen malliin siis säteilijä ja letkulämppäri. En tiedä, mitä luetteloa Lumimiäs lukee?
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Octavia4x4 - 07.01.17 - klo:18:36
Kumpi kone nyt on kyseessä, 150 hv vai 184 hv? Jälkimmäinen aina DSG laatikolla ja saattaa vaikuttaa lämmittimien saatavuuteen. Ainakin tähän vm. 2014 150 hv diesel-nelikkoon sai Defalta letkulämppärin ja hyvin toimii, eikä vaikuta käynnistyvyyteen pakkasella, kuten joillakin on webasto tehnyt.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:20:00
Manuaali 150 heppainen, ei kai muuta dieseliä manuaalinelikkoon ole, paitsi 1.6 TDI. RS olisi muuten kiinnostanut, mutta DSG jätettiin nyt pois vaihtoehdoista. Urheilullisuutta haetaan Dynamic-penkeillä ja sporttiratilla. Vanteiksi tilasin Sparcon Terrat, mutta 3 niistä tuli 4-pulttisena >:( 
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Octavia4x4 - 07.01.17 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:20:00
Manuaali 150 heppainen, ei kai muuta dieseliä manuaalinelikkoon ole, paitsi 1.6 TDI. RS olisi muuten kiinnostanut, mutta DSG jätettiin nyt pois vaihtoehdoista. Urheilullisuutta haetaan Dynamic-penkeillä ja sporttiratilla. Vanteiksi tilasin Sparcon Terrat, mutta 3 niistä tuli 4-pulttisena >:(
Peukku tälle.  :)

Minkä värin valitsit autoon? Entäs vanteiden väri? Itse selkävaivaisena olen ollut tyytyväinen noihin dynamic-penkkeihin, mitä nyt ristiselän tuki saisi olla voimakkaampi..
Sporttisuutta saa halutessaan mukavasti lisää myös sinne pellin alle varsin helpolla.  ;)

Tuon penkinlämmittimien tehon säädön ohjeet joku voisi tähän linkittää. Joskus sitä koitettiin etsiä, mutta ei sieltä autosta löytynyt kuin jonkinlainen automatiikka, joka olisi pudottanut pykälä kerrallaan pienemmälle noita pehvagrillejä.

Start/stopin saa disabloitua ainakin muuttamalla ulkolämpötilan raja-arvon tarpeeksi ylös. Aika nopeasti oppii kyllä käyttämään sormen start-nappulan jälkeen siinä keskikonsolin S/S-napilla. Se on oikeastaan ihan hyvin siinä välissä, kun laitetaan ESC sport-moodiin.  ;)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ärkoo - 07.01.17 - klo:21:17
Valkoinen auto tulossa, viimeisiä ennen Faceliftiä. Valkoiset vanteet alle talveksi, siis tällaiset 50-kymppiselle setämiehelle sopivat:https://www.1001renkaat.com/merkit-alumiinivanteet/sparco/terra-4142/7x16-et48-5x112-73.1-77524
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 07.01.17 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:15:32
Niin, letkulämppäri ja sisätilanlämmitin säästää polttoainetta, webastoa ja akkua ja sähkö tulee puoliksi työnantajan tolpasta. Korvaako lämmittimiin sijoitettu raha saavutetut säästöt?



Ihan järjetöntä.Webasto kuluttaa noin 0.5l polttoainetta tunnissa ja puolen tunnin lämmitys usein riittää ihan hyvin, joten kustannus on mitätön ottaen hyödyt huomioon. Aika monta kertaa saa siis lämmittää, ennenkuin sähkölämmittimien kustannus alkaa säästämään. Mikäli auto on diesel, niin webasto lähtee jokatapauksessa automaattisesti käyntiin, kun koneen käynnistää. Ennemmin kannattaa sijoittaa ylimääräiset rahat kiinteään akkulaturiin, niin välttyy virtaongelmilta ja pidentää samalla akun käyttöikää.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 07.01.17 - klo:22:25
Mites kun webastoakin täytyy "tunneiltaan" huoltaa? Myöskin sen saa ruksittua pois ajon aikana. Itsellä säästyisi rahaa sillä, että lohkossa olisi webaston sijaan. Lähes 4 kertaa sadalla kilometrillä töissä käydessä tuo lämmittää ja voit laskea 20-30 minuutin käyttämisellä paljonko lämmitys maksaa. Webastohan on nopea ja 5KW kiuas lämmittää tuon litraisen koneen aika vinhaan.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 07.01.17 - klo:23:26
Mikään lämmitysmuoto ei ole ikuinen eikä täysin huoltovapaa. Ei edes sähkölämmitin. Jos kaikkea ajattelee vain rahassa, niin toiseksi eniten säästää, kun ei osta webastoa ollenkaan ja eniten säästää, kun jättää koko auton ostamatta. Mukavuudet maksaa. Osa enemmän, osa vähemmän. Olen minä kuullut sellaisistakin, jotka sammuttaa kesällä ilmastoinnin, kun sen käyttö kuulemma maksaa niin paljon  ::)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: JS-Tuning - 08.01.17 - klo:10:12
Jos polttoainelämmitin ottaan 1l/h niin puolituntia on 0,5l. Polttoaine 1.36â,¬ /l eli 0,68â,¬ per lämmitys.

Sähkölämmitys 500W lämmitin ja 1300W sisälämppäri. Eli 1800W eli 1,8kw/h. 2h ku lämmittää niin pitäs riittää eli 3,6 kw olis mennyt.
Paljokos on sähkön hinta? Olisko 0,10â,¬ /kw siirtomaksuineen. Eli 3,6 x 0,1=0,36â,¬

Tässä mutamia tosiaan ihmetellyt että kun sähkö on niin kallista ettei raaski käyttää mutta ne autot pitää tunti ennen lähtöä pistää käyntiin että on ikkunat sulana.
Jokainen tyylillään.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: seatts - 08.01.17 - klo:11:24

Jos autossa on jo webasto ja asentaa siihen Lohkolämmittimen niin ei se kyllä ikinä maksa itseään takaisin.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: JS-Tuning - 08.01.17 - klo:11:46
Maksaa se webastonkin hinnan noin 40 vuodessa jos ei webastoa käytä. :D

Tai sitten kerralla kun on se rapia 30 astetta pakkasta ja se webasto ei starttaa eikä autokaan.

Pelkkä lohkolämmitin ei maksa kuin jotain 100â,¬ varsinkin jos itse sen laittaa. Sisätilan hilut sitten erikseen. Akkulaturi on sen 120â,¬ luokkaa. Pelkän lohkolämmittimen se maksaa noin 2 vuodessa takaisin.

Itse en säästämistä ajattele vaan mukavuutta. Autonsähkölämmitys on termostaateilla varustettu ja sen onkin melkein aina roikassa. Auto aina lämmin ja akku ladattu. Saa lähteä milloin vaan. Ja yleensä laitan webastonkin vielä päälle ennen lähtöä jotta on lasit kaikki sulana ja autossa mukavan lämmin.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 08.01.17 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.01.17 - klo:10:12
Jos polttoainelämmitin ottaan 1l/h niin puolituntia on 0,5l. Polttoaine 1.36â,¬ /l eli 0,68â,¬ per lämmitys.

Sähkölämmitys 500W lämmitin ja 1300W sisälämppäri. Eli 1800W eli 1,8kw/h. 2h ku lämmittää niin pitäs riittää eli 3,6 kw olis mennyt.
Paljokos on sähkön hinta? Olisko 0,10â,¬ /kw siirtomaksuineen. Eli 3,6 x 0,1=0,36â,¬

Tässä mutamia tosiaan ihmetellyt että kun sähkö on niin kallista ettei raaski käyttää mutta ne autot pitää tunti ennen lähtöä pistää käyntiin että on ikkunat sulana.
Jokainen tyylillään.

Webasto kuluttaa noin 0.5l tunnissa, eli kustannus on 0.34â,¬ puolelle tunnille, jolla rahalla saa noin 5kW lämmitystehon. Eli kymmenkertainen teho verrattuna lohkolämmittimeen ja kaksikymmenkertainen teho verrattuna säteilylämmittimeen.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: JS-Tuning - 08.01.17 - klo:13:48
Nykyaikaiset Webasto-lisälämmittimet kuluttavat vain vähän polttoainetta: keskimäärin 0.6 l/h täydellä kuormituksella - tämä on vain 0.3 l 30 minuutissa. Koska kylmäkäynnistykseltä vältytään, kompensoituu polttoainekulutus lähes kokonaan.
Tuossa infoa weban maahantuojalta.

Tosiaan onhan polttoainelämmitin huolettomampi paikkaan sijoitettuna siis. Auton voi jättää mkein minne vaan ja sen saa lämpimäksi jos vain on akussa virtaa ja polttoainetta tankissa ja lämmitin käynnistyy.

Nuo esimerkkini "säästämis" laskut oli tehty noin 150 päivän lämmitykselle vuodessa ja vain kerran päivässä käytölle. Moni käyttää kuitenkin 2 kertaa lämmitystä päivässä jolloin noista saa puolet ottaa pois.
Tuo kulutuslasku huomioon ottaen luvut tietekin muuttuu.

Mutta en kyllä polttoainelämmittimestäni mielellään luopuisi. Mutta en itse omia kosliani kyllä pelkän polttoainelämmitimen varaan jättäisi. Vaan laittaisin aina edes moottorilämmittimen ja akkulaturin. Ne ei kuitenkan suurta lovea lompakkoon tee.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Petunet - 08.01.17 - klo:13:55
Itse laitoin akkulämmittimen ja akkulaturin.
Jos joskus tulee paljon lyhyttä ajoa, useita webaston käyttöjä päivän aikana, niin voi laittaa yöksi akun lataukseen.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 08.01.17 - klo:18:54
Itse asentelin kanssa 10A akkulaturin, tehdaswebasto kun on. Edelliseen samanlaiseen autoon asensin letkulämmittimen sisähaaroineen, kun siinä ei ollut mitään lämmitintä. Vaikka letkulämmitin oli muistaakseni 5-600W ja sisätilanlämmitin 2000W, niin kyllähän 5000W webasto hieman toisenlailla lämmittää. Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa nykyiseen enää mitään muita lämmittimiä webaston rinnalle asentelemaan. Ei vaikka akkulaturin piuhasta sen saisi melko helposti haaroitettuakin. Ja vaikka sähkö on ilmaista töissä ja saman hintaista kotona kuin nytkin on.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: E-mies - 10.01.17 - klo:22:49
[quote author=Petunet link=topic=33960.msg584644#msg584644 date=1483783161
- VCDS:llä saa säädettyä erikseen istuinosan ja selkäosan lämmityksen kaikille katkaisijan asennoille.


Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty...
[/quote]

Löytyisikö tähän ohjetta? Olen yrittänyt etsiä adaptaatiosta mutta en löytänyt. On kyllä todella kuuma sillä ykköselläkin
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Petunet - 11.01.17 - klo:08:16
Briskodan foorumilta:

From a quick look at a saved adaptation map of Central Electronics (09), there do appear to be a few settings:

(1)-Seat fan charac. curve-Level_1_Sitz       25%
(2)-Seat fan charac. curve-Level_1_Lehne    30%
(3)-Seat fan charac. curve-Level_2_Sitz       25%
(4)-Seat fan charac. curve-Level_2_Lehne    30%
(5)-Seat fan charac. curve-Level_3_Sitz       53%
(6)-Seat fan charac. curve-Level_3_Lehne    58%
(7)-Seat fan charac. curve-Level_4_Sitz       53%
(8)-Seat fan charac. curve-Level_4_Lehne    58%
(9)-Seat fan charac. curve-Level_5_Sitz       80%
(10)-Seat fan charac. curve-Level_5_Lehne  85%
(11)-Seat fan charac. curve-Level_6_Sitz     80%
(12)-Seat fan charac. curve-Level_6_Lehne  85%

Google tells me that 'Sitz' translates to 'seat' and 'Lehne' to 'rest' (assume backrest). I can only assume that the six levels refer to driver and passenger, i.e. 1-3 for driver and 4-6 for passenger or vice-versa.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: roiala - 11.01.17 - klo:09:18
"Säteilylämmitin" Webaston kaverina on oivallinen laite, lämmittää nimenomaan öljyt webaston toimiessa sisätilan ja jäähdytysnesteen lämmittimenä. Toki öljytkin lämpeävät jonkin verran Weballa.

Webasto ylivoimainen sisätilanlämmittimeen nähden kuivatusominaisuudeltaan, sisälämmitin sulattaa lattialla olevat lumet ja höyrystää ilmaan joka tiivistyy sitten kylmille pinnoille (mm ikkunoihin), Webasto vaihtaa ilman eli kosteus poistuu auton sisäiloista.

Automaatti laturi liitetynä samaan systeemiin on järjestelmän mainiosti täydentävä. Itse olen todennut että tuo 10A laturi on tarpeen omassa käytössä eli pienempi Defa ei "riittänyt" minulla kun matkat osittain lyhyitä (7km/suunta) ja säät kylmiä lapissa. Tuon akunlämmittimen kun vielä investoisi niin setti olisi täydellinen.

Webastot ovat kestäneet hyvin kun on pitänyt huolen että käyntijakso ei ole koskaan lyhyempi kuin 15 minuuttia, mieluummin 30min.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Intikkavaari - 13.01.17 - klo:08:16
Ei ole vepastoa,on letkulämppäri ja siisätilän lämppäri,hyvin pelittää.Auto Ocu 2,0TDI 184 4x4 dsg.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Raimo247 - 13.01.17 - klo:23:36
Webaston huoltokulut noin 300â,¬ vuodessa. Joo ei varmaan ekana parina vuonna, mutta edellisen auton 6 vuoden keskiarvo!

Huvittaa dieseleistä vapautunutta bensakuskia lukea noita nokan tukkimisia jne ym konsteja. Kun pitää vähintään 1.8 litran bensakonetta, tarkenee ajella, eikä pätkäajo haittaa. Webastoa en huolisi enää ilmaiseksikaan.

Diesel ei useimmille enää kannata. Pelkän veron kuolettamiseen menee noin 15.000 km ajot ja sitten vasta alkaa vale-säästö. No, kukin veikkaa sitä hevosta kuin haluaa. Aika tyhmäähän se on joka tapauksessa uuden auton ostaminen.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: roiala - 14.01.17 - klo:07:29
Juu, siis tuollaisia jälkiasennus Webastoja ja Ebereita ja yksi Planar (Venäläinen ilmalämmitin) ollut nyt kutakuinkin kaikissa autoissa joita on omistanut 27 vuoden ajan ja yhtä joka oli huonosti asennettu (siirretty käytetty toiseen autoon) on joutunut korjaamaan tai huoltamaan mitenkään ja yhdessä joka nytkin on käytössä se automaatti-ilmastointia ohjaava palikka on heittänyt toimimasta eli ei käynnistä puhallinta mutta koska nimenomaan itse painotan moottorin lämmitystä, ei sisätilaa niin olen jättänyt korjaamatta. Vastaavasti ei automaatti-ilmastoinnillisissa tulee lämmitettyä usein sisäpuhallin nollalla.  No, pitoaika on ollut autoilla usein kohtuu lyhyt eli 2-3 vuotta ja 120-200tkm mutta siis osa ollut käytettyjä jo lähtiessä. Eli luulen hyvinkin että tuo korostetusti pitkä käyttöaika aina on tärkeää laitteiden toiminnalle ja puhtaana pysymiselle. Tuo venäläis lämmitin on myös toiminut erittäin hyvin ja ongelmitta (on yhdenlaisessa matkailuautossa yöpymistä varten) ja hyvinkin saattaa olla että seuraavan kerran kun tulee tarve ostaa uusi lämmitin johonkin niin Planar/Binar lämmitin tulee valittua. Täällä Lapissa tulee lämmitystarvetta aika paljon ja monesti onkin lämmitin useita kertoja päivässä päällä eli käytön vähyyden takia nuo eivät ainakaan ole säilyneet toimintakuntoisina noin hyvin.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: pomo - 16.01.17 - klo:08:01
Ei taida tehdas webaston huolto maksaa kahtena ensimmäisenä vuonna mitään? Sillähän on sama takuu. Meillä mennään bensa-autolla ilman laturia, Sebastian käytetään 2-3 krt 20-30 minuuttia päivässä. Ajo kaupungissa. Ei ongelmia, noin 1 krt/kk lataan bentonilla.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Intikkavaari - 16.01.17 - klo:11:57
Onko  porukoilla kokemusta keulamaskin käytöstä dieseleissä.?Lämpiääkö nopemmin pata.Auto on Ocu 2,0 TDI 184 4x4 dsg.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 16.01.17 - klo:12:10
Tottakai lämpenee. Ero kovilla pakkasilla kuin yöllä ja päivällä. Toiset kokee riittäväksi, jos vain sisälle tulee lämmintä, toisille moottorin vointi on sitäkin tärkeämpää.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Marko - 16.01.17 - klo:16:43
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.01.17 - klo:12:10
Tottakai lämpenee. Ero kovilla pakkasilla kuin yöllä ja päivällä. Toiset kokee riittäväksi, jos vain sisälle tulee lämmintä, toisille moottorin vointi on sitäkin tärkeämpää.
Tuohon ei ole kyllä mitään lisättävää.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 16.01.17 - klo:18:07
Itsellä ollu webasto kohta parkymmentä vuotta. Jos käyttää huolella saa varautua takuuajan jälkeen keskimäärin 150 euroa/vuosi korjaus ja huoltokuluihin. Jos on huonoa tuuria voi mennä jopa 300 euroa kaudessa.

Webastot lisää mukavuutta rutkasti, mutta niiden laatu ja kestävyys on kuraa. Lisäksi ne vaativat tolkuttomasti enemmän huoltoa kuin sähkölämmittimet. Lisäksi webastot käryävät aika lailla vaikka pitäisi niitä joka kerta min 20 min päällä. Toki huollon jälkeen palaa 1-2 talvea hyvällä tuurilla kohtuu puhtaasti.

Jos autoa pitää 2...4 vuotta, on webasto hyvä hankinta. Itse en enää hankkisi autoon jota tarkoitus pitää kauemmin. Tämä vaikka todella iso osa ajoistani tulee napapiirin pohjoispuolella ja välillä ilman tolppapaikkaa.  Aivan liian kallis ylläpidettävä saavutettavaan hyötyyn nähden.

Makuasioita.

Ps. Nytkin on weba rikki. Pakkasta ulkona -16. No ei muuta kuin kuumavesikanisteri öljypohjan alle. Lähtee käyntiin kuin palmun alta. Kokemusta hätäkäynnistyksistä on tullut webastovikojen myötä :)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 16.01.17 - klo:20:11
Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 13.01.17 - klo:23:36
Webaston huoltokulut noin 300â,¬ vuodessa. Joo ei varmaan ekana parina vuonna, mutta edellisen auton 6 vuoden keskiarvo!

Huvittaa dieseleistä vapautunutta bensakuskia lukea noita nokan tukkimisia jne ym konsteja. Kun pitää vähintään 1.8 litran bensakonetta, tarkenee ajella, eikä pätkäajo haittaa. Webastoa en huolisi enää ilmaiseksikaan.

Diesel ei useimmille enää kannata. Pelkän veron kuolettamiseen menee noin 15.000 km ajot ja sitten vasta alkaa vale-säästö. No, kukin veikkaa sitä hevosta kuin haluaa. Aika tyhmäähän se on joka tapauksessa uuden auton ostaminen.

Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 16.01.17 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 16.01.17 - klo:20:11
Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D

Onko huono itsetunto, jos Raumojen takia pitää lämmittää webaa tunnin. Eikö kannattaisi käydä ammattiauttajalla ja vaikka aloittaa siitä että saa kilsan kävelylenkillä pääkuuppaa kuntoon.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Patomursu - 16.01.17 - klo:20:45
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 16.01.17 - klo:20:11
Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D

Itse ajan vielä kunnon lenkin ennen töihin menoa jotta akku latautuu kun webastoa käyttää, jos siis työmatka olisi vielä 1 km  :)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: pomo - 17.01.17 - klo:07:23
Minä en kyllä ole käytännössä huomannut tai kuullut, että webastoa pitäisi huoltaa takuun päättymisen jälkeen 150-200e/vuosi? Onkohan käytössä tai asennuksessa ollut vikaa tai toimittu käyttöohjeidn vastaisesti?
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 17.01.17 - klo:07:48
Käyttäjässä tai asennuksessa vika jos huoltoja on enemmän, kuin muutaman vuoden välein. Itsellä meni eberistä kiertovesipumppu ~+220tkm/6v. Se oli "kallis" ja ainut huolto koko tuona aikana. Yli 200 maksoi.  ;D Webastoissa ei ole ollut vikaa.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 17.01.17 - klo:12:45
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:07:48
Käyttäjässä tai asennuksessa vika jos huoltoja on enemmän, kuin muutaman vuoden välein. Itsellä meni eberistä kiertovesipumppu ~+220tkm/6v. Se oli "kallis" ja ainut huolto koko tuona aikana. Yli 200 maksoi.  ;D Webastoissa ei ole ollut vikaa.

Ei kyllä käyttäjässä eikä asennuksess tarvitse olla vikaa Asennus merkkiliikkeessä. Itse käytän aina väh 20  minuuttia karstoittumisen estämiseksi. Kesällä käytän pari kolme kertaa pumpun säästämiseksi.

Multa nykyisestä webasta meni kolmen vuoden sisällä vesipumppu. Palotilat kestänevät keskimäätin vain 6...7 vuotta. Mulla taisi eka  kestää 8 vuotta. Viimeksi palotilan vaihdon merkkiliike tarjosi 800 eurolla tehtäväksi. Onhan täällä jotkut saaneet tuohon jopa 1200 euron tarjouksia. Halvimmillaan saanee teetettyä 500 euron pintaan. Itse osat hankkimalla selviää tiivisteineen vajaalla kolmella sadalla eurolla.

Jos on mukavuudenvhaluinen, eikä halua tehdä webastoremppoja itse vaan merkkiliikkeessä saa kymmenessä vuodessa kulumaan helposti yhden palotilan ja vesipumpun. Nämä korjausta maksaa merkkiliikkeessä 1200 euroa (itse tehtynä 500 osineen). Takuuajan jälkeen tuo tekee 1200/8 euroa per vuosi. Tämä tekee takuuajan jälkeen keskimäärin 150 euroa per vuosi.

Toki ne, joilla on ylimääräistä aikaa voi etsiä sitä halvinta tattarisuon korjauspajaa. Itsellä ei ole, vaan ajan säästämiseksi teetätytän weban korjaukset merkkiliikkeessä muiden auton huoltojen yhteydessä.

Jos lisäksi on huolimaton käyttäjä voi joutua aukaisuttamaan tukkoon menneen weban. Itsellä ei ole kertaakaan tuota tapahtunut. Tutuilla kyllä.Tuonkin voi tehdä itse, mutta miksi alkaa mukavuusvarustukselle tekemään itse sottuista epämukavaa rassausta.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:05
Evo 5 ei edes maksa kovin paljoa noihin rahoihin verrattuna mitä esitit. 150â,¬/v saisi melkein kolmen vuoden välein vaihtaa uuden laitteen tilalle.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 17.01.17 - klo:13:21
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:05
Evo 5 ei edes maksa kovin paljoa noihin rahoihin verrattuna mitä esitit. 150â,¬/v saisi melkein kolmen vuoden välein vaihtaa uuden laitteen tilalle.

Ã,,lä jauha sontaa. Et saa mistään Suomessa Evoa asennettuna lähellekään 450 euron hintaan. Juju on nimenomaan aaennettuna. Ei mitään ebaystä tilattua itse asennettua kannata täällä esitellä hintaverrokiksi, kun 90 % porukoista ei osaa tai halua itse asennuksia tai korjauksia tehdä.

Toki webastoa voi huoltaa ja korjata halvasti, jos itse tekee. Mulla vaatii lokarin ja puskurin irroituksen. Tämä lisää vähän vaivaa. Kerran olen itse korjannut letkuvuodon ja ei tuo värkkääminen mitään hääviä hommaa ole vaikka autotallikin löytyy.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ambientti - 17.01.17 - klo:13:24
No webaston vaihto on aikalailla plug-n-play silloin kun siellä on se entinen webasto olemassa, eli letkut ja kaikki muu on jo valmiina. Puskurin irroittamiseen ei kauaa mene korjaamolla, eikä kyllä sisälokasuojankaan. Nuo on ihan rutiinihommia siellä.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:25
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801 (http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801)

Tuossa yksi esimerkki. Jos vaihtaa itse, niin maksaa tuon verran kun vanha on kiikutettu takaisin sinne, eli panttihommia. Itse ostin muutama vuosi sitten uuden thermo top c:n kellolla ja tarvikkeilla 440 kuluineen.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 17.01.17 - klo:13:41
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:25
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801 (http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801)

Tuossa yksi esimerkki. Jos vaihtaa itse, niin maksaa tuon verran kun vanha on kiikutettu takaisin sinne, eli panttihommia. Itse ostin muutama vuosi sitten uuden thermo top c:n kellolla ja tarvikkeilla 440 kuluineen.

Pointti on siinä, että turha esittää yleispätevää kuluesimerkkiä tästä muutaman vuoden takaisesta.... Olet saanut tuolla 440 eurolla vasta kasan rautaa pöydällesi. Vaikka vaihto/korjus onkin helppoa, väitän että 90 % auton omistajista ei ala rassaamaan itse polttoainekäyttöisten lämmittimien asennusten ja korjausten kanssa. Esitä TODELLISIA kuluja, joilla autoilijat saavat laitteet korjattuna avaimet käteen.

Laitetaanpas esimerkki asennushinnoista Suomessa: http://www.kartok.com/hinnasto.html (http://www.kartok.com/hinnasto.html)

Omassa härpäkkeessä vaihdon tekisin kerran tehneenä noin 3 tunnissa lokasuojan ja puskurin irroituksineen. Eka kerralla noiden kanssa säheltämiseen meni tunti ylimääräistä google youtube aikaa.

Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Raimo247 - 17.01.17 - klo:13:52
Voihan se mukavuudenhaluinen myös ostaa bensaa riittävän isolle koneelle JA saada reippaasti huvia näistä DPF-Webasto-EI-TARKENE-keskusteluista.  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Ambientti - 17.01.17 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.17 - klo:13:41Omassa härpäkkeessä vaihdon tekisin kerran tehneenä noin 3 tunnissa lokasuojan ja puskurin irroituksineen. Eka kerralla noiden kanssa säheltämiseen meni tunti ylimääräistä google youtube aikaa.

Eli korjaamolla jossa tuota tehdään jatkuvasti, homma hoituu kahteen tuntiin? Se on hintavassa korjaamossakin alle 150e ja siihen 450 vaihtolaite niin ollaan 600e kokonaishinnassa. Vaikka laskelmat hieman heittäisikin, on ihan selvää ettei sitä kannata 1200e korjailla mitenkään, kun vaihdon hinta on tuo.

Turha laittaa hintaesimerkkejä siitä kun asennetaan webasto autoon jossa sitä ei ole ollut, siinä on huomattavasti enemmän hommaa letkuineen, polttoainelinjoineen, kiinnitystelineineen...
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: Raimo247 - 17.01.17 - klo:15:58
No olipas ajankohtaista:

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005048464.html (http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005048464.html)
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jarkko_h - 17.01.17 - klo:16:21
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 17.01.17 - klo:14:41
Eli korjaamolla jossa tuota tehdään jatkuvasti, homma hoituu kahteen tuntiin? Se on hintavassa korjaamossakin alle 150e ja siihen 450 vaihtolaite niin ollaan 600e kokonaishinnassa. Vaikka laskelmat hieman heittäisikin, on ihan selvää ettei sitä kannata 1200e korjailla mitenkään, kun vaihdon hinta on tuo.

Turha laittaa hintaesimerkkejä siitä kun asennetaan webasto autoon jossa sitä ei ole ollut, siinä on huomattavasti enemmän hommaa letkuineen, polttoainelinjoineen, kiinnitystelineineen...

Kun olet noin etevä kauppamies, niin otappas tänne tarjous, jossa uuden vaihto töineen 600 euroa. Veikkaan että jää saamatta.  Täällä on lukematon määrä esimerkkejä toteutuneusta hinnoista ja ne eivät ole 600 e. Pelkkä korjaustarjous takkatien huollosta oli 800 e. En toki sitä tuolla teettänyt.

----
Lukekaapas ammattifoorumeja. Siellä huolletaan weboja jopa puolen vuoden välein. Toki käyttö rajumpaa kuin taviskuskeilla. Antaa kuitenkin vähän realistisempaa kuvaa kuin täällä ylioptimustiset "webaa ei tartte huoltaa..." huutelut.

Raimo 247 esimerkki Oslosta on hyvä. Auton nox päästöjen lisäksi erittäin suurella osalla webastot käryävät, kun ei ole maltettu ajaa kuumaksi tai puhdistaa palopesää.. Noxia pukkaavat koneet ja nokeavat webastot... Dieselien nykyaikaa.

Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 17.01.17 - klo:17:48
Otetaan ammattiautoilijat ja raskas liikenne erikseen.

Minulla ei tosiaan ole ollut jälkiasenteisen, eikä autossa jo tehtaalla olleen webaston kanssa ongelmia, eikä lähipiirilläkään. Itsellä ollut nyt kaksi bensawebastoa, yksi diesel webasto ja eberi. Eberi kesti sen, mitä aikaisemmin sanoin, eli pitkään. Se oli auton ainut lämmitinmuoto myös. Jos lasken kuluja sille rikkoutuessaan ja kilometrit sen jälkeen päälle, huoltokulut jäivät kahdeksan vuoden ja 280tkm matkalla ~250â,¬, eli reilu 30â,¬/vuosi ja alle euro/km. Minusta se oli hyvin huoletonta? Muut lämmittimet eivät ole menneet rikki omassa käytössä, saatika muuten huollettu.
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: jabajee - 17.01.17 - klo:22:35
Rahasta kun kerran puhetta oli, niin onko Webastollisen diesel auton myynti helpompaa vai vaikeampaa kuin vastaavan auton myynti ilman Webastoa? Entä onko ostaja valmis maksamaan enemmän vai vähemmän siitä, jos autossa sattuu olemaan Webasto?  Jos huollat Webastoa muutamalla satasella, tai joudut vaikka vaihtamaan kokonaan uuden, niin onko asialla jälleenmyytäessä merkitystä ja jos on, niin onko vaikutus negatiivinen vai positiivinen rahassa mitattuna?
Otsikko: Vs: Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä
Kirjoitti: b1mpo - 18.01.17 - klo:00:36
Toimiva webasto edistää myyntiä, mutta kuten muissakin lisävarusteissa, sillä ei suurta rahallista arvoa ole. Monelle se kuitenkin on ostaessa kriteeri. Uudehkossa autossa toimimaton webasto kielii myyntimielessä piittaamattomasta käyttäjästä, kuten muutkin viat. Toki rikkinäinenkin webasto helpottaa vanhemman auton valintaa, koska pienellä vaivalla sen saa yleensä toimimaan, eikä sitä tarvitse kaikkinensa asentaa alusta.

Ps aikaisemmin tarkoitus oli laittaa alle euro per 1000km, ei euro per kilometri. Kai sen tuosta ymmärtää..