Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 05.02.21 - klo:09:59
Onko tuo myyjäliikkeen määräaikaishuollon hoitaminen yleinen tapa vai sopimasi erikoisehto?
Pääsyy siihen lienee se, että alunperin valmistusviikon piti olla 48/20, eli viivästystä jo sen verran, että alkuperäinen sopimus ei heidän puoleltaan oikein pidä, joten totesivat, että ilman muuta menee heidän piikkiin. Ihan "väännöittä".

pasi

Palaako Leonissa takavalot päiväajovalojen kanssa vai pitääkö pyytää luovutushuollossa koodaamaan päälle?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: pasi - 05.02.21 - klo:14:38
Palaako Leonissa takavalot päiväajovalojen kanssa vai pitääkö pyytää luovutushuollossa koodaamaan päälle?

Nykyisessä 5F faceliftissä palaa (maahantuojan pakkokoodaus), mutta siitä ei ole mitään hyötyä, kun ajovaloautomatiikka toimii hyvin huomioiden sateen ja pimeyden. Lisäksi herkkyyttä pystyy säätämään näytöltä niin, että täydet ajovalot ovat päällä herkästi.

Toivottavasti ei olla ajeteltu taas auton omistajan puolesta asiaa, vaan ne jotka haluavat, saavat pyytää tuon erikseen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jaran

Lainaus käyttäjältä: pasi - 05.02.21 - klo:14:38
Palaako Leonissa takavalot päiväajovalojen kanssa vai pitääkö pyytää luovutushuollossa koodaamaan päälle?
Perusledeillä ei näytä takavalot palavan. En tiedä suostuvatko noita laittamaan päälle vaikka pyytäisikin. Jossain vaiheessa oli ainakin aika nihkeää.

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 05.02.21 - klo:15:35
Nykyisessä 5F faceliftissä palaa
Edellisessä korimallissa taisi takavalot olla vakiona päällä vain facelift -mallissa.

Basso

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.02.21 - klo:12:20
Joo itse siis luin tuon säätöjutun Tm:n Formentor koeajosta, jossa sanottiin olevan samat valot kuin Leonissa. Sitä en tiedä onko siis ne perusledit erilaiset, mutta niissä paremmissa pitäisi olla kaukoheijastimille oma säätö. Lyhyiden valokeila nousee myös aina kun vaihtaa pitkille.

Sattuisiko sinulla olemaan mahdollisuutta jakaa tuota viittaamasi TM:n näköislehden Formentorin koeajojutun aukeamaa s.46-47, jossa on noista tiloista ja valoista tarkempaa tietoa?

miz

Lainaus käyttäjältä: Basso - 11.02.21 - klo:13:54
Sattuisiko sinulla olemaan mahdollisuutta jakaa tuota viittaamasi TM:n näköislehden Formentorin koeajojutun aukeamaa s.46-47, jossa on noista tiloista ja valoista tarkempaa tietoa?
Digilehden voi lukea myös kirjastokortilla kirjaston palvelujen kautta jos omaat kortin.

Basso

Lainaus käyttäjältä: miz - 11.02.21 - klo:14:05
Digilehden voi lukea myös kirjastokortilla kirjaston palvelujen kautta jos omaat kortin.

Hyvä tietää. Tästä en ollut tietoinen. Kiitos vinkistä!

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 07.02.21 - klo:12:45
Edellisessä korimallissa taisi takavalot olla vakiona päällä vain facelift -mallissa.
Itsellä MY17 Leon ST Cupra, eli facelift, eikä takavalot oletusarvoisesti pala. MY18 kaimassa taitavat palaa. Ja koodaamalla saa myös tuohon MY17 malliin.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ram1

Lainaus käyttäjältä: Basso - 11.02.21 - klo:13:54
Sattuisiko sinulla olemaan mahdollisuutta jakaa tuota viittaamasi TM:n näköislehden Formentorin koeajojutun aukeamaa s.46-47, jossa on noista tiloista ja valoista tarkempaa tietoa?
Minäkin siis käytän tuota emagzia helmet- kortilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 11.02.21 - klo:14:38
Itsellä MY17 Leon ST Cupra, eli facelift, eikä takavalot oletusarvoisesti pala. MY18 kaimassa taitavat palaa. Ja koodaamalla saa myös tuohon MY17 malliin.
Ok. Luulin että tuli faceliftin yhteydessä. Itsellä oli 2017 rekisteröity auto, mutta MY18 mallinen.

mikama83

Pesun yhteydessä katsoin vähän tarkemmin maalipintaa. Keulassa ei ollut kuin muutama kivenisku, mutta molempia etuovien alareunat on täynnä tommosta pientä kiveniskua jotka menny pohjamaaliin. Roiskeläpät on mutta ei näkökään voi näille mitään  :(


Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 03.03.21 - klo:12:40
Pesun yhteydessä katsoin vähän tarkemmin maalipintaa. Keulassa ei ollut kuin muutama kivenisku, mutta molempia etuovien alareunat on täynnä tommosta pientä kiveniskua jotka menny pohjamaaliin.

Aika kovasti on roiskinut, en ole omissa koskaan vastaavaa näkynyt... Asutko hiekkatien varressa vai näkeekö auto muuten paljon maantietä? Kirkas kiveniskuteippi voisi auttaa, vaikka käyttöpelejähän nämä ovat.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikama83

Kilometrejä tulee reilut 3tkm kuukaudessa mutta hyvin pieni osa on hiekkatietä ja niillä oon aina ajanu mahdollisimman varovasti. Vähän tuo huolettaa että jos nyt vajaan puolen vuoden aikana on tullu tuon verran niin mitä se on esim vuosien päästä.

Daatta

Isommat eturoiskeläpät voisi auttaa, ne OEM-läpät ovat melko pieniä. Silloin läpät ovat tyyliä Rallye, eivät välttämättä sovi kuin Subaruun...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikama83

Saa nähdä löytyykö tuohon yhtään parempia roiskeläppiä. Mun mielestä vähän kyllä kohtuutonta tuo kuluminen kun oma ajotyyli on rauhallista. Ajan nyt 205/55R16 nastarenkailla ja mietin että heittääkö se nyt enemmän kiveä kuin 225/40R18 kesärengas? Loppusyksystä en ainakaan  huomannu yhtään jälkeä missään  ???

ram1

Kyllä talvirenkaiden pehmeiden lamellien väliin jää tietenkin enemmän kiveä. Näkyy myös tuulilasissa. Leveisiin kesänakkeihin ei jää ollenkaan, mutta toki roiskii jos revittelee hiekkateillä. Soraa on teillä luonnolisesti hiekoituksen takia talvisin paljon enemmän.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

mikama83

Kyllä tämä silti vielä ihmetyttää kun aikaisemmin oli melkein 3 vuotta ajossa mk7.5 farkkugolffi tismalleen samanlaisilla rengastuksilla ja konepellistä löysin kuveniskuja mutta en yhtään ovista jonka olisi huomannu. No eikai tässä auta kuin sitten joskus paikkailla noita kiveniskuja.

ram1

No ei minullakaan 5f Leonissa tuollaisia ole 6 vuoden iässä. Ellei nyt tänä talvena ole tullut. Niin tarkkaa en ole katsonut, mutta syksyllä jopa ihmettelin miten vähillä jäljillä mennyt. Yleensä Vageissa ollut enemmän kiveniskuja.Tosin eri väreissä näkyy helpommin, ja tietysti missä ja miten autolla ajettu.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

mikama83

Jos johonkin voi olla enemmän kuin tyytyväinen niin tuon 1.5eTsi moottorin kulutukseen. Eilen ajettiin pohjoiseen yli 900km ja keskikulutus 4.6litraa  :) Auto niin täynnä ylimääräistä painoa kuin voi vaan olla, mutta lisäpainolla ei tunnu juuri olevan merkitystä. Nastarenkaat rullaa paremmin kuin odotin. Golffilla meni 1.0tsi koneella noin puoli litraa enemmän satasella Lapin reissuilla ja sillä joutui tarkkaan katsomaan missä lähtee jonkun ohitse.

Jaran

^Itsellä taas juuri päin vastaiset kokemukset :) Tosin pettynyt en tuohon uuteenkaan ole, enemmänkin oli odotettavissa.

Verrokkina ST Leon 1.0TSI DSG. Uusi ST 1.5eTSI DSG:llä tuntuu vievän pidemmällä matkalla n. litran enemmän kun vanha ja lyhyemmillä 1,5-2 litraa enemmän.

Esim ~170km matka pääosin maantietä meni vanhalla kelistä riippuen 3,9 - 4,5l /100km kun uusi vei nyt ekalla yrittämällä 5,2l/100km. Lyhyempi vakiolenkki ~45km meni vanhalla 3,9 - 4,1/100km ja uusi 5,0l/100km. Lyhyempi vakiolenkki vanhalla 5.0 - 5,5 l/100km, uusi vie 6,5 - 7,2l/100km. Toki kesäkelit on vielä kokematta tuolla uudella.

Kulkemisen suhteenkaan suurempaa eroa ei perstuntumalla ole. Toki uusi menee hitusen liukkaammin, mutta vanha tuntui yllättävän ripeältä pikkukoneiseksi myös ohituksissa. Omapaino vanhalla oli otteen mukaan 1254kg ja uusi 1410kg.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 16.03.21 - klo:11:55
^Itsellä taas juuri päin vastaiset kokemukset :) Tosin pettynyt en tuohon uuteenkaan ole, enemmänkin oli odotettavissa.

Verrokkina ST Leon 1.0TSI DSG. Uusi ST 1.5eTSI DSG:llä tuntuu vievän pidemmällä matkalla n. litran enemmän kun vanha ja lyhyemmillä 1,5-2 litraa enemmän.

Esim ~170km matka pääosin maantietä meni vanhalla kelistä riippuen 3,9 - 4,5l /100km kun uusi vei nyt ekalla yrittämällä 5,2l/100km. Lyhyempi vakiolenkki ~45km meni vanhalla 3,9 - 4,1/100km ja uusi 5,0l/100km. Lyhyempi vakiolenkki vanhalla 5.0 - 5,5 l/100km, uusi vie 6,5 - 7,2l/100km. Toki kesäkelit on vielä kokematta tuolla uudella.

Kulkemisen suhteenkaan suurempaa eroa ei perstuntumalla ole. Toki uusi menee hitusen liukkaammin, mutta vanha tuntui yllättävän ripeältä pikkukoneiseksi myös ohituksissa. Omapaino vanhalla oli otteen mukaan 1254kg ja uusi 1410kg.

Suurempi massa tietysti vaikuttaa hiukan, ei niinkään matka-ajossa kuin kaupunkiajossa. Miten muuten onko rengastus vertailukelpoinen? Tuossa joku hetki sitten luin että renkailla saattaa olla usean prosentin vaikutus polttoainekulutukseen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Jaran

Vanhassa oli Contin CVC 6 nastattomat ja uudessa Michelin X-Ice Snow -nastattomat. Sanoisin että testien mukaan kummankaan ei pitäisi olla huono vierintäominaisuuksiltaan. Ei toki kesärenkaille pärjää, mutta talvirenkaiksi pitäisi olla ihan ok tasolla.

Toki uusi auto on vasta hetki sitten kerryttänyt sisäänajon verran kilometreja joten ei tuomita vielä. Mutta toistaiseksi aikalailla semmoinen kun odottelinkin.

Yaffa0

Nokian nastattomat R3:t olivat TM:n talvirengasvertailussa parhaimmat vierintävastukseltaan. Michelinissä oli 1,8% ja Contissa 2,1 % suurempi kulutus. Huonoin rengas kulutuksen mukaan oli nastallinen Bridgestone, jonka kulutus oli 4,3% suurempi kuin Nokian R3:n. Ylipäätään viisi parasta kulutukseltaan oli nastattomia.

Lähde: TM 17/2020: Suuri talvirengasvertailu.

Itsellä on alla Nokian R2:t. Niillä ajaessa kulutus on selkeästi pienempi kuin kesärenkailla. Helsinki-Nilsiä välillä (n. 480 km), keskikulutus oli viimeksi 5,4 l/100 km, vaikka auto oli täynnä: 4 ihmistä, suksiboksi katolla lisäämässä ilmanvastusta ja kontti kattoon asti täynnä tavaraa. Mielenkiintoista nähdä mihin hybridillä pääsee tuollaisella matkalla jatkossa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jaran

^Sama testi ja myös edellisten vuosien vastaavat testit on tullut luettua, mutta CVC6 ja X-Ice Snow ei ole samassa testissä ollut, joten niiden osalta voi vaan arvailla.

Edellisessä autossa olleet Michelinin Energy Saver -kesärenkaat taas oli huomattavasti paremmin vierivämmät kun nuo Contin nastattomat. Vaikutusta kulutukseen on vaikea sanoa, mutta huomasi esim kotimatkalla tapahtuvassa pitkässä loivassa alamäessä kuivalla kelillä, jossa talvirenkailla moottorijarrulla vauhti hieman hiipuu, mutta kesärenkailla kiihtyi.

Uuden auton Good Yearin kesärenkaat ei vielä ole käytössä ollut. Ja vielä rengaskoosta, kaikki edellä mainitut renkaat olivat saman kokoisia, 205/55R16 ja paineet aikalailla samat, talvella hieman enemmän.

Hego

Onkos muuten 1.5 eTSI malleissa konepellissä moottoritilan puolella  se musta äänieriste paneeli? Jotenkin muistelisin että koeajo yksilössä sellainen ainakin oli.
Ihmettelen että miksi ovat jättäneet sen PHEV mallista pois, eristäisi se siinäkin vähän niitä moottorista tulevia ääniä vaikka moottori ei niin usein käynnissä olisikaan.
Seat León ST PHEV Xcellence

pasi

Paljonkohan Leoneja on jo liikenteessä? Olen ihmetellyt sitä etten ole vielä toistaiseksi bongannut kuin yhden joka ei ollut koeajo- tai esittelyauto. Vähemmän tullut kyllä itsekin liikuttua näin koroa-aikaan mutta silti kovin on olleet vähissä uudet Leonit minun kulkureiteillä.

En kyllä kovin paljon enempää ole uusia octavioitakaan bongannut, muutaman sentään.




Olaz

Lainaus käyttäjältä: pasi - 19.03.21 - klo:15:30
Paljonkohan Leoneja on jo liikenteessä? Olen ihmetellyt sitä etten ole vielä toistaiseksi bongannut kuin yhden joka ei ollut koeajo- tai esittelyauto. Vähemmän tullut kyllä itsekin liikuttua näin koroa-aikaan mutta silti kovin on olleet vähissä uudet Leonit minun kulkureiteillä.

En kyllä kovin paljon enempää ole uusia octavioitakaan bongannut, muutaman sentään.

Tammi-helmikuussa 90 Leonia (831 Octaviaa). Viime vuonna 435 Leonia, toki näistä vielä osa vanhaa mallia, mutta voisi olettaa että suurin osa jo uusia. Ja vertailuksi se Octavia viime vuonna, 3896 kpl. Noista varmaan suurempi osuus vanhaa mallia.

Nämä nopeasti katsotut luvut Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta, saattaa sisältää virheitä...
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

mikama83

Kyllä löytyy konepellin äänieristys 1.5eTsi mallista. Itse ihmetelly myös miten vähän missään noita autoja näkee. 11.9.2020 luovutettu toi oma farkku niin nyt tasan viikko sitten tuli ensimmäisen kerran uusi Leon vastaan. Uutta Octaviaa näkee kyllä lähes päivittäin.

Hego

Samaa myös ihmetellyt että vähän on näkynyt liikenteessä uusia Leoneja. Mutta lisääntymään päin selvästi koska viime viikolla jo bonganut useamman eri yksilön täällä omilla kulmilla. Uutta Octaviaa näkyy selvästi enemmän, mutta se taitaa olla myös aika suosittu työsuhdeautona.

Melkein tekis mieli hommaa se konepellin äänieriste PHEViin. En sit tiedä vaikuttaako oikeesti miten paljon sisälle kuuluviin moottorin ääniin.
Seat León ST PHEV Xcellence

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Hego - 20.03.21 - klo:12:03
Melkein tekis mieli hommaa se konepellin äänieriste PHEViin. En sit tiedä vaikuttaako oikeesti miten paljon sisälle kuuluviin moottorin ääniin.

Tuskinpa se nyt ihan kauheasti vaikuttaa, se ei kuitenkaan ole sinun ja moottorin välissä vaan ulkoilman ja moottorin välissä.

Mä luulen että se voi olla ihan tarkoituksella jätetty pois, jos vaikka latauselektroniikka lämpenee turhan paljon sen kanssa. Itse ainakin olen huomannut että jos konepellillä on lunta tai jäätä, niin se sulaa siitä kohdalta pakkasellakin, missä on niitä sähköpuolen komponentteja (oransseja kaapeleita yms) konepellin alla.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy