Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

miz

No jotain positiivistakin tekstiä välillä, viivästysten ja softaongelmien sijaan 😀

mikama83

Kessy alkoi taas toimimaan mutta tilalle tuli tommonen ilmoitus eikä hävinny millään, mutta ehkä se on illalla jo lähteny pois kun seuraavan kerran ajaa. Ei ole liian tylsää tämän auton kanssa  ;D Niin tarkistin kyllä että sumuvalot toimii normaalisti.


Hego

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 04.12.20 - klo:08:43
Kessy alkoi taas toimimaan mutta tilalle tuli tommonen ilmoitus eikä hävinny millään, mutta ehkä se on illalla jo lähteny pois kun seuraavan kerran ajaa. Ei ole liian tylsää tämän auton kanssa  ;D Niin tarkistin kyllä että sumuvalot toimii normaalisti.



Tuo sama ilmoitus tuli koeajoautossa, poistui kun käynnisti uudelleen. Ei tuu tylsää näiden softien kanssa.  ;D
Kaikesta näkee että tullut kiire puskee tuo kolmikko Leon, Octavia ja Golf markkinoille kun kaikissa vähän samantyyppistä haastetta softapuolella. Ehkä ne kohta saa ne hieman parempaan kuosiin.
Seat León ST PHEV Xcellence


Pihistelijä

Useassa lehdessä on ollut koeajossa Leon farkku viime aikoina. Auton tiloja ja ajettavuutta on kehuttu, mutta keskinäytön toimintaa ja nappuloiden puuttumista on moitittu.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-seat-leon-sportstourer-tarjoaa-tarkan-markan-tilatyylia-mutta-myos-tarinaa/

https://www.is.fi/autot/art-2000007661074.html

Ehkä se riippuu henkilökohtaisista mieltymyksistä, mutta minä olen tykästynyt Seatin valitsemaan minimalistiseen linjaan. Se tekee kojelaudan selväpiirteiseksi ja nykyaikaisen näköiseksi. Itse hyppäsin auton rattiin koeajolla ilman perehtymistä ja pääsin heti sinuksi keskinäytön ja digimittarin operoinnista. Ei ollut myöskään vaikeuksia käyttää ajon aikana. Eli en oikein ymmärrä toimittajien purnaamisesta. Eihän lämpötilaa pidä kokoajan säätää. Asettaa vain vakiolömpötilan ja antaa automatiikan hoitaa. Ei siihen tarvita fyysisiä nappeja.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mikama83

Joo ja omasta mielestä Fr:rän alusta ei todellakaan ole liian kova vaan juuri sopivan jämäkkä mistä tykkään.
Itse päässy reilusti yli litran pienempään keskukulutukseen nyt 9000km matkalla, kuin mitä tehdas ilmoittaa.

Keskinäytön ainut miinus on pimeällä se että se alaosa ei ole valaistu jos haluaa jotain niistä toiminnoista käyttää. Tosin ne nyt menee aika hyvin kohdilleen vaikka ei nää mihin sormi osui

batman14

Alustan mukavuus riippuu tietenkin paljon mihin sitä verrataan. Itse olen käynyt koeajamass FR:n, ja onhan se paljon pehmeämpi ja mukavampi kuin oman Ibiza FR:n alusta. Ei todellakaan ollut mielestäni mikään liian kova ja epämukava. Sopivan jämäkkä omaan makuun.

Ihmetyttää myös tuo infotainmentin haukkuminen. Onhan siinä todella paljon säätömahdollisuuksia, mutta jos auto olisi oma uskon, että sen oppisi sisäistämään muutamassa päivässä kunhan sen kanssa vähän leikkii ja muistaa mistäkin valikosta löytyy mikäkin säätö.

Onko tässä muuten mahdollisuutta kytkeä pois tuota liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää? Koeajolla auto alkoi jarruttamaan itsekeen kun luki 60-kyltin. Ehkä jollekin hyvä ominaisuus, mutta itse haluaisin valita onko se käytössä vai ei.

mikama83

Saa sen pois ettei jarruttele itsekseen jos rajoitus muuttuu. Itse otin sen pois kun mielluummin "rullailen" verrattuna siihen että auto jarruttaa nopeasti.


tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.20 - klo:10:16
Eli en oikein ymmärrä toimittajien purnaamisesta. Eihän lämpötilaa pidä kokoajan säätää. Asettaa vain vakiolömpötilan ja antaa automatiikan hoitaa. Ei siihen tarvita fyysisiä nappeja.

Toimii joillekin, toisille ei. Atecassa oli lämmityslaitteen säädöt sekä napeilla että kosketusnäytöllä, noin pääsääntöisesti. Nappeja käyttelin aina, ei tullut kosketusnäytöltä käytettyä kuin niitä harvoja toimintoja, joille ei nappeja ollut. Halpuutus näkyy nykyään siinä, että ne napit sitten jätetään pois. Itse tuli ostettua auto, jonka yhdeksi hyväksi ominaisuudeksi voi laskea sen, ettei nappeja ole halpuutettu pois.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hego

Jej jep, uusi S-Mersukin on halpuutettu ihan pilalle kun ei oo fyysisiä nappeja sielläkään enää.... Ja nyt ne jo poistaa polttomoottoreitakin autoista, kummallista on tää kehitys...  :P

Makuasioita, fyysiset napit ois ihan jees, mutta ei niiden puute myöskään henk. koht. haittaa, uskon pärjääväni ja todennäköisesti niitä fyysisiä nappeja ei tule edes kaipaamaan kun on tottunut noihin kosketus hommiin jonkin ajan kuluttua. Niihin tottui jo koeajolla.



Seat León ST PHEV Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: Hego - 07.12.20 - klo:10:12
Makuasioita, fyysiset napit ois ihan jees, mutta ei niiden puute myöskään henk. koht. haittaa, uskon pärjääväni ja todennäköisesti niitä fyysisiä nappeja ei tule edes kaipaamaan kun on tottunut noihin kosketus hommiin jonkin ajan kuluttua. Niihin tottui jo koeajolla.

Varmasti tottuu, ei siinä mitään. Tämä muutos on luultavasti edessä kaikissa autoissa, joten siihen on totuteltava. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että muutos on tehty kustannussäästön takia. Eikä sitä, että napit ovat käytettävyydeltään parempi käyttöliittymä. Kosketusnäyttökin toimii, mutta ei ole niin hyvä. Kustannusetu ajaa käytettävyyden edelle, eikä sille taida mitään mahtaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Hego - 07.12.20 - klo:10:12Makuasioita, fyysiset napit ois ihan jees, mutta ei niiden puute myöskään henk. koht. haittaa, uskon pärjääväni ja todennäköisesti niitä fyysisiä nappeja ei tule edes kaipaamaan kun on tottunut noihin kosketus hommiin jonkin ajan kuluttua. Niihin tottui jo koeajolla.
Muuten en jää fyysisiä kaipaamaan, mutta kylmässä ainakin itsellä ei tahdo ottaa näyttö kosketusta kun on huono ääreisverenkierto... Onneksi ratinlämmitys helpottaa sitäkin.

JaTSi

On tuo nykyisen Leoninkin (MY19) systeemi myös aika hankala; talvella jos ajattelit ajotilaa muuttaa, kiva on napista painaa ajotilanvaihtonäkymä päälle... ja sitten ottaa hanskat pois kädestä ja painaa paljaalla sormella haluttu ajotila päälle.
Uudessa sentään toimii näyttö hanskat kädessäkin. ;D
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Tombax

Veikkaan että aika moni naureskeli aikanaan puhelimenkin kosketusnäytöille, mutta miten sitten kävikään  ;D
Ja niissäkin on aika heikkoa tuo näppäily hanskat kädessä, mutta tuskin siitä kukaan enää välittää.
Minusta on ihan hyvä, että autot menevät moderniin suuntaan myös sisäosien osalta.
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

dwntime

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 09.12.20 - klo:09:35
On tuo nykyisen Leoninkin (MY19) systeemi myös aika hankala; talvella jos ajattelit ajotilaa muuttaa, kiva on napista painaa ajotilanvaihtonäkymä päälle... ja sitten ottaa hanskat pois kädestä ja painaa paljaalla sormella haluttu ajotila päälle.
Uudessa sentään toimii näyttö hanskat kädessäkin. ;D

Eikö tuo toimi myös siten että painat heti uudestaan sitä mode nappia niin se myös vaihtaa ajotilaa seuraavaan ja uudestaan painamalla taas seuraavaan? Noin se toimii VW:ssä ja olettaisin että sama toiminta on myös Seatissa.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 09.12.20 - klo:11:22
Eikö tuo toimi myös siten että painat heti uudestaan sitä mode nappia niin se myös vaihtaa ajotilaa seuraavaan ja uudestaan painamalla taas seuraavaan? Noin se toimii VW:ssä ja olettaisin että sama toiminta on myös Seatissa.

Niin jos on se mode-nappi... Tässä uudessa Leonissa sekin on näytöllä :D

Sportin ja normaalin väliä voi onneksi vaihtaa vaihdevalitsimesta.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tet

Lainaus käyttäjältä: Tombax - 09.12.20 - klo:10:17
Veikkaan että aika moni naureskeli aikanaan puhelimenkin kosketusnäytöille, mutta miten sitten kävikään  ;D
Ja niissäkin on aika heikkoa tuo näppäily hanskat kädessä, mutta tuskin siitä kukaan enää välittää.

Kännykän kosketusnäyttöä ei käytetä autoa ajaessa, joten se ei oikein vertaudu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tombax

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.12.20 - klo:12:18
Kännykän kosketusnäyttöä ei käytetä autoa ajaessa, joten se ei oikein vertaudu.

Joo ei vertaudu. Lähinnä tarkoitin että maailma muuttuu myös autoissa.
5-10 vuoden päästä varmaan naureskellaan kaikille entisajan muovisille nippeleille ja nappeleille ohjaamossa :)
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.12.20 - klo:12:18
Kännykän kosketusnäyttöä ei käytetä autoa ajaessa, joten se ei oikein vertaudu.

Heh, vai ei? Luulen kyllä että kaikilla ajossa puhelintaan näpräävillä(niitä riittää) on älypuhelin jossa kosketusnäyttö? Vai olisiko sittenkin nappinostalgikot vauhdissa? Nyt olisi paikka tarkkasilmäiselle, sellaiselle joka 80 km/h vauhdilla ohi ajaessaan näkee mitkä renkaat on alla ojan pohjalla nököttävässä autossa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

JariJ

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 09.12.20 - klo:13:52
Heh, vai ei? Luulen kyllä että kaikilla ajossa puhelintaan näpräävillä(niitä riittää) on älypuhelin jossa kosketusnäyttö? Vai olisiko sittenkin nappinostalgikot vauhdissa? Nyt olisi paikka tarkkasilmäiselle, sellaiselle joka 80 km/h vauhdilla ohi ajaessaan näkee mitkä renkaat on alla ojan pohjalla nököttävässä autossa.

Kyllä tet on siinä oikeassa, että puhelimen käyttö ajaessa on kielletty. Pitäisikö myös siis kosketusnäytönkin käyttö kieltää?

//Ehdottomasti OT: Pari viikkoa sitten oli mielenkiintoinen tapaus, kun edessä oleva autoilija ei meinannut lähteä liikennevalojen vaihtuessa vihreiksi, kun oli näprättävä näyttöä (joko puhelin tai auton näyttö). No lähtipähän sitten ja reilun sadan metrin päässä kadulla kavennus ja siinä kapealla kohdalla on betonipylväs (vajaan metrin korkuinen). Kaveri jatkoi näytön näpräämistä ja ajoi yli siitä betonipylväästä (mokoma kaatui, onneksi).

Varmaan on valittanut kaupungille, että ei nähnyt sitä, koska kyseiseen pylvääseen (nostettu taas pystyyn) on laitettu toinen heijastinnauha... Nuori kaveri oli siis kyseessä, ei mikään pappa. //
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.12.20 - klo:10:40
Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että muutos on tehty kustannussäästön takia. Eikä sitä, että napit ovat käytettävyydeltään parempi käyttöliittymä. Kosketusnäyttökin toimii, mutta ei ole niin hyvä. Kustannusetu ajaa käytettävyyden edelle, eikä sille taida mitään mahtaa.
Jännää, että nyy käytössäni olevassa Gol:ssa on varaa laittaa ohjaamoon muovinappeja, vaikka karsintalistalla on esim. ratin säädöt, takaluukun aukaisuvipu ja keskulukon kaukosäätö. Nimestäkin on pitänyt ottaa yksi kirjain pois. Tosiaan samaan aikaa tuossa S-Klasseen ei ole varaa laittaa nappeja, vaikka siihen maksaa varmaan pelkkä parempi mankka saman verran kuin koko Gol.

Kosketusnäyttö on monissa asioissa kätevämpi kuin napit. Esim. naviin osoitteen syöttäminen napeilla ja pylpyröillä on melko nihkeää.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.12.20 - klo:14:30
Kosketusnäyttö on monissa asioissa kätevämpi kuin napit. Esim. naviin osoitteen syöttäminen napeilla ja pylpyröillä on melko nihkeää.

Kyllä. Osoite kuitenkin yleensä syötetään ennen ajoon lähtöä, tai ainakin näin pitäisi toimia. Fyysiset käyttölaitteet ovat parempia vain ajonaikaisiin toimintoihin, kosketusnäyttö taas paikallaan tehtäviin asioihin. Jos kosketusnäyttö olisi kaikkeen paras ratkaisu, niin varmasti auton polkimet ja ratti olisi myös korvattu kosketusnäytöllä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tombax

Eiköhän niitä automalleja löydy vielä pitkään joissa voi namiskoja säädellä rukkaset kädessä ja karvalakki päässä  ;D
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Tombax - 09.12.20 - klo:16:19
Eiköhän niitä automalleja löydy vielä pitkään joissa voi namiskoja säädellä rukkaset kädessä ja karvalakki päässä  ;D

Onhan niitä tuolla hinnaston yläpäässä. Siellä missä ei ole haluttu/tarvinnut säästellä.

Golf/Leon/A3/Octavia kokoluokassa yhdenkin napin raapaiseminen pois tarkoittaa konsernille isoja säästöjä, kun volyymi näissä malleissa on merkittävä.

Voisihan noista autoista raapia sen näytönkin pois. Voisi olla pelkkä ääniohjaus kaikkeen: Laita lisää lämmitystä ja neuvo mut Porvooseen, vilkuta nyt kun käännyn vasuriin kohta, vaihda pitkät päälle/sammuta ne jne...

Tästä aiheesta jauhettiin täällä aiemmin kesällä jo riittämiin. Löytyy tuolta ketjun alkupäästä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

#1104
^Uusi A3 tuli nappuloiden kera. Saksan työkamu myi aiemmassa tehtävässä autoteollisuudelle Hella ”ajovalo ratkaisuja”. Hänellä on mielenkiintoisia tarinoita tarjouskilpailuissa ja tilpehöörien hinnoittelusta ja kikkailuista.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 09.12.20 - klo:12:18
Niin jos on se mode-nappi... Tässä uudessa Leonissa sekin on näytöllä :D

Sportin ja normaalin väliä voi onneksi vaihtaa vaihdevalitsimesta.

Juu juu, kommentoinkin tuota JaTSI:n autoa. Se kuitenkin vielä edellismallia jossa fyysinenkin nappi on.

Mutta jos tähän uuteen malliin niin ei tuo ainakaan parannus ole viedä noita toimintoja kosketusnäytön taakse.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.12.20 - klo:14:35
Kyllä. Osoite kuitenkin yleensä syötetään ennen ajoon lähtöä, tai ainakin näin pitäisi toimia. Fyysiset käyttölaitteet ovat parempia vain ajonaikaisiin toimintoihin, kosketusnäyttö taas paikallaan tehtäviin asioihin. Jos kosketusnäyttö olisi kaikkeen paras ratkaisu, niin varmasti auton polkimet ja ratti olisi myös korvattu kosketusnäytöllä.
Mun eteen tulleissa kosketusnäyttltoteutuksissa homma on mennyt niin, että ajonaikaiset toiminnot löytyvät atin napeista ja/tai äänikomennoista. Ylipäätään aika vähän säätelen mitään ajon aikana.

Polkimet ja ratti ei tuo vertailuun mitään näkökulmaa ainakaan niin kauan, kuin polkimia tai rattia ei ole korvattu napeilla kojekaudassa.

Yaffa0

Uusi Leon törmäystesteissä, 5 tähteä:

https://youtu.be/xsMsy_PVgN4

Lopussa näkyy hyvin muutamien avustimien toiminta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sam123


mikama83

#1109
Oma Leon oli päivityksessä tänään ja noin 6 tuntia meni aikaa eli ilmeisesti oli aika iso paketti. Toivottavasti nyt alkaisi toimia paremmin  :)

Tosin parin ekan kilsan jälkeen front assist lopetti toimintansa, mutta eikai se näillä keleillä toimi missään autossa kun on nollakeli ja märkää lunta sataa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy