12.1.2016 lumimyräkkä

Aloittaja TAG, 12.01.16 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

mattinen

#120
Lainaus käyttäjältä: tet - 14.01.16 - klo:19:33
Ei bensakonetta tarvi hylätä, onhan Octaviasta nelikkoja bensakoneellakin. Toki bensaversio on hieman kalliimpi kuin tuo pikkudieseli, eli "hinnat alkaen" onkin nelikoissa vähän totutusta poiketen diesel.

No juu, kun nyt katsoin figuraattorin sijasta Skodan hinnastoa, niin löytyihän sieltä 1.8 TSI 4x4 Ambition DSG Autom, joka siis on edullisin neliveto Octavia bensakoneella. Hintaeroa halvimpaan kaksivetoon tulee kuitenkin aika lailla. Siinä missä edellä mainittu nelikko maksaa listan mukaan 32 877,06 â,¬, saa 1.2 TSI Ambitionin mukaansa 23 151,90 eurolla.

Lainaus käyttäjältä: yaska - 14.01.16 - klo:20:07
Suomessa myytävistä uusista autoista lienee nyt jo yli 20% nelivetoja. Lukema oli 2012 15,9%. Kasvu on jatkunut jo useita vuosia lamasta huolimatta. Tarjonta on kasvanut huimasti ja hintatasot lähentyneet tavallisia malleja.

Uteliaisuudesta kysyisin, mikä on näiden prosenttilukujen lähde? Eli mihin tiedot perustuvat? Minulla ei ole mitään syytä epäille tietojen paikkansapitävyyttä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla tietojen alkuperä. Mitä tulee hintatasoihin, niin ainakin ns. tavallisissa autoissa, kuten esim. Skoda ja VW, nelivedot näyttäisivät ainakin toistaiseksi olevan selvästi kaksivetoja arvokkaampia. Olisi lisäksi mielenkiintoista kuulla, koskevatko em. luvut kaikentyyppisiä ajoneuvoja vaiko ainoastaan henkilöautoja.

Lainaus käyttäjältä: yaska - 14.01.16 - klo:20:07
Audeista n. 50% on nelivetoja. Bemareista yli 90% myydään automaattina ja yli 60% nelivetoina. Tulee vielä päivä, jolloin ei käytännössä muita bemareita myydä kuin nelivetoja automaatilla.
Näin se kehitys kehittyy.

Kuten edellä, tässäkin olisi mielenkiintoista kuulla tietojen lähde. Sikäli kun prosenttiosuudet pitävät paikkansa, kertovat ne varmastikin nelivedon lisääntyvästä suosiosta. Toisaalta kun otetaan huomioon, mistä automerkeistä edellä on kyse, on nelivedolla vielä kohtuullisen pitkä matka koko kansan voimansiirtoratkaisuksi. Vasta siinä vaiheessa, kun Toyota,- Skoda, -ja Golf -kansa alkaa siirtyä nelivetoon, voidaan puhua todella yleistyvästä vetotavasta. Silloin tulemme sitten näkemään, kuinka paljon neliveto sujuvoittaa liikennettä. Ellei sitten ilmastonmuutos ehdi ensin...

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.01.16 - klo:20:26
Asiaa! Täysin samaa mieltä!

Kuitenkin vielä hetki sitten:

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.01.16 - klo:08:13
Mutta kuten tuolla on jo moneen kertaan todettu turhahan tuo neliveto on...

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 14.01.16 - klo:20:26
Mutta odotahan mattisen ulos tuloa...

"Ulos tuloa" saat kyllä odottaa vähintään yhtä kauan kuin kaikkien suomalaisten siirtymistä nelivetoon. Mutta tuorein ulostulo on siis nähtävissä yllä  :)

yaska


mattinen

Kiitoksia. Kuukkelista löytyy tosiaan kaikenlaista. Aivan mahdoton ajatus ei ehkä olisi sekään, että prosenttilukuja esittävä itse laittaisi kommenttinsa perään linkin jutuun, josta hän tietonsa saanut. Tässä tapauksessa linkki olisi voinut olla esimerkiksi juuri tämä: http://www.hs.fi/autot/a1396921440698

Hesarin jutusta käy ilmi, että vuonna 2012 nelivetoautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 15,6 %. Seuraavana vuonna se oli 16,9 %. Tammi-maaliskuussa 2014 se oli 21,3 %. Kasvu on tässä suurin, koska nelivetoautoja myydään jutun mukaan eniten talvikuukausina, ja koska vuoden 2014 osalta tiedot koskevat vain alkuvuotta. Vuotuinen kasvuvauhti olisi siis noin 1,3 %. Tällä vauhdilla päästään siihen, että tännä vuonna noin viidennes uusista autoista voisi olla nelivetoja. Trendi näyttäisi siis todella olevan kasvava. Jonkin aikaa tulee kuitenkin vielä kestämään, ennen kuin merkittävä osa liikenteessä olevista autoista on nelivetoisia. Edellyttäen tietysti, että nelivedon suosio ei heikkene. Ja ainakin Bemarin suhteen on vaikea ajatella, että suosio tippuisi. Sen verran houkutteleva on sen nelivetohinnoittelu. VAG:lla menee ilmeisesti edelleenkin niin hyvin, ettei sen tarvitse asiakkaita nelivedolla liiemmin houkutella.

mremonen

Tästä nyt näyttää tulleen nelivetokeskustelu. Kyllä minä ymmärrän, jollei joku näe nelivetoa tarpeelliseksi tai lisähinnan väärtiksi. Tosin premium-luokassa tuo alkaa joko tulemaan ns. kaupan päälle tai sitten ei olekaan kuin nelivetoversioita.

Mutta tosiaan jokainenhan nämä valinnat tekee omista lähtökohdistaan. Ilmana nelaria pärjää aivan mainiosti 99% liikennesuoritteista ja suurin osa ei koskaan joudu tilanteeseen, jossa se olisi välttämätön varuste eteenpäinmenon takaamiseksi.

Mutta hauskaa sillä nelarilla on näillä keleillä ajaa. Jos ei koskaan ole sellaista kokeillut, niin ei voi tietää. Takavetoisellakin on jossain mielessä vastaavalla tavalla hauskaa liukkaalla, mutta siinäkään ei kontrolli pysy niin helposti kuin nelarissa.

Mutta jokainen toki laittaa omat rahansa mihin haluaa. Ei kaikkien tarvitse tehdä samalla tavalla.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 15.01.16 - klo:09:10
Mutta hauskaa sillä nelarilla on näillä keleillä ajaa.

Tätä en epäile hetkeäkään. Voin hyvin kuvitella, että ensimmäistä kertaa kunnon talvisäässä nelivedolla ajava saattaa kokea tunteen, jossa yhdistyvät huvittuneisuus ja epäuskoisuus. Siinä varmasti aukeaa aivan uudenlainen maailma ajamiseen.

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 15.01.16 - klo:09:10
Jos ei koskaan ole sellaista kokeillut, niin ei voi tietää.
Tämäkin pitää paikkansa. Olenkin joskus rengaskeskusteluissa todennut, että käsitys kitkarenkaista kannattaisi pyrkiä muodostamaan oman kokemuksen kautta. Kitkoista kuulee usein varsin väkeviä ja ehdottomia mielipiteitä, jotka poikkeavat omista kokemuksista niin paljon, että tulee väkisinkin miettineeksi, onko ao. henkilö koskaan todellisuudessa kitkoilla ajanut. Toisin sanoen, jokainen valitsee renkaansa itse, eikä kenenkään valinta ole huonompi kuin toisen. Mutta kokeiluja suosittelen. Nelivedon osalta tilanne on sikäli hankala, että pidempiaikainen kokeilu merkitsisi nelivetoauton ostamista. Ja ainakin VAG:lla se toistaiseksi merkitsee huomattavaa hintaeroa etuvetoiseen nähden. Tilanne ei siis siinä mielessä ole suoraan verrannollinen kitkarengaskokeiluun. Lisäksi kokemukseni Helsingin talvista ovat olleet sellaiset, että en ainakaan toistaikseksi ole ollut halukas maksamaan sitä lisähintaa- ja kustannuksia, mitä se VAG-tuotteiden kohdalla merkitsisi. Mutta kuka tietää mikä tilanne on silloin, kun autonvaihto on taas ajankohtainen. Jos nelivetotrendi jatkuu yhtä voimakkaansa kuin eräistä kommenteista voi päätellä, tuntuisi oudolta, jos VAG edelleen hinnoittelisi nelivedon selvästi kalliimmaksi.



JarnoF

Jos kaipaatte perheeseen kakkosautoa, kannattaa käydä koeajamassa Suzuki Swift. Näppärä nelivetoauto kaupunkipyörittelyyn alta 18kâ,¬urolla. :)

TAG

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 15.01.16 - klo:10:23
... Jos nelivetotrendi jatkuu yhtä voimakkaansa kuin eräistä kommenteista voi päätellä, tuntuisi oudolta, jos VAG edelleen hinnoittelisi nelivedon selvästi kalliimmaksi.

Tässä on hyvä huomioida Suomi Oy:n kannustava ja kuulema maapallon pelastava veropolitiikka. Ei se ero niin suuri monessa sivistysmaassa ole.

clacson

Lainaus käyttäjältä: TAG - 15.01.16 - klo:15:36
Tässä on hyvä huomioida Suomi Oy:n kannustava ja kuulema maapallon pelastava veropolitiikka. Ei se ero niin suuri monessa sivistysmaassa ole.
Näinhän se menee verottomana (verollisena) Octavia Combin lähtöhintatasossa:
- 1,8 TSI DSG Ambition-> 1,8 TSI DSG Ambition 4x4 +1250,00 â,¬ (verolla +3 433,92 â,¬)
- 1,8 TSI DSG Style-> 1,8 TSI DSG Style 4x4 +1145,00 â,¬ (verolla 3 429,90 â,¬)
- 2.0 TDI DSG Style ->  2.0 TDI DSG Style 4x4 +1550,00 â,¬ (verolla 2 822,90 â,¬)
- 2.0 TDI DSG RS ->  2.0 TDI DSG RS 4x4 +1690,00 â,¬ (verolla 2 412,63 â,¬)

Varmaan useampi harkitsisi nelikkoa, mutta kun päästöt esim. 1,8 TSI:ssä nousee 128 -> 149 g/km, niin peli on selvä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: clacson - 15.01.16 - klo:16:36
Näinhän se menee verottomana (verollisena) Octavia Combin lähtöhintatasossa:
- 1,8 TSI DSG Ambition-> 1,8 TSI DSG Ambition 4x4 +1250,00 â,¬ (verolla +3 433,92 â,¬)
- 1,8 TSI DSG Style-> 1,8 TSI DSG Style 4x4 +1145,00 â,¬ (verolla 3 429,90 â,¬)
- 2.0 TDI DSG Style ->  2.0 TDI DSG Style 4x4 +1550,00 â,¬ (verolla 2 822,90 â,¬)
- 2.0 TDI DSG RS ->  2.0 TDI DSG RS 4x4 +1690,00 â,¬ (verolla 2 412,63 â,¬)

Varmaan useampi harkitsisi nelikkoa, mutta kun päästöt esim. 1,8 TSI:ssä nousee 128 -> 149 g/km, niin peli on selvä.

Octavia oli tosiaan viime vuonna Suomen myydyin auto. Epäilen kuitenkin, että 1.8 TSI ei ole suosituin moottorivaihtoehto. Todennäköisempää on, että "autokansa" päätyy 1.2 tai 1.4 moottoriin. Ja silloin nelivedon hintalisäys on vielä selvästi yllämainittua suurempi. Otetaan vertailuun autot "Style" varustelulla. 1.2 TSI maksaa hinnaston mukaan 25 458,12 euroa, ja 1.4 TSI 27 445,61 euroa. Hintaeroa nelivetoon tulee 9718,24 â,¬ ja 7730,75 â,¬. Jos siis  haluaa Octavian nelivetoisena, täytyy voimansiirron lisäksi maksaa myös isommasta moottorista. Lisänä tulevat myös korkeammat verot ja kulutus. Tällä foorumilla nuo tekijät eivät välttämättä ole ratkaisevia seikkoja autonhankinnassa, mutta kun puhutaan laajemmasta autoilijoiden joukosta, muuttuu tilanne toiseksi. Tämä on yksi syy sille, miksi nelivedon laajempi yleistyminen tulee ottamaan oman aikansa. Neliveto tarjoaa eittämättä upeita ajokokemuksia, mutta keskiverto autonostaja näillä hintaeroilla todennäköisesti miettii muutaman kerran haluaako niistä maksaa, ja kuinka usein vuoden aikana nelivedosta todella hyötyy.

yaska

Ystävämme verottaja pitää nelivetoisten hinnoittelun järjettömänä. Co2 päästöinen verotus on suuri vitsi. Auto saastuttaa vain ajaessa, joten jos oikeasti oltaisiin huolissaan päästöistä niin verotus olisi ainoastaan polttoaineissa. Mutta tämähän on sitä politiikan tekoa, joka toi mukanaan myös nämä lieveilmiöt verojen= hintojen alentamiseksi ->päästöhuijaukset.

Osa maahantuojista pistää panostukset nelivetoihin "omasta pussista" ja se on tietoinen valinta. Autoveron hinta nelivetoiselle voi olla jopa halvempi.

Malli                                                           Autoveroton hinta (sis.alv 24%)   CO2  Arvioitu autovero  Kokonaishinta
Seat Leon ST 1.6 TDi 110 hv Style                      21 720                                105         3 948,41         25 668,41
Seat Leon ST 1.6 TDi 110 hv 4Drive Style           21 710                                123         5 034,62         26 744,62

Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv Style                      22 310                                110          4 357,84         26 667,84
Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv 4Drive Style           22 560                                122          5 168,85         27 728,85

Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv FR                          24 120                                112          4 815,00         28 935,00
Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv 4Drive FR               24 350                                123          5 654,48         30 004,48








multsi

Uskomaton luottamus näkyy monilla olevan takalasilämmittimen tehoon lumenpoistossa. Omaa mieltä lämmitti kun poliisi pysäytti tuollaisen luimikasan tänään liikenteessä.

Mikä siinä parissa harjanliikkeessä on niin vaikeata monille? Ei vaan tajua.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: yaska - 15.01.16 - klo:17:45
Ystävämme verottaja pitää nelivetoisten hinnoittelun järjettömänä. Co2 päästöinen verotus on suuri vitsi. Auto saastuttaa vain ajaessa, joten jos oikeasti oltaisiin huolissaan päästöistä niin verotus olisi ainoastaan polttoaineissa. Mutta tämähän on sitä politiikan tekoa, joka toi mukanaan myös nämä lieveilmiöt verojen= hintojen alentamiseksi ->päästöhuijaukset.

Osa maahantuojista pistää panostukset nelivetoihin "omasta pussista" ja se on tietoinen valinta. Autoveron hinta nelivetoiselle voi olla jopa halvempi.

Malli                                                           Autoveroton hinta (sis.alv 24%)   CO2  Arvioitu autovero  Kokonaishinta
Seat Leon ST 1.6 TDi 110 hv Style                      21 720                                105         3 948,41         25 668,41
Seat Leon ST 1.6 TDi 110 hv 4Drive Style           21 710                                123         5 034,62         26 744,62

Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv Style                      22 310                                110          4 357,84         26 667,84
Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv 4Drive Style           22 560                                122          5 168,85         27 728,85

Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv FR                          24 120                                112          4 815,00         28 935,00
Seat Leon ST 2.0 TDi 150 hv 4Drive FR               24 350                                123          5 654,48         30 004,48

Melko pieni tuo 4x4 lisä Leonissa.

Octavia 2.0 TDI 150 manuaali etuvetomallin arvioitu verollinen hinta 31684â,¬ ja 4x4 35151, eli hinnanlisää veroineen 3467â,¬. Leonia ja Octaviaa ei keskenään voi varmaan verrata, koska varustelussa lienee eroa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Jottei tämä keskustelu menisi vallan 2-veto vs. 4-veto, jolle muuten on tuolla Moottori ja voimansiirto-osiossa ihan oma topiccinsa, niin heitänpä perjantai-illan kevennyksenä tuohon liikenteen sujuvuuteen liittyvän kommentin. Tämä on kirjoitettu hymyssä suin, mutta viime päivien (ja vähän vanhempiinkin) havaintoihin tien päällä perustuen, eikä kenenkään nyt pidä vetää hernestä nekkuun tämän takia.

Väite:
Liikenne olisi paljon sujuvampaa varsinkin ns. huonossa kelissä, jos nuo jotka ovat liikkeellä Yariksella tai alle 4 m pitkällä ranskalaisvalmisteisella autolla kulkisivat bussin kyydissä.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Raudo

Sai hymyn aikaan ainakin täällä. Ja vieressä Yariksen omistaja joka hymyilee myös.
Ex Leon FR 2.0 TSI DSG
     Leon FR 2.0 TFSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: multsi - 15.01.16 - klo:18:25
Uskomaton luottamus näkyy monilla olevan takalasilämmittimen tehoon lumenpoistossa. Omaa mieltä lämmitti kun poliisi pysäytti tuollaisen luimikasan tänään liikenteessä.

Mikä siinä parissa harjanliikkeessä on niin vaikeata monille? Ei vaan tajua.

Se että osalla köyhistä ei ole autossa A: Harjaa B:Rapaa. Kungs Maxi-ice maksaa korkeintaan 10 euroa, joka kestää. Toiset sitten ostaa 1-2 euron rapa/harjan jolla ei tee mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.01.16 - klo:21:15
Se että osalla köyhistä ei ole autossa A: Harjaa B:Rapaa. Kungs Maxi-ice maksaa korkeintaan 10 euroa, joka kestää. Toiset sitten ostaa 1-2 euron rapa/harjan jolla ei tee mitään.

En rapaa takalasia jos on kovassa jäässä, näen sivupeilistä kaiken tarpeellisen takana. Peruuttaminenkin tapahtuu peileistä katsoen. Meneekö haittiskuskit sekaisin jos autosta ei edes olisi mahdollista nähdä muuten kuin sivupeileistä?  :D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 15.01.16 - klo:21:38
En rapaa takalasia jos on kovassa jäässä, näen sivupeilistä kaiken tarpeellisen takana. Peruuttaminenkin tapahtuu peileistä katsoen. Meneekö haittiskuskit sekaisin jos autosta ei edes olisi mahdollista nähdä muuten kuin sivupeileistä?  :D

On eri asia, jos takalasi on jäässä ja se on sellainen lumikasa. Ei liity mitenkään peruuttamiseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Valoissa on usein edessä joku "Urpo" tai useampi, aina olen lähtenyt niiden tahtiin kun yli ei pääse!  8)
Nelikolla ehkä kerkiäisi, jos ekana pääsee lähteen, odottaan seuraavissa valoissa pitempään, mutta onko se hinnan väärtti?  :P

vwp

Itsekin kyllä jätän suosiolla sen takalasin harjailun väliin, takavalot sensijaan puhdistan. En näe järkeä siinä lasin hinkkaamisessa, kun ei siitä kuitenkaan näe mitään ja usein siinä on vieläpä pieni pöly/kurakerros, joka on sen jälkeen harjassa ja naarmuttamassa muuta autoa.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

jusse

Ihan pakko kun on tätä lukennut ja samalla perjantaillan kevennys..

Mistä tietää, että neliveto on suistunut tieltä?
Mikään kaksivetoinen ei olisi päässyt niin pitkälle metsään.

JAK

Lainaus käyttäjältä: jusse - 15.01.16 - klo:22:53
Ihan pakko kun on tätä lukennut ja samalla perjantaillan kevennys..

Mistä tietää, että neliveto on suistunut tieltä?
Mikään kaksivetoinen ei olisi päässyt niin pitkälle metsään.

Helkutisti puskee Subaru jäisissä mutkissa. Meinasi tulla yllätys.

DiscoKai

Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta.
En ainakaan huomannut, että kukaan olisi kehunut nelivedon parempia pysäköintimahdollisuuksia talvella. Topikin myräkän jälkeen nelivedolla pysäköintipaikkaa ei tarvinnut etsiä. Vapaata paikkaa ei tarvinnut etsiä 😂

Talvella nelari tuo turvallisuutta ja viskiä. Kotitieni on 5km pitkä yksityistä jonka auraus on sinne päin. Kunhan menen ensin, niin naapurikunnat pääsee vanhalla c keskellä. Mitenkä sitten viskiä saa nelivedolla? Huomaamalla em tien varrella huomaamalla kitkarenkaisia vajaa veroisia ojasta tai mäen juurelta.

Vitsit vitsinä, mutta vuodesta 2007 on ollut nelivetoautomaatti ja muuta tähän talouteen ei enäämtule

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 15.01.16 - klo:17:19
Octavia oli tosiaan viime vuonna Suomen myydyin auto. Epäilen kuitenkin, että 1.8 TSI ei ole suosituin moottorivaihtoehto. Todennäköisempää on, että "autokansa" päätyy 1.2 tai 1.4 moottoriin. Ja silloin nelivedon hintalisäys on vielä selvästi yllämainittua suurempi. Otetaan vertailuun autot "Style" varustelulla. 1.2 TSI maksaa hinnaston mukaan 25 458,12 euroa, ja 1.4 TSI 27 445,61 euroa. Hintaeroa nelivetoon tulee 9718,24 â,¬ ja 7730,75 â,¬. Jos siis  haluaa Octavian nelivetoisena, täytyy voimansiirron lisäksi maksaa myös isommasta moottorista.

Niinpä. Olenkin mielenkiinnolla odotellut, mahtaako Skoda tehdä Octaviaan 1.4 TSI nelivetoversion, kuten Yetiin hiljattain.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

yaska

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.01.16 - klo:18:46
Niinpä. Olenkin mielenkiinnolla odotellut, mahtaako Skoda tehdä Octaviaan 1.4 TSI nelivetoversion, kuten Yetiin hiljattain.

Hyvä havainto tuon Yetin tulo markkinoille 150hv TDI/TSI ja neliveto-automaatti yhdistelmällä. Mahtaa olla konsernin ensimmäinen ja ainoa vastaava neliveto-automaatti tuossa teholuokassa tällä hetkellä? Miksi ei ole tullut aiemmin? Kabinettisopimus, jossa myydään ensin vain kalliimpia vaihtoehtoja?

Mielenkiintoista todellakin nähdä  rantautuuko tämä voimalinja myös konsernin muihin malleihin ja merkkeihin.

gunman

Lainaus käyttäjältä: gunman - 13.01.16 - klo:20:37
Sananen vielä näistä "nelivedoista"
Omalla valenelivedollani meinaan aina välillä jäädä jumiin omalle tielleni ylämäkeen.
Tie meille on noin 200m pitkä, koko matka ylämäkeä ja kiva s-mutka keskellä. (tietä aurataan harvoin)
Joten ei nämä "avustavat" nelivedot ihan kaikkeen pysty :D

Pahasti offiksi tämä ketju on mennyt niin jatketaan.

Itseäni alkanut huomattavasti ihmetyttämään tuo tigun etenemiskyky lumessa/jäällä.
Eli sutii erittäin hanakasti, eikä etenemistä voi kehua.
Tänään ihan piruuttani sitten testailin, espi pois päältä ja koneeseen kunnolla runtua. Eihän nuo takapyörät sudi ollenkaan
saatana... Ei ihme, että omalla tielläkin meinaa eteneminen pysähtyä.
Viime kesänä kun vikakoodeja lueskelin, oli tallentunut seuraava:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 22: AWD        Labels: None
   Part No SW: 0AY 907 554 B    HW: 0AY 907 554 B
   Component: Haldex 4Motion      0039 
   Coding: 0000005
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 4A917CF125A4289

1 Fault Found:
02248 - Valve for Controlling Clutch Operating Angle (N373)
            003 - Mechanical Failure - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11001000
                    Fault Priority: 9
                    Fault Frequency: 57
                    Reset counter: 48
                    Mileage: 3618101 km
                    Time Indication: 4

             Freeze Frame:
                    Work Shop Code: 66304
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                    Raw, Form. N/A: 000 000 000


-------------------------------------------------------------------------------

Muistin tuon herjan menneisyydestä, kun huomasin, ettei takafillarit vedä.
Oudoksi tilanteen tekee se, että tuo vikakoodi kuittaantui, eikä näytä vikaa vieläkään, vaikka siis selvästi arse on pois pelistä..

-------------------------------------------------------------------------------
Address 22: AWD        Labels: None
   Part No SW: 0AY 907 554 B    HW: 0AY 907 554 B
   Component: Haldex 4Motion      0039 
   Coding: 0000005
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 4A917CF125A4289

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------

Huoh, onkohan sitä controlleri uusittava..?
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Daatta

Lainaus käyttäjältä: gunman - 19.01.16 - klo:17:44
1 Fault Found:
02248 - Valve for Controlling Clutch Operating Angle (N373)
            003 - Mechanical Failure - Intermittent

Huoh, onkohan sitä controlleri uusittava..?

Pahalta näyttää:

http://www.autofaultfinder.com/vw-audi-haldex-ecu-controller-testing-and-repair-specialist/
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90088

Näemmä keräävät vettä nuo ohjainlaitteen piirilevyt.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: DiscoKai - 17.01.16 - klo:16:16
Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta.
En ainakaan huomannut, että kukaan olisi kehunut nelivedon parempia pysäköintimahdollisuuksia talvella. Topikin myräkän jälkeen nelivedolla pysäköintipaikkaa ei tarvinnut etsiä. Vapaata paikkaa ei tarvinnut etsiä 😂

Talvella nelari tuo turvallisuutta ja viskiä. Kotitieni on 5km pitkä yksityistä jonka auraus on sinne päin. Kunhan menen ensin, niin naapurikunnat pääsee vanhalla c keskellä. Mitenkä sitten viskiä saa nelivedolla? Huomaamalla em tien varrella huomaamalla kitkarenkaisia vajaa veroisia ojasta tai mäen juurelta.

Vitsit vitsinä, mutta vuodesta 2007 on ollut nelivetoautomaatti ja muuta tähän talouteen ei enäämtule
Tuohon näkemykseen on helppo yhtyä! Eilen illalla kävin Hämeessä kääntymässä ja palatessani takaisin pääkaupunkiseudulle, en voinut kuin kiitellä nelivedon tuomaa vakautta ja etenemiskykyä. Vaikka keli oli huono, niin ajonopeutta ei tarvinnut pudottaa sallitusta, kuten niin moni näytti tekevän. Moottoritien vasen kaista veti paremmin kuin aikoihin..😉

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy