12.1.2016 lumimyräkkä

Aloittaja TAG, 12.01.16 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

lao

Kyllä kelpas tänään päästellä nelikko-superbilla :) Tuli tarkoituksella vaihdeltua kaistaa puolelta toiselle, kun oli sopivia lumivalleja ja Haldex oli yllättävän vakaa. Kyllä kaikkia nelikkokuskeja on eilen ja tänään lapsettettanut aivan varmasti. Ajamisen nautinnosta tuskin tarvii puhua ja tulee oikein etsittyä/valittua ne "pahat paikat". Eilen siinä joskus klo 17-18 maissa lähti rinnaltani uusi harmaa MK3 4x4 Octavia melko vauhdikkaasti Hervannan valtaväylän valoista Hervannan Shelliltä kaupunkiin päin.  Tais ne muut vajaavetoset jäädä meiltä 500m päähän...  ;D
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.01.16 - klo:21:02
Millaista vakautta skodan neliveto tarjoaa maantiellä ajettaessa? Ymmärrän jos se olisi jatkuva neliveto, mutta taitaa olla vain osan aikaa, kun joku pyörä sutaisee poislukien liikkeellelähdöt?

Kokeile, niin tiedät  ;D

Vaikka Morpheus3:lta kysytkin, niin luonnehditaan nyt vaikka viimeisen 500km/39h kokemuksen perusteella että vastaavaa vakautta mitä C-mese takavetoisena kesäkelissä. Ei tarvitse jännätä mihin suuntaan se auto kimpoaa lumipatjasta tms.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.01.16 - klo:21:18
Kokeile, niin tiedät  ;D

Vaikka Morpheus3:lta kysytkin, niin luonnehditaan nyt vaikka viimeisen 500km/39h kokemuksen perusteella että vastaavaa vakautta mitä C-mese takavetoisena kesäkelissä. Ei tarvitse jännätä mihin suuntaan se auto kimpoaa lumipatjasta tms.

Jos nyt ei liioteltaisi  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: enkero - 13.01.16 - klo:21:18
Kokeile, niin tiedät  ;D

Vaikka Morpheus3:lta kysytkin, niin luonnehditaan nyt vaikka viimeisen 500km/39h kokemuksen perusteella että vastaavaa vakautta mitä C-mese takavetoisena kesäkelissä. Ei tarvitse jännätä mihin suuntaan se auto kimpoaa lumipatjasta tms.

+1 Happamia, sanoi...  :D

Tässä on kovasti puhuttu liikennevaloista, mutta on tuolla noita ramppeja ja risteyksiäkin. Joka kerta kun vajakilla niistä taistelee liikennevirtaan, voi pohtia, miten sama voisi sujua helpomminkin.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.01.16 - klo:21:35
Jos nyt ei liioteltaisi  ;)

Niin - kun vasara on ainoa työkalu, kaikki ongelmat alkavat muistuttaa nauloja.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Eka Golf

Kerran olen jäänyt mäkeen takavetosella, oli niin huot renkaat ja liukasta, että lähti liukuun taakse päin vaikka oli jarru pohjassa, meinas tulla "kylmä hiki", mutta siitä selvittiin.
Etuvetosella en ole koskaan jäänyt kiinni, mutta on ollut joskus lähellä kun on ollut ylipainoinen peräkärry.
Nelivedollahan pääsee kiinni paikkaan josta kukaan ei pääse pelastaan?  :P

Lalli

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.01.16 - klo:22:15
Kerran olen jäänyt mäkeen takavetosella, oli niin huot renkaat ja liukasta, että lähti liukuun taakse päin vaikka oli jarru pohjassa, meinas tulla "kylmä hiki", mutta siitä selvittiin.

Tuttu juttu, c-mesellä ajellessa kävi muutaman kerran noin kun oli kehnohkot nastarenkaat alla ja kotopihassa pirullinen ylämäki johon ei saa vauhtia yhtään. Ei mukava tunne. Etuvedolla tuosta on selvinnyt ongelmitta.
Toledo 1.2 Tsi

JakeS

Lainaus käyttäjältä: TTO - 13.01.16 - klo:21:37
+1 Happamia, sanoi...  :D

Tässä on kovasti puhuttu liikennevaloista, mutta on tuolla noita ramppeja ja risteyksiäkin. Joka kerta kun vajakilla niistä taistelee liikennevirtaan, voi pohtia, miten sama voisi sujua helpomminkin.
Tämähän on kuin kitka-vs nastarengas väittely. Aika vähissä ne päivät arkiajossa on vuositasolla jolloin nelikko on yliveto. Vajakillakin on hyvin pärjännyt kun ajaa rauhallisesti, katsoo kuinka syvälle hankeen sen tunkee ja jättää väliin liikennevalojen kingin tittelin hakemisen. Ottaa sen sitten paremmilla keleillä takaisin jos niin kovasti titteliä haluaa :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

sakal83

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.16 - klo:09:38
Tulin just töihin neliveto Volvo taksin kyydissä ja pisti merkille taas nämä ajajan autot eli takavedot. Kalliossa pääreitin Linnanmäelle tukki takaveto MB Vito ja seuraavan risteyksen MB C -sarjalainen (edellinen sukupolvi).

Kaikille niille, jotka jaksavat nurista varattomuuttaan tai asenteellisemmasta syystä nelivedon tarpeettomuudesta, pistäkää muistiin tämä päivä. 12.1 voidaan nimittää kansalliseksi nelivetopäiväksi.

Harmi että oma Tiguan on juuri tänään pajalla panoraaman kehysvaihdossa, kun siitä olisi ollut nyt eniten iloa.
No voiko tälläisellä topicin aloituksella saada muuta aikaiseksi, kuin turhanpäiväistä vänkäystä? Voidaanko jo julistaa 14.1 päiväksi, jolloin nelivetokausi päättyi  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

CeeCee3.6

#99
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 14.01.16 - klo:00:00
Tämähän on kuin kitka-vs nastarengas väittely. Aika vähissä ne päivät arkiajossa on vuositasolla jolloin nelikko on yliveto. Vajakillakin on hyvin pärjännyt kun ajaa rauhallisesti, katsoo kuinka syvälle hankeen sen tunkee ja jättää väliin liikennevalojen kingin tittelin hakemisen. Ottaa sen sitten paremmilla keleillä takaisin jos niin kovasti titteliä haluaa :)
Siitä ei ole varmasti epäilystäkään etteikö ilman nelivetoa pärjäisi? Valtaosa autoista on juuri niitä muita kuin nelivetoja. Kysymys ei olekaan siitä. Meillä on perheessä 3 autoa, yksi kutakin vetotapaa. Milläköhän mieluiten lähden näillä keleillä tienpäälle? Laiskemmallakin nuhapumpulla irtoaa valoista ripeämmin nelikon avustamana - riippumatta tyypistä(Haldex tai Torsen)... Eikä siinäkään ole kyse titteleistä vaan hauskuudesta..😉 Ja huolettomuudesta, kun ei tarvitse pohtia mihin tai miten autonsa kulloinkin jättää. Mutta kuten tuolla on jo moneen kertaan todettu turhahan tuo neliveto on...😃

PS. Uuteen Bemariin saa nelivedon 490â,¬:n lisähinnasta...😉

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.01.16 - klo:08:02
No voiko tälläisellä topicin aloituksella saada muuta aikaiseksi, kuin turhanpäiväistä vänkäystä? Voidaanko jo julistaa 14.1 päiväksi, jolloin nelivetokausi päättyi  :D
Onneksi Rovaniemen korkeudella nelivetokausi ei pääty koko talvena.  ;)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

mattinen

#101
Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.01.16 - klo:08:13
Mutta kuten tuolla on jo moneen kertaan todettu turhahan tuo neliveto on...

Nelivedon turhuus ja tarpeellisuus on tietysti kiinni kukin käyttäjän tarpeista ja mieltymyksistä. Jos esim. rivakat liikennevalolähdöt tai poistumiset risteysalueelta eivät ole prioriteettilistan kärkipäässä, saattaa neliveto tosiaankin olla melko turha kululisä. Suurin osa suomalaisista ei ole kokenut nelivetoa tarpeelliseksi, mikä mielestäni tosiaan viittoo siihen suuntaan, että Suomen talvesta selviää kohtalaisen hyvin ilman sitä. Mutta kiistatta neliveto talviajoa helpottaa, ja varmasti myös hauskuuttaa. Mutta ainakin Helsingin näkökulmasta tämän argumentin painoarvoa laskee melkoisesti se, että nelivedon hyödyntämiseen sopivia päiviä on kohtalaisen vähän.

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.01.16 - klo:08:13
PS. Uuteen Bemariin saa nelivedon 490â,¬:n lisähinnasta...

Onko kyseessä jokin kampanja, voi onko bemarilla neliveto pysyvästi hinnoiteltu noin lähelle kaksivetoa? Nimittäin tuosta hinnoittelusta on verrattain vähän iloa, jos oma autonhankinta ajoittuu mahdollisen kampanjan ulkopuolelle. Omat rajoituksensa tulee tietty myös siitä, jos on päätymässä johonkin muuhun merkkiin kuin bemariin. Onkos VAG-nelivetoja koskaan tarjottu tuollaisella hinnoittelulla?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.01.16 - klo:10:21
Nelivedon turhuus ja tarpeellisuus on tietysti kiinni kukin käyttäjän tarpeista ja mieltymyksistä. Jos esim. rivakat liikennevalolähdöt tai poistumiset risteysalueelta eivät ole prioriteettilistan kärkipäässä, saattaa neliveto tosiaankin olla melko turha kululisä. Suurin osa suomalaisista ei ole kokenut nelivetoa tarpeelliseksi, mikä mielestäni tosiaan viittoo siihen suuntaan, että Suomen talvesta selviää kohtalaisen hyvin ilman sitä. Mutta kiistatta neliveto talviajoa helpottaa, ja varmasti myös hauskuuttaa. Mutta ainakin Helsingin näkökulmasta tämän argumentin painoarvoa laskee melkoisesti se, että nelivedon hyödyntämiseen sopivia päiviä on kohtalaisen vähän.

Oli aika jolloin ilmastointi oli suomessa kallis ja "turha" ylellisyysvaruste. Lämpimissä maissa se oli erittäin tarpeellinen, suomessa tarpeellinen vain niinä muutamina hellepäivinä vuodessa.

Nyt ilmastointi alkaa olla vakiovaruste kaikissa autoissa, hellepäivät eivät juurikaan ole tainneet lisääntyä aikojen saatossa. Kuinka moni haluaisi ostaa uuden auton jossa ei olisi ilmastointilaitetta? Varmaan nelivetoisuus alkaa pikku hiljaa yleistyä ja hinnatkin tippua. Tuollainen 500 euroa lisää etuvetomalliin verrattuna ja aivan taatusti suuri osa ostaisi sen nelivetomallin, etenkin täällä osaa maapalloa, jossa lunta on monen monta kuukautta vuodessa. Se että nelivetoisuus kuluttaa hieman enemmän polttoainetta ja valtio sen takia rokottaa omistajaa ostossa ja käytössä, ei varmaan tässä vaa'assa paljoa painaisi.   
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mremonen

12.1. ja lumimyräkkä meni jo, mutta nelivetokeskustelu sen kuin jatkuu  ;D

Pitkältihän tässä on kyse "happamia sanoi"-ilmiöstä. Harva meistä jättäisi ottamatta 500-heppaista tai vaikka tehottomampaakin nelivetoa, jos sen saisi samalla hintaa kuin jonkun peruskulkineen. Vaikka sitten jälleenmyyntihinta olisi jollain tavalla rajattu samaan sen perusvehkeen kanssa.

Eli loppujen lopuksi kyse on siitä, mikä on kenellekin "kallis" ja paljonko haluaa leluihin rahaa hukata.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.01.16 - klo:10:21Suurin osa suomalaisista ei ole kokenut nelivetoa tarpeelliseksi, mikä mielestäni tosiaan viittoo siihen suuntaan, että Suomen talvesta selviää kohtalaisen hyvin ilman sitä. Mutta kiistatta neliveto talviajoa helpottaa, ja varmasti myös hauskuuttaa. Mutta ainakin Helsingin näkökulmasta tämän argumentin painoarvoa laskee melkoisesti se, että nelivedon hyödyntämiseen sopivia päiviä on kohtalaisen vähän.

Missähän nelivetoja sitten myydään eniten? Suomen sisällä tai ihan koko maailman tasolla? Meneekö Suomessa pohjoisessa nelivedot paremmin kaupaksi kuin etelässä? Entä köyhät maat joissa on huono tiestö. Ovatko uutena ostetut siellä nelivetoja? Rikkaat länkkärithän tietysti ostavat nelivetoja katumaasturien muodossa jotka sitten eivät näe maastoa kuin korkeintaan omakotitalon pihassa nurmikolle parkkeerattaessa. Jenkit ostaa pickuppeja, mutta ostavatko esim. pohjoisen osavaltiot useimmin avolavansa nelivetona kuin etelän serkkunsa?

Myydyin automalli eri osavaltiossa:

clacson

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.01.16 - klo:10:48
12.1. ja lumimyräkkä meni jo, mutta nelivetokeskustelu sen kuin jatkuu  ;D

Pitkältihän tässä on kyse "happamia sanoi"-ilmiöstä. Harva meistä jättäisi ottamatta 500-heppaista tai vaikka tehottomampaakin nelivetoa, jos sen saisi samalla hintaa kuin jonkun peruskulkineen. Vaikka sitten jälleenmyyntihinta olisi jollain tavalla rajattu samaan sen perusvehkeen kanssa.

Eli loppujen lopuksi kyse on siitä, mikä on kenellekin "kallis" ja paljonko haluaa leluihin rahaa hukata.
+1. Ja kiihtyy seuraavan myräkän jälkeen. Jos sitä ei tule, niin sitten alkaa kesäkumi- ja vannekiista. Kuinka junttia on laittaa vakiot verrattuna siihen, että pitää olla vähintään 19 tuumaa ja 235 leveetä ja tulla ihan millilleen lokasuojan kaareen.

Jos ajat nelikolla, niin et muuta enää ota? Tuli yksi viikonloppu ajettua Scoutilla niissä ympyröissä, joissa ajaa yli 90% kaikesta ajosta ja ei se mitenkään erottunut edellisenä viikonloppuna testattuun vajakkiin.

Omalla kohdalla 4x4 olisi tehnyt muistaakseni lisää 7000 euroa (4x4, 1.8TSI, jne) eli 20% hankitun pirssin hinnasta (ei ole kattoikkunaa, ilmastointi toki). Vähän turhan tyyristä, kun ei autoa enää joka päivä tarvitse eikä joka myräkkään tarvitse mennä eikä asu mäen päällä ja pihat aurataan yleensä samana päivänä).
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.01.16 - klo:10:37
Oli aika jolloin ilmastointi oli suomessa kallis ja "turha" ylellisyysvaruste. Lämpimissä maissa se oli erittäin tarpeellinen, suomessa tarpeellinen vain niinä muutamina hellepäivinä vuodessa. Nyt ilmastointi alkaa olla vakiovaruste kaikissa autoissa, hellepäivät eivät juurikaan ole tainneet lisääntyä aikojen saatossa. Kuinka moni haluaisi ostaa uuden auton jossa ei olisi ilmastointilaitetta?

Ilmastointilaitteen yleisyyteen saattaa vaikuttaa myös yleisempi elintason nousu. Aikana, johon yllä ilmeisesti viitataan, ei ilmastointilaitetta välttämättä ollut tarjolla kuin isoihin premium-autoihin, joihin vain harvoilla oli varaa. Ilmastointilaitteen turhuus tai hyödyllisyys ei siis välttämättä tullut tavallisen autonostajan näkökulmasta lainkaan pohdintaan. Lisäksi voidaan mielestäni pohtia myös sitä, onko ilmastointilaite tarpeellinen vain ns. hellepäivinä. Eli onko ilmastointilaitteen "höydyntämisalue" yhtä kapea kuin nelivedon. Helleraja lienee Suomessa 25 C. En tiedä onko tällaisten päivien määrä lisääntynyt vai vähentynyt, mutta omasta mielestäni ilmastointilaitteen tarve alkaa selvästi ennen 25 asteen rajan rikkoutumista. Omasta (siis Helsingin) näkökulmastani ilmastointilaitteen tuottama hyöty on siis käytettävissä selvästi laajemmin kuin nelivedon.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.01.16 - klo:10:37
Varmaan nelivetoisuus alkaa pikku hiljaa yleistyä ja hinnatkin tippua. Tuollainen 500 euroa lisää etuvetomalliin verrattuna ja aivan taatusti suuri osa ostaisi sen nelivetomallin, etenkin täällä osaa maapalloa, jossa lunta on monen monta kuukautta vuodessa. Se että nelivetoisuus kuluttaa hieman enemmän polttoainetta ja valtio sen takia rokottaa omistajaa ostossa ja käytössä, ei varmaan tässä vaa'assa paljoa painaisi.

Tämä jää nähtäväksi. Ainakin tällä hetkellä omassa merkissäni (Audi) nelivedon uutena ostava saa varautua huomattavasti suurempaan lisäkustannukseen. Ja vaikka hintaeroksi muodostuisikin vain tuo 500 â,¬, en silti pitäisi nelivedon yleistymistä aivan itsestään selvänä. Tai ainakin prosessi voi olla hidas. Tällä foorumilla kirjoittelee todennäköisesti paljon ihmisiä, joille auto on muutakin kuin vain pelkkä liikkumisväline. Heidän valmiutensa satsata autoon saattaa olla toinen kuin ns. tavallisella tallaajalla. Tällainen henkilö saattaa olla yllättävänkin tarkka bensa- ja huoltolaskujensa suhteen. Ja jos hän sitten vielä sattuu asumaan sellaisessa osassa Suomea, missä lunta EI ole maassa "monen monta kuukautta vuodessa", ei neliveto välttämättä näyttäydy niin houkuttelevana vaihtoehtona.

Hinnan lisäksi suuri merkitys on varmasti myös sillä, kuinka laajasti neliveto on tulevaisuudessa tarjolla ns. volyymimerkeissä. Eli niissä merkeissä ja malleissa, joita "suuri yleisö" ostaa. VAG:lla tarjontaa jo on, mutta suurilla japanilaismerkeillä ilmeisesti vähemmän. Epäilen, että osalle autonvalmistajista ei tule olemaan mitään erityistä kiirettä nelivedon suhteen, koska suuri osa näiden valmistajien autoista myydään maihin, joissa lunta ei näy juuri koskaan.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.01.16 - klo:11:37
Ilmastointilaitteen yleisyyteen saattaa vaikuttaa myös yleisempi elintason nousu. Aikana, johon yllä ilmeisesti viitataan, ei ilmastointilaitetta välttämättä ollut tarjolla kuin isoihin premium-autoihin, joihin vain harvoilla oli varaa. Ilmastointilaitteen turhuus tai hyödyllisyys ei siis välttämättä tullut tavallisen autonostajan näkökulmasta lainkaan pohdintaan. Lisäksi voidaan mielestäni pohtia myös sitä, onko ilmastointilaite tarpeellinen vain ns. hellepäivinä. Eli onko ilmastointilaitteen "höydyntämisalue" yhtä kapea kuin nelivedon. Helleraja lienee Suomessa 25 C. En tiedä onko tällaisten päivien määrä lisääntynyt vai vähentynyt, mutta omasta mielestäni ilmastointilaitteen tarve alkaa selvästi ennen 25 asteen rajan rikkoutumista. Omasta (siis Helsingin) näkökulmastani ilmastointilaitteen tuottama hyöty on siis käytettävissä selvästi laajemmin kuin nelivedon.

Tämä jää nähtäväksi. Ainakin tällä hetkellä omassa merkissäni (Audi) nelivedon uutena ostava saa varautua huomattavasti suurempaan lisäkustannukseen. Ja vaikka hintaeroksi muodostuisikin vain tuo 500 â,¬, en silti pitäisi nelivedon yleistymistä aivan itsestään selvänä. Tai ainakin prosessi voi olla hidas. Tällä foorumilla kirjoittelee todennäköisesti paljon ihmisiä, joille auto on muutakin kuin vain pelkkä liikkumisväline. Heidän valmiutensa satsata autoon saattaa olla toinen kuin ns. tavallisella tallaajalla. Tällainen henkilö saattaa olla yllättävänkin tarkka bensa- ja huoltolaskujensa suhteen. Ja jos hän sitten vielä sattuu asumaan sellaisessa osassa Suomea, missä lunta EI ole maassa "monen monta kuukautta vuodessa", ei neliveto välttämättä näyttäydy niin houkuttelevana vaihtoehtona.

Hinnan lisäksi suuri merkitys on varmasti myös sillä, kuinka laajasti neliveto on tulevaisuudessa tarjolla ns. volyymimerkeissä. Eli niissä merkeissä ja malleissa, joita "suuri yleisö" ostaa. VAG:lla tarjontaa jo on, mutta suurilla japanilaismerkeillä ilmeisesti vähemmän. Epäilen, että osalle autonvalmistajista ei tule olemaan mitään erityistä kiirettä nelivedon suhteen, koska suuri osa näiden valmistajien autoista myydään maihin, joissa lunta ei näy juuri koskaan.

Juurikin näin. Ennen ilmastoinnin yleistymistä se oli normikuluttajan kukkarolle sopivissa autoissa lisävaruste, jos sitä ylipäätään sai. Taitaa muuten olla melko hankalaa löytyy hieman "parempaa" autoa jossa ei olisi manuaali-ilmastointilaitetta. Amerikkalaisissa olikin ilmastointi sitten pääsääntöisesti vakiona kuten automaattilaatikkokin.


Audilla luulisi olevan helpointa siirtyä pelkästään nelivetoisiin quattro brädin vuoksi. Jotkut luulevat edelleen että kaikki Audit ovat quattro nelivetoja  :)

Tuo Haldexsysteemi ei varmaan ole kuitenkaan hirvittävän hintainen, etenkin kunhan alkaa kunnon volyymit rullaamaan.

Maailma muuttuu..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mremonen

^kokonaisvaltaista nelivetoon siirtymistä haitannee nykyiset CO2-rajoitukset. Nelarin kun vie jonkin verran enemmän polttoainetta, kuin vastaava vajakki.

Toisaalta taas nämä hybridit taitaa melkein kaikki olla järkiään nelareita. Paitsi ehkä jotkut Priukset.

Mutta joo, ei mun ainakaan tarvitse nelaria perustella mitenkään. Sellaisen haluan ja sellaisen ostan. Vähän samanlainen "keskustelu" kuin vaaleat nahat. Ei tule mulle (enää) koskaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Urmas

Nelikko olisi ihan kiva, mutta jos vaakakupissa on automaatti ja nelikko, niin automaattiin kallistuu. Esimerkiksi Passatin halvin dieselvaihtoehto nelivedolla ja automaatilla on reilut 44 000 euroa. Farkku Leoniin ei yhdistelmää saa edes rahalla.

Raudo

Ex Leon FR 2.0 TSI DSG
     Leon FR 2.0 TFSI

mattinen

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.01.16 - klo:10:48
Pitkältihän tässä on kyse "happamia sanoi"-ilmiöstä. Harva meistä jättäisi ottamatta 500-heppaista tai vaikka tehottomampaakin nelivetoa, jos sen saisi samalla hintaa kuin jonkun peruskulkineen.

Itse olen ymmärtänyt tuon "happamia -ilmiön" tarkoittavan sitä, että henkilöllä A ei ole mahdollisuutta hankkia autoa Y tai ominaisuutta X, ja hän sen vuoksi suhtautuu kriittisesti niihin ja pyrkii kaikin tavoin todistelemaan niiden tarpeettomuutta. Tämä ilmiö on varmasti todellinen, eikä vähiten automaailmassa. On varmasti paljon ihmisiä, jotka pyrkivät tekemään välttämättömyydestä hyveen. Tämä todennäköisesti myös korostuu keskusteluympäristössä, jossa hevosvoimilla, kilowateilla, kiihtyvyydellä jne on lähtökohtaisesti suuri arvostus.

Kaiken kattava argumentti tuo "happamia" ei kuitenkaan ole. Ihmisillä on oikeasti erilaisia preferenssejä autovalintojensa suhteen, resursseista riippumatta. Ajatellaan vaikka suurikokoista tehokasta nelivetomaasturia. Asun itse Helsingin kantakaupungissa, ja suuri osa ajosta on "linja-ajoa" kesämökeille Päijät-Hämeeseen ja Keski-Suomeen. Mökeillä tarvittavat kamat ovat siellä, joten tarvetta kuljettaa suurta tavaramäärää edestakaisin ei ole. Sen sijaan parkkipaikan löytäminen on keskustassa usein vaikeaa, ja tässä suhteessa auton isosta koosta on vain haittaa. Melkein koko matka on ajoa motarilla tai ohituskaistatiellä, johon auton 150 hp hyvin riittävät. Nelostie on käytännössä sula ympäri vuoden, ja mökille olen joka kerta päässyt ongelmitta etuvedolla. Pieni moottori kuluttaa myös vähän, mikä tuntuu lompakossa. Ja niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin, tietynlaista mielihyvää aiheuttaa sekin, että auton päästöt (sikäli kun VAG:n arvoihin nyt voi luottaa) on melko pienet.

Itse en siis ottaisi jumalattoman isoa maasturia 500 hp:n "pannulla", vaikka se minulle ilmaiseksi annettaisiinkin. (Tai no, ottaisin tietenkin, mutta möisin pois). Edellä sanottu ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten ymmärtäisi toisten valintoja. Voin helposti kuvitella, millaista mielihyvää tuottaa ison, 500-hevosvoimaisen nelivetomaasturin kuljettamisen lumisohjossa. Ylipäätään kenenkään ei pitäisi loukkaantua siitä, että joku toinen tekee toisenlaisen valinnan. Jos joku on katsonut esimerkiksi nelivedon itselleen tarpeelliseksi ja iloa tuottavaksi, ei mielestäni ole mitään syytä ryhtyä hieman kitkerästi puhumaan "tarpeetonhan toi neliveto on", jos joku toinen on omista lähtökohdistaan tehnyt toisen valinnan. Jos esimerkiksi itse katson valokuvausharrastukseni vaativan uuden Nikon D500 -kameran hankkimista, ei minulla ole mitään syytä pahoittaa mieltäni siitä, että joku toinen katsoo edelleen pärjäävänsä D80-kameransa kanssa. (Ellei minulla sitten jostain syystä ole huono omatunto yli 2 000 â,¬:n kameran hankinnasta).

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.01.16 - klo:13:03
Audilla luulisi olevan helpointa siirtyä pelkästään nelivetoisiin quattro brädin vuoksi. Jotkut luulevat edelleen että kaikki Audit ovat quattro nelivetoja  :)

Omalla kohdallani nelivedon valitseminen olisi merkinnyt reilun 6 000 â,¬:n lisäsatsausta. Plus suurempaa moottoria (ja kulutusta/veroja) sekä pienempää tavaratilaa.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.01.16 - klo:13:03
Tuo Haldexsysteemi ei varmaan ole kuitenkaan hirvittävän hintainen, etenkin kunhan alkaa kunnon volyymit rullaamaan.

Suomen suosituin auto viime vuonna oli Skoda Octavia. Se on siis auto, jota "massat" ostavat, ja jonka suhteen nelivedon yleistymistä on hyvä pohtia. Halvimmillaan Octavian (1.2 TSI HB) saa allensa hieman yli 23 000 eurolla. Jos haluaa siirtyä nelivetoon, pitää ensiksikin hylätä bensiinimoottori voimanlähteenä. Jo tämä karsii aikamoisen määrän ostajia. Seuraavaksi tulee hinta. Neliveto (1.6 TDI 4x4) irtoaa halvimmillaan hiukka päälle 29 000 eurolla. Hintaeroksi tulee reilut 6 000 euroa. Miehelle (tai naiselle), joka "tietää mitä haluaa" ja "ajaa millä haluaa", ei ko. summa merkitse mitään. Mutta tavalliselle autonkäyttäjälle, joka laskee hankintahinnan ja yläpidon kustannuksia, summa on iso, vaikka olisikin kohtuu hyväpalkaisissa töissä. Sanoisikin, että volyymien pitäisi rullata paljon, paljon nykyistä paremmin, että neliveto alkaisi merkittävässä määrin yleistyä.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.01.16 - klo:13:03
Maailma muuttuu..

Vaan muuttuko ihminen? Ja millä hinnalla...


Daatta

Lainaus käyttäjältä: Urmas - 14.01.16 - klo:14:06
Nelikko olisi ihan kiva, mutta jos vaakakupissa on automaatti ja nelikko, niin automaattiin kallistuu. Esimerkiksi Passatin halvin dieselvaihtoehto nelivedolla ja automaatilla on reilut 44 000 euroa. Farkku Leoniin ei yhdistelmää saa edes rahalla.

1.8 TSI 180 hv DSG 4Drive X-Perience 36 115,98
2.0 TDi 184 hv DSG 4Drive X-Perience 36 277,05

Seatilla ajaa edullisemmin. ;) (puolueellinen mainos Octavia-forumilla, hyi..)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mattinen

No näköjään. Ja on vielä bensakoneitakin tarjolla.

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.01.16 - klo:14:26
Halvimmillaan Octavian (1.2 TSI HB) saa allensa hieman yli 23 000 eurolla. Jos haluaa siirtyä nelivetoon, pitää ensiksikin hylätä bensiinimoottori voimanlähteenä. Jo tämä karsii aikamoisen määrän ostajia. Seuraavaksi tulee hinta. Neliveto (1.6 TDI 4x4) irtoaa halvimmillaan hiukka päälle 29 000 eurolla.

Ei bensakonetta tarvi hylätä, onhan Octaviasta nelikkoja bensakoneellakin. Toki bensaversio on hieman kalliimpi kuin tuo pikkudieseli, eli "hinnat alkaen" onkin nelikoissa vähän totutusta poiketen diesel.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

yaska

Suomessa myytävistä uusista autoista lienee nyt jo yli 20% nelivetoja. Lukema oli 2012 15,9%. Kasvu on jatkunut jo useita vuosia lamasta huolimatta. Tarjonta on kasvanut huimasti ja hintatasot lähentyneet tavallisia malleja.

Audeista n. 50% on nelivetoja. Bemareista yli 90% myydään automaattina ja yli 60% nelivetoina.
Tulee vielä päivä, jolloin ei käytännössä muita bemareita myydä kuin nelivetoja automaatilla.
Näin se kehitys kehittyy.

Jos kaikki ajaisivat nelivedoilla ja automaateilla niin se olisi turvallisuusteko ja liikenne sujuisi huomattavasti jouheammin talvisin. Juu ja tiedän, että neliveto ei pysähdy yhtään nopeammin kuin vajaavetoinen. Onneksi näin, koska jos se pysähtyisi niin se aiheuttaisi vain jatkuvia vajaavetoisten peräänajoja.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: yaska - 14.01.16 - klo:20:07
Suomessa myytävistä uusista autoista lienee nyt jo yli 20% nelivetoja. Lukema oli 2012 15,9%. Kasvu on jatkunut jo useita vuosia lamasta huolimatta. Tarjonta on kasvanut huimasti ja hintatasot lähentyneet tavallisia malleja.

Audeista n. 50% on nelivetoja. Bemareista yli 90% myydään automaattina ja yli 60% nelivetoina.
Tulee vielä päivä, jolloin ei käytännössä muita bemareita myydä kuin nelivetoja automaatilla.
Näin se kehitys kehittyy.

Jos kaikki ajaisivat nelivedoilla ja automaateilla niin se olisi turvallisuusteko ja liikenne sujuisi huomattavasti jouheammin talvisin. Juu ja tiedän, että neliveto ei pysähdy yhtään nopeammin kuin vajaavetoinen. Onneksi näin, koska jos se pysähtyisi niin se aiheuttaisi vain jatkuvia vajaavetoisten peräänajoja.
Asiaa! Täysin samaa mieltä! Mutta odotahan mattisen ulos tuloa...😉

Urmas

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.01.16 - klo:16:15
1.8 TSI 180 hv DSG 4Drive X-Perience 36 115,98
2.0 TDi 184 hv DSG 4Drive X-Perience 36 277,05

Seatilla ajaa edullisemmin. ;) (puolueellinen mainos Octavia-forumilla, hyi..)

Noi harmaat maasturimuovit ei oikein ole mun juttu. Mulle riittäisi ihan normaalinnäköinen auto, jossa olisi nelikko ja automaatti. Korkeintaan joku 4motion-teksti saisi olla takaluukun kulmassa.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Urmas - 14.01.16 - klo:20:37

Noi harmaat maasturimuovit ei oikein ole mun juttu. Mulle riittäisi ihan normaalinnäköinen auto, jossa olisi nelikko ja automaatti. Korkeintaan joku 4motion-teksti saisi olla takaluukun kulmassa.

Octavia 1.8 TSI 4x4 Ambition DSG LB:nä 32877,06. On ihan tavallisen näköinen ja takaluukussa lukee vain 4x4.

Saman saa myös farkkuna (hintaa lisää normi LB->Combi ero).

Lisäys: Ja tuolla diesel-automaatti -voimalinjalla saa myös ihan vastaavasti tavallisen Ocun.

-karppa-

Mua jopa huvittaa tämä perustelu, että nelivedolla ollaan metri syvemmällä jossain? Eihän se ole AUTON vika vaan KULJETTAJAN! Ajan itse viikottain tasan samanlaisella nelivedolla ja etuvedolla eikä minun ajotyyli muutu milläänlailla PAITSI, että ensin mainitulla pääsee risteyksistä ja vastaavista ilman suurempia yllätyksiä lähtemään liikenteeseen.

Tein tuossa kuukausi takaperin empiirisen kyselyn saunassa 14kpl henkilöistä joilla viidellä oli neliveto auto, että kuinka moni ottaisi nelivedon autoonsa jos saisi ilmaiseksi. Vastaus oli kaikilla kyllä vaikka kulutus nousisi litran tai kaksi. Neljä tuosta ryhmästä oli vaihtamassa autoa nelivetoon (Oulun korkeudella). Minusta tuo nelivedon morkkaaminen on vain kateellisten ja köyhien jupinaa. Minulle riitti kaksi talvea.

Tähän kun vielä lisätään, että valtiovalta on poistamassa talvirengaspakon, niin onnea voittajille! Kuka sen jälkeen korvaa, kun idiootit eivät edes vaihda talvirenkaita, kun kesärenkaillakin pärjää kunnes tulee talvi ja lunta. Talvi tulee joka vuosi tosin hieman eri muodossa.

Heitän vielä bensaa liekkeihin ja tottakai ostan TALVEKSI nelivetoon kuten muihin autoihin AINA parhaat renkaat mitä rahalla saa ja ne on nastarenkaat.



Ja vielä vähän sumuvaloista:
Tänään sai ajella Kuopion motaria 50km/h, kun aamulla tuota lunta oli ihan kivasti (Auton katolla 20-30cm). Kuinka moni sitten käytti sumuvaloja ja varsin TAKASUMUVALOA. Laskin 20km matkalla menosuuntaan viisi autoa. Taas nyt illalla noita etusumuvalot päällä ajajia tuli vastaan yli 20 kpl, vaikka lumi ei enään pöllynnyt saati satanut ollenkaan.

Mikä vaikeus noita valoja on käyttää ja takasumuvalokin on ollut pakollinen yli 20 vuotta. Ai niin ja kolme autoa ajoi päivävalot päällä tuossa lumituiskussa perä pimeänä. Kumminkin tuossa tuiskussa ja lumipöllyssä olisi kiva nähdä/tietää missä edessä oleva menee eikä vasta siinä vaiheessa, kun poljetaan jarrua.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy