Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

zsi

Lainaus käyttäjältä: Solppa - 13.01.21 - klo:23:12
Oletteko uuteen Leoniin löytäneet kumimattoja millaisia? Myyjän mukaan ei vielä saatavilla ja mukana tuli vain kangasmatot.
Kumimattojen saatavuus SEAT-merkkisinä riippuu auton versiosta. Seat:illa on kumimattosarja, joka sopii muihin versioihin paitsi eTSI-kevythybridiin. eTSI-sopivia mattoja on vain se yksi ainoa tekstiikimattosarja. Itse tilasin eTSI-Leoniin talvikäyttöön kumimatot 'Just Carpets'-nimiseltä firmalta Hollannista. Hinta kohtuullinen ja laatu vähintäänkin alkuperäismattojen tasoa.

Pihistelijä

1.0 TSI on tullut hinnastoon.

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot--varusteet-ja-esitteet/leon.html

Tosin vain DSG ja 5-ovinen. Farmariin ei ole olleenkaan. Samalla 1.5 TSI hinnat ovat nousseet hieman. Ero 1.4 PHEV:iin on vain kaventunut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

fyq

Lainaus käyttäjältä: zsi - 15.01.21 - klo:17:41
Kumimattojen saatavuus SEAT-merkkisinä riippuu auton versiosta. Seat:illa on kumimattosarja, joka sopii muihin versioihin paitsi eTSI-kevythybridiin. eTSI-sopivia mattoja on vain se yksi ainoa tekstiikimattosarja. Itse tilasin eTSI-Leoniin talvikäyttöön kumimatot 'Just Carpets'-nimiseltä firmalta Hollannista. Hinta kohtuullinen ja laatu vähintäänkin alkuperäismattojen tasoa.

Kiitoksia vinkistä, laitoin heti tilaukseen. Hain eilen 1.5 eTSI:n ja kotimatkalla noudin Biltemasta yleismalliset kumimatot väliaikaisratkaisuksi - ei ihan istu nätisti  :)

Seuraavaksi pitäisi katsoa led-lisävalon asennus. Onko kukaan perehtynyt tähän, mikä olisi suositus herätevirran hoitamiseksi? Edelliseen 2014 malliseen halogen Ocuun laitoin vielä perinteisellä tavalla, nyt ei taida uskaltaa..

Olaz

Lainaus käyttäjältä: fyq - 23.01.21 - klo:12:28

Seuraavaksi pitäisi katsoa led-lisävalon asennus. Onko kukaan perehtynyt tähän, mikä olisi suositus herätevirran hoitamiseksi? Edelliseen 2014 malliseen halogen Ocuun laitoin vielä perinteisellä tavalla, nyt ei taida uskaltaa..

Onko sulla lisävaruste "full led" valot vai tavalliset jos tuntuu että valotehot ei riitä ilman lisävaloja?
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Olaz - 25.01.21 - klo:08:02
Onko sulla lisävaruste "full led" valot vai tavalliset jos tuntuu että valotehot ei riitä ilman lisävaloja?
Kyllä sitä valoa saa olla lisääkin, jos ajot painottuu valaisemattomille teille. On aivan eri asia olla 100-200W lisää leditehoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lionman

Tämä on kyllä ymmärrettävää. Ja yleensä niillä valaisemattomilla teillä ei ole myöskään paljon vastaantulijoita tai edellä ajavia. Riippuu tietysti myös vuorokaudenajoista. Hirvien näkemiseksi erityisesti valoa kaipaa. Silmä on herkkä havaitsemaan liikkeen jos sen vaan näkee.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Daatta

ID:ssä on Matrix ledit ja tuntuu että valotehoa on ihan pirusti. Lisävalojen laitto näihin uusiin ei ole kovin yksinkertaista, edelliseen sukupolveen onnistui BCM-moduuliin korjausjohdon lisäämällä ja pienellä koodauksella:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=36672.60

Käsittääkseni näihin uusiin ei koodauksia tehdä kuin merkkihuollossa, tehtaan ohjeiden mukaan. Joten CAN-väylähaistelija voi olla ainut ratkaisu. Sekään ei ehkä toimi jos on Matrix-ledit? Erillisellä kytkimellä saa toki aina lisättyä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Olaz

Leoniinhan ei valitettavasti matrixeja saa.

Mutta olisi mielenkiinteista tietää että millainen ero näiden normi ja full led valojen referenssiarvossa on. Antaakohan mitään katetta myyjien "puolet enemmin" valotehoa puheille. Toki lumen arvo kai se noin puolet enemmin noissa onkin.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Daatta

Ouh, eipä ole tullut uuden Leonin varustetajoja seurattua... Mutta siinä tapauksessa lisävalojen kytkentä pitäisi onnistua "helposti" CAN-väylän haistelijalla. Kunhan löytää paneelille keulalta paikan, jossa se ei varjosta ACC-tutkaa eikä pysäköintiantureita.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

fyq

Lainaus käyttäjältä: Olaz - 25.01.21 - klo:08:02
Onko sulla lisävaruste "full led" valot vai tavalliset jos tuntuu että valotehot ei riitä ilman lisävaloja?

Jos on tottunut ajamaan kunnon lisäpitkillä, ei minkään auton perus- tai tehtaan lisäoptiot tunnu miltään 😅 Täytyy katsoa mistä tuon CAN-herätteen saa, kilven yläpuolelle tarkoitus laittaa niin ei häiritse mitään.

mikama83

Itse otin jo pelkästään ulkonäönkin takia nuo full-ledit, mutta on ne tullu tarpeeseenkin kun työmatkoja noin 800km viikossa. Yksi hirvikolari oli tosi lähellä syksyllä ja huonoilla valoilla olisi voinut käydä paljon huonommin siinä tilanteessa.

Vertailupohjaa ei ole niihin vakiovaloihin. Myyjä sanoi että ne on tosi huonot mutta en tiedä onko se ero niin järkyttävän iso ::)

Monimerkkimies

Minulla on vakioledit ja voittaa kyllä edellisen ocun xenonit ainakin pitkillä. Voi olla että ocun xenonitkin olivat jo nähneet parhaat päivänsä.

Taitaa olla myyjien juttuja tuollaiset tuplaparemmat jutut. En tosin voi varmaksi sanoa kun en ole ajanut full led versiolla, mutta tuntui että hölmöiltä tonnipois optio oli kyseessä kun vakioledillä valotkin tyylikkäät, ellei jopa parempi hillitympi. Varsinkin tummemman oloinen tausta.

pasi

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 25.01.21 - klo:23:58
Minulla on vakioledit ja voittaa kyllä edellisen ocun xenonit ainakin pitkillä. Voi olla että ocun xenonitkin olivat jo nähneet parhaat päivänsä.

Taitaa olla myyjien juttuja tuollaiset tuplaparemmat jutut. En tosin voi varmaksi sanoa kun en ole ajanut full led versiolla, mutta tuntui että hölmöiltä tonnipois optio oli kyseessä kun vakioledillä valotkin tyylikkäät, ellei jopa parempi hillitympi. Varsinkin tummemman oloinen tausta.

Ilmoitetut lumenit on melko erilaiset, oliko 550 vs 900 tms eli jonkinlainen ero valotehossakin olisi.


Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: pasi - 26.01.21 - klo:09:46
Ilmoitetut lumenit on melko erilaiset, oliko 550 vs 900 tms eli jonkinlainen ero valotehossakin olisi.

Juuri nuo taisi olla normi ajovaloilla (low beam). Pitkien (high beam) arvoja taas ei missään imoiteta ja juuri tuota valotehoa kehuinkin ja luulen että ovat hyvin lähellä toisiaan. Lux arvoja ei myöskään ilmoiteta missään.

Eiköhän joku lehti tee tästäkin jonkunsortin testin niin tietää mikä se ero on käytännössä. Valojen keilan leveys/kapeus ja suuntaus vaikuttaa tietysti ja vertailuna pitäisi pitää tiehen antamaa lux määrää. Lumenhan kertoo vain tuon valon kirkkauden, mutta lux valaistusvoimakkuuden määrää. 

Hego

Tämän artikkelin mukaan https://www.seat.com/company/news/company/what-astrophotographer-and-automotive-engineer-have-in-common.html
full ledit antaa 1740 lumenia 70m matkalla, ” This is how they achieved, for example, the 1740 lumens of low beam on the Leon with a range of 70 metres in its Full LED version.”
Seat León ST PHEV Xcellence

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Hego - 30.01.21 - klo:22:27
Tämän artikkelin mukaan https://www.seat.com/company/news/company/what-astrophotographer-and-automotive-engineer-have-in-common.html
full ledit antaa 1740 lumenia 70m matkalla, ” This is how they achieved, for example, the 1740 lumens of low beam on the Leon with a range of 70 metres in its Full LED version.”
Tuo ei kerro yhtään mitään valon voimakkuudesta 70m päässä. Nuo lumenit siis tarkoittavat valaisimesta lähtevää valon määrää. Olisi pitänyt ilmoittaa montako luxia siellä 70m päässä on. 1740 luxia siellä ei takuuvarmasti ole. ;D

Hego

Ei kerro luxseista ei...... Kertoo vaan ajovalojen tuottaman valotehon 70m matkalla. Luxeihin vaikuttaakin sitten valokuvion muoto jne. Onkohan näitä valoja vielä testattu TM:n toimesta?
Seat León ST PHEV Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: Hego - 31.01.21 - klo:09:42
Ei kerro luxseista ei...... Kertoo vaan ajovalojen tuottaman valotehon 70m matkalla. Luxeihin vaikuttaakin sitten valokuvion muoto jne. Onkohan näitä valoja vielä testattu TM:n toimesta?

Uudessa tm:ssä on formentorin ledit testattu, perusledejä en ole nähnyt verrokiksi.

janppa78

Tm lehden testissä mainittiin valot samoiksi kuin Leonin Full led valot. Eipä valoissa ole paljon kehumista kun leonin keula on vielä huomattavasti malampi kuin Formentorissa. Referenssi luku on näissä full led valoissa 25.

miz

Joo käyttävät samaa umpiota molemmat.
Paljonko tuo keula on alempana, tai oletko jostain bongannut huomattavasti huonommat mittaukset formentoriin verrattuna?

Aina voisi olla paremmat, mutta on näissä kyllä huomattava parannus vuoden 2016 mallista.

Epes

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 31.01.21 - klo:14:29
Tm lehden testissä mainittiin valot samoiksi kuin Leonin Full led valot. Eipä valoissa ole paljon kehumista kun leonin keula on vielä huomattavasti malampi kuin Formentorissa. Referenssi luku on näissä full led valoissa 25.

Kaukovaloilla kantama oli 150m. Jos verrataan TM:n testaamiin A6:n eri valoversioihin, niin  niissä kaukovalojen kantamat: LED 140m, matrix-LED 160m ja HDmatrix-LED 180m. Ja A6:n LED:t haukuttiin maan rakoon.
Eli ei kauhean häävit ole.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Epes - 31.01.21 - klo:16:01
Kaukovaloilla kantama oli 150m. Jos verrataan TM:n testaamiin A6:n eri valoversioihin, niin  niissä kaukovalojen kantamat: LED 140m, matrix-LED 160m ja HDmatrix-LED 180m. Ja A6:n LED:t haukuttiin maan rakoon.
Eli ei kauhean häävit ole.

Mutta näköjään paremmat kuin A6:n perusledit ja vaan 10 m. huonommat kuin A6:n matriisit. Ihan hyvin, kun autojen hinnassa on kuitenkin eroa 30 tonnia.  ;D

Tuskin näillä valoilla kukaan satoja kilsoja valottomilla teillä muutenkaan ajelee. Pitkiä ei pysty pks alueella missään oikein käyttämäänkään. Ainoa kerrat itsellä ollut hiihtolomareissut kerran vuodessa. Niissä facelift Leoninkin valot ovat riittäneet. Muutos oli iso 2017 Leonissa verrattuna pre-facelift malliin (vm 2014). Jos vielä on parantunut uudessa nykyisistä, niin riittää minulle.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jaran

Itsellä ollut nyt perusledeillä varustettu 1.5eTSI ST muutaman päivän pihassa. Sanoisin että lähivalojen teho on ~samaa luokkaa kun aiemmassa faceliftissä. Pitkät taas tuntuisi olevan väärin suunnattu joten niistä on vielä vaikea sanoa mitään. Onkohan näille säätöruuvia umpiossa? Onko kukaan vielä kokeillut säätää?

Toinen mikä on kiinnittänyt huomion on puhelimen BT, joka ei tunnu yhdistävän automaattisesti vaan aina pitää erikseen valita mikä puhelin yhdistetään. Onkohan tähän jotain taikoja? Valikkoja yritin selailla mutta ei osunut silmään.

Jaran

^ Ja tottahan valot tulisi säädettyä huollossa takuun piikkin, mutta ei vain jaksaisi tuon takia lähteä huollossa käymään kun vie kuitenkin itsellä useamman tunnin kaikkineensa.

zsi

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 02.02.21 - klo:11:31
Toinen mikä on kiinnittänyt huomion on puhelimen BT, joka ei tunnu yhdistävän automaattisesti vaan aina pitää erikseen valita mikä puhelin yhdistetään. Onkohan tähän jotain taikoja? Valikkoja yritin selailla mutta ei osunut silmään.
Kun infotainment ja auto käynnistetty, avaa ja sulje ovi. Pysyvämmän korjauksen asiaan saa Seat-huollossa.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 02.02.21 - klo:11:31
Itsellä ollut nyt perusledeillä varustettu 1.5eTSI ST muutaman päivän pihassa. Sanoisin että lähivalojen teho on ~samaa luokkaa kun aiemmassa faceliftissä. Pitkät taas tuntuisi olevan väärin suunnattu joten niistä on vielä vaikea sanoa mitään. Onkohan näille säätöruuvia umpiossa? Onko kukaan vielä kokeillut säätää?

Toinen mikä on kiinnittänyt huomion on puhelimen BT, joka ei tunnu yhdistävän automaattisesti vaan aina pitää erikseen valita mikä puhelin yhdistetään. Onkohan tähän jotain taikoja? Valikkoja yritin selailla mutta ei osunut silmään.

Siellä on valojen säätövalikko infotainmentissa. Pystyy säätämään korkeutta. Veikkaisin että sinulla on tuon puhelinjutskankin kanssa asetuksien takana ratkaisu.

Jaran

Ok. Huomasinkin jonkun valojen korkeudensäätövalikon, mutta ajattelin automaattisesti, että sen täytyisi liittyä automaattiseen korkeudensäätöön. Pitääkin vielä perehtyä tarkemmin.

Puhelimeen liittyen en löytänyt mitään suoraa kohtaa mikä edes viittaisi puhelimen muistamiseen. Tai siis, kyllähän puhelin siellä tiedossa on, mutta ei vaan automaattisesti yhdistä. Pitää kokeilla tuota ovi auki/kiinni konstia josko siitä saisi väliaikaisen parannuksen.

Jaran

Valojen korkeudensäätö valikossa koski juurikin tuota automaattista korkeudensäätöä ja sen käyttämistä manuaalisesti. Eli vaikutus lähivaloihin. Kaukovalojen säätö jäi vielä siis tekemättä.

ram1

Pitkiä voi säätää suuntauruuveista.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

zuigga

Vetokoukku pitäisi löytää ennen kesää tuohon pehviin. Liikaa ei vielä ole tarjontaa. Johtosarjaa näyttää kyllä löytyvän useammalta valmistajalta.
Onko muilla ollu ko. setin hankinta edessä?
BMW 520D xDrive -18 G30
Cupra Leon Sportstourer PHEV 2021
Ilmavolkkareita (ketjut ei katkea eikä turbot petä)

exVAG: SEAT Altea 1.6 Stylance Sport-Up -05, SEAT Toledo Tdi -01, SEAT Ibiza 1.6 -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy