Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 02.05.22 - klo:20:15
MY21 on ja tyyppinumeron viimeinen kirjain C, 90T4 tehty tänään huollossa. Eli puuttuu ilmeisesti nuo viat vaan - mitäs vikoja pitäisi olla? :D
Nyt kun muistelen, niin muutaman kerran on infotainment jämähtänyt mustaksi ja kerran-pari käynnistynyt itsestään uudestaan. Pitääpä kysäistä huollosta saisiko tuon päivityksen.
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

zsi

Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 02.05.22 - klo:20:15
MY21 on ja tyyppinumeron viimeinen kirjain C, 90T4 tehty tänään huollossa. Eli puuttuu ilmeisesti nuo viat vaan - mitäs vikoja pitäisi olla? :D
Varmaankin huollossa osaavat sanoa tarkemmin. Tuo on osa isompaa päivityspakettia auton useisiin komponentteihin, mutta ei ole yleinen laadunparannuskampanja, vaan sellainen, joka tehdään huollon arvion perusteella autoihin, joissa on jokin vika, jonka pitäisi päivityksessä korjaantua.

zuigga

Nyt on itsekin pakko jo kysyä, kun ei jaksa säätää.
Eli yllättäen softapulmia. Autoon (Cupra Leon phev) tuli kuukausi sitten 1896 infon softa. Pääosin pelannut sunnuntaihin asti ok. Mutta mutta. Erehdyin lähettämään puhelin app:sta navikohteen. Hienosti tuli ruudulle ja käyttöö, mutta se ilmestyi tähän päivään asti joka bootilla ruudulle ilmoituksella "vanha kohde poistetaan" . Noo työpäivän jälkeen alkoi ruutu bootata 1-2min välein. Toisella käynnistyksellä tuli kasa herjoja avustavista järjestelmistä, hätäpuhelusta etc. ja ruutu jäi mustaksi(lähti päälle hard resetillä) Tämän jälkeen kokeilin palautusta tehdasasetuksille. No eihän sekään mennyt läpi vaan boottaili keskenkaiken ja ilmoitti epäonnistuneesta alustuksesta. Tunnin unien jälkeen lähti taas tulille, mutta ruutu boottaa edelleen.
Eipä tuo uusin versio näköjään ole ollenkaan valmis...
Puolitoista vuotta tätä nyt ihmetelty...
BMW 520D xDrive -18 G30
Cupra Leon Sportstourer PHEV 2021
Ilmavolkkareita (ketjut ei katkea eikä turbot petä)

exVAG: SEAT Altea 1.6 Stylance Sport-Up -05, SEAT Toledo Tdi -01, SEAT Ibiza 1.6 -99

Yaffa0

Mulla on edelleen auton mukana tullut 1804 viime vuoden marraskuulta. Se on saanut pieniä päivityksiä (OTA) sen jälkeen laskujeni mukaan 4-5 kertaa, joista kaksi viimeistä on tullut nyt kahden viime viikon aikana. Molemmissa luki: Bug fixes/Improvements. Kartat ovat myös päivittyneet (nyt 22.3).

1804 on toiminut käytössä muuten ihan ok, mutta auton käynnistyksen jälkeen on pientä hitautta aluksi. Ainoa mistä on enemmän sanottavaa on profiilien vaihto. En uskalla sitä kokeilla enää, kun viimeksi laite meni siitä osin sekaisin. 1896:ssa kuulemma tuo kuljettajan vaihto (penkki, peilit, puhelin, muut asetukset)  toimii kuten pitää.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

zsi

Autoon vaihdettiin pari viikkoa sitten infotainment-päivitys 1672->1896. Samalla laitteiston tyyppi vaihtui (...C->...L). Jo aiemmin auto oli suhteellisen ongelmaton ja näin on edelleenkin vaikka päivityksen myötä tulikin pari uutta pientä ongelmaa. Auto on mHEV ja nyt tapahtuu jarrutuksessa 30 km/h kohdalla poikkeuksetta pieni nykäys. Liittynee jarrujen ja energiantallennuksen yhteistoimintaan ja samaa vikaa on tietääkseni muissakin vastaavissa autoissa päivityksen jälkeen. Toinen ongelma liittyy puheohjaukseen, joka ajoittain lopettaa toimintansa siten, että toimii silti ratin painikkeesta tai niin että on täysin pois käytöstä auton seuraavaan käynnistykseen saakka. Plussapuolelle voi laskea mm. Connect App:in ja auton välisen synkronoinnin (navigointikohteet jne.) toiminta, langaton Android Auto, AA myös hyödyntää ruudun lähes koko kuva-alan, navigaattorissa moottoritien liittymien laaja kaistaopastus jne. 

tgotj

Infotainmentin ohjelmisto varmaankin riippuu myös siitä, onko phev, mhev vai kokonaan ilman. Itsellä phev ja 1790, vaikka ihan hiljattain käynyt huollossa jo takaisinkutsunkin osalta.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 06.05.22 - klo:10:41
Infotainmentin ohjelmisto varmaankin riippuu myös siitä, onko phev, mhev vai kokonaan ilman. Itsellä phev ja 1790, vaikka ihan hiljattain käynyt huollossa jo takaisinkutsunkin osalta.
Sama siellä on kaikissa, pitää vain motkottaa jos on ongelmia - ei ne päivitä sitä suotta
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

miz

Onko tosiaan näin?
Mitä kautta se käyttis sitten päivitetään, plugarissahan on ihan eri valikot ja sisältö.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.05.22 - klo:14:04
Onko tosiaan näin?
Mitä kautta se käyttis sitten päivitetään, plugarissahan on ihan eri valikot ja sisältö.
Tee lista vioista, bugeista mitä vaan, mikä ei toimi oikein...
Huollon pitää tehdä tehtaalle reklamaatio, jotta softat voi päivittää...

Ja edelleen: sama softa on golffissa, leonissa ja octaviassa: Valikot vain näyttää erimoiselta.
Päivitys tapahtuu obd pistokkeen kautta huollossa ja vie tunteja aikaa, siksi ne ei sitä turhaan edes tarkista.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tgotj

Jotenkin kuvittelisi että kun todennut, että infotainment kaatuilee välillä ja auto joka tapauksessa oli lähes koko työpäivän huollossa akun takia, että tuo olisi hoidettu samalla…

Tos®

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 07.05.22 - klo:11:07
Jotenkin kuvittelisi että kun todennut, että infotainment kaatuilee välillä ja auto joka tapauksessa oli lähes koko työpäivän huollossa akun takia, että tuo olisi hoidettu samalla…
Eipä ne tee muuta kuin on sovittu...

LainaaPäivitys tapahtuu obd pistokkeen kautta huollossa ja vie tunteja aikaa, siksi ne ei sitä turhaan edes tarkista.
Soitin päivitetään kuitenkin muistitikun kautta, sen lataaminen ja valmisteleminenkin vie aikaa.
Avaimet pitää olla tietyssä kohtaa autossa ja ylläpitolaturi kiinni yms... ettei auto menen lepotilaan päivityksen aikaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

miz

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 06.05.22 - klo:23:31
Tee lista vioista, bugeista mitä vaan, mikä ei toimi oikein...
Huollon pitää tehdä tehtaalle reklamaatio, jotta softat voi päivittää...

Ja edelleen: sama softa on golffissa, leonissa ja octaviassa: Valikot vain näyttää erimoiselta.
Päivitys tapahtuu obd pistokkeen kautta huollossa ja vie tunteja aikaa, siksi ne ei sitä turhaan edes tarkista.

Auto menee kamppiskorjauksiin loppukuusta, silloin olisi tarkoitus päivittää pikkuvaivat, kuten sisäledien asetusten nollaantuminen. On kuitenkin toiminut ihan hyvin, toivottavasti ei ala kaatuilut ja pimenemiset..

Kysymykseni oli siitä, että jos softaversio on sama kaikissa malleissa, niin miten siinä infotaimentissa on eri valikot ja toiminnot?

Jos on mhev ja phev samoilla softilla, mutta toisessa kuitenkin ohjataan eri toimintoja, niin miten se järjestelmän päivitys menee jos ei liity infotaimentin softaan?
Konffataanko tuolta tietyt ominaisuudet eri malleille päälle, jolloin siellä on eri välilehdet ja ohjaukset sen mukaan mitä palikoita autossa on?
Vaikkapa yksinkertaisesti sisävalojen ohjaus, eri valikot aktiivisena sen mukaan onko wrap aroundia vai ei?

Tos®

#1632
Lainaus käyttäjältä: miz - 07.05.22 - klo:13:58
Konffataanko tuolta tietyt ominaisuudet eri malleille päälle, jolloin siellä on eri välilehdet ja ohjaukset sen mukaan mitä palikoita autossa on?
Vaikkapa yksinkertaisesti sisävalojen ohjaus, eri valikot aktiivisena sen mukaan onko wrap aroundia vai ei?
Juurikin näin. Se on vaggineissa ollut iät ajat ja mahdollistanut eri toimintojen aktivoimisen jälkikäteen  ;D
2000 luvun vaihteen autoista lähtien, syynä lienee säästö ja miksi keksiä pyörää joka kerta uudelleen?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tgotj

Tästä tosin seuraa myös se, että kun softan täytyy mukautua erilaisiin rautakonfiguraatioihin, on bugeja enemmän kuin yhdelle konfiguraatiolle tehdyssä softassa. Minkä tässä vuosikymmenten aikana ovat meille apple ja microsoft osoittaneet ihan käytännössä…😉

miz

Toki tiesin että ominaisuuksia saa koodattua päälle ja pois, mutta en tiennyt että samaa voi tehdä koko uudelle käyttikselle/infotaimentille grafiikkoineen.

Yaffa0

Bongattua SEAT UK forumilta:


Eli jotkut käyttäjät ovat saanet tuon 1896-päivityksen OTA:na. Se downloadaa kuulemma 3.46 GB:n verran dataa. Huomasin, että myös Saksan Seat foorumilla on myös käyttäjiä, joille on tullut tuo OTA:na. Ilmeisesti lähtösoftan pitää olla vähintään 1804-tasolla, että tuo onnistuu ylipäätään OTA-päivityksenä. Eri asia on sitten tietysti, että jaellaanko tuota Suomi-autoihin vai koskeeko vaan Englannin ja Saksan Seat-kuskeja.

Jotakin on tapahtunut/tapahtumassa, koska oma autoni (juurikin 1804) on saanut kolme erillistä ja pientä OTA-päivitystä viimeisen 3 viikon sisään. Voisi kokeilla kytkeä tuon auton käyttämään kodin WLAN:ia, josko se sitä kautta saisi tuon sitten paremmin :D Auto seisoo ikkunan alla, niin WLAN yltää siihen hyvin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tos®

Golffit on myös saaneet päivityksen, versio pitää olla 17XX tai 18XX alkuinen.
16xx pitää päivityttää huollossa.

Se lataantuu ajon aikana ja/tai virta pitää olla kytkettynä, jos meinaa wifiä käyttää ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

zsi

#1637
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 23.05.22 - klo:10:43
Golffit on myös saaneet päivityksen, versio pitää olla 17XX tai 18XX alkuinen.
16xx pitää päivityttää huollossa.

Se lataantuu ajon aikana ja/tai virta pitää olla kytkettynä, jos meinaa wifiä käyttää ;D
1672/1664 Leonit (ja Formentorit) ovat päivitettävissä 1896-tasolle, jos se on auton ongelmien takia tarpeen.

Kojuvi

Kyllä noita pikku OTA- päivityksiä on tullut 1896 asennuksen jälkeenkin. Lieneekö sitten samoja?

dwntime

Tuon kopsasin Facesta tuonne Golf 8 chatin puolella jo aiemmin. Tässä lista mitkä versiot päivittyy ja mihin

From now on "always connected" MIB3OI within the EU-region running SOP2 Software, like:

- Tarraco running SW 07xx and 08xx
- Ibiza running SW 07xx and 08xx
- Arona running SW 07xx and 08xx
- Ateca running SW 07xx and 08xx
Will receive 0809.

- Formentor running SW 17xx and 18xx
- Leon running SW 17xx and 18xx
Will receive 1896.

hannupekka

Soitteli huollosta, että tilattu ohjainlaite olisi nyt saapunut ja pitäisi sopia aika huoltoa varten. Itsehän en ollut tietoinen että tuollainen on tilattu eikä vuosihuollon yhteydessäkään asiasta mainittu. Enpä tajunnut kysyä, että liittyykö viimeksi tehtyihin laadunparannuskampanjoihin jotenkin. Puoli päivää kuulemma ottaa.
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

miz

^
Mitä laadunparannuksia oli?

Omaan tehtiin just fyysisenä työnä polttoaineputkien vaihto ja korkeajännitepuolen sulakkeen eristyskamppis.

Lisäksi oli softassa infotaimentin päivitys (sisäledien asetusten nollautumisen ja satunnaisesti ilmenneen mittariston navigoinnin toimimattomuuden vuoksi) ja takaluukun avauksen softapäivitys kun ei auennut jalalla.
Näihin molempiin oli jonkunnäköinen softakamppis, mutta ei tarvittu ohjainlaitteiden vaihtoja 11/20 valmistuneeseen autoon.

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: miz - 25.05.22 - klo:21:50
^
Mitä laadunparannuksia oli?

Omaan tehtiin just fyysisenä työnä polttoaineputkien vaihto ja korkeajännitepuolen sulakkeen eristyskamppis.

Lisäksi oli softassa infotaimentin päivitys (sisäledien asetusten nollautumisen ja satunnaisesti ilmenneen mittariston navigoinnin toimimattomuuden vuoksi) ja takaluukun avauksen softapäivitys kun ei auennut jalalla.
Näihin molempiin oli jonkunnäköinen softakamppis, mutta ei tarvittu ohjainlaitteiden vaihtoja 11/20 valmistuneeseen autoon.
90Q8 ja 90T4. Parin viikon päähän meni niin pitää vielä viedessä kysellä tarkemmin kun ei noissa huollosta saaduissa lapuissakaan lue asiasta mitään.
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

miz

^

Ilmeisesti softapäivityksiä nuo. Mulla ei näkynyt oma seatissa mitään softaan liittyvää, ainoastaan nuo polttoaineputkien vaihdot ja eristysmatto.
Tekivät siis kuitenkin kun oli päivityksiä saatavana, mitään koodeja ei luonnollisestikaan näy missään :D

miz

Jahas, lataus ajastettu 14.30 ja yöllä yhdeltä tuli ilmoitus että auto on nyt ladattu.
Apista kun koitti tsekata niin ”yhteys autoosi ei ole juuri nyt mahdollinen”.

Nytkö nämä ongelmat saatiin päivitettyä mullekin, ajastus toiminut reilun vuoden ongelmitta..

v6e

Mulla auto on pyytänyt päivitystä viimeisen kuukauden aikana muutaman kerran. 2-3 kertaa päivitys on mennyt läpi mutta viimeisellä kerralla jäi punainen pallo, päivitys vaaditaan ja ilmoitus että päivitys läpi eikä uusia saatavilla.
Ilmotus päivityksen tarpeellisuudesta jäi edelleen näyttöön.
Tänään alkoi tekemään jotain isompaa päivitystä vihdoin.

Ainut muutos mitä viimeisen kuukauden aikana havaitsin, oli englannin kielisesksi muuttunut ääni ohjaus navissa (Maps) ja työpaikan osoite on nykyyään saksaksassa tehtaalla  ;D

jukkanen

Minkälaisia suomenkielisiä äänikomentoja olette saaneet autonne tottelemaan? Minulle ei ole juurikaan onnistumisia kertynyt ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: v6e - 27.05.22 - klo:06:12

Ainut muutos mitä viimeisen kuukauden aikana havaitsin, oli englannin kielisesksi muuttunut ääni ohjaus navissa (Maps) ja työpaikan osoite on nykyyään saksaksassa tehtaalla  ;D
Jos olisit lukenut mitä päivitys kertoo; siinä mainitaan, että ääniohjaus on pois pelistä päivityksen toiseen osaan asti.  8)

Golffissa näin:
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

zsi

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.05.22 - klo:07:38
Minkälaisia suomenkielisiä äänikomentoja olette saaneet autonne tottelemaan? Minulle ei ole juurikaan onnistumisia kertynyt ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Suomenkielellä autossa ei ole juuri mitään hyödyllisiä komentoja kuten ilmastoinnin käyttökomennot tai näytön sisällön vaihto. Vain radion asemien vaihto ja navigointi toimivat suomeksi.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: zsi - 27.05.22 - klo:11:19
Suomenkielellä autossa ei ole juuri mitään hyödyllisiä komentoja kuten ilmastoinnin käyttökomennot tai näytön sisällön vaihto. Vain radion asemien vaihto ja navigointi toimivat suomeksi.

Ei ole Suomen kieltä kannattanut tähän päivään asti käyttää missään tietotekniikkaan kosketuksissa olevassa laitteessa. Applen Siri on ollut ainoa poikkeus, joka on ymmärtänyt jotenkin viestien sanelua ja komentoja suomeksi. Windowsin ”resurssien hallinta” (file manager) ja vastaavat käännöskukkaset ovat jo 20 v. sitten opettaneet, että kaikki vaan englanniksi. Niin saa nopeammin päivitykset ja löytää helpommin ohjeita/ratkaisuja ongelmiin. Kaikki käyttöliittymät suunnitellaan aina kansainvälisten tiimien toimesta englanniksi, joten sitä kannattaa käyttää puhelimissa, tietokoneissa ja autoissa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy