EGR-venttiilikokemukset

Aloittaja Geoman, 06.05.16 - klo:09:35

« edellinen - seuraava »

Geoman

Golf Plus 2.0 TDI vm 2011: EGR-venttiili tukkeutui 2016 huhtikuussa (hehkuvalo vilkkui ja moottori meni Limp-moodiin), ajomäärä 119 tkm. Kyseessä on ilmeisesti tyyppivika. Tehdas tuli vastaan maksamalla osat (850 euroa) ja työn osuus (730 euroa) jäi minulle. EGR-venttiili on integroitu pakokaasujäähdyttimeen ja sen vaihto oli päivän työ. Korvauksen edellytys oli, että muualla suoritetuista huolloista oli kuitit, joilla osoitettiin käytetyn oikeaa moottoriöljyä. Samalla päivitettiin ECU-ohjelma. Auton kilometreistä on yli puolet matka-ajoa.

Onko mietteitä miten kyseisen vian uusiutumisen voi välttää; ajotapa, polttoaine, puhdistusaineet, huollot yms. Seuraavalla kerralla sen ilmeisesti maksaa auton omistaja. EGR-venttiili on ilmeisesti vielä tulevien vuosienkin doieselautomalleissa.

Jultsu

LainaaOnko mietteitä miten kyseisen vian uusiutumisen voi välttää

Vaihtoehtoja on kaksi. Joko tulppaat ja poistat ohjelmoimalla EGR:n käytöstä, tai sitten ajat aina kaasu pohjassa jolloin EGR on suljettu ja sen kautta ei kierrä pakokaasuja imuilmaan. Suosisin kohtaa #1.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tarzi

Uudessa osassa on vikapaikka korjattu ( venttiilin laakerirulla)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Geoman

Ajattelin puhdistaa "imusarjaa" ja EGR-venttiiliä esim. "LiquiMoly Pro-Line Intake System Cleaner Diesel" aineella. joka suihkutetaan moottorin ilmanottoon ilmanpuhdistimen jälkeen moottorin käydessä esim. 30 tkm välein. Onkohan tästä aineesta hyötyä?

Tuo Tarzi:n tieto parannetusta osasta on  varmaankin  riittävä apu ongelman poistumiseen.

rami

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 06.05.16 - klo:09:35
Golf Plus 2.0 TDI vm 2011: EGR-venttiili tukkeutui 2016 huhtikuussa (hehkuvalo vilkkui ja moottori meni Limp-moodiin), ajomäärä 119 tkm. Kyseessä on ilmeisesti tyyppivika. Tehdas tuli vastaan maksamalla osat (850 euroa) ja työn osuus (730 euroa) jäi minulle. EGR-venttiili on integroitu pakokaasujäähdyttimeen ja sen vaihto oli päivän työ. Korvauksen edellytys oli, että muualla suoritetuista huolloista oli kuitit, joilla osoitettiin käytetyn oikeaa moottoriöljyä. Samalla päivitettiin ECU-ohjelma. Auton kilometreistä on yli puolet matka-ajoa.

Onko mietteitä miten kyseisen vian uusiutumisen voi välttää; ajotapa, polttoaine, puhdistusaineet, huollot yms. Seuraavalla kerralla sen ilmeisesti maksaa auton omistaja. EGR-venttiili on ilmeisesti vielä tulevien vuosienkin doieselautomalleissa.
Itsellä meni aikoinaan Golf Plussasta kyseinen venttiili (vm 2011 1.6TDI) takuuajan jäälkeen km määrä 32tkm.
Meni tehtaan piikkiin. Tapahtui muistaakseni 2013.

tarzi

Ei kannata puhdistaa kun ei karstoitu. Hajoavat ihan muulla tavalla. Jos jotain putsaa niin sitä putkea mikä tulee imusarjaan, se voi tukkeentua kyllä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

repomies

Jos sieltä laakeri menee, niin onko se mahdollista vaihtaa, vai rikkooko se sitten muutakin mennessään?

ConD

Voi elämä ja kevät, tuota Geomanin aloitusta lueskelin viikonloppuna ja tuumasin, että "ompa hyvä kun itsellä vielä kestänyt..."

Tänään työreissulla ajellessa loivaan alamäkeen *plim*, hehkuvalo vilkkuu ja vikatila päälle. hädintuskin 110 pysyi mittarissa ja ajeltiin seuraavalle huoltoasemalle. EGR venttiiliä herjaa koodit. Sammutus, nollaukset ja tienpäälle: 5km ja uusii, bussipysäkille, nollaus, 100km, uusii, bussipysäkille, nollaus, 40km, uusii, sitten perille ja nollaus. Taajamassa ei tämän jälkeen enää uusinut vikaa.

Auto -11 2.0TDI CFFB, 95tkm lasissa. Itse olen viimeisen 2v aikana autolla ajanut 50tkm.

Mukava kuulla että osaa on korjattu. Tuossa vaan mietin että kun työ maksaa ~700e ja osa n. 650 + hilppeet, niin olisikohan tuosa hirveä työ vaihdella itse. Uusittu osa Saksasta ~300e + postit. Kävin Oulussa SAH:lla kysymässä olisiko niillä suoraan heittää mitä kustantelee moinen, niin tuumasivat että pitäisi tehdä vikaselvitystä 91â,¬/h, jotta selviää mikä on ja sitten tehdä kysely valmistajalle vastaantuloista... Hmph...

Onko kokemusta tuon osan uusimisesta itse, vai onko kaikki teettäneet sen liikkeessä? Jos vika on tuossa laakerirullassa/säätökiekossa, ja se on uudessa versiossa korjattu, niin eikö tuo olisi melkeen sama jo ostaa tuo 300e osa itse ja pyytää että maksavat työn osuuden tai sitten vaihtaa itse jos edes kohtuudella onnistuisi itsekseen. Menettää toki varaosatakuun osasta, mutta säästää tuon työn osan.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Geoman

#8
En osaa sanoa mikä on työn suorituksen vaikeusaste. Internet:ssä on kuvauksia työn surotuksesta. Ilmeisesti uusi osa vaatii myös ECU-ohjelmapäivityksen (moottorinohjausjärjestelmä).

ConD

Ennenkin on EGR:t sopeutettu itse autoon... toinen juttu on se, miten mahdollinen uusi softa ohjaisi tuota EGR:ää eri tavalla.

Mekanismihan on CFFB koneessa (...ja 1.6TDI koneissa) tämmöinen:

https://www.youtube.com/watch?v=TqlRrrg73EA

Eli tuo pyörivä osa on kiinni sähkömoottorissa joka tosiaan veivailee eestaas ajotilanteen mukaan. Ohjaus- ja asentotunnistin minulla seurailivat kohtuullisesti toisiaan, joten vielä en saanut kiinni mikä tuolla sen itse vian saa päälle. Ohjaukset EGR:lle on tosiaan EGR:n venttiili, sekä sen asentotunnistin sekä sitten alipainesolenoidi jäähdytyksen ohitusventtiilille. Eli kaksi ohjausta ja yksi seuranta tuolla itse EGR:llä on signaalipuolella. Näistä herjat minulla tuli nimenomaa EGR:n (N18) toiminnasta.

Vanhemmassa CR-dieselissä tuo EGR olisi ollut kivasti imusarjan ja sammutusläpän välissä, mutta tottakai tämä uus hienompi sisältää tuon paketin koneen ja tulipellin välissä. Hmph! 
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

RSOCUstin

Mitä muistelen niin Ocussa ainakin pitää etukelkka tiputtaa ja menee pyöränkulmat uudelleen säätöön tuon jälkeen.
Paikka Ogussa mitä parhain. Softalla pois ja tehoja koneeseen samalla.

vwvariant1982

Tässä vähän omia EGR kokemuksiani VW Golf 1.6 TDI VI:hin liittyen:Itselläni alkoi tulemaan herjaa EGR venttiilistä viime talven kovilla pakkasten aikaan. Korjaamolla (ei merkkikorjaamo) ehdotettiin, että korjataan ottamalla softan avulla pois. Tokihan sai myyntipuhe minut vakuutettua  >:(  Sen jälkeen vierailtiin kyseisellä korjaamolla seuraavan 5000km:n aikana 6 kertaa DPF:n johtuvien herjojen takia. Lopuksi todettiin, että joko moottori rikki (tunkee öljyä tukkien DPF:n) tai DPF tukossa. Sen jälkeen nollattiin kaikki ohjelmoinnit ja vein toiseen korjaamoon DPF:n puhdistukseen + sanoin että vaihtakaa se EGR samalla (oletus oli, että kun palautetaan VW:n vakiosofta tulee EGR herja takaisin). Eipä ole vikakoodia EGR:tä näkynyt ja 1000km takana! Eivätkä löytäneet muutenkaan autosta mitään vikaa! Pohdin vain johtuiko EGR vikakoodit talvipakkasesta vai onko se softa sittenkään täysin vakioksi palautettu? Saa nähdä miten käy, kun menee merkkiliikkeeseen "päästöpäivitykseen"  ;D Toinen pointti on, että jos EGR:n softaaminen pois kiinnostaa, tehkää taustatyötä ja selvittäkää korjaamon/pajan taustat tarkkaan ennen kun annatte työmääräyksen. Näennäisesti helppo toimenpide, mutta paljon saa tuhoa aikaan jos ei tiedä mitä tekee  :(
Nykyinen:
2010 VW Golf VI 1.6 TDI Variant

Entiset:
2003 VW Golf IV 1.8T GTI
1986 Ford Escort MK4 1.4CL
1983 Ford  Fiesta MK1 1.1GX

Jarsse paatero

Pari kertaa tuollaisen vaihdellu ja kyllähän se hiukkassuodattimen irrottelua ja apurungon raottamista vaatii... en välttämättä alkaisi tekemään ilman nosturia :o, kyllä ne uudet on saanu VCDS sopeutettua ilman sen isompia ohjainlaite päivityksiä  ???

vwvariant1982

Ja päivitystä tähän, EGR venttiili kesti ilman merkkivaloja vajaa 5000km tuon hässäkän jälkeen ja vaidettiin nyt uuteen. Lisäopetusta tuli; Mikäli EGR venttiilin vaihto tehdään 1.6 TDI CAYC:hen muualla kuin merkkiliikkeessä kannattaa vaatia varmistamaan, että tilalle tulee venttiilin uudempi parannettu painos ja se on alkuperäinen varaosa. Lisäksi kannattaa vaihdattaa myös EGR venttiiliin liittyvä rosteriputki (jossa pakokaasut kierrätetään), koska siitäkin on tullut parannettu painos eikä se vanha välttämättä ole yhteensopiva uudemman version EGR:n kanssa. Itselläni tuon vanhan mallisen putken liitos repesi auki (Vajaa 20km jälkeen, moottorin lämmettyä), kun lähdin ajamaan uuden EGR:n kanssa moottoritielle....


Lainaus käyttäjältä: vwvariant1982 - 13.05.16 - klo:22:24
Tässä vähän omia EGR kokemuksiani VW Golf 1.6 TDI VI:hin liittyen:Itselläni alkoi tulemaan herjaa EGR venttiilistä viime talven kovilla pakkasten aikaan. Korjaamolla (ei merkkikorjaamo) ehdotettiin, että korjataan ottamalla softan avulla pois. Tokihan sai myyntipuhe minut vakuutettua  >:(  Sen jälkeen vierailtiin kyseisellä korjaamolla seuraavan 5000km:n aikana 6 kertaa DPF:n johtuvien herjojen takia. Lopuksi todettiin, että joko moottori rikki (tunkee öljyä tukkien DPF:n) tai DPF tukossa. Sen jälkeen nollattiin kaikki ohjelmoinnit ja vein toiseen korjaamoon DPF:n puhdistukseen + sanoin että vaihtakaa se EGR samalla (oletus oli, että kun palautetaan VW:n vakiosofta tulee EGR herja takaisin). Eipä ole vikakoodia EGR:tä näkynyt ja 1000km takana! Eivätkä löytäneet muutenkaan autosta mitään vikaa! Pohdin vain johtuiko EGR vikakoodit talvipakkasesta vai onko se softa sittenkään täysin vakioksi palautettu? Saa nähdä miten käy, kun menee merkkiliikkeeseen "päästöpäivitykseen"  ;D Toinen pointti on, että jos EGR:n softaaminen pois kiinnostaa, tehkää taustatyötä ja selvittäkää korjaamon/pajan taustat tarkkaan ennen kun annatte työmääräyksen. Näennäisesti helppo toimenpide, mutta paljon saa tuhoa aikaan jos ei tiedä mitä tekee  :(
Nykyinen:
2010 VW Golf VI 1.6 TDI Variant

Entiset:
2003 VW Golf IV 1.8T GTI
1986 Ford Escort MK4 1.4CL
1983 Ford  Fiesta MK1 1.1GX

RSOCUstin

Kuka muistaa koska tuli se paranneltu malli?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy