AGM akun tyhjentyminen, ei lataudu, Bluemotion eli jotain älyä

Aloittaja Vivant11, 08.11.21 - klo:20:18

« edellinen - seuraava »

Vivant11

Terve,
oli jäänyt Passat -11  cfgb 2.0 tdi bluemotionissa virrat päälle ja oli tyhjentynyt akun nii että että oli startatessa jäänyt akun punainen valo palamaan. poistunut uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Ajoin itsekkin yhen ajon tämänjälkeen jonku 6 kilsaa enkä huomannu mitään erityistä, mutta tämän jälkee vaimo kävi 30km lenkin ajamassa ja yhtekkiä oli taas akun valoavälkyttäny ja hyytyny vauhi ja oli päässy paikallisen huoltoaseman pihaan. eli akunjännite tippunu nii että löi laitteita, puhaltimet yms pois päältä. No löin irtoakulla käyntiin ja ajelin koitia ja aloin mittailemaan ja näytti akku tyhjää ja laitoin yöksi laturiin. seuraavana päivän käväsin töissä autolla mutta poltti akunvaloa eikä latausvirtaa. Jossain välissä olin mitaavinani että lataa akkua.
No olen jo melkein laturivaihtamassa, mutta sen verran googlailin että näissä nykyään alkaa olleenn älyä ja aattelin että meneekö joku sekasin ku akku käy tyjänä eikä siksi anna ladata uutta akkua. vikakkoodien lukkuu seuraavaksi mutta tekeekö nuilla yleislukjoilla (motomaatti) mitää näissä vai pitääkö olla VCDS-kaapeli? vai mikähän vois olla ongelma. autolla ajettu joku 210tkm. Ei sitäkää löydy suosiolla näistä autoista enää :D.

JPN_V70D3OR

#1
Mikäli akku on alkuperäinen, niin sen parasta ennen päiväys on mennyt jo aikaa sitten. Ensi uusi akku, ja sitten miettimään uudestaan, mikäli on tarvetta - tod.näk. ei.

Autoissa on akun latauksenhallinta älyä. Akkuun menevä ja lähtevä virta mitataan '-' johdosta, mikäli akkua ladataan ulkopuolisella laturilla, pitäisi '-' kytkeä auto runkoon, eikä akkuun, jotta tuo mittaus näkee latauksen.

https://www.youtube.com/watch?v=JlKawg2AlAI

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Vivant11

joo oli vaihettu akku joskus 30tkm sitten lappujen mukaan. näyttää että näissä pitää vaan kertoa mikä akku sinne vaihetaan että toimii oikein lataus yms.

https://www.youtube.com/watch?v=__ISlLOP2NE
https://www.youtube.com/watch?v=IJAScg6JrYI

rungossa oli miinus, apuvirranaikana ja ladatessa.

Oli täällä juttua että ku bluemotion tekgnologiaa nii ei jatkuvasti lataa vaan esim moottorijarrutuksenaikana yms.

pitää koittaa tutkia

Tos®

Edellisessä Tiguanissa se piti auton mukaan akkua aina 80% latingissa, koska sinne piti jäädä varaa latautua moottorijarrutuksissa.
Joissain sen saa koodattua pois.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vivant11

Nonii luetuttin vikakkoodita ja laturia tarjos-> kauppaan ja uus laturi paikoillee, pikkasen tein ite ja säästin ja jätin kiristäjän ja moniurahihnan vaihtamatta.

Viikon ehti olla kaikki hyvin, mutta äsken tuli puhelu että taas palaa laturin merkkivalo ja alkaa auto hyytymään. ensimmäinen vähän pitempi ajo ~100km.

Eli nyt ois auto reissussa ja pitäs alkaa miettii että menikö laturi uudestaa.

Kysymyskuuluu voiko joku rikko uuttalaturia, esi se että on apuvirtaa anatanu irtoakusta autoon. akku sököksi joka rikkoo laturin tai tällästä? vai oisko vaan hihna väsyny?
koitan saaha jonku kattomaan autoa nii sais tarkempaa tietoa.

o.b.

Jos ostit Motonetista, niin ei olisi ensimmäinen viallinen laturi sieltä kaupasta ::)

Joskus aikoinaan ostin sieltä uuden laturin Ducaton matkailuautoon ennen Euroopan reissua. No paluureissussa jo oltiin, niin Saksassa auto ei enää leirintäalueella startannut ilman apuvirtaa. Yksi kenno oli kiehunut melko lailla tyhjäksi vaikka akku oli ok kunnossa ennen reissua. No uusi akku keulalle Tanskanmaalta ja nokka kohti kotia. Täällä sitten mittasin latausjännitteen ja sehän oli  14.8V, mikä on tavalliselle akulle aivan liikaa. Laturi vaihdettiin mukisematta, joskin työ piti tehdä itse.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy