Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: v6e - 27.03.21 - klo:09:24

Pari kyssäriä heräsi, ilmeisesti tuo 1,5TGI on palannut takaisin hihnaan oman käsityksen mukaan, viimeinen ketjukone oli varmaankin 1,4TSI?
Autossahan on moottorin jatkona 7 vaihteinen DSG, onko tämä se surullisen kuuluisa kuiva DSG johon ei öljyjä vaihdeltu ja joka vielä 2015-> oli täysi susi? Toivottavasti ovat korjanneet alkupuolen virheet jos näin on.

On hihnakone ja on sama susi laatikko samoineen virheineen.

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 27.03.21 - klo:15:40
On hihnakone ja on sama susi laatikko samoineen virheineen.

Ei kai siinä enää 0AM kuitenkaan ole, vaan uudempi 0CW? Onko tuo nyt kuitenkin yhtä epävarma, kuin alkuperäinen gen.1 loota?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.03.21 - klo:18:00
Ei kai siinä enää 0AM kuitenkaan ole, vaan uudempi 0CW? Onko tuo nyt kuitenkin yhtä epävarma, kuin alkuperäinen gen.1 loota?

En tiedä, mutta oikeastaan laatikko itse ei ole susi vaan sen materiaalit. Huollon mukaan laatikkoa kasataan eri paikoissa ja eri tehtaiden materiaaleista, minkä seurauksena ei koskaan tiedä kuinka kauan laatikko kestää, yleensä laatikoon oireet alkaa noin 70-90 000 km paikkeilla (taksikuskit voi kertoa lisää), mutta käyttäjät ei huomaa niitä ennen, kun on jo myöhäistä tai takuu on umpeutunut.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 27.03.21 - klo:20:57
En tiedä, mutta oikeastaan laatikko itse ei ole susi vaan sen materiaalit. Huollon mukaan laatikkoa kasataan eri paikoissa ja eri tehtaiden materiaaleista, minkä seurauksena ei koskaan tiedä kuinka kauan laatikko kestää, yleensä laatikoon oireet alkaa noin 70-90 000 km paikkeilla (taksikuskit voi kertoa lisää), mutta käyttäjät ei huomaa niitä ennen, kun on jo myöhäistä tai takuu on umpeutunut.
Onko varmaa että tehdään eri paikoissa?

https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/three-millionth-dq200-automatic-direct-shift-gearbox-rolls-off-the-production-line-at-skoda-autos-vrchlabi-plant/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Yaffa0

DSG tulee sanoista Dual Scheisse Getriebe

Muualla maailmassahan tuon TGI:n seuraksi saisi tähän uuteenkin Leoniin manuaalilaatikon, mutta ei Suomessa. Täällä maahantuoja on päättänyt asiakkaan puolesta, että on parempi ajaa empivällä, hitaalla, vähemmän ajonautintoa tarjoavalla ja epävarmalla tuotteella koska vaihtaminen on vaikeaa eikä sovi muutenkaan nykysukupolven pullamössöille. Kyllä maksava asiakas tekee tuohon mielellään rempan sitten kun 100 tkm lähestyy ja muutenkin huolehtii lootan öljyjen vaihtamisesta säännöllisin väliajoin mukavan hintaisten huoltojen muodossa. Se on hyvää bisnestä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Aivan loistavasti on itselläni toiminut Dual Schift Gear eli Dobbel Scahltung Getriebe. Loistava insinööritaidonnäyte on kyseinen keksintö. On kokemusta Octaviasta, Passatista ja Audi A5:sta. En enää koskaan kaipaa autooni manuaalivaihteita. Jos kerran vaunu kulkee ilman vetävää hevosta, niin luonteva jatko sille on myös se, että osaa itse vaihtaa vaihteetkin. Ihmistä älykkäämmin. Ja paremmin. Ja taloudellisemmin. Ja ilman ikäviä kytkimen nykäyksiä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

jukkanen

Näinhän sitä on mainostettu mutta ilmeisesti tuo "taloudellisempi" ei aina kaikissa tapauksissa pidä paikkaansa tälläkin foorumilla näkyneiden kokemusten perusteella?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 28.03.21 - klo:01:36
Aivan loistavasti on itselläni toiminut Dual Schift Gear eli Dobbel Scahltung Getriebe. Loistava insinööritaidonnäyte on kyseinen keksintö. On kokemusta Octaviasta, Passatista ja Audi A5:sta. En enää koskaan kaipaa autooni manuaalivaihteita. Jos kerran vaunu kulkee ilman vetävää hevosta, niin luonteva jatko sille on myös se, että osaa itse vaihtaa vaihteetkin. Ihmistä älykkäämmin. Ja paremmin. Ja taloudellisemmin. Ja ilman ikäviä kytkimen nykäyksiä.

eHybridissä onkin kolmen kytkimen märin kytkimin toteutettu versio ja apuna sähkömoottori. Se poistaa osan tuosta scheisse getrieben ongelmista. Mutta ongelma onkin juuri tuossa mitä sanot. Vaihtaa kyllä itse, mutta ei todellakaan älykkäämmin, ei paremmin, eikä ole taloudellisempikaan. Helpompi se varmaan on, kun mitään ei tarvitse tehdä. Jos tuo scheisse getriebe olisi älykäs, niin kick downissa se ei huudattaisi konetta vaan käyttäisi vääntöä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: v6e - 27.03.21 - klo:09:24
Laskin pikaiseen Focus vs Leon polttoainekustannuserot:
30tkm/v: Leon 1780, / 4,1kg 100km
30tkm/v Focus 2880, / 6l 100km (jos bensanhinta ei nouse, kulutus todettu koeajolla moottoritiellä 70km/105kmh)

Tuo Focuksen 1.0 ei olekaan hirveän taloudellinen. Vie litran enemmän kuin Leon 1.0 TSI. Käy koeajamassa uuden Leonin 1.0 TSI. Sen WLTP on hieman pienempi kuin vanhan 1.0 TSI:n, jonka todellinen tankkauksista laskettu kulutus jäi minulla neljän vuoden ja 73 tkm matkalla 4,0 litraan per 100 km. Uudella voi päästä alle neljän. Leon 1.5 TSI:kin on selvästi taloudellisempi kuin Focus 1.0 ecoboost.

Miten olisi Leon 1.4 e-Hybryd? Farmarin lähtöhinta 33 t,. Minulla se on vienyt 0,4 l/100 km bensaa ja 17 kWh/100 km sähköä. Sähköllä pääsee nyt keväällä helposti 70 km. Kesällä lähemmäs sataa. 30 tkm/v ajolla polttoainekulut olisivat noin 800 ,/v eli tonnin TGI:tä edullisemmat. Vuotuinen ajoneuvoverokin on vain 101 , vs TGI luokkaa 330 ,.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

v6e

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.03.21 - klo:00:08
DSG tulee sanoista Dual Scheisse Getriebe

Muualla maailmassahan tuon TGI:n seuraksi saisi tähän uuteenkin Leoniin manuaalilaatikon, mutta ei Suomessa. Täällä maahantuoja on päättänyt asiakkaan puolesta, että on parempi ajaa empivällä, hitaalla, vähemmän ajonautintoa tarjoavalla ja epävarmalla tuotteella koska vaihtaminen on vaikeaa eikä sovi muutenkaan nykysukupolven pullamössöille. Kyllä maksava asiakas tekee tuohon mielellään rempan sitten kun 100 tkm lähestyy ja muutenkin huolehtii lootan öljyjen vaihtamisesta säännöllisin väliajoin mukavan hintaisten huoltojen muodossa. Se on hyvää bisnestä.

Itse olen tuudittautunut 5v/100tkm valmitajan takuuseen, eikös sen tuollaiset pitäisi kattaa?
Vai olenko taas mutuillut todella paljon pieleen?
Nyt päästään siihen että mikä tämä valmistajan takuu todellisuudessa on jota mainostetaan...

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.03.21 - klo:07:18

Tuo Focuksen 1.0 ei olekaan hirveän taloudellinen. Vie litran enemmän kuin Leon 1.0 TSI. Käy koeajamassa uuden Leonin 1.0 TSI. Sen WLTP on hieman pienempi kuin vanhan 1.0 TSI:n, jonka todellinen tankkauksista laskettu kulutus jäi minulla neljän vuoden ja 73 tkm matkalla 4,0 litraan per 100 km. Uudella voi päästä alle neljän. Leon 1.5 TSI:kin on selvästi taloudellisempi kuin Focus 1.0 ecoboost.

Miten olisi Leon 1.4 e-Hybryd? Farmarin lähtöhinta 33 t,. Minulla se on vienyt 0,4 l/100 km bensaa ja 17 kWh/100 km sähköä. Sähköllä pääsee nyt keväällä helposti 70 km. Kesällä lähemmäs sataa. 30 tkm/v ajolla polttoainekulut olisivat noin 800 ,/v eli tonnin TGI:tä edullisemmat. Vuotuinen ajoneuvoverokin on vain 101 , vs TGI luokkaa 330 ,.



Olen miettinyt tuotakin, työmatka 150km siivu joka tosin ajetaan max 2 kertaa kolmeen viikkoon, eli 300km 2-3kertaa kuukaudessa = 11tkm vuodessa työajoihin.
Jos toimintamatka sähköllä 70km loput 80km ajetaan muulla voimalla, eli yli puolet ajettaisiin muulla voimalla.
Sitten tulee Joensuun reissut kotitilalle, n. 400km siivu, siitä jääkin sitten vähän enemmän, noita reissuja josta kustakin tulee n. 900km kertyy vuodessa ehkä noin 10 kpl.

Yks kyssäri liittyen vielä, toivottavasti ei ihan vielä ole itselle ajankohtainen mutta onhan näissä jo kaikissa vakiona Isofix, vai täytyykö siitäkin pulittaa euroja tehtaalle?  ::)


miz

On isofixit vakiona.

En tiedä millaista reittiä Pihistelijä ajaa, mutta älä tuudittaudu siihen, että paikoissa joissa on enemmän liikennettä ja liikkuu virran mukana, pääsisi sähköllä noin pitkälle.
Hänellä on mitä ilmeisimmin poikkeuksellisen hyvin taloudellinen ajo hallussa.

Taloudellinen PHEV kyllä munkin mielestä on.

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.03.21 - klo:00:08
Täällä maahantuoja on päättänyt asiakkaan puolesta, että on parempi ajaa empivällä, hitaalla, vähemmän ajonautintoa tarjoavalla ja epävarmalla tuotteella koska vaihtaminen on vaikeaa eikä sovi muutenkaan nykysukupolven pullamössöille.

Ehkäpä karsinta on kuitenkin tapahtunut manuaalista sen takia, että niitä on aiemmin mennyt kaupaksi niin vähän? Tuskin valmistaja poistaa kahdesta vaihtoehdosta sitä, joka myy kuin häkä, vaan sen joka ei myy. Tuossa uutinen muutaman vuoden takaa:

Alle kolmannes autoista myydään enää manuaalivaihteilla
https://yle.fi/uutiset/3-10049244
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Soppa

Lainaus käyttäjältä: v6e - 28.03.21 - klo:07:57

Jos toimintamatka sähköllä 70km loput 80km ajetaan muulla voimalla, eli yli puolet ajettaisiin muulla voimalla.


Et sitten päätynytkään TGI Leoniin?

Lionman

Paljonko on Pihistelijällä kilometrejä takana? Itsellä 7270km nyt ja pitkäaik. keskikulutukset 3,7L/100km ja n. 13kWh/100km  keskinopeudella n. 45km/h.

Ja minkälaisella ajosuoritteella olet tuon 70km päässyt? Valmistajahan lupaa 61-62km. Minä edelleen odotan milloin pääsen mökkimatkani 50km sähköllä. Loppupään viimeinen 6km on nyt haastava, kelirikko hiekkatiellä lähestyy ja siinä on muutenkin mäkiä ja mutkia paljon.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.03.21 - klo:09:57
Ehkäpä karsinta on kuitenkin tapahtunut manuaalista sen takia, että niitä on aiemmin mennyt kaupaksi niin vähän? Tuskin valmistaja poistaa kahdesta vaihtoehdosta sitä, joka myy kuin häkä, vaan sen joka ei myy. Tuossa uutinen muutaman vuoden takaa:

Alle kolmannes autoista myydään enää manuaalivaihteilla
https://yle.fi/uutiset/3-10049244

Valmistaja ei olekaan poistanut. Leonia kyllä manuaalilla valmistetaan. Mutta Kesko, maahantuoja on poistanut. Jos ei ole edes tarjolla manuaalia, niin miten niitä voisi ostaa? Taitaa tilastot mennä sellaiseksi kuin ne tehdään.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 28.03.21 - klo:13:05
Paljonko on Pihistelijällä kilometrejä takana?
Minulla on vasta 800 km.

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 28.03.21 - klo:13:05
Ja minkälaisella ajosuoritteella olet tuon 70km päässyt?
- taajamaa 3 km 40-50 km/h
- maantietä 20 km 60-100 km/h
- kaupunkia 4 km 40-50 km/h
- taajamaa 8 km 50 km/h
- maantietä 30 km 60-80 km/h
- taajamaa 3 km 40-50 km/h

Muun liikenteen ja rajoitusten tahdissa. Kaupungissa kaksi pysähdystä eri kaupoissa. Mulla on jo kesärenkaat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: v6e - 28.03.21 - klo:07:57
Itse olen tuudittautunut 5v/100tkm valmitajan takuuseen, eikös sen tuollaiset pitäisi kattaa?
Vai olenko taas mutuillut todella paljon pieleen?
Nyt päästään siihen että mikä tämä valmistajan takuu todellisuudessa on jota mainostetaan...


Olen miettinyt tuotakin, työmatka 150km siivu joka tosin ajetaan max 2 kertaa kolmeen viikkoon, eli 300km 2-3kertaa kuukaudessa = 11tkm vuodessa työajoihin.
Jos toimintamatka sähköllä 70km loput 80km ajetaan muulla voimalla, eli yli puolet ajettaisiin muulla voimalla.
Sitten tulee Joensuun reissut kotitilalle, n. 400km siivu, siitä jääkin sitten vähän enemmän, noita reissuja josta kustakin tulee n. 900km kertyy vuodessa ehkä noin 10 kpl.

Yks kyssäri liittyen vielä, toivottavasti ei ihan vielä ole itselle ajankohtainen mutta onhan näissä jo kaikissa vakiona Isofix, vai täytyykö siitäkin pulittaa euroja tehtaalle?  ::)

Sulla vaikuttaa olevan aika paljon maantieajoa. Pieniruokainen diesel olisi sulle varmaan parempi valinta kuin tämä eHybrid. Hybridi sopii näihin mopoautovauhteihin (mitä Pihistelijän ilmoittama ajoprofiili tuossa aiemmin juuri kertoi), kaupunkipyörittelyyn. Lähiajot sähköllä tuo säästöä, mutta maantiellä rahtaat 300 kiloa akkupainoa ja akun ollessä tyhjänä kulutus menee lähemmäs 6 l./100 km TM:n testin mukaan.

Tuolla Leonin hinnastossahan on 2.0 TDI, neliveto-diesel (150 hv) vain satasen kalliimpi kuin tämä eHybrid. Saat isomman tavaratilan (yli 600 l.) eikä kulutuskaan ole WLTP:ssa kuin 5,1 l./100 km. Diesel on vedetty mediassa turhaan kölin ali. Paljon ajavalle se on edelleen järkipeli. Joudut toki maksamaan käyttövoimaveroa muutaman huntin vuodessa.

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/774b1d25-f135-4936-981a-0fc99fa5c26a
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.03.21 - klo:13:43
Sulla vaikuttaa olevan aika paljon maantieajoa. Pieniruokainen diesel olisi sulle varmaan parempi valinta kuin tämä eHybrid. Hybridi sopii näihin mopoautovauhteihin (mitä Pihistelijän ilmoittama ajoprofiili tuossa aiemmin juuri kertoi), kaupunkipyörittelyyn. Lähiajot sähköllä tuo säästöä, mutta maantiellä rahtaat 300 kiloa akkupainoa ja akun ollessä tyhjänä kulutus menee lähemmäs 6 l./100 km TM:n testin mukaan.

Tuolla Leonin hinnastossahan on 2.0 TDI, neliveto-diesel (150 hv) vain satasen kalliimpi kuin tämä eHybrid. Saat isomman tavaratilan (yli 600 l.) eikä kulutuskaan ole WLTP:ssa kuin 5,1 l./100 km. Diesel on vedetty mediassa turhaan kölin ali. Paljon ajavalle se on edelleen järkipeli. Joudut toki maksamaan käyttövoimaveroa muutaman huntin vuodessa.

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/774b1d25-f135-4936-981a-0fc99fa5c26a

Tavaratila on isompi ja parempi muissa kuin pheveissä, totta.
Muuten vähän höpöä nyt
- hintaa fr dieselillä on reilu 3200 fr pheviä enemmän
- Akut painaa reilu 120 kiloa, ei 300
- painoero tuohon dieseliin on 60 kg.
- maantiellä kulutus on oikeasti viiden litran paikkeilla tyhjällä akulla, vasta latausmoodilla ajettaessa menee 6 ja 7 litran väliin.
- viimeksi motaria ajaessa eestaas matkalla (280 km) keskikulutus oli tasan 5 litraa, ja akullinen sähköä. Keskinopeus karvan alle 90. Ei välilatauksia.

0db

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.03.21 - klo:13:43
Sulla vaikuttaa olevan aika paljon maantieajoa. Pieniruokainen diesel olisi sulle varmaan parempi valinta kuin tämä eHybrid. Hybridi sopii näihin mopoautovauhteihin (mitä Pihistelijän ilmoittama ajoprofiili tuossa aiemmin juuri kertoi), kaupunkipyörittelyyn. Lähiajot sähköllä tuo säästöä, mutta maantiellä rahtaat 300 kiloa akkupainoa ja akun ollessä tyhjänä kulutus menee lähemmäs 6 l./100 km TM:n testin mukaan.

Tuolla Leonin hinnastossahan on 2.0 TDI, neliveto-diesel (150 hv) vain satasen kalliimpi kuin tämä eHybrid. Saat isomman tavaratilan (yli 600 l.) eikä kulutuskaan ole WLTP:ssa kuin 5,1 l./100 km. Diesel on vedetty mediassa turhaan kölin ali. Paljon ajavalle se on edelleen järkipeli. Joudut toki maksamaan käyttövoimaveroa muutaman huntin vuodessa.

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/774b1d25-f135-4936-981a-0fc99fa5c26a

Nyt olisi lotto-, ja jokeritaidoista hyötyä. Itse vaihdoin diesel Atecan -> Leon Phev. Tässä koronan myötä jonkin sortin työnmurros tapahtunut samalla, minkä takia omat ajot tippunut 60k -> 15k km. Ajot on jatkossa eniten sitä "nurkkapyörittelyä". Eniten mietin 3-5v päässä dieselin markkina-arvoa. Arvonalenema on kuitenkin se suurin "kulu". Auton haluttavuus lienee vaikuttavan hintaan... Toki diesel nelikolle löytyy ottajia myös... Mutta joo, hypen ja lisääntyneen suorituskyvyn perässä kait sitten tässä oikeasti mentiin, vaikka taloudellisuudella tätäkin perusteltiin. Päätöksen takana on kuitenkin aina se "tunne" ja sitä "tunnetta" täällä sitten puolustellaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: 0db - 28.03.21 - klo:14:36
Nyt olisi lotto-, ja jokeritaidoista hyötyä. Itse vaihdoin diesel Atecan -> Leon Phev. Tässä koronan myötä jonkin sortin työnmurros tapahtunut samalla, minkä takia omat ajot tippunut 60k -> 15k km. Ajot on jatkossa eniten sitä "nurkkapyörittelyä".
Mulla on ihan sama tilanne. Koronan myötä pitkät työreissut ovat poistuneet ja nyt on vain nurkkapyörittelyä, johon PHEV sopii hyvin. Oikein yllätyin kuinka hyvin se sopiikin.  Koronan jälkeen ei varmaan palata vanhaan face to face tapaamisiin, kun on huomattu, että pelaa Teamsin kautta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

v6e

Diesel ei tunnu itsestä hyvältä idealta.
Laskin että näillä ajoilla tulee diesel maksamaan polttoaineesta kaasua enemmän ja käyttövoima on kovempi. En ole siis hybridiä harkinnut vaan kaasulla toimivaa TGI mallia.
Lisäksi tuo 600kg kampanja etu antaisi ilmaista ajoa ekat 6kk.
Oma pelko on Dieselin arvon laskussa ja myyjien puheissa (diesel seisoo ja vaihdossa rokottavat)

Lainaus käyttäjältä: v6e - 27.03.21 - klo:09:24
Olen uutta autoa metsästänyt nytten kohta kaksi kuukautta.

Näissä on mukava pikku lisä se että auton mukana tulee 600kg kampanja etu biokaasulle joka ei maksa asiakkaalle mitään. Tuolla 4,1kg kulutuksella ajaisi n 14tkm.
Kaverin Golf 1,5TGI syö 3,5-4kg ajossa joten uskon tuohon ilmoitettuun 4,1kg/100km.

Laskin pikaiseen Focus vs Leon polttoainekustannuserot:
30tkm/v: Leon 1780, / 4,1kg 100km
30tkm/v Focus 2880, / 6l 100km (jos bensanhinta ei nouse, kulutus todettu koeajolla moottoritiellä 70km/105kmh)

Vakuutuksissa ja veroissa pieni ero, mutta tasoittuu tuossa polttoainekuluissa heittämällä.

Diesel vaihtoehto jäi heti pois koska polttoaineen hinta ja verot kovat sekä tuntuvat rokottavan vaihdossa huomattavasti ja autot seisoo myynnissä pitkään, ei kiitos.
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.03.21 - klo:13:43
Sulla vaikuttaa olevan aika paljon maantieajoa. Pieniruokainen diesel olisi sulle varmaan parempi valinta kuin tämä eHybrid. Hybridi sopii näihin mopoautovauhteihin (mitä Pihistelijän ilmoittama ajoprofiili tuossa aiemmin juuri kertoi), kaupunkipyörittelyyn. Lähiajot sähköllä tuo säästöä, mutta maantiellä rahtaat 300 kiloa akkupainoa ja akun ollessä tyhjänä kulutus menee lähemmäs 6 l./100 km TM:n testin mukaan.

Tuolla Leonin hinnastossahan on 2.0 TDI, neliveto-diesel (150 hv) vain satasen kalliimpi kuin tämä eHybrid. Saat isomman tavaratilan (yli 600 l.) eikä kulutuskaan ole WLTP:ssa kuin 5,1 l./100 km. Diesel on vedetty mediassa turhaan kölin ali. Paljon ajavalle se on edelleen järkipeli. Joudut toki maksamaan käyttövoimaveroa muutaman huntin vuodessa.

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/774b1d25-f135-4936-981a-0fc99fa5c26a
:)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.03.21 - klo:14:47
Mulla on ihan sama tilanne. Koronan myötä pitkät työreissut ovat poistuneet ja nyt on vain nurkkapyörittelyä, johon PHEV sopii hyvin.

Mutta eiköhän silloin kannattavampi olisi luopua kokonaan autosta ja ajaa fillarilla tai taksilla vain?

miz

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.03.21 - klo:17:58
Mutta eiköhän silloin kannattavampi olisi luopua kokonaan autosta ja ajaa fillarilla tai taksilla vain?

Tottakai, eihän pitkien työreissujen lisäksi autoa mihinkään voi tarvita.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: miz - 28.03.21 - klo:18:01
Tottakai, eihän pitkien työreissujen lisäksi autoa mihinkään voi tarvita.

Kun on juuri vähän ajetun bensa auton leasing maksettu ja kun tulevaisuudessa tekee vain etätöitä, niin on kai aika idioottimaista haudata rahaa uuden, enimmikseen pihassa seisovaan autoon? Kannattavampi oli sijoittaa osakkeihin ym. Ja jos pian myydään vain sähköautoja, niin vähänajetun bensa auton arvo vaan nousee ajan mukaan.

Eli uusi Seat hybridi/välivaihe ei houkuttele mitenkään. Mutta jos jonkun ajan päästä on tarjoilla täysisähkökäyttöinen Seat, niin vara autoksi kai sellaisen voisi hankkia. Toivottavasti se on silloin kunnon auto, missä ei ole säästetty tärkeissä pikkuasioissa ja omistaja ei ole koekaniini.

miz

Kai sitä autoa oikeasti voi tarvita muuhunkin kuin työmatkoihin? Osakkeilla on melko hankala siirtää perhettä ja kamoja paikasta toiseen. Itse ajan 95% työmatkoista fillarilla, autoa tarvin ihan muuhun. Siihen käyttöön uusi Leon on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan just hyvä.

Hintakin on luokassaan hyvin kilpailukykyinen. Pieniä puutteita, joita tässä ketjussa on käsitelty käyttövoimasta riippumatta löytyy, mutta kokonaisuus on hyvä.
Enkä ole vielä kokenut olevani koekaniini, mitään käyttöä estävää vikaa ei ole.

Sähköinen Seat on jo saatavilla, siitä on keskustelua tuolla Mii osastolla.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: miz - 28.03.21 - klo:18:38
Kai sitä autoa oikeasti voi tarvita muuhunkin kuin työmatkoihin? Osakkeilla on melko hankala siirtää perhettä ja kamoja paikasta toiseen. Itse ajan 95% työmatkoista fillarilla, autoa tarvin ihan muuhun. Siihen käyttöön uusi Leon on tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan just hyvä.

Hintakin on luokassaan hyvin kilpailukykyinen. Pieniä puutteita, joita tässä ketjussa on käsitelty käyttövoimasta riippumatta löytyy, mutta kokonaisuus on hyvä.
Enkä ole vielä kokenut olevani koekaniini, mitään käyttöä estävää vikaa ei ole.

Sähköinen Seat on jo saatavilla, siitä on keskustelua tuolla Mii osastolla.

Jo, mutta tarkoitinkin sitä, että mitä järkeä on vaihtaa vähänajettua velatonta autoa? Mutta se on kai jokaisin oma/makuasia, eli olkoon.

Ja Seat Mii ei ole mitenkään Seat Leon -n verrattava auto.

miz

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.03.21 - klo:18:55
Jo, mutta tarkoitinkin sitä, että mitä järkeä on vaihtaa vähänajettua velatonta autoa? Mutta se on kai jokaisin oma/makuasia, eli olkoon.

Ja Seat Mii ei ole mitenkään Seat Leon -n verrattava auto.

Ok, my bad. Ymmärsin että taksi vaihtoehtona olisi se juttu uuden auton sijaan.
Eihän auton vaihdoissa pelkästään taloudellisesti kauhean usein järkeä olekaan, se on totta.

Joo ei toki ole suoraan verrattava, ajattelin että tarkoitat ylipäätään sähköautoa Seatilta. Ymmärtääkseni tuo Mii on ihan hyvä peli jos ei ole paljoa tarvetta tilalle, ja liikkuminen tapahtuu lyhyehköllä matkoilla.
Esim jos niitä pitkiä työmatkoja ei ole.

psxgamer

#1288
Tuli käytyä ajamassa koeajolenkki PHEV mallisella Xcellence farkulla. Ajoin myös Tiguan PHEV:n ja ID4:n ja vähän yllättäen Leon miellytti oikeastaan eniten. Osittain tämä on toki hinnasta kiinni, sillä selvästi kalliimmilta Volkkareilta odottaakin selvästi enemmän kuin halvemmalta Leonilta.

Auto on miellyttävän näköinen, vaikka FR onkin hienompi. Sääli, että Seattiin pitää yhä ottaa edellisen korimallin tapaan tonnin hintaiset paremmat LED valot ihan vain ulkonäön takia, itse en niiden lisäteholla tekisi mitään. Auto oli myös yllättävän kovaääninen moottoritiellä, ja voin vain kuvitella miten äänekäs FR:n 18" vanteilla. Mankka oli suorastaan korvia särkevän huono, eikä rahalla edes saa parempaa PHEV malliin.

Hyvinä puolina sitten ajettavuus oli tosi makea ja voimansiirto oli sähköllä viiveetöntä kuten kuuluukin. Muutenkin minusta tuntuu, että tämmöinen matala farmari sopii minulle crossoveria tai suvia paremmin. Kosketuskäyttöliittymä ei ollut niin paha kuin pelkäsin, tosin ei sitä lyhyellä koeajolla kauheasti sisäistänyt. Android Auto toimii ilmeisesti nykyään jopa langattomasti, vaikka Seatin sivuilla ei tätä mainitakaan? Pidin myös digitaalisen mittariston ulkonäköä hienompana kuin Volkkarissa tai Skodassa. Iso positiivinen yllätys oli myös Wrap Around sisäledit jotka olivat tyylikkäät ja kuolleenkulmanvaroittimen kanssa käytännöllisetkin. Jos tuohon sisävalopakettiin laittaa vielä ne hienommat penkit, ei Leon varmaan paljon Audille ohjaamossa häpeä. Sisätiloissa kyllä saisi olla jokin Emode / hybrid / power -painike eri ajomoodeille, vähän kuin Volkkarissa. Kosketusnäytön kautta ajotilan muuttaminen on vähän turhan hidasta.

Miten PHEV kuskit ovat tykänneet farkkunsa tiloista? Auto oli kyllä reilun kokoinen Octavia kuskinkin mielestä, mutta farkun tavaratila tuntui vähän pieneltä, sillä akusto syö yllättävän paljon tilaa. Vähän mietityttää sopiiko tuonne lastenrattaiden lisäksi muuta? Toisaalta Leon farkku tuntui tarjoavat vähintään Tiguanin verran käytännön tilaa ja lisäksi latauskaapelin sai tavaratilan alle.

miz

Melkolailla samoja mielipiteitä parin kuukauden jälkeen.
Tosin r3 17” kitkoilla auto on musta kohtuullisen hiljainen.
Kosketusnäyttöön tottui lopulta nopeasti ja on ihan toimiva.

Vaunuja ei enää tarvi kuskata, meille tavaratila on riittänyt hyvin. Kannattaa testata miten tila riittää.
Tavaratilan väliverkolla saa varmaan lisää käyttökelpoista tilaa ylöspäin jos alkaa loppumaan kesken.
Ajotila napit olisi kyllä kätevät, onneksi edes se S-tilan aktivointi käy kätevästi vaihdetikusta. Vastaa siis gte-moodia.

,,änentoistoa olen kans miettinyt että sijoittaisko ovien eristykseen, kaiuttimiin ja dsp-vahvistimeen. Tästä olisi kiva kuulla kokemuksia jos joku on asennuttanut / asentanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy