Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Kojuvi

Minulle päivitettiin infotainmenttiin versio 1810 huollossa 4 tunnin istunnossa. Ei tuonut mitään eroa toimintoihin. Pyysivät päivitykseen, kun valitin navin osoitteiden hävittämisestä. Mutta ei sekään korjaantunut

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 09.09.21 - klo:12:53
Minulle päivitettiin infotainmenttiin versio 1810 huollossa 4 tunnin istunnossa. Ei tuonut mitään eroa toimintoihin. Pyysivät päivitykseen, kun valitin navin osoitteiden hävittämisestä. Mutta ei sekään korjaantunut

Meneeköhän tämä sitten niin, että autoon tulee OTAna vain jotain pikkupäivityksiä, joista ei edes versionumero muutu, ja ellei käy huollossa urputtamassa vioista, suuremmat päivitykset jäävät saamatta?

Pihistelijä

Leonin Full LED valot ovat kyllä hyvät. Todella leveä keila. Joudun ajamaan paljon pieniä teitä ja hyviä valoja arvostaa, varsinkin kohta alkavana hirvestysaikana. Pieni moite tulee kaukovalojen mataluudesta. Voisivat osoittaa hieman korkeammalla. Kaupanpäälisenä parantavat ulkonäköä ja takavalot ovatkin aika makean näköiset. Maksoivat tonnin, mutta hyvät ajovalovat ovat hintansa väärttejä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

GranLavida

Itse otin vakio LED:it tilattuun Leon ST Phevi:iin, ero on kuitenkin lähinnä kosmeettinen, sekä kalliimassa versiossa on paremmat pitkät. Vertailin nykysen Leon ST Ecomotiven full ledejä uusiin vakioledeihin ja ovat suunnilleen samalla tasolla joten ne ovat riittävän hyvät itselle.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

tgotj

Itse taas totesin, että koska noissa ei matriiseja ole kuitenkaan, joiden avulla pidemmistä pitkistä olisi itselle hyötyä, niin jätän kauppaan. Liian suuri pituusero pitkien ja lähivalojen kantamassa on itselle se vaikein asia, kun pitkät pitää laittaa pois niin väliin olisi jäänyt vielä pidempi pimeä pätkä, josta kauriit sitten voivat yllättää. Tämä tietty hiljaisemmilla tieosuuksilla ajeleville vähemmässä merkityksessä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 21.09.21 - klo:11:31
Itse otin vakio LED:it tilattuun Leon ST Phevi:iin, ero on kuitenkin lähinnä kosmeettinen, sekä kalliimassa versiossa on paremmat pitkät. Vertailin nykysen Leon ST Ecomotiven full ledejä uusiin vakioledeihin ja ovat suunnilleen samalla tasolla joten ne ovat riittävän hyvät itselle.
Minä huomaan suuren eron leveydessä verrattuna vanhan Leonin face lift Full Ledeihin. Tässä vielä TM:n mittaukset vakio Led vs Full Led.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

GranLavida

Varmasti huomaa kyllä pitkissä eron, sen verran hyvät ne tuossa uusissä signature ledeissä ovat. Itse tarkoitin lähinnä lyhyitä valoja kun vertasin vanhempaa full led versiota tähän. Millaiset nuo uudet lyhyet valot ovat mielestäsi verrattuna vanhoihin full-ledeihin?
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 21.09.21 - klo:12:50
Varmasti huomaa kyllä pitkissä eron, sen verran hyvät ne tuossa uusissä signature ledeissä ovat. Itse tarkoitin lähinnä lyhyitä valoja kun vertasin vanhempaa full led versiota tähän. Millaiset nuo uudet lyhyet valot ovat mielestäsi verrattuna vanhoihin full-ledeihin?

Huomatkaa, että edellisenkin mallin Full LED-toteutuksissa oli huima ero 2013-2014 mallin ja Face liftin mallin välillä. Minulla oli 2014 mallin Full LED:t ja nyt 2017 FL-mallin versiossa oli huomattavasti enemmän valotehoa (Seat Lightning brändätyt Full LED:t). Niissä on enemmän valoyksiköitä (ja eri lailla asemoituna).
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Itse myös moitin full led-valojen pitkiä viime syksynä että näyttää turhan alas. Toukokuussa oli eka huolto ja automaattisesti siellä kuuluu valojen suuntaus ohjelmaan. Nyt ne valot näyttääkin korkeammalle joten ei valittamista enää  :)

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 21.09.21 - klo:15:37
Huomatkaa, että edellisenkin mallin Full LED-toteutuksissa oli huima ero 2013-2014 mallin ja Face liftin mallin välillä. Minulla oli 2014 mallin Full LED:t ja nyt 2017 FL-mallin versiossa oli huomattavasti enemmän valotehoa (Seat Lightning brändätyt Full LED:t). Niissä on enemmän valoyksiköitä (ja eri lailla asemoituna).

Jep. Mulla oli vanhempi 2016 malli ledeillä, ja varsinkin lähivalot oli surkeat. Kuivalla kelillä ja talvella siedettävät, mutta märällä kelillä aika kauheat.
Niiden kokemusten myötä otin uuteen tehokkaammat valot. Normivalotkin varmasti paljon paremmat kuin edellisessä autossani, ja olisi niillä pärjännyt ihan ok.
Näissä lisävarusteissa on kantaman lisäksi valotehoa enemmän valaistulla alueella. Eli ei pelkästään se kantama metreillä mitattuna, arvostan syksyn märillä keleillä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 21.09.21 - klo:12:50
Millaiset nuo uudet lyhyet valot ovat mielestäsi verrattuna vanhoihin full-ledeihin?
Ne ovat selvästi leveämmät. Valaiset paremmin pintareelle ja metsään päin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Monimerkkimies

Ehkä ei informatiivisin kommentti, mutta sanonpahan vain että oma leon noilla vakio ledeillä ja edellisiin autoihin nähden vähintään yhtä hyvät valot ja en koe että tarvitsisin valotehoa lisää. Vaikea lähteä haukkumaan. Ja pitkien valoautomatiikka toimii täydellisesti!

Makiaa

Onko jollain kokemusta uuden Leonin osalta turvaistuimien sopivuudesta? Meillä olisi tarkoitus siirtyä turvakaukalosta turvaistuimeen lähiaikoina. Ensisijaisesti ajattelin, että käymme sovittamassa uuteen autoon istuimet ennen ostopäätöstä, mutta näyttää siltä, että autoa on turha odottaa hetkeen saapuvaksi, joten pitänee hankkia turvaistuin vielä nykyisen auton aikana.
Jos jollain on kokemusta Britax Maxway Plus tai Axkid Minikid 2.0 istuimista tässä uudessa Leonissa, niin kuulen mielelläni kommentteja sopivuudesta ym.  :) Tai jos teillä on käytössä jokin muu hyväksi havaittu selkä menosuuntaan-istuin, niin sekin kiinnostaa.

Matskasi

Meillä on juurikin tuo Axkid Minikid 2.0 ja hyvin toimii. Istuin on apukuskin puolella takana ja toki sen verran syö jalkatilaa edestä, etten 190-senttisenä viitsisi siinä pitkää matkaa istua; tosin tämä toimii myös hyvänä tekosyynä, että pääsen aina rattiin.  :D
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

tgotj

Meillä siirrytty jo naama menosuuntaan istuimeen, mutta se, mikä yllätti isosti kun autoa kaupasta oli pojan kanssa hakemassa, oli se, että turvavyön pituus ei meinannut riittää istuimen asennukseen. Eli käy koeajamassa, ettei tule sen suhteen yllätyksiä.

Makiaa

Kiitos kokemuksista!
Matskasi, onko istuimen alavöille jokin lenkki vai meneekö ne sieltä kiskojen alta? Onko sinulla samoja kokemuksia turvavöiden pituudesta kuin tgotj:lla?

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Makiaa - 05.11.21 - klo:11:43
Kiitos kokemuksista!
Matskasi, onko istuimen alavöille jokin lenkki vai meneekö ne sieltä kiskojen alta? Onko sinulla samoja kokemuksia turvavöiden pituudesta kuin tgotj:lla?

Muistaakseni piti pujotella kiskojen alta, mutta sujui suht helposti. Eikä kyllä turvavyön pituudenkaan kanssa tarvinnut taistella, hyvin riitti.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Kaarako

Meillä on lastemme istuimet olleet käytössä uuden Leonin Style ja Fr versioissa, joissa penkit ovat muotoiluiltaan keskenään hieman erilaiset. Istuimina on Axkid Minikid 2.0 sekä Cybexin kasvot menosuuntaan istuin. Lisäksi isovanhemmilla on autossaan oma (toinen ko. autoista heidän) Recaron kasvot menosuuntaan istuin lapsia varten. Kaikki istuimet ovat asettuneet penkkeihin hyvin, eikä vöiden pituuksien kanssa ole ollut ongelmia.

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Makiaa - 04.11.21 - klo:21:43
Onko jollain kokemusta uuden Leonin osalta turvaistuimien sopivuudesta? Meillä olisi tarkoitus siirtyä turvakaukalosta turvaistuimeen lähiaikoina. Ensisijaisesti ajattelin, että käymme sovittamassa uuteen autoon istuimet ennen ostopäätöstä, mutta näyttää siltä, että autoa on turha odottaa hetkeen saapuvaksi, joten pitänee hankkia turvaistuin vielä nykyisen auton aikana.
Jos jollain on kokemusta Britax Maxway Plus tai Axkid Minikid 2.0 istuimista tässä uudessa Leonissa, niin kuulen mielelläni kommentteja sopivuudesta ym.  :) Tai jos teillä on käytössä jokin muu hyväksi havaittu selkä menosuuntaan-istuin, niin sekin kiinnostaa.

Britaxin Dualfix i-size mahtuu myös ihan ok vaikka onkin iso istuin (ja käytössä hemmetin hyvä istuin kun kääntyy ovea kohti sekä plussana vielä että pystyy käyttämään kasvot molempiin suuntiin kun lapsi kasvaa. Tuolle istuimelle kyllä täältä suositukset, vöiden virittely niin paljon helpompaa kun istuin on ovea kohti). Tuon edessä mahtuu pelkääjän paikalla istumaan vielä 180cm ihan ok turvaistuimen "nukkumisasennossakin", sitä pidemmillä ehkä sitten alkaa tekemään tiukkaa. Mut sitten taas turvaistuin pystymmässä saa sen viitisen senttiä lisää jos on tarvetta.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

v6e

Meillä kans tuo I-size joka  testattiin lainalapsella joka täytti juuri vuoden. Jalat osuu tuohon tellinkiin mikä tulee penkin selkänojaan kiinni joten isompi istuin pitäisi saada jatkossa.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=uFZI42rfAfI&feature=emb_title

Hiton kätevä kyllä kun saa ovelle mukulan käännettyä eikä tuo irroitus ja asennus paha ole ollenkaan kun nuo isofix kiinnitykset saa ulos tuolta Britaxin sisältä.
Saksasta sai ihan ok hyvään hintaan tuon 360 telakan.

v6e

Lainaus käyttäjältä: v6e - 06.11.21 - klo:11:00
Meillä kans tuo I-size joka  testattiin lainalapsella joka täytti juuri vuoden. Jalat osuu tuohon tellinkiin mikä tulee penkin selkänojaan kiinni joten isompi istuin pitäisi saada jatkossa.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=uFZI42rfAfI&feature=emb_title

Hiton kätevä kyllä kun saa ovelle mukulan käännettyä eikä tuo irroitus ja asennus paha ole ollenkaan kun nuo isofix kiinnitykset saa ulos tuolta Britaxin sisältä.
Saksasta sai ihan ok hyvään hintaan tuon 360 telakan.

Nii joo eli meillä se 0-13kk turvakaukalo.

Monimerkkimies

No mites saadaan tähän leonin naviin kameratolpat näkyviin? Kai luulis olevan mahdollista kun kaverin 4 vuotta vanhassa V40 karvalakki vulvassakin näkyy.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 08.11.21 - klo:21:43
No mites saadaan tähän leonin naviin kameratolpat näkyviin? Kai luulis olevan mahdollista kun kaverin 4 vuotta vanhassa V40 karvalakki vulvassakin näkyy.

Ja tähän 5F malliin sai ne kätevästi myös, kun autossahan on kaksi SD-korttipaikkaa hansikaslokerossa, joiden avulla tällaisen datan sai kätevästi tuotua. Itsellä ne ovat olleet käytössä. En tiedä pystyykö tuollaiset POI-tiedot tuomaan tähän uuteen malliin esim. muistitikulla?

No, ainakin uudessa Leonissa voit käyttää tuossa Wazea, jossa kamerat nätisti näkyvät ja vieläpä ajantasaisina. Ja eikös tuo sama ominaisuus ole myös Google Maps:n Android versiossakin?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

En ole vieläkään viiden päivän käytön jälkeen päässyt kunnolla sinuiksi ison näytön käyttöliittymän kanssa. Melko tuskaista yrittää jo näillä viiden asteen pakkasilla löytää ajaessa sopivia säätötapoja niin että riittävä keskittyminen liikenteeseenkin säilyisi samalla ja autossa olisi sopivan lämmin ja miellyttävä olla ja ikkunat turvallisesti läpinäkyvät. Mielestäni useimpien auton tavallisessa käytössä tarvittavien säätöjen pitäisi löytyä helposti etsimättä, eikä pitäisi joutua selailemaan ja kokeilemaan. Kaiken pitäisi toimia yksiselitteisesti, nyt näin ei valitettavasti ole.

Muutenhan auto on mukava ajella.

Onnistuuko lämmityslaitteen säätö äänikomentojen avulla?
Mitä järkevää äänikomennoilla voi tehdä, ja mitä sanoja täytyy käyttää?

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 09.11.21 - klo:09:01
En ole vieläkään viiden päivän käytön jälkeen päässyt kunnolla sinuiksi ison näytön käyttöliittymän kanssa. Melko tuskaista yrittää jo näillä viiden asteen pakkasilla löytää ajaessa sopivia säätötapoja niin että riittävä keskittyminen liikenteeseenkin säilyisi samalla ja autossa olisi sopivan lämmin ja miellyttävä olla ja ikkunat turvallisesti läpinäkyvät. Mielestäni useimpien auton tavallisessa käytössä tarvittavien säätöjen pitäisi löytyä helposti etsimättä, eikä pitäisi joutua selailemaan ja kokeilemaan. Kaiken pitäisi toimia yksiselitteisesti, nyt näin ei valitettavasti ole.

Muutenhan auto on mukava ajella.

Onnistuuko lämmityslaitteen säätö äänikomentojen avulla?
Mitä järkevää äänikomennoilla voi tehdä, ja mitä sanoja täytyy käyttää?

Minulla meni noin 1-2 viikkoa ennen kuin kaikki asiat tulee takaraivosta. Moneen asiaan on olemassa pikanäppäimet valikoiden välillä. Esim. lämmityksen säädöt on aina näkyvillä näytön yläreunassa ja kun siitä painaa pääsee tarkempiin lämpötilasäätöihin, jossa mm. voi painaa maximit laseille. Itse olen pärjännyt tähän asti "perus" säädöillä eli automaatti asennolla ja lämpötilaa kosketusnäppäimistä säätäen. Voi käyttää kosketuspinta säätimiä liukuvana tai painaa kerran niin aste pienee/suurenee puoli astetta. Perselämmityksen saa päälle "pikanäppäimellä", kun painaa lämpötilasäätö näppäimiä molempia yhtäaikaa ja sitä uudelleen tekemällä säädettyä 1-3 tasolle lämmityksen ja myös pois päältä. 

Olen ihmetellyt suuresti automedioiden vouhottamaa ongelmaa, että valikot ja kaikki säädöt ovat liian vaikeita. Minusta esim. Teslassa on melkein monimutkaisemmat kaikki säädöt. Nämä uuden sukupolven autot vaativat sen auton omistamisen ja käyttämisen muutaman viikon ajan ja kaikki sujuu ongelmitta.

Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 09.11.21 - klo:09:01
En ole vieläkään viiden päivän käytön jälkeen päässyt kunnolla sinuiksi ison näytön käyttöliittymän kanssa. Melko tuskaista yrittää jo näillä viiden asteen pakkasilla löytää ajaessa sopivia säätötapoja niin että riittävä keskittyminen liikenteeseenkin säilyisi samalla ja autossa olisi sopivan lämmin ja miellyttävä olla ja ikkunat turvallisesti läpinäkyvät. Mielestäni useimpien auton tavallisessa käytössä tarvittavien säätöjen pitäisi löytyä helposti etsimättä, eikä pitäisi joutua selailemaan ja kokeilemaan. Kaiken pitäisi toimia yksiselitteisesti, nyt näin ei valitettavasti ole.

Muutenhan auto on mukava ajella.

Onnistuuko lämmityslaitteen säätö äänikomentojen avulla?
Mitä järkevää äänikomennoilla voi tehdä, ja mitä sanoja täytyy käyttää?
Aika vähän tarvitsee pidemmän päälle säätöjä. Itsellä 99% ajasta ruudulla Carplay näkymä, jossa musiikki/äänikirja ja Google maps samaan aikaan näkyvillä. Carplay-näkymästä pääsee yhden painalluksen päästä joko ilmastointiin (jota ei ole tarvinut säätää kuin ehkä pari kertaa puolen vuoden aikana) tai auto-asetuksiin, josta voi vaihtaa E-moden tai Hybridin väliltä. Latauksen ja lämmityksen ajastus toki vaatii päävalikon kautta seikkailua, mutta toisaalta olen luonut ne vakioajastukset sinnekkin, niin pitää vain laittaa täppä aktiiviseksi. Ainoa miinus ehkä tuosta näytön alapuolisten nappuloiden taustavalon puutteesta, kun näillä keleillä on välillä penkinlämmitystä kaivannut päälle nopeasti poistumatta Carplay-näkymästä. Rattilämmitys onneksi aktivoituu ratista.

jukkanen

Onneksi tosiaan monia asioita voi rattinapeistakin säädellä. Ylipäätään rullat ovat hyviä säätely- ja valintakäytössä (ja pyoritettävät säätimet joita tässä autossa ei valitettavasti ole).

Viikko, pari tai muutama "pakollista" opettelua ei tosiaankaan ole hyvä eikä edes hyväksyttävä asia. Vielä suurempi ongelma se on jos autolla sattuu olemaan satunnaisia käyttäjiä.

Totta sekin että on käyttäjiä, jotka eivät juurikaan säätöjä tarvitse, mutta se ei mitenkään poista niitä säätöjä tarvitsevien ylimääräistä huolta, vaivaa ja vaaratilanteita.

mipefin

#1497
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 09.11.21 - klo:09:01
En ole vieläkään viiden päivän käytön jälkeen päässyt kunnolla sinuiksi ison näytön käyttöliittymän kanssa. Melko tuskaista yrittää jo näillä viiden asteen pakkasilla löytää ajaessa sopivia säätötapoja niin että riittävä keskittyminen liikenteeseenkin säilyisi samalla ja autossa olisi sopivan lämmin ja miellyttävä olla ja ikkunat turvallisesti läpinäkyvät. Mielestäni useimpien auton tavallisessa käytössä tarvittavien säätöjen pitäisi löytyä helposti etsimättä, eikä pitäisi joutua selailemaan ja kokeilemaan. Kaiken pitäisi toimia yksiselitteisesti, nyt näin ei valitettavasti ole.

Muutenhan auto on mukava ajella.

Onnistuuko lämmityslaitteen säätö äänikomentojen avulla?
Mitä järkevää äänikomennoilla voi tehdä, ja mitä sanoja täytyy käyttää?

Muistakaahan vielä myös että siihen keskinäytön päänäkymään, mikä on jaettu kolmeen pystysuuntaiseen osioon, voi itse vaihtaa tarpeelliset valikot kun painaa sellaista pitkään pohjassa (auton oltava paikoillaan). Ei tarvi useimmin käytettyjä kaivella sen pidemmältä valikoista. Itsellä vasemmalla se ajovalikko josta löytyy E-mode / Hybrid valinta, keskellä media/carplay, oikealla uudestaan ajovalikko mutta parkkitutka/park assist kohta näkyvillä.

Lämpösäätöjä varten niitä "slider"  säätimiä voi myös painella yksittäin, sinisen ja punaisen kohdalta +- 0.5C, ei tarvi vetää jolloin menee usein huti halutusta lämmöstä. Ratin lämmitin onkin sitten ratissa, sen saa myös kerralla pois ilman välivaiheita (3-2-1-0) kun pitää hetken pohjassa.

Penkinlämmittimet saa nopeiten päälle kun kahdella sormella painaa lämpötilansäätöslideria eli kummastakin punaisesta ja sinisestä kohdasta yhtäaikaa. Laseille on napit valosäätimien vieressä.

Aika selkeää tämä minusta on, vaan onhan tuolla jo kohta vuosi ajeltukin :D Muutama tuollainen "kätevä" juttu kuten ruutujen vaihtaminen erilaisiin ja penkinlämmitinten kahden sormen pikanäppäin helpottaa elämää kummasti. Itsellä kaikki äänikomennot pois käytöstä.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Le.ON

Joo itsekin tuli tehtyä tuohon päävalikkonäkymään kaikkein tärkeimmät, ettei tarvitse seikkailla. Mutta ei ole kyllä tarvinut edes päänäkymään mennä kun Carplay käytössä. En tiedä johtuuko minun nuoresta iästä vai mistä, mutta kyllä alle viikossa oli omaksunut tuon käyttöliittymän erittäin hyvin. Ihan samalla tavalla menisi aikaa tottua uuden auton fyysisiin nappeihin ja sijainteihin.

Yaffa0

Olen nyt kolme viikkoa ajanut ja yrittänyt päästä sinuiksi DSG:n kanssa. Jos vaan ajaa leppoisasti paikasta toiseen, eikä välitä voimansiirrosta yhtään mitään, niin tuohan toimii kohtalaisesti. Vaimo, joka ajaa pääasiallisesti toisella manuaalivaihteisella autolla, kehuu kuinka helppoa ja mukavaa Leonilla on ajaa.

Onhan se. Mutta silti DSG on omien kokemusteni perusteella juuri niin huono kuin kaikista aiemmista koeajoista muistin. Tänään lähdin rampilta kehätielle ja edessä menevä paku ei saanut kuin 60 km/h lasiin, vaikka sai ajaa 80 km/h. Lähdin Kehällä ohittamaan ja painoin kaasupoljinta vähän syvemmälle. Auto heitti kierrokset heti jonnekin 4500+ tietämille ja sitten ylipientä vaihdetta pesään. Kauhea huuto koneesta. Millainen idiootti on ohjelmoinut tämän laitteen? Autossa on vääntöä 350 nm ja se lähtisi nätisti 2000 kierroksella vetämään tuollaisessa tilanteessa hyvin. En ymmärrä, en siis todella ymmärrä, miksi konetta pitää huudattaa?? Tietääkö joku? Kokeilin samanlaista kiihdytystä paluumatkalla ja silloin käytin manuaali asentoa. Nätisti mentiin väännöllä ja auto kiihtyi hyvin. DSG:n ohjelmoinnista on vastannut joku täysi urpo tai 15 vuotias teini.

Vastaavia tilanteita on käynyt muitakin. Aina välillä kun ajaa sähköllä ja haluaisi vähän enemmän voimaa, niin kierrokset hyppäävät ensin tappiin ja sitten vasta automaattipaska vaihtaa isommalle. Se voisi vaihtaa sen isomman vaihteen heti. Vältettäisiin koneen huutaminen ja lopputulos olisi sama. Konetta voi huudattaa manuaaliasennolla, jos haluaa. Manuaaliasennon käyttämisestä on myös viety hauskuus pois, koska valitsimet ovat aika hitaat. Valittu vaihde sentään näkyy.  D-asennollakin olisi kiva jos pesässä oleva vaihde näkyisi, mutta ei. Näytössä lukee vain D. Jos siihen on saatu D, niin miksi ei D1,D2, jne..?

Autokoulussa 90 luvun alussa meille opetettiin, että liukkaalla este väistetään painamalla jarru ja kytkin samaan aikaan pohjaan ja sitten ohjauksella suoritetaan väistö (voimansiirto pois). Miten tuo tehdään DSG:llä? Painetaan jarru pohjaan ja toivotaan, että kone hoitaa homman?

Kaiken kaikkiaan DSG hybridillä ajaminen ei ole varsinaisesti hauskaa. Aiemmalla autolla ajaminen oli minulle paljon mielekkäämpää ja osallistavampaa. Keveys ja voimansiirron välitön tunteminen/kontrollointi tarjosivat paljon enemmän ajonautintoa. Uusi auto on toki hiljainen ja mukava, mutta myös samalla innoton ja tasapaksu. DSG:llä ajaminen on vaan helkkarin tylsää. Ainoa jännitys on siinä, että milloin kone huutaa kierroksilla seuraavaksi. Kun Fabiasta aika jättää, niin Leonin menee vaimolle ja itse palaan jonkun vanhan Golf GTI:n tai vastaavan pariin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy